پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۰
آخر هفته بهترين وقت تغيير دكور
اتاق دلچسب پاييزي
004026.jpg
امير رضواني
آخر هفته هاي كسل كننده و بعدازظهرهاي كش دارشان اگر به ديد و بازديد و بيرون رفتن از خانه نگذرد، بهترين وقت براي تنوع طلبي ست. همه ما از اينكه وقتي از در وارد مي شويم، لباسمان را در يك نقطه مشخص از جالباسي آويزان كنيم، در همان نقطه هميشگي روي مبل يا صندلي ولو شويم و موقع مطالعه يا صرف چاي همان جاي هميشگي استراحت كنيم، خسته مي شويم. همان تابلوها، همان گلدان ها، همان قالي ها و همان چيدمان هر روز و هر ساعت تكرار مي شوند در حالي كه با عوض كردن، جا به جا كردن و اضافه كردن اشيا و با انتخاب رنگ هاي متفاوت و در نهايت تغيير دكوراسيون اتاق نشمين  يا اتاق هاي ديگر مي شود، لحظات متفاوتي را در خانه تجربه كرد.
مخارج مادي و همچنين محدوديت هاي ناشي از ويژگي هاي معماري يك اتاق اغلب دو محدوديت اصلي در تغيير دكوراسيون محسوب مي شوند. محدودبودن بودجه گرچه مانعي در جهت انتخاب بسياري از وسايل و روش هاي تغيير دكوراسيون است، اما از آنجا كه شما را به فكر وامي دارد تا به راه حل هاي كمي دور از ذهن تر نيز فكر كنيد خود مي تواند بخشي از لذت ايجاد اين تغييرات در منزل باشد. زماني كه شما مبلغ مشخصي را به عنوان بودجه مورد نظر براي اجراي تغييرات دكوراسيون منزلتان در نظر مي گيريد، لازم است اين بودجه را ميان عوامل مختلفي كه قرار است تعويض شوند يا به شكلي تغيير يابند تقسيم كنيد و به راه هايي بينديشيد كه از بودجه موردنظر به بهترين شكل و بيشترين ميزان بهره ببرند. يكي ديگر از عوامل ثابت و تاثيرگذار در دكوراسيون، ويژگي هاي معماري غيرقابل تغيير اتاق و ميزان نورگيري آن است. به عنوان مثال بزرگي و كوچكي يك اتاق يا نورگيري خوب يا تاريكي آن ويژگي هايي هستند كه براحتي قابل تغيير نيستند و شما فقط مي توانيد با انتخاب صحيح رنگ ها و ساير لوازم دكوراسيون، تاثيرات بصري روي آنها داشته باشيد.
مبلمان راحتي قبلي با تعويض روكش، نمايي جديد مي يابد. در بسياري از موارد اگر ساختمان چوبي يا فلزي مبلمان شما هنوز محكم و سالم است، تنها با عوض كردن پارچه روكش آن مي توانيد صاحب مبلماني نو و جديد شويد و نيازي نيست با صرف هزينه بيشتر كل مبلمان را عوض كنيد. ممكن است حتي روكش مبل را به صورتي بدوزيد كه مثل پيراهن مبل از آن جدا شود و براحتي شسته و تميز شود؛ بخصوص اين ويژگي براي مبل هايي كه روكش روشن دارند، راهكاري مناسب و كارآمد است. در اينجا روكش كرم رنگ ساده براي مبلمان انتخاب مي شود كه با فضاي روشن اتاق هماهنگي كامل دارد. ميز دوطبقه وسط اتاق نيز با تغيير كوچكي در ميان اتاق جاي داده مي شود. طبقه پايين نيز بريده شده و به جاي آن دو لوله فلزي نقره اي رنگ به صورت متقاطع در زير ميز نصب مي شوند.
براي پوشش پنجره ها به جاي پرده هاي بلند و معمولي كه نصبشان روي پنجره هاي زاويه دار با فرم پنجره اين اتاق مشكل است، از سايبان يا شبد استفاده مي شود كه تنها روي قاب پنجره را مي پوشانند. انتخاب سايبان به جاي پرده امكان نشستن و استفاده از نيمكت داخل فرورفتگي پنجره را نيز فراهم مي كند، ضمن آنكه نمايي مدرن به اتاق مي بخشد. چنان كه ملاحظه مي كنيد بيشترين تاثيرگذاري در اين تغيير دكوراسيون شامل تغيير رنگ كلي اتاق و مجموعه رنگي به كار رفته در آن است، همچنين با يك برنامه ريزي صحيح بدون صرف هزينه بسيار زياد از ويژگي هاي غيرقابل تغيير اتاق مانند عقب نشيني ديوارها به بهترين نحو استفاده مي شود و آنها را به ويژگي هاي چشمگير اتاق تبديل مي كند.
به عنوان مثال اين فضا را تجسم كنيد: يك اتاق نشيمن كه علاوه بر مبلمان راحتي و تلويزيون، يك جعبه محتوي اسباب بازي هم در آن جاي گرفته است. مبلمان اتاق با پارچه صورتي پررنگ پوشانده شده است و پنجره نيز پرده  اي از همان پارچه دارد.
پنجره كوتاه چهارگوش در فرورفتگي ديوار قرار گرفته و در اين فرورفتگي يك مبل و يك جعبه محتوي اسباب بازي جاي داده شده اند. رنگ كرم ديوارها در كنار موكت سبز تيره و مبلمان صورتي، تركيبي كسالت آور يافته اند.
و اما تغييرات؛ طراح پيش از هرچيز، رنگ ديوارها را به زرد روشن و كفپوش موكت را به كفپوش چوبي تغيير مي دهد. انواع سايه هاي رنگ زرد،رنگي مناسب براي پوشش ديوار در اغلب فضاهاي منزل هستند زيرا اين رنگ از انرژي و شادابي خاصي بهره مند است كه حتي تاريك ترين و كسالت آورترين اتاق ها را نيز روشن و پرانرژي مي كند، ضمن آنكه به فضا، گرمي و صميميت مي بخشد.
شومينه با رنگ تيره رنگ آميزي شده و با تعدادي شمع و يك گلدان گل سبز زينت يافته و به كانون توجهي در اتاق تبديل مي شود. پركردن شومينه با برگ هاي سبز طبيعي يا مصنوعي يا انواع شمع از روش  هاي مناسب استفاده تزييني از شومينه در فصل گرماست. در دو طرف شومينه، ديوار كمي عقب نشيني دارد كه طراح به بهترين شكل از آنها سود مي برد و با ساخت و نصب جعبه هاي چوبي در اين بخش از ديوار فضاي كافي و مناسب را جهت به نمايش گذاشتن وسايل دكوراسيوني ظريف كه بايد از محوطه بازي بچه ها دور باشند تامين مي كند. علاوه بر اين وسايل جعبه هاي چوبي تلويزيون را نيز در خود جاي مي دهند. اين جعبه ها در اندازه هاي متفاوت و از چوب MDF ساخته شده اند و با رنگ كرم رنگ آميزي مي شوند (با ارتفاع ميان 30 تا 60 سانتيمتر) و سپس بدون رعايت ترتيب خاص و قرينه اي در فرورفتگي ديوار در دو سوي شومينه نصب مي شوند. ترتيب غيرمنظم اين جعبه ها در دو طرف شومينه نوعي بافت و جذابيت بصري روي اين بخش از ديوار ايجاد مي كند.

گلخانه
حسن يوسف مهربان
004041.jpg
سيما آگاه- وقتي عصباني هستيد نگاهي به گلدان هاي خانه  تان بيندازيد. اصلا در خانه گل داريد؛ گلدان كوچكي كه هر از چندگاهي با آن درد دل كنيد؟ شما چه چيزي از لئون قهرمان فيلم حرفه اي كم داريد كه تنها مونس اش در آن ازدحام بلبشو وبي رحمي گلدان كوچك اش بود؛ موجود جانداري كه هيچ آزاري به كسي نمي رساند؟
اگر اين حس را تجربه نكرده ايد حتما گاهي به سراغش برويد؛ وقتي ناراحتيد يا عصباني يا حتي دلگير، به گلدان ها آب بدهيد. به برگ هاي آنها آب بپاشيد و برگ هاي خشك و پلاسيده را جدا كنيد. بعد با يك دستمال مرطوب برگ هاي آنها را تميز كنيد. اگر شاخه هايشان به خاطر بلندي كج شده با نخ يا بند ، آنها را به تكيه گاهي  مثل ديوار يا يك چوب وصل كنيد تا بيشتر از اين كج نشده و نشكند. مي دانم كه همه اينها را مي د انيد و چيزهايي نيست كه براي اولين بار شنيده باشيد، اما همه مي دانيم كه گاهي اوقات همين كارهاي كوچك و ساده اي را كه حال آدم را جا مي آورد فراموش مي كنيم. همه ما گاهي فراموش مي كنيم كه تنها نشانه طبيعت در آپارتمان   هايمان همين گلدان ها هستند و فراموش مي كنيم كه آنها حرف هاي ما را مي شنوند.
در اولين شماره درخانه موارد مهم نگهداري گل حسن يوسف را به شما يادآوري مي كنم. اين گل زيبا و دوست داشتني در اولين نگاه، حس مهرباني را به آدم منتقل مي كند. اگر آن را نمي شناسيد پيشنهاد مي كنم حتما يك گلدان از آن را بخريد و به خانه ببريد. نمي دانم چرا به آن حسن يوسف مي گويند. شايد به دليل برگ هاي زيبا و چند رنگ آن باشد؛ رنگ صورتي و بنفش و كرم وسط سبزي برگ هاي آن آرامش لذت بخشي را به شما منتقل مي كند، چنان كه دوست داريد چند دقيقه فقط به آن نگاه كنيد.
و اما نگهداري: اين گل به نور زياد احتياج دارد؛ البته نه آفتاب مستقيم. براي حفظ شادابي اين گل بايد نقطه اي از خانه را براي نگهداري آن در نظر بگيريد كه به نسبت ديگر نقاط پرنورتر باشد. ساقه ها و برگ هاي ترد اين گل به آبياري يك روز در ميان احتياج دارند؛ به اين ترتيب خاك گلدان آن هميشه مرطوب مي ماند.
در ضمن ساقه هاي ترد اين گل به سرعت رشد  كرده و بلند مي شوند و به همين خاطر اگر مي خواهيد از شكسته شدن آنها جلوگيري كنيد، بايد اين شاخه ها را با بستن يك نخ به دور آنها صاف نگهداريد و ترجيحا به تكيه گاهي  مثل نرده يا چوب عمود وصل كنيد.
نكته ديگر درمورد اين گل تكثير آن است. اين گل را براحتي مي شود به وسيله قلمه زدن تكثير كرد. اين كار را بايد در ابتداي بهار و با جداكردن بخشي از ساقه و گذاشتن آن در آب انجام داد. وقتي ساقه جدا شده در آب ريشه داد، آن وقت مي شود آن را به گلداني با خاك ماسه اي منتقل كرد. خاك گلدان حسن يوسف به كود خاصي احتياج ندارد و عوض كردن آن با خاك برگ (سالي يكي دوبار) كافي ست. قيمت هرگلدان متوسط حسن يوسف حدود 2هزارتومان است.
البته يك نكته را هم بايد اضافه كنم و آن اينكه اين گل بشدت حساس است. تعجب نكنيد! اين گل با تحمل كمي سرما يا حتي كمي آفتاب شديد، پژمرده مي شود، بنابراين تا هوا سردتر نشده، آن را از هواي آزاد به داخل خانه بياوريد و در زمستان فاصله آن را از پنجره بيشتر كنيد.
در ضمن موقع جابه جا كردن گل حسن يوسف، قلمه زدن، عوض كردن خاك يا كارهاي ديگر، با ظرافت كامل با اين گل برخورد كنيد، چون برگ ها و ساقه هاي اين گل بسيار ترد و شكننده اند و با كوچكترين فشاري مي شكنند.

استادكار
خداحافظ كولر
004056.jpg
سرماي اندكي در هواي تهران احساس مي شود؛ بخصوص شب ها. شك داريد؟  كافي ست امشب زمان خوابيدن لاي پنجره را باز بگذاريد تا خنكاي بادهاي شبانگاهي را احساس كنيد يا وقت آماده شدن براي خواب سري به اتاق بچه بزنيد و ببنيد كه خانم خانه پتوها را براي استقبال از سرما در اتاق ها گذاشته است. درست است كه روزها هنوز هوا گرماي آزاردهنده اي ، بخصوص ظهرها دارد، اما اين موضوع در مورد شب ها كاملا متفاوت است.
فردا جمعه است. اگر مي خواهيد با بچه ها براي گردش به بيرون از شهر برويد بايد قيد خواب طولاني مدت صبح جمعه اين هفته را بزنيد! نه، اشتباه نكنيد اين را براي تسريع در بيرون رفتن از خانه با بچه نگفتيم. احتمالا باد خنك كولر را در تابستان  ها از ياد نبرد ه ايد. از محل كار به خانه مي آمديد و خانم خانه با يك پارچ آب خنك به استقبالتان مي آمد تا ضيافتي را كه زير باد كولر برپا كرده ايد كامل كند. حالا وظيفه شماست تا به عنوان پدر خانواده گرما را در پاييز و زمستان به خانه وخانواده تان هديه كنيد.
هفته آخر مهرماه زمان مناسبي ست تا سري به پشت بام بزنيد و تكليف كولر را روشن كنيد و جوري از آن در مقابل برف و باران محافظت كنيد تا سال آينده هم بتوانيد از آن استفاده كنيد.
چند راه براي اين كار توصيه مي شود؛ قبل از رفتن به پشت بام تمام دريچه هاي كولر را ببنديد. اين كار چند خاصيت دارد. اولا در پاييز و شروع وزش بادهاي پاييزي گرد و خاك از راه دريچه ها به خانه مي آيد و از طرف ديگر بستن دريچه ها يك خاصيت مهم تر دارد و آن اين است كه سوز و سرما از درز دريچه ها به خانه وارد نمي شود و اين كار باعث مي شود تا شما انرژي كمتري براي گرم كردن خانه استفاده كنيد.
تمام دريچه ها را بستيد؟ حالا بايد به پشت بام برويد و كولر را براي 9-8 ماه استراحت آماده كنيد. براي اينكه كف كولر به خاطر آب درون آن پوسيده نشود و زنگ نزند، آب كف كولر را كاملا خالي و خشك كنيد. بعد از آن نوبت به قسمت اصلي كولر يعني موتور مي رسد؛ اگر نمي خواهيد اطراف كولر را با چيزي ببنديد، توصيه مي كنيم موتور كولر را باز كنيد يا حسابي روغن بزنيد؛ اين كار باعث مي شود تا با نفوذ برف و باران به درون كولر اتفاقي براي موتور روي ندهد. اما يك راه بهتر هم هست. بعد از اينكه آب كولر را خالي كرديد، مي توانيد موتور را كمي روغن بزنيد. بعد از آن با چند متر گوني يا نايلون و طناب، كولر را ببنديد، اين كار چند خاصيت دارد. اولا باعث مي شود تا برف و باران هاي دوران سرما و بهار به بدنه كولر صدمه اي نزند، دوم، نيازي به باز كردن موتور نداريد، چون برف و باران به درون كولر نفوذ نمي كند و در آخر اينكه اگر احتمالا ذره اي سرما يا گرد و خاك از آن قسمت، به خانه وارد مي شد با اين كار جلوي آن نيز گرفته مي شود. بهتر است اين كار را همين هفته انجام دهيد، چون مشخص نيست هفته آينده وضعيت جوي هوا چه طور باشد.
اين تدابير مثل كارهايي كه اوايل فصل گرما براي راه اندازي كولر انجام مي دهيد، لازم است. اگر در آن موقع پوشال ها را عوض كرده و محل بخصوصي را روغن كاري مي كنيد، اگر سيم كشي ها را بازديد مي كنيد تا به خاطر پوسيدگي اتصالي نداشته باشند و اگر محفظه داخل را مي شوييد تا آشغال ها به پمپ كولر آسيب وارد نكنند، اول فصل سرما هم بايد كارهايي براي سالم ماندن كولر آبي خود انجام دهيد.
جالب است بدانيد كه بعضي از اقدامات زمستاني باعث مي شود تا به هنگام راه اندازي كولر در تابستان دردسر كمتري بكشيد. از همه اينها گذشته هرازچندگاهي بايد به يك بهانه، سري به پشت بام زد، موافق نيستيد؟

پسوند
شما پيشنهادي نداريد؟
004050.jpg
مهرداد مشايخي-گذراندن يك آخر هفته جذاب و آرام الزاما با رفتن به كوه يا پارك و گشتن بيرون از خانه به دست نمي  آيد. خانه ما محيطي ست كه معمولا از آن غافل مي  شويم؛ از جايي كه كودكان  مان معمولا تمام روزشان را در آن مي  گذرانند؛ از جايي كه تنها محل استراحت و آرامش  مان است؛ از جايي كه تنها محل گرد هم جمع شدن خانواده است. از ديوارها و پرده  ها و اشياي داخل آن و از كارهايي كه هركدامش ضمن سرگرم كردن  مان به روبه  راه كردن اوضاع خانه و جذاب كردن محيط آن كمك مي  كند، غافل شده  ايم.
اينكه پرده اتاق بچه  ها را چه رنگي انتخاب كنيم، وسايل آنها را به چه ترتيبي در اتاقشان بچينيم؛ اينكه هر از چندگاهي پارچه روي مبل را به چه ترتيبي با رنگ دكور و ديوار هماهنگ كنيم؛ اينكه چطور با گل و گياه، فضاي خانه را لطيف و دلچسب كنيم، به همان اندازه مهم است كه اختصاص دادن وقت براي تربيت بچه  ها و آموزش آنها يا توجه به اعضاي خانواده.
صفحه خانه از اين شماره هر هفته در روزهاي پنج  شنبه با رويكرد پر كردن اوقات فراغت آخر هفته در منزل منتشر مي  شود. البته انتشار منظم آن به اين شرط ممكن خواهد بود كه انتشار ويژه  نامه  هاي آخر هفته ايرانشهر خللي در نظم انتشار خانه ايجاد نكند. اگر چنين باشد، تلاش مي  كنيم به ذهن شما كمك كنيم تا شيوه  هاي ديگري را براي تغيير دكور خانه  تان مجسم كنيد و سعي مي  كنيم نكاتي را در مورد نگهداري گل در آپارتمان  ها، تهيه چاشني  هاي فصلي، نگهداري لوازم خانگي، بازي  ها و سرگرمي  هاي متنوع كودكان، بهداشت خانه و بالاخره تجربه كار كردن آقايان در خانه يادآوري كنيم. اگر كمي دقيق  تر به اوقات فراغت خود در خانه توجه كنيد، متوجه مي  شويد كه اين زمان به دو بخش با تلويزيون و بدون تلويزيون تقسيم مي  شود و معمولا بخش با تلويزيون آنقدر طولاني هست كه بخش ديگر تقريبا به نظر نيايد. اين در حالي ست كه اهميت توجه به خورد و خوراك، آموزش و بازي كودكان، بهداشت خانه و نكاتي نظير اين شايد بسيار بيشتر از سرگرم شدن با برنامه  هاي تلويزيوني باشد و نيازمند توجه بيشتر.
نكته آخر اينكه گاهي جمله  هاي مطالب اين صفحه امري ست؛ به دل نگيريد. ما فقط پيشنهاد مي  دهيم. شما پيشنهادي نداريد؟

انباري
گرماي آفتاب منتظر شماست
003999.jpg
آزاده بهشتي- خسته ايد؛ تازه از سر كاربه خانه رسيده ايد و احساس مي كنيد توان انجام كاري را نداريد. دلتان مي خواهد جلو تلويزيون بنشينيد و خستگي يك روز سخت كاري را از تن بيرون كنيد؛ حتي حوصله نداريد ديكته شب را به فرزند دبستاني تان بگوييد اما بايد به شما يادآوري كنيم اين فصل و اين ماه، فصل وماه سختي ست؛ بخصوص براي خانم خانه؛ براي همين است كه با وجود خستگي بازهم نمي توانيد بعدازظهر را در خانه راحت بخوابيد و استراحت كنيد و بايد به او كمك كنيد. مجبوريد ترافيك عصر را به جان بخريد. اگر ماشين داريد آن را از پاركينگ در بياوريد و اگر هم نداريد با يكي از وسايل نقليه به بازار روز محل زندگي تان برويد و ليستي را كه در دست داريد تهيه كنيد. نگران نشويد اگريك بعدازظهر پاييزي بعد از كار به خانه رسيديد و همسرتان از شما خواست تا او را براي يك خريد نه چندان كوتاه همراهي كنيد. اين حركت نشان از مقتصد بودن همسرتان دارد و مي توانيد خوشحال باشيد كه اين اتفاق مي افتد.
كوچكتر كه بوديم، هر عصر روزهاي پاييزي و هر هفته از آن به كاري اختصاص داشت. هفته پاياني شهريور و اولين هفته مهرماه وقت مناسبي بود براي درست كردن خيارشورهاي خانگي.
از چند روز قبل مادر به سبزي فروش محل سفارش خيارهاي ريز و قلمي را مي داد. خيارها كه به خانه مي رسيد، يك دسته سبزي شور كه مخلوطي از نعنا و ترخون پاك كرده بود را برمي داشتيم. بعد نوبت فلفل ها بود تا شسته شود. مادر توصيه مي كرد تا چندتايي از آنها را خرد كنيم تا تندي و مزه آنها در مدت زمان لازم به خورد خيارها برود. بعد شيشه هاي بزرگ در آشپزخانه رديف مي شد و مادر يك لايه سبزي خرد نشده ته شيشه مي ريخت وخيارها را با دقت و حوصله در شيشه مي گذاشت و لابه لاي آن مخلوطي از سبزي، فلفل سبز و چند حبه سير مي ريخت. خوب كه شيشه از اين مخلفات، پر مي شد، ديگر صداي قل قل سماور مادر هم بلند  شده بود. صبر مي كرديم آب كمي ولرم شود. شيشه پر شده از خيار و مخلفات پراز آب مي شد؛ آب را تا سطحي كه روي خيارها را بپوشاند در شيشه مي ريختيم و كمي جا براي ريختن سركه و نمك مي گذاشتيم. وقتي شيشه خيارشور را از مقدار مناسبي حدودا دو استكان سركه و نمك- پر مي كرديم، در آن را محكم مي بستيم و آن را در آفتاب قرار مي داديم.
هفته آخر مهرماه است اما خاصيت تهران نگذاشته تا هوا به اين زودي ها سرد شود. اين را گفتيم تا اگر دلتان مي خواهد يك شيشه خيارشور خانگي براي زمستان داشته باشيد، نگران نشويد. درست است كه قديم ها خيلي زودتر اين كار را مي كردند اما توصيه ما اين است كه دست بجنبانيد؛ آخر اين هفته با همسرتان به بازار خريد محله برويد و مخلفات خيارشور را تهيه كنيد. آفتاب هنوز آنقدر گرم هست كه خيارشورهاي شما را براي زمستان آماده كند.
درضمن اگر اولين بارتان است كه مي  خواهيد خيارشور درست كنيد، خيلي نگران محصول نباشيد، اگر خوب از آب درنيامد، خيلي راحت خيارشور موردنياز خانه را از بقالي تهيه كنيد. مهم اين است كه دست به اين كار بزنيد و تجربه  اش را به دست بياوريد. درعوض اگر محصول خوبي از آب درآمد، آن را با خيارشورهاي كهنه داخل ساندويچ  ها مقايسه مي  كنيد و حسابي از كاري كه كرده  ايد، احساس رضايت مي  كنيد. در ضمن فراموش نكنيد كه اگر تهيه خيارشور را پشت گوش بيندازيد، آفتاب پاييزي را از دست مي  دهيد.

صبح جمعه
پاييز هم خانه را بتكانيد
003990.jpg
با خواندن اين قسمت از كارهاي خانه، احتمالا از اينكه آخر هفته اي به اين شلوغي داريد، ناراحت خواهيد شد، اما حداقل اين است كه با پايان يافتن اولين ماه از پاييز مي توانيد هفته هاي بعدي را با خيال راحت تري بگذرانيد. به همين خاطر توصيه مي كنيم با وجود خستگي،  اهالي خانه را بسيج كنيد تا اين كار را هم انجام دهيد؛ خانه تكاني. جانخوريد، هنوز 6ماه تا عيد نوروز باقي مانده است و خانه تكاني مفصل را در آن زمان خواهيد داشت، اما بد نيست تا قبل از شروع سرما دستي به سر و گوش خانه بكشيد تا در آن زمان كار كمتري داشته باشيد.
قديم ها خانه تكاني مختصري در پاييز انجام مي شد كه اين روزها چندان معمول نيست. شاغل شدن خانم ها يكي از دلايل آن است، اما هنوز هم اين كار در بعضي موارد انجام شود. اين موضوع دليلي داشته و دارد كه دانستن آن شايد انگيزه انجام اين كار را بيشتر كند.
تعويض پرده ها، فرش ها و رديف كردن خوراكي هايي كه مخصوص زمستان بود يكي از كارهاي اساسي بود كه براي خانه تكاني انجام داده مي شد. در واقع خانه تكاني پاييزي اين امكان را براي شما و خانواده تان فراهم مي كند كه با آمادگي بيشتري به استقبال 6 ماه دوم سال برويد. البته براي اين كار نياز نيست تا به اندازه خانه تكاني نوروز به خودتان زحمت بدهيد. در ابتدا بهتر است پرده ها را درآورده و بشوييد، بعضي از خانواده ها پرده هاي بهاره و تابستانه خود را جمع كرده و از پرده هاي زمستانه استفاده مي كنند. اين كار يك خاصيت مهم دارد و آن اين است كه از نفوذ سرماي بيرون خانه جلوگيري مي كند. وقتي پرده  را باز كرديد، بهتر است دستي به شيشه ها بكشيد و غبار آن را بگيريد و با درزگير مي توانيد درز پنجره را ببينيد تا هم سرما و هم گرد و خاك به خانه نيايد.
اين كار كه تمام شد، يك كار اصلي را هم انجام دهيد و آن گرفتن گرد و غبار فرش ها ست. بهتر است فرش ها را بالا بزنيد و گوشه هاي خانه را نگاه كنيد تا حشرات موذي مانند كرم خاكي يا مورچه در آنجا لانه نكرده باشند. سرماي بيرون، آنها را به خانه مي كشاند و اين كار شما و خانواده تان را از گزيدگي نيش آنها در امان نگه مي دارد. اگر در خانه حياط دار زندگي مي كنيد، بهتر است گلدان ها را از حياط به راه پله ها يا درون اتاق ها منتقل كنيد تا هنوز هوا سرد نشده به هواي گرم و ملايم درون خانه عادت كنند.
يك كار مهم ديگر كه در كنار خانه تكاني مي توانيد انجام دهيد، در آوردن پتوها و شستن ملحفه هاي آنهاست كه از اين به بعد نياز بيشتري به آنها پيدا مي كنيد. لباس هاي گرم را هم دم دست قرار دهيد تا مجبور نباشيد اواسط پاييز دوباره كمد لباس ها را زير و رو كنيد.
خب، مي بينيد كه خانه تكاني پاييزي با نوروز، زمين تا آسمان فرق مي كند. توصيه مي كنيم با وجود خستگي اين كارها را انجام دهيد تا با آمادگي بيشتري به سراغ 6ماه دوم سال برويد.
هنوز نمي  دانم يادآوري خانه  تكاني پاييزي به كساني كه آن را فراموش كرده  اند يا تا به حال انجام نداده  اند، به ضرر آقايان است يا خانم  ها. اگر خانم خانه به چنين فكري بيفتد، احتمالا همسر خود يا ديگر اعضاي مرد خانواده را وادار مي  كند كارهاي سنگين اين خانه  تكاني را به عهده بگيرند و اگر آقاي خانه ترجيح بدهد امسال خانه  تكاني پاييزي انجام دهد، به بار كارهاي همسرش در خانه اضافه مي  شود. تنها توصيه  اي كه در چنين وقتي به كار مي  آيد، اين است كه يا كاري را پيشنهاد نكنيد يا اگر مي  كنيد، به فكر تقسيم آن هم باشيد.

يك هفتم
تنها در خانه
004071.jpg
۱ -آخـــر هفــته ما روزنامه نگاران برخلاف شما آدم حسابي ها از چهارشنبه شب شروع مي شود. نه، اشتباه نكنيد، اينطور نيست كه از چهارشنبه بزنيم زير گوش تعطيلات آخر هفته و تا صبح شنبه آزاد باشيم. نه خير، اصلا اين طور نيست، يعني دقيقا زماني كه شما در نقطه اوج خوشي قرار داريد، ما بيچارگان بايد شال و كلاه كنيم و صبح جمعه در تحريريه روزنامه حاضر شويم. اينگونه است كه چهارشنبه شب ها براي ما شب جمعه مي شود و پنج شنبه ها، خود جمعه. همه اينها را گفتيم تا از همين روز اول بدانيد اين آخر هفته اي كه ما براي شما تجويز مي كنيم، اصلا راست كار خودمان نيست.
2 - تا همين چندروز پيش فكر مي كرديم از حالا كه زير بار بچه دار شدن رفته ايم تا 9 ماه ديگر كه به سلامتي پدر شويم، وقت داريم كه از زندگي لذت ببريم. هرچه باشد هم شنيده بوديم و هم ديده بوديم كه اين بچه از لحظه اي كه پايش را به اين جهان مي گذارد تا وقتي كه ما را به آن جهان مي فرستد، مايه حرص است و جوش، بنابراين پيش خودمان حساب كرده بوديم كه اين 9 ماه را با خيال راحت مي نشينيم و آخرين حكمفرمايي ها را در منزل مي كنيم. اما زهي  خيال باطل، چرا كه باردار شدن خانم خانه همان و تنها ماندن ما در خانه همان. ما كه سر در نياورديم اما تا چشم باز كرديم ديديم مادرخانم محترم دست عيال ما را گرفته و برده شهرستان. حالا يك هفته اي هست كه بشدت از زندگي لذت مي بريم. غروب كه مي آييم خانه تازه بايد بگرديم در يخچال و يك چيزي براي افطار جور كنيم. بعد هنوز جمع كردن ريخت و پاش هاي شب قبل و شستن ظرف ها تمام نشده كه ياد سحري مي افتيم و شكم گرسنه اي كه بايد سير شود.
راستي شما كتاب آشپزي خوب سراغ نداريد؟
۳ - تنها در خانه بودن هم مثل همه كارهاي ديگر هم حسن دارد و هم ضرر. ضررش اين است كه مجبور مي شويد صفحات وزين ما و تجويزهاي شفابخشش را بخوانيد. حسنش هم اين است كه مثل ما سعي مي كنيد از اين پس تنظيم خانواده را موبه مو رعايت كنيد.
در ضمن آقايان عزيز اين موضوع را هم فراموش نكنند كه اگر آخر هفته در خانه تنها ماندند، نبايد بلافاصله به فكر دعوت كردن از دوستان و همكاران و گرفتن ميهماني مردانه بيفتند، مگر وقتي كه مطمئن باشند دوستان آنها پيش از رفتن، خانه را به حالت عادي برمي گردانند!

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |