يكشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۵ - Aug 28, 2005
حضرت امام صادق (ع): ستون وجود آدمي عقل است.
زيركي و فهم و به يادسپري (حفظ مطالب و علوم)
و دانشوري (علم) از خواص عقل است.
علل الشرايع ۱/۱۰۳
امروز با حافظ
خاك بر سر كن غم ايام را
ساقيا برخيز و درده جام را
بركشم اين دلق ازرق فام را
ساغري بركفم نه تا زسر
۵ فيلم ايراني در جشنواره بين المللي منبر طلايي
ايرنا: پنج فيلم ايراني قرار است در بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم اسلامي تحت عنوان منبر طلايي در قازان پايتخت جمهوري مسلمان نشين تاتارستان روسيه شركت كنند.
اين جشنواره از چهاردهم شهريور با شركت بيش از ۷۰فيلم از دهها كشور جهان آغاز خواهد شد.
فيلمهاي ايراني مريم مقدس به كارگرداني شهريار بحراني، انفجارات زمان صلح از علي شاه حاتمي، خدا خواهد آمد از مجيد مجيدي، بچه هاي آدم از محمد رضا فتحي نجفي وخطيب از محمد رضا الله داديان از ميان ۳۷ فيلم ايراني براي شركت در بخش مسابقه اين جشنواره پذيرفته شده اند.
به گفته سعيد آدينه لو رايزن فرهنگي سفارت ايران در روسيه، نسخه ۳۵ميليمتري اين فيلمها بايد قبل از ۱۴شهريور به دست برگزاركنندگان جشنواره و يا بخش فرهنگي سفارت ايران در مسكو برسد اما تا امروز سازندگان اين پنج فيلم در اين مورد اقدامي نكرده اند.
وي گفت نسخه اين فيلمها قبلا براي دبيرخانه جشنواره ارسال شده بود، اما شرط حضور فيلمها، رسيدن نسخه ي ۳۵ميليمتري آن است.
در بخش عمومي اين جشنواره نيز چهار فيلم ايراني رنگ خدا از مجيد مجيدي، اصحاب كهف از شهريار بحراني، زمين از آرش رسافي، گهواره براي ننوي خالي از محمدرضا رحماني شركت خواهند داشت كه نسخه ۳۵ميليمتري اين فيلمها نيز هنوز واصل نشده است.
از كارگردانان فيلم هاي ايراني نيز براي شركت در جشنواره دعوت بعمل آمده است.
فيلم هاي شركت كننده در اين جشنواره كه يك هفته ادامه خواهد داشت، از كشورهاي روسيه، جمهوري اسلامي ايران، كشورهاي عربي، آسياي ميانه، اروپا و آمريكا هستند.

به رنگ ارغواني مجوز نمايش گرفت
تهيه كننده  فيلم  به  رنگ  ارغواني  ساخته  ابراهيم  حاتمي كيا گفت : پروانه نمايش  عمومي اين  فيلم  از سوي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي صادر شد.
اين فيلم  پيشتر با نظر برخي  مسئولان  از جدول  نمايش  جشنواره  فيلم  فجر خارج شد.
سيدجمال  ساداتيان  در گفت  وگو با ايرنا، افزود: نمايش  اين  فيلم  منوط به  آماده شدن  شرايط اكران  و موافقت  وزارت  اطلاعات است .وي  ابراز اميدواري  كرد كه  با استقرار مديران  جديد وزارت  ارشاد و رايزني هاي  سازنده ، فيلم  به  رنگ  ارغواني  روانه  اكران  عمومي شود.
فيلم به رنگ  ارغواني  يازدهمين  اثر بلند حاتمي كيا است  كه  با مضموني  اجتماعي  به  رابطه  عاطفي  ميان  زن  و مردي  جوان  مي پردازد.حميد فرخ نژاد، خزر معصومي ، فرهاد قائميان ، كوروش  تهامي  و مهردادضيايي  در اين  فيلم  نقش آفريني  كردند.

تعداد تماشاگران و فروش فيلم ها سير صعودي دارد
آمارهاي  مركز تحقيقات  و مطالعات  سينمايي  از مقايسه  تعداد بينندگان  و ارقام  فروش  هاي  سال  ۸۲ و ۸۳ نشانگر افزايش  ۲۵ درصدي  بينندگان  و رشد ۴۶ درصدي  فروش  فيلم  ها در سال  ۸۳ است .
به  گزارش  روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزرات  فرهنگ  و ارشاد اسلامي، مطابق  اطلاعات  سينمايي  اين  معاونت ، سال  ۸۲ تعداد ۲۵۴ فيلم  سينمايي  اكران  اول  و دوم  تهران  و شهرستان ها به  نمايش  درآمده  كه  اين  رقم  در سال  ۸۳ به  ۲۸۲ فيلم  رسيده  است.
  تعداد ۱۳ميليون  و ۵۲ هزار و ۸۰۰ نفر در سال  ۸۲ در سراسر كشور از فيلم  هاي  روي  پرده  ديدن  كرده اند كه  اين  رقم  در سال  ۸۳ با ۲۵ درصد افزايش ، به  ۱۶ ميليون  و ۳۳۷ هزار و ۴۱۲ نفر رسيد.
همچنين  در سال  ۱۳۸۲ فروش  ريالي  فيلم  هاي  اكران  شده  در سراسر كشور به ميزان  ۶۹ ميليارد و ۵۶۰ ميليون  و ۹۰ هزار ريال  ثبت  شده است  كه  اين رقم  نيز در سال  ۱۳۸۳ با افزايش  ۴۶ درصدي  فروش  به  ميزان  ۱۰۱ ميليارد و ۹۱۲ ميليون  و ۱۴۵ هزار ريال  رسيده  است.
 اين  گزارش  حاكي  است  آمارها و نتايج  اوليه  مركز تحقيقات  و مطالعات  سينمايي  در ۵ ماه  نخست  امسال  نسبت  به  سالهاي  ۸۲ و ۸۳ نيز افزايش  قابل  ملاحظه اي  را به  لحاظ تعداد بيننده ، اكران  فيلم  ها و رقم  فروش  نشان  مي دهد و پيش  بيني  مي شود روند كاهش  تعداد بينندگان  و ارقام  فروش  كه  از سال  ۸۳ متوقف  شد به  سير صعودي  خود همچنان  ادامه  دهد.

معاونان جشنواره فيلم شهر منصوب شدند
سيد عليرضا سجادپور دبير نخستين  جشنواره  فيلم  شهر در احكام  جداگانه اي  معاونان  ارزشيابي  و اجرايي  اين  جشنواره  را منصوب  كرد.به  گزارش  اداره  كل  روابط عمومي  و امور بين  الملل  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران، به  موجب  اين  احكام  محمد تقي  فهيم  و سعيد الهي به  ترتيب  به  عنوان  معاونان  ارزشيابي  و اجرايي  اين  جشنواره  منصوب  شدند.
محمد تقي  فهيم  روزنامه  نگار، نويسنده  و نايب  رئيس  انجمن  منتقدان  و از نويسندگان  سينمايي  كشور بوده  است  و تاكنون  مسئوليت  صفحات  هنري  نشريات  و داوري  بخش  هاي  مختلف  چند دوره  جشن  خانه  سينما و جشنواره هاي  فيلم  فجر، دفاع  مقدس  و كودك  و نوجوان  را برعهده  داشته  است.  سعيد الهي  نيز از افراد با تجربه  در عرصه  مديريت  اجرايي  و روابط عمومي  مراكز هنري  و جشنواره هاي  فيلم ، موسيقي ، تئاتر، فجر، دفاع  مقدس  و دانشجويي  كشور است. جشنواره  فيلم  شهر در روزهاي  ،۲۷ ۲۸ و ۲۹ شهريور همزمان  با اعياد شعبانيه  با نمايش  آثار سينمايي  بلند، مستند، كوتاه، پويانمايي  و يك  دقيقه اي  در فرهنگسراهاي  تهران  برگزار مي شود.

۱۱ هزار تماشاگر هفته گذشته به تئاتر شهر رفتند
نمايش  فنر به  كارگرداني  محمد رحمانيان  با ۴۱ اجرا و هفت  هزار و۵۶۹ تماشاگر در تالار چهارسو رتبه  نخست  جدول  فروش  تئاتر شهر را به  خود اختصاص  داد.
به  گزارش  روابط عمومي  مجموعه  تئاتر شهر، نمايش  روزي  روزگاري  آبادان  كار حميدرضا آذرنگ  با ۲۳ اجرا در سالن  قشقايي  و يكهزار و ۷۳۰ تماشاگر در رتبه  دوم  جدول  جاي  گرفت .
من  بايد برم ... خيلي  ديرم  شده  به  كارگرداني  محمد عاقبتي  با ۱۷ اجرا در كارگاه  نمايش  و ۷۶۳ تماشاگر در رديف  بعدي  جدول  فروش  جاي  گرفت .
نمايش  دوشيزه  و مرگ  به  كارگرداني  محمد حيدري  با ۱۵ اجرا و ۵۶۸تماشاگر در رتبه  چهارم  جدول  فروش  مجموعه  تئاتر شهر قرار دارد.
هشت  لحظه  از زهرا صبري  با پنج  اجرا و ۴۲۲ تماشاگر در سالن  كوچك در ديگر رده  جدول  فروش  جاي  دارد.
ليرشاه  كار سعيدآقايي  در سالن  نو با دو اجرا و ۸۴ تماشاگر در پايان  جدول  فروش  قرارگرفت .

تازه  هاي دنياي رسانه ها
... و در اين شرايط «هو» و بوش ديدار مي كنند!
ديدارهاي قريب الوقوع «هو» رهبر چين در آمريكا با جورج بوش، و پوتين در اروپا با «شرودر» صدر اعظم آلمان سوژه بسياري از تفسير هاي مطبوعاتي ديروز بود. «هو» در جريان ديدار خود از آمريكاي شمالي (كانادا، ايالات متحده و مكزيك) كه از پنجم سپتامبر (۱۴ شهريور) آغاز خواهد شد و ۱۲ روز طول خواهد كشيد با جورج بوش ديدار خواهد داشت. طبق اين تفسيرها، مسئله اتمي شدن ايران در هر دو ديدار مورد بحث قرار خواهد گرفت ولي در شرايط امروز جهان و ضعف روز افزون آمريكا به ويژه به خاطر ارتكاب اشتباه در خاورميانه كه نتيجه محاسبات نادرست بوده، گمان نمي رود كه سران روسيه و چين به زيان دوستي خود با ايران كه ادامه اين دوستي به سود هر دو كشور است قولي بدهند. در آستانه ديدار «هو» ، نتايج نظرسنجي مؤسسه حرفه اي «آيپوسو» ويژه استعلام عقايد نشان مي دهد كه ۹۰ درصد آمريكايي ها از مبارزاتي نظير اقدام «سيندي شيهن» بر ضد ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق و افغانستان حمايت كرده اند. اين مبارزات كه اعتراض هاي دامنه دار دهه هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بر ضد جنگ ويتنام را تداعي مي كند، به تضعيف موضع بوش در مذاكره با «هو» كمك مي كند. همين تحولات سبب شده است كه روزنامه هاي آمريكا عكس تظاهرات سني هاي عراق كه تصوير صدام حسين را در دست داشتند در صفحات اول خود چاپ كنند. به نوشته مفسران آمريكايي، گاف سياسي اخير «پت رابرتسون» مبلغ مسيحيت كه صريحاً ترور «هوگو چاوز» را توصيه كرد شديداً به زيان جورج بوش تمام شده است زيرا كه رابرتسون در مقام رياست ائتلاف مسيحيون از انتخاب جورج بوش حمايت كرده بود و شبكه تلويزيوني خود (سي.بي.ان) را تبليغ گر وي قرار داده بود. اظهارات صريح رابرتسون، لاتين هاي قاره آمريكا را كه در اكثريت هستند آشفته و خشمگين ساخته به گونه اي كه دوباره نگاهشان به دهان فيدل كاسترو دوخته شده است. چاوز گفته است كه با توجه به اتحاد ديرين رابرتسون و بوش، از اين پس جورج بوش را مسئول هر حادثه اي خواهد دانست كه براي او رخ دهد. لاتين هاي قاره آمريكا از اين كه يك روحاني مسيحي كه خود را مرد راه خدا مي داند چنين فتوايي براي يك مخالف سياسي (نه به خاطر كفر و الحاد) و آن هم رئيس انتخابي يك دولت صادر كرده است ابراز تعجب و خشم كرده اند و خواستار كناره گيري رابرتسون از كسوت روحانيت شده اند. روزنامه هاي آمريكا كه از اظهارات دوشنبه گذشته رابرتسون ناخرسند هستند در شماره هاي شنبه (ديروز) خود كاريكاتوري را چاپ كرده اند كه رابرتسون را در حالي نشان مي دهد كه به «سيا» دستور مي دهد: «به نام مسيح! برويد چاوز را (كه يك مسيحي است و خلاف مذهب اقدامي نكرده است) بكشيد، آمين» ! شديدترين مقاله بر ضد رابرتسون در روزنامه هاي آمريكا به قلم بانو «كاتلين پاركر» انتشار يافته كه بيشتر روزنامه ها در شماره شنبه خود آن را عيناً نقل كرده اند.
درگذشت دو مورخ و اشاره اي به فرضيه هاي آنان در تاريخ نگاري
پريروز دو تاريخدان معروف فوت شدند كه هركدام در تاريخ نويسي صاحب فرضيه بوده اند. دكتر «جان چارلز آلرايت» كه در ۹۲ سالگي فوت شد همان تاريخ نگاري است كه نيم قرن پيش به روزنامه ها توصيه كرد صفحات و يا ستون هايي تحت عنوان «مردم و مكان ها» باز كنند زيرا كه هر فرد و هر مكان داراي داستاني است كه ديگران مايلند آن را بدانند و مورخان بعداً با مشاهده روزنامه هاي قديمي در آرشيوها، كارهاي آنها را دنبال خواهند كرد. بسياري از روزنامه ها و يكي دو خبرگزاري بين المللي اين توصيه را عملي ساخته اند كه ادامه دارد. وي همانند بسياري از مورخان معروف، داستان هم مي نوشت و فروش يكي از داستان هايش از يك ميليون نسخه بيشتر شد.
مورخ ديگر كه در ۸۸ سالگي از اين دنيا رفت بانو دكتر «جين نورث شيلد» است كه او هم مانند آلرايت آمريكايي بود. طبق فرضيه او، مورخ خوب آن است كه از زادگاه خود شروع كند و تاريخچه آن را بنويسد. اگر اين تاريخچه قبلاً تهيه شده، آن را به زباني ديگر و با اطلاعات تازه و افزودن مطالب از قلم افتاده تكميل كند. واژه مورخ مترادف است با ميهن دوستي و نوعدوستي و يك مورخ نخست بايد اين علاقه را به همشهريانش و زادگاه خود، هرچند كه كوچك باشد، نشان دهد تا ديگر هموطنان باورش داشته باشند كه آنان را به جهانيان خواهد شناساند و خصلت ها و صفات خوب و خدمات جهاني شان را گوشزد و يادآوري خواهد كرد. از بانو «نورث شيلد» چند كتاب، صدها مقاله و رساله باقي مانده است.
زادروز «گوته» و چند نكته جالب از او
گوته (يوهان ولفگانگ فون گوته) نويسنده و متفكر شهير آلماني ۲۸ اوت سال ۱۷۴۹ (روزي چون امروز) در فرانكفورت آلمان به دنيا آمد و ۸۲ سال عمر كرد و كتب متعدد از جمله داستان، طنز، نمايشنامه و شعر نوشت. وي از اديبان برجسته عصر خود در اروپا به شمار مي رود. هنر «گوته» در اين بود كه افكار فلسفي اش را در قالب داستان يا نمايشنامه بيان مي كرد كه در ذهن مردم عادي نقش مي بست و به زندگي آنان شكل مي داد. وي يك انساندوست و از مبارزان راه تحقق عدالت اجتماعي و نيز بر ضد فساد و تباهي و از دوستان و همفكران شيلر بود. مورخان «گوته» را در رديف فلاسفه صاحب نظر در مسائل اجتماعي قرارداده اند. گوته از برجستگان ادبيات آلمان و نئوكلاسيسم اروپا به شمار مي رود. نكات مهم و جالبي از گوته به جاي مانده است از جمله: ذوق و استعداد است كه به زندگي يك انسان شكل مي دهد، بنابراين ايجاد سد در برابر ذوق و استعداد انسان ها و محروم ساختن آنان از پيشرفت بايد جرم شناخته شود. يك انسان باهوش و پيشرو از برنامه هاي كوچك خود آغاز نمي كند. هر وقت كه عمل شكست بخورد و از ميدان خارج شود، حرف زدن وارد ميدان مي شود و جاي آن را مي گيرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
اسيد معدي ، ويتامين ث
دكتر روزنفلد به ۲ پرسش چنين پاسخ داده است:
از ميان دارو هاي ضد اسيد معدي كه بدون نسخه دكتر به فروش مي رسند، آن را ترجيح دهيد كه قابل جذب شدن نيست. داروهاي ضد اسيد معدي قابل جذب، چه مايع و چه جامد، داراي عوارض جانبي هستند. از ميان داروهاي ضد اسيدي معدي غيرقابل جذب، شربت بهتر از نوع جامد آنها است.
درباره رابطه ويتامين «ث» و سرماخوردگي بايد گفت: كساني كه بدن آنان دچار كمبود ويتامين «ث» نباشد ديرتر و كمتر دچار سرماخوردگي مي شوند و دوره بيماري شان هم كوتاهتر و عوارض بيماري نيز خفيف است. يك سرماخورده لازم است كه در طول اين بيماري و تا ۳ روز پس از آن هر روز ۲ هزار ميلي گرم (چهار قرص) ويتامين «ث» مصرف كند تا بيماري او شدت نداشته و براثر آن دچار ضعف مقاومت بدن و هجوم بيماري هاي ديگر نشود.

اجراي گروه چهل دف در سنندج
مهر _ گروه موسيقي چهل دف در حاشيه برپايي نشست تخصصي طبيعت در هنر شرق به اجراي برنامه خواهد پرداخت.همزمان با برپايي نشست تخصصي طبيعت در هنر شرق كه در استقبال از اين همايش بين المللي، روزدهم شهريور ماه ساعت ۱۰ صبح در تالار فروردين مجتمع فرهنگي فجر سنندج برگزار مي شود، گروه موسيقي چهل دف به سرپرستي بهنام حيدري به اجراي برنامه خواهد پرداخت.همچنين با همكاري سازمان ميراث فرهنگي استان كردستان و فرهنگستان هنر، نمايشگاهي از آثار هنري با موضوع طبيعت در حاشيه برگزاري اين نشست برپا خواهد شد.

برگي از تاريخ
ارتحال عالم مجاهد و مرجع استكبارستيز شيعه آيت ا... «محمدتقي حائري شيرازي» (۱۲۹۹ ش)
آيت الله ميرزامحمدتقي گلشن حائري شيرازي در حدود سال ۱۲۳۲ ش (۱۲۷۰ ق) در شيراز و در خانداني صالح به دنيا آمد. او پس از طي دوران كودكي، به همراه پدر راهي كربلا شد و پس از اتمام مقدمات و سطوح، در درس ميرزاي بزرگ شيرازي در سامرا، شركت كرد. آيت الله شيرازي پس از چندي در شمار فاضل ترين شاگردان ميرزاي بزرگ قرار گرفت و خود نيز به تدريس پرداخت. پس از رحلت ميرزاي شيرازي، جمع زيادي از شاگردان وي، جذب حوزه درسي آيت الله محمدتقي شيرازي گرديدند و در همين ايام بود كه به ميرزاي دوم شهرت يافت. در اين ميان شاگردان فاضلي پرورش يافتند كه حضرات آيات شيخ عبدالكريم حائري يزدي، شيخ آقابزرگ تهراني، سيدجمال الدين گلپايگاني، سيدشهاب الدين مرعشي نجفي، محمدعلي شاه آبادي و محمدجواد بلاغي نجفي از آن جمله اند. اواخر عمر ميرزاي دوم، با اشغال عراق توسط استعمارگران انگليسي مواجه گرديد. ايشان يكي از مشهورترين چهره هاي شناخته شده در علم و تقوي و غيرت و شهامت ديني، پرچمدار و رهبر انقلاب مسلمانان عليه اشغالگران انگليس بود. همزمان با تجاوز انگليسي ها به جنوب عراق، ميرزاي شيرازي با فتواي معروف خود، همگان را به قيام عليه نيروهاي انگليسي دعوت كرد و انقلاب معروف به ۱۹۲۰ در عراق شكل گرفت. پس از مدتي، انگليس مي خواست فردي مسيحي را بر عراق حاكم سازد كه اين امر با مخالفت ميرزاي شيرازي دوم و علماي ديگرروبرو شد. ميرزا، به خوبي احساس مي كرد كه هدف دولت انگليس از درخواست پذيرش نماينده دولت بريتانيا به عنوان رئيس حكومت عراق تسلط بر كشورهاي اسلامي است. صدور فتواي ميرزا بار ديگر لرزه بر اركان حكومت استعمار پير افكند و دولت انگليس را به عقب نشيني از مواضع خود وادار نمود. حضور اين عالم مجاهد و فقيه آگاه براي انگليس بسيار خطرناك بود. از اين رو، تصميم گرفتند كه او را به هر نحو ممكن از ميان بردارند. گويند كه وي با دسيسه يكي از عمال انگليسي ها مسموم شد و در ششم شهريور ۱۲۹۹ ش برابر با سيزدهم ذي حجه ۱۳۳۸ ق در ۶۸ سالگي به لقاءالله پيوست. پيكر اين عالم رباني پس از تشييعي باشكوه در صحن مطهر امام حسين(ع) به خاك سپرده شد.
مرگ «مستوفي الممالك» صدراعظم مشروطه و سياستمدار (۱۳۱۱ ش)
حسن مستوفي فرزند ميرزا يوسف در حدود سال ۱۲۵۰ ش (۱۲۹۱ ق) در تهران به دنيا آمد. پدرش صدراعظم ناصرالدين شاه قاجار بود و چون درگذشت به فرمان شاه، تمام مشاغل و امتيازات او به حسن دوازده ساله داده شد و مستوفي الممالك لقب گرفت. كارهاي وي را در اين دوران، نايبي انجام مي داد كه از طرف شاه تعيين گرديده بود. مستوفي در ۳۰ سالگي راهي اروپا شد و پس از چند سال به دعوت اتابك اعظم، نخست وزير محمدعلي شاه به ايران بازگشت و در كارهاي دولت ترقي كرد. وي يكي از چهره هاي جالب و مهم عصرمشروطيت است كه شش بار به نخست وزيري رسيد و يازده كابينه تشكيل داد. پنج مرتبه وزير جنگ، چهار نوبت وزير كشور، يك دفعه وزير امور خارجه و يك بار وزير مشاور شد. وي همچنين در ادوار اول، سوم، چهارم و پنجم نماينده مجلس شوراي ملي بود، ولي به علت احراز مشاغل اجرايي، كمتر در مجلس كار كرد. اشغال ايران توسط متفقين در طي جنگ جهاني اول، خلع محمدعلي شاه قاجار و تخليه نيروهاي متفق پس از جنگ و... از جمله مهم ترين حوادث دوران زمامداري مستوفي الممالك مي باشند. وي مردي به تمام معني اشرافي بود و علي رغم داشتن فرزند زياد از همسران متعدد، هيچ كدام از فرزندانش رشد سياسي و علمي پيدا نكردند. ميرزاحسن خان مستوفي الممالك سرانجام در ششم شهريور ۱۳۱۱ برابر با ۲۵ ربيع الثاني ۱۳۵۱ ق به دليل سكته قلبي در ۶۱ سالگي جان سپرد.
روزشمار مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما

بر پرده سينماهاي تهران
* نوك برج (كيومرث پوراحمد): آفريقا، سعدي، جوان، عصر جديد، قيام، مركزي، شيدا، توسكا، كانون، سروش و ناهيد.
* سالاد فصل (فريدون جيراني): جمهوري، آستارا، عصرجديد، جي، بلوار ،ميلاد، پايتخت، كارون، پيوند، صحرا، مركزي و بهمن.
* اسپاگتي در ۸ دقيقه (رامبد جوان): شهر تماشا، شهر قشنگ، قدس، شقايق، فلسطين، حافظ، سپيده، جي، پيام انقلاب، ماندانا، ايران و پيروزي.
* بيد مجنون (مجيد مجيدي): استقلال، بهمن، فرهنگ، شاهد، گلريز، فردوسي.
* خيلي دور، خيلي نزديك (رضا ميركريمي): فرهنگ، ايران، سپيده، عصر جديد، فلسطين، شهر تماشا و موزه سينما.
* بازنده (قاسم جعفري): ملت، اروپا، تهران و پاريس.
* زن زيادي (تهمينه ميلاني) : آسيا و قيام.
* شارلاتان (آرش معيريان): پارس، آسمان آبي.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ليلي
به همه مي گفت: مجنون من تصادف كرد و مرد. ولي همه مي دانستند كه او هرگز مجنوني نداشته. او ليلي بي دلدار بود.
شادي مشتاقي

گشتي در دنياي خبرها
تلفن شبانه روزي براي سوسمارها
پكن: مأموران حفاظت از محيط زيست كشور چين در تعقيب ۱۳ سوسمار فراري هستند به همين دليل يك شماره تلفن در اختيار مردم قرار داده اند كه در صورت مشاهده اين سوسمارها بلافاصله مأموران را خبر كنند. چند روز قبل ۲۹ سوسمار از يك مزرعه در چين پا به فرار گذاشتند كه ۱۵ سوسمار دستگير و يك سوسمار نيز كشته شد اما هنوز ۱۳ سوسمار ديگر متواري اند.
با توجه به سرد شدن هوا اگر اين سوسمارها تا چند روز ديگر پيدا نشوند به طور حتم جان خود را از دست خواهند داد.
مجسمه افدرين
سيدني: پليس استراليا ۴ نفر را به جرم انبار كردن مقادير زيادي داروي افدرين دستگير كرد. جالب اينكه اين افراد با پودر اين دارو ۸۰۰ مجسمه ساخته بودند و اين مجسمه ها را در خانه اي نگهداري مي كردند. به گفته پليس از اين مقدار پودر مي توان ۱۴۴۰۰۰۰ قرص methamphetamine به ارزش ۷۲ ميليون دلار ساخت.
فرار با پاي مصنوعي
آيووا: يك مرد معلول كه در حال امتحان كردن يك پاي مصنوعي به ارزش ۱۷ هزار دلار بود پا به فرار گذاشت و متواري شد. وي كه براي خريد اين پاي مصنوعي به يك فروشگاه لوازم ارتوپدي مراجعه كرده بود از صاحب فروشگاه اجازه گرفت تا با اين پاي مصنوعي چند دقيقه اي در خيابان قدم بزند اما ديگر به فروشگاه باز نگشت. جستجوي پليس براي دستگيري وي تاكنون بي فايده بوده است.
اختلاس ۹ ميليون دلاري
توكيو: يك كارمند بانك در ژاپن طي ۱۲ سال بيش از ۹ ميليون دلار از مشتريان به سرقت برد تا اينكه شكايت افراد زيان ديده، منجر به دستگيري اش شد. اين زن ۵۴ ساله مشتريان را تشويق به سپرده گذاري و خريد اوراق مشاركت مي كرد اما در واقع پول هاي دريافتي از آنان را به حساب خودش مي ريخت. وي براي اينكه مشتريان مشكوك نشوند هر چند ماه يكبار مبلغي به عنوان سود به آنان مي پرداخت.
رئيس متخلف
مينه سوتا: رئيس پليس يكي از بخش هاي مينه سوتا به دليل ترك محل سانحه رانندگي خود مجبور به استعفا شد. وي كه با خودروي شخصي در حال حركت به سوي محل خدمتش بود، دچار سانحه شد و در پي وقوع سانحه محل را ترك كرد و به مدت ۱۳ ساعت متواري بود. مأموراني كه در محل وقوع سانحه حضور يافتند با چند بطري مشروبات الكلي و اسلحه او مواجه شدند. در پي انتشار اين خبر رئيس پليس مجبور به استعفا شد.
اتاق خواب در فروشگاه
نيويورك: يكي از بزرگترين فروشگاه هاي فرودگاهي كشور آمريكا براي مسافران خسته پروازهاي هوايي كه وقت كافي براي رفتن به هتل ندارند و مي خواهند يك چرت كوتاه بزنند اتاق هاي خواب با طراحي هاي متفاوت در نظر گرفته است. هزينه يك ساعت اقامت در اين اتاق ها ۴۲ دلار است.
در همين حال منتقدان اين طرح مي گويند مسافران خسته بهتر است با پرداخت ۸ دلار يك بليت سينما خريداري كنند و به مدت دو ساعت در سالن نمايش فيلم بخوابند، چون برايشان ارزانتر تمام مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۵۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه بيش از صد اثر از ۱۲ نگارخانه  / ۶ تا ۲۸ شهريور / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲۲۹۹۴۳۰۲
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۵ تا ۱۷ شهريور / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲ _ ۳۱۶ / تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳
* نگارخانه نوا: نمايشگاه گروهي نقاشي فيروزه بهنيا و شاگردان / تا ۸ شهريور / مقدس اردبيلي، خيابان ب، كوچه چهارم، پلاك ۱/،۱۲ تلفن: ۲۲۰۴۷۷۸۹
* موزه امام علي(ع): نمايشگاه سفال با عنوان «غريبستان» آثار منوچهر سوري / تا پايان شهريور / خيابان ولي عصر، روبروي نيايش، بلوار اسفنديار، شماره ۳۵ / تلفن: ۲۲۰۲۴۸۴۸
* گالري گلستان: نمايشگاه عكاسي نيما بالازاده / تا ۱۰ شهريور / دروس، كماسايي، شماره ۴۴ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹

گل و گياه
سدوم آويز
000351.jpg
نام علمي: Sedum morganianum
خانواده: CRASSULACEAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي و گستردگي ۳۰ سانتي متر است داراي برگ هاي آبي مايل به سبز بوده و در بهار و تابستان گل هاي ستاره اي شكل صورتي كمرنگ تا قرمز ارغواني رنگ آن ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني و اندكي قليايي با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۷-۵ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار و يا تهيه قلمه از شاخه ها بدون گل در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |