يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۱۶
عينك مي خريم تا دنيا را ببينيم يا دنيا ما را ببيند
چشم هاي پشت ويترين
001122.jpg
رامتين فرزاد
بسياري از ما از عينك استفاده مي كنيم. عده اي به دلخواه و با رضايت و عده اي ديگر نيز از استفاده از عينك خسته شده ايم. گروهي هنوز به دنبال عينك دلخواهمان هستيم و گروهي در حال آماده شدن براي عمل ليزيك چشم و يا تهيه لنز براي فرار از اين وسيله ايم. اما اطلاعات و آگاهي ما در مورد شاخص هاي انتخاب يك عينك كه از اجزاي صورت ما به حساب مي آيد چقدر است؟!  فرهنگ رايج جامعه، كه خواه ناخواه از آن متأثريم چه روندي را براي استفاده از عينك در ذهنمان مجسم نموده است؟ خوب ببينيم يا خوب ديده شويم؟! عينك وسيله اي براي رفع عيب بينايي ما يا ارائه زيركانه حالات، شخصيت و روحيات درونيمان است؟
بي شك عينك تأثير غيرقابل انكاري در سلامت چشم و ابراز شخصيت فردي دارد. اما آيا تا به حال، هنگام خريد عينك به اندازه خريد يك جواهر دقت كرده ايد؟
براي يافتن پاسخ اين پرسش ها، پس از مدت ها جست وجو و تحقيق در بازار عينك، به خانواده اي برخورديم كه سه نسل از آنها در اين رشته فعاليت داشته اند خانواده بنكدار تهراني محمدجعفر جزء اولين فروشندگان عينك در تهران بود كه از سال 1336 وارد اين عرصه شده و تا هنگام فوت به اين كار اشتغال داشت. مرتضي نيز به همراه پدر از سال 1336 شروع به فعاليت كرد. در سال 1378 بود كه اولين كتاب آموزش علمي- كاربردي شيوه هاي نوين عينك سازي و عدسي تراشي توسط او جمع آوري و به چاپ رسيد. همچنين وي از پيشگامان تأسيس رشته اپتيك در دانشگاه برگزاري دوره هاي آكادميك عينك سازي در كشور است و نسل سوم اين خانواده، محمد سعيد كه مبتكر و اولين سازنده عدسي هاي پلاستيك فتوكروميك فانتزي در كشور است.
وي ديدگاه نوين خود نسبت به ويژگي هاي روانشناختي و زيبايي شناسي عينك را در سايت Art In Optic مطرح كرده است. نگاه جديدش به عينك و قرار گرفتنش در سومين نسل فعال در رشته ساخت و فروش عينك و كالاهاي اپتيكي، ما را بر آن داشت تا گفت وگويي را با وي انجام دهيم.
اطلاعي از اولين عينك هايي كه در كشور استفاده مي شد وجود دارد؟
نخستين عينك ها، به وسيله مسافراني كه به فرنگ سفر مي كردند، وارد كشور مي شد. اين افراد منحصراً  رجال، ديپلمات ها، بازرگانان و يا دانشجوياني بودند كه براي تحصيل به خارج اعزام مي شدند و مي توان گفت استفاده از عينك به صورت امروزي در آن زمان به طور اختصاصي و تنها براي عده اي معدود ميسر بود. اولين واردكننده عينك در كشور ما، آقاي عينك چي نام داشت، كه قديمي ها حجره او را در تيمچه حاجب الدوله بازار بزرگ تهران به خاطر دارند.
عينك هاي وارداتي اين بازرگان را شخصي به نام اصغر سوتي در جلو مسجد شاه سابق به مراجعين مي فروخت. آن هم به اين صورت كه وي عينك ها را بر روي يك طبق چوبي مي چيد و در كنار آن در انتظار مشتري مي نشست. كساني كه به عينك نياز داشتند بدون نسخه پزشك و يا هر نوع تجويز تخصصي به او مراجعه مي كردند و اين شخص با قرار دادن عينك هاي مختلف بر روي چشم مشتريان در نهايت عينك قابل تطبيق با چشم آنها را پيدا كرده و مي فروخت.
شاخص هاي انتخاب عينك در جامعه ما چيست؟
به طور كلي چگونگي انتخاب و سرعت و دقت در آن به عوامل گوناگوني بستگي دارد كه هر يك به صورتي در آن تأثير گذارند. جنبه هاي شخصيتي يا روحي افراد، وضعيت اقتصادي  و نيز موقعيت اجتماعي آنان از اين مواردند. اما بيش از همه و تعيين كننده  تر از آنها، نوع كالا و كاربرد آن است و اما در بحث عينك گروهي از خريداران تنها به جنبه پزشكي عينك توجه كرده و چون اين عده درگير مسأله سلامت چشم خود هستند توجه كافي به خصوصيات فريم و عدسي عينك نمي كنند و گاهي به علت پايين بودن اطلاعاتشان انتخاب آن را برعهده فروشنده مي گذارند.
اما امروز با توجه به رشد فرهنگي و اجتماعي جامعه مي توان گفت كه عينك ديگر تنها يك نگهدارنده عدسي مقابل چشم نيست بلكه به عنوان جزئي از اجزاي صورت بيانگر حالات روحي و ذهنيت هاي فردي است.
آنچه شخص را به سوي انتخاب مدل خاصي از عينك  هدايت مي  كند، برداشتي است كه مايل است ديگران در برخورد با او داشته باشند.
هستند كساني كه مايلند اديب و متفكر و يا جدي تر از آن چه هستند به نظر بيايند و يا به عكس شوخ طبع تر جلوه كنند. اين عوامل در كنار بحث هاي ديگري مانند كيفيت و مد روز بودن به نوعي شاخص هاي انتخاب عينك است.
فريم هاي عينك  را مي توان از دو جنبه كيفيت ساخت و طراحي مورد بررسي قرار داد كه در هر دو مورد تنوع و تعدد وجود دارد. وجود شركت هاي مختلف توليد كننده در قالب ايجاد شده و توجه به نياز مصرف كنندگان در اين بخش باعث شده تا خريداران بتوانند با اندكي آگاهي و جست وجو به عينك مورد نظر خود دست يابند.
در مورد كيفيت ساخت فريم ها، با توجه به پيشرفت علم متالو ژي در زمينه ساخت آلياژهاي جديد جهت مقاوم و سبك تر كردن فريم هاي فلزي عينك و اشتياق مصرف كنندگان عينك جهت استفاده از چنين فريم هايي، آلياژي جديد به نام گنيوم توسط دانشمندان آلماني ساخته شد كه توانست تغييري شگرف را در ساخت فريم فلزي عينك ايجاد كند. امكانات جديد جهت طراحي هاي خاص و منحصر به فرد براي عينك هاي فلزي، وزن بسيار كم، ضد حساسيت بودن، انعطاف پذيري بالا و ضدخوردگي و نشكن بودن از ويژگي هاي خاص اين آلياژ است.
در اينجا ذكر نكته اي را لازم مي دانم كه گاهي يا فكر مي كنيم با صرف  هزينه اي اندك مي توانيم از آسيب ديدن چشممان در مقابل نور خورشيد جلوگيري كرده، بهبود ديد حاصل كنيم و هم تفاوتي را همزمان در چهره مان ايجاد كنيم. در صورتي كه بايد آگاه باشيم كه با خريد عينك از مراكز نامناسب مثلاً دست فروشان كنار خيابان و يا فروشگاه هايي كه صلاحيت عرضه عينك را ندارند و تنها به سود خود مي انديشند و هيچ گونه اطلاع تخصصي و فني ندارند، نه تنها چشممان را در مقابل پرتوهاي مضر نور محافظت نكرده ايم بلكه به علت عدم كيفيت مواد به كار گرفته شده در عدسي اين عينك ها، آسيب جدي به چشم وارد كرده ايم. گاهي حتي مواد و آلياژهاي به كار رفته در ساخت فريم عينك آلرژي زا بوده و مشكلات بي شماري را در استفاده طولاني مدت به همراه دارد كه اين حساسيت ها در مواقعي ظاهري نبوده و مي تواند به اجزاي داخلي بدن همچون كبد آسيب وارد كند.
و اينها تهديدي جدي براي سلامت بدن و به خصوص چشم ما است. بنابراين بايد آگاه باشيم تا اين گوهر گران بها را به هر كسي نسپاريم و اجازه ندهيم چشممان واسطه اي براي تجارت شود.
آيا پيشرفت دانش فني در توليد عدسي ها نيز اثرگذار بوده است؟
بله در بخش هاي مختلفي اين پيشرفت به چشم مي آيد. در بخش توليد خود عدسي و نيز در بخش پوشش هايي كه به عدسي اضافه مي شوند. در بخش توليد، امروز عدسي هاي جديد نشكن تيليوم   دغدغه شكستن عينك را به طور كامل از بين برده است و نيز عدسي هاي ديگري كه به عنوان بيس دار معرفي مي شوند با دارا بودن انحنا خاص براي فريم هاي جديد و اصطلاحاً  عينك هاي اسپرت بسيار مناسبند و در بخش ديگر، پوشش هايي كه به عدسي اضافه شده است باعث شده تا عينك كاربردهاي متنوعي پيدا كند. به عنوان مثال پوشش سيلور باعث مي شود تا چشم مصرف كننده از پشت عينك ديده نشود و يا بالعكس پوشش آنتي رفلكس   سوپر با جلوگيري از انعكاس نور و تصاوير بر روي عدسي اين قابليت را ايجاد مي كند تا چشم به طور كامل و واضح از پشت عينك ديده شودو پوشش هايي نظير ضدخش، ضد آب و لك و... استفاده از عينك را راحت تر و دلچسب تر كرده است.
در كنار پيشرفت هاي كيفيتي ، چه تغييري در طراحي فريم ها صورت گرفته است؟
از نظر طراحي نيز هم اكنون مدل هاي متنوعي در كشور وجود دارد و همان طور كه بيان شد ارائه فريم عينك با توجه به روحيات جامعه انجام مي گيرد و بايد گفت تنوع طراحي فريم به تنوع شخصيت ها ي افراد برمي گردد.
متخصصان زبده طراحي در شركت هاي بزرگ و صاحب نام هر روز طرحي نو را با توجه به ساخت، رنگ آميزي، استفاده راحت، جنبه هاي روحي و شخصيتي و حتي جايگاه اجتماعي افراد ارائه مي كنند.
اين طراحان با ديدگاهي جامعه شناسانه و روانشناسانه و توجه به اين كه مصرف كنندگان عينك ديگر از عينك تنها براي سلامت چشم استفاده نمي كنند و مي خواهند با استفاده از انواع مختلف فريم ها متفاوت بودن، برتر و برجسته بودن و چهره اي شاخص داشتن را در مناسبات اجتماعي خود تجربه كنند؛ دست به طراحي مي زنند و از طرح هايي بهره مي جويند تا خريداران عينك بتوانند از آن به عنوان ابزاري براي ماندگاري چهره خود در ذهن مخاطب استفاده كنند.
ذوق هنري و ابتكار ويژه طراحان عينك شركت هاي قدرتمند تمايل به استفاده از عينك را حتي در افرادي كه چشمان سالمي دارند ايجاد كرده اند و اين افراد گاهي از عينك طبي بدون نمره تنها براي بهره گيري از تأثيرات رواني فريم روي مخاطب خود، استفاده مي كنند.
استفاده از لنز يا عمل ليزيك چشم كه اين روزها به شدت افزايش يافته چه تأثيري را در به كارگيري عينك داشته است؟
علي رغم افزايش عمل هاي ليزيك و استفاده از لنز تغيير محسوسي در ميزان تقاضاي عينك ديده نشد. البته ضروري است بدانيم كه هرمز شمس، رئيس انجمن چشم پزشكي كشور بيان كرده است: در حال حاضر بيشترين عمل جراحي چشم در افراد 18 تا 40 سال در زمينه ليزيك انجام مي گيرد. اين نوع عمل در كشور ما بسيار شايع شده و بيش از حد مورد نياز انجام مي شود. در هيچ كجاي دنيا به اندازه كشور ما اين جراحي ها انجام نمي شود و علت هم اين است كه مردم جامعه ما تمايل به اين نوع جراحي دارند زيرا نمي خواهند عينك بزنند. اين در حالي است كه كشورهاي پيشرفته هنوز عينك را به عنوان بهترين راه رفع عيوب انكساري مي دانند.
واميدوارم در كشور ما نيزبا شناخت مردم از انواع عينك و عدسي ها كمتر شاهد قرارگيري مردم در مقابل خطرات عمل ليزيك و استفاده از لنز باشيم.

كوتاه
رنگي كه با هيچ آبي پاك نمي شود
هانيه ورشوچي- بيماري وسواس، علل و پيامدهاي آن موضوع گزارشي بود كه پنج شنبه قسمت اول آن را خوانديد و امروز بخش پاياني آن گزارش از نظرتان مي گذرد.
ندا- 18 ساله- وسواس است. دست هاي او كاملا زبر و خشن است. ندا با آگاهي از توصيه هاي معمول پزشكان در اين خصوص در اولين جلسه مشاوره، يادآورشد كه از من نخواهيد براي درمانم، دست هايم را كف دستشويي بگذارم و آب نكشم. سال ها شاهد بوده ايم كه عوارض اين بيماري چگونه اثراتي از خود به جاي گذاشته است.
اگر مبتلايان در گذران زندگي موفق نباشند مي بايست هرچه زودتر به آنها كمك شود. معلمان به راحتي مي توانند براي تشخيص علائم نمايانگر OCD آموزش ببينند؛ از جمله با استفاده از كاغذهاي تكليف ضخيم تر كاغذها آنچنان پاك مي شوند كه سوراخ هايي در آنها به وجود مي آيد- يا متوقف كردن كودكي كه ورقه امتحاني خود را به خاطر بررسي مكرر آن تسليم نمي كند. دستان زبر و ترك خورده را هم مي توان اضافه كرد كه علائم شست وشوي شديد شبيه اگزما به نظر مي رسد. معلمان قادر خواهند بود ناجي سال هاي غمبار بيماران شوند.
قادري مي گويد: شروع علائم به صورت حاد درنيمي بيماران (50 تا 70 درصد) به صورت اتفاق استرس آميز حاملگي، مسائل جنسي يا مرگ نزديكان است!
وي مي افزايد: احتمال دچار شدن به اين عارضه بين زنان و مردان يكسان است، در حالي كه پسرها زودتر از دخترها و مجردها سريع تر از متأهلان با اين عارضه درگير مي شوند. در اين افراد 67 درصد ابتلا به افسردگي وجود دارد .احمد- دانشجوي مجرد- مي گويد: شايد اقرار به اين موارد احمقانه است، ولي در نظر داشته باشيد؛ شب قبل يكي از برنامه هاي تلويزيوني را ديده ام كه در آن از ميهماني دعوت شده بود. من مجبور بودم به خاطر آورم كه در آن ميهماني چه كساني بودند. تا زماني كه آن را كامل به ياد نمي آوردم، نمي توانستم به كار ديگري بپردازم و در نهايت به شبكه مربوطه زنگ مي زدم يا بعضي اوقات به خاطر مي آوردم .
قادري راه هاي درمان را به دو طريق عنوان مي كند و مي گويد: درمان اين بيماري به دو طريق دارويي و رفتاري انجام مي شود. درمان دارويي توسط روان پزشك انجام مي شود كه معمولا با قرص هايي از قبيل كلومي پرامين، فلوئوكرتين و فلوكستين درمان مي شود .
وي افزود: رفتاردرماني توسط روانشناس صورت مي گيرد؛ از جمله اكسفوژتراپي (مواجهه درماني). روانشناس در مرحله اول با Relacstion دوم با پرده سازي يا تجسم سازي در حالت Relacstion و سوم با پيشگيري از پاسخ، به درمان بيمار مي پردازد .
قادري مي گويد: فرد با پذيرش افكار، ترس و وحشت را در خويش كاهش مي دهد و درمان هاي حمايتي از طرف مشاور انجام مي شود. همچنين خانواده با آگاهي مي توانند در كاهش ناهماهنگي زناشويي كمك كنند .اغلب مبتلايان OCD اين پريشاني خود را به طور شگفت آوري مخفي مي كنند. همچنين بايد در نظر داشت كه روان رنجوري فكري- عملي، از موهومات زندگي روزمره متفاوت است. در مجموع اينكه تنها تحليل هاي روان شناختي بسيار عميق مي تواند علت هاي اين مزاحمت ذهني را آشكار سازد.
روش روانكاوي نيز مي تواند مفيد باشد. در درمان واقعي وسواس بايد همه موقعيت هاي اجتماعي، خانوادگي، جنسي، مذهبي و توارثي را تحليل كرد. درمان وسواس كاري بسيار دشوار و در عين حال بسيار جالب و دلپذير است. براي درمان آن، همكاري صميمانه بيمار و روانشناس ضرورت دارد.

اصولي نامه
امير مهنا
آقاي اصولي تا پايان كار اداري يك ريزكاركرد و موفق شد هم كارهاي زمين مانده را به سرانجام برساند، همكارانش بدون توجه به او حالا ديگر ساكت شده بودند و هر چند ثانيه يك بار به ساعت هايشان نگاه مي كردند تا وقت رفتن فرا برسد.از شدت كار زياد چشمهايش سياهي مي رفت، از زمان ورود به اداره تا پايان ساعت اداري حتي فرصت نوشيدن يك جرعه چاي را هم پيدا نكرده بود. با خودش فكر كرد كه سرحرف را از كجا باز كند تا دل همكارانش را به دست بياورد، همكارانش حالا ديگر به فكر رفتن بودند و توجهي به او نداشتند. آقاي اصولي نگاهي به دور و بر انداخت، سينه اش را صاف كرد و رو به يكي از همكاران گفت: خب، جريان اين برج و مرج و اين چيزا چي بود كه مي گفتيد؟
همكارانش نگاهي از سر غيظ به او انداختند و بعد به چشم هاي همديگر زل زدند.احساس كرد كه ظاهراً آنها را رنجانده است، باز هم فكر كرد تا راه مناسبي براي ارتباط دوباره پيدا كند. با احتياط تمام زيرلب خنديد و گفت: اشكالي نداره، مثل هميشه  ما بازي نيستيم. يكي از همكارانش كه ديگر نمي توانست خودش را كنترل كند با كمي عصبانيت گفت: نه عزيزم، اين من و امثال من هستيم كه بازي نيستيم، ما خودمون گنجشك رنگ مي كنيم به جاي قناري مي فروشيم آقاي اصولي!، هر كسي نمي تونه ما رو دور بزنه قربونت!
آقاي اصولي كمي جا خورد اما حجب و حيايش اجازه نداد كه عكس العمل نشان بدهد، به چشمان همكارش خيره شد و پرسيد: دور چيه؟، گنجشك و قناري كدومه؟ اصلاً جريان چيه؟
همكارش با غيظ كت اش را از روي جا لباسي برداشت و پوشيد و در حالي كه زير لب چيزهايي مي گفت روزنامه اي  را چپاند توي كيفش و بدون خداحافظي زد بيرون.
آقاي اصولي هاج و واج نگاهي به اطرافش كرد و بعد رو به يكي ديگر از همكارانش گفت: اين چرا اين جوري شده بود امروز؟
همكارش با خونسردي گفت: چي مي دونم، لابد حق داره؟
آقاي اصولي گفت: حق چي؟
همكار ديگرش گفت: راست مي گه ديگه، يه عمر داره تو اين اداره جون مي كنه و چون از لابي  مابي سر در نمياره هنوز هم شرمنده زن و بچشه.
آقاي اصولي گفت: خب، من اين وسط چه كاره ام، چرا با من چپ افتاده بود؟ همكارش با نگاهي عاقل اندر سفيه گفت: دست بردار آقاي اصولي!
آقاي اصولي گفت: از چي دست بردارم؟
همكارش گفت: چيو از ما پنهون مي كني آقاي اصولي؟ آوازه اش توي همه اداره پيچيده، ناسلامتي مايه عمره با هم همكاريم. يعني مال دنيا اين قدر ارزش داره؟
آقاي اصولي پاك گيج شده بود، مستأصل و بريده بريده پرسيد: كدوم مال دنيا؟ اصلاً از چي حرف مي زنيد؟
همكار ديگرش كه فرصت را براي پرتاب آخرين تير تركش مناسب تشخيص داده بود ناگهان حرف اش را قطع كرد و گفت: منظور از مال دنيا همون برج در حال ساخت شمال شهره.
آقاي اصولي گفت: خب به من چه؟
همكارش پوزخندي زد و گفت: خوشم مياد كه بالاخره شما هم راه و چاهو ياد گرفتيد، حالا مگه كسي خواست از تون بگيره؟ چرا حاشا مي كني عزيز من؟
آقاي اصولي گفت: به خدا من هنوز منظورتونو نفهميدم.
همكارش گفت: منظورمون شراكت شما در ساخت يك برجه، مي خواي بقيه شركا را هم اسم ببرم؟ بعد نگاهي معني دار و فاتحانه به اطرافش انداخت و ادامه داد: ما كه هالو نيستيم جناب اصولي عزيز.
آقاي اصولي كه هنوز هم به طور صددرصد جريان را نفهميده بود گفت: يعني من در ساخت يك برج شريكم و از شما پنهان مي كنم؟
همكارش گفت: خوبي اين اداره همينه كه چيزي رو نمي شه توش پنهان كرد.
آقاي اصولي ديگر نتوانست جلوي خنده اش را بگيرد و با علم به اين كه همكارانش ممكن است بهشان بر بخورد شروع كرد به خنديدن، همكارانش كه حالا ديگر خون خونشان را مي خورد با چشماني گشاد و پر از خشم نگاهش مي كردند.
ادامه دارد...

رسانه شيعه-5
گونه شناسي هيأت هاي مذهبي در ايران 1384-1357
محسن حسام مظاهري
دوم- هيأت هاي انقلابي دوران صلح
با پذيرش قطعنامه 598 سازمان ملل در شهريورماه سال 1367 و اعلام پايان جنگ هشت ساله، جامعه عملاً با يك شوك مواجه شد. روزمرگي و فضاي نسبتاً رخوت آميز شهرها، به تدريج از شور و هيجان فضاي تبليغاتي كشور مي كاست. به تبع اين جريان، طبيعي بود كه هيأت هاي انقلابي هم متحول شوند و از رونق سابق آنها كاسته شود. در برخورد با فضاي جديد، نيروهاي انقلابي، به خصوص رزمندگان برگشته از فضاي جبهه ها به شهر، مانند ديگر اقشار جامعه عمل نكردند و به دلايل مختلف، دچار دسته بندي هايي شدند: عده اي با شرايط جديد جامعه فعالانه برخورد كردند؛ و در مقابل، گروهي كه برخوردي منفعلانه داشتند.
با لطبع، هيأت هاي انقلابي هم متناسب شرايط جديد، به دو نوع با دو كاركرد مختلف گروه تقسيم مي شوند و اين همان چيزي است كه از آن به هيأت هاي انقلابي دوران صلح تعبير مي كنيم.
اين هيأت ها، از تركيب هيأت هاي انقلابي دوران جنگ و هيأت هاي سنتي و به اقتضاي تغييرات و تحولات اجتماعي فرهنگي سال هاي پس از جنگ تحميلي شكل گرفتند. هيأت هاي انقلابي دوران صلح، به تبع مراكز و مؤسسات فرهنگي مرتبط، در نيمه اول دهه 70 رشد كردند و در سال هاي مياني اين دهه(و به ويژه در دوره انتخابات هفتم رياست جمهوري سال۷۶) به نقطه اوج فعاليت خود رسيدند. اما در واپسين سال هاي اين دهه، به افول گراييدند. آزادتر شدن فضاي سياسي فكري جامعه، گسترش ارتباطات و وسايل ارتباط جمعي، آزادتر شدن فضاي فرهنگي- تبليغاتي (به تبع فضاي سياسي)، گسترش موسيقي پاپ و پديده جهاني شدن از جمله عوامل مؤثر بر افول هيأت هاي انقلابي اين دوران پس از خرداد 76 مي باشند.
كاركرد حفاظتي، حفظ ياد و خاطره ارزش هاي دفاع مقدس و شهدا، انتقال ارزشي به نسل سوم انقلاب، نقد فضاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور و شكل گيري گرو ه هاي راديكال فعال و خودسر مذهبي و انقلابي را از كاركردهاي فرعي اين هيأت ها بايد دانست.
سازمان هيأت هاي انقلابي دوران صلح
هيأت هاي انقلابي اين دوره، به خلاف نمونه هاي مشابه دوران جنگ، به تدريج به سمت نوعي سازمان دهي و نهادمند شدن پيش رفته و از آن وضعيت كاملاً منعطف و بي سازمان دوران جنگ فاصله گرفتند. اين سازمان يافتن، تأثير مستقيمي در پايداري سازمان اين هيأت ها به جا گذارد. سازمان ساده و بي پيرايه هيأت هاي انقلابي دوران جنگ، در اين دوره به سمت نوعي مركب و پيچيده شدن تحميلي به تبع شرايط و مقتضيات روز پيش رفت. محل هاي برگزاري هيأت هاي انقلابي دوران صلح، در تشابه با هيأت هاي سنتي، نسبتاً از ثبات برخوردار بوده و تابع يك هنجار مكاني جديدند. هنجاري، با تعريف جديد و خاص اين هيأت ها، كه اماكن تازه اي را به فهرست اماكن رسمي برگزاري هيأت هاي مذهبي اضافه مي كند. همچنين هيأت هاي انقلابي بزرگ و محوري اين دوره، كمابيش تابع همان هنجار زماني حاكم بر هيأت هاي سنتي اند(حداكثر با چند تغيير جزئي، به تناسب مناسبت هاي انقلابي).
مخاطب هيأت هاي انقلابي دوران صلح
گزينش مخاطب در هيأت هاي انقلابي دوران صلح هم، هرچند كم رنگ و كم تر مشهود، وجود دارد. محتواي اين هيأت ها، به گونه اي طراحي و تنظيم شده است كه در تناسب با ذائقه و نيازهاي توده متدينين انقلابي باشد و البته به طور طبيعي وزن و اصالت بيشتري براي مخاطب جوان و نوجوان در نظر گرفته شده است. در هيأت هاي انقلابي بزرگ و محوري دوران صلح هم- مشابه نمونه هاي دوران جنگ- عموم افراد، چه زن و چه مرد، امكان حضوردارند. اما هيأت هاي هسته اي و كوچك، صرفاً مردانه اند. هيأت هاي انقلابي اين دوران، عموماً هيأت هايي جوان و ويژه جوانان و نوجوانان اند. از نظر طبقه اجتماعي مخاطبان، مي توان گفت هيأت هاي انقلابي دوران صلح، بيشتر هيأت هايي متعلق به طبقه متوسط جامعه اند و در تناسب نزديك تر با ذائقه ها و دغدغه ها و نيازهاي اين طبقه طراحي شده اند.
ادامه دارد...

شهر آرا
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |