شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۵ - Apr 22, 2006
طي مراسمي در سنگاپور و از سوي برنامه محيط زيست سازمان ملل
جايزه ويژه «قهرمان زمين» به معصومه ابتكار اهدا شد
ايسنا: برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد، عصر ديروز با برگزاري مراسمي به مناسبت ۲۲ آوريل روز جهاني زمين، دكتر معصومه ابتكار، رئيس پيشين سازمان حفاظت محيط زيست ايران را به عنوان برنده ويژه جايزه «قهرمان زمين» سال ۲۰۰۶ برگزيد.
جايزه «قهرمان زمين» معتبرترين جايزه جهاني محيط زيست است كه هرساله از سوي يونپ (UNEP) به ۶ نفر از فعالاني كه دستاوردهاي قابل رؤيت و راهبري بزرگي در بهبود و ارتقاي وضعيت محيط زيست در سطح جهان داشته باشند اعطا مي شود.
اين جايزه امسال به ميخائيل گورباچف، رئيس جمهور سابق شوروي و فعال محيط زيست، تولت اگزابر فعال محيط زيست از اتيوپي، پروفسور تامي كوه از سنگاپور، خانم نگوين از كوبا، الانتري، مدير سابق صندوق جهاني حيات وحش (WWF) از مصر اعطا شد اما سازمان ملل، جايزه ويژه قهرمان زمين سال ۲۰۰۶ را به دكتر معصومه ابتكار اهدا كرد.
رئيس سابق سازمان حفاظت محيط زيست در مراسم ديروز كه به طور مستقيم از شبكه ماهواره اي CNN پخش مي شد با اشاره به اين كه معادلات و روابط در دنياي امروز از منشأ مادي قدرت و خودخواهي سرچشمه گرفته و زياده خواهي هاي متكبرانه دنيا را به وضعيت ناآرام كشانده است گفت: قهرمان واقعي كسي است كه بر نفس خود غلبه كند و ما هنوز براي نجات جهان به قهرمان واقعي نياز داريم.
ابتكار در سخنراني خود افزود: تلاش هايي كه براي حفاظت از زمين انجام مي گيرد، لزوماً بايد از ماهيت جمعي و مشاركتي برخوردار باشد، همان گونه كه تلاش هاي ما در ايران اين گونه بود.
ابتكار تصريح كرد: در حقيقت من اين جايزه را به نمايندگي از ملت بزرگ ايران و همه همكارانم در طول هشت سال مسئوليتم در سازمان حفاظت محيط زيست ايران شامل محيط بانان متعهد، كاركنان، مديران تلاشگر و تمامي  همراهانم در ساير بخشهاي دولتي و غيردولتي و رسانه ها كه تحقق اين دستاوردها را ممكن كردند، مي پذيرم.وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در دوران دولت اصلاحات رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي  دوره اعجاب انگيزي از آگاهي زيست محيطي را تجربه كرد و در اين دوران گامهاي مؤثري براي بهبود كيفيت هوا، آب و خاك و حفاظت از گنجينه هاي طبيعي كشور برداشته شد.
وي گفت: امروز نيز به توانمندي ايجاد و گسترش صلح مبتني بر نگاه زيست محيطي معتقديم، اگرچه تلاشي سيستماتيك براي به تصوير كشيدن ايران به عنوان منبع خشونت در جهان جريان دارد.
رئيس سابق سازمان حفاظت محيط زيست افزود: ما به اين درك مشترك دست يافتيم كه تماشاي جهان از منظري متفاوت با شستن چشم ها و درك زندگي در چشم اندازي روشن تر مي تواند به ما سياستگذاران و تصميم گيران قدرت تغيير روش ها و سياست ها را اعطا كند؛ همان گونه كه در جست وجوي حقيقت، اسرار زندگي را مرور مي كنيم، مي توانيم با حركت در مسير زمان، قدر زندگي و حيات را در همه اشكال درك كنيم.
ابتكار همچنين در حاشيه اين مراسم درباره مسائل زيست محيطي و تحولات اخير هسته اي ايران با BBC، CNBC، بلومبرگ، گاردين، الاهرام و... به گفت وگو پرداخت.

راه اندازي پايگاه اطلاعات آسيب هاي اجتماعي
012711.jpg
گروه اجتماعي: در ۶ ماهه اول امسال طرح جمع آوري متكديان در تهران و راه اندازي پايگاه داده هاي اجتماعي اجرا خواهد شد.
مديركل اجتماعي استانداري تهران به ايسنا گفت: براي نخستين بار در كشور پايگاه داده هاي اجتماعي استان تهران در استانداري راه اندازي مي شود.
رضواني با اشاره به اين كه اين پايگاه داده ها در دفتر امور اجتماعي و انتخابات استانداري تهران مستقر است، افزود: پيش بيني مي شود پايگاه داده هاي اجتماعي در نيمه اول سال جاري راه اندازي شود.
وي خاطرنشان كرد: در اين پايگاه كليه آسيب هاي اجتماعي، آسيب ديدگان اجتماعي و افراد در معرض آسيب شناسايي و دقيقا تحت كنترل در خواهند آمد.
براي هر آسيب ديده اجتماعي در اين پايگاه يك راكورد حاوي اطلاعات شخصي همراه با تصوير و اثر انگشت وي ثبت مي شود كه بدين ترتيب متكديان حرفه اي و غيرحرفه اي به راحتي مشخص مي شوند. وي يادآور شد: آسيب ديدگان اجتماعي ثبت شده در اين پايگاه شامل متكديان، كارتن خواب ها، كودكان خياباني ، زنان خياباني، معتادان و انواع بزه ها (طلاق، خودكشي و ...) است.
رضواني با بيان اين كه متمركز كردن كليه آمار ها و اطلاعات اجتماعي استان به منظور امكان ارايه تحليل جامع از موضوعات اجتماعي استان خروجي اين پايگاه را تشكيل مي دهند، خاطرنشان كرد: اين اطلاعات بر تصميم گيري ها و تصميم سازي مديران عالي استان بسيار موثر است. همچنين اين اطلاعات به صورت طبقه بندي شده مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.
وي گفت: براي انتقال اطلاعات لازم از ساير دستگاه ها به پايگاه داده ها، از شبكه اينترنت استفاده خواهد شد.
در اين خصوص از كليه دستگاه هاي اجرايي استان اعم از فرهنگي، اجتماعي، انتظامي و قضايي خواسته شده است كه نمايندگان خود را جهت انجام هماهنگي هاي مربوط به پايگاه داده ها به دفتر امور اجتماعي و انتخابات استانداري تهران معرفي كنند.
مديركل دفتر حمايت از آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي نيز از اجراي طرح جمع آوري متكديان خبر داد.
رجب صمدي افزود: اين طرح از ارديبهشت ماه امسال در تهران با همكاري شهرداري اجرا خواهد شد كه متكديان جمع آوري شده به مدت ۲۰ روز در اقامتگاه هاي خاص نگهداري مي شوند.
وي تصريح كرد: وزارت رفاه و تامين اجتماعي در حال تنظيم آيين نامه اي براي جمع آوري متكديان است كه در آن متكديان با همكاري وزارت كشور و برخي از دستگاه ها و ارگان هاي ديگر از سطح شهرها جمع آوري مي شوند كه اين آيين نامه تا پايان ۶ ماهه اول امسال به تصويب مي رسد.
به گفته مديركل دفتر حمايت از آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي برخي از اين متكديان به صورت باندهاي بزرگ در كلانشهرهاي كشور اقدام به تكدي گري مي كنند كه تعدادي از اين باندها شناسايي شده اند.
وي همچنين در خصوص كودكان خياباني گفت: در ايران، كودك خياباني به مفهوم كشورهاي غربي وجود ندارد و كودكان خياباني در ايران بيشتر كودكان كار هستند. در حال حاضر ۴۸ مركز و پناهگاه و مهمانسرا براي نگهداري كودكان خياباني يا همان كودكان كار در كشور وجود دارد.
وي همچنين در مورد تلفن اورژانس اجتماعي امسال در ۲۰ شهر كشور تلفن اورژانس اجتماعي ۱۲۳ براي جلوگيري از كودك آزاري و همسر آزاري راه اندازي مي شود.
وي در مورد دختران فراري گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۹۷ دختر فراري در ۳۲ مركز نگهداري مي شود. برخي از اين دختران به دليل طلاق والدين، عدم موفقيت در امر تحصيل و مسايل ديگر از خانه فرار مي كنند كه پس از ۲۱ روز نگهداري در خانه سلامت، به خانواده هايشان بازگردانده مي شوند.

بازسازي حرم ائمه در نجف و سامرا
۳۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد
مهر: مسئول ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور گفت: اجراي برنامه هاي ستاد بازسازي حرم ائمه نجف و سامرا در سال جاري نيازمند ۳۰ ميليارد ريال اعتبار است.
منصور حقيقت پور در گردهمايي اعضاي ستاد بازسازي عتبات عاليات در كرج افزود: كمكهاي مردم ايران در چند سال گذشته به عتبات عاليات بسيار ارزنده است اما كار بازسازي با توجه به هتك حرمتي كه در سال گذشته نسبت به حرم امامان سامرا (ع) صورت گرفته ، نيازمند اعتبارات بيشتري است.وي گفت: در سه سال گذشته ۴۰ ميليارد تومان از محل همياري مردم ايران صرف بازسازي گنبدها، تاسيسات ، تعويض سنگفرشها و ساخت بناهاي خدماتي در عتبات عراق شده است.

ثبت نام در كاروانهاي عتبات از سوم
ارديبهشت آغاز مي شود
مهر:مدير حج و زيارت استان تهران گفت: مشتاقان سفر به عتبات عاليات از روز يكشنبه مي توانند با مراجعه به كاروانهاي اعلام شده سازمان حج ، نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
علي ليالي افزود: به منظور هماهنگي بيشتر و رفع مشكلاتي كه در گذشته براي اعزام زائران به عتبات عاليات به وجود آمده بود ، سازمان حج برنامه ريزي و زمان بندي دقيقي براي اعزامها در نظر گرفته است كه در چندين مرحله صورت مي گيرد و اعزام زائران نيز از ۲۳ ارديبهشت تا ۲۳ تير ادامه دارد.
وي خاطرنشان كرد: سازمان حج اسامي كارگزاران مجاز براي اعزام زائران به عتبات عاليات را روز شنبه در روزنامه هاي سراسري منتشر مي كند و زائران نيز از روز بعد از آن ، يعني از سوم ارديبهشت مي توانند براي ثبت نام اقدام كنند و زمان در نظر گرفته شده براي اعزام افرادي كه طي اين مدت ثبت نام مي كنند از ۲۳ ارديبهشت تا ۲۳ خرداد ماه است.مدير سازمان حج و زيارت استان تهران از اعزام روزانه ۷ هزار و ۳۵۰ نفر به عتبات عاليات خبر داد و گفت: روزانه ۳۰ اتوبوس با ظرفيت ۳۵ نفر و هفته اي ۲۱۰ اتوبوس از تمامي استانها به عتبات عاليات اعزام مي شوند.

عشاير و روستاييان از امسال رايگان بيمه مي شوند
گروه اجتماعي: بيمه روستاييان و عشاير از سال جاري بدون دريافت وجه صورت مي گيرد و اين در حالي است كه در طول چند ماه اخير كه اين طرح شروع شده است، ۲۷۰۰ تومان بابت هزينه هاي چاپ و صدور دفترچه بيمه درماني از روستاييان دريافت مي شد.
يك نماينده مجلس گفت: تصميم مسئولان سازمان بيمه در تعيين قيمت دفترچه هاي بيمه روستاييان غيرقانوني بوده است.
ولي رعيت عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس شوراي اسلامي جهت انجام عمليات بيمه روستاييان، بودجه لازم را تصويب و در اختيار سازمان بيمه خدمات درماني قرار داده بود و چنانچه مازاد بر ميزان مصوب مورد نياز بوده است هيچ مرجعي حق نداشته است بدون اجازه و تصويب مجلس، از روستاييان پول بگيرد و به درآمد زايي براي خود بپردازد.
سازمان بيمه خدمات درماني از بابت صدور هر دفترچه ۷۰۰ الي ۲۸۰۰ تومان از هر روستايي اخذ كرده است.
هفته گذشته مديرعامل اين سازمان اعلام كرده بود كه چون مجلس بودجه كافي را تصويب نكرده است، اين سازمان، اخذ مبلغ مذكور از روستاييان را راسا تصويب و اجرا كرده است.
در همين رابطه ولي رعيت به فارس گفت: مجلس شوراي اسلامي علاوه بر آنكه پيگير اين اقدام فرا قانوني است بلكه به طور جدي درباره محل هزينه كرد ميلياردها توماني كه از اين طريق تحصيل شده است تحقيق مي كند، طرح بيمه روستاييان، از الزامات مهم جامعه و پروژه اي ملي است ولي نبايد قانون زير پا گذاشته شود و با عملكردي تبعيض آميز از روستاييان بيش از ساير هموطنان پول گرفته شود.
مديركل بيمه گري و درآمد سازمان بيمه خدمات درماني با اعلام خبر رايگان بيمه  شدن روستاييان و عشاير افزود: پيش از اين ۲۷۰۰ تومان بابت هزينه چاپ و صدور دفترچه بيمه درماني از روستاييان دريافت مي شد كه در سال جاري اين هزينه حذف شد. وي تصريح كرد: يكهزار و ۲۵۰ روستاي محروم مشمول تخفيف شده و مبلغ ۷۰۰ تومان بابت هزينه چاپ و صدور دفترچه از آنها دريافت مي شد كه جمعيت مشمول اين تخفيف و افراد تحت پوشش كميته امداد امام(ره) كه به صورت رايگان تحت پوشش قرار گرفته اند، حدود ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر هستند.
هوشنگي با اشاره به اختصاص ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي استمرار طرح بيمه درمان روستاييان در سال ۱۳۸۵ يادآور شد: تاكنون بيش از ۱۹ ميليون نفر از روستاييان و عشاير كشور براي دريافت دفترچه هاي بيمه درمان ثبت نام شده اند و ۱۵ ميليون و ۴۸۲ هزار نفر دفترچه خود را دريافت كرده اند. به گفته وي در راستاي اجراي طرح بيمه درمان روستاييان و عشاير ۳ هزار و ۴۳۹ مركز بهداشتي و درماني روستايي، ۲ هزار و ۹۶۴ داروخانه فعال در مراكز و ۸۷۶ داروخانه خصوصي، يكهزار و ۳۱۵ آزمايشگاه، ۲۸۵ راديولوژي براي ارائه خدمات تجهيز و فعال شده اند. مديركل بيمه گري و درآمد سازمان بيمه خدمات درماني به ايسنا گفت: فرانشيز دريافتي از بيماران روستايي از ۳۰ درصد كل هزينه به ۱۰ درصد كاهش و تعداد اقلام دارويي موجود در مراكز بهداشتي درماني روستايي نيز از ۱۰۰ به ۳۹۰ قلم افزايش يافته است.

گردشگري روستايي و عشاير امسال
استاندارد سازي مي شود
012714.jpg
فارس: مسئول توريسم روستايي و عشاير سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در سال جاري ، استاندارد سازي گردشگري روستايي و عشاير و نيز كسب تجربيات موفق كشورها در زمينه گردشگري روستايي و عشاير با استفاده از مشاوران، محقق خواهد شد.
علي محمد نمازي در خصوص برنامه هاي امسال ستاد توريسم روستايي ، ورزشي و عشاير سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: در تفاهم نامه  گردشگري روستايي و عشاير كه با همكاري سازمان امور عشايري به امضاء رسيد، پيش بيني شد در مناطق عمده ييلاقي يا قشلاقي عشاير، بتوان با استفاده از امكانات آنان مانند چادر و فرش ها سايت هاي گردشگري عشاير را داير كرد به نحوي كه گردشگران بتوانند در آنجا مستقر شوند.
وي با بيان اينكه آموزش ۳۶۵ دهيار روستاي هدف گردشگري در خصوص زمينه هاي جذب گردشگري روستايي بزودي اجرا خواهد شد، تصريح كرد: موسسه تهيه شناسنامه ۳۶۵ روستا به عنوان روستاهاي هدف گردشگري تعيين شد كه در پي آن مجموعه راهنماي هدف گردشگري به زبان فارسي و همراه با CD  در اختيار علاقه مندان گردشگري قرارمي گيرد.نمازي با بيان اينكه مسئوليت برپايي نمايشگاه گردشگري ايران در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان با اين سازمان است، گفت: جام جهاني آلمان عرصه بسيار مهمي براي معرفي جاذبه هاي گردشگري ايران به جهان است كه اگر در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در زمينه معرفي ايران موفق عمل شود به اين معناست كه در اكثر كشورهاي جهان نمايشگاه برپا شده است كه بايد از اين فرصت به نحو شايسته استفاده شود.

برنامه بهداشت روان را از ابتداي سال آغاز كنيد
گروه اجتماعي _ زهرا رفيعي: كسب قدرت خودكاوي، افسوس گذشته را نخوردن و در تخيلات غوطه ورنشدن كارهايي است كه هر موقع از سال انجامشان بدهيم ما را براي رسيدن به بهداشت كامل رواني كمك مي كند. شروع سال جديد مي تواند بهترين موقع براي انجام آن ها باشد.
دكتر ناصر قاسم زاد روانشناس با توصيه اين موارد مي افزايد: ارزيابي بهداشت رواني مهمترين كاري است كه يك فرد بايد با آغاز سال نو انجام دهد.
ناصر قاسم زاد معتقد است افراد بايستي براي رسيدن به يك تعادل در روابط بين فردي خانوادگي شغلي و همه روابطي كه منتج به حفظ سلامت فرد مي شود، اقدام كنند. اگر كسي در ارتباط گيري با فرزندان، همسر، اعضاي خانواده و همكاران و دوستان دچار مشكل بوده به بررسي عميق اين مشكلات بپردازد و ضمن ريشه يابي دلايل آن بخش را كه مربوط به خود مي شود انجام  دهد.
«قدرت خودكاوي» جزو توانايي هايي است كه طي آن فرد منشأ استرس ها و اضطراب ها و هيجانات كاذب درون خود را مي يابد و نسبت به رفع آن اقد ام مي كند. اين توانايي به اعتقاد دكتر قاسم زاد در كنار سازگاري با محيط و امكانات موجود براي رسيدن به ايده آل ها يك انسان سالم را مي سازد.همه روانشناسان به اتفاق نظر معتقدند تحول در درون افراد و توسط خودشان صورت مي گيرد. متخصص ترين كارشناسان هم نمي توانند براي كساني كه نمي خواهند تغيير كنند، كاري انجام دهند. در اين مورد دكتر قاسم زاد پيشنهاد مي كند: دستيابي به اطلاعات به روز، انگيزه بالا در فرد ، گرفتن كمكهاي حرفه اي از كارشناسان زمينه تغيير در جهت شرايط بهتر از قبل را فراهم مي كند.
به اعتقاد اين متخصص تغيير، زماني ماندني است و ثبات پيدا مي  كند كه فرد نسبت به اطلاعاتي كه گرفته است داراي باور عميق شود و اطلاعات را به اصطلاح دروني كند و به مانند اصول اوليه به كار گيرد. به دنبال تغيير فرد، ديگران هم ديدشان تغيير مي كند و در يك مقياس وسيعتر برنامه ريزان و مسئولان نيز نسبت به بهبود اوضاع ترغيب مي شوند.
ناصر قاسم زاد مهمترين نياز جامعه امروز را آموزش مهارتهاي زندگي كردن مي داند و مي گويد: با وجود اينكه چراغ راهنما و خط عابر وجود دارد باز مي بينيم مردم از چراغ قرمز عبور مي كنند. اين نشان دهنده فرهنگ نادرستي است كه هنوز اصلاح نشده است.
وي با اشاره به بخشهاي مختلف فرآيند رشد رواني در افراد مي گويد: در بخش روانشناسي رشد، افراد بايستي به نيازهاي عاطفي جسمي و رواني خود پاسخ دهند. در بخش روابط بين فردي بايد بدانند با اطرافيان و جامعه خود چگونه برخورد كنند. در انتهاي نوجواني و ابتداي جواني عادات و مراودات با همسر براي زندگي بهتر و شناخت جنس مخالف را بياموزند. در بخش روانشناسي اجتماعي روابط محيط كار، زندگي آپارتمان نشيني، مطالبه حقوق خود و رعايت حقوق ديگران را آموزش ببينند. افراد سالم همچنين بايد بتوانند در بخش روانشناسي اختلالات، از مشكلات رايج عاطفي  و رفتارهايي كه اضطراب و وسواس را ايجاد مي كنند دوري كنند. وي به مشاوره گرفتن در زمينه هاي شغلي، ازدواج، تحصيل و... اشاره مي كند و مي گويد: بسياري از ما نمي دانيم چگونه زندگي كنيم. مردم و مسئولان همانطور كه در مقابل بيماريهاي فصلي خود را آماده مي كنند بايد در مقابل بيماريهاي رواني نيز برنامه ريزي دقيقي انجام دهند.از نظر اين روانشناس افسوس گذشته خوردن و در تخيلات زندگي كردن اشتباهاتي است كه نبايد در سال جديد مرتكب آن شد.

۲ هزار و ۱۲۲درخواست عفو از مقام معظم رهبري
گروه اجتماعي: رئيس حوزه نظارت قضايي ويژه دستگاه قضايي اعلام كرد: حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه در طي سال گذشته براي ۲ هزار و ۱۲۲ نفر از متهمان پرونده هاي مختلف درخواست عفو كرد.
محمود شيرج در اين باره تصريح كرد: در بررسي هاي بعمل آمده ۸۵درصد از پرونده ها مورد قبول واقع شد و حكم اين پرونده ها نقض شد. در اين سال در تهران ۲۲ هزار نفر به مرخصي رفتند كه حدود ۹ هزار نفر يا ۴۰درصد آنها موفق به اخذ رضايت از شاكيان خود شدند. شيرج در ارتباط با ديدارهاي مردمي رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: از آذرماه ۱۳۸۲ تا پايان سال ۱۳۸۴ حدود ۱۱۰ هزار و ۸۷۹ مورد درخواست و عريضه شخصي به دفتر نظارت و پيگيري رسيد كه اغلب آنها در جلسات ديدار مردمي رسيدگي شد.

آيين نامه اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ابلاغ شد
مهر: عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ، از ابلاغ آئين نامه اجرايي «گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به تمامي دستگاههاي مرتبط خبر داد.
فاطمه رهبر افزود: اين آئين نامه مصوبه شوراي فرهنگ عمومي از زير مجموعه هاي شوراي انقلاب فرهنگي است و بر اساس قانون براي تمام دستگاهها لازم اجراست و اين موضوع را در اولويت توجه آنها قرار مي دهد.به گفته وي ، آئين نامه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، در حال حاضر در دستور كار دولت قرار دارد.در اين آئين نامه سياستها و راهكارهاي كلي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مشخص شده و وظايف مراكز فرهنگي و حتي غير فرهنگي كه به صورت مستقم و غير مستقيم در اين زمينه فعاليتي دارند ، پيش  بيني شده است.

تثبيت قيمت داروها در ۶ ماهه نخست سال جاري
ايسنا: مديركل خدمات درماني سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: با ارسال ليست جديد قيمت داروها از سوي معاونت داروي وزارت بهداشت و درمان مقرر شده قيمت داروها در ۶ ماهه اول سال جاري ثابت بماند.
دكتر داوود حاجي قاسمعلي افزود: بر اين اساس با وجود تنوع محصولات دارويي در كشور سقف قيمت هر دارو براي پرداخت سازمانهاي بيمه گر تعيين شده است. وي تصريح كرد: بر اساس اين ليست حدود ۲۰۰ قلم دارو نسبت به آخرين قيمت سال ،۱۳۸۴ به طور متوسط ۵۴ درصد افزايش قيمت داشته اند و از آنجا به دليل تعداد كم مصرف هزينه تحميلي ناشي از اين افزايش به سازمانهاي بيمه گر كمتر از ۱۳ درصد خواهد بود، با تعيين سقف قيمت پرداختي سازمانهاي بيمه گر براي داروهاي تحت پوشش، عليرغم قيمتهاي متفاوت يك نوع داروي محصول شركتهاي مختلف دارويي، يك قيمت مناسب پرداخت قرار مي گيرد و ۷۰ درصد آن از سوي سازمانهاي بيمه گر و ۳۰ درصد از سوي بيمه شده پرداخت مي شود.

افزايش مستمري  بگيران خانواده هاي
تحت پوشش كميته امداد
فارس:سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) گفت: حداقل و حداكثر مستمري مددجويان در سال جاري افزايش يافته است.
سيد رضا نيري افزود: بر اساس سرانه و به تناسب تعداد خانوار، مستمري مددجويان حداقل ۲۵ هزار تومان و حداكثر ۵۰ هزار تومان تعيين شد. هم اكنون بيش از ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات گوناگون كميته امداد امام خميني(ره) در ۳۵ سرفصل كاري برخوردار هستند.

حجم اختلافات رواني زندانيان ۵/۳
برابر افراد عادي جامعه است
ايسنا: معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان هاي كشور گفت: حجم اختلالات رواني در بين زندانيان  ۵/۳ برابر افراد عادي جامعه است.
دكتر پرويز افشار با بيان اين مطلب در جلسه توديع و معارفه مدير كل زندان هاي استان اردبيل، اظهار داشت: بي توجهي به مسائل روحي و رواني زندانيان آمار برگشت مجدد آنها را بعد از آزادي به زندان افزايش داده است.
وي به طراحي برنامه اي براي رسيدگي به مسائل رواني زندانيان در كنار حرفه آموزي و افزايش توانمندي آنان و نيز در راستاي كاهش جرايم و سياست هاي جايگزين حبس تأكيد كرد و گفت: با اجراي اين طرح در زندان هاي كشور درصد بازگشت دوباره زندانيان به زندان كاهش مي يابد .

واكسيناسيون سراسري هپاتيت B انجام مي شود
فارس: رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت اعلام كرد: طرح واكسيناسيون سراسري جوانان عليه بيماري هپاتيت B با استفاده از واكسن توليد داخل اجرا مي شود.
محمد مهدي گويا افزود: هنوز جزئيات اجراي اين طرح، زمان اجرا و ميزان پوشش آن مشخص نيست اما مقدمات لازم براي اجراي آن در سال جاري در حال فراهم شدن است و بناداريم با استفاده از واكسن هپاتيت B توليد داخل كه به زودي در انستيتوپاستور ايران تهيه مي شود اين طرح را اجرا كنيم.
وي گفت: در برنامه ريزي كلي اين طرح قرار است همه جوانان بين ۱۲ تا ۲۰سال تحت پوشش طرح واكسيناسيون هپاتيت B قرار گيرند اما با توجه به محدوديت بودجه و امكانات، احتمالا همه اين گروه امسال تحت پوشش اين طرح قرار نمي گيرند به همين علت از سن ۲۰ سالگي شروع به اجراي اين طرح مي كنيم و به تدريج به سنين پايين تر مي رسيم و افرادي كه باقي مي مانند سال آينده واكسن هپاتيت B را دريافت مي كنند.
گويا گفت: واكسن هپاتيت B بايد در سه نوبت به فاصله هر ۶ ماه دريافت شود و اگر هر سه نوبت اين واكسن به موقع دريافت نشود اثري نخواهد داشت بنابراين جواناني كه اين واكسن را دريافت مي كنند بايد به موقع براي زدن نوبت بعدي واكسن مراجعه كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |