يكشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۴ - Nov 20, 2005
پذيرش بدون آزمون دانشجويان ممتاز
دردوره كارشناسي ارشد
گروه علمي فرهنگي:رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي از پذيرش بدون آزمون دانشجويان ممتاز و برتر علمي دوره كارشناسي در مقطع كارشناسي ارشد، حذف آزمون كارداني ناپيوسته از سال تحصيلي آينده و همچنين عدم تغيير در نحوه آزمونهاي دانشگاه آزاد اسلامي خبر داد.
دكتر ناصر اقبالي، در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهار داشت: پذيرش بدون آزمون دانشجويان ممتاز و برتر علمي در دوره كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي از بهمن ماه سال جاري انجام مي شود. وي اظهار كرد:حدود ۱۰درصد ظرفيت  مازاد پذيرش در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي به دانشجوياني اختصاص مي يابد كه موفقيت هاي علمي را در دوران كارشناسي كسب كرده باشند. وي افزود: مطابق آيين نامه اي كه تصويب و به واحدهاي دانشگاهي ابلاغ شده است، دانشجوياني كه جزو ۱۰ درصد برترين هاي رشته شهر خود در مدت چهار سال تحصيلي دوران كارشناسي باشند، مي توانند از اين طرح بهره مند شوند.
دكتر اقبالي همچنين گفت: شوراي هدايت واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي داراي صلاحيت بررسي و تعيين برخي دانشجويان دوره كارشناسي هستند كه در مجامع علمي و برخي جشنواره هاي معتبر علمي امتيازات ويژه  ملي و بين المللي را كسب كرده باشند.
اين شورا مي تواند در خصوص پذيرش بدون كنكور اين دسته از دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد تصميم گيري  كند.

آصفي انفجارهاي تروريستي خانقين را محكوم كرد
مهر: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با محكوم كردن انفجارهاي تروريستي در دو مسجد شيعيان در شهر خانقين عراق كه به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از نمازگزاران بي گناه انجاميد، با خانواده شهيدان و صدمه ديدگان اين حوادث خونين ابراز همدردي كرد. آصفي با ابراز انزجار شديد از اين اقدامات جنايتكارانه، كشتار مردم بي گناه در اماكن مقدس را نشانه خوي ضد بشري تروريستهايي دانست كه كوركورانه و در تناقضي آشكار با مباني انسان دوستانه دين مبين اسلام حتي در مراكز عبادي و مذهبي از هيچ جنايتي دريغ نمي كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: مردم مسلمان نسبت به اينگونه جنايات كه با هدف ايجاد تفرقه در بين مردم عراق صورت مي گيرد، بايد هوشيار باشند.
حميدرضا آصفي افزود: اشغالگران عراق بايد مسئوليت مستقيم ناامني فزاينده در عراق و كشتار روزمره مردم بي گناه عراق را بر عهده بگيرند و روند شكل گيري نهادهاي مستقل و مردمي در جهت حاكميت مردم عراق بر سرنوشت خويش را هموار نمايند.

طرح عملياتي كاهش تلفات جاده اي نيمه آذر ارائه مي شود
فرمانده پليس راه ناجا، گفت: در ۶ ماه گذشته، ۶۵ درصد تصادفات رانندگي در طول روز و ۳۵ درصد آنها در هنگام شب اتفاق افتاده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سردار محمد رويانيان، فرمانده پليس راه كشور، در جمع خبرنگاران، گفت: ۶۲ درصد از تصادفات در جاده  هاي اصلي و ۳۸ درصد در محورهاي فرعي به وقوع پيوسته  اند، همچنين در كل كشور، ۶۸ هزار و ۶۸۵ هزار كيلومتر راه اصلي و ۱۰۰ هزار كيلومتر راه روستايي وجود دارد.
وي افزود: نرخ تراكم راه در كشور ما به ازاي هر ۱۰۰ كيلومتر ۲/۱۰ است كه اين رقم در ژاپن ۴۰ و در آلمان ۱۰۰ كيلومتر است.
رويانيان تصريح كرد: در ۶ ماه اول سال جاري، مجموع تصادفات فوتي، جرحي و خسارتي در كل كشور، رشد ۱۸ درصدي داشته است.
وي افزود: در ۶ ماه اول سال جاري، ميزان تصادفات فوتي در مقايسه با سال قبل رشدي نداشته است، تصادفات جرحي با كاهش ۷/۹ درصدي مواجه بوده؛ اما ميزان تصادفات خسارتي ۲۹ درصد رشد داشته است. فرمانده پليس راه ناجا گفت: در ۴ ماه اول سال ،۸۳ در مقايسه با مدت مشابه سال ۸۲ تعداد متوفيان ناشي از تصادفات ۷ درصد رشد داشته است؛ اما در سال جاري در مقايسه با سال قبل از رشد ۷/۵ درصدي برخوردار بوده است.
وي با اشاره به اينكه ۶۹ درصد كشته  هاي رانندگان مربوط به جاده  هاي اصلي، فرعي و روستايي است، خاطرنشان كرد: در ۶ ماهه اول سال جاري، تعداد كشته  هاي در صحنه ۲۸ درصد كاهش داشته است و از لحاظ درصد شكل  گيري، ۲۴ درصد مرگ و ميرها ناشي از موتورسيكلت  سواران، ۵/۱۳درصد كاميون  ها، ۷درصد عابر پياده و ۵/۴درصد وسايل نقليه مسافربري است.
رويانيان تصريح كرد: به دستور رييس جمهور تا ۱۷ آذرماه فرصت داريم تا طرح كاربردي، عملياتي سال ۸۵ را با مشاركت وزارت بهداشت، پليس راه وبيمه مركزي ايران به منظور كاهش تعداد كشته  هاي جاده  اي آماده و ارائه دهيم.

بررسي سهل انگاري در آتش سوزي كتابخانه دانشگاه تهران
بازپرس دادسراي ناحيه ۶ هرگونه عمد در آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران را منتفي دانست و گفت: با توجه به وجود نقص در سيستم برق كتابخانه سهل انگاري صورت گرفته در اين حادثه قابل بررسي است.
مهدي دوات گري در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس از تشكيل پرونده در خصوص آتش سوزي كتابخانه حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در همان ساعات اوليه آتش سوزي خبر داد و گفت: با توجه به حساسيت موضوع و محل آتش سوزي در همان ساعات اوليه در محل آتش سوزي حضور پيدا كرده و موقعيت محل را مورد بررسي قرار داديم و تحقيقات مقدماتي خود را به صورت حضوري با حضور كليه عوامل انتظامي، تاسيسات، حراست، و كاركنان و مديريت دانشكده بصورت جامع انجام داديم. دوات گري به سهل انگاري صورت گرفته در بروز اين حادثه اشاره كرد و گفت: طبق اعلام مديريت دانشكده مراتب نقص در سيستم برقي به قسمت فني، مهندسي دانشگاه اعلام شده بود ولي آنها توجهي به اين امر نكردند لذا در اين بعد قضيه، سهل انگاري صورت گرفته كه قابل بررسي است.

نماينده قوه قضائيه در هيأت نظارت بر
مطبوعات منصوب شد
ناصر سراج با صدور حكمي از سوي رئيس قوه قضائيه به عنوان نماينده قوه قضائيه در هيات نظارت بر مطبوعات منصوب شد.
به گزارش روز شنبه روابط عمومي دادگستري كل استان تهران، سراج با حفظ سمت رياست دادگاههاي كيفري استان تهران، عهده دار اين مسئوليت شده است.

گزارش سه كشور اروپايي به وزراي خارجه
اتحاديه اروپا در مورد ايران
ايرنا: وزيران خارجه فرانسه، آلمان، انگلستان در جلسه ماهانه اتحاديه اروپا در بروكسل همتايان خود را در اين اتحاديه در جريان پرونده هسته اي ايران قرار مي دهند.منابع ديپلماتيك كميسيون اروپا به خبرنگاران در بروكسل گفتند: « در مورد ايران، اين فرصتي خواهد بود تا سه كشور اروپايي در مورد تلاشهاي خود گزارش دهند. ما كاملاً از آنها حمايت مي كنيم. اين يك بحث قبل از اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) خواهد بود.»اين منابع كه به شرط عدم ذكر نامشان صحبت مي كردند، گفتند: واضح است كه ايران به تعليق كامل فعاليت چرخه هسته اي بازنگشته است؛ ولي خيلي خيلي مشكل است كه حدس زد چه اتفاقي خواهد افتاد. روشن است كه ما از سه كشور اروپايي در مورد فعاليتهايشان گزارش دريافت مي كنيم و در مورد اقدامات آتي بحث خواهيم كرد.

نامه سلامتي به كروبي
ايسنا: دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران در نامه اي خطاب به دبيركل حزب اعتماد ملي تاكيد كرد كه نظام حزبي توسعه يافته و قدرتمند، ضرورت انكارناپذير هر نظام مردم سالار است؛ بالاخص در شرايط امروز كه عمارت قدرت، جز بر دانايي حاكمان و رضايت مندي مردمان پايدار و برقرار نخواهد بود. در نامه محمد سلامتي خطاب به مهدي كروبي آمده است : تشكيل حزب اعتماد ملي به همت افراد شايسته و دلسوز، جاي بسي خوشوقتي است. ورود حزب اعتماد ملي به عرصه رقابت سياسي و انتخاب جنابعالي به عنوان دبيركل حزب، پديده اي مبارك و گامي ارزشمند در ارتقاء جامعه سياسي كشور است.

بادامچيان: در عالم سياست هر احتمالي قابل تصور است
ايسنا:يك عضو حزب مؤتلفه اسلامي درباره آينده شوراي هماهنگي تصريح كرد: در عالم سياست هر احتمالي بر اساس مقتضيات و شرايط قابل تصور است حتي فعاليت در قالبي غير از شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب. اسدالله بادامچيان با بيان اين مطلب افزود: هماهنگي بين اصولگرايان ضرورت هميشگي است، اما اين كه شكل اين هماهنگي به چه نحو باشد، حسب مقتضيات زمان تفاوت داشته و دارد. زماني به شكل شوراي هماهنگي بوده و اين احتمال وجود دارد كه در آينده نيز حسب شرايط جامعه و دولت فرق كند؛ اما تا به حال چيزي قطعي نشده است.

خاتمي:
جهان اسلام مجبور نيست راهي را كه غرب رفته است برود
ايسنا:سيد محمد خاتمي طي سخناني دركالج علمي برلين، از اين كه در سفر غيرسياسي خود چنين فرصتي را يافته است، ابراز خرسندي كرد و در بخشي از اظهاراتش گفت كه در غرب طي سه سده گذشته، نقش دين در تعيين هويت و خودآگاهي مردم عمده نبوده است، بلكه تعلق به دولت ها و ملت ها جاي آن را گرفته است. براي نمونه، يك انسان اروپايي بيش و پيش از آن كه خود را مسيحي بداند، آلماني يا فرانسوي يا انگليسي مي دانسته و در واقع با مليت خود را تعيين هويت مي نموده است. خاتمي خاطرنشان كرد: جاي ترديد نيست كه سكولاريسم براي غرب دستاوردهاي بزرگي داشته، اما مشكلات بزرگي نيز به همراه آورده است. بنابراين جهان اسلام مجبور نيست راهي را كه غرب رفته است برود، بلكه مي تواند تجربيات خوب غرب را بگيرد و تجربيات منفي آن را طرد كند. به علاوه موضوع اصلي جهان امروز، سكولاريسم و نسبت آن با جهان اسلام نيست. آنچه كه اولويت دارد ضرورت گفت وگو ميان اسلام با غرب است. خاتمي افزود كه ترور يكي از زشت ترين پديده ها در تاريخ بشريت و وجهي از خشونت در كنار وجه ديگر آن يعني جنگ است. اما بايد ريشه ترور را خشك كرد و منطق خشونت را از بين برد. در جهان معاصر قدرت هايي هستند كه فقط به زور متوسل مي شوند و در مقابل گروه هايي هم مثل طالبان هستند كه فقط به ترور متوسل مي گردند. منطق اين دو، بر حق شمردن خود و نفي طرف مقابل است. اخلاق جهاني كه من اشاره كردم، هم مقابله با ترور و هم با جنگ است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |