چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۱ - Sep 28, 2005
در جلسه ديروز شوراي شهر
طرح احداث نمايشگاه جديد تهران تصويب شد
003237.jpg
003201.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز خود لايحه انجام مطالعه و اجراي پروژه نمايشگاه بين المللي جديد تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران هنگام بررسي اين لايحه گفت: هزينه ساخت اين پروژه يكهزار و ۱۵۰ ميليارد تومان پيش بيني شده است كه از طريق بخش خصوصي تامين خواهد شد.
وي با اشاره به محل احداث نمايشگاه بين المللي تهران در «شهر آفتاب» واقع در اراضي آستان مقدس امام خميني (ره) گفت: با توجه به تهيه طرح تفصيلي شهرآفتاب، مكان موردنظر براي احداث نمايشگاه از سوي وزارت بازرگاني به طور رسمي مورد تاييد قرار گرفته است.
محمدي زاده افزود: مطالعات مربوط به مسايل ترافيكي، سازه اي و معماري نمايشگاه نيز انجام شده و درحال  حاضر يك شركت ايراني براي اجراي اين پروژه اعلام آمادگي كرده است.
وي در پاسخ به سئوال برخي اعضاي شوراي شهر مبني بر اينكه براي جلوگيري از تكرار مشكلي مشابه مونوريل چه تدابيري انديشيده شده است گفت: اولا فروش سهام سرمايه گذار در قسمت هاي مربوط به تجاري ها دو سال پس از شروع به اجرا مجاز شمرده شده است و از طرفي شركت سرمايه گذار موظف خواهد شد تا درصدي از كل سرمايه گذاري را در حساب بانكي خود كه از سوي بانك موردنظر تاييد و ضمانت مي شود سپرده گذاري كند.
محمدي زاده همچنين گفت: اگر مديريت واحد شهري محقق شود در اين راستا بايد مجري كل نمايشگاه نيز شهرداري باشد.
دكتر حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي نيز با اشاره به مشكلات پيش آمده در خصوص مونوريل و لزوم جلوگيري از تكرار مشكلي مشابه ،خواستار انجام مطالعات جامع از سوي شهرداري در رابطه با احداث نمايشگاه بين المللي شد.وي گفت: براي انتخاب سرمايه  گذار بايد مناقصه انجام شود كه اين امر نيازمند مطالعات جامع و كاملي است.
از سوي ديگر دكتر نادر شريعتمداري گفت: يك ميليارد سرمايه گذاري در اين پروژه برابر با بودجه يكسال شهرداري تهران است.
وي لزوم انجام مطالعات جامع در اين خصوص را مورد تاكيد قرارداد و گفت: از آنجا كه معلوم نيست تا يك هفته ديگر رييس كنوني سازمان سرمايه گذاري و معاون خدمات شهري در مجموعه شهرداري حضور داشته باشند از اين رو تعهدي ايجاد نشود كه بعدها پاسخگويي به آن ميسر نباشد.
از سوي ديگر مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر نيز گفت: ساخت نمايشگاه بين المللي كاري بزرگ است ولي نبايد بزرگ بودن كار، ما را به هراس بياندازد و در عين حال نبايد چشم بسته كاري را انجام دهيم. از اين رو مي شود با انجام اصلاحاتي كار را ادامه داد.چمران افزود: طراح نمايشگاه يك شركت آلماني است كه تاكنون ۱۲ نمايشگاه بين المللي را در سطح جهان اجرا كرده است.
رييس شوراي شهر خاطرنشان كرد كه سرمايه گذاري و اجراي نمايشگاه بايد توسط شركت سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري دنبال شود.
در پايان جلسه با پيشنهاد مهندس چمران و تصويب شوراي شهر مقرر شد كه نمايندگان شورا در كميته نظارت بر اجراي اين طرح از يك نفر به ۲ نفر افزايش يابد و معاون وزارت بازرگاني نيز به اعضاي اين كميته اضافه شود.
آسيب پذيري در برابر زلزله
از سوي ديگر مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهر تهران در جلسه ديروز شوراي شهر با ارايه گزارشي درباره وضعيت منابع آبي تهران گفت: ۸۰ درصد تاسيسات آبي تهران شامل مخازن و خطوط انتقال در برابر زلزله آسيب پذير است.
مهندس اصغر قرباني در عين حال افزود: از چند ماه پيش برنامه ريزي هاي مناسبي در بخش مقاوم سازي تاسيسات انجام و در اين رابطه از كارشناسان ژاپني موسسه «جايكا» دعوت شده است تا مطالعاتي را در اين زمينه انجام دهند.
وي همچنين گفت: تهران به عنوان بزرگترين شهر خاورميانه منابع آبي كافي و مطمئن براي تامين آب مورد نياز شهروندان در اختيار ندارد.
قرباني افزود: درحال  حاضر ۳۴ درصد آب تهران از طريق سد كرج و ۳۳ درصد نيز از سدهاي لار و لتيان و بقيه نيز از طريق سفره هاي زيرزميني تامين مي شود.
قرباني با درخواست كمك از شوراي شهر و شهرداري خواست صدور مجوز ساخت و ساز براساس تخصيص آب داده شود.
از سوي ديگر مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر گفت: شهرداري بايد از ساخت و سازهاي غيرمجاز و انبوه كه در تهران انجام مي شود جلوگيري كرده و هنگام صدور مجوز رعايت برخي امور ازجمله تامين آب ساختمان ها در نظر گرفته شود.
مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر نيز آمادگي مديريت شهري را براي همكاري با شركت آب و فاضلاب اعلام كرد و گفت: مي توان با همكاري يكديگر قوانين را تصويب كرد كه هنگام صدور پروانه و پايان كار موارد مربوط به اتصالات آب و حتي نوع شيرآلات در مجموعه هاي بزرگ مسكوني رعايت شود.

مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و هفتاد و ششمين جلسه علني خود لايحه «انجام مطالعه و اجراي پروژه نمايشگاه بين المللي جديد تهران» را تصويب كرد.
براساس ماده واحده اين مصوبه، به شهرداري تهران اجازه داده شده است تا نسبت به انجام و تكميل مطالعات و همچنين اجراي پروژه نمايشگاه بين المللي جديد تهران در اراضي موسوم به شهر آفتاب، ضمن توافق و هماهنگي با مسوولان آستان مقدس امام خميني (ره) و ساير دستگاه هاي ذي ربط با رعايت ضوابط و مقررات شهرداري و از طريق سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي اقدام نمايد.به موجب تبصره يك كميته اي مركب از معاون خدمات شهري، معاون حمل و نقل و ترافيك، رييس نهاد تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي شهر تهران، مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي، ۲ نماينده به انتخاب و معرفي شوراي شهر و معاون وزارت بازرگاني بر مراحل مختلف طراحي و اجراي اين پروژه نظارت خواهند كرد.
در تبصره ۲ مصوبه آمده است كه كليه هزينه هاي پروژه اعم از مطالعه، طراحي، ساخت و تاسيسات زيربنايي از طريق سرمايه گذاري بخش خصوصي (داخلي و خارجي) و در قالب مشاركت با اشخاص حقيقي و حقوقي واجد شرايط تامين خواهد شد.
براساس تبصره ،۳ شهرداري موظف است گزارش عملكرد خود در اجراي اين مصوبه را هر ۶ ماه يكبار به شوراي شهر ارايه كند.
در جلسه ديروز همچنين يك فوريت لايحه «اصلاح اساسنامه سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران» سلب شد تا لايحه به صورت عادي در كميسيون هاي مربوط بررسي شود.

ميني بوس هاي گازسوز
003204.jpg
واحد مركزي خبر : ۸۰۰ دستگاه  ميني  بوس  گازسوز با تسهيلات  مالي ، جايگزين  ميني  بوسهاي  فرسوده  تهران  مي شود.مجيد شفيع  پور مشاور سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : قرار است  به  ازاي اسقاط هر دستگاه  ميني  بوس فرسوده ، چهار ميليون  و ۵۰۰ هزار تومان  كمك بلاعوض  و ۱۴ ميليون  و ۵۰۰ هزار تومان  هم  وام  قرض  الحسنه  بدون  بهره  با دور برگشت  پنج  ساله  به  دارندگان  اين  خودروها پرداخت  شود.وي  افزود: معافيت  از دريافت  برگ  تردد در طرح  ترافيك  و كاهش  هزينه  رهن گذاري  سند به  ميزان  يك  پنجم  از جمله  مزاياي  اين  طرح  است .شفيع  پور گفت : وزارت  نفت  نيز در ازاي  جايگزيني  ميني بوسهاي  فرسوده  با گازسوز يك  ميليون  و ۵۰۰ هزار تومان  تسهيلات  پرداخت  خواهد كرد.

نقشه پوشش گياهي ايران
003207.jpg
خبرگزاري مهر: رئيس جامعه جنگلباني ايران گفت: نقشه پوشش گياهي ايران با تلاش استادان و كارشناسان ايراني پس از سالها فراز و نشيب آماده بهره برداري شده است.
كاظم نصرتي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري مهر در كرج افزود: با بهره برداري از اين طرح زمينه مديريت مناسب منابع طبيعي و برنامه ريزي در اين خصوص فراهم خواهد شد.
نصرتي خاطر نشان كرد: تهيه اين نقشه كه با استفاده از آخرين فناوريهاي روز انجام شده است، بستر لازم براي حفاظت از عرصه هاي طبيعي كشور را فراهم خواهد كرد و در صورت اجراي اصولي موجب توسعه اين منابع خواهد شد.

تاكسي  متر در تاكسي هاي فرودگاه
003198.jpg
ايرنا: مدير عامل  سازمان  تاكسيراني  شهر تهران ، از عملياتي  شدن  استفاده  از تاكسي متر در تاكسي هاي  خط فرودگاه هاي  امام  خميني  و مهرآباد به  ديگر نقاط شهر خبر داد.اميرمحمود دهلوي  گفت : از اول  مهرماه  استفاده  از تاكسي متر در تاكسي هاي  خط فرودگاه  آغاز شده  و تاكنون  در اين  زمينه  با مشكلي  مواجه  نشده ايم .وي  افزود: هم اكنون  كرايه هاي  تاكسي هاي  خط فرودگاه  براساس  تاكسي متر دريافت  مي شود.
مدير عامل  سازمان  تاكسيراني  شهر تهران  ادامه  داد: اين  طرح  آزمايشي  است و اگر عملكرد آن مناسب  باشد، بزودي  در تاكسي هاي  داخل  شهر نيز استفاده  از تاكسي متر عملياتي  خواهد شد.

جلوگيري از توليد بتن غيراستاندارد
003195.jpg
گروه شهري: فقط ۲۲ واحد از ۱۲۵۰ واحد توليدكننده شن و ماسه در كشور تاكنون نشان استاندارد دريافت كرده اند.
به گزارش خبرنگار ما، علي اصغر توفيق رئيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در هشتمين همايش ساليانه مؤسسه بين المللي بتن با اشاره به غيراستاندارد بودن شن و ماسه و برخي بتن هاي مورد استفاده در ساخت و سازهاي شهري افزود: از ۳۴۵ واحد توليدكننده بتن آماده ۹۰ واحد موفق به اخذ نشان استاندارد شده اند. اين در حالي است كه صدها واحد توليدكننده بتن بدون آن كه در جايي نام آنها ثبت و ضبط شده باشد در حال توليد بتن آماده هستند كه اين خطري بزرگ براي صنعت ساخت و ساز تلقي مي شود. بر اين اساس ضروري است مسئولان كشور زمينه ايمن سازي را با استفاده از ابزارهاي لازم فراهم سازند به طوري كه داشتن نشان استاندارد براي شركت ها و مؤسسات توليدي و خدماتي يك مزيت و برتري محسوب شود.
به گفته توفيق از ميان ۴۱ واحد توليد بتن آماده در تهران ۳۰ واحد نشان استاندارد دريافت كرده اند و با مساعدت وزارت صنايع انتظار مي رود ۱۱ واحد باقي مانده نيز به زودي موفق به اخذ استاندارد شوند.
مصطفي احمدوند رئيس مركز تحقيقات بتن نيز در حاشيه اين همايش از تدوين طرح جامع نظام كنترل كيفيت بتن آماده خبر داد و گفت: پيش نويس اين نظام نامه از يكسال پيش با همكاري نهادهاي مختلف ازجمله بنياد مسكن، مؤسسه استاندارد، مراكز دانشگاهي و مركز تحقيقات بتن آغاز شد و در حال حاضر به وزارت مسكن ارائه شده و قرار است پس از تصويب، «شوراي توسعه استراتژي بتن ايران» چك ليست هايي را آماده و در اختيار مؤسسه استاندارد و سازمان نظام مهندسي و وزارت مسكن قرار دهد تا براساس آن گروهي از مهندسان تحت عنوان بازرسان بتن، بر فرايند توليد، حمل و اجراي بتن آماده نظارت كنند.به گفته وي، اين بازرسان پيش از نظارت دوره هاي خاص آموزشي را طي مي كنند و پس از دريافت گواهي نامه مخصوص وارد چرخه نظارت مي شوند.

موتورسيكلت هاي امدادي
واحد مركزي خبر: مدير عامل  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  گفت : به  دليل  حجم بالاي  ترافيك  و تراكم  خودروها در مهر براي  نخستين  بار ۱۰ دستگاه  موتورسيكلت  امدادي  براي  تعمير اتوبوس  هاي  خراب  شده  در سطح  شهر واردناوگان  شد.
نوريان  افزود: در مهر سال  گذشته  ۵۳۰۰ دستگاه  اتوبوس  كار جابجايي مسافران  را انجام  مي داد ولي  امسال  با وجود خروج  حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس  مستهلك  از ناوگان  حمل  و نقل  عمومي، شهروندان  تهراني  با ۵۷۰۰دستگاه  اتوبوس  شركت  واحد در سطح  شهر جابجا مي شوند.
وي  همچنين  با اشاره  به  بهره برداري  از ۱۳ كيلومتر خط ويژه  از زمان بازگشايي  مدارس  افزود: براساس  هماهنگي  هاي  صورت  گرفته  با وزارت آموزش  و پرورش، در نيمه  نخست  مهر با درخواست  مدارس  براي  نقاط پرمسافر و محل  هاي  تجمع  دانش آموزان، اتوبوس  بيشتري  اختصاص  خواهيم  داد و پايانه  هاي  پرتراكم  نيز در اين  مدت  تقويت  خواهند شد.

استعفاي معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري
ايرنا: حميد بهبهاني ، معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  از سمت  خود استعفا كرد.
بهبهاني  بابيان  اينكه  استعفاي  خود را امروز تسليم  محمدباقر قاليباف ، شهردار تهران كرده ، گفت : اين  استعفا هنوز مورد موافقت  قاليباف  قرار نگرفته  است .
معاون  حمل  ونقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  علت  استعفاي  خود را دلايل  شخصي ذكر كرد و اظهار داشت : بنده  با تمام  احترام  و ارادتي  كه  براي  آقاي قاليباف  قائل  هستم ، صلاح  دانستم  جايگاه  مديريت  خود را دراختيار فرد ديگري قرار دهم .
وي  افزود: شخص  آقاي  قاليباف ، اصرار بر تداوم  فعاليت  بنده  در معاونت ترافيك  داشتند، اما در هر صورت  استعفاي  خود را تقديم  ايشان  كرده ام .
بهبهاني  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  آيا پيشنهادي  براي  حضور دردولت  به شما شده  است ؟ گفت : خير، تاكنون  صحبتي  براي  حضور در دولت  يا ديگر مشاغل نشده  است .حميد بهبهاني  خرداد ماه  سال  ۸۲ با حكم  محمود احمدي نژاد شهردار سابق تهران  جايگزين  ابوالفضل  غفاري  در حوزه  معاونت  حمل ونقل  و ترافيك  شهرداري تهران  شده  بود.

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
حبيب كاشاني عضو شوراي شهر تهران روز چهارشنبه با شهروندان منطقه ۵ ديدار مي كند. شهروندان منطقه ۵ مي توانند جهت ثبت نام ديدار با آقاي كاشاني به شهرداري منطقه مذكور مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |