يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
خسارت سالانه حوادث طبيعي در ايران:
۱‎/۰۰۰‎/۰۰۰‎/۰۰۰‎/۰۰۰ تومان
پديده بيابانزايي، يك ششم جمعيت جهان، سه چهارم اراضي خشك، يك سوم خشكيهاي جهان و بيش از ۱۱۰ كشور جهان را در معرض تهديد جدي قرار داده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيك سبز، رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور از توجه جدي جامعه جهاني به فرسايش بادي خبر داد.
خداكرم جلالي گفت: «پديده بيابان زايي و تخريب زمين، توسط عوامل طبيعي و انساني، سومين چالش مهم جامعه جهاني پس از تغيير اقليم و كمبود آب شيرين است.بيابانزايي، فرآيند پيچيده و گسترده اي است كه تمام مظاهر حيات را به نيستي، تهديد مي كند.»
جلالي ادامه داد: «براساس گزارش هاي سازمان ملل متحد، بيابانزايي سالانه ۴۲ ميليارد دلار به محصولات كشاورزي جهان خسارت وارد مي كند و ۵۰ تا ۷۰ هزار كيلومتر مربع از اراضي حاصلخيز دنيا را غيرقابل استفاده مي كند.»
معاون وزير جهاد كشاورزي از فشارهاي انساني، عملكردهاي غيراصولي و مديريتهاي نامناسب و سودجويانه بشر در قرن هاي اخير به عنوان مهم ترين عامل بيابانزايي نام برد.
وي پيامدهاي منفي  اين بي توجهي را فرسايش بادي، هجوم ماسه هاي روان، تخريب پوشش گياهي، افت كمي و كيفي آبهاي زير زميني، كاهش حاصلخيزي و سخت شدن خاك، نشست زمين، شور شدن اراضي و افزايش سيل خيزي ذكر كرد.
جلالي از فرسايش بادي به عنوان يكي از مهمترين عوامل ظهور و بروز بيابانزايي نام برد و گفت: «بيش از ۶۴/۶ درصد مساحت كشور از اين پديده به شدت متاثر است.»
وي افزود: «بررسي هاي مقدماتي  حاكيست؛ فرسايش بادي در مساحتي بيش از ۲۰ ميليون هكتار از اراضي كشور، فعال تا بسيار فعال است.»
رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري خسارات ناشي از حوادث طبيعي در كشور را سالانه يكهزار ميليارد تومان ذكر كرد كه ۱۰ تا ۲۰ درصد آن ناشي از اثرات مستقيم و غيرمستقيم فرسايش بادي است.
رئيس سازمان جنگلها در ادامه افزود: «۴۵/۷ درصد اين خسارت به واحدهاي مسكوني، تاسيسات زيربنايي، صنعتي و راهها، ۴۴/۳ درصد به اراضي زراعي و بقيه به منابع زيستي وارد مي شود.»
با اين همه ايران كه بيشترين مساحت كويرها را در اختيار دارد يكي از موفق ترين كشورها در زمينه كنترل فرسايش بادي است.
جلالي در اين مورد تصريح كرد: «در سه  دهه  گذشته، پنج ميليون هكتار عمليات كنترل فرسايش بادي و بيابانزدايي، به ويژه از طريق  ايجاد يك ميليون  جنگل دست كاشت، ۲۲۴ هزار هكتار عمليات مالچپاشي، ۴/۶ ميليون هكتار بذرپاشي و بذر كاري و ۵۵ هزار هكتار عمليات مديريت روان آبها انجام شده است.
جلالي، مشكلات پيش روي كشور در اين زمينه را مهم و زياد توصيف كرد و افزود:« از مجموع ۶۰۰ دشت كشور، ۲۰۰دشت با بيلان منفي برداشت آب با حجمي حدود شش ميليارد متر مكعب در سال روبروست.»
مديركل منابع طبيعي يزد نيز در اين همايش گفت: سرعت باد در پاره اي مواقع در اين استان به يكصد كيلومتر در ساعت مي رسد.
ابراهيم محيطي از بيابانزايي و فرسايش بادي به عنوان يكي از معضلات موجود در اين استان نام برد و افزود: سالانه ۲۰۰ گرم انباشت ماسه بادي در هر متر مربع خاك يزد، توليد مي شود كه علاوه بر ايجاد مشكلات در واحدهاي صنعتي، موجب ايجاد امراض تنفسي و ريوي مي شود.
محيطي ميزان ذرات معلق در هواي استان يزد را هفت برابر حد استاندارد دانست و آن را طاقت فرسا توصيف كرد.
وي از كمبود اعتبار به عنوان يكي از مشكلات اين بخش در استان نام برد و گفت:« براي انجام طرحي به يكصد ميليارد ريال اعتبار نياز است، لذا بايد اعتبارات اين بخش، ملي شود.
اين در حاليست كه اعتبارات تخصيص يافته در طول چهار دهه گذشته براي مقابله با فرسايش بادي فقط ۵۰۰ ميليارد ريال بوده است.»
وي افزود:« هم اكنون در قالب برنامه چهارم توسعه در ۱/۵ ميليون هكتار از كانون هاي بحراني حساس به فرسايش بادي بايد عمليات بيابان زدايي صورت گيردكه بر اساس پژوهشهاي انجام شده، خسارات ناشي از فرسايش بادي در دشت يزد- اردكان، سالانه بالغ بر ۵۵ ميليارد ريال بر آورد شده است.»

محدوده نواب ساماندهي مي شود
003237.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: طرح مطالعاتي ساماندهي بخشي از پروژه نواب پيش از شروع سال جديد آغاز مي شود.
طرح نواب كه بدون در نظر گرفتن اصول و ضوابط شهرسازي ساخته شده بود هم اكنون به بازنگري احتياج دارد. زيرا اين تجربه ناموفق به اندازه كافي به ارايه خدمات به شهروندان توجه نكرده است.
بر اساس اين طرح مطالعاتي منطقه پشت نواب با مشكلات متعددي همچون انباشت زباله در برخي مناطق و نبود يا كمبود راه هاي دسترسي روبه روست و جزييات مربوط به آن پس از پايان طرح مطالعاتي مشخص مي شود.
علاوه بر شركت مشاوره اي كه در انجام اين طرح مشاركت دارد. سازمان نوسازي شهرداري نيز فعاليت هاي جداگانه اي را در اين زمينه آغاز كرده است.

تشكيل يگان حفاظت آثار تاريخي همدان
003234.jpg
ايسنا:مسئول يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان از تشكيل اين يگان با ۴۰ نيروي متخصص مرتبط با ميراث فرهنگي از جمله باستان شناسي و مرمت بناها در قالب ۱۰ پايگاه، خبر داد.
مجيد جهانگيريان اظهار داشت: يگان حفاظت از آثار تاريخي و فرهنگي در برخي از سايت ها به صورت ثابت و در برخي سايت ها و محوطه هاي باستاني، به صورت دوره اي و سركشي مستمر استقرار دارد. وي ادامه داد: در راستاي تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه مبني بر واگذاري امور به بخش خصوصي، امور حفاظتي ميراث فرهنگي استان به شركت هاي حفاظتي و مراقبتي مورد تأييد ناجا و مراجع ذي صلاح به شركت پديده نظم هگمتان محول شده است.
جهانگيريان تصريح كرد: استان همدان با يك هزار و ۵۰۰ اثر، پراكندگي و تنوع بالا با فقدان امكانات و تجهيزاتي مانند وسايل نقليه، فضاي اداري براي ايجاد پايگاه، شبكه راديويي، بي سيم و ۶۰ نفر نيروي حفاظتي مواجه است كه اميدواريم با تأمين و تجهيز كمبود هاي مورد نياز به صورت شبانه روزي، حفاظت مؤثرتر و مطلوب تري داشته باشد.

گنبد مسجد امام اصفهان بالاخره مرمت شد
003219.jpg
گردشگران اصفهان سال هاست كه گنبد مسجد امام (ره) را با داربست هايي كه براي مرمت آن گذاشته شده، مشاهده مي كنند. ولي بعد از ۱۶ سال كار مرمت اين گنبد به پايان رسيده است.
مهندس نكويي - معاون مرمت و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان - اظهار داشت: مرمت گنبد مسجد امام (ره) بعد از ۱۶ سال به پايان رسيد و در حال حاضر كاشي كاري پايين گنبد توسط كارشناسان مرمت سازمان ميراث فرهنگي در حال انجام است. وي افزود: مرمت محراب و خود مسجد نيز جزو برنامه هاي مرمتي سازمان ميراث فرهنگي قرار دارد و به علت آنكه بازسازي كل مجموعه ميدان نقش جهان در رديف بودجه ملي قرار گرفته است، در حال انجام تنظيم قراردادهايي با پيمانكاران بخش خصوصي هستيم. نكويي درباره مرمت و بازسازي عمارت عالي قاپو نيز گفت: استحكام بخشي از ايوان و ستون ها انجام شده و مابقي نيز در حال مرمت مي باشد.

ايجاد بازار سنتي در خرم آباد و بروجرد
003231.jpg
ايسنا: جلسه  هيأت امناي شعبه ايران شناسي لرستان به منظور تعيين اعضاي هيأت امناي جديد و همچنين ارايه گزارش اين شعبه به رياست نادري الاصل - معاون سياسي امنيتي استانداري لرستان - تشكيل و طي آن قرار شد بازارهاي سنتي در شهرستان هاي بروجرد و خرم آباد راه اندازي شود.
در اين جلسه كه عصر يكشنبه با حضور جمعي از مسئولان فرهنگي استان در محل سالن اجتماعات استانداري لرستان تشكيل شد، رضايي رييس شعبه  ايران شناسي لرستان با ارايه گزارشي از عملكرد شعبه  ايران شناسي لرستان، گردآوري ۵۰ مورد اسناد قديمي و نسخه هاي خطي، برپايي نمايشگاه توانمندي هاي استان لرستان، شناسايي و شناخت افراد برجسته و اهل قلم و انديشه، مساعدت، راهنمايي و تشويق مولفان جهت تأليف كتاب در زمينه  لرستان شناسي، برگزاري همايش هاي علمي و تخصصي نظير همايش فرهنگ لر و همايش دلفان شناسي و همچنين تهيه  تصاوير از مكان هاي باستاني و اشياي تاريخي را ازجمله عملكردهاي شعبه ايران شناسي لرستان در چهارساله اخير برشمرد.

گفت و گو
منتظر گورستان هاي جديد نباشيد
خرداد امسال شوراي شهر تكليف گورستان هاي جديد تهران را مشخص كرد و موافقت خود را براي احداث دو گورستان در شرق وغرب اعلام كرد، اما هنوز عمليات تملك اين اراضي نيز به سرانجام نرسيده است
003225.jpg
مردن در تهران ، همچون زندگي در آن دردسرهاي خاص خودش را دارد. خلاف گفته هميشگي كه «مرده روي زمين نمي ماند» بارها نشان داده شده كه مردگان هم روي زمين مانده اند. ممكن است اين تاخير در تدفين به خاطر نداشتن پول براي هزينه هاي كفن و دفن باشد يا نبود گورستان براي دفن آنها .
كلانشهر ۱۲ ميليوني تهران،هر روز با حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از ساكنانش خداحافظي مي كند و آنها را روانه خانه هاي ابديشان مي كند. اما در حالي كه شهر تهران دست كم با كمبود چهار گورستان روبرو است، روبه رو شدن با كمبود جا براي دفن فوت شدگان منطقي به نظر مي رسد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري شايد اگر براي دفن نزديكان خود به گورستاني مراجعه كرده باشيد ، با موضوع كمبود گورستان هاي شهر موافق نباشيد. اما اگر قصد خريد يكي از قبرهاي پيش فروش شده را براي آينده اي نه چندان دور داشته باشيد، قيمت آنها شما را شگفت زده مي كند. چه اين افزايش قيمت نيز همچون هر موضوع ديگري از اصل عرضه و تقاضا پيروي مي كند.
به هر ترتيب موضوع كمبود جا براي به خاك سپردن نزديكان، اگر براي شما چندان مهم نباشد، اما براي مديران شهري تهران تبديل به يك دغدغه اساسي شده است.
خرداد امسال شوراي شهر تكليف گورستان هاي جديد تهران را مشخص كرد و موافقت خود را براي احداث دو گورستان در شرق وغرب اعلام كرد، اما با گذشت هشت ماه از تصويب اين لايحه هنوز عمليات تملك براي دراختيار گيري اين اراضي نيز به سرانجام نرسيده است. هرچند مدير عامل سازمان بهشت زهراي شهرداري تهران يك ماه قبل اعلام كرده بود، تملك اراضي گورستان هاي جديد در دو منطقه شرق و غرب تهران مراحل پاياني خود را مي گذراند.
اما محمود رضاييان مدير عامل اين سازمان اعلام كرد كه در حال حاضر موانعي سر راه ايجاد اين دو گورستان وجود دارد. وي گفت: «شهرداري مصمم است اين كار را انجام دهد. اما موانعي بر سر اجراي آن قرار دارد.در غرب تهران شهرك هاي جديدي شكل گرفته و هنوز نتوانسته ايم كار تملك آنها را انجام دهيم. در حريم شهر واحدهايي به صورت بي رويه رشد كرده است كه اين موضوع برنامه ريزي ما را براي مناطقي كه براي احداث گورستان پيش بيني كرده ايم به هم زده است. اين مشكلاتي است كه براي رفع آنها بايد با نهاد رياست جمهوري و استانداري گفت وگوهايي انجام دهيم.»
رضاييان انجام مراحل قانوني كار ساخت اين دو گورستان جديد را تنها پس از پايان عمليات تملك امكان پذير دانست و ادامه داد: «در شرق نيز كماكان با مشكل تملك روبرو هستيم . زيرا برخي، املاكي را تصرف ودر آنها اقدام به ساخت وساز كرده اند. به هرحال به نظر من اعلام خبر ساخت دو گورستان جديد در تهران پيش از تملك زمين هاي آنها كمي زود بود.»
اما شنيدن اين خبر براي شهرونداني كه به گفته رضاييان دست كم به دو گورستان ودر حالت ايده آل به سه تا چهار گورستان نياز دارند و گاهي مجبورند، درگذشتگان را در مخروبه هايي گورستان مانند به خاك بسپارند، چندان خوشايند نيست. زيرا براي ما كه هميشه به مرده دوستي خود افتخار كرده ايم واحترام به از دست رفتگان يكي از ارزش هاي فرهنگي ما به حساب آمده، به تعويق افتادن ساخت محل هايي كه به راستي بتوان عنوان گورستان را بر آن نهاد، اميدواركننده نيست.

چشم انداز
003222.jpg
سال ۲۰۰۶ ميلادي در شرايطي از سوي مجمع عمومي سازمان ملل به عنوان سال جهاني بيابان و بيابانزايي خوانده شده است كه پديده بيابانزايي سومين چالش مهم جامعه جهاني مي باشد. هم اينك پديده بيابانزايي يك ششم جمعيت جهان، سه چهارم اراضي خشك، يك سوم خشكيهاي جهان و بيش از ۱۱۰ كشور جهان را در معرض تهديد جدي قرار داده است. واقعيت امر اين است كه بيابانزايي فرآيند پيچيده و گسترده اي است كه تمامي مظاهر زندگي را به عدم و نيستي، تهديد مي كند. اين پديده سالانه نزديك به ۵۰ ميليارد دلار به محصولات كشاورزي جهان خسارت وارد مي كند و دهها هزار كيلومتر مربع از اراضي حاصلخيز دنيا را غيرقابل استفاده مي كند.
پديده بيابانزايي هر چند مخرب و تهديدكننده است اما به لحاظ اينكه محصول رفتار و كنش هاي بشري است، مي توان آن را كنترل و به يك فرصت تبديل كرد.
خوشبختانه كشورهاي در حال توسعه با آگاهي به دامنه آثار منفي بيابانزايي كه به فقر بيشتر مردم منجر شده سياست هاي مدبرانه اي اتخاذ كرده اند.
يقيناً همكاري بين دولت ها و مشاركت شهروندان مي تواند به جلوگيري از گسترش دامنه پديده بيابانزايي منتج شده و از بيابان به عنوان يكي از مظاهر زيبا، بي بديل و در عين حال سرشار از منبع ثروت سود جست.

مهندسي ارزش، تنها راه مقابله با بحران هاي طبيعي
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: كاهش تلفات و آثار زيان بار بحران هاي طبيعي با ترسيم برنامه عملياتي و اجرايي كردن مديريت ارزش امكان پذير است.
دكتر كامران امامي استاد دانشگاه با بيان اين مطلب گفت: «شباهت هاي فراوان بحران هايي همچون زلزله و سيل در سراسر دنيا موجب مي شود آنها را تبديل به يك سناريوي قابل پيش بيني  كند. اين سناريو در عمل تبديل به يك برنامه عمل مي شود كه در شرايط اضطراري همچون يك كتاب راهنما عمل مي كند.» وي با بيان اين كه تدريس برنامه اي از قبل موجب كاهش هزينه ها مي شود، ادامه داد: «بررسي ها نشان داده است ۲۰ درصد فعاليت ها پيش از وقوع بحران، ۸۰ درصد كل هزينه ها را شامل مي شود. علاوه بر اين تدوين سناريوي مختلف، انجام مطالعات كارشناسي، نمونه سازي و انجام مانور نيز در كاهش هزينه هاي نهايي موثر است.»امامي داشتن يك نقشه بلند مدت براي مقابله با بحران را ضروري اعلام كرد و گفت: «داشتن اين برنامه به ما كمك مي كند كه بر اساس آن، براي هر سال برنامه مشخصي داشته باشيم. البته براي داشتن اين نقشه هم بايد اطلاعات فني كامل و هم سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي و ارتباطي كامل در اختيار داشت.»وي با تاكيد بر نقش مهم مهندسي ارزش در اين زمينه گفت: «بيش از ۵۰ سال است كه مهندسي ارزش توانايي خود را هم در بخش صنعت و هم در بخش خدمات نشان داده است. مهندسي ارزش در تحليل ريسك موثر بوده و در حال حاضر تنها راه مقابله با بحران هايي همچون زلزله و سيل در كشور است. زيرا اين روش در برنامه ريزي هاي كوتاه مدت نيز پاسخگو است و اين قابليت را دارد كه آن را هميشه به روز نگاه داشت.»

تاكنون حدود۱۰۰هزار خودرو دوگانه سوز شده است
با اجراي طرح گازسوز كردن خودروها تاكنون حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو اعم از كارگاهي و كارخانه اي دوگانه سوز شده است. كارشناس تبديل كارگاهي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور افزود: از ابتداي اجراي اين طرح تا پايان ماه گذشته (دي ماه) بالغ بر۷۶ هزار دستگاه خودرو در واحدهاي كارگاهي و بيش از ۱۵ هزار دستگاه ديگر در واحدهاي كارخانه اي و بقيه خودروها در بهمن ماه جاري گازسوز شده اند. مهندس عباس آخوندي ادعا كرد: اين سازمان با وجود موانع اداري بايستي با توجه به مصوبه هيات دولت در سال ۸۴ بالغ بر ۵۰ هزار خودرو كارگاهي را گازسوز كند، اما اجراي اين طرح طي ۱۰ ماه گذشته محقق شده كه دو ماه زودتر از موعد مقرر است. وي افزود: با اجراي اين طرح تعداد خودروهاي گازسوز كارخانه اي و كارگاهي ۲۳۵ درصد رشد داشته است. به گفته اين مقام سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، دوگانه سوز شدن خودروها موجب شده كه اكنون روزانه يك ميليون ليتر بنزين و گازوئيل صرفه جويي شود. آخوندي سپس با بيان اين كه ميزان مصرف خودروهاي گازسوز روزانه يك ميليون مترمكعب CNG است، ادامه داد: استفاده از CNG موجب شده كه در شرايط فعلي ماهانه ۹ ميليون دلار از نظر مصرف سوخت صرفه جويي شود. اين مقام در عين حال مهمترين دلايل پيشرفت طرح CNG را احداث چهار كارخانه توليد كيت، تجهيز بيش از ۸۰ كارگاه تبديل در سراسر كشور و احداث جايگاه هاي سوخت رساني به اين گونه خودروها ذكر كرد. وي در مورد احداث جايگاه هاي سوخت گيري گاز طبيعي نيز اظهار كرد: تاكنون ۱۵۸ جايگاه از طرف اين سازمان در ۳۵ شهر احداث شده است.

به دليل ضعف نظارت مسئولان محيط زيست
كارخانه هاي آسفالت سهم عمده اي
در آلودگي  هواي تهران دارند
003228.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: كارخانه هاي آسفالت پيرامون تهران نقش عمده اي در آلودگي هواي شهر دارند. اين در حالي است كه به خاطر چشم پوشي مسئولان اجرايي و ضعف نظارت محيط زيست هيچ اقدامي براي كنترل ميزان آلايندگي اين كارخانه ها صورت نگرفته و اين روند همچنان ادامه دارد.
دكتر امير كاووسي مدرس دانشگاه مي گويد: بيش از ۵۰ كارخانه آسفالت در شرق و غرب تهران به طور شبانه روزي مشغول فعاليت هستند كه به دليل رعايت نكردن استانداردهاي زيست محيطي و عدم نصب فيلتر مخصوص، آلودگي ناشي از هر دودكش اين كارخانه ها برابر آلودگي هزاران خودروست؛ اين در حالي است كه هيچ اقدام موثر و يا ضوابط محكمي براي ممانعت از آلودگي اين كارخانه ها يا الزام آنها به نصب فيلترهاي مخصوص روي دودكش وجود ندارد. در نتيجه جريان باد ،گرد و غبار و دود ناشي از توليد آسفالت را به سمت تهران هدايت مي كند.
كاووسي كه از بيش از ۴۰ كارخانه آسفالت اطراف تهران بازديد كرده با اشاره به اين كه تعدادي از اين كارخانه ها پيش از انقلاب تأسيس شده و پس از انقلاب به طور بي رويه اي بر تعداد آنها افزوده شده است، مي افزايد: كارخانه ها در دو بخش غرب و شرق تهران متمركز شده اند كه كارخانه هاي بخش غربي عمدتاً در حاشيه آبريز رودخانه كرج و كارخانه هاي بخش شرقي در منطقه پاكدشت تأسيس شده اند. اين كارخانه ها براي توليد آسفالت به اندازه اي از بستر رودخانه مصالح برداشت كرده اند كه در حال حاضر گودال هاي عميقي در بستر رودخانه ايجاد شده و از آنجا كه با كمبود مصالح مواجه اند، مصالحي را كه اكنون مورد استفاده قرار مي دهند شن و ماسه توأم با خاك است، در صورتي كه ضرورت دارد شن و ماسه شسته و خاك از آن زدوده شود، ولي از آنجايي كه اجراي اين فرايند هزينه بر است در هيچ يك از كارخانه ها اين روند اجرا نمي شود، از همين رو، خاك موجود در شن و ماسه هنگام حرارت ديدن تبديل به گرد و غبار مي شود و در حجم گسترده اي از دودكش كارخانه خارج و در هوا متصاعد مي شود. اين گرد و غبار و دود ناشي از سوختن مشعل هاي حرارت زا دو منبعي است كه بخش قابل توجهي از آلودگي هواي تهران را تشكيل مي دهد.
وي مي گويد: از آنجايي كه مسافت كارخانه ها تا مركز شهر و ديگر مراكز اجراي آسفالت زياد است توليدكنندگان، آسفالت توليدي را به جاي ۱۵۰ درجه سانتي گراد گاه ۱۸۰ درجه و بيشتر از آن حرارت مي دهند تا در محل اجرا از حرارت لازم برخوردار باشد، حال آن كه سوخت اغلب اين كارخانه ها مازوت و مشعل هاي آنها غيرتوربوست؛ مشعل هايي ارزان قيمت و غيراستاندارد كه خود به خود توليد دود مي كند.
وي با اشاره به اين كه ميزان آلايندگي كارخانه هاي آسفالت با توجه به ظرفيت توليد اين كارخانه ها متفاوت است، تصريح كرد: ظرفيت توليد اين كارخانه ها از ۸۰ تا ۴۰۰ تن در ساعت متفاوت است. اما آنچه مشكل زاست قديمي بودن ماشين آلات و فرسودگي بيش از حد آنها و استفاده از مشعل هاي دودزا و رعايت نكردن ضوابط زيست محيطي است و تنها چند كارخانه  آسفالت به دليل واقع شدن در مناطق مسكوني از گاز استفاده مي كنند كه ميزان آلودگي آنها بسيار پايين است.
راهكارهايي براي كاهش آلودگي كارخانه هاي آسفالت
كاووسي مي گويد:در صورتي كه كارخانه هاي آسفالت به فيلتر مجهز شوند گرد و غبار و دود ناشي از توليد آسفالت با كمترين ميزان آلودگي از دودكش خارج خواهد شد و اين شيوه اي است كه در كشورهاي توسعه يافته به دليل آگاهي و نظارت قوي مسئولان محيط زيست به شدت اعمال مي شود، به طوري كه اگر آلودگي از ميزان مجاز بيشتر باشد بدون هيچ ملاحظه اي كارخانه خاطي تعطيل مي شود.
به گفته اين استاد دانشگاه: در كشور ما توليدكنندگان آسفالت، هنگام بازديد مأموران محيط زيست با پاشيدن آب در مسير دودكش از خروج گرد و غبار و دود ممانعت مي كنند و با اين ترفند مأموران محيط زيست و بازرسان را گمراه مي سازند، اين در حالي است كه اين شيوه هم فقط در موارد خاص اعمال مي شود. با اين همه، پيامد آن، روغن و آب آغشته به لجن است كه ته نشين مي شود و كارخانه  داران ناگزير به دفن آن هستند كه از نظر زيست محيطي بدون اشكال نيست و به خاطر هزينه بر بودن، همين شيوه نيز اعمال نمي شود.
كاووسي تأكيد كرد: راهكار اساسي همان نصب فيلتر است. ولي از آنجا كه با نصب فيلتر، بايد هر روز فيلترهاي مورد نظر هواگيري و تميز شود كاري مضاعف براي كارخانه دار محسوب مي شود كه مغاير با منافع اوست؛ در نتيجه كارخانه دار سراغ فيلتر نمي رود. از سوي ديگر شهرداري و وزارت راه نيز كه ناگزير به تهيه آسفالت براي پروژه هاي خود هستند، هرگز صاحبان كارخانه هاي توليد آسفالت را ملزم به نصب فيلتر نمي كنند، چرا كه در صورت الزام كارخانه داران به اين كار، قيمت آسفالت توليدي را افزايش مي دهند، در نتيجه اين نه به سود شهرداري و وزارت راه است و نه در راستاي منافع كارخانه دار. عملكرد مسئولان محيط زيست هم در اين زمينه بسيار ضعيف است و تاكنون اقدامي مؤثر و كارساز براي كنترل اين كارخانه ها انجام نداده اند. متأسفانه شركت نفت هم به دليل اضافه توليد مازوت، بر اين مشكل دامن مي زند؛ به طوري كه هنگام صدور حواله قير براي كارخانه هاي آسفالت، آنها را ملزم به خريد مازوت مي كند؛ بنابر اين، اين مشكل به صورت زنجيروار باقي مانده است. حال آن كه بيشترين صدمات ناشي از ادامه اين روند متوجه شهروندان تهراني است؛ شهرونداني كه به دليل اجباري شدن تردد زوج و فرد خودروها از وسايل حمل و نقل شخصي محروم شده اند تا مگر از اين طريق از آلودگي هواي تهران كاسته شود. حال آن كه عده اي در اطراف تهران به شدت هوا را آلوده مي كنند.
اين استاد دانشگاه معتقد است: براي پايان دادن به اين روند بحران زا، ضروري است كميته اي متشكل از مسئولان ذيربط اعم از شهرداري، وزارت راه، شركت نفت و محيط زيست و ديگر دست اندركاران تشكيل شود؛ ضمن آن كه گروهي از متخصصان دانشگاهي در اين كميته حضور داشته باشند، چرا كه همه دستگاه ها منافع خود را در نظر مي گيرند و در نتيجه حقوق شهروندان پايمال مي شود، حال آن كه متخصصان دانشگاهي مي توانند براي احقاق حق شهروندان در اين كميته نقش موثري ايفا كنند.

برج مراقبت
ثبت جهاني بيستون به خطر افتاد
ميراث خبر: در حالي كه يونسكو خواستار مشخص شدن وضعيت ساخت و سازهاي اطراف بيستون شده است، ادامه فعاليت پتروشيمي توليد اوره و آمونياك محافظت از اين اثر و ثبت جهاني آن را با مخاطراتي مواجه كرده است.
يونسكو در نامه اي خواستار مشخص شدن وضعيت ساخت و سازهاي پيرامون بيستون به ويژه فعاليت پتروشيمي توليد اوره و آمونياك و اثر آن بر بيستون شد.
اين در حالي است كه مسئولان استاني كرمانشاه اصرار دارند تا ساخت كارخانه پتروشيمي دوم را در حريم منظري بيستون آغاز كنند.
كارشناسان با توجه به نامه جديد يونسكو و درخواست استانداري، نسبت به ثبت اين اثر اظهار نگراني مي كنند.
ثبت جهاني بيستون به عنوان هشتمين اثر پيشنهادي ايران به يونسكو درسال جاري در كشور ليتواني بررسي مي شود. مهندسي بي نظير بكار رفته در بيستون، توجه كارشناسان يونسكو را به خود جلب كرده  است.

شهر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |