شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۵ - Apr 22, 2006
ترويج حجاب با مجازات يا كار فرهنگي
ديدگاه هاي مختلف در شيوه برخورد با بدحجابي
گروه اجتماعي : بحث بر سر بدحجابي پس از دو تجمع مقابل مجلس شوراي اسلامي همچنان ادامه دارد. اظهارنظر نمايندگان مجلس و برخي كارشناسان و مسئولان پديده بدحجابي را به بحثي جدي تبديل كرده است.
خبرگزاري ايلنا گزارش مي دهد كه بنا به نظر ابوالقاسم مختاري، عضو كميسيون اجتماعي مجلس، بايد با آنها (بدحجاب ها) برخورد جدي شود.
مختاري گفت: مردم به صورت عموم نسبت به بدحجابي كه در سطح جامعه ديده مي شود، ناراضي هستند و لذا اگر افراد بدحجاب با توصيه و رأفت از تخلف خود عقب نشيني نكنند، بايد با آنها برخورد جدي شود. او معتقد است: بدحجابي در خانواده هاي داراي سطح اجتماعي متوسط كمتر ديده مي شود و اين پديده بيشتر در خانواده هايي با سطح اجتماعي بالا رواج دارد.
مختاري گفت: البته من معتقدم كه با اجبار مي توان بحث بدحجابي را كنترل كرد. هرچند اگر بشود با ساير روش هاي اقناعي به غير از اجبار وارد عمل شويم، تأثير بيشتري خواهد داشت.
وي با اشاره به تحليل برخي كارشناسان مبني بر استفاده از بدحجابي به عنوان ابزاري براي ابراز اعتراض به سياست هاي نظام گفت: فكر نمي كنم اين مسئله صحت داشته باشد و اگر هم افرادي بخواهند اعتراضي داشته باشند، مي توانند با رعايت پوشش و حجاب از طريق ديگر اعتراض خود را مطرح كنند.
براساس گزارش ايلنا وي گفت: البته متوليان بحث حجاب در ضمن آموزش و برخورد با بدحجابي مي توانند تحقيقي جامع در مورد علل اين پديده در بين جوانان، زنان و دختران داشته باشند و براساس اين تحقيق به رفع علل ريشه اي اين پديده اقدام كنند.
قانوني تدوين نشده
از سوي ديگر يكي از قضات ديوان عالي كشور، تبليغات فرهنگي را در بحث مبارزه با بدحجابي ارجح مي داند.
به گزارش ايسنا حجت الاسلام والمسلمين محمدصادق آل اسحاق گفت: بايد يك بسيج همگاني صورت گيرد و از مردم خواسته شود در اين زمينه كمك كنند اما اين كه برخورد با بدحجابي را تنها برعهده مأموران و ضابطان بگذاريم صحيح نيست، در عين حال افراد ويژه اين كار ابتدا با بيان خوب تذكر دهند چنانچه مؤثر واقع نشد به عنوان ضابط قضائي وارد عمل شوند. وي افزود: هرچند در اصل هشتم قانون اساسي تأكيد شده كه در جهت عمل كردن به اصل امر به معروف و نهي از منكر بايد قانوني تدوين شود اما اين كار انجام نشده و علت عمده آن عدم ارائه تعريف جامع و مانع از اين قاعده حقوقي است.علاوه بر اين به علت مشكلات و مسائل ضروري تر به اين مسئله آن چنان كه بايد توجه شده است.
آل اسحاق با بيان اينكه بي حجابي منكر است، اما آيا منكرات منحصر به اين موضوع است اظهار داشت: بي حجابي و بدحجابي منكر است ،ترديدي در آن وجود ندارد اما چرا از بين منكرات تنها به اين موضوع توجه شده است. آيا علت قيام امام حسين(ع) كه زندگي خود و خانواده اش را بر آن گذاشت بدحجابي و بي حجابي بود يا ظلم و ستمي كه توسط حاكمان بر مسلمانان روا مي شد؟
وي تأكيد كرد: مسئولان ما همان طور كه به مساله بدحجابي و بي حجابي توجه دارند كه بايد هم داشته باشند، به مساله تبعيضات، ظلم و ستم و مفاسد اقتصادي كه ريشه اي است و همه چيز را نابود مي كند نيز بايد توجه كنند.
قاضي ديوان عالي كشور در پاسخ به اين سوال كه آيا جهت امر به معروف و نهي از منكر نياز به گروه خاصي است؟ خاطرنشان كرد: هرچند امر به معروف و نهي از منكر وظيفه اي همگاني است اما اگر براي مثال بخواهيم نسبت به دولت و هيات حاكمه امر به معروف و نهي از منكر كنيم آيا مي شود افراد تك تك اين كار را انجام دهند يا اين كه نياز به تحزب و كار گروهي در اين زمينه است؟ در جهت امر به معروف و نهي از منكر مردم نيز، بايد سازمان و تشكيلاتي علاوه بر انجام اين كار توسط همه مردم وجود داشته باشد. وي افزود: تعبيري در قرآن آمده كه تأكيد دارد بايد امتي از ما بين شما باشند كه امر به معروف و نهي از منكر كند يعني امر به معروف و نهي از منكر در عين آن كه واجب همگاني است واجب كفايي نيز هست و چنان چه عده اي آن را انجام دادند و غرض حاصل شد از گردن مابقي ساقط مي شود ولي اگر انجام نشد همه گنهكارند.
آل اسحاق، درباره مصاديق بدحجابي نيز گفت: مصاديق بدحجابي در قانون مشخص نشده ولي در فقه مشخص شده است. در واقع تعريفي كه از حدود حجاب شده چنان چه از آن حدود تخطي شود بدحجابي محسوب مي شود. نظر اكثر فقهاي ما در حال حاضر نيز اين است كه پوشش دست و صورت براي حجاب بانوان ضرورتي ندارد و در اين زمينه اختلاف چنداني نيست.
وي در پايان تأكيد كرد: جهت مبارزه با بدحجابي در درجه اول بايد تبليغات فرهنگي مان را گسترش دهيم. چنان چه اين مساله كارساز نبود با تذكر نرم و آرام و چنانچه باز نتيجه نداد از مراحل بعدي استفاده شود.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* پرسش... براي رفع «گنگي و گرسنگي» فكري است، آنرا به «حوزه عادتها» هل دهيم.
* «انتقاد» حل صور مسئله «انتقام» پاك كردن آن
* با كوله بار «احتمال» نمي توان در مسير «اهتمام» گام نهاد.
* «انزوا» ... نوعي «خود تبعيدي» است.

در سومين همايش انجمن معلمان انشا عنوان شد:
مدرسه هاي انشا در فرهنگسراهاي تهران تشكيل مي شود
گروه علمي فرهنگي: سومين گردهمايي معلمان انشا، روز پنج شنبه در فرهنگسراي هنر (ارسباران) تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين همايش، رئيس هيأت مديره انجمن معلمان انشا، سيدحسين حسيني نژاد دبير اين انجمن و دكتر خسرونژاد، عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز سخنراني كردند. در اين همايش چهره هاي فرهنگي همچون علي اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس كتابخانه ملي و حجت الاسلام ذوعلم مديركل دفتر تأ ليف و برنامه ريزي كتابهاي درسي وزارت آموزش و پرورش نيز شركت داشتند.
دبير انجمن انشا، ضمن اشاره به پيشينه و گذشته فعاليتهايي كه منجر به تشكيل انجمن انشا شده گفت: فعاليت هاي متفرقه در حوزه انشا، سبب آن شد تا بتوانيم سه همايش رسمي در اراك، نيشابور و ورامين برگزار كنيم و پيگيري هاي آن برنامه ها منجر به آن شد تا فضاي لازم براي خروج از فعاليت هاي پراكنده ايجاد شود، به طوري كه در دو سال گذشته و با ابتكار همشهري محله، ايجاد انگيزه اي شد تا ما با ذوق و شوق كار را ادامه دهيم و به دنبال آن در اولين نشست انجمن كه در سالن حركت برگزار شد، هيأت مديره انجمن معلمان انشا انتخاب شدند.
وي از سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و روزنامه همشهري به دليل حمايت از اين انجمن قدرداني و اظهار اميدواري كرد با برطرف شدن موانع فعاليت هاي انجمن تبديل به يك حركت ملي شود.
حسيني نژاد، از تشكيل مدرسه هاي انشا در فرهنگسراهاي تهران خبر داد و گفت: نتيجه اين كار براي تشكيل مدرسه انشا به آموزش و پرورش ارائه شد. به گفته وي راه اندازي سايت انجمن به نشاني www.ensha.ir و ايجاد كارگاه آموزش ضمن خدمت از ديگر فعاليت هاي انجمن بوده است. در ادامه، دكتر خسرونژاد، در زمينه روش هاي استفاده از خلاقيت در زنگ انشا سخنراني و به چند نمونه از فعاليت هاي عملي كه مي توان در زنگ انشا همراه دانش آموزان انجام داد، اشاره كرد.
سومين گردهمايي انجمن معلمان انشا با اهداي جوايز به ده نفر از برندگان مسابقه «ما مي توانيم» كه در اولين همايش اين انجمن توسط دكتر احمدي نژاد مطرح شده بود، به پايان رسيد.گزارش كامل اين همايش به زودي در صفحه فرهنگ و آموزش چاپ خواهد شد.

عضو يت ايران در هيات رئيسه كنوانسيون كنترل دخانيات
ايلنا: كارشناس معاونت بهداشت محيط و كار وزارت بهداشت اعلام كرد: ايران به عنوان عضو هيات رئيسه كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات انتخاب شده است.
خديجه محصلي، كارشناس معاونت بهداشت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: جلسه اول كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات برگزار شده و نمايندگان ايران نيز در اين جلسه حضور داشته  اند. وي افزود: در اين جلسه درخصوص راهكارهاي كاهش مصرف دخانيات مذاكره شده و نظرات و راه  حل  هاي مختلفي ارائه شده است. به گفته محصلي، جلسه بعدي اين كنوانسيون، اواخر سال جاري برگزار مي  شود و نمايندگان ايران نيز به اين جلسه اعزام خواهند شد. وي تصريح كرد: كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات با هدف پيشگيري و كاهش استعمال دخانيات تشكيل شده و ايران نيز يكي از اعضاي فعال اين كنوانسيون است.

تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي اعلام شد
012831.jpg
مهر: رئيس سازمان نظام پزشكي كشور گفت: تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي بر اساس مصوبه شوراي عالي نظام پزشكي اعلام شد.
بنابراين گزارش، دكتر شهاب الدين صدر با اعلام اين خبر افزود: شوراي عالي نظام پزشكي براي تعيين تعرفه هاي پزشكي با احتساب تعرفه هاي سال ۸۴ و هزينه هاي سربار هر مطب شامل اجاره مسكن، حقوق كارمندان، هزينه هاي آب، برق گاز و تلفن و ديگر موارد عمل كرده است.
رئيس سازمان نظام پزشكي در ادامه گفت: ويزيت پزشك عمومي در سال ۸۴ ، ۱۴۲۰ تومان بود كه با احتساب سرباري سال ۸۵ اين رقم ۲۳۰۰ تومان برآورد شده كه جمعا ۳ هزار و ۷۲۰ تومان است و شوراي عالي نظام پزشكي براي اين پزشكان سقف ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته است.
وي افزود: سقف تعرفه هاي پزشكان متخصص و دندانپزشكان متخصص ۶هزار تومان برآورد شده بود كه با احتساب تعرفه سال گذشته و هزينه هاي سرباري سال ۸۵ اين رقم معادل ۶ هزار و ۸۴۵ تومان است كه اين تعرفه با شرايط جغرافيايي هر استان و سطح زندگي مردم قابل تغيير است و نظام پزشكي هر استان بايد حكم نهايي براي تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي را صادر كند اما در هر صورت سهم اين پزشكان از ۶ هزار و ۸۴۵ تومان بيشتر نخواهد بود.
صدر، در خصوص تعرفه هاي پزشكي پزشكان فوق تخصص و روانپزشكان اظهار داشت: تعرفه هاي پزشكي اين افراد در سال گذشته ۲ هزار و ۳۵۰ تومان و هزينه هاي سربار سال ۸۵ نيز ۲ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد شده است كه بر اين اساس تعرفه پزشكي مصوب شوراي عالي نظام پزشكي براي اين پزشكان ۷ هزار تومان تعيين گرديده است.
وي با اشاره به تعرفه هاي پزشكي ماماها افزود: ماماهاي ليسانسه ۷۵ درصد تعرفه پزشكان عمومي كه تا سقف ۲ هزار و ۶۰۰ تومان در سال ،۸۵ ماماهاي كارشناسي ارشد ۸۵ درصد تعرفه پزشكان عمومي تا سقف ۲۹۰۰ تومان در سال جاري و ماماهاي PHD و دكترا نيز داراي تعرفه برابر با پزشكان عمومي هستند.
صدر در خصوص حق فني داروسازان براي نسخه ها گفت: حق فني داروسازان براي نسخه هاي كتاب هزار تومان است، ۳۵۰ تومان افزايش و در داروخانه هايي كه بالاتر از اين مبلغ است ۵۰۰ تومان افزايش مي يابد و براي داروخانه هايي كه از ساعت ۱۰ شب تا ۸ صبح فعاليت مي كنند نيز ۱۰ درصد به اين اعداد افزوده خواهد شد.

مدير عامل  سازمان  تأمين  اجتماعي:
افزايش حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي
مستلزم ۶۶۰ ميليارد تومان است
ايرنا: مدير عامل  سازمان  تامين  اجتماعي  گفت : براي  افزايش  حقوق  بازنشستگان تحت  پوشش  تامين  اجتماعي ، حدود ۶۶۰ ميليارد تومان  اعتبار نياز است . سازمان  تامين  اجتماعي  حدود يك  ميليون  و ۲۰۰ هزار نفر بازنشسته  ومستمري  بگير دارد.
«داوود مددي» ديروز در گفتگو با خبرنگار حوزه  تامين  اجتماعي افزود: مصوبه  مجلس  در مورد افزايش  حقوق  بازنشستگان  اقدام  مناسبي  است  و تمايل  نداريم  كه  در مورد بازنشستگان  تامين  اجتماعي  اين  ميزان  كمتر باشد.
مددي  گفت : مصوبه  مجلس  در مورد افزايش  حقوق  بازنشستگان  در رابطه  با بازنشستگان  لشكري  و كشوري  بوده  كه  تامين  اعتبار آن  از سوي  دولت  و مجلس صورت  گرفته  است  و براي  افزايش  حقوق  بازنشستگان  تامين  اجتماعي  نيز بايد با تامين  اعتبار لازم  اين  اقدام  را انجام  داد. وي  افزود: براي  افزايش  حقوق  بازنشستگان  تامين  اجتماعي  بايد ماده  ۱۱۱ و ۹۶قانون  تامين  اجتماعي  اعمال  شود. مددي  از دولت  و مجلس  خواست  براي  افزايش  حقوق  بازنشستگان  تامين  اجتماعي اين  سازمان  بيشتر مورد توجه  قرار گيرد. مدير عامل  سازمان  تامين  اجتماعي  در مورد اخذ حق  بيمه  بر اساس  حقوق گفت : حق  بيمه  تعرفه  قانوني  دارد. مددي  افزود: چيزي  در مورد دريافت  حق  بيمه  مطابق  حقوق  افراد نشنيده ام ،اما حداقل  پايه  و حداكثر سقفي  براي  اين  قضيه  ديده  شده  كه  براي  امسال حداقل  پايه  ۱۵۹ هزار تومان  و حداكثر ۷۶۰ هزار تومان  است .

هواشناسي
012837.jpg
012834.jpg
012843.jpg
012840.jpg

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |