شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴
مصاحبه مجله شوت با روبينيو
روبينيو آينده فوتبال برزيل
علي راد
آرسنال و چلسي بسيار تمايل داشتند كه او را در اختيار بگيرند. پله يكي از هواداران پرو پا قرص اوست. او در بيست و يك سالگي به معروف ترين و پرافتخارترين باشگاه جهان پيوست. به دنياي رابسون داسوزا يا همان «روبينيو» خوش آمديد. قبل از پيوستن به رئال، اين بازيكن هفده ميليون پوندي به سانتوز كمك كرد تا در سالهاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۲ براي نخستين بار پس از دوران پله، قهرمان برزيل شود. روبينيو به تيم ملي برزيل نيز كمك كرد تا در جام كنفدراسيونها در آلمان به مقام قهرماني برسد و چنين به نظر مي رسد كه سرنوشت او با افتخار گره خورده است. او فوتبال را از خيابانها و سواحل سائو وسينته آغاز كرد و موفق شد در نخستين تيمي كه در آن بازي مي كرد يعني پورتواريوس، در يك فصل هفتاد و سه گل به ثمر برساند،  در حالي كه تنها نه سال سن داشت. اگرچه اين آمار گلزني او نبود كه او را بر سر زبانها انداخت بلكه توانايي هاي بالقوه او در فوتبال، مثل دريبل زدن و ديد خوبش و از همه مهم تر علاقه اش به فوتبال بود كه او را به زودي مشهور كرد. در حال حاضر كه در مادريد زندگي مي كند و پس از پشت سر گذاشتن قضيه گروگان  گرفته شدن مادرش و بازگشت او، كمي تمركزش را به دست آورده ،اطمينان داشته باشيد كه در جام جهاني نام او بر سر زبانها خواهد افتاد.
005823.jpg
* شنيده ايم كه فوتبال در خونت جريان دارد. آيا پدرت هم فوتباليست خوبي بود؟
- پدرم هميشه يكي از طرفداران واقعي و پروپاقرص فوتبال بود، اما هرگز به عنوان يك حرفه اي بازي نكرد. خانواده من خيلي به فوتبال وابسته هستند و اين مسأله اي است كه من خيلي به آن اهميت مي دهم و از دوران كودكي خيلي به فوتبال علاقه داشتم. رابطه من با فوتبال بسيار عميق است.
* بازي را از فوتسال شروع كردي، اين طور نيست؟
- بله. زماني كه چهار سال داشتم در باشگاه بيرامار سائو وسينته شروع به بازي كردم. سپس براي بازي فوتسال از آنجا به پورتواريوس و بعداز آن به سانتوز رفتم كه در آنجا فوتسال و فوتبال را به طور همزمان بازي مي كردم.
* آيا فوتبال ساحلي هم بازي كردي؟
- بسيار زياد. در حال حاضر نيز گاهي اوقات احساس مي كنم كه دوست دارم فوتبال ساحلي بازي كنم اما چون بازيكني حرفه اي هستم فرصت زيادي براي انجام آن ندارم.
* تو براي باشگاهي افسانه اي مثل سانتوز بازي كردي. آيا هنگام بستن قرارداد با آنها هيجان زده بودي؟
- البته. بازي براي تيمي بزرگ ، همواره يكي از رؤياهاي من بوده است، اما توقع بازي در سانتوز را نداشتم و هرگز توقع نداشتم كه به اين تيم بروم ولي هميشه سخت تلاش مي كردم تا به تيمي بزرگ ملحق شوم. واقعاً خوش شانس بودم كه براي سانتوز بازي كردم چون تيم شناخته شده اي است، جايي كه پله، سلطان فوتبال جهان در آن بازي كرده است. خدا را شكر مي كنم كه توانستم به اهدافم دست پيدا كنم.
* حضور در فوتبال اروپا را چگونه ديدي؟
- وفق پيدا كردن با شرايط بسيار دشوار بود. تغيير بزرگي در شرايط زندگي من رخ داده بود و زمان كمي نيز در اختيار داشتم تا با آن آشنايي پيدا كنم. دنياي من كاملاً عوض شده بود. فكر مي كنم به تدريج فرم ايده آل را به دست بياوريم و اين تنها زمان است كه به آن احتياج دارم. من با اعتماد به نفس بيشتري بازي مي كنم و اعتقاد دارم كه لاليگا نخستين جامي خواهد بود كه با پيراهن رئال به آن دست پيدا كنم. به ثمر رساندن گل براي مهاجمان مهم است اما موفقيت تيم از همه چيز با اهميت تر است. رئال مادريد باشگاه بزرگي است و من دوست دارم تا با ارائه بازي هاي زيبا محبت هاي هواداران را جبران كنم.
* صحبت هايي مبني بر اينكه بايد به وزنت اضافه كني به گوش مي رسد، قضيه چيست؟
- از لحاظ بدني در شرايط خوبي قرار دارم اما بايد كمي بهتر شوم ولي نمي دانم كه آيا بايد حجيم تر شوم يا نه؟  مربيان عقيده دارند كه بايد كمي عضلاني تر شوم و من نيز مشكلي با اين قضيه ندارم.
* سانتوز را با حواشي زيادي ترك كردي. بر سر چه موضوعاتي با باشگاه مشاجره داشتي؟
- رئيس باشگاه به من گفت كه اگر به رئال نروم و براي انجام بازيهاي جام ليبرتادورس در سانتوز بمانم، آن وقت بدون هيچ مشكلي مي توانم سانتوز را ترك كنم. دقيقاً همان موقع نمايندگان رئال به سراغم آمدند و پيشنهادي به من كردند كه آن را پذيرفتم، اگر چه تا قبل از تابستان قرار نبود كه به آنجا بروم. دليل اينكه پس از جام كنفدراسيونها دوست نداشتم براي سانتوز بازي كنم اين بود كه آنها سر حرفشان نماندند. تنها توقع من اين بود كه باشگاه به قولش وفادار باشد ولي اين طور نشد و فكر نمي كنم كه اين رفتار بچه گانه باشد.
* نحوه بازي ات را چگونه توصيف مي كني؟
- زماني كه توپ در اختيار من است دوست دارم به سمت حريف حركت كنم. بازي كردن در ورزشگاههاي بزرگ را دوست دارم، زيرا فضاي زيادي وجود دارد تا در آن حركت كنم و مي توانم فرارهاي خوبي انجام دهم ولي بازي در ورزشگاههاي كوچك كمي اين كار را مشكل مي كند. در كل دوست دارم حمله كنم، حمله و اين سبك بازي من است.
* به گل زدن علاقه داري يا ساختن موقعيت گل؟
- هر دو. قبلا بيشتر موقعيت گل ايجاد مي كردم اما الان در هر دو به يك اندازه توانائي دارم. اگر بتوانم گلي به ثمر برسانم اين كار را انجام مي دهم. اگر فرصت ايجاد موقعيت خوبي براي هم تيمي هايم را داشته باشم با تمام توانائي اين كار را انجام مي دهم.
* آيا در حال حاضر در فوتبال برزيل و يا ديگر كشورها بازيكني را به عنوان فوق ستاره در ذهن داري؟
انتخاب تنها يك بازيكن بسيار دشوار است، بخصوص در برزيل، چون بازيكنان خوب زيادي وجود دارند مثل رونالدو ،كاكا، رونالدينيو و... در سطح بين المللي من همواره زين الدين زيدان را تحسين مي كنم. اين چنين بازيكناني باعث مي شوند تا بجز لذت تماشاي فوتبال بازيكنان نكات تازه اي نيز ياد بگيرند.
* قديمي ترين خاطره ات از تيم ملي برزيل چيست؟
- قديمي ترين خاطره دوران كودكي ام؟ احتمالا جام جهاني ۱۹۹۴ آمريكاست. روماريو واقعا عالي بازي مي كرد و گلهاي فوق العاده اي به ثمر رساند. من تنها دوازده سال داشتم و خدا را شكر مي كنم كه برزيل قهرمان جهان شد.
* برزيل تاكنون پنج بار قهرمان جهان شده است. آيا اطلاعاتي در مورد جامهايي كه قبل از تولدت (۱۹۷۰ و ۱۹۶۲ و ۱۹۸۵) بدست آورده داري؟
- من نوار بازيهاي بازيكنان را تماشا كردم و نيز مطالب زيادي راجع به زيكو، پله سلطان برزيل، توستائو، جرسون و جرزينهو خوانده ام. فكر مي كنم كه بدشانس بودم كه موقعيت تماشاي بازي آنها را داشته باشم اما مطمئنم كه مردم برزيل هرگز آنها را فراموش نخواهند كرد. آنها تاريخ سازان فوتبال برزيل هستند.
* زماني كه فوتبال بازي نمي كني به چه كاري مشغول هستي؟
- زماني كه تمرين نمي كنم به تماشاي فيلم و يا به ساحل مي روم. ترجيح مي دهم زمان بيشتري را با خانواده سپري كنم اما به عنوان يك بازيكن ساعات زيادي را با تيم در حال تمرين هستم.
* آيا به موسيقي هم گوش مي دهي؟
- من همه نوع موسيقي را دوست دارم. رپ، هيپ هاپ و ....
* و لباس؟
- قبلا دوست نداشتم كه لباس رسمي بپوشم اما الان بعضي اوقات اين كار را مي كنم ولي لباس اسپورت را ترجيح مي دهم
* كمي هم به ما راجع به آرزوهايت بگو؟
- آرزوهاي زيادي دارم. البته دوست دارم كه بهترين بازيها را براي رئال انجام دهم اما دوست دارم در تركيب تيم ملي برزيل در جام جهاني حضور داشته باشم و به همراه تيم فاتح جام جهاني شويم، البته اگر خداوند چنين بخواهد. بجز اينها دوست دارم سالهاي سال براي كشورم بازي كنم.
* صحبتهاي بزرگان در مورد روبينيو
- پله: او خودم را به يادم مي آورد. در حال حاضر او بهترين بازيكن برزيل است. فاكتورهاي لازم براي تبديل شدن به بهترين بازيكن دنيا را دارد.
- روبرتو كارلوس: پيش بيني مي كنم كه حداكثر در طول دو سال همگان او را به عنوان بهترين بازيكن جهان بشناسند. او دوباره هيجان و خوشحالي را به اردوي تيم ملي بازگردانده است.
- كارلوس آلبرتو پريه را: او يك گنج است. بازيكني با مهارت و شخصيت. او هيچ محدوديتي ندارد و توانائي انجام هر كاري را دارد. شايد زماني تبديل به بزرگترين بازيكن تاريخ شود.
- روماريو: روبينيو، ادامه دهنده راهي است كه از من به رونالدينيو رسيد و رونالدو و ريوالدو نيز در همين مسير حركت كردند. اين پسر تبديل به بهترين بازيكن دنيا خواهد شد.
- فلورنتينوپرز: فوتبال مسائل زيادي به همراه دارد اما مهمترين چيز تماشاگر پسند بودن و سرگرم كنندگي آنست و در تحقق اين موارد روبينيو منحصر به فرد است.
- گيلبرتو سيلوا: روبرتو كارلوس به روبينيو گفته است كه در انگلستان غذاهاي خوبي وجود ندارد و من مطمئن هستم كه او نگذاشته تا روبينيو به آرسنال بيايد!!! زماني كه به من گفت كه ممكن است يادگيري زبان انگليسي كار را مشكل كند به او گفتم كه من هم اين طور فكر مي كردم اما اين طور نشد. اگر به انگلستان مي آمد به بازيكني بي نظير تبديل مي شد اما با رفتن به رئال جزئي از يك تيم شد كه در آن بازيكنان بزرگ زيادي حضور دارند.
شناسنامه
005826.jpg
- نام كامل: رابسون دسوزها
لقب: روبينيو
- تاريخ تولد: ۲۵ ژانويه ۱۹۸۴
- قد: ۱۷۰ سانتي متر
- وزن: ۶۰ كيلوگرم
- مليت: برزيلي
- پست: مهاجم
- افتخارات: قهرمان ليگ برزيل به همراه سانتوز (۲۰۰۴ و ۲۰۰۲)
بهترين بازيكن سال برزيل ۲۰۰۴
تعداد بازي ملي: ۱۸
شماره پيراهن در تيم ملي برزيل ۷
تعداد بازي در رئال مادريد (لاليگا) ۱۷
تعداد گل زده در رئال مادريد: ۳ گل (يك پنالتي)
شماره پيراهن در رئال مادريد: ۱۰
كارت زرد: ۲
كارت قرمز: -
تعداد بازي كه وارد زمين شده: ۴۰ بازي
تعداد بازي كه از زمين خارج شد: ۷ بازي
تعداد بازي كه كامل در زمين حضور داشته: ۶ بازي
تعداد بازي در ليگ قهرمانان اروپا: ۶ بازي

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |