دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴
هيتزفلد در انديشه بازگشت
000477.jpg
مريم دري منش
اوتمارهيتزفلد تنها مربي در تاريخ فوتبال آلمان است كه توانسته دو بار قهرماني جام باشگاه هاي اروپا را به دست بياورد.او در تابستان سال ۲۰۰۴ به كار موفقيت آميز خود در بايرن مونيخ پايان داد تا پس از مدتها بتواند به استراحت بپردازد.اولين موفقيت هاي او به عنوان مربي در سالهاي ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ با كسب قهرماني ليگ سوئيس با تيم گراس هاپرز به دست آمد و همين امر علاقه سران باشگاه آلماني دورتموند را به استخدام وي جلب كرد و وي جانشين هورست كوپل مربي ناموفق اين تيم شد و در همان اولين فصل حضور، نايب قهرماني را به دورتموند هديه كرد. سه سال بعد دورتموند قهرمان بوندس ليگا شد و اين قهرماني فصل بعد نيز در سال ۱۹۹۶ تكرار شد. نقطه اوج موفقيت هيتز فلد در اين باشگاه قهرماني اروپا در سال ۱۹۹۷ بود كه تحولي عظيم را در سرنوشت وي رقم زد، مربيگري در بايرن مونيخ.او موفقيت را همراه خود به بايرن برد. سه قهرماني پياپي بوندس ليگا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ و قهرماني جام باشگاه هاي اروپا در فصل سوم حضور در اين تيم.وي در مصاحبه با روزنامه آلماني «دي ولت» از بازگشت خود، عملكرد كلينزمان، آينده بالاك و نيز دارندگان شانس قهرماني در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان مي گويد.
* شبكه premiere امتياز پخش بازي هاي بوندس ليگا را از دست داده است. آيا شغل شما به عنوان كارشناس تلويزيوني اين شبكه مورد تهديد قرار مي گيرد؟
- در اين مورد تاكنون فكر نكرده ام. اما قرارداد من فقط تا تابستان اعتبار دارد و تا آن موقع هم در زمينه بازي هاي بوندس ليگا، ليگ قهرمانان اروپا و جام جهاني مشغول به كار خواهم بود.
* آيا همان طور كه شنيده مي شود پس از آن به نيمكت مربيگري برمي گرديد؟
- من گفته ام مي توانم تصور كنم كه از تابستان دوباره به عنوان مربي مشغول فعاليت شوم، اما در عين حال دوست دارم اين موضوع را باز بگذارم. من فقط زماني دوباره شروع مي كنم كه يك پيشنهاد بسيار چشمگير و پرجاذبه دريافت كرده و احساس كنم كه انگيزه زيادي به من مي دهد. اما براي قبل از جام جهاني تصور آن را نمي كنم.
* امكان دارد كه هرگز به دنياي مربيگري برنگرديد؟
- در حال حاضر چنين فكري نمي كنم.
* به نظر مي رسد با پيشنهادات بسيار زيادي مواجه شده باشيد.
- بديهي است كه پيشنهادات زيادي براي مربيگري و پست هاي مديريتي دريافت كرده ام. البته پست مديريت اصلاً مد نظرم نيست. اگر بخواهم برگردم فقط به عنوان مربي اين كار را مي كنم.
* آيا پيشنهاداتي خارج از محدوده فوتبال نيز داشته ايد؟
- بله، پيشنهاداتي داشته ام ،حتي براي نمايش هاي تلويزيوني و البته كارهاي جنبي در تيم هاي ورزشي مثل سرپرستي تيم و... اما هيچ كدام از اينها مورد نظر من نيست.
* چه نظري در مورد كارفرماي آينده داريد؟ حتماً بايد باشگاه بزرگي مثل رئال مادريد باشد؟
- نظر من به طور مطلق متوجه باشگاه هاي تراز اول نيست بلكه مي توانم مربيگري در يك باشگاه كوچكتر را هم تصور كنم. اين احتمال هم وجود دارد كه به يك باره به خارج از اروپا رفته تا بتوانم با فرهنگي جديد آشنا شوم. ميل دارم تمام اين شرايط و امكانات برايم مهيا باشد.
* چگونه يك پيشنهاد خوب و مناسب را تشخيص مي دهيد؟
- بايد شرايط آن مرا به وجد بياورد و جرقه اي جلوي چشمانم ايجاد كند؛ آن وقت فوراً آن را مي پذيرم. البته تازه در ماه آوريل و مه به طور جدي به آن مي پردازم، قبل از آن نه.
* آيا الان در سلامتي كامل به سر مي بريد؟ در پايان دوران فعاليت تان در بايرن شكايت مي كرديد كه از شدت كار بيمار شده ايد.
- آن زمان ديگر نمي توانستم فشاري را تحمل كنم. شوق كار را از دست داده بودم و آن اواخر حتي دچار بي خوابي هم شده بودم. اما اينها همه گذشته، من استراحت كرده ام و الان تمام نيرو و قوايم در اختيارم است و در مجموع هيچ گاه در زندگي، تا اين اندازه احساس خوب و رضايت بخش نداشته ام.
* آيا به شغلي مثل مربيگري يك تيم ملي فكر نمي كنيد؟ اين مي تواند تركيب سالمي از استرس، صرف انرژي براي كار و نيز اوقات فراغت و بيكاري باشد.
- طبيعي است كه مي توانم تصور پذيرش چنين شغلي را داشته باشم و البته پيشنهاداتي هم در اين زمينه داشته ام. نكات مثبت اين كار طبعاً اهداف كاملاً جديد و نيز شرايط متفاوت كاري است. بازي هاي كمتري در كار است و ديگر مثل آنچه كه در بايرن بود با فشار مضاعف شركت در دو يا سه تورنمنت مواجه نمي شويم.
* جانشين شما در بايرن با موفقيت زيادي در آنجا كار مي كند. آيا فليكس ماگات مسئوليت ميراث شما را به خوبي عهده دار شده است؟
- نمي توان از ميراث صحبت كرد، چرا كه هر كس مسئوليت هاي خودش را دارد. ماگات توانايي هاي فوق العاده و كارنامه قابل توجهي دارد.
* ماگات به همراه بايرن قهرمان بوندس ليگا و جام حذفي آلمان شده است. آيا امسال مي تواند قهرماني جام باشگاه هاي اروپا را هم براي اين تيم به ارمغان بياورد؟
- بايرني ها تيم بسيار خوبي در اختيار دارند و با لوسيو، كان، بالاك و ماكاي تيمي قوي را تشكيل داده اند كه ملي پوشان ديگري هم در كنار آنها هستند. آنها مي توانند هر حريف اروپايي را از پا درآورند. از اين رو شانس خوبي براي رسيدن به فينال و قهرماني دارند. اما مسئله اينجاست كه نه تيم ديگر هم هستند كه همين موقعيت را دارند. براي قهرماني در چنين تورنمنتي همه چيز بايد مهيا باشد.
تيمي كه مي خواهد قهرمان شود فقط به بازي خوب نياز ندارد، بلكه شانس و روح تيمي هم در اين راه مهم هستند. آن زمان كه ما قهرمان شديم دليلش اين نبود كه بهترين تيم بوديم، بلكه همه شرايط با هم فراهم بود.
* شما با بالاك صحبت كرده ايد، آيا او در بايرن مي ماند و يا به يك باشگاه خارجي منتقل مي شود؟
- ميشائيل بالاك بازيكني كامل و با توان بسيار بالاست و در مجموع هويت بايرن است. او تجلي تمام آن چيزهايي است كه يك بازيكن در سطح جهاني به آن نياز دارد و حتي از لحاظ شخصيتي نيز بسيار تكامل پيدا كرده است. رفتن او مي تواند بسيار دردناك باشد. از لحاظ پيشرفت شخصي، انتقال به يك تيم خارجي با شرايط مناسب و امكان يادگيري يك زبان جديد مي تواند بسيار مؤثر باشد. اما با اين وجود دلايل خوبي هم براي ماندن در بايرن وجود دارد كه البته نمي خواهم در مورد آنها چيزي بگويم، چون دوست ندارم كسي فكر كند كه مي خواهم به بالاك پيشنهادي بدهم و يا او را نصيحت كنم.
* پيشرفت بالاك را وابسته به چه عواملي مي دانيد؟
- به خيلي جزئيات: اينكه ميشائيل چگونه خودش را در بازي نشان داده و همواره در ميدان مسئوليت بيشتري را به عهده بگيرد. اين را مي توان حتي در مصاحبه هاي وي نيز كه در آنها نقطه نظرات و عقايد خود را به وضوح بيان مي كند متوجه شد.
* بالاك در آستانه ترك بايرن و لوكاس پودولسكي در آستانه عقد قرارداد با اين تيم قرار دارد. به نظر شما درست است كه پودولسكي در پايان فصل اف. ث. كلن را ترك كند؟
- به نظر من بهتر است كه وي در كلن بماند تا در آنجا پيشرفت كند. البته فقط در صورتي كه كلن در ليگ باقي بماند. در اين حالت پودولسكي مي تواند همه كاره تيم شده و تبديل به بازيكني رهبر در تيم شود، قبل از اينكه به يك باشگاه بزرگ برود، جايي كه يكي از چندين بازيكنان خوب آنجا مي شود.
* به غير از بايرن، تعقيب كننده هاي اين تيم نيز خواهان جذب پودولسكي هستند. آيا فكر نمي كنيد كه برمن يا هامبورگ بتوانند عنوان قهرماني را از چنگ بايرن درآورند ؟
- وردر و هااس فا در اين فصل خيلي خوب بازي مي كنند و بدشانس هستند كه بايرن در اين فصل فوق العاده بازي مي كند. اما تصورم اين است كه اين فصل تا پايان هيجان انگيز خواهد بود، چون برمن در دفاع بسيار ثابت و محكم ظاهر شده و هامبورگ هم با تيم پرانگيزه اي كه توماس دال ساخته، با خريد شجاعانه رافائل فان درفارت يك گلزن تمام عيار را به خدمت گرفته است. هامبورگ اين قابليت را دارد كه پس از چند سال تيم اول بوندس ليگا شود.
* در انتهاي جدول ليگ، كايزرسلاترن قرار دارد كه دستيار چندين ساله شما ميشائيل هنكه در اولين فصل حضورش به عنوان سرمربي، پس از تنها ۱۳ بازي از كار بركنار شد. آيا او به قدر كافي با شما مشورت نمي كرد؟
- من خيلي از اخراج او متاسف شدم، چون مطمئن هستم كه كايزرسلاترن با ميشائيل هنكه سقوط نمي كرد. ما با هم تماس داشتيم ولي به عنوان مربي بايد بعضي از تصميمات بدون راهنمايي ديگران اتخاذ شود.
* آيا بزودي دوباره شاهد زوج هيتزفلد _ هنكه خواهيم بود؟
- ما هنوز در اين باره با يكديگر صحبت نكرده ايم. من فكر مي كنم ميشائيل مي خواهد شانس خود را يكبار ديگر به عنوان سرمربي امتحان كند. اما آرزوي من اين است كه هميشه با او كار كنم.
* به همراه هنكه هفت مربي ديگر نيز در دور اول رقابتها اخراج شده اند. معنايش اين است كه عملكرد همكاران شما تا اين اندازه بد مي باشد؟
- مطمئنا كار همكاران من بدتر نشده است. بيشتر فكر مي كنم كه قدرت رسانه ها افزايش پيدا كرده و بسياري از مباحثات علني تر شده است. بنابراين يك مربي نياز به پشتوانه خيلي قدرتمند دارد، بخصوص كه مديران و رؤساي تيمها هم او را تحت فشار زيادي قرار مي دهند.
* بنابراين شما اين همه اخراج را روندي عادي و نه ناشي از نتيجه مي دانيد.
- من اين را نگفتم. نتايج دور رفت نقش مهمي دارند. يك باشگاه يك مربي را اخراج مي كند و سپس اتفاقات ديگري پيش مي آيد. باشگاههاي ديگر اين را مي بينند و فكر مي كنند كه اوضاع خيلي به هم ريخته است. اينها در فوتبال طبيعي است. اما به نظرم در زمستان بعدي اخراج هاي كمتري را شاهد باشيم.
* يورگن كلينزمان مربي تيم ملي آلمان، در تابستان تصميم مي گيرد كه در اين تيم بماند و يا برود. شانس تيم ملي آلمان را در جام جهاني چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- امتياز ميزباني و شرايط موجود در كشور خود، امتياز بزرگي است. به علاوه آلمان در قرعه كشي هم شانس خوبي داشته و با قرعه مناسبي روبه رو گشته است. در اين گروه آلمان سه حريف نسبتا راحت دارد و شانس اول صعود از گروه خود است. كلينزمان تيم را خيلي خوب ساخته، تحولات لازم را ايجاد كرده و فوتبال جذابي ارائه مي دهد. شكست هايي كه تيمش متحمل شده مهم بودند و در زمان مناسب هم به سراغش آمدند، حالا كلينزمان مي تواند از آنها درس بگيرد.
* چه كسي در جام جهاني بايد درون دروازه بايستد؟
- مسلم است كه اوليوركان با تجربه زيادش براي جام جهاني بازيكن مهمي باشد. چرا بايد درست كمي قبل از شروع جام جهاني از ينس لمان استفاده كرد كه تجربه كمتري دارد؟ من فكر مي كنم كه براي كلينزمان هم كان شماره يك است، فقط او مي خواهد با اين چرخش به هر دو انگيزه بازي بدهد.
* از نظر شما چه تيمي در جام جهاني شانس اول قهرماني را دارد؟
- برزيل بالاتر از همه قرار دارد. پشت سر آن تيمهاي مثل آلمان، آرژانتين، انگليس، ايتاليا، هلند و شايد هم فرانسه قرار دارند.
* در انتظار چه پيشرفتهاي فوتبالي هستيد؟
- از لحاظ فرم تاكتيكي تغييرات زيادي انجام نمي شود. اكثر تيم ها در سيستم ۲ _ ۴-۴ و ۳-۳-۴ با ارائه متفاوت آنها بازي مي كنند، اما بخشهاي مختلف تيم بيشتر به هم نزديك مي شوند. در بازي هاي آينده تمام وقايع در فضاهاي تنگ تري اتفاق مي افتد و براي اينكه تركيب تيم مطمئن تر و سرعت بازي بيشتر شود، مدافعان مجبور مي شوند كه روزبه روز كار كشته تر شوند. هر تيم به يازده بازيكن خوب و تكنيكي نياز دارد.
* بيشتر از همه به كدام بازيكن علاقه داريد و بازي اش را بيشتر مي پسنديد؟
- در حال حاضر رونالدينيو بهترين فوتباليست جهان است. او بهترين تكنيك را دارد و جدا از بقيه هم تيمي هايش مي تواند با ضربات آزاد، دريبل ها و پاس هايش سرنوشت بازي را تغيير دهد. بازي او واقعا مرا به وجد مي آورد.
* بطور كلي بازيكني مثل او قابل تمرين دادن است؟
- هر مربي ابتدا احساس غرور مي كند كه بازيكني مانند او را در اختيار داشته باشد چون او يك پديده است. اما رونالدينيو هم بايد روي فرم باشد، او هم نياز به حمايت، انتقاد و راهنمايي هاي رواني دارد.
* آيا مي توان به عنوان مربي تيم حريف هم از درخشش رونالدينيو لذت برد؟
- بله مي شود. هر كسي مي تواند از ديدن بازي او لذت ببرد.
اوتمار هيتزفلد در يك نگاه
متولد ۱۲/۱/۱۹۴۹
موفقيت باشگاهي به عنوان بازيكن
يك مقام چهارمي بوندس ليگا به همراه اشتوتگارت در سال ۱۹۷۸
وي تنها يك فصل (۱۹۷۸-۱۹۷۷) در بوندس ليگا و در باشگاه اشتوتگارت بازي كرده است، در پست مهاجم با ۲۲ بازي و ۵ گل زده.
موفقيت به عنوان مربي
۶ عنوان قهرماني بوندس ليگا در سالهاي ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ به همراه بوروسيا دورتموند: همچنين در سالهاي ۱۹۹۹ _ ۲۰۰-۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ به همراه بايرن مونيخ.
۲ نايب قهرماني در سال ۱۹۹۲ با دورتموند و سال ۲۰۰۴ با بايرن مونيخ
۲ عنوان قهرماني جام حذفي آلمان در سالهاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ به همراه بايرن مونيخ
۱ نايب قهرماني در سال ۱۹۹۹ به همراه بايرن مونيخ
۳ عنوان قهرماني جام اتحاديه آلمان در سالهاي ۱۹۹۸-۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ به همراه بايرن مونيخ
۲ عنوان قهرماني باشگاههاي جهان در سال ۱۹۹۷ به همراه دورتموند و ۲۰۰۱ به همراه بايرن مونيخ
۱ عنوان نايب قهرماني جام يوفا در سال ۱۹۹۳ به همراه بوروسيا دورتموند
۲ _ عنوان قهرماني جام باشگاههاي اروپا در سال ۱۹۹۷ با دورتموند و ۲۰۰۱ با بايرن مونيخ
۱ عنوان نايب قهرماني اروپا در سال ۱۹۹۹ به همراه بايرن مونيخ وي از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ مربي بوروسيا دورتموند و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ مربي اف.ث.بايرن مونيخ بوده است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |