شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۴۷
توليد كنندگان قيمت تمام شده را مهمتر از كيفيت مي دانند
جاي پاي زمان
مهديا گل محمدي
005508.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
هزينه هاي تعمير و اقتصاد خانواده
اگرچه وسايل نو در بسياري موارد مي  توانند جلو هزينه هاي تعمير را بگيرند، اما شناسايي و دسته بندي لوازمي كه قابليت و كارايي بيشتري  دارند و مي توان آنها را به صورت دست دوم خريداري كرد، يكي از مهمترين شاخص هاي بهبود وضعيت اقتصادي خانه است.
براي نمونه افرادي كه علاقه خاصي به مطالعه دارند مي دانند كه كتابخانه ها و مهمتر از آن كتاب ها چنانچه دست دوم باشند نيز ارزش خاصي دارند. قديمي تر بودن نسخه كتاب از يك طرف و شانس يافتن نسخه هاي كمياب و ناياب، كتاب ها را به بهترين دست دوم ها بدل ساخته است.

درگذشته سياست هاي توليدي كارخانه هاي لوازم خانگي و ديگر توليدكنندگان به شكلي بود كه مصرف كنندگان، لوازم مورد نياز خود را با اين اطمينان خريداري مي كردند كه تا پايان عمر مي توانند از آنها استفاده كنند و حتي براي فرزندانشان نيز اين وسايل را به ارث بگذارند. اما هم اكنون آمارها نشان مي دهد تنها مردم آمريكا در مجموع بيش از 160 ميليون دلار براي تعويض لوازم خانگي طي هر شش ماه هزينه مي كنند.
چنانچه ملاك توليدكنندگان را رضايت مشتري و صرفه اقتصادي در نظر بگيريم ملاحظه مي كنيم كه توليدكنندگان كم كم قيمت تمام شده را مهمتر از كيفيت ارزيابي كردند، بويژه كه برخي كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه نيز تنها با ملاك معروفيت مارك ها به خريداري آنها مي پرداختند. همچنين ارتقاي تكنولوژي و كاهش حجم قطعات الكترونيك لوازم خانگي امكان تعمير آنها را كاهش داد، به طوري كه اين لوازم كمتر قابل تعمير هستند.
با اين وجود عادات خريد و شم اقتصادي مردم همچنان همانند گذشته، بيشتر تمايل به تعمير وسايل دارند تا تعويض آنها. اين درحالي ست كه كاهش عمر مفيد لوازم خانگي در بسياري موارد، خريد و تعويض اين وسايل را به صرفه تر ساخته است.
براي نمونه در بسياري موارد خريد يك جاروبرقي نو با كيفيت مطلوب در دراز مدت صرفه اقتصادي بيشتري دارد تا هزينه تعمير معادل 5 تا۳۰هزار تومان كه آن هم ممكن است هرچند ماه يك بار تكرار شود.
تخت، كتابخانه و مبلمان منزل و اداره را نيز مي توان با اطمينان خاطر از دست دوم فروش ها خريداري كرد، زيرا لازم نيست حساسيت زيادي روي ظاهر وسايل چوبي داشته باشيم. گاهي تغيير رنگ چوب و پارچه مبل ها و صندلي ها مي تواند كيفيت مورد نظر را ايجاد كند.
جواهرات نيز از جمله اشياي ارزشمندي هستند كه اجرت ساختشان هنگامي روشن مي شود كه قصد فروش آنها را داريد، بنابراين چنين شرايطي را مي توانيد به نفع خودتان تغيير دهيد به نحوي كه خريد طلاي دست دوم بسيار به صرفه تر است.
بسياري افراد نيز لوازم ورزشي گرانقيمتي را به اميد ورزشكار شدن و تناسب اندام خريداري مي كنند و پس از مدتي متوجه نبود توانايي لازم براي برنامه ريزي شده و مجبور به فروش آن مي شوند كه اين مورد نيز موقعيت خوبي براي علاقه مندان واقعي به وسايل ورزشي محسوب مي شود.
در مقابل صرفه خريد وسايل مذكور، خريد دست دوم برخي وسايل داراي ريسك بالايي ست. مهندس حميد بابايي -تعميركار رايانه و وسايل برقي- در اين خصوص معتقد است: دوربين هاي ويدئويي از جمله وسايلي هستند كه عمر كاملا مشخصي دارند و كار زياد باعث از رده خارج شدن آنها مي شود، بنابراين براي داشتن يك دوربين ويدئويي با قيمت مناسب و مطمئن نوع آنالوگ بر انواع ديجيتال آن ارجح است.
درخصوص رايانه ها نيز بايستي اين نكته را مدنظر قرار داد كه اگرچه خريد رايانه دست دوم داراي ريسك است، اما ريسك اين خريد به هيچ عنوان با ريسك خريد لپ تاپ دست دوم قابل قياس نيست. لپ تاپ ها از آنجا كه قابليت جابه جايي فراواني دارند و هارد و حافظه رايانه نيز نسبت به ضربه و تكان هاي شديد بسيار حساس است، احتمال صدمه پذيري زيادي دارند.
در مورد وسايل برقي، DVD playerها و تلويزيون هاي پلاسما نيز از مواردي ست كه خريد دست دوم آنها اصلا به صرف نيست. هزينه تعمير چنين وسايلي بسيار گران تمام مي شود، بويژه كه با ورود مدل هاي جديد قطعات مدل هاي قديمي كمياب و ناياب مي شود.
برخي لوازم ايمني همچون انواع دزدگيرها، كلاه ايمني موتورسواران، محافظ يخچال و رايانه نيز حتما بايستي از نوع با كيفيت و نو خريداري شوند تا كارايي آنها كه جلوگيري از خطر است كاهش نيابد.
خريد لوازم خانگي نو نيز در شرايطي كه كالاي برخي توليدكنندگان از استانداردهاي پاييني برخوردار است، از سوي خريداران و وارد كنندگان بايستي مورد توجه بيشتري قرار گيرد. واقعيات كاهش استانداردهاي اين توليدكنندگان در زماني روي مي دهد كه اخيرا بسياري سايت ها و خبرگزاري ها خبرهاي گوناگوني از هجوم لوازم خانگي آسياي شرقي درج مي كنند.
تنها در كره، كمك هاي عظيم اقتصادي و پولي ايالات متحده، چندين هيولاي اقتصادي را به وجود آورده كه بازارهاي جهاني و بويژه بازاركشورهاي در حال توسعه را هدف قرار داده اند، به طوري كه در سال 2004 حدود 1/38 درصد كل مبادلات كالاهاي الكترونيكي دنيا مختص ساخته هاي چشم بادامي هاي كره جنوبي بود كه اين ميزان مبلغي در حدود 7/96 ميليارد دلار از كل 8/253 ميليارد دلار تجارت كالاهاي الكتريكي را به خود اختصاص مي دهد.
در مقابل اين فروش بالا، خود كره اي ها هم به اين نكته اذعان دارند كه استاندارد كالاهايشان بسيار پايين تر از استانداردهاي جهاني ست و تنها دليل فروش بالاي آنها توليد بالا و در نتيجه قيمت پايين تر است.
بنابراين ملاحظه مي كنيم كه در پي علل تغيير ذائقه مردم از خريداري اجناس با كيفيت، به خريداري اجناس ارزانقيمت، سياست هاي اقتصادي ابرقدرت ها و نبود برنامه ريزي صحيح اقتصادي داخلي هم قابل بررسي ست.
حالا ديگر اين شما هستيدكه بايد در خريد لوازم مورد نيازتان هوشياري به خرج دهيد، بدانيد چه چيزي را بايد نو بخريد و خريد دسته دوم چه جنسي به صرفه تر است،چه كالايي را مي توانيد تعمير كنيد و از خير درست كردن كدام ها بايد بگذريد. به هرحال هر اشتباهي در اين زمينه، هزينه هاي اضافي را ناخواسته به شما تحميل مي كند.

فوت وفن
حرفه و فن زمستان ها به كار مي آيد
005466.jpg
الهام اناري- انگار وجود بعضي آموزش ها در كتاب هاي درسي نه تنها بد نيست، بلكه در آينده، كاربردي هم مي شود. كتاب حرفه و فن دوره راهنمايي در مدارس دخترانه آموزش هاي جالبي داشت. واكنش دانش آموزان به انواع و اقسام مباحث آموزشي اين كتاب بسته به علايق و سليقه ها متفاوت بود. بعضي خياطي را دوست داشتند، برخي آشپزي، بعضي هم از بافتني و گلدوزي لذت مي بردند؛ البته بودند كساني هم كه هيچ علاقه اي به هيچ كدام از اين كارها نداشتند.
اما اگر آن موقع مي دانستيد ياد گرفتن هر يك از اين مهارت ها در آينده نزديك چه كمكي به شما و اقتصاد خانواده تان مي كند، هيچ گاه از شركت در آن كلاس ها طفره نمي رفتيد يا اقلا بافتني وخياطي ها را به دست مادر و مادربزرگ نمي سپرديد. اگر اين روزها سري به بازار پوشاك زده باشيد، حتما انواع و اقسام بافتني هاي زيبا و خوشرنگ را هم ديده ايد. از پولوور تا شال گردن و دستكش، همه وهمه در بازار موجودند، اما يك ايراد كوچك دارند و آن بحث هميشگي قيمت هاست.
يك شال گردن كوچك اگر 13 هزار تومان قيمت داشته باشد، پولوور و پوشاك بزرگترها، جاي خود را دارند.
اينجاست كه آن هنر بافتني، خيلي خوب و بجا به كار مي آيد. اگر بافتني بلديد، دست به كار شويد وگرنه كنار مادر يا مادربزرگ خود بنشينيد و بخواهيد هنرشان را به شما بياموزند؛ آنقدرها هم سخت نيست، به شرطي كه حوصله و ذوق به خرج دهيد.
بعد از آن به بازار برويد. مي توانيد به جاي فروشگاه پوشاك يك كاموافروشي را انتخاب كنيد و وارد شويد. انواع و اقسام كاموا مقابل چشمان شماست.
همه رنگ و همه بافتي به چشم مي خورد. اگر مي خواهيد بافتني خود را زود تمام كنيد به سراغ كامواهاي ضخيم برويد. حواستان باشد كه روي كلاف هاي كاموا وزن و متراژ آن هم نوشته شده است. متراژ، مهمتر از وزن است و در كنار آن به درصد الياف به كار رفته هم توجه كنيد؛ الياف طبيعي تر در انتهاي كار، لباس گرم تري به شما مي دهند.
راستي دو عدد ميل هم نياز داريد. ميل ها را هم زياد ظريف انتخاب نكنيد تا بافتني شما زودتر تمام شود.  اگر تازه كار هستيد از بافت هاي ساده شروع كنيد؛ مطمئنا بزودي دست تان راه مي افتد و حرفه اي مي شويد.
بافتني تان كه تمام شد، حالا شال گردن، پولوور، جوراب يا هرچه مي خواهد باشد؛ مطمئن باشيد كه اقلا در نيمي از هزينه ها صرفه جويي كرده ايد. ضمن اينكه اصلا پوشيدن لباسي كه حاصل كار خودتان است، لطف ديگري دارد؛ امتحان كنيد.

چرتكه
وام هايي كه به بيراهه مي روند
005448.jpg
علي هاشمي - اگرچه وام لوازم خانگي بانك ها تا سقف 3ميليون تومان در اغلب بانك ها قابل پرداخت است، اما نبود اقبال عمومي نسبت به دريافت آن، موضوعي ست كه نيازمند توجه بيشتر است. چند ماه پيش از آغاز نوروز 81 بود كه رسانه هاي جمعي خبري مبني بر ارائه تسهيلات بانكي از يك تا 3 ميليون تومان براي خريد لوازم خانگي را درج كردند. برخلاف مشكلات عديد ه اي كه براي پرداخت اين وام ها و تاخير بانك در اجرايي ساختن اين طرح پيش آمد، هم اكنون بانك ها موظف به پرداخت اين وام شده اند. وام لوازم خانگي از جمله وام هايي ست كه بيشتر از سوي جوانان و افرادي كه در شرف ازدواج هستند، مورد استقبال قرار مي گيرد و به نام وام جهيزيه معروف است. اما برخلاف اهداف از پيش تعيين شده براي اعطاي اين وام، واقعيات گوياي اين موضوع است كه وام گيرندگان بيشتر سعي مي كنند از اين وام براي حل ساير مشكلات خود استفاده كنند. نرخ بهره وام مذكور حدود 18-17 درصد است كه در 36 ماه به صورت اقساط متوالي بايد پرداخت شود. گذشته از تهيه و تامين وثيقه هاي زياد و بوروكراسي طولاني براي تاييد وام، محدوديت هاي ديگري نيز براي بهبود وضعيت و قدرت خريد افراد وجود دارد. محدود ساختن اين وام به لوازم خانگي ايراني بسياري از مردم را از دريافت اين تسهيلات منصرف ساخته است.
دكتر نيك نام- كارشناس مسائل اقتصادي- درباره شرايط اعطاي وام لوازم خانگي معتقد است: افزايش تورم وكاهش بهره بانكي باعث گريزان بودن بانك ها از اعطاي وام هاي گوناگون شده است، به طوري كه بيشتر بانك ها با قرار دادن شرايط و مراحل طولاني و دست و پاگير، ارائه چنين وام هايي را به تاخير مي اندازند و براي آنها هيچ گونه توجيه اقتصادي ندارند. بنابراين بانك ها را نمي توان به عنوان مانع اصلي تلقي كرد. وجود نقايصي در قوانين بانكي و اقتصادي كشور موجبات بروز برخي كاستي ها و درگيري اقشار كم درآمد را ايجاد كرده است. وي درباره تسهيلات بانكي به منظور خريد لوازم خانگي خاطر نشان كرد: اختصاص اين تسهيلات به لوازم خانگي ايراني، بازار رقابت كالاها را تضعيف كرده و توليدكنندگان انگيزه اي براي ارتقاي كيفيت ندارند. همچنين هزينه تعمير و خريد مجدد لوازم خانگي توليد ايران نيز زيان ديگري ست كه متوجه خريداران و اقشار كم درآمد مي شود. باتوجه به ديدگاه دكتر نيك نام به نظر مي رسد در مجموع بانك هاي كشور نتوانسته اند به عنوان مهمترين منبع رفع مشكلات و نيازهاي مالي مردم، راهكارهاي مناسبي را ارائه كنند، به طوري كه در بسياري موارد و مراحل اداري فروشندگان به واسطه خود راهكارهايي را براي جلب مشتري ها ابداع مي كنند.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
در شهر
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |