سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۷ - Feb 21, 2006
قاليباف: هر زمان لازم بوده، در شوراي شهر حضور يافته ام
ناهنجاريهاي حاشيه نشيني به زودي برطرف مي شود
شهردار تهران با بيان اينكه مهاجرت، بيكاري و عدم اشتغال باعث افزايش حاشيه نشيني در تهران است تصريح كرد: با توجه به ارزيابي هاي صورت گرفته در حوزه خدمات شهري، در زمينه حاشيه نشيني عوارض و ناهنجاري هايي وجود دارد كه به زودي برطرف مي شود.
محمد باقر قاليباف افزود: كودكان فراري، كودكان خياباني و كارتن خواب ها موضوعاتي است كه همگي مرتبط با حاشيه نشيني است.
وي گفت: شهرداري تهران در زمينه ساماندهي حاشيه نشيني بيش از گذشته فعال بوده و به همكاران در حوزه آسيب هاي اجتماعي اعلام كرده ايم كه فعاليت هايشان را نسبت به گذشته افزايش دهند.
شهردار تهران خاطر نشان كرد: شهرداري در زمينه احداث و تجهيز گرمخانه ها و ساماندهي كارتن خواب ها و غيره كارهايي انجام داده  است كه نسبت به گذشته قابل مقايسه نيست.
همچنين شهردار تهران  گفت: هر زمان  لازم  بوده ، در جلسات  شوراي  اسلامي شهر حضوريافته ام .
محمدباقر قاليباف افزود: طبق  قانون ، بايد در لوايح  دو فوريتي  در شوراي  شهر حضور داشته باشم  كه  تماماً حضور يافته ام .
وي  اظهارداشت : در غير لوايح  دو فوريتي  نيز هر زمان  كه  شوراي  شهر اعلام كرده  است ، در جلسات  حاضر شده ام .
شهردار تهران  با بيان  اينكه  حضور كمتر وي  در جلسات  شوراي  شهر علت  خاصي ندارد، گفت : مشغله  كاري  در شهرداري  بسيار زياد است  و اين  موضوع  اجازه حضور فعال  در شوراي  شهر را نمي دهد.
برخي  اعضاي  شوراي  اسلامي شهر تهران  در هفته هاي  اخير از حضور نيافتن  محمدباقر قاليباف  شهردار تهران  در جلسات  شوراي  شهر انتقاد كردند.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني:
نخستين خط بزرگراهي ويژه اتوبوس
در تهران راه اندازي شد
004812.jpg
اولين خط ويژه بزرگراهي شهر تهران كه از ترمينال آزادي آغاز و تا ترمينال تجريش ادامه دارد، صبح ديروز آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اين خط ويژه بزرگراهي از ترمينال آزادي آغاز و پس از عبور از مسيرهاي محمدعلي جناح، شيخ فضل الله نوري، همت، چمران شمالي، تقاطع پارك وي و وليعصر به ترمينال تجريش منتهي مي شود.
مهندس احمدي بافنده، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني در توضيح اين طرح گفت: ويژگي عمده اين طرح متصل شدن بخش هاي شمالي به بخش هاي غربي شهر و نقل و انتقال مسافران تهراني در اين بخشهاست.
وي افزود: اين خط ويژه داراي ايستگاه هاي ميدان تجريش، پل مديريت و بزرگراه همت (مقابل بيمارستان ميلاد) و پارك سوار آزادي است.
احمدي بافنده خاطرنشان كرد: وجود تعداد كم ايستگاه در طول مسير مزيت سريع السير بودن را نيز به ويژگي هاي اين طرح اضافه كرده است.
وي درخصوص تعداد اتوبوسهاي اين خط گفت: اين خط ويژه بزرگراهي به ۴۰ دستگاه اتوبوس نياز دارد كه به نسبت استقبال شهروندان تعداد آنها كمتر يا بيشتر خواهد شد.
وي يادآور شد، اتوبوس هاي موردنياز اين خط از موجودي اتوبوس هاي جديد تأمين شده است.

در همايش ملي آلودگي هوا، معاون وزير بهداشت درخواست كرد:
دادگاه سلامت براي مجازات عاملان مرگ
سالانه ۷۰۰۰ شهروند تهراني
گروه شهري: معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعداد بيماران اورژانسي ناشي از آلودگي هواي تهران در ۱۰ روز دوم آذرماه سال جاري را ۳۷۰۰ نفر عنوان كرد.
دكتر سيد مؤيد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صبح ديروز در همايش آلودگي هوا و اثرات آن برسلامت انسان با اشاره به بحران شديد آلودگي هوا در تهران و ۷ شهر بزرگ كشور گفت: چگونه در يك كشور وقتي امنيت جامعه توسط يك روزنامه به خطر مي افتد مدعي العموم شاكي است اما وقتي سلامت جامعه با آلودگي هوا تهديد مي شود ما مدعي العموم نيستيم. وي افزود: آنها كه هوا را آلوده مي كنند بايد تاوان و خسارت آن را بدهند و بايد ديد خودروسازان تا چه اندازه در اين آلودگي سهم دارند.
معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به گسترش آلودگي در ساير شهرهاي كشور و تجربه ديگر كشورها در مبارزه با اين آلودگي يادآور شد: بايد ديد اين كشورها چه قوانيني داشتند كه رودخانه هاي پاك، هواي پاك و جامعه پاك دارند و بعد بررسي شود كه اگر اين معضل در كشور ما ناشي از عدم اجراي قانون است، پس قانون را اجرا كنيم و اگر ضعف قانون داريم و يا قوانين موجود كارآمد نيست، پس قوانين جديدي را وضع كنيم و انتظار مي رود دادگاه سلامت مدار مسئله آلودگي و آلايندگان آن را به چالش بكشاند.
دكتر محمد حسن پيراسته نيز در همايش آلودگي هوا نرخ مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي تهران را سالانه بين ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر عنوان كرد و افزود: علاوه بر اين در بحث اثرات آلودگي بر روي سلامت جامعه بايد شاخص عمر از دست رفته نيز برآورد شود كه تا به امروز ما آمار درستي از اين موضوع نداريم.
وي افزود: علاوه بر منابع آلاينده در تهران، وضعيت خاص اقليمي پايتخت باعث شده تا ما در سال حدود ۲۶۰ روز در وضعيت پايداري هوا باشيم كه اين امر در نهايت منجر به شرايط هشدار آلودگي مي شود.
دكتر پيراسته موفقيت طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران را نسبي ارزيابي كرد و گفت: در بعضي اهداف تا ۱۰۰ درصد هم موفقيت داشتيم ولي در موضوع مهمي مثل خروج خودروهاي فرسوده تنها ۱۰ درصد موفق بوديم كه انتظار داريم در سال آينده اين موضوع جبران شود.

كاهش هزينه ها در شهرداري
004806.jpg
معاون مالي اداري شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه كاهش هزينه ها به شكل دستوري يا شعاري تحقق نمي يابد، گفت: كاهش هزينه ها در شهرداري تهران را بايد با پيگيري يك استراتژي مشخص، دنبال كرد. حسين محمدي پورزرندي افزود: افراد در سطوح مديريتي بايد اين اضطراب مثبت را داشته باشند كه اتلاف سرمايه را به شكل يك مسئله مهم ريشه يابي كنند. به گفته اين مقام مسئول در شهرداري تهران، مادامي كه مديريت هزينه ها جزئي از باور مديران و دغدغه اصلي آنان نباشد، نمي توان از لايه هاي پايين انتظار چنداني داشت.وي افزود: كاهش هزينه ها بايد يكي از دغدغه هاي اصلي مديران باشد، تا رفته رفته به لايه هاي پايين هم نفوذ كند.

ايستگاه هاي تاكسي ۲ برابر مي شود
004809.jpg
ايسنا: مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت: ايستگاههاي تاكسي پايتخت تا پايان فصل بهار سال آينده دو برابر مي شود.
حسين تيموري كرماني با تأكيد بر لزوم افزايش ايستگاههاي تاكسي براي سرويس دهي مناسب به شهروندان افزود: هم اكنون حدود ۵۸۰ ايستگاه تاكسي در شهر تهران وجود دارد كه اين تعداد با نياز شهروندان مطابقت ندارد.
وي تصريح كرد: براي حل اين مشكل تاكنون يكصد ايستگاه تاكسي شناسايي و براي تصويب به سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران معرفي شده كه پس از تصويب راه اندازي خواهند شد.

تجهيز بزرگراهها به دوربين تصويري
004803.jpg
مهر: مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران از تجهيز ۱۶۵ تقاطع، خيابان و بزرگراه ديگر شهر تهران به دوربين هاي نظارت تصويري تا پايان سال ۸۵ خبر داد.مهندس حجت الله بهروز گفت: به اين ترتيب تعداد دوربين هاي نظارت تصويري در سطح شهر تهران تا پايان سال آينده از مرز ۳۰۰ عدد خواهد گذشت.وي تعداد دوربين هاي نظارت تصويري موجود در سطح بزرگراهها و خيابانهاي شهر تهران را ۱۳۵ نقطه اعلام كرد و اظهار داشت: با نصب ۱۶۵ دوربين جديد، طرح جامع شهر تهران در خصوص دوربين هاي نظارت تصويري كه بر مبناي ۳۰۰ دوربين نظارت تصويري براي پوشش كامل تقاطع هاي شهر در نظر گرفته شده است، به پايان خواهد رسيد.

نگاه
بزرگمهر حسين پور
004800.jpg

برنامه هاي كمك به بازنشستگان شهرداري
در سه مرحله انجام مي شود
فارس: برنامه هاي موسسه معين بازنشستگان شهرداري تهران براي كمك به بازنشستگان اعلام شد.
حسن سلامي، رئيس هيئت مديره و مدير عامل موسسه معين بازنشستگان شهرداري تهران گفت: برنامه هاي كمك موسسه به بازنشستگان در سه مرحله كوتاه مدت، ميان مدت، و بلند مدت تنظيم و براي هر مرحله، يك دوره سه ساله پيش بيني شده است.
وي افزود: دوره اول با اولويت گذاري نيازمنديهاي بازنشستگان براي تعدادي بين ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر كمك هايي در نظر گرفته شده است.
سلامي ادامه داد: در مرحله دوم و در صورت محقق شدن منابع لازم در خواست هاي تسهيلات عموم بازنشستگان شهرداري بررسي و تلاش مي شود پاسخ لازم به اين درخواست ها داده شود.
مدير عامل موسسه معين بازنشستگان شهرداري تهران هدف گذاري مرحله سوم را پرداخت تسهيلات به تمامي كاركنان شاغل و بازنشسته شهرداري عنوان كرد و گفت: در اين مرحله با تغيير نام موسسه به موسسه معين شاغلين و بازنشستگان شهرداري تلاش مي كنيم در حد بضاعت مشكل كاركنان را برطرف كنيم.
سلامي منابع مالي بودجه به اين موسسه را در سه دسته تقسيم بندي كرد و افزود: كمك هاي شهرداري، شورا و كمك هاي خيرخواهانه همكاران و موسسات خيريه و افراد خير خارج از شهرداري منابع مالي اين موسسه را تشكيل مي دهند.

به دستور دكتر قاليباف انجام خواهد شد:
گسترش فضاي سبز در حاشيه بزرگراه شهيد زين الدين
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران گفت: به دستور شهردار تهران در مسير بزرگراه زين الدين و اطراف آن، گونه هاي گياهي مقاوم و سازگار با شرايط اقليمي تهران غرس خواهد شد.
به گزارش همشهري مهندس مختاري در بازديد چند تن از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از عمليات احداث بزرگراه زين الدين با اعلام اين مطلب افزود: بزودي شهروندان تهراني شاهد ايجاد فضايي سبز با گونه هايي كه مي تواند نقش مهمي در تعديل آلودگي هوا داشته باشد، در اين منطقه خواهند بود.
وي تأكيد كرد: موضوع درختان پارك جنگلي لويزان كلاً ۲۸۰۰ اصله بوده است كه با مجوز كميسيون ماده ۷ اقدام شده است و اين كميسيون  تنها مرجع قانوني صدور مجوز قطع يا جابجايي درختان در شهرهاست.
وي از توزيع رايگان بيش از يك ميليون اصله درخت مثمر و غيرمثمر در هفته درختكاري خبر داد و گفت: به همراه اين درختان بروشورهاي راهنماي كاشت و نگهداري از درختان نيز بين شهروندان توزيع خواهد شد.مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز تهران با اشاره به دستور دكتر قاليباف مبني بر توزيع و پراكنش يكسان فضاي سبز شهري افزود: در برخي مناطق شهر به دليل بافت فشرده مسكوني با كمبود فضاي سبز روبه رو هستيم كه در طرح جديد اين سازمان با تملك و تجميع بافت هاي فرسوده نسبت به طراحي و ايجاد فضاهاي سبز در مناطق يادشده اقدام خواهد شد. مختاري افزود: به دستور شهردار تهران كاشت گونه هاي گياهي مقاوم، سازگار و ماندگار در شرايط اقليمي تهران از اين پس به صورت گسترده دنبال مي شود زيرا گونه هاي گياهي سازگار و مقاوم علاوه بر اينكه از طول عمر و قدمت بالايي برخوردارند، نقش مهمي در سالم سازي محيط زيست و كاهش آلودگي ها بر عهده خواهند داشت.
وي گفت: از ديگر برنامه هاي شهرداري تهران كاهش تفاوت مناطق شهر به ويژه شمال و جنوب از نظر دسترسي به خدمات زيست محيطي و اقتصادي و اجتماعي است.
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز تهران بهره برداري از ۵ هزار هكتار جنگل كاري كمربند سبز شهر تهران كه در اراضي ملي انجام شده در روز ۱۶ اسفند سال جاري و افتتاح ۱۲۵ پارك محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي در ۳ ماهه اول سال ۱۳۸۵ را از ديگر برنامه هاي شهرداري تهران براي توسعه فضاي سبز عنوان كرد.
در اين بازديد همچنين دكتر خسرو دانشجو عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه شهرداري در قطع درختان جنگلي لويزان تعجيل كرده است، گفت: شايد اگر اين كار با تأمل بيشتري انجام مي شد و با شوراي شهر نيز مشورت مي شد، اينچنين شاهد قلع و قمع درختان نبوديم.
همچنين دكتر حسن زياري رئيس كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر تهران با تأكيد بر اينكه به هرحال اين اتفاق افتاده است و آب رفته را نمي  توان به جوي بازگرداند، گفت: تنها راه جبران اين است كه شهرداري تهران ۲ برابر تعداد درختان قطع شده منطقه در همين محدوده درختكاري كند.
معاون فني _ عمراني شهرداري تهران نيز در اين بازديد با بيان اينكه شهرداري براي قطع درختان لويزان مجوز كميسيون ماده ۷ را اخذ كرده، گفت: قطع اين تعداد درخت براي تداوم عمليات احداث اين بزرگراه هزينه هاي شهرداري تهران را تا حد يك پنجم كاهش داده است و اين در حالي است كه اگر درختان اين مسير قطع نمي شد تكميل پروژه ۵ سال طولاني تر مي شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |