سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۱ - Jul 19, 2005
در مراسم گشايش پل برقي ميلاد نور اعلام شد:
هر ۱۰روز ، افتتاح يك پل عابر پياده جديد در تهران
رئيس شوراي شهر تهران: استفاده بهينه شهروندان از خدمات شهرداري نيازمند فرهنگ سازي و آموزش است
002499.jpg
002502.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه شهري: ديروز طي مراسمي پل مكانيزه ( پله برقي) ميلاد نور در شهرك قدس با حضور مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و دكتر علي سعيدلو سرپرست شهرداري تهران مورد بهره برداري قرار گرفت.
دراين مراسم مهندس چمران طي سخناني گفت: در حالي كه تهران در ميان شهرهاي بزرگ بيشترين تعداد پلهاي هوايي را دارد اما شاهد كمترين استفاده از اين پلها توسط عابرين پياده هستيم.
به اعتقاد رييس شوراي اسلامي شهر تهران استفاده بهينه شهروندان از اين گونه خدمات نيازمند فرهنگ سازي و آموزش است.
وي مهمترين خصيصه شوراي شهر و شهرداري تهران را انگيزه بالا در خدمت رساني به شهروندان اعلام كرد و گفت: ابر شهر تهران آنقدر گسترده است كه هر چقدر هم فضاي سبز، پل، بزرگراه، فروشگاه در آن احداث شود و يا رفت و روب در آن صورت پذيرد باز هم به چشم نمي آيد.
اين در حالي است كه به اعتقاد مهندس چمران امكانات و بودجه شهرداري در برابر حجم نيازمنديهاي شهر تهران قابل توجه نيست.
وي در اين راستا به بودجه ۲ ميليارد دلاري شهر مسكو اشاره كرد در حالي كه از سالها قبل كار تكميل مترو و ساير خدمات زير بنايي از جمله راهسازي، فضاي سبز، پل سازي و غيره در آن به پايان رسيده است.
دكتر سعيدلو سرپرست شهرداري تهران نيز در اين مراسم حجم اعتبارات اختصاص يافته براي اجراي انواع پروژه هاي شهري در تهران را سالانه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد و اين رقم را پاسخگوي درصد كمي از مطالبات مردم دانست.
سعيدلو خبر داد: شهرداري تهران با انديشيدن تمهيداتي سعي در جلب و جذب سرمايه ها و مشاركتهاي مردمي دارد تا با فراهم كردن زمينه هاي صرفه اقتصادي براي بخش خصوصي كار را به جايي برساند كه ۸۰ درصد فعاليت هاي عمران شهري، توسعه فضاي سبز، فضاهاي فرهنگي و هنري در تهران از محل مشاركتهاي مردمي به پيش برود.
به اعتقاد سعيدلو بودجه شهرداري تهران پاسخگوي حجم نيازمنديها و نواقص موجود در شهر تهران نيست.
مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز در مراسم بهره برداري از پل مكانيزه شهرك قدس گفت: امروزه مديريت شهري براي اداره بهينه شهر تهران از آخرين تكنيكهاي مديريتي روز دنيا بهره مي جويد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران از تعهد احداث ۱۸۰ پل عابر پياده غيرمكانيزه توسط سازمان زيباسازي سخن گفت كه تاكنون ۱۰۰ دستگاه از آن به مرحله اجرا درآمده است و ۸۰ دستگاه باقيمانده، نيز تا پايان سال آماده بهره برداري خواهد شد.
وي خبرداد: هر ۱۰ روز يكبار شاهد افتتاح يك پل عابر پياده در شهر تهران خواهيم بود.
محمدي زاده پلهاي مكانيزه را به عنوان نسل نوين از پلهاي عابر پياده ناميد كه احداث آنها از نيمه دوم سال ۸۳ آغاز شد و تا امروز ۱۱ مورد آن به بهره برداري رسيده است و قرارداد احداث ۱۵ دستگاه پل مكانيزه ديگر هم منعقد شده است.

سرپرست شهرداري تهران درمراسم آغاز عمليات اجرايي مجتمع غدير:
مراكز خدماتي در همه نقاط شهر تهران بايد تدارك ديده شود
سرپرست شهرداري تهران اعلام كرد: مديران شهري بايد نيازهاي خدماتي محدوده هاي مناطق را بررسي و بستر مناسب را براي ساماندهي شبكه حمل و نقل معابر، مقاوم سازي شهر، برقراري امنيت و بالابردن روحيه ساكنان شهر فراهم كنند.
دكتر علي سعيدلو سرپرست شهرداري تهران با اعلام مطلب فوق در مراسم آغاز عمليات اجرايي مجتمع بزرگ پاركينگ طبقاتي، تجاري، خدماتي و تفريحي غدير اظهارداشت: امور مربوط به شهرداري يك بعدي نيست بلكه لازم است تمام ابعاد مديريت واحد شهري درنظر گرفته شود كه در اين بين اجراي برخي پروژه ها موجبات نگراني ساكنان محله ها را به همراه دارد كه ايجاب مي كند با اطلاع رساني صحيح، آگاهي هاي عمومي را در زمينه طرح هاي اجرايي بالا برد.
وي خاطرنشان كرد: منطقه يك برخلاف ظاهر آن داراي محله هاي محروم است و تاكنون فعاليت هاي عمراني، ترافيكي و خدماتي آن در بين مناطق شهرداري تهران در رده هاي نخست قرار دارد و ما شاهد اجراي طرح هاي فرامنطقه اي و شهري مانند احداث بلوار ۳۵ متري شهيد اندرزگو در اين منطقه هستيم و اميدواريم منابع درآمدي بيشتري جذب و صرف ساماندهي اين منطقه شود.همچنين مهندس حسين بيادي نايب رييس شوراي اسلامي شهر تهران طي سخناين با تاكيد براينكه خدمات صادقانه و خالصانه مهمترين عامل پيشرفت طرح هاي شهري است تصريح كرد: مردم ما انسان هاي فرهنگي و معتقد به دين هستند و خواستار شهري هستند كه خالصانه ساخته شود.
شهردار منطقه يك نيز مشاركت را عامل موثر در سرعت بخشيدن به اجراي طرح هاي شهري دانست و گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از ۱۷۰ طرح شهري با هزينه هاي بيش از ۳۰۰ ميليارد ريال اجرا شده كه بودجه عمراني آن ۱۵ برابر بيشتر از سال ۸۲ بوده است.
محمدرضا بمانيان افزود: تمركز مراكز خريد در تجريش و حضور بيش از ۵۰۰ هزار نفر گردشگر از ويژگي هاي شهري منطقه يك به شمار مي آيد كه با تملك باغ ملك يك مسير جديد به طرف گلابدره براي كوهنوردان و گردشگران فراهم خواهد شد و مراكز خريد متنوع نيز در محله هاي مختلف احداث خواهد شد.
گفتني است اين مجتمع در زميني به مساحت ۶ هزار مترمربع و زيربناي ۴۵ هزار مترمربع بااحتساب برآورد هزينه اوليه تملك و ساخت بيش از ۴۳۲ ميليارد و ۷۳۲ ميليون ريال در ۸ طبقه و شامل چهار طبقه پاركينگ طبقاتي و چهار طبقه مجموعه ورزشي، مركز تجاري، مركز فرهنگي و سالن برگزاري مراسم با ظرفيت ۱۴۰۰ نفر طراحي شده است.

ترازنامه مالي سال ۸۳ شهرداري
002511.jpg
گروه شهري: سرپرست شهرداري تهران گفت: ترازنامه مالي يا گزارش عملكرد بودجه اي شهرداري تهران در سال ۸۳ تا پايان نيمه مردادماه امسال به شورا ارايه مي شود. دكتر علي سعيدلو با اعلام اين خبر در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران درخصوص نحوه گزارش مالي شهرداري به مراجع ذي صلاح گفت: شهرداري آمادگي دارد تا به طور شفاف عملكرد و اطلاعات مربوط به ترازنامه مالي سازمان را در اختيار هر فرد مراجعه كننده و سازمان علاقمند قرار دهد، ولي بر اساس قانون، شهرداري هيچ مسئوليتي براي ارايه گزارش مالي به وزارت كشور ندارد و شوراي شهر تنها مرجع رسيدگي به مسايل مالي اين نهاد است.

۱۸۰ميليون ريال وام خريد مسكن
002514.jpg
ايلنا: مهندس فريدون درويش  زاده، معاون وزير مسكن و شهرسازي از افزايش وام مسكن براي سپرده  گذاران بانك مسكن تا سقف ۱۸۰ ميليون ريال خبر داد و گفت: به منظور رفع ركود فعلي در بازار مسكن كشور، با بانك مسكن مذاكراتي انجام شده تا ميزان سقف وام مسكن براي سپرده  گذاران اين بانك تا ميزان ۵۰ درصد بيش از تسهيلات اعطايي فعلي افزايش يابد.وي، ادامه داد: اين افزايش تنها براي سپرده  گذاران بانك مسكن بوده و در صورت خريد مسكن از انبوه سازان، تنها در سال  جاري انجام خواهد پذيرفت.وي ركود فعلي بازار مسكن را ناشي از يك رونق نسبي طولاني و طبيعي دانست و گفت: با ادامه سياست  هاي حمايتي از بخش مسكن، ركود از اين بازار رخت بر مي  بندد.

تصميمات جديد براي مقابله با زلزله
002508.jpg
خبرگزاري فارس: به منظور اجرايي شدن پروژه هاي طرح جامع مديريت بحران شهر تهران، «شوراي راهبردي پروژه هاي طرح جامع مديريت بحران شهر تهران» تشكيل مي  شود. اين تصويب نامه مقرر كرد كه سازمان هواپيمايي كشوري ظرف مدت يك ماه با همكاري وزارت كشور، طرح ايجاد «باندهاي فرود اضطراري» را در مناطقي كه ايجاد اين باندها ضرورت دارد تهيه و براي اتخاذ تصميم به مبادي ذي ربط ارسال كند. بررسي در مورد ايجاد «پدهاي هلي كوپتري» بيمارستان هاي تهران و ارايه نتيجه به دبير خانه ستاد و نيز بررسي در مورد ناوگان امداد و نجات هوايي موضوعاتي است كه جمعيت هلال احمر آن را انجام خواهد داد.

تجليل از شهروندان نمونه تهراني
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران روز پنجشنبه طي مراسمي از ۳۳ شهروند نمونه و برگزيده تهراني تجليل خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي از برگزاري نخستين جشنواره تجليل از برگزيدگان شهر تهران در مركز بين المللي همايش هاي صدا و سيما خبر داد و گفت: در اين مراسم از برگزيدگان و شهروندان نمونه سال ۸۳ كه در سطح داخلي يا بين المللي بالاترين رتبه را در رشته هاي مختلف كسب كرده و از سوي دستگاه هاي اجرايي در حوزه تخصصي به عنوان افراد نمونه معرفي شده اند با اهداي تنديس يادبود شهروندي به منظور ايجاد رقابت سالم بين شهروندان تهراني تجليل معنوي صورت خواهد گرفت.
وي افزود: در حال حاضر يك خلأ جدي در ارتباط با ايجاد جايگاه معنوي براي نخبگان كشور وجود دارد كه برطرف شدن آن نيازمند رويكرد خاص در مديريت شهري و مديريت كلان كشور است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر خاطرنشان كرد كه اكثر اين ۳۳ شهروند برگزيده را زنان تشكيل مي دهند كه با كسب بالاترين رتبه در حوزه هاي تخصصي مختلف از جمله علمي، دانشگاهي، دانشجويي، دانش آموزي، ورزشي، قرآن، نهج البلاغه، موسيقي، تئاتر به عنوان شهروند نمونه سال ۸۳ معرفي شده اند.
وي گفت: شهروندان برگزيده توسط دستگاه ها و در حوزه تخصصي معرفي شده اند و شوراي شهر در گزينش اين افراد نقشي نداشته است.
خادم با بيان اينكه تجليل از نخبگان نبايد صرفا از ديد مالي صورت گيرد، گفت: در نخستين جشنواره تجليل از شهروندان نمونه سال ۸۳ با اهداي تنديس شهروندي قدرداني خواهد شد.
وي در عين حال افزود: مديريت شهري دنبال اين است كه محلي در يكي از فرهنگسراها و يا خانه هاي فرهنگ اختصاص داده شود تا بتوان در آينده نام و مشخصات شهروندان برگزيده سال را براي يادبود و ماندگاري درج كرد.
خادم همچنين گفت: با فعال شدن دبيرخانه همايش تجليل از برگزيدگان، جنبه هاي تشويقي و امتيازهاي اجتماعي نيز در نظر گرفته مي  شود تا عاملي براي تشويق ساير شهروندان به ويژه جوانان براي كسب موفقيت و جايگاه شهروند نمونه باشد.
وي شناسايي، معرفي و تجليل از شهروندان شاخص و برگزيده در حوزه فعاليت هاي برجسته در شهر تهران و الگوسازي و ايجاد انگيزه در اقشار مختلف جامعه را از اهداف اين جشنواره عنوان كرد.

برگزاري كلاس هاي ورزشي رايگان در فرهنگسراي ورزش
فرهنگسراي ورزش به منظور پركردن اوقات فراغت افراد علاقمند به رشته هاي ورزشي در فصل تابستان كلاس هاي ورزشي رايگان برگزار مي كند.
فرهنگسراي ورزش با توجه به اهداف نهضت فرهنگي تابستاني كه مهمترين آن پركردن اوقات فراغت مي باشد كلاس هاي آموزشي، اسكيت، ورزش هاي هوايي، اسكواش  باز، فوتبال دستي و مدرسه فوتبال را زيرنظر مربيان مجرب و كارآزموده برگزار مي كند. مراسم افتتاحيه اين كلاس ها ديروز با حضور مهندس اسفنديار رحيم مشائي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار شد.همچنين كلاس هاي آموزشي دارت و تورهاي رايگان توچال و پخش فيلم هايي با مضمون ورزشي، اجتماعي، فرهنگي نيز از اول فصل تابستان در فرهنگسرا آغاز شده است.

ساخت و سازهاي غيرقانوني در سرخه حصار
همچنان ادامه دارد
گروه شهري: به رغم تأكيد همه مسئولان مبني بر غير قانوني بودن ساخت و ساز در پارك ملي سرخه حصار، فعاليت هاي غيرمجاز در اين محدوده ادامه دارد.
فرهاد دبيري، مديركل دفتر حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست، در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن تأكيد بر ساخت و سازهاي شبانه و غيرقانوني در اراضي پارك ملي سرخه حصار گفت: صاحبان اراضي شهرك زيتون ۲۴۰ هكتار از اراضي سرخه حصار را در اختيار دارند كه كاربري آن فضاي سبز است. زمين هايي كه تسطيح نشده و فاقد امكاناتي نظير آب، برق و گاز است. اما شبانه در آن حلبي آباد ساخته مي شود.
به گفته دبيري، براساس تصميم مشترك مسئولان ذيربط مقرر شده است ۵۰۰ هكتار از اراضي شهرك پرديس كه تسطيح و آماده شده و از آب، برق و گاز برخوردار است به طور معوض به مالكان اراضي شهرك زيتون داده شود. ۲۰۰ نفر از اعضاي اين تعاوني هم براي دريافت زمين معوض به اداره كل محيط زيست مراجعه كرده اند اما اين افراد با تهديد هيأت مديره تعاوني مواجه شده اند. اين در حالي است كه مديرعامل تعاوني مسكن اعلام كرده است كه هرگاه سازمان حفاظت محيط زيست به همه اعضا يعني ۴ هزار عضو تعاوني زمين معوض داد مشكل برطرف مي شود. حال آن كه در اساسنامه تعاوني مذكوربندي قيد شده كه طبق آن هر عضوي كه زمين معوض بگيرد از عضويت تعاوني خارج مي شود.
دبيري مي افزايد: اين عملكرد هيأت مديره تعاوني سبب شده تا سازمان به جاي اينكه با تعاوني مواجه باشد با ۴ هزار عضو آن مواجه باشد. وي با اشاره به تصميم مشترك مسئولين ذيربط در اواخر خردادماه گذشته مبني بر تحويل زمين معوض به اعضاي تعاوني شهرك زيتون خاطرنشان كرد: طبق قانون ما كارشناس معرفي كرديم و اين كارشناس آماده قيمت گذاري زمين هاي مورد نظر است از سوي ديگر زمين هاي معوض در شهرك پرديس قيمت گذاري شده و قيمت آن مشخص است ولي تعاوني هنوز كارشناسي معرفي نكرده است.

شبكه معابر عمومي شمال تهران بهسازي شدند
002505.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۳ تهران اعلام كرد شبكه معابر عمومي شمال تهران بهسازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۳ دكتر علي اصغر تهراني درباره بهسازي پياده روها گفت: در فاز نخست طرح استانداردسازي معابر عمومي، پياده روهاي حاشيه ميدان ونك و خيابان شريعتي حد فاصل پل سيدخندان تا خيابان خواجه عبدالله و همچنين بلوار كاوه بازسازي و بهسازي شد.
وي افزود: در بهسازي پياده رو از نوين ترين تكنولوژي ها و با دوام ترين سنگ فرش هاي متداول استفاده شده است.
وي همچنين با بيان اين مطلب كه ترميم روكش معابر عمومي ازجمله خيابان ها موجب روان سازي ترافيك و نيز كاهش زمان سفر، صرفه جويي در مصرف سوخت خودروها و همچنين كاهش منابع آلاينده هوا و صوتي مي شود، افزود: همزمان با بهسازي سطح معابر درجه اول نظير بزرگراه رسالت، بزرگراه همت به حقاني، خيابان شيخ بهايي، خيابان اسفندياري و بزرگراه آفريقا، ترميم روكش آسفالت خيابان هاي درجه دوم نيز انجام مي شود و اين مهم به تدريج ادامه دارد.به گفته وي خيابان هاي رودبار شرقي، محوطه بوستان ملت _ خيابان شريعتي حد فاصل دولت تا بزرگراه صدر و خيابان هاي ميرداماد و برزيل ديگر معابري هستند كه آسفالت سطح آنها ترميم شده اند.
شهردار منطقه ۳ همچنين از جدول گذاري حاشيه معابر عمومي خبر داد و افزود: تاكنون عمليات جدول گذاري خيابان هايي ازجمله گاندي حدفاصل پل شهيد همت تا چهار راه شهيد حقاني، قبا، شيراز جنوبي حدفاصل خيابان ملاصدرا تا كوچه شيراز، گل نبي حدفاصل پاسداران تا خيابان شريعتي، دستور جنوبي و فتح انجام شده است و متعاقب تامين اعتبارات عمراني، به تدريج جداول ساير خيابان ها نيز نوسازي مي شود.
وي تصريح كرد: در ساخت جداول حاشيه معابر از تكنولوژي و معابر جديد استفاده مي شود و همين موضوع موجب ارتقاء كيفي مصالح بتوني جداول و سريع عمليات اجرايي شده است.
دكتر تهراني تاكيد كرد: عمليات بهسازي معابر عمومي به نحوي انجام مي شود كه با مسقف كردن انهار، به ميزان قابل توجهي به سطح معابر افزوده شده و از اين رو ضمن هدايت آب هاي سطحي و جلوگيري از آلودگي هاي بصري، شاهد روان سازي ترافيك در سطح معابر عمومي هستيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |