سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۷ - Feb 21, 2006
حضرت رسول اكرم صلي ا... عليه و آله و سلم:
نجات مؤمن در حفظ زبان اوست.
اصول كافي ج ۲ ص ۱۱۴
امروز با حافظ
هواي مجلس روحانيان معطر كن
ز در درآي و شبستان ما منور كن
بيا و خرگه خورشيد را منور كن
حجاب ديده ادراك شد شعاع جمال
اسلام تضعيف نمي شود
انتقاد سيمين بهبهاني از كاريكاتوريست هاي دانماركي
مهر: سيمين بهبهاني - شاعر- گفت : رفتار پيامبر اسلام (ص) براي ما مسلمانان درس بزرگي است. ايشان در مقابل كساني كه بر سرش خاكستر مي ريختند، سكوت مي كرد.
وي افزود: حضرت محمد (ص) پيامبر اسلام با وجود اينكه دشمنان بر سرش خاكستر مي ريختند، بزرگوارانه - چنانكه شايسته دل بزرگ او بود - اين خشونت و كينه را تحمل مي كرد تا روزي كه آن دشمني كه اين جور را روا داشته بود از دنيا رفت ، پيامبر( ص ) از اصحاب خود پرسيدند: «آن دوست ما كجاست ؟» و براي او از درگاه حق تعالي رحمت خواست.
سيمين بهبهاني در ادامه افزود : خطوطي
( كاريكاتورها ) كه چاپ شده به اين دليل است كه آنها مي خواهند اسلام را تضعيف كنند ولي اين حركت ها به نتيجه اي نمي رسد و نخواهد رسيد.
بهبهاني با اشاره به برخي از اين تصاوير گفت: اين «خط خطي ها» اصلا شباهتي به چيزي ندارد و بسيار احمقانه به نظر مي رسد؛ در عين حال مسلمانان با گذشت خود مي توانند درس مهمتري به توهين كنندگان بدهند كه ما بسيار با گذشت هستيم .ما بايد با رفتار خود آنها را خجالت بدهيم.
وي در ادامه خاطر نشان كرد: ملل مسلمان جهان بزرگوارانه به اين ناداني ها مي نگرند و جهان را طعمه آتش و لجه خون نمي كنند، زيرا خداوند هرگز به كشتار ناروا و آزار بندگان خود راضي نيست.
وي در ادامه تصريح كرد: من تاكيد مي كنم اقدام دانماركي ها در كشيدن اين خطوط (كاريكاتورها) بسيار، بسيار و بسيار زشت است ولي ما هم بايد متوجه باشيم كه در مقابل عمل بد، عمل بدتري انجام ندهيم.
اين شاعر معاصر در ادامه به مهر گفت: اسلام دين اصلاحگري است و در مقابل حركت هاي غلط، درس گذشت به ديگران مي دهد.

پيشنهاد زيباسازي شهرها ، متناسب با فرهنگ ايراني
004785.jpg
ايرنا : يك  استاد دانشگاه  گفت : زيباسازي  و آرايه هاي  شهري  در مناطق  مختلف  كشور بايد متناسب  با فرهنگ  و هنر زيباي  ايراني  انجام  شود.
عباس  مشهدي زاده  افزود: با اينكه  به  گواهي  نگاره هاي  درون  كتاب هاي  دوران  گذشته ، كشور به  لحاظ ظرفيت ها و استعدادهاي  هنري  سرآمد بوده ، اما مسئولان  شهري  بدون  توجه  به  اين ظرفيت ها از وسايل  تزئيني  بيگانه  كه  تناسبي  با فرهنگ  خودي  ندارد، در آذين بندي  و مبلمان  شهري  استفاده  مي كنند.
وي ، استفاده  از وسائل  تزئيني  همچون  لامپ هاي  رنگانگ  پلاستيكي  در آذين بندي ها و كاشت  درختان  مصنوعي  در ميادين  را از مواردي  برشمرد كه  همخواني با فرهنگ  ايراني  ندارد.
مشهدي زاده ، از وسايل  تزئيني  مذكور به  عنوان  آلاينده هاي  بصري  و آسيب هاي شهري  نام  برد و گفت : اين  گونه  وسائل  علاوه  بر تحميل  بار مالي  فراوان ، موجب دور شدن  از فرهنگ ، آيين  و سنن  خودي  خواهد شد.
اين  استاد رشته  هنر ادامه  داد: در امور فرهنگي  و هنري  بايد از انديشه و فكر بومي استفاده  كرد تا علاوه  بر شكوفايي  استعدادها و خلق  آثار هنري جديد، پيشينه هاي  تاريخي  و فرهنگي  به  فراموشي  سپرده  نشود.
وي ، تشكيل  موسسه هاي  طراحي  براي  زيباسازي  و آراستن  شهرها متناسب  با شاكله  فكري  و عاطفي  ايراني  در شهرداري ها را ضروري  دانست .

نشانه شناسي گفتماني بررسي مي شود
گروه ادب و هنر: فرهاد ساساني از نشانه شناسي گفتماني خواهد گفت.
همزمان با برگزاري سومين هم انديشي نشانه شناسي هنر، فرهاد ساساني دبير علمي هم انديشي از «نشانه شناسي گفتماني روش گريزي يا به گزيني» مي گويد.
در اين برنامه همچنين احمد پاكتچي با عنوان «خاستگاه فلسفي روش شناسي در دانش نشانه شناسي» ، زهرا اهري درباره «كاربرد روش چارلز موريس در مطالعه نشانه هاي معماري شهري» ، بهمن نامور مطلق با عنوان «تحليل متني هنر و ادبيات: آخرين روش نقد بارتي» ، امير علي نجوميان پيرامون «نشانه شناسي پساساختگرا: روش شناسي واسازي متن هنري» ، فرزان سجودي درباره «روش شناسي پديداري در برابر روش شناسي تثبيت گرا» علي عباسي با عنوان «بعد واقعيت سنجي كلام» و ... به ايرادسخن و ارائه مقاله خواهند پرداخت.

تئاتر شهر براي نمايش نوروزي آماده مي شود
004788.jpg
ايسنا: در روزهاي پاياني سال ،۸۴ با برگزاري چهار كارگاه آموزشي و تمرين يك نمايشنامه خواني و چند نمايش صحنه اي، مجموعه تئاتر شهر براي سال جديد آماده مي شود.
با پايان يافتن بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي، انتظار تمرينات مداوم و گسترده تري از نمايش ها در سالن هاي مجموعه تئاتر شهر مي رفت، در حاليكه در روزهاي پاياني سال و در آستانه فصل جديد تنها سه نمايش در اين مجموعه در حال تمرين است.نمايش «خداوند يحيي را در جليل مي خواند» نوشته و كار سعيد شاپوري در سالن شماره ۲ و «پرتره» نوشته اسلاوميروژك به كارگرداني محمدرضا خاكي در پلاتو تمرين مي شود.
همچنين چهار كارگاه آموزشي تئاتر نيز در كارگاه نمايش در حال تمرين هستند كه البته به دليل اجراي نمايش «آب مرا قصه كرد» و دكور سنگين اين نمايش، محل تمرين اين كارگاهها به پلاتو تغيير يافت.در اين نمايش شمسي صادقي و عباد نظري ايفاي نقش مي كنند.
اين نمايش تا پايان اسفندماه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۱۹ در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه خواهد بود.اجراي نمايش «حقيقت دارد تو را در خواب بوسيده ام» نوشته ميلاد اكبرنژاد به كارگرداني مشترك مهدي مكاري و عباس اقسامي در تالار نوي مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.اين نمايش در دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي برنده جايزه اول طراحي صحنه،   متن و آهنگساز، برنده جايزه دوم كارگرداني و بازيگري مرد و برگزيده طراحي صحنه و متن از نگاه كانون ملي منتقدان تئاتر ايران شده است.نمايش حقيقت دارد تو را در خواب بوسيده ام همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۱۹ در تالار نوي مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود.

نمايشگاه نقاشي ها و وسايل شخصي سهراب
ايسنا: تمام نقاشي ها و وسايل شخصي سهراب سپهري كه در اختيار خانواده او بوده است، به موزه  هنرهاي معاصر صنعتي كرمان اهدا شده كه ارديبهشت ماه سال آينده افتتاح خواهد شد.
اين موزه، نزديك به ۴۶۰ تابلو و هم چنين لوازم شخصي اين شاعر و نقاش معاصر را در اختيار دارد.آرشيوي هم از آثار استاد علي اكبر صنعتي، از ديگر ويژگي هاي موزه  يادشده است.

مروري بر ادبيات فرانسه
مهر: از سلسله نشست هاي «ادبيات ملل» ، اين هفته ادبيات معاصر فرانسه با حضور منتقدان و علاقه مندان به ادبيات بررسي مي شود.
نشست هفته اول اسفند ماه فرهنگسراي ملل كه چهارشنبه ها تحت عنوان «ادبيات ملل» برگزار مي شود، با حضور دكتر آرمان گودرزي - استاد دانشگاه و مترجم سفارت فرانسه، موضوع ادبيات روز فرانسه را مورد بررسي و تحليل قرار مي دهد.
نشست ادبيات فرانسه فردا چهارشنبه سوم اسفند ماه در فرهنگسراي ملل، واقع در ضلع شمالي بوستان قيطريه تهران برگزار مي شود.
تاكنون اسدالله امرايي و مديا كاشيگر ميهمان و منتقد جلسات ادبيات ملل
بوده اند.

محاكمه مورخ «منكر هولوكاست» در اتريش
004797.jpg
ديويد ايروينگ، مورخ سرشناس بريتانيايي به جرم انكار هولوكاست - آنچه كشتار يهوديان در جنگ جهاني دوم خوانده مي شود _ در دادگاهي در وين، پايتخت اتريش، محاكمه شد.
اتهام هاي اين مورخ سرشناس مربوط به يك سخنراني وي در اتريش به سال ۱۹۸۹ ميلادي است كه در آن وجود «اتاق هاي گاز» را در اردوگاه «آشويتس» (Auschwitz) _ كه نازي ها براي كشتن دست جمعي از آن استفاده مي كردند _ منكر شده بود.
در گفت وگويي با بي بي سي، وكيل مدافع اين مورخ بريتانيايي پيش بيني كرده است كه موكلش گناهكار شناخته شود.
در اتريش «انكار هولوكاست» جرم به شمار مي رود و بنا به قوانين اين كشور مجازات آن حداكثر ۱۰ سال حبس است.دستگيري و محاكمه اين مورخ واكنش هاي بسياري را به همراه داشته است و برخي با تكيه بر اصل «آزادي بيان» ، دادگاه آقاي ايروينگ را مورد سئوال قرار داده اند.
ديويد ايروينگ در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ ميلادي هنگامي كه به دعوت يك گروه دانشجويي براي سخنراني به اتريش سفر كرده بود، دستگير شد.
وي به هنگام رانندگي در يك بزرگراه در جنوب كشور اتريش توسط پليس متوقف شده بود و از همان زمان تاكنون _ بيش از سه ماه _ در بازداشت به سر مي برد.
تاكنون محققان بسياري به جرم مخالفت ورود ماجراي هولوكاست در كشورهاي اروپايي محاكمه شده اند و به دليل بيان نظراتشان به زندان افتاده يا تبعيد شده اند.
در چندين كشور دنيا هرگونه موضع گيري عليه ماجراي هولوكاست، جرم محسوب شده و مخالفان به زندان، تبعيد و جريمه نقدي محكوم مي شوند.

مديرعامل انجمن شاعران ايران خبر داد:
طومار اعتراض شاعران ايران براي كوفي عنان
مهر: دكتر فاطمه راكعي - شاعر و مدير عامل انجمن شاعران ايران، گفت: شاعران و قلم به دستان و اهل انديشه وظيفه دارند نسبت به اهانت به نبي اكرم ( ص ) - با قلم خود - واكنش نشان دهند، به همين دليل پنج شنبه همين هفته طومار سرگشاده اي در محكوميت اين اقدام موهن امضاء و براي كوفي عنان ارسال مي كنيم.
اين شاعر افزود: اصولا انسانهاي آگاه و انديشمند نمي توانند نسبت به آنچه در جامعه جهاني اتفاق مي افتد، بي تفاوت باشند.زيرا سرنوشت امروز جوامع انساني را اين رويدادها رقم مي زنند، درمورد مسائلي چون اهانت به ساحت مقدس رسول اكرم (ص)، يا انرژي هسته اي به قدري مسأله بزرگ است كه نمي توان آن را به بهانه اهل سياست نبودن يا صرفا نويسنده و شاعربودن نديد، زيرا اين مسأله نه تنها وجدان هرمسلمان را خدشه دار كرده، بلكه با تمام معيارهاي ديني و حتي دموكراسي هم در تعارض جدي و نهايتا محكوم است.
دكتر فاطمه راكعي افزود: اگر اين عمل - اهانت نشريات غربي به ساحت پيامبر( ص ) - را با معيارهاي ديني بسنجيم، متوجه مي شويم كه پيامبرهيچ دين و آييني به پيروان خود اجازه اهانت به اديان ديگر را نداده است.
به خصوص پيامبرعظيم الشان اسلام كه بزرگترين دغدغه اش ترويج مكارم اخلاقي بوده و اصولا براي تكميل اخلاق بشر آمده اند و احترام به انبياي ديگر را جزئي از فرهنگ ما دانسته اند.
مدير عامل انجمن شاعران ايران يادآور شد:امروزه دموكراسي درجهان فرهنگ و سياست، حرف اول را مي زند و تمام كساني كه به آن باور دارند اذعان مي كنند كه اهانت به ساحت مقدس پيامبر اسلام (ص) با تمام معيارهاي دموكراتيك جهان درتضادي آشكار است.
در جامعه دموكراتيك كه شعار حقوق بشر سرداده مي شود مسأله احترام به فرهنگ ها و پذيرش حقوق يكديگر مطرح است، بنابراين در چنين جامعه اي اين گونه اقدامات قويا محكوم مي شود.
وي با بيان اين كه خوشحالم كه مردم دانمارك و بسياري از كشورهاي اروپايي و تمام جوامعي كه ازاصالت ديني برخوردارند، در مقابل اين اهانت برخورد كرده اند، اظهار داشت: پايان اين هفته، جمع كثيري از شاعران و نويسندگان معاصر ايران در اقدامي آگاهانه با امضاي طوماري سرگشاده، اعتراض خود را از اهانت به ساحت حضرت رسول ( ص ) اعلام و آن را براي آقاي كوفي عنان ، دبير كل سازمان ملل متحد ارسال خواهند كرد.

برگي از تاريخ
درگذشت شرفكندي
عبدالرحمن شرفكندي مشهور و متخلص به «هژار» در سال ۱۳۰۰ ش در روستاي شرفكندي در نزديكي مهاباد به دنيا آمد. پدر وي از علماي دوره خود بود و عبدالرحمن در خدمت پدر به تحصيل علوم ديني پرداخت. در ۱۷ سالگي پدر خود را از دست داد و مجبور شد براي امرار معاش خانواده ،به كشاورزي روي آورد.
وي بعدها وارد عرصه مطبوعات گرديد و مقالات او در برخي جرايد تهران نيز چاپ شد و در ۲۴ سالگي به لقب شاعر ملي كرد مفتخر گرديد. وي پس از تسلط قواي حكومت وقت بر منطقه مهاباد، آواره شد و سختي بسيار ديد. بعدها به بغداد رفت و به عكاسي و روزنامه نگاري پرداخت.
شرفكندي سفرهاي متعددي به سوريه، لبنان، روسيه و عراق داشت و مبارزاتي با رژيم بعث عراق به انجام رساند. بعدها به ايران آمد و در كرج سكني گزيد و مركز نشر فرهنگ و ادب كرد را تأسيس نمود. از عبدالرحمن شرفكندي آثار متعددي بجا مانده كه ترجمه مجموعه قانون در طب ابوعلي (۷ جلد)، پنج انگشت، يك مشت است، ديوان اشعار و فرهنگ فارسي به كردي از آن جمله اند. وي سرانجام در ۶۹ سالگي رحلت كرد و در مهاباد به خاك سپرده شد.

كوتاه از هفت هنر
خورشيد كاروان در سنگلج: نمايش «خورشيد كاروان» به كارگرداني حسين مسافر آستانه پانزدهمين سال اجراي عمومي خود را در تالار سنگلج خواهد داشت. اين نمايش از امشب ساعت ۷ به مدت ۲۰ شب اجراي عمومي خواهد داشت. در اين نمايش انوشيروان ارجمند، رحيم نوروزي، اسدالله بابايي، مهدي اميني بازي مي كنند و به جاي كرامت رودساز نيز فرهاد بشارتي به ايفاي نقش مي پردازد.
درگذشت پيشكسوت تئاتر:علي نكويي جانباز سرافراز و پيشكسوت تئاتر خوزستان به درجه رفيع شهادت نائل آمد. اين هنرمند جانباز كه از جمله افراد صاحب نام عرصه تئاتر در استان خوزستان بوده است به دليل عارضه شيميايي به درجه رفيع شهادت نائل آمد.
تعزيه در تالار هنر: نمايش عروسكي بازيگر تعزيه به نويسندگي امير مشهدي عباس و كارگرداني ميثم يوسفي از ۲ اسفندماه ساعت ۱۷ در تالار هنر به روي صحنه مي رود. اين نمايش در همايش آئين هاي عاشورايي نيز ۲ اجرا داشته است.
004791.jpg
درگذشت بازيگر پدرخوانده: ريچارد برايت بازيگر مجموعه فيلمهاي پدرخوانده شاهكار فرانسيس فورد كاپولا در يك حادثه رانندگي درگذشت.ريچارد برايت از بازيگران كليدي فيلم پدرخوانده بوده است و اين بازيگر در هر سه قسمت اين فيلم كلاسيك تاريخ سينما به ايفاي نقش پرداخته بود.
جشنواره تئاتر عروسكي: نهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي دانشگاهيان ۲۲ فروردين ماه سال ۸۵ در تهران برگزار مي شود. در اين دوره از جشنواره ۳۵ نمايش از گروه هاي مختلف اجرا خواهد شد. جشنواره تئاتر عروسكي دانشگاهيان به مدت هفت روز برگزار مي شود.
عصر جمعه در خرداد: مونا زندي كارگردان فيلم«عصر جمعه» درباره اكران عمومي فيلم گفت: پخش كننده فيلم در تلاش است كه«عصر جمعه » اواخر خردادماه اكران شود. وي كه اين روزها مشغول ترميم صداي فيلم هست گفت: صداي فيلم در جشنواره اشكالاتي داشت كه اين روزها در پي رفع آن هستم،ضمن اينكه تغييراتي در تيتراژ فيلم هم به  وجود مي آيد تا براي اكران آماده شود.
زندگينامه سعدي: پري صابري در حال نگارش فيلمنامه زندگي سعدي است كه احتمالا دو يا سه ماه ديگر به صورت متن مجموعه تلويزيوني آماده خواهد شد.
مرده هاي حرفه اي : مجموعه شعر مرده هاي حرفه اي سروده علي محمد مودب، مسئول واحد آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان تهران به بازار مي آيد.
وبلاگ ها: وبلاگ نويسان ايراني با صدور نامه اي خطاب به فرهنگستان زبان و ادب فارسي، نسبت به آنچه كه خود آن را «تاخير فرهنگستان زبان و ادب فارسي در ابلاغ واژگان تصويب شده در زمينه وبلاگ ها » ناميده اند، اعتراض كردند.

صفارزاده: جوانان هنرمند بايد آثار خود را محاكمه كنند
004794.jpg
فارس: به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان تهران ،طاهره صفارزاده گفت: شماهنرمندان جوان بايد مرتب خودتان و آثار و نوشته هايتان را محاكمه كنيد.
طاهره صفارزاده همچنين توصيه كرد جوانان زياد بنويسند و البته نسبت به نقد اثر خود هم بي رحم باشند. اين شاعر معاصر تصريح كرد: سعي كنيد اثر هنري شما براي خدا باشد و در اين راه، وارستگي، يكي از نشانه ها و ويژگي هاي بارز يك هنرمند است.وي تاكيد كرد: فراموش نكنيد كه اسلام بايد در هنر متجلي شود و هنرمند مسلمان هم بايد با قرآن كه سرشار از مفاهيم و مضامين مهم و مختلف است آشنا باشد.پديد آورنده كتاب «سفر عاشقانه» همچنين درمورد تاثيرگذاري شعر بر مخاطب گفت: براي تأثيرگذار بودن بايد نوآوري را بياموزيم.
صفارزاده گفت: شما شاعران جوان بايد مراقب باشيد قافيه شما را به جايي نبرد بلكه شما بايد بر قافيه مسلط باشيد.وي جوانان را به تفكر، مطالعه بيشتر، شناخت قرآن و تدبر در آن و امر به معروف و نهي از منكر توصيه و از هدر رفتن استعدادها در كشور ابراز نگراني كرد. صفارزاده كه ترجمه قرآن به زبان انگليسي را در كارنامه خود دارد درباره اين ترجمه اظهار داشت: سعي كردم در ترجمه قرآن حكيم، علم ترجمه را بكار گيرم كه الحمدلله استقبال مردم از اين ترجمه بيش از حد تصور است.

ستون آخر- سردبير
* نامه اي كه قرار بود بخوانم چند مطلب داشت كه اميدوارم در صفحه هاي مربوطه استفاده شود. يك نكته هم ابتداي نامه بود در مورد ستون آخر كه ضمن ابراز حسن نيت و لطف خود تأكيد كرده اند كه ستون بايد با همين شكل و همين ادبيات حفظ شود و... و خلاصه حالا كه ما داريم يواش يواش مقدمات سبك تر شدن بار خودمان را فراهم مي كنيم با زباني مهربان و صميمي مي خواهند ما را تسليم كنند.
* ديروز آقاي انوشيروان كيهاني زاده همكار قديمي همشهري هم مهمان ما بود كه براي چند روز ديدار خانواده و مادر بيمارشان در كرمان به ايران آمده اند و قرار است چند روز ديگر به آمريكا برگردند. خيلي صحبت كرديم و قرارهاي اوليه اي هم گذاشتيم. ضمن اينكه براي مادر محترمشان آرزوي عافيت و سلامت مي كنيم اميدواريم بتوانند بعد از اين جدي تر و قوي تر به پيگيري كارهاي خبري همشهري در آمريكا بپردازند.
* آقاي احمد هرمزي هم اشتباهي كه در صفحه نمايشگاه بوده را تذكر داده اند و يادآوري كرده اند آن قطعه كوتاه درباره كارگران معدن نوشته مرحوم آل احمد نيست بلكه جلال آل احمد كار ماري تراويس را ترجمه كرده و به پيوست تذكرشان متن كامل اين شعر را هم برايمان فرستاده اند. اميدواريم اين دقت و توجه خوانندگان فرهيخته و دقيق همشهري حالا حالاها تداوم داشته باشد.
* از آقاي بهزاد بهزادي مدير محترم فصلنامه آذري و جناب آقاي حسن قرباني (وخانواده گرامي شان) هم تشكر مي كنم. سرمايه همشهري بي تعارف همين همراهي هاست.
اگر همشهري بخواهد به آنچه در نظر هست و برنامه ريزي شده برسد فقط به لطف خداوند با همدلي و همراهي خوانندگان صميمي و بزرگوار خود مي تواند به آن اهداف دست پيدا كند. ما به اين باور رسيده ايم. خدا كند بتوانيم قدردان شما هم باشيم و شرمنده تان نشويم.
*بسيار بسيار متشكرم.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
وداع
وقتي مجبور شد به سگ وفادارش شليك كند قبل از شليك جاي گلوله را بوسيد.
علي الله سليمي

گشتي در دنياي خبرها
زنگ تلفن و بيماري قلبي
لندن: يك خانواده ۶ نفري در كشور انگليس با مشكل عجيبي مواجه شده اند به گونه اي كه پدر خانواده حتي جرأت صحبت كردن با صداي بلند، استفاده از زنگ ساعت و يا تلفن همراه خود را ندارد. داستان از اين قرار است كه دو سال پيش همسر اين مرد به دليل بيماري قلبي نزد پزشك رفت و مشخص شد كه اگر ضربان قلب وي تند بزند آنگاه اين پديده مانع از رسيدن خون كافي به مغزش خواهد شد. در صورت وقوع چنين شرايطي فرد بيهوش خواهد شد و در بدترين شرايط از دنيا خواهد رفت. با توجه به اينكه دارويي براي درمان اين بيماري وجود ندارد پزشك معالج توصيه كرده كه صداي زنگ ساعت و تلفن به گوش اين خانم نرسد چون صداهاي هشدار دهنده باعث افزايش ناگهاني ضربان قلب او خواهد شد. متأسفانه هم اكنون مشخص شده كه ۴ فرزند ديگر خانواده نيز به مشكل مادر مواجه هستند كه اين موضوع پدر خانواده را درمانده كرده و محبور شده زنگ ساعت و تلفن هاي موجود در خانه را قطع كند و با صداي بلند صحبت نكند.
قيافه مشكوك
كارديف: يك خانم ۵۲ ساله در ولز از حضور در يك فروشگاه زنجيره اي منع شده است. چند روز قبل هنگامي كه اين خانم به همراه سه فرزندش قصد ورود به اين فروشگاه را داشت با ممانعت مأموران امنيتي مواجه شد. رئيس اين فروشگاه در توجيه اين اقدام مي گويد:  مأموران تشخيص داده اند كه قيافه اين خانم بسيار مشكوك است و احتمال دارد داخل فروشگاه به سرقت بپردازد به همين دليل اجازه ورود به وي را نخواهيم داد. در پي اين اقدام فروشگاه تعدادي زيادي از اهالي منطقه اي اقدام به جمع آوري امضا در جهت حمايت از وي كرده اند چون او در سابقه خود حتي يك مورد درگيري و يا پيشينه كيفري هم ندارد.
به خاطر خانواده قاتل
لندن:  چندي پيش يك دختر ۱۰ ساله به دست يكي از بستگانش كه پسري ۱۹ ساله بود در جريان يك ميهماني به قتل رسيد. به هر حال اين قاتل به حبس ابد محكوم شد و هم اكنون در حال گذراندن دوران محكوميت خود است. چند روز پيش والدين دختر مقتول تصميم گرفتند نام دختر خود را روي يكي از نيمكت هاي شهر حك كنند تا ياد و خاطره وي براي هميشه نزد دوستانش زنده بماند. اما جالب اينكه شوراي شهر با انجام اين كار مخالفت كرده كه دليل اين مخالفت بسيار عجيب است. اعضاي شوراي شهر معتقدند كه اختصاص اين نيمكت به دختر مقتول باعث آزردگي خاطر خانواده فرد قاتل خواهد شد.
اخراج سربازان معتاد
ليدز: طي ۶ ماه اخير بيش از۶۰ سرباز به جرم استفاده و يا حمل مواد مخدر از ارتش انگليس اخراج شده اند. معمولا هر ۶ ماه يك بار بازرسان بدون اطلاع قبلي وارد پادگانهاي ارتش مي شوند و پس از به عمل آوردن آزمايش اعتياد از سربازان به جستجوي محل اسكان آنها براي كشف احتمالي مواد مخدر مي پردازند. اما در ۶ ماه اخير سه بار اين اقدام صورت گرفته كه در مجموع ۶۰ نفر از سربازان مقصر شناخته شده و از ارتش اخراج شده اند.

گل و گياه
آمارپليس
004782.jpg
نام علمي: Hippeastrum Orange Sovereign'
خانواده:AMARYLLIDACEAE
گياهي است پيازي با برگ هاي پايه اي نواري شكل، نيمه افراشته به رنگ سبز خاكستري كه همزمان يا پس از زمان گلدهي ظاهر مي شوند. ساقه آن ضخيم بوده كه بر روي آن ۶-۲ گل قرمز _ نارنجي در فصل زمستان تا بهار تشكيل مي شود. بلندي گياه ۳۰ تا ۵۰ سانتي متر و حداكثر گستردگي آن ۳۰ سانتي متر مي باشد.
نيازها: محيط نيمه سايه همراه با خاك با زهكشي خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل اين گياه ۱۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا كاشت پيازچه ها در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |