يكشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۴ - Nov 20, 2005
ويروس به جاي دارو
روزگذشته نشريه نيوساينتيست از روش موفقيت آميز جديدي براي درمان سرطان با استفاده از ويروس هايي كه آن ها را دست كاري ژنتيكي كرده اند، خبرداد
008085.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مهدي صارمي فر: سال  هاست كه بشر انواع سرطان را شناخته است. روزگاري اين بيماري لاعلاج مي نمود و هيچ راهي براي درمان آن وجود نداشت. اما نتايج تحقيقاتي كه از دهه 1950 آغاز شده است، دارد به بار مي  نشيند. هزينه و وقت فراواني كه صرف شد و نتايجش را در طي 10 يا 20 سال آينده خواهيم ديد. شايد تا پايان قرن بيست و يكم، سرطان را هم فقط در دايره المعارف ها بتوان پيدا كرد.
مقابله با هر بيماري 2 راهكار دارد: پيشگيري و درمان. بشر توانسته خيلي از عوامل سرطان زايي را شناسايي كند. از طرف ديگر، تحقيقات براي يافتن واكسني كه بتواند با سرطان مقابله كند، همچنان ادامه دارد. چندي پيش پژوهشگران براي يك گونه خاص از سرطان (سرطان گردن رحم) واكسني كشف كردند كه در صد درصد موارد، نتيجه رضايت بخش بوده. اين در پزشكي يعني شاهكار.
اما براي درمان سرطان هم راه هاي زيادي در دست پژوهش و مطالعه قرار دارد. شيمي درماني، پرتودرماني، پزشكي هسته اي و اين راه  آخري كه ظاهرا خيلي هم مفيد بوده، يعني ويروس  درماني.
مورا برون پس از انجام عملياتي به شدت سخت و پيچيده، از شدت خستگي، چهار شبانه روز خوابيد. گروه تحقيقاتي زير نظر او، ويروس هاي زنده را درون مغز يك پسر جوان 21ساله تزريق كردند. اين ويروس ها به شدت خطرناك و كشنده بودند. اين پسر جوان دچار يكي از بدخيم ترين انواع سرطان مغز بود و پزشكان حداكثر چهار ماه شانس زندگي براي او پيش بيني كرده بودند. اما از روز تزريق ويروس به مغزش 8 سال مي گذرد. او هنوز زنده است و هيچ اثري از تورمور در مغزش ديده نمي شود.
قضيه به همين سادگي هم نبوده است. تيم خانم برون در دانشگاه گلاسكو در انگلستان، ويروس ها را جهش ژنتيكي دادند. آ ن ها DNA ويروس را طوري دستكاري كردند كه اين ويروس ها با وجود كشنده بودن، فقط سلول هاي سرطاني را از بين ببرند. اين نياز به شناخت دقيق از غشاي سلول هاي سرطاني و نحوه عمل اين ويروس ها داشت. اين ويروس ها نبايد كوچك ترين آسيبي به سلول هاي سالم بزنند. تيم برون اين عمل را قبلا روي حيوانات انجام داده بود و نتايج، كاملا رضايت بخش بود.
افراد ديگري هم با اين روش معالجه شدند كه همگي زنده هستند. كساني كه اميد به زندگي بيشتر از چند ماه نداشتند، و پس از گذشت چند سال هنوز زنده اند. نزديك به 8 سال است كه 10 نفر از كساني كه اين تومور بدخيم سرطاني را داشته  اند، زنده هستند. در حالي كه پس از ابتلا به اين سرطان، انسان تنها كمتر از يك سال زنده مي  ماند. در آزمايشگاه كروسيد، خانم دكتر برون در حال تحقيق روي آخرين مراحل اين درمان است. با توجه به از بين رفتن تومور در افراد تحت آزمايش، به نظر مي رسد كه به زودي اين شيوه درمان توسط مؤسسات پژوهشي و دانشگاهي به عنوان يك روش عالي براي درمان تومورهاي مغزي پذيرفته شود. به اين ترتيب به كار بردن ويروس براي درمان سرطان، موفقيت آميز بوده و شايد براي درمان انواع تومورها و سلول هاي سرطاني ديگر، ويروس هايي كه دستكاري ژنتيكي شده اند به كار روند و اين بيماري هم كاملا درمان پذير شود.
008097.jpg
منبع: New Scientist,19Nov.2005

اسباب بازي هاي رؤيايي
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: در ايالات متحده همه ساله در آستانه كريسمس بازار خريد اسباب بازي، بازاري بسيار بسيار پر رونق دارد؛ بازاري 10 ميلياردي در ايالات متحده و بازاري 1/ ۲ ميلياردي در بريتانيا. از مجموعه اسباب بازي هاي پرفروش و محبوب كريسمس به عنوان دوجين داغ نام برده مي شود. مجله اسباب بازي هاي رويايي مجموعه مورد نظر خود را كه هر ساله معرفي مي كند از ميان پنجاه هزار اسباب بازي جديد برگزيده است. اسباب بازي هاي ساخته شده بر مبناي فناوري هاي جديد، بخش عمده مجموعه را تشكيل مي دهند و تنها يك اسباب بازي غيرالكترونيكي در اين مجموعه ديده مي شود. بسياري از اسباب بازي ها قابليت فعل و انفعال براي كودكان دارند. آي پادها نيز اينك به صنعت اسباب بازي ها راه پيدا كرده اند. آي پاد مي تواند به يك سگ اسباب بازي متصل شود تا موسيقي مورد علاقه شما را بخواند. شخصيت اين سگ اسباب بازي بسته به آن چه مي شنود تغيير مي كند.
سردبير مجله اسباب بازي هاي رويايي مي گويد: مسأله، تبليغ اسباب بازي ها با استفاده از فناوري جديد نيست. بلكه اين گونه اسباب بازي ها خواست كودكان اين نسل را تأمين مي كند.
منبع CNN.com

يك شاهكار هنري از كاسيني
قمرهاي سه گانه و حلقه هاي بي نظير
008100.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: فضاپيماي كاسيني در تازه ترين شاهكار خود، تصوير سه قمر كيوان را در كنار حلقه هاي آن تهيه كرده است. دايون، تتيس و پاندورا به همراه حلقه هاي كيوان، نمونه هايي از دنياي عجيب منظومه سياره كيوان را نشان مي دهند. دايون كه قمر بزرگ سمت راست است، 1261 كيلومتر بزرگي دارد و عوارض بسيار زيادي بر چهره دارد. بزرگ ترين آن ها گودالي به قطر 330 كيلومتر است كه در قسمت پايين ـ راست آن ديده مي شود. اين گودال همراه با ديگر چاله هاي بزرگ و كوچك، نتيجه برخورد سيارك ها و خرده سنگ هاي ريز و درشت با سطح اين قمر است. تتيس هم با وجود اين كه در آن سوي حلقه ها است، ولي عوارض بسيار زيادي را نشان داده است. تتيس 1071 كيلومتر بزرگي دارد و كوچك ترين جزئيات آن در اين تصوير، 9 كيلومتر بزرگي دارند. اما آن قمر كوچك سمت چپ، پاندورا است كه فقط 84 كيلومتر قطر دارد و بيشتر شبيه يك سيب زميني است! هر سه اين قمرها دنياي متفاوت دارند و قرار است كاسيني در چند سال آينده، اين دنياها را بهتر بشناسد.
منبع: SpaceFlightNow.com

تراشه جديد سان
008091.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: در ادامه رقابت تنگاتنگ شركت هاي سازنده سخت افزارهاي كامپيوتري، سان مايكروسيستم، يكي از بزرگ ترين و قوي ترين توليدكنندگان سخت افزار، اعلام كرد كه تراشه جديدي ساخته است. اين تراشه در مقايسه با ساير پردازنده ها علاوه بر داشتن بازده و كارايي بيشتر، برق كمتري مصرف مي كند. پردازنده Ultrasparc T1 كه اصطلاحا نياگارا ناميده مي شود، داراي هشت موتور پردازش بر روي يك چيپ است كه هر موتور توانايي پردازش 4 وظيفه مختلف در يك لحظه را دارد و مجموعا مي تواند 32 كار همزمان را بدون وقفه انجام دهد. سان اعلام كرده است كه تا انتهاي سال جاري ميلادي سرورهاي جديد خود را با اين پردازنده ارائه مي نمايد.
اين پردازنده جديد به طور متوسط 70 وات انرژي مصرف مي كند، در حالي كه مدل هاي مشابه شركت اينتل 150 الي 200 وات مصرف دارند و به همين دليل گرماي زيادي هم توليد نمي كند. سان اعلام نموده است كه قدرت و تأثير اين سرورها به حدي است كه معادل قدرت ذغال توليد شده توسط 1 ميليون درخت است. اكثر شركت هاي توليدكننده پردازنده نظير آي بي ام و اينتل قصد به دست آوردن معماري پردازنده سان را دارند. زيرا در اكثر پردازنده هاي توليد شده، توانايي قرار دادن اين تعداد موتور پردازش بر روي يك چيپ يا حتي دو چيپ وجود نداشته است. ولي به نظر مي رسد اين شركت ها در اين مورد موفق نباشند، زيرا سان طي چند مرحله و طي يك روند تكاملي به اين موضوع رسيده است و بسيار بعيد است كه اين معماري را به اين زودي بفروشد يا در اختيار شركت ديگري قرار دهد. اين پردازنده كه جهت استفاده در سرورهاي وب طراحي شده است بر روي سرورهايي قرار مي گيرد كه كاري مشترك از سان و شركت Advanced Micro Device است و نسخه جديد سيستم عامل سان، يعني سولاريس روي آن قرار دارد. نام مدل هاي سرور جديد سان با پيشوند Fire است و هنوز قيمت هاي آن را اعلام نكرده اند.
منبع:ComputerWorld.com

تناسب اندام، راه مبارزه با بيماري هاي قلبي
008088.jpg
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: بنا به گفته پزشكان، كنترل وزن از طريق رژيم غذايي مناسب و ورزش هاي مرتب روزانه مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را كاهش دهد. بنا بر تحقيقات پروفسور سانز مندز، عضو سازمان كارديولوژي اروپا، در حال حاضر چاقي بين زنان و مردان اروپا به علت استفاده زياد از غذاهاي كالري دار و ورزش نكردن بسيار رايج شده است. او مي گويد كه رژيم هاي سنتي در اروپاي جنوبي و تشويق مردم به استفاده از غذاهاي چربي دار، نمكدار و شيرين دليل اين چاقي ها و دليل آسيب پذيري كودكان در برابر بيماري هاي قلبي و عروقي بوده است. 2 تن از استادان ديگر اين سازمان، دكتر همبرك و دكتر اشميد اعلام كرده اند كه ورزش نقش مهمي در جلوگيري از اين بيماري ها دارد. پروفسور همبرك مي گويد: احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي بين افراد فعال 30 تا 40 درصد كمتر از افراد بي تحرك است و متأسفانه تعداد افرادي كه ورزش نمي كنند روز به روز بيشتر مي شود. ورزش نكردن مستقيما در ارتباط با بيماري هايي نظير چاقي، ديابت، فشارخون و كلسترول بالا است. بنا به گفته پروفسور اشميد ورزش هاي هوازي (ايروبيك) براي افراد مبتلا به بيماري هاي اكليلي خطري ندارد و شرايط آن ها را بهتر مي كند، اما به گفته دكتر اشميد اين ورزش ها بايد تحت نظارت برنامه هاي توان بخشي كه به بيمار نرمش هاي منظم را معرفي مي كند، باشد. بنا به تحقيقي كه در 8 كشور اروپا انجام شده با تغيير روند زندگي اين بيماران مي توان حال آن ها را بهبود داد. تاكنون بيماران تحت نظارت توانسته اند با رژيم هاي مناسب و ورزش منظم و استفاده از داروهاي مناسب به بهبودهاي زيادي دست يابند.
منبع: Sciencedaily.com

علي بابا جست و جو مي كند
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: سايت تجاري علي بابا به زودي صاحب يكي از قوي ترين موتورهاي جست وجوگر خواهد شد. اين خبر را آقاي جك ما بنيان گذار علي بابا دات كام به عنوان بزرگ ترين وب سايت تجاري كشور چين اعلام كرد. آقاي ما چندي پيش 40 درصد از سهام علي بابا را به ياهو فروخت و با توجه به كمك ياهو قصد دارد با به كارگيري استراتژي جديد، اين وب سايت را به بزرگ ترين موتور جست وجوگر چين تبديل كند. آقاي ما اعلام كرد كه قصد دارد با طرح ياهوي جديد كه قرار است به زبان ساده چيني روانه بازار شود تعداد جست وجوهاي اينترنتي چيني ها را تا سال 2007 به 816 ميليون بار افزايش يابد. اما آقاي ما اعلام كرد در صورتي كه استفاده كنندگان اي ميل  ياهوي چين، در اي ميل  هاي خود در مورد مطالب سياسي حساس به ديگران نامه هاي الكترونيكي ارسال نمايند شركت متبوعش با دولت چين همكاري نزديكي در به دست آوردن اطلاعات شخص مورد نظر خواهد داشت. از هنگامي كه در ماه اوت سا ل  جاري ياهو 40 درصد از سهام علي بابا را به قيمت 250 ميليون دلار خريداري نمود، گروه هاي دفاع از حقوق بشر به دلايل ياد شده مديرعامل ياهو را تحت شديدترين انتقادها قرار دادند.
منبع: يورو نيوز

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |