يكشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۵ - Aug 28, 2005
دستگيري نويسندگان كرم zotob
كاهش رشد ترافيك شبكه اينترنت
000312.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: پس از اينكه در سالهاي اخير كاربران اينترنت با رشد سرسام آور ترافيك در شبكه جهاني اينترنت مواجه بوده اند سرانجام اين رشد كند شده است.
بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۰۴ ترافيك موجود ميان كشورهاي جهان در شبكه جهاني در حدود ۱۰۴ درصد رشد داشت اما اين رقم در سال جاري ميلادي به ۴۹ درصد كاهش يافته است. به گفته كارشناسان، علت اصلي اين كاهش رشد، كاهش تعداد كاربراني است كه براي برخورداري از خدمات اينترنت پر سرعت ثبت نام مي كنند.
براي اينكه در مورد   رشد ترافيك در اينترنت در چند سال اخير به آمار دقيقي دست يابيم بهتر است كه به بورس اينترنت لندن مراجعه كنيم مكاني كه بيش از ۱۵۰ شركت بزرگ اينترنتي ميان خود اطلاعات ردو بدل مي كند.
در يك فاصله زماني بسيار كوتاه حجم اطلاعات رد و بدل شده در اين شبكه از ۳۰ گيگابيت در ثانيه به ۶۷ گيگابيت در ثانيه افزايش يافت.اين در حالي است كه در سال ۲۰۰۰ اين رقم تنها در حدود ۵ گيگابيت در ثانيه بود كه معادل عبور يك دي وي دي فيلم در هر ۱۰ ثانيه مي باشد.
به گفته يك كارشناس حوزه انفورماتيك، در هر حوزه رقم رشد ۴۹ درصدي رقم بسيار قابل توجهي مي باشد اما چون در چند سال اخير رشد ترافيك در شبكه بسيار زياد و قابل توجه بوده است به همين دليل در حال حاضر رقم ۴۹ درصد عدد پاييني به شمار مي آيد. با اين حال هنوز هم معتقديم كه اين عدد بسيار قابل توجه است. البته در برخي از قاره ها رشد ترافيك كماكان قابل توجه مي باشد. به عنوان مثال اين رقم در قاره آسيا در حدود ۷۶ درصد و در آمريكاي لاتين ۷۰ درصد مي باشد. در حقيقت اين دو منطقه از جهان تنها مناطقي بودند كه در آن ترافيك وب در سال جاري نسبت به سال ۲۰۰۴ افزايش داشته است در حاليكه در ساير مناطق اين رقم با كاهش مواجه بود. در حال حاضر ترافيك اطلاعات رد و بدل شده ميان كشورهاي جهان به طور متوسط يك ترا بيت در ثانيه است. در صورتيكه رشد ترافيك به همين منوال كنترل شود آنگاه مي توان پيش بيني كرد كه اين رقم در سال ۲۰۰۸ به ۳ ترابيت در ثانيه افزايش يابد.
يكي از عوامل افزايش ترافيك وب در چند سال اخير افزايش فعاليت هاي كاربران در زمينه رد و بدل كردن فايل هاي چند رسانه اي بوده است. همچنين كند شدن حجم ترافيك در وب نشانه بلوغ كاربران است. بر اين اساس كاربران كمتر براي انجام كارهاي بيهوده و غير ضروري وارد اينترنت مي شوند و بيشتر براي كارهاي جدي شبكه را اشغال مي كنند به همين دليل ترافيك كمتري در شبكه بوجود مي آيد. همچنين يكي ديگر از عوامل اصلي افزايش ترافيك در وب كاهش تدريجي قيمت استفاده از اينترنت بود كه كاربران را تشويق به حضور بيشتر در شبكه مي كرد. البته در اين آمارگيري ترافيك درون كشوري لحاظ نشده است در حاليكه گفته مي شود ترافيك وب در داخل كشورها به اندازه ترافيك برون مرزي آنها حجيم مي باشد. با اين حال تجربه نشان داده كه ترافيك درون مرزي به موازت ترافيك برون مرزي رشد و يا كاهش دارد.
دستگيري نويسندگان كرم جديد
ماموران امنيتي در دو كشور مراكش و تركيه دو نفر را را به جرم طراحي يك كرم كامپيوتري كه منجر به آلوده شدن سايت هاي چند شركت و سازمان دولتي در امريكا شد دستگير كردند. بر اساس گزارش هاي منتشر شده يك جوان ۱۸ ساله در مراكش و يك جوان ۲۱ ساله در تركيه توسط پليس دستگير شده اند. جوان ۱۸ ساله در حقيقت نويسنده كرمي بود كه به سيستم عامل هاي مايكروسافت حمله ور شد و جوان دستگير شده در تركيه همان فردي بود كه با پرداخت پول كلان از هكر ۱۸ ساله خواست تا اين كرم را طراحي بكند. البته ماموران اف بي آي هنوز مطمئن نيستند كه چه ميران پول براي نوشته شدن كرم zotob ميان اين دو نفر رد و بدل شده است. اين كرم اينترنتي به كامپيوترهايي كه سيستم عامل آنها متعلق به شركت مايكروسافت و به ويژه ويندوز ۲۰۰۰ بود حمله ور شد و اختلال در اين كامپيوترها بوجود آورد. ازسوي ديگر سايت مراكز مهي همچون روزنامه نيويورك تايمز و شبكه هاي خبري اي بي سي و سي ان ان مورد هجوم اين كرم قرار گزفتند. همچنين اين كرم وارد شبكه يك شركت بزرگ تجاري ويك سازمان دولتي نيز گرديد.
در راه دستگيري اين دو جوان، شركت مايكروسافت اطلاعات ارزشمندي را در اختيار پليس قرار داد. در حال حاضر نيز بسته هاي امنيتي در سايت مايكروسافت موجود است تا اينكه كاريران با استفاده از آنها بتوانند به پاك كردن كامپيوتر خود از وجود اين كرم بپردازند. يكي از ويژگي هاي كرم zotob و نسخه هاي ديگر آن اين است كه كامپيوتر كاربر بدون بازكردن نرم افزار خاصي آلوده مي شود و به اين ترتيب در اغلب مواقع كاربر حتي نمي داند كه آيا كامپيوترش آلوده شده است يا خير.
نظر به اينكه بيش از ۵ سال از عمر ويندوز ۲۰۰۰ مي گذرد پيش بيني مي شود كه خسارات وارده به سيستم ها قابل هضم باشد.

طراحي بمب هاي كوچك ضد سرطان
گروه دانش-علي اصغر محمدي: محققين انستيتو فناوري ماساچوست (MIT) نانو ذراتي را طراحي كردند كه پس از نفوذ به تومور، جريان خون را قطع كرده و دوز كشنده اي از سم ضد سرطان را آزاد مي كند. به اين ترتيب سلول هاي سالم از اثرات سمي داروي ضد سرطان مصون مي مانند. ايده استفاده از نانوذرات را به عنوان «اسب هاي ترواي» درماني كه به طريقي مخفيانه به سلول سرطان حمله مي كنند، تفكري كاملاً جديد بوده و افق هايي كه فناوري نانو در مسير دارو و درمان براي انسان مطرح نموده را روشن تر مي كند.
گروهي از محققين MIT نانو سلول هايي را طراحي كرده اند كه غشاء خارجي آنها حاوي داروي ضد آنژيوژنز بوده و فضاي داخلي آنها محتوي داروهاي شيمي درماني است.
طراحي خاص سطح نانوسلول ها آنها را از سيستم ايمني بدن موجود زنده مخفي نگاه مي دارد. از طرف ديگر اندازه آنها (۲۰۰ نانومتر) طوري است كه به راحتي وارد تومور مي شوند. اين نانوسلول ها به حدي كوچك هستند كه مي توانند از درون عروق تومورها عبور نمايند اما قادر به عبور از منافذ عروق سالم نيستند.
به محض ورود نانو سلول ها به درون تومور، غشاء خارجي آنها باز شده و به سرعت داروي ضد آنژيوژنز خود را آزاد مي كند. پس از اين مرحله، با كلاپس عروق خوني تومور نانو ذره وارد شده به درون تومور به دام مي افتد و به آرامي عامل شيمي درماني خود را در آنجا آزاد مي كند.
به گزارش مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي اين گروه نانو سلول هاي خود را در موش ها براي مقابله با سرطان ريه و ملانوما مورد ارزيابي قرار دادند. نتايج آزمايش ها نشان داد كه نانو سلول هاي حاوي دو دسته داروي مذكور موجب انقباض تومور شده، آنژيوژنز را متوقف كرده و در مقايسه با روش هاي ديگر درمان و داروسازي به مراتب بهتر از سميت سيستميك داروها جلوگيري مي كند.
طول عمر هشتاد درصد موش هايي كه نانو سلول دريافت كرده بودند بيش از ۶۵ روز بود، در حالي كه موش هايي كه با بهترين روش موجود درمان شدند تا ۳۰ روز زنده ماندند و موش هايي كه هيچ دارويي دريافت نكرده بودند در عرض ۲۰ روز مردند.
نانو سلول هاي طراحي شده نسبت به ملانوما تأثير بهتري نشان دادند. پروفسور Ram Sasisekharan استاد بخش مهندسي بيولوژي و مسئول گروه تحقيقاتي فوق در اين رابطه گفت: «اين مدل به ما اجازه داد كه به طور منطقي و سيستميك اثر تركيبي داروها و استفاده از مكانيسم هاي مختلف را ارزيابي كنم» . وي همچنين افزود: «فعاليت هاي ما به اينجا خاتمه نخواهد يافت. ما در پي گسترش كاربرد اين مفهوم جديد هستيم.»
تاكنون محققين با اين مشكل مواجه بوده اند كه قطع كردن عروق تومور راه رساندن داروهاي ضد سرطان را نيز قطع مي كند.
به گفته Sasisekharan «نكته اصلي در شيمي درماني سرطان بروز اثرات سمي داروها بر روي سلول هاي سالم و مقاوم شدن سلول هاي سرطاني نسبت به اثر داروهاست.» وي همچنين افزود: «استفاده از عوامل ضد آنژيوژنز نكته جالبي براي محققين فعال در زمينه سرطان است. تئوري قطع كردن عروق تغذيه كننده تومورها مي تواند منجر به مرگ تومور شود. اما بايد در نظر داشت كه اين تئوري مي تواند مشكل ساز باشد چرا كه با اين كار دسترسي سلول هاي تومور به اكسيژن نيز كم خواهد شد و در پي آن عروق خوني جديدي ايجاد شده و همراه آن متاستاز سلول هاي سرطاني نيز مشاهده خواهد شد.»

نگران نباشيد، سنجاب باهوش به جاي شما
به موبايل جواب مي دهد
000309.jpg
گروه دانش: كمتر چيزي را مي توان يافت كه به اندازه زنگ موبايل آزار دهنده باشد، اما به رغم وجود گوشي هاي پيام گير و خدمات پست صوتي، ناشنيده گرفتن زنگ تلفن همراه، غير ممكن است.
خواه در حال گفتگويي خصوصي باشيم، خواه انبوهي كار بر سرمان ريخته باشد و خواه حوصله حرف زدن با كسي را نداشته باشيم، موبايل به زنگ زدن ادامه مي دهد.
استفان مارتي، دانشجوي مؤسسه فناوري ماساچوست راه حلي يافته است: موبايلتان را كنار بگذاريد و يك سنجاب را به خدمت بگيريد.
به تعبير ديگر، وي سنجابي الكترونيكي را طراحي كرده است كه به تماسهاي مردم، به جاي شما، پاسخ مي دهد، تصميم مي گيرد كه آيا سرتان شلوغ است يا خوابيد، اهميت تماس را ارزيابي مي كند و پيام مي گيرد.
اين سنجاب وقتي مي خواهد توجه صاحب خود را به تماسي قابل توجه جلب كند، به جاي توليد صدا، دستانش را تكان مي دهد و حركت مي كند. باور كنيد سنجاب بانمكي است.
در حال حاضر اين سنجاب بايد با يك دستگاه رايانه ارتباط برقرار كند و از همين رو به مكاني فيزيكي محدود است، ولي هيچ بعيد نيست كه روزي بتوان اين فناوري را درون گوشي موبايل تعبيه كرد.
استفان مارتي به بي بي سي گفته است: «وقتي انسانها با چيزي مواجه اند كه هوش پايين تري دارد، از محدوديتهاي تعامل، كمتر دلسرد خواهند شد.»
اصل مهم در وراي «واسطه تعاملي خودمختار» يا سنجاب موبايل اين است كه دستگاهها بايد آنچه را روانشناسان هوش اجتماعي يا عاطفي مي نامند، به نمايش بگذارند.
به عبارت ديگر، رايانه بايد قادر باشد اطلاعات را به شيوه اي انتقال دهد كه با وضع اجتماعي پيرامونش همخواني داشته باشد.
مارتي مي گويد كه گوشي هاي موبايل پتانسيل فوق العاده اي براي اين كار دارند. وي به وب سايت بي بي سي گفته است: «چون ما از تلفن همراه در حال حركت استفاده مي كنيم، وضعيت اجتماعي مان پيوسته تغيير مي كند، ولي وسايل متحرك ارتباطي مان با آن شرايط وفق نمي يابد.»
نتيجه همه اينها، استرس بيشتر، تحمل كمتر و خشم و انزجار از دستگاه هايي است كه روزمره از آنها استفاده مي كنيم.
قرار بر اين بود كه فناوري، زندگي ما را آسان تر، سريعتر و زيرك تر سازد و اگرچه قدرت فناوري افزايش يافته، ولي نحوه قرار گرفتنش در زندگي مان اصلا تغيير نكرده است.
مارتي مي گويد كه براي نيل به اين هدف، فناوري آينده بايد درك عميقتري داشته باشد كه انسانها دوست دارند چگونه تعامل داشته باشند و در نهايت اين كه انسان بودن چه مفهومي دارد و اين شامل وضعيت، تفكر و اهدافمان و نيز اخلاق و معيارهاي اخلاقي مان مي شود.
مارتي اظهار مي كند كه دير يا زود فناوري كاملاً در زندگي مان ذوب مي شود يا اين كه آنقدر پيچيده مي شود كه تنها تعامل معقول با آن از طريق واسطه هايي مانند سنجاب موبايل امكان پذير خواهد بود.
با اين حال وي مي گويد كه برخي فناوريها مانند آسانسور هست كه نيازي به بهبود ندارد. اين پژوهشگر مي گويد: «اگرچه اكنون چند مدتي هست كه فناوري تشخيص صدا داريم ولي آسانسورها هنوز دكمه دارند. وقتي ابزاري كاملاً مناسب براي كار با آسانسور داريم، دليلي ندارد كه چيز پيچيده تري را ارائه كنيم.»
وي مي افزايد: «مي توان كاري كرد كه آسانسور با هوش اجتماعي رفتار كند، مثلاً براي مواقع اضطراري سريعتر برود يا وقتي گفتگو در آسانسور جذاب به نظر مي رسد، آهسته تر حركت كند. اما براي برخي كارها فشردن دكمه بهتر از بحثي فلسفي با آسانسوري هوشمند درباره اين است كه چه كسي در آسانسور اهميت بيشتري دارد و چه كسي بايد زودتر به مقصد برسد.»

استفاده از ماهواره در تعيين مكان گورهاي دسته جمعي
كميسيون بين المللي جستجو براي اشخاص گمشده براي يافتن مكان گورهاي دسته جمعي در بوسني و هرزگوين به استفاده از ماهواره هاي ردياب رو آورده است. اعضاي اين كميسيون با تفكيك رنگ تصاوير تهيه شده به وسيله ماهواره ها به ۷۲۰نوار رنگي متفاوت كه در طول موجهاي مريي و مادون قرمز قرار دارند مي توانند بخشهايي از زمين را كه خاكشان جابجا شده است مشخص سازند. به محض مشخص شدن مناطقي كه اين نوع دست خوردگي در خاكهاي سطحي در عكس هاي ماهواره اي مربوط به آن مشهود است، گروه هاي تجسسي به منطقه اعزام مي شوند تا تحقيقات را در محل دنبال كنند.

نسل  جديد ماهواره هاي  جاسوسي  آمريكا
وزارت  دفاع  آمريكا قصد دارد ماهواره هاي  جاسوسي  كوچكتري  را به  فضا پرتاب  كند. روزنامه  وال  استريت  ژورنال  با انتشار گزارشي  در اين  باره  افزود: پنتاگون  نسل  جديد ماهواره هاي  جاسوسي  را بر اساس  ابعاد كوچكتر و قيمتهاي  ارزان تر توليد مي كند.اين  روزنامه  اعلام  كرد از اين  پس  هزينه  توليد هر ماهواره  جاسوسي  آمريكا ۱۵ ميليون  دلار خواهد بود.همچنين  ابعاد اين  ماهواره ها كوچكتر خواهد شد به  نحوي  كه  پنتاگون  مي تواند آنها را به  فوريت  پرتاب  كند و در مدارهاي  پايين تر و نزديكتر به  سطح  زمين  مستقر كند.

بهره هوشي مردان بالاتر از زنان است
ايرنا: تحقيقات جديد نشان مي دهد مردان به طور ميانگين بهره هوشي بالاتري از زنان دارند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، «پل ايروينگ» و «ريچارد لين» مي گويند: بهره هوشي مردان به طور ميانگين ۵ درجه بالاتر از زنان است.
اين دو محقق مي گويند: به همين علت مردان كه مغز بزرگتري هم دارند بيشتر موفق به دريافت جوايز نوبل و ديگر رشته هاي مهم دانشگاهي مي شوند.
از نظر جمعيتي به ازاي هر ۳مرد يك زن با بهره هوشي بالاي ۱۳۰وجود دارد. در مقابل هر۵‎/۵ مرد نيز يك زن با بهره هوشي بالاي۱۴۵يافت مي شود.
ايروينگ مي گويد: نسبت هاي متفاوت زنان و مردان با بهره هوشي بالا موضوعي قابل بحث و بررسي است.
اين تفاوت علت اينكه شمار بيشتري از مردان افتخارات گوناگوني را كه نيازمند بهره هوشي بالاست به دست مي آورند توضيح مي دهد.
در اين مطالعه آزمونهاي بهره هوشي از ۸۰ هزار تن و سپس آزمون هوش ديگري از ۲۰هزار دانشجو انجام شد.
اين محققان اعتراف كردند شمار زنان در تمام سطوح مختلف تحصيلي به استثناي دكترا از مردان بيشتر است.
آنها همچنين نتيجه گيري كردند تفاوت بهره هوشي نمي تواند نابرابري جنسيتي در محيط كار را توضيح دهد. شمار مردان در بالاترين سطوح مديريتي همچنان بسيار بيشتر از زنان است.
شواهد نشان مي دهد هنگامي كه بهره هوشي هر دو جنس در يك سطح باشند زنان مي توانند موفق تر از مردان عمل كنند كه احتمالاً به اين علت است كه زنان وظيفه شناس ترند و با دوران مشقت و كار سخت بهتر سازگاري پيدا مي كنند.
مطالعات قبلي نشان داده بود بهره هوشي۱۲۵براي دستيابي به تمام سطوح در بازار كار كافي است.
مزيت اندك بهره هوشي در مردان احتمالاً در انجام وظايف بسيار پيچيده اي مانند حل مسايل دشوار رياضي، مهندسي، و فيزيك و در ديگر حوزه هايي است كه به تجسم فضايي بالا نياز دارد.

شبكه وزارت دفاع آمريكا هك شد
گروه انفورماتيك: طبق اعلام خبرگزاري رويتر، تعدادي از سايت هاي چيني به عنوان پايگاهي براي جاسوسي و هك كردن شبكه وزارت دفاع آمريكا مورد استفاده قرار گرفته است.
سخنگوي وزارت دفاع آمريكا در اين باره گفته است كه هيچ اطلاعات سري و محرمانه اي به سرقت نرفته است ولي اطلاعات به سرقت رفته مي تواند براي مخالفان دولت مهم باشد.
FBI تحقيقات گسترده اي را براي شناسايي عاملان اين سرقت آغاز كرده است و تاكنون از كارمندان ۴ اداره مهم دولتي تحقيقات به عمل آمده است. اين ادارات شامل وزارت نيرو، كشور و امنيت بوده اند. براساس اين گزارش اين ۴ وزارتخانه نيز مورد حمله اينترنتي قرار گرفته اند.
طبق تحقيقات پنتاگون بيشترين تلاش براي ورود غيرمجاز به سيستم وزارت دفاع آمريكا از كشور چين بوده است ولي اين بدين معنا نيست كه دولت چين در اين موضوع سهيم بوده است.

كشف سياه چاله هاي نوزاد توسط فضاپيماي سوييفت
ايسنا: دانشمندان ناسا با استفاده از ماهواره تحقيقاتي «سوييفت» سياه چاله هاي تازه متولد شده اي را كه تنها چندين ثانيه از به وجود آمدن آنها مي گذشت، كشف كردند.
اين سياه چاله ها از انفجار يك ستاره بسيار بزرگ ايجاد شده است.
انفجار اوليه ستاره موجب از بين رفتن آن و به وجود آمدن سياه چاله هايي شد كه انرژي لازم براي انفجار دوباره را داشتند و در چند دقيقه ۱۲ انفجار چند جانبه را ايجاد كردند.
به گفته پرفسور ديويد باروس، اين ستاره دو، سه يا چهار بار در دقايق اوليه منفجر شد. در اين انفجارها ابتدا انفجار اشعه گاما رخ مي دهد و بعد از آن انفجار اشعه ايكس صورت مي پذيرد. انفجار اوليه ۱۷ ثانيه طول كشيد كه در ساعات اوليه صبح در صورت فلكي لئو اتفاق افتاد. حدود ۵۰۰ ثانيه بعد سفينه سوفيت نقطه اي نوراني را كه حدود ۱۰۰ برابر روشن تر از بقيه قسمت هاي نوراني بود در اشعه ايكس مشاهده كرد. نمايش انفجار اين ستاره با آنچه كه قبلاً در مورد مرگ ستاره ها تصور مي شد، متفاوت است.
به گفته دانشمندان اين سياه چاله ها اجرام را به داخل خود مي كشند و با مصرف آنها انرژي زيادي آزاد مي كنند در حالي كه بعضي ديگر اين اجرام را با سرعت زياد به بيرون پرتاب مي كنند.
انفجار اشعه گاما از قوي ترين انفجارهاست كه پيامد انفجار بزرگ ستاره هايي موسوم به «هيپرنوا» است كه بزرگتر از «سوپرنوا» هستند. ماهواره Swift كه در نوامبر ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد، يكي از مأموريت هاي تحقيقاتي ناساست كه با همكاري آژانس فضايي ايتاليا و انجمن تحقيقات نجوم و فيزيك ذرات انگلستان در حال انجام است.

كنفرانس فيزيك ايران برگزار مي شود
گروه دانش: كنفرانس فيزيك ايران با حضور بيش از ۵۰۰ نفر از پژوهشگران ايراني داخل و خارج از كشور از هفتم تا دهم شهريور ماه ۱۳۸۴ در دانشگاه لرستان برگزار مي شود.
كنفرانس فيزيك بزرگترين گردهمايي پژوهشگران فيزيك ايراني داخل و خارج كشور است كه همه ساله در شهريور ماه با هدف ايجاد ارتباط ميان پژوهشگران فيزيك و اطلاع از تحقيقات آنان در زمينه هاي تخصصي فيزيك، توسط انجمن فيزيك ايران و با همكاري يكي از دانشگاه هاي كشور برگزار مي شود.
به گزارش انجمن فيزيك ايران در اين كنفرانس صبح ها، سخنراني هاي عمومي در زمينه هاي مختلف فيزيك، توسط صاحب نظران ارايه خواهد شد.
بيوفيزيك جاده اي دو طرفه ميان فيزيك و زيست شناسي؛ چشم انداز فيزيك ذرات در قرن ميلادي جديد؛ مطالعه سطوح در نظريه تابعي چگالي، تابش سينكروترون و كاربردهاي آن در فيزيك، مهندسي و پزشكي؛ عناوين برخي از اين سخنراني هاست.
بعد از ظهرها نيز سخنراني هاي تخصصي ارايه مي شود. از ۲۵۷ مقاله دريافت شده، ۱۳۱ مقاله به صورت شفاهي و پوستر پذيرفته شده است. اين مقاله ها در زمينه هاي ماده چگال، نانوفيزيك، رياضي فيزيك، فيزيك هسته اي، فيزيك بين رشته اي، نجوم و اخترفيزيك، فيزيك پلاسما، ذرات بنيادي، فيزيك اتمي مولكولي، رياضي فيزيك و دانشجويي است.

استفاده  از روش  جديد براي  درمان  اسپاسم 
عضلاني  بيماران  بعداز سكته  مغزي
گروه دانش: بعد از بروز سكته هاي  مغزي  برخي  بيماران  دچار اسپاسم  و گرفتگي  عضلات  دست و مچ  دست  مي شوند و مطالعه  كوچكي  اكنون  نشان  مي دهد با روش  شوك  دادن  با امواج  مي توان  اين  حالت  را به  راحتي  رفع  كرد و فوايد ناشي  از اين روش  ممكن  است تا دست كم  دوازده  هفته  بعد از درمان  باقي  بماند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از نيويورك ، درمان  با روش  موجهاي  شوك دهنده  به  طور عمده  براي  دفع  سنگهاي  كليوي  استفاده  مي شود و ثابت  شده  است كه  در درمان  بسياري  از بيماريهاي  استخواني  و تاندوني  مؤثر است ، ولي  تا كنون  درباره  درمان  كشش  و اسپاسم  عضلاني  يا هايپرتوني  تحقيقي  انجام  نگرفته  بود.
محققان  ايتاليايي  تحت  سرپرستي  دكتر اي  امليو از دانشگاه  ورونا نتايج  اين  روش  درماني  را بر روي  بيست  نفر از بيماران  مبتلا به  سكته  مغزي  كه  دچار هايپرتوني  شده  بودند، بررسي  كردند و دريافتند يك  هفته  بعد از درمان  به  اين  روش  علائم  بهبود بيماران  پديدار مي شوند.درمان  به  اين  روش شامل  امواج  ناگهاني  فشاري  از يك  وسيله  خاص  است كه  به  سوي  عضلات  دچار اسپاسم  و گرفتگي  در ناحيه  دست  و آرنج  ارسال  مي شود.در اين  روش  همچون  برطرف  كردن  سنگهاي  كليوي ، دردي  وجود ندارد و بيماران  به  بيهوشي  نيازي  ندارند.
چندي  پيش نيز محققان  علوم  پزشكي  اعلام  كردند نتايج  بررسيهاي  اوليه  كوتاه  مدت  در باره  سكته  مغزي  نشان  مي دهد استفاده  از نوعي  تحريك  مغناطيسي  در مغز، سبب  بهبود وضع  جسماني  بيماراني  مي شود كه  دچار سكته  مغزي  شده اند.
اين  روش  كه  تحريك  مغناطيسي  تكراري  از طريق  مغز نام  دارد بايد تحت  بيهوشي  انجام  گيرد.بيماران  ممكن  است  حين  انجام  اين  روش ، دچار سردردهايي  شوند و شدت  اين  سردردها به  قدرت  ميدان  مغناطيسي  مورد استفاده  بستگي  دارد.
اين  درحالي  است كه  محققان  علوم  پزشكي  در آمريكا اعلام  كردند نوعي  خاص  از ام آرآي  ابداع  كرده اند كه  به  پزشكان  و بيماران  كمك  مي كند سريعتر درباره  درمان  تومورهاي  مغزي  تصميم  بگيرند و برخورد مناسبي  با اين  معضل  داشته  باشند.
در اين  روش ، از تصويربرداري  با ميدان  مغناطيسي ، ام آرآي استفاده  مي شود تا انتقال  مواد يا حركت  آنها و نيز حركت  اباز مغز رديابي  شود.

كشف آثار باستاني در پومپي پس از ۲۰۰۰ سال
گروه دانش _ مرتضي اسلام زاده: در ادامه تحقيقات محققان و دانشجويان دانشگاه برگهام يانگ ايالت هاوايي در نزديكي شهر ناپل ايتاليا و در نزديكي آتشفشان پومپي آنان به كشفيات جديدي دست پيدا كرده اند. زير تل خاكستر به جاي مانده از آتشفشان در پومپي و در حالي كه حدود دو هزار سال بود كه مجال نفس كشيدن براي تعدادي فنجان مزين و منقش، نمكدان و فلفل دان نقره اندود و انواعي از ديس بزرگ و كوچك و بشقاب سيم اندود، امكان پذير نبود، بالاخره حفاران نقبي زدند به دل خاك و خاكستر و از دست و نيم دستي ظروف مخصوص صرف شام نقاب گرد و غبار برگرفتند. زنگ و زنگار زدودند و آنها را شسته و رفته و صفا بخشيده و به تماشاي با طراوت نهادند.آري سال ۲۰۰۰ ميلادي بود كه در خرابه هاي به جاي مانده از يك حمام آب گرم طبيعي نزديك ويرانه هاي پومپي محققان به بقاياي سوخته سبدي حصيري رسيدند شامل اسباب و لوازم مخصوص ميز غذا، و اين در واقع سال ۷۹ پس از ميلاد بود و اين زماني بود كه قله كوه وزوو از جايش كنده شد و التهاب و آتش به بيرون جهيد و فوران زد به ناف آسمان و خروش و خلجان مواد مذاب، هر آنچه را كه سر راهش بود با خود برد و در سينه گسترده خويش مدفون ساخت. خانم آناماريا رجيانا مدير عامل اداره باستانشناسي وزارت فرهنگ ايتاليا نيز در اين باره مي گويد: تا آخرين لحظه مردمان پومپي فكر مي كردند كه مي توانند ابزار و لوازم زندگي شان را از چنگال مواد مذاب سيال و سوزان برهانند. آنها دانسته هاي خود را از قدرت غلتيدن صخره هاي سنگين و آتشين جدي نمي گرفتند تا اينكه ديگر دير شده بود و به ناگزير همه چيز را برجاي گذارده و تنها و دست خالي فقط جان خود را نجات دادند. از آن ماجرا دو هزار سال گذشت تا اينكه دانشمندان و محققان به كمك دستگاه هاي بسيار پيشرفته همچون دستگاه پرتونونگار درون نگر نظر دوختند به اشياء مانده از پيله هاي خاكسترين به جاي مانده از قليان غليظ و عظيم مواد مذاب و غلتان سوزنده اي كه هر جنبنده اي را سر راه خود ديد به طرفه العيني بلعيد و مهر سكوت و وقوف زد بر شهر و زندگي و وسايل مردمي كه در اعماق دل گدازه خود پنهان ساخت يعني همين منبع و مأخذ كنوني نگاه انديشه به دهليز زندگي در اعصار و قرون و ۵ سال ديگر هم گذشت تا به سال ۲۰۰۵ رسيد و مدتي كه صرف كندوكاو بر گرفتن و بازنگري و فهرست نگاري بيست قطعه لوازمي شد كه صاحبان اصلي آنها فرار را بر قرار ترجيح دادند و سرنوشت خود را از سرنوشت وسايل زندگي شان جدا كردند و به پيامدهاي مخوف جوش و خروش آتشفشان نسپردند. خانم آناماريا رجيانا مي گويد دست يافته هاي اين گروه از محققين در پومپي مجموعه كاملي نيست. اين سرويس استيل تقريبا متشكل از چهار ديس بزرگ، بيست ديس كوچك و البته فنجانها و نمكدانها و فلفل دانها است و وزن آنها حدود چهار كيلوگرم است .اين بسيار كمتر از وزن يك سرويس كامل ۱۰۰ تا ۲۰۰ قطعه اي است. قرار است نمايشگاهي از آثار بدست آمده در پومپي در سال ۲۰۰۶ ميلادي در محل موزه ملي باستان شناسي ناپل واقع در حدود سي كيلومتري شمال پومپي افتتاح شود.

تغييرات جديد در Virtual Server2005 مايكروسافت
گروه انفورماتيك: مايكروسافت اعلام كرد به دليل تغييرات بسيار زيادي كه بر روي نرم افزار Virtual Server2005 خود انجام داده است و همچنين اعمال درخواست هايي كه كاربران داشته اند، امكان ارائه update وجود ندارد و تا انتهاي امسال نسخه جديدي تحت عنوان R2 ارائه مي كند، كه اين تغييرات در آن اعمال شده است.
اين نسخه به صورت مجاني نبوده و كاربران مي بايست آن را خريداري كنند.
همچنين مايكروسافت اعلام كرده است كه تا انتهاي سال ۲۰۰۶ و پيش از ارائه نسخه جديد سيستم عامل به نام ويندوز Longhorn (كه قرار است در سال ۲۰۰۷ منتشر شود) نسخه ديگري از اين نرم افزار به نام Virtual Server2005 منتشر خواهد شد.

آسيب پذيري ويندوزXP در مقابل كرم زوتاب
گروه انفورماتيك- محمدتقي رسولي: شركت مايكروسافت اعلام كرد رايانه هايي كه داراي ويندوز XP با SP1 هستند همانند ويندوز ۲۰۰۰ در مقابل كرم Zotob آسيب پذير هستند.
كرم Zotob كه هفته گذشته در صدر اخبار ويروس ها قرار داشت، با استفاده از ضعف هاي سرويس pnp سيستم هاي عامل به آنها نفوذ كرده و مديريت سيستم را برعهده مي گيرد.
طبق اعلام شركت مايكروسافت اين كرم بيشتر بر روي رايانه هايي فعال مي شود كه گزينه با نام Simple file sharing and forceGuest بر روي آنها فعال شده باشد.
كرم Zotob در هفته گذشته شبكه رايانه اي بسياري از شركت هاي مهم از جمله CNN و Time warner را مختل كرده و باعث Reboot شدن متوالي سيستم ها مي شود.
محققان پيشتر احتمال وقوع چنين اتفاقي را پيش بيني كرده بودند ولي شركت مايكروسافت تا زمان انتشار اين كرم هيچ عملي براي از بين بردن اين ضعف انجام نداده بود.
اكنون به نظر مي رسد كه تمام كاربراني كه SP2 را بر روي ويندوز XP خود نصب نكرده اند مجبور هستند اين كار را انجام دهند تا از شر كرم هايي نظير Zotob درامان بمانند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |