دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۴
آخرين امپراتور شورولت
كوروت Z06 با قدرت 505 اسب بخار، سرعت 306 كيلومتر در ساعت و صفر تا۱۰۰ معدل 7/ 3 ثانيه دستاورد جديد دنياي خودرو
007749.jpg
ساسان گلفر - حميد جواهري
به اين ارقام توجه كنيد؛ از صفر تا 100 كيلومتر در ساعت در كمتر از 4 ثانيه، از صفر تا 160كيلومتر در ساعت در كمتر از 8 ثانيه، حداكثر سرعت 306 كيلومتر در ساعت، قدرت موتور 505 اسب بخار در 6300 دور در دقيقه و گشتاور 470 پاوند فوت در 4800 دور در دقيقه، حداكثر دور موتور 7000 دور در دقيقه.
باورتان مي  شود اين مشخصات يك اتومبيل سواري باشد كه مي  توان با قيمت معقولي خريداري كرد؟ سريع  ترين و قدرتمندترين اتومبيل توليدي شورولت و به طور كلي شركت جنرال موتورز، با قيمتي به بازار آمده كه در اندازه  هاي بازار بين  المللي خودرو چندان گران محسوب نمي  شود.
۵۰۵ اسب بخار رقم قابل توجهي براي قدرت موتور است، اما شايد در نبردي كه به ويژه در دو سال گذشته بر سر قدرت موتور ميان شركت  هاي بزرگ خودروسازي درگرفته، اين رقم به تنهايي امتيازي محسوب نشود، مثلا در رده 12 سيلندرها مرسدس بنز S65 AMG با 604 اسب بخار يا سالين S7 با بيش از 700 اسب بخار را هم داريم، اما وقتي اين قدرت 505 اسب بخار را در خودرويي با وزن حدود 1420 كيلوگرم داشته باشيم كه كمتر از وزن بسياري از همين خودروهاي ارزان  قيمتي است كه در خيابان  هاي تهران وجود دارد، آن وقت چه؟ و اگر قيمت آن فقط 65 هزار دلار ناقابل باشد (ناقابل براي از ما بهتران، نه براي من و شما) نظرتان چيست؟
تا جايي كه مي  دانيم، تنها اتومبيل  هاي در دست توليدي كه از نظر نسبت قدرت به وزن يا گشتاور به وزن از شورولت كوروت Z06 پيشي مي  گيرند، مرسدس مك لارن SLR و بوگاتي Veyron هستند كه 10 تا 20 برابر Z06 قيمت دارند. خودرو ديگري كه از بعضي جهات قابل مقايسه با كوروت Z06 محسوب مي  شود، دوج Viper است كه با نسبت قدرت به وزني در حدود 10 درصد كمتر از Z06، حدود 20 هزار دلار گران  تر از آن است و همين  طور در اين رده مي  توان از پورشه Carrera GT نام برد كه مشخصات فني نزديك به اين شورولت را دارد، اما حساب قيمتش با كرام  الكاتبين است. به هر حال مزيت بزرگ Z06 به عنوان يك سوپركار اين است كه امكان خريد آن به راحتي وجود دارد.
اگر قدرت موتورش هنوز متقاعدتان نكرده كه همين الان از خانه بيرون بزنيد و برويد از نمي  دانم كجا يك شورولت كوروت Z06 بخريد، شايد گفتن اينكه گشتاور آن 50 درصد بيشتر از بي  .ام.و M5 است، اين كار را بكنيد. يا اگر بشنويد كه نسبت گشتاور به وزن آن 40 درصد بيشتر از فراري F430 و 30 درصد بيشتر از پورشه 911 توربو (996) است بي  دليل نيست كه زمان از صفر تا 100كيلومتر در ساعت آن 7/3 ثانيه است دلتان نمي  خواهد همين حالا پايتان روي پدال گاز باشد كه ببينيد با يك فشار به پدال تا كجا مي  رويد؟ نه، بهتر است از اين كارها نكنيد، چون چند قدم آن  طرف  تر به راهبندان برمي  خوريد و بايد چندين كيلومتر نيم  كلاچ برويد!
كوروت۲۰۰۶ Z06 ، ششمين نسل از اتومبيل  هاي شورولت كوروت است كه سابقه  اي 50 ساله در تاريخ اتومبيل  هاي مسابقه دارد و اكنون با پيشرفت  هاي خيره  كننده تكنولوژيك و قابليت  هايي كه آن را به راحتي مناسب پيست سرعت مي  سازد، به عنوان يك سواري اسپورت به بازار آمده است.
موتور و سيستم انتقال قدرت
موتور جديد LS7 كوروت 2006 Z06، موتور 8 سيلندر خورجيني با گنجايش 427 اينچ مكعب
(0/7 ليتر) است كه همان  طور كه گفته شد مي  تواند تا 505 اسب بخار قدرت توليد كند (البته جنرال موتورز در تبليغات سال 1970 خود خبر از يك LS7 خورجيني 8 سيلندر با ابعادي بزرگ  تر از اين موتور داده بود كه ادعا مي  شد قوه 460 اسب بخار دارد، اما اين موتور هرگز روي يك اتومبيل توليدي نصب نشد). LS7 در اساس مانند LS28 سيلندر خورجيني 0/6ليتري نسل 4 كوروت است، اما تغييرات بسيار موثري در آن صورت گرفته، از جمله افزايش قطر سوراخ سيلندر از 6/101 به 8/104 ميلي  متر و استفاده از تكنولوژي مواد سبك وزن و همچنين تغييراتي در كارتر، منيفولد اگزوز و سرسيلندر. در اجزاي LS7 از تكنولوژي مواد سبك وزني استفاده شده كه ابتدا در ساختن اتومبيل  هاي مسابقه به كار رفته بود. شاتون از جنس تيتانيوم كه 30درصد سبك  تر از شاتون استاندارد آهني LS2 است، علاوه بر بالا بردن عملكرد موتور در دور موتور بالا، دوام بسيار بيشتري نيز دارد. در ساختن اجزاي ديگري همچون سوپاپ بنزين نيز از تيتانيوم استفاده شده و بدنه موتور از جنس آلومينيوم است. پيستون  هاي آلومينيومي در داخل بوش سيلندر چدني نسبت تراكم 1: 0/11 فراهم مي آورند. براي انتقال حرارت سريع  تر نيز در اگزوز  هاي 61/1 اينچي از سديم استفاده شده است. دريچه گاز 5/3 اينچي (90 ميلي  متري) كه به صورت الكترونيكي كنترل مي  شود، به منيفولدي از جنس پلاستيك كمپوزيت متصل است كه سوخت از طريق انژكتورهاي بسيار پرظرفيت سولنوئيدي به آن تزريق مي  شود.
تنه اگزوز سبك از طريق مبدل  هاي كاتاليزي به منبع اگزوزهاي جديد باي مدال مي  رسد كه هركدام سوپاپ تخليه  اي دارند كه در دور موتورهاي كم، صداي اگزوز را كنترل مي  كند، اما در حداكثر بار باز مي  شوند.
سيستم انتقال قدرت 6 دنده دستي تقويت شده است تا بتواند گشتاور بسيار زياد موتور LS7 را تحمل كند. به اين سيستم، انتقال قدرت پمپي افزوده شده كه مايع مورداستفاده در سيستم را براي خنك شدن به رادياتور جلو مي  فرستد. اين مايع پيش از بازگشتن به سيستم، حرارت را از روغن ديفرانسيل مي  گيرد.
مجموعه تغييرات و پيشرفت  هاي فن  آوري در نيم قرن اخير، موتوري را پديد آورده كه قدرت آن 6/3 برابر قدرت موتور توربوفاير نسل اول مدل 55 است.
شاسي
آلومينيوم كه وزن حجمي آن يك سوم فولاد است، براي آنكه قاب فضايي Z06 را سبك سازد، ماده  اي ايده  آل به نظر مي  رسد، اما مهندسان جنرال براي ساختن شاسي كوروت به اين عنصر بسنده نكرده  اند و در قطعاتي منيزيم را به كار برده  اند كه وزن آن دوسوم آلومينيوم است. در توليد قطعات آلومينيومي از چند فن  آوري مختلف استفاده شده كه همه آنها هزينه  بر هستند، با اين حال پايين آوردن وزن Z06 براي اهدافي كه طراحان در نظر داشتند از اهميتي حياتي برخوردار است، البته در چند مورد به  كارگيري جنبه  هايي از فن  آوري جديد مقداري بر وزن خودرو افزوده است، از جمله سيستم اگزوز جديد به قطر 3 اينچ، مدار خنك  كننده با روغن كه به ديفرانسيل افزوده شده، رينگ چرخ كه يك اينچ در جلو و دو اينچ در عقب عريض  تر شده و تايرهاي ران فلت
ZR-18 ج۳۲۵ /30 جلو و 325 /30 ZR-19 عقب Goodyear Eagle F1. سيلندر ترمز چرخ  هاي جلو كه براي هر چرخ 6 لنت ترمز دارد و 4 لنت ترمز هر چرخ عقب نيز قطر بيشتري نسبت به مدل  هاي قبلي پيدا كرده و البته ترمز جايي است كه كسي به قطورتر و سنگين  تر شدنش اعتراضي ندارد.
اصلاحات به عمل آمده در موتور با اصلاحاتي در سيستم تعليق و فرمان همراه بوده است. مهندسان Z06 سيستم تعليق خودرو را به نحو چشمگيري بهبود بخشيده  اند و اين اصلاحات در سيستم تعليق قسمت عقب خودرو كاملا مشهود است. نتيجه اين شده كه راننده به خوبي احساس مي  كند كه در سرعت  هاي بسيار بالا نيز كنترل اتومبيل را در دست دارد و بر جاده زير چرخ  هايش كاملا مسلط است.مصرف سوخت كوروت Z06 طبق آزمايش  هاي به عمل آمده به طور متوسط در هر يكصد كيلومتر 7/17 ليتر در شهر و 9/10 ليتر در جاده است كه البته براي يك 8 سيلندر با اين كارايي رقم معقولي است.
بدنه
قدرت و سرعت زياد Z06 ايجاب مي  كند كه نيروي اصطكاك هوا و مقاومت ايجاد شده در برابر حركت اتومبيل هرچه كمتر شود. آيروديناميك بدنه حاصل چندين سال تجربه برنامه اتومبيل  هاي مسابقه كوروت است؛ جايي كه پايداري اتومبيل در سرعت  هاي بسيار بالا و قابليت دور زدن سريع امري حياتي است.
ضريب اصطكاك Z06 برابر با 31/0 است. سوراخ  هايي در بخش جلو تعبيه شده تا با ورود هوا در سرعت  هاي بالا، موتور بسيار داغ خودرو را خنك سازد.اين كوروت۴۴۶ سانتي  متر طول۱۹۷، سانتي  متر عرض و۱۲۴سانتي  متر ارتفاع دارد و فاصله محور دو چرخ آن 68 2سانتي  متر است.
طراحي داخلي
Z06 علاوه بر كارايي  هاي آن به عنوان اتومبيلي كه از ماشين  هاي مسابقه الهام گرفته شده، براي رانندگي در خيابان و جاده و استفاده روزمره و با كارايي بالا طراحي شده و از اين رو براي رفاه سرنشينان اين اتومبيل دو سرنشين، استاندارد بالايي در نظر گرفته شده است.
چراغ  هاي HID، مه  شكن، صندلي چرمي، تهويه مطبوع دو ناحيه  اي، تصفيه هواي كابين و نمايشگر روي شيشه از جمله تجهيزات رفاهي كوروت Z06 هستند.
درجات صفحه نمايشگر جلو راننده نيز در جهت آسان  تر بودن دسترسي به آنها دستخوش اصلاحاتي شده  اند و به نمايشگر دور موتور كه اصلاح شده و تا 7000 دور در دقيقه را نشان مي  دهد، يك نمايشگر فشار روغن نيز افزوده شده است.
حالا فرمان در دست و پدال گاز زير پاي شماست، نگذاريد رقم 306 كيلومتر در ساعت وسوسه  تان كند. كمربندهاي ايمني را ببنديد و با سرعت مطمئن حركت كنيد.

پيست
007794.jpg
شوماخر بار ديگر پيشتاز شد
مايكل شوماخر بعد از تصميم به بازگشت زودهنگام به مسابقه فرمول يك، سريع ترين نتيجه را به دست آورد.
اين راننده آلماني كه تاكنون هفت بار قهرمان جهان شده است، پنج شنبه گذشته در ميدان مسابقه جرز در اسپانيا پشت فرمان فراري نشست و براي اولين بار از سال 1998 تا به حال، در فاصله ميان پايان فصل مسابقات در ماه اكتبر و سال نو در مسابقه شركت كرد. او پس از پشت سر گذاشتن فصلي ناموفق در سال 2005 توانست با يك فراري 10 سيلندر 2005 از هم گروه برزيلي خود - فليپ ماسا - پيشي بگيرد.تيم دونفره فرانك مونتني و هيكي كوالانين از رنو به ترتيب سوم و چهارم شدند. آنتوني داويدسون بريتانيايي از هوندا كه اكنون ميان ماندن در هوندا و نشستن پشت فرمان اتومبيل تيم سوپرآگوري مردد است رتبه پنجم را كسب كرد و هم گروه او در تيم هوندا آدام كارول هشتم شد.
شوماخر در فصل مسابقات سال 2005 فقط يك بار توانست در گراندپري ايندياناپوليس كه فقط شش اتومبيل در آن شركت داشتند، برنده شود و بعد از پنج سال تاج خود را به راننده اسپانيايي رنو فرناندو آلونزو واگذار كرد.
قرار است قوانين مربوط به موتور اتومبيل هاي فرمول يك سال آينده تغيير يابد و موتور اتومبيل هاي مسابقه از 10 سيلندر خورجيني 3 ليتري به 8 سيلندر خورجيني 4/2 ليتري تبديل شود.
007755.jpg
آلونزو، 2007 در مك لارن
قهرمان فرمول يك جهان در سال 2005 كه از تيم رنو در اين مسابقات شركت مي كرد، سال 2007 به مك لارن خواهد پيوست. اين راننده اسپانيايي براي فصل بعدي مسابقات نيز با رنو قرارداد بسته است.
آلونزو كه با قهرماني در سن 24 سالگي لقب جوان ترين قهرمان جهان را به خود اختصاص داده است، ماه سپتامبر (شهريور مهر) در برزيل به حكمراني پنج ساله مايكل شوماخر بر جدول مسابقات پايان داد. او مي گويد: مسلما از ترك كردن رنو متاسف هستم، اما گاهي اوقات امكاناتي پيش روي شخص قرار مي گيرد كه از دست دادن آن حيف است. خوشحالم كه اين مسئله را الان اعلام مي كنم؛ اين كار باعث مي شود كه من و تيم فعلي من تمركز خود را صددرصد بر دفاع از مقام قهرماني جهان در سال آينده معطوف كنيم.
آلونزو در تيم مك لارن جايگزين يكي از دو راننده فعلي كيمي رايكونن و خوان پابلو مونتويا خواهد شد.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |