شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴
نگاهي به توزيع كالاهاي اساسي و پرداخت هدفمند يارانه ها
دو چالش تحقق عدالت
علي ابراهيمي
هدفمند كردن پرداخت يارانه ها و ضرورت ساماندهي توزيع كالاهاي اساسي موضوعي است كه طي چند سال اخير با وجود تأكيد مسئولين دستگاههاي ذي ربط و كارشناسان اقتصادي مورد غفلت واقع شده است به نحوي كه هر از گاهي نابساماني در توزيع برخي كالاهاي اساسي براي مصرف كنندگان اين كالاها مشكل آفرين شده و از سوي ديگر پرداخت يارانه به اين كالاها چندان هدفمند نيست. نابساماني در عرضه شير يارانه اي خانوار و مدارس از جمله مواردي است كه نارضايتي مردم را به همراه داشته است.
005820.jpg
علاوه بر مسايلي كه پيرامون آلودگي شير يارانه اي خانوار مطرح است توزيع شير يارانه اي مدارس نيز از نابساماني رنج مي برد و حتي در برخي مدارس پاكت هاي حاوي آب به جاي شير عرضه شده است. گرچه برخي مسئولين اين مشكلات را ناشي از خطاي انساني و عادي قلمداد مي كردند اما در نخستين جلسه شوراي عالي رفاه در دولت نهم، رئيس جمهوري به برخي وزارتخانه هاي ذي ربط دستور داد تا تصوير شفافي از دريافت يارانه ها توسط بخش هاي نيازمند جامعه ارايه شده و كنترل و نظارت دقيقي بر نحوه توزيع كالاهاي اساسي مانند شير يارانه اي صورت گيرد.
در اين جلسه احمدي نژاد با اشاره به برخي گزارش هاي دريافتي از نارسايي در توزيع برخي كالاهاي اساسي كنترل و نظارت دقيق بر نحوه توزيع اين كالاها به ويژه شير يارانه اي به منظور بهره مند شدن قشرهاي هدف را گوشزد نموده و وزارت بازرگاني را ملزم به ارائه طرحي با همكاري ساير وزارتخانه هاي ذي ربط براي افزايش كيفيت شير توزيعي در مدارس و مطالعه جامع دستگاههاي مسئول براي چگونگي بهينه سازي توزيع كالاهاي اساسي يارانه هاي به منظور افزايش ضريب سلامتي و بهداشتي مردم و كاهش ضرر بهداشتي كالاهايي همچون شكر و روغن نباتي شد. شايد بتوان دستور صريح رئيس جمهوري را سرآغازي براي نظارت و ساماندهي توزيع كالاهاي اساسي و پرداخت هدفمند يارانه ها دانست.
هدفمند كردن يارانه ها
وزير رفاه و تأمين اجتماعي هدفمند كردن يارانه ها و برنامه ريزي كاربردي در توزيع كالاهاي اساسي، رعايت عدالت بيشتر و در نظر گرفتن محروميت و آسيب پذيري در توزيع اين كالاها را مهمترين رهنمود سخنان رئيس جمهوري دانسته و مي گويد: در نظر است از توزيع و اختصاص منابع برخي كالاها كاسته شده و زمينه گسترش و افزايش توزيع ساير كالاهاي ضروري را فراهم كنيم .به عنوان مثال اگر توزيع روغن را از سبد كالا هاي اساسي كم يا حذف كنيم و هزينه هاي آن را به مواد لبني اضافه كنيم تمركز بيشتري بر كالاهاي اساسي صورت مي گيرد.
نظارت بر توزيع شير با مشكل مواجه است
اين در حالي است كه مديركل دفتر هدفمند كردن يارانه هاي وزارت رفاه معتقد است در تمام دنيا به دليل وجود رانت امكان  و ابزارهاي نظارت بر سيستم يارانه اي با مشكل مواجه است. حميدرضا طباطبايي زواره مي گويد: در سيستم توزيع كالا برگي از آنجا كه كالايي خريداري شده و براساس كالابرگ توزيع مي شود امكان نظارت و كنترل بيشتر است اما به دليل آنكه شير يارانه اي خانوار و مدارس به صورت كوپني عرضه نمي شود، مشكلي كه رئيس جمهوري نيز بر آن تأكيد داشتند توجه به اين نكته بود كه با وجود عدد يك ميليون و ۳۲۵ هزار تني توزيع شير يارانه اي در سال جاري و رقم ۷۵ هزار تني توزيع سال گذشته بايد نظارت بيشتري صورت گيرد تا اين ميزان توزيع شير يارانه اي به طور گسترده به دست مصرف كننده رسيده و نقش آن در تغذيه مردم نمود بيشتري داشته باشد.
وي مي افزايد: بايد مشخص شود آيا اين مقدار شير توزيع شده و آيا به دست گروههاي هدف رسيده يا خير؟ بحث اصلي نحوه توزيع اين ميزان شير است و اينكه در اين پروسه امكان ايجاد فساد كاري تا چه  حد  است. گرچه معتقدم در اين سيستم توزيع با توجه به يارانه اي بودن آن هميشه نوعي رانت براي شركت ها و فروشگاههاي توزيع شير يارانه اي سهميه خانوار ايجاد مي شود.
طباطبايي در مورد افزايش ضريب سلامتي و كاهش ضرر بهداشتي كالاهايي مانند روغن نباتي و شكر مي گويد: از آنجا كه بنا بر اعلام وزارت بهداشت مشكل چربي و ديابت در كشور افزايش نشان مي دهد بنابراين نبايد يارانه به كالاهايي اختصاص يابد كه تشديد مصرف آن براي سلامت جامعه مضر است و اين كار توجيه منطقي ندارد و تأكيد بر آن است تا براي توزيع كالاهاي يارانه اي به سمت كالاهايي حركت كنيم كه سلامت مردم نيز تأمين شود. مثلاً به جاي پرداخت يارانه شكر به سمت مصرف خرما و كشمش حركت كنيم. همچنين در زمينه روغن جامد وزارت رفاه پيشنهاد غني كردن آن با ويتامين هاي خاص را در اين جلسه به رئيس جمهور ارائه كرد كه با استقبال ايشان و اعلام آمادگي وزارت بهداشت با تأمين اعتبار لازم اجراي آن در چند استان به طور نمونه مطرح مي باشد.
وي مي افزايد: با توجه به رويكرد رئيس جمهوري نسبت به سلامت مردم و اطمينان بيشتر در سيستم توزيع مي توان اميدوار بود تا پرداخت يارانه ها در توزيع كالاهاي اساسي در سال آينده هدفمند شود.
اين موضوع در بخشنامه بودجه سال آينده مورد توجه قرار گرفته كه درصد يارانه دريافتي گروههاي كم درآمد افزايش و براي گروههاي پردرآمد كاهش يابد كه بايد در راهكارهاي اجراي آن را مشخص كنيم.
درخواست افزايش سهميه شير يارانه اي خانوار را ارائه كرده ايم
مديركل دفتر تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني نظارت بر توزيع شير يارانه اي را وظيفه سازمان حمايت مي داند و مي گويد: در مورد افزايش سهميه شير يارانه اي خانوار در چندين نوبت درخواست افزايش سقف توزيع شير يارانه اي خانوار را ارائه كرده ايم. اما از آنجا كه اين موضوع بار يارانه اي داشته و نيازمند مصوبه شوراي اقتصاد است تا زماني كه شوراي اقتصاد اين افزايش را مصوب نكند قادر به اين افزايش نيستيم گرچه افزايش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تني شير يارانه اي سهميه خانوار را پيشنهاد كرده ايم.
حسين مدرس خياباني نظارت كيفي بر شير سهميه خانوار و مدارس را بر عهده وزارت بهداشت مي داند و در زمينه توزيع كالاهاي اساسي مي گويد: گرچه ميزان و نحوه توزيع كالاهاي اساسي كشور در سال ۸۴ در جلسه اخير شوراي عالي رفاه مصوب شده اما توزيع اين كالاها براساس ميزان سهميه كالا برگ هاي سال ۸۳ و بدون هيچ وقفه يا تأخيري در حال انجام است.
وي در زمينه افزايش اين كالابرگ ها مي گويد: ميزان افزايش اين كالاها در حد فوق العاده افزايش ناشي از سفرهاي رئيس جمهور به مناطق محروم و ۴۰ درصد افزايش سهم مددجويان كميته امداد و بهزيستي است و گرچه اين افزايش ۴۰ درصدي هنوز ابلاغ نشده اما آن را در حد سال گذشته پرداخت كرده ايم و با ابلاغ آن افزايش مذكور تا پايان سال صورت مي گيرد .

اقتصاد انرژي
در سال آينده ميلادي شركتهاي بزرگ نفتي بر روي قيمت ۲۵ دلار برنامه ريزي مي كنند
مهر: بر اساس تحقيقات انجام شده شركت شل، شركتهاي نفتي برنامه هاي خود را بر اساس نفت ۲۵ دلاري تنظيم كرده اند.
شركت شل براي قيمت نفت در سال آينده ميلادي تحقيقاتي را انجام داده كه در آن مشخص شده است كه اكثر شركتهاي نفتي بزرگ قيمت نفت را در برنامه هاي خود ۲۵ دلار در نظر گرفته اند.
اين درحاليست كه بعضي از كشورها به خصوص كشورهاي توليد كننده نفت، قيمتي بيش از اين را در برنامه هاي خود لحاظ كرده اند.شل مي افزايد كه شركتهاي بزرگ به خصوص فعال در زمينه نفت سرمايه گذاري ها و تمام اقدامات خود را با توجه به قيمت ۲۵ دلار انجام خواهند داد.
جو عمومي و حاكم برشركتهاي نفتي نشان از اين امر دارد كه در سال آينده ميلادي نبايد بر روي قيمت هاي ۶۰ دلار نفت حساب بازكرد بلكه قيمت نفت را بايد بسيار كمتر از اين در نظر گرفت چرا كه قيمت ها حتي در سطح كنوني نيز باقي نمي مانند.
نخستين كارگاه آموزشي بررسي و تحليل قراردادهاي انرژي
سي نا: سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران با كمك كارشناسان بانك جهاني نخستين كارگاه آموزشي بررسي و تحليل قراردادهاي BOT و BOO را برگزار مي كند.
اين كارگاه آموزشي دو روزه با محوريت مسايل و موضوعات مرتبط با انواع قراردادهاي ساخت ، بهره برداري و واگذاري و ساخت ،بهره برداري و تملك تاسيسات انرژي با حضور كارشناسان و متخصصين قراردادهاي بانك جهاني در تهران برگزار مي شود.
اين كارگاه با توجه به تأكيدات برنامه چهارم توسعه، سند چشم انداز بيست ساله و افزايش توجه سياستگذاران و برنامه ريزان كشور به استفاده از منابع مالي و سرمايه گذاري بخش خصوصي برگزار خواهد شد.
حفاري فاز ۸ ميدان گازي پارس جنوبي به پايان رسيد
شانا: مدير مهندسي نفت در معاونت مهندسي شركت پترو پارس از پايان حفاري فاز ۸ ميدان گازي پارس جنوبي خبر داد.
مهندس «مرتضي چمني فرد» ، افزود: تنها تست آخرين چاه از اين ميدان باقي مانده است كه با پايان اين عمليات تا چند روز آينده، دكل «Rani Woro» ترخيص مي شود.وي گفت: اجراي فازهاي ياد شده در مقايسه با برنامه زمان بندي تعيين شده در مجموع ۷۷۲ روز از برنامه جلوتر است و در اين ميان فاز ۶ دويست و يك روز، فاز ۷ دويست و نود و پنج روز و فاز هشت، ۲۵۳ روز جلوتر از برنامه است.وي مجموع حفاري در فازهاي ۶ ، ۷ ، ۸ ميدان گازي پارس جنوبي را يك صد و يازده هزار متر اعلام كرد و گفت: در فازهاي ياد شده ۲۸۰ هزار متر جداره گذاري انجام شده است.

سايه روشن
احتمال اختصاص ۵۰ ميليارد تومان به صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع كوچك
ايرنا: معاون  وزير صنايع  و معادن  و رئيس  سازمان  صنايع  كوچك  و شهركهاي  صنعتي ايران  گفت : ۵۰ ميليارد تومان  سرمايه  براي  صندوق  ضمانت  سرمايه گذاري  صنايع كوچك  در كشور در نظرگرفته  شده  است .
محمدرضا نوتاش ، در حاشيه  بهره  برداري  از سه  طرح  صنعتي  درشهرك  شماره  ۲ اهواز افزود: اساسنامه  اين  صندوق  كه  در جهت  توسعه تسهيلات  بانكي  مصوب  دولت  بوده  چند روز گذشته  به  تأييد شوراي  نگهبان  رسيده و زمينه  مبادله  موافقت  نامه  آن با سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  اخيرا فراهم  شده  است .
وي  گفت: بناست  امسال  ۵ ميليارد تومان و سال  آينده  حدود ۲۵ ميليارد تومان در اختيار اين  صندوق  گذاشته  شود كه  اين  رقم  تا سه  سال  متوالي  به ۵۰ ميليارد تومان افزايش  پيدا خواهد كرد.
معاون  وزير صنايع  و معادن  درباره  اولويت  اين  سرمايه ها گفت : متناسب  با پروژه هاي  موجود و واحدهاي  توليدي  تخصيص  اين  سرمايه ها اولويت  بندي  مي شود كه  مناطق  دوردست  اولويت  بيشتري  دارند.
نوتاش  خاطرنشان  كرد: متناسب  با پروژه هايي  كه  وجود دارد و واحدهاي  آماده بهره برداري ، اين  واحدها به  بانكها معرفي  و تضمين  مي شوند تا بتوانند از اين  تسهيلات  برخوردار شوند.
وي  با بيان  اينكه  در بانك  صنعت  و معدن  بزودي  در اين  جهت  تحولي  ايجاد مي شود اظهار كرد: سرمايه  اين  بانك  در حال  افزايش  است  تا فعاليت  آن توسعه پيدا مي كند و بتدريج  شعب  آن زيادتر گردد تا  با امكانات  جديد در خدمت  صنايع  باشد.وي درباره  اقدامات  وزارتخانه  در جهت  كاهش  بهره بانكي  خاطرنشان  كرد: متاسفانه  بهره  بانكي  بالاست  ولي  اقداماتي  در دست  است تا اين بهره كاهش  پيدا كند گرچه  دولت  براي  برخي  قسمتها در زمينه هايي  تا پنج  و شش درصد يارانه  پرداخت  مي كند.
وي  با بيان  اينكه  چنين  يارانه اي  هم  اكنون  براي  آبياري  تحت  فشار پرداخت مي شود افزود: يارانه هاي  دولت  پابرجا خواهد بود تا بتواند بهره  بانكي  را يك  رقمي  كند.
تامين ۴۰ درصد هزينه هاي دولت از طريق ماليات
سي ينا: معاون منابع انساني و توسعه مديريت وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد: حدود ۴۰ درصد هزينه هاي دولتي در سال جاري از محل درآمدهاي مالياتي تأمين شده است.علي نقي بروجردي افزود: بهترين مكانيزم مقابله با كسري بودجه، وصول درآمدهاي مالياتي است، به طوري كه امروز در غالب كشورهاي اروپايي، آمريكاي مركزي و لاتين و حتي آفريقا، بيش از ۶۰ درصد بودجه، از محل درآمدهاي مالياتي تأمين مي شود. وي در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به تقديم تفريغ بودجه سال ۸۳ كل كشور به رئيس جمهور گفت: اين در حالي است كه ما در سال ۶۱ هنوز مشغول تفريغ بودجه سال ۵۲ بوديم و حتي تا سال ۸۱ نيز به طور ميانگين ۱۰ سال از برنامه عقب بوديم.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |