دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۱ - Apr 17, 2006
دو ميليارد تومان خسارت به آثار تاريخي لرستان
۱۰ روز پس از زلزله برآورد اوليه خسارات مشخص نيست
گروه شهري : زلزله شش ريشتري لرستان، با آسيب رساندن به ۳۹ اثر تاريخي، بافت تاريخي شهر بروجرد و تاسيسات گردشگري استان، بر اساس برآوردهايي كه تا كنون صورت گرفته حدود ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان خسارت وارد كرده است.
به گزارش همشهري، اين برآوردها تنها مربوط به ۳۹ بناي تاريخي است و در حالي كه بيش از ۱۰ روز از وقوع اين زمين لرزه مي گذرد، خسارات اوليه هنوز به طور كلي محاسبه نشده و اين مبلغ خسارت وارد شده به بافت تاريخي و زيرساخت هاي گردشگري را در بر نمي گيرد. اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند با توجه به قدرت شش ريشتري اين زلزله، خسارات وارده به آثار تاريخي لرستان، گسترده نبوده است.
اواسط هفته گذشته يك هيات از سازمان يونسكو براي برآورد خسارات زلزله به آثار تاريخي، عازم لرستان شد، ولي نتايج بازديد اين هيات كارشناسي نيز هنوز اعلام نشده است.
به گفته «سيروس ابراهيمي» ، مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان، بافت تاريخي بروجرد ۲۷۰ هكتار از اين شهرستان را شامل مي شود كه حدود ۲۰۰ خانه تاريخي در آن واقع شده است. اما از آنجايي كه خانه هاي تاريخي بروجرد در حال مرمت و استحكام بخشي بود آسيبي نديد.حجت الله يارمحمدي، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري بروجرد با اعلام اين خبر گفت: «در ميان اين ۳۹ اثر، مسجد جامع بروجرد با ۶۰۰ ميليون تومان و مسجد امام بروجرد با ۴۰۰ ميليون تومان خسارت، بيشترين آسيب را ديده است.»
به گفته مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري بروجرد از ابتداي وقوع زلزله عمليات نجات بخشي برخي از آثار تاريخي آغاز شده است. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان نيز از ارديبهشت ماه به كار استحكام بخشي و همچنين مرمت اضطراري ساير آثار اين استان از جمله گلدسته هاي مسجد جامع بروجرد خواهد پرداخت. يكي از گلدسته هاي مسجد جامع شهر به طور كلي تخريب شده و گلدسته ديگر نيز چند ترك بزرگ خورده است. اين گلدسته ها آجري بوده و در زمان قاجار ساخته شده  است. بناي اصلي اين مسجد در زمان آل بويه ساخته  شده و به مسجد عتيق معروف است.مسجد امام بروجرد، ديگر بنايي است كه كاشي كاريهاي طاقي و سر در ورودي آن مسجد بر اثر زلزله تخريب شده است. اين بنا در زمان فتحعلي شاه ساخته شده و نام قديم آن مسجد سلطان است.
امامزاده جعفر(ع)، سومين بناي ثبت شده در بروجرد است كه بخشهايي از گنبد آجري آن فرو ريخته است. اين بنا مربوط به دوره سلجوقي است كه گنبد آن به شكل مضرس و به سبك گنبد بناهاي مناطق گرمسيري جنوب ايران مخروطي شكل است. اين امامزاده توسط يكي از ثروتمندان خوزستاني و گنبد آن به شكل مقبره دانيال نبي ساخته شده و محيط داخلي آن به شكل هشت ضلعي است.امامزاده خالدبن علي، مدرسه حجتيه، مسجد رنگينه و مسجد قلعه نيز از ديگر بناهاي تاريخي استان لرستان هستند كه تخريب شده اند. يك آب انبار تاريخي به همراه امامزاده ابراهيم از جمله بناهاي تاريخي ثبت شده هستند كه در روستاهاي تخريب شده واقع شده اند.سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي بازسازي اين آثار در حال حاضر ۲۰۰ ميليون تومان اختصاص داده است. معاون حفاظت فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از دولت انتظار دارد كه به منظور مرمت و بازسازي آثار تاريخي لرستان كه در زلزله اخير آسيب ديده اند، كمك كند.
امينيان با بيان اين مطلب كه مرمت سه اثر، مسجد جامع و مسجد امام بروجرد و بقعه امامزاده جعفر در دستور كار فوري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار دارد، اظهار داشت: هيات راهبردي مرمت از كارشناسان نخبه تشكيل شده است و مطالعه و مرمت آثار تاريخي آسيب ديده در زلزله، حداكثر تا اول ارديبهشت ماه سال جاري انجام مي شود.

چشم انداز
011781.jpg
گفته مي شود آثار خسارت ديده در زلزله لرستان از جمله سه اثر تراز اول كشور بوده اند. بخشي از اقدامات ضروري مرمت اين آثار انجام شده و آغاز مرمت آثار به صورت رسمي تا ارديبهشت ماه به تعويق افتاده است. يكي از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي وقتي به اين بهانه در مورد آثار تاريخي لرستان و بخصوص پل هاي تاريخي اين استان صحبت مي كند، ثبت نشدن اين پل ها در فهرست جهاني آثار تاريخي را به كم كاري مسئولان پيش از انقلاب مرتبط مي داند. كم كاري مسئولان قبل از انقلاب جاي خود دارد، ولي اكنون دهه سوم پس از انقلاب را نيز به پايان مي رسانيم و ثبت آثار تاريخي مان در فهرست جهاني تنها چند سال است كه از سوي مسئولان ميراث فرهنگي كشور جدي گرفته  شده است.

نيشابور منطقه نمونه گردشگري بين المللي شد
011784.jpg
ميراث خبر: هيات دولت در دهمين جلسه استاني خود، شهرستان نيشابور را به عنوان منطقه نمونه گردشگري بين المللي انتخاب كرد و به اين ترتيب اين استان صاحب دو منطقه نمونه گردشگري در رده بين المللي شد. شانديز مشهد ديگر منطقه نمونه گردشگري بين المللي خراسان رضوي است.
مناطق نمونه  گردشگري بين المللي، مناطقي هستند كه با هدف جذب گردشگران خارجي طراحي و تجهيز مي شوند و حداقل ۳۰۰ هكتار مساحت دارند.
نيشابور يكي از كهن ترين شهرهاي ايران است كه بر سر راه جاده ابريشم قرار داشته است. بر اساس آخرين يافته هاي باستان شناسي در محوطه هاي تاريخي اين شهر، نيشابور در هزاره سوم قبل از ميلاد داراي ارتباط تجاري با دره سند در پاكستان و نيز منطقه بين النهرين بوده است. حكيم عمر خيام و عطار از مشاهير نيشابوري ايران هستند.
هيات دولت در آخرين جلسه خود منطقه ارتكند كلات را به عنوان منطقه نمونه گردشگري ملي و مناطق فريمان، تربت جام، شهر تون و بشرويه، سد تبارك آباد، دره يوسف خان، درياچه و غار بزنگان،  اخلمد چناران و پيشكوه تربت حيدريه را به عنوان مناطق نمونه گردشگري استاني برگزيد.

مجموعه تفريحي توريستي و فراساحلي
011787.jpg
اولين مجموعه تفريحي توريستي و فراساحلي كشور، همزمان با اولين جشنواره بين المللي ميراث مشترك اقوام حاشيه درياي خزر در رامسر افتتاح مي شود.
حميد سليماني، مدير عامل شركت بين المللي كيش پارس ماري در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: اين مجموعه ۲۷ فروردين ماه با حضور مقامات و مسئولين گردشگري كشور و روسا و معاونين گردشگري استان هاي گيلان و مازندران افتتاح شده و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي افزود: در اين مراسم شماري از مديران، مشاور رئيس سازمان گردشگري كشور و همچنين دبير كميته ملي اكوتوريسم حضور دارند.
گفتني است قبل از افتتاح مجموعه تفريحي رامسر صبح همان روز در چمخاله لنگرود، مجموعه اقامتي ستاره دريا نيز افتتاح مي شود.

ساخت  اتاقهاي بحران
011757.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: كار مطالعات ايجاد اتاق هاي مديريت بحران در بيشتر استان هاي كشور به پايان رسيده و از امسال به تدريج در برخي شهرها اجرايي مي شود.
«مرتضي اكبرپور» ، معاون ستاد حوادث غيرمترقبه كشور با بيان اين مطلب گفت: عمليات اجرايي اين پروژه در برخي استان ها اجرايي شده و در برخي شهرها در حال عقد قرارداد هستيم. البته اعتبار مورد نياز به تدريج در اختيار آنها قرار گرفته و هر يك به طور مستقل كار ساخت اتاق هاي بحران را شروع مي كنند. وي ادامه داد: اين اتاق ها از استحكام بالايي برخوردار هستند و جزو آخرين ساختمان هايي هستند كه در زلزله خسارت خواهند ديد. علاوه بر اين محل حضور مديريت بحران در هنگام وقوع حادثه مشخص است و آنها مي توانند با دسترسي به اطلاعات كامل بحران را مديريت كنند.

برج مراقبت
بدترين قانون بهتر از بي قانوني
ميان دو حالت «بي قانوني و هرج و مرج» و «اجراي قانون با اشكالات احتمالي» ، بدون ترديد گزينه دوم بهتر است و در واقع اجرا و دفاع از حاكميت قانون، مقدم بر خوب بودن يا بد بودن آن است.
فرض كنيد جامعه اي را كه مترقي ترين قوانين را داشته باشد، ولي اجرا نشود و يا اساساً فاقد هرگونه قانوني در موضوعي خاص باشد با جامعه اي را كه در مقررات حاكم بر آن مشكلاتي مترتب باشد.
بديهي است فرض دوم بهتر است، چرا كه در صورت اجراي قانون با اشكالات احتمالي مردم تكليف خود را مي دانند و رفتار و مناسبات خود را بر اساس آن تعيين و تنظيم مي كنند.
پس از حدود يك دهه بلاتكليفي و هرج و مرج در زمينه نرخ كرايه تاكسي ها در تهران، براي نخستين بار از ابتداي سال ۸۵ شاهد «اعلام و اعمال مبلغ كرايه هاي جديد» در موعد مقرر از سوي مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك بوديم.
اما اين اقدام مسئولانه به جاي اين كه مورد حمايت قرار گيرد، در چند روز اخير از سوي برخي از افراد و دستگاه ها مورد نقد قرار گرفته و عموماً اين انتقادها به گونه اي بوده كه صرفاً به عامل «تفاوت مبلغ كرايه هاي جديد» نسبت به مبالغ سال گذشته، توجه شده است.
اما در اين ميان تفاوت معناداري كه مورد توجه منتقدان قرار نگرفته، متفاوت بودن وضعيت سامانه تاكسيراني و نرخ هاي آن در سال جاري در مقايسه با سال هاي گذشته از طريق پايان دادن به يك دهه بي برنامگي و رهاشدگي در زمينه نرخ كرايه تاكسي ها بوده است.
مگر هر سال كه از باب رفع تكليف و سلب مسئوليت، نرخ كرايه تاكسي ها به حال خود رها مي شد و مبلغ كرايه ها تا دو برابر افزايش مي يافت، احدي مورد مؤاخذه و بازخواست قرار مي گرفت؟ مگر هر سال كه به تهران و شبكه تاكسيراني آن همچون جزيره اي دورافتاده نگاه مي شد كه اهالي آن مي بايست خودشان تكليف خود را با آمد و شد به اين سو و آن سوي جزيره روشن مي كردند، آب از آب تكان مي خورد؟
طي چند سال اخير شاهد اختلافات و كشمكش هاي فراوان مابين مسافران و رانندگان تاكسي بوديم كه در بسياري موارد به برخورد و درگيري فيزيكي دوطرف منتهي مي شد و در خوش بينانه ترين حالت ممكن «سيستم چانه زني» بر سر مبلغ كرايه در سامانه تاكسيراني حاكم بود.اگر ذره اي انصاف و قطره اي واقع نگري را چاشني اظهارنظرهاي خود نماييم و اگر گامي به عقب برگرديم و نظر اجمالي به گذشته نه چندان دور بيندازيم، بدون ترديد تأييد مي كنيم كه تعيين تكليف نرخ كرايه تاكسي ها به عنوان قانوني كه علي رغم اشكالات احتمالي در برخي مسيرها، به يك دهه بي قانوني و بلاتكليفي و سال ها مجادله و مشاجره هرروزه بين ميليون ها مسافر و هزاران راننده تاكسي پايان داد، بهتر است.
اگر فقط اندكي منصف و كمي واقع بين باشيم، مي پذيريم كه «بدترين قانون ها هم از بي قانوني بهتر است» .
شهرام جباري زادگان

رئيس شوراي شهر تهران:
هدف از تغيير ساعت كار مدارس
تقسيم ساعت اوج ترافيك صبحگاهي است
011793.jpg
رئيس شوراي شهر تهران، گفت: هدف از اجراي قانون تغيير ساعت كار مدارس در تهران، تقسيم ساعت اوج ترافيك صبحگاهي در ساعات ابتداي روز است.
مهندس مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، در گفت و گو با ايلنا، در خصوص تغيير ساعت كار مدارس در تهران، تصريح كرد: درصدد هستيم تا زمان اوج ترافيك صبحگاهي را تقسيم كنيم و به جاي اينكه ساعت ۸ تا ۱۵:۸ زمان اوج ترافيك باشد، ترافيك بين ساعت ۷ تا ۹ صبح تقسيم شود.
وي، با اشاره به اينكه تقسيم زمان اوج ترافيك در يك زمان طولاني مناسب است، گفت: بر اين اساس پيشنهادي كه سال گذشته از سوي شوراي شهر تهران به دولت آقاي خاتمي ارائه شد، ساعت اوج ترافيك در فاصله زماني ۲ ساعت بين ۷ تا ۹ صبح تقسيم مي  شد.
سخنگوي شوراي شهر تهران گفت: در اين طرح پيشنهاد شده بود تا ساعت كار بانك  ها از ساعت ۳۰:۷ به ۹ تغيير يابد و «كلر» بانك  ها نيز به جاي ساعت ،۱۰ ساعت ۱۱ بسته شود تا علاوه بر كارمندان، مراجعان بانك  ها نيز ساعاتي ديرتر در بانك حاضر شوند و به اين ترتيب ترافيك صبحگاهي تقليل يابد.
به گفته چمران، پيشنهاد تغيير ساعت كار بانك  ها در دولت خاتمي پذيرفته نشد و در دولت نهم نيز، شوراي عالي بانك  ها از پذيرفتن آن سر باز زد.
وي با تاكيد بر اينكه براي بررسي دقيق اين طرح بايد، كار كارشناسي انجام شود، گفت: چون بحث ترافيك با مصرف سوخت و انرژي نيز ارتباط مي  يابد، بايد وزارتخانه  هاي گوناگون در اين خصوص نظر خود را اعلام كنند. به گفته چمران، آنچه كه به صورت ملموس در خصوص تغيير ساعت مي  توان بيان كرد؛ اين است كه صبح  ها به دليل زود شدن ساعت كار مدارس و كساني كه كارشان ارتباط با مدرسه دارد، شاهد رواني بيشتر در ترافيك هستيم.
وي گفت: براساس آمارهاي اوليه ارائه شده، ساعت تمركز ترافيك از ساعت ۸ تا ۳۰:۸ به عنوان ساعت اوج ترافيك، كاهش يافته و در اين ساعت شاهد فشردگي ترافيك نيستيم.
رئيس شوراي شهر تهران، گفت: طرح تغيير ساعت كار مدارس هنوز در شوراي شهر تهران مورد بررسي كارشناسي قرار نگرفته، چرا كه بررسي كارشناسي اين طرح، نيازمند ارائه آمار و جزئيات در خصوص آن است.
وي در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما بهتر نبود زمان اجراي طرح به سال آينده تحصيلي موكول مي  شد، گفت: بعد از يك هفته، دانش  آموزان به اين قانون و وضعيت جديد عادت كرده  اند، چرا كه در ابتداي سال، هميشه بحث تغيير ساعت رسمي را داشتيم و امسال با توجه به اينكه اين طرح اجرايي نشد، قانون تغيير ساعت كار مدارس اجرا شد.
خط ويژه بزرگراه شهيد چمران راه اندازي شد
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: در چند روز آينده و با استقرار ماموران راهنمايي و رانندگي، خط ويژه بزرگراه شهيد چمران راه  اندازي مي  شود.
سردار حسين ساجدي  نيا، رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: اقدامات لازم براي راه  اندازي خط ويژه بزرگراه چمران براي تردد اتوبوس  هاي شركت واحد انجام شده و اين خط در چند روز آينده مورد استفاده قرار مي  گيرد.
گفتني است؛ چندي پيش معاونت حمل و نقل ترافيك تهران بهره  برداري از خط ويژه بزرگراه شهيد چمران را نيازمند همكاري راهنمايي و رانندگي دانسته و عنوان كرده بود؛ كليه اقدامات مورد نياز براي راه  اندازي اين خط ويژه از اول اسفند ماه سال گذشته انجام شده و عبور و مرور اتوبوس  ها در اين مسير و جلوگيري از ورود خودروهاي شخصي در آن بايد توسط راهنمايي و رانندگي انجام شود. وي افزود: علت تاخير در استفاده از اين خط ويژه، تامين نيروهاي راهنمايي و رانندگي براي حفاظت از آن بود كه اين مشكل در حال حاضر رفع شده است. ساجدي  نيا تصريح كرد: خطوط ويژه نيازمند اعمال محدوديت  هايي براي جلوگيري از ورود خودروهاي ديگر به اين محدوده است و خط ويژه بزرگراه چمران نيز بايد مانند ساير خطوط توسط ماموران راهنمايي و رانندگي حفاظت شود.
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: تعداد نيروها براي حفاظت از خط ويژه چمران چندان زياد نيست، اما به طور كلي استفاده از هر خط ويژه نيازمند حضور ماموران راهنمايي و رانندگي در آن محدود است.
وي در خصوص وضعيت ترافيك صبحگاهي تهران در سال جديد يادآور شد: با توجه به گذشت ۹ روز از اعمال قانون تغيير ساعت شروع كار مدارس و ادارات، اظهار نظر در خصوص تغيير وضعيت ترافيكي تهران زود است. ساجدي  نيا خاطرنشان كرد: وضعيت ترافيكي تهران در روزهاي اخير تغيير چنداني نداشته است و همچنان در ساعت ۷ صبح و۳۰:۱۸ بعدازظهر با اوج ترافيك در شهر تهران مواجه هستيم.

سازمان احياي تالابهاي شادگان و هورالعظيم تشكيل مي شود
ايسنا: استاندار خوزستان گفت: تالاب شادگان با ۴۰۰ تا ۵۳۷ هزار هكتار مساحت، بيش از ۵ هزار خانواده را با ميانگين درآمد ماهيانه ۵۰۰ هزار تومان ارتزاق مي كند و ما با احياي اين تالاب بايد جلوي از بين رفتن رزق اين جمعيت را بگيريم.امير حيات مقدم در جلسه  ساماندهي تالاب شادگان افزود: ورود پساب هاي صنعتي به تالاب شادگان اشتباهي بوده است كه در گذشته انجام شد و موجب بروز خسارات زيادي شده است، اما اكنون بايد با جديت جلوي آن را بگيريم.
حيات مقدم ادامه داد: سدهايي كه در طول رودخانه هاي منتهي به اين تالاب احداث شده، ورود آب به تالاب را كاهش داده اند كه از سازمان آب و برق منطقه اي مي خواهيم تا حق آبه اي را به عنوان سهم تالاب از سد مارون تأمين كنند تا تالاب احيا شود.وي از ايجاد سازماني براي احياي تالابهاي شادگان و هورالعظيم خبر داد و گفت: اين سازمان مي تواند يك مدعي واقعي براي اين تالابها باشد تا به طور جدي مسائل مربوط پيگيري شود.
استاندار خوزستان تأكيد كرد: موضوع تشكيل اين سازمان كه اعضاي آن سازمان هاي آب و برق، محيط زيست، شيلات،  گردشگري، مديريت و برنامه ريزي، كشاورزي، منابع طبيعي، فرمانداري، شهرداري و اعضاي شوراي شهر شادگان هستند را با وزير كشور در ميان گذاشته ام.

نوسازي بافت تاريخي تهران، مغاير قوانين ميراث فرهنگي نيست
ميراث خبر: مدير محور تاريخي - فرهنگي تهران، مصوبه كميسيون ماده ۵ مبني بر بازسازي و نوسازي بخشي از بافت تاريخي منطقه ۱۲ تهران را مغاير با قوانين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ندانست.
اسكندر مختاري با بيان اينكه مصوبه شهرداري تهران در كميسيون ماده ۵ به تاييد اين دفتر رسيده است، گفت: طرح پيشنهادي كميسيون ماده ۵ به دليل عدم مغايرت با ضوابط ميراث فرهنگي به تصويب رسيد و هيچ نگراني مبني بر تخريب بناهاي تاريخي اين بافت وجود ندارد.
وي افزود: طرح نوسازي و بهسازي بافت مركزي منطقه۱۲ از شمال كوچه مروي تا خيابان ۱۵ خرداد را شامل شده و هيچ بناي تاريخي در اين منطقه تخريب نمي شود.
وي با بيان اينكه در اين طرح براي كوچه مروي كاربري فرهنگي لحاظ شده، گفت: در تمام محورهاي تاريخي اين منطقه از بافت مركزي شهر سعي شده بهسازي و بازسازي به نحوي صورت گيرد كه كاربري هاي فرهنگي و تاريخي احيا شده و شهروندان امكان استفاده مناسب از خدمات شهري را پيدا كنند.مصوبه كميسيون ماده ۵ در بخشي از بافت مركزي تهران در حالي اجرايي مي شود كه همزمان با اين مصوبه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، بافت تاريخي عودلاجان را با وسعت ۱۵۰هكتاري به ثبت  رساند.

ستون جديد همشهري را در صفحه ۷ ببينيد:
پيش بيني هواي ۳ روز آينده ايران و جهان
011748.jpg
011790.jpg
011751.jpg
011745.jpg
همشهري از امروز ستون جديدي براي پيش بيني آب و هواي شهرهاي مختلف ايران و همچنين شماري از شهرهاي مهم جهان چاپ مي كند. در اين ستون به تفكيك وضعيت هوا و كمينه و بيشينه  دماي مراكز استان   هاي كشور طي امروز، فردا و پس فرداي چاپ روزنامه ارائه خواهد شد.
نقشه وضعيت هواي نواحي جغرافيايي ايران، نقشه وضعيت هواي مناطق مختلف خاورميانه و همچنين جدول وضعيت هوا و ميزان دماي شماري از شهرهاي جهان از ديگر اجزاء ستون جديد همشهري است. اطلاع از وضعيت هواي ۳ روز آينده امروزه نقش مهمي در برنامه ريزي هاي روزانه شهروندان دارد. كوشيده ايم ارائه اطلاعات هواشناسي، كه از منابع مستند و معتبر داخلي و بين المللي به دست مي آيد براي همه اقشار جامعه قابل استفاده باشد.
هواشناسي
نقشه ها و جداول پيش بيني آب و هواي كشور و برخي مناطق و شهرهاي جهان كه هريك به دليلي مورد توجه ايرانيان است، از امروز در صفحه زادبوم منتشر مي شود. در نقشه فوق مكان ۱۲ شهر كشور كه در آخرين سرشماري سراسري، بيش از چهارصد هزار جمعيت داشته اند به علاوه چهار بندر بزرگ جنوب مشخص شده است. جدول زير نيز شامل اطلاعات مربوط به مراكز استان ها است.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |