سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۱ - Jul 19, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): زمان آسايش و خوشي خود را مايه اي براي روزهاي ابتلاي خويش ساز.
غررالحكم / ۶۴
امروز با حافظ
فراق يار نه آن مي كند كه بتوان گفت
شنيده ام سخني خوش كه پير كنعان گفت
كنايتي است كه از روزگار هجران گفت
حديث هول قيامت كه گفت واعظ شهر
برنامه هاي موزه سينما اعلام شد
مهندس مهدي سليمي، مديرعامل موزه سينما در جمع خبرنگاران به تشريح برنامه هاي آينده اين موزه پرداخت.
به گزارش ايسنا، وي برنامه هاي آينده موزه  سينما را توجه به سه محور توسعه فعاليتها، فضاها و ارتباطات فرهنگي برشمرد.
وي درباره توسعه فعاليتهاي فرهنگي موزه تصريح كرد: تلاش بر اين است فعاليتهايي انجام شود، كه در سينما انجام نشده است و درنهايت هدف ما اين است كه موازي كاري صورت نگيرد.وي از آمادگي موزه براي انتشار يك كتاب در هرماه خبر داد و گفت: راه اندازي سايت موزه سينما را در برنامه هاي آينده در نظر داريم و در تلاش هستيم، تنديس هايي از مفاخر سينماي ايران را در موزه نصب كنيم؛ به طوري كه اطراف موزه مزين به اين تنديس ها شود.
سليمي در توضيح گسترش فضاهاي فرهنگي موزه  سينما افزود: طرح بزرگ باغ ايراني در زمان شهردار قبلي تصويب شده و اعتبار آن نيز در شهرداري تامين خواهد شد كه به موجب آن كتابخانه برداشته مي شود و فضاي موزه تا خيابان گسترش خواهد يافت.
مدير عامل موزه سينما از راه اندازي چايخانه سنتي موزه به عنوان ديگر برنامه آينده خبر داد و يادآوري كرد: كلنگ چايخانه در اين هفته زده مي شود و اميدواريم طي يك برنامه دو ماهه در پاييز و زمستان چايخانه را مورد بهره برداري قرار دهيم.
سليمي تصريح كرد: در مدت سه چهار ماه تمام ساختمان موزه را مرمت كرده ايم و اميدواريم به زودي سالن ديگري را با گنجايش ۲۵۰ صندلي كه بودجه آن در شوراي شهر به تصويب رسيده، تاسيس كنيم.
وي در ادامه توسعه ارتباطات فرهنگي را مهم ترين فعاليت موزه سينما برشمرد و گفت: با بسياري از موزه هاي سراسر دنيا ارتباط برقرار كرده ايم كه در همين راستا موزه تورين ايتاليا اعلام آمادگي كرده است، هفته گزيده موزه سينماي ايران را در تورين برگزار كند.

عبدالحسيني: سوژه هاي مذهبي در
نمايشگاه هاي عكس مهجور مانده است
مهر: محمود عبدالحسيني گفت: به مناسبت ايام فاطميه تصميم به برگزاري يك نمايشگاه با تم هاي مذهبي گرفتم زيرا تصور مي كنم سوژه هاي مذهبي در نمايشگاه هاي عكس مهجور مانده است. وي افزود: عنوان نمايشگاه عكس هاي من غريب است.
من به شخصه به عنوان در آثارم معتقد نيستم. شايد به اين خاطر كه فكر مي كنم، عكس اساسا احتياج به عنوان ندارد. در اين نمايشگاه نيز به جز يكي دو عكس من، بقيه تماما فاقد عنوان هستند. عكس هايي كه مي بينيد در اين نمايشگاه با عنوان ارائه شده است، به اين دليل بوده كه مردم از من درباره مكان ها و فضاهاي داخل برخي عكس ها مي پرسيدند. به عنوان مثال، من يك عكس كار كردم كه كوچه بني هاشم در مدينه را به تصوير مي كشيد. اين درواقع يك نوع الهام بود كه من از بناهاي اين كوي گرفتم. البته اين كوچه كه در مدينه واقع شده بود، در حال حاضر از بين رفته است. طبعا مخاطب درباره اين مكان كنجكاو مي شود و من  خواستم با گذاشتن يك عنوان در كنار كار، به راهنمايي مخاطب بپردازم.اين عكاس در پاسخ به اين سوال كه فكر مي كنيد برگزاري نمايشگاه هاي عكس چه تاثيري بر روند عكاسي ايران خواهد گذاشت، تصريح كرد: برپايي نمايشگاه عكس امري عمومي است كه در تمام كشورها اتفاق مي افتد.
در واقع، هر عكاسي كه مبادرت به برگزاري يك نمايشگاه عكس كند، اين معني را مي رساند كه هنوز زنده و پابرجاست و قادر است اثري را خلق كند. از طرفي نمايشگاه هاي عكس باعث مي شود تا اثر مخاطب به چالش و نقد كشيده شود.اگر دقت كنيد مي بينيد كه وقتي يك هنرمند به ارائه يك اثر مي پردازد، قصد دارد كه پيامي را به مخاطبان القا كند. من تصور مي كنم براي هر پديدآورنده عكس، نشر آن مهم تر است.در غير اين صورت اگر يك هنرمند بخواهد يك اثر ارائه كند ولي آن را دور از دسترس مخاطب بگذارد، گويي مبدل به آب راكد شده است. به هر حال، مخاطب بايد يك اثر را ببيند و آن را بپسندد.

برگي از تاريخ
سالروز پيروزي مسلمانان و فتح آندلس
۱۹ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۸۷۰ فرانسه به آلمان اعلان جنگ داد ولي در جنگي كه روي داد شكست خورد. در سال ۱۸۸۰ عاريه دادن كتاب از سوي كتابخانه هاي عمومي به مردم عادي - هر كسي كه مراجعه كند و نام و نشاني خود را به ثبت برساند- از شهر سانفرانسيسكو آمريكا آغاز شد. يازده قرن پيش از آن كتابخانه عمومي مرو (زمان سامانيان) عاريه دادن كتاب را باب كرده بود، اما نه به هر كس، تنها به پژوهشگران و علماء و ادباء. البته در آن زمان كتابخواني هم كار هر كس نبود. در سال ۱۲۹۰ هجري شمسي محمدعلي ميرزا، شاه مخلوع قاجار، با حمايت روسيه به منظور پس گرفتن تاج و تخت با يك سپاه وارد گرگان شد تا از آنجا به تهران آيد. در سال ۱۳۲۰ هجري شمسي در پي سه هفته بازي دپپلماتيك به منظور اغفال رضاشاه، و پس از رسيدن نيروهاي انگليسي از هند به عراق، لندن و مسكو نسبت به ايران چهره عوض كردند و به تهران يك اخطار اولتيماتوم مانند تسليم داشتند كه بي درنگ و بدون چون و چرا آلماني ها را از خاك ايران بيرون كند. در سال ۱۹۴۳ متفقين بمباران شهر رم را علي رغم قولي كه براي حفظ آثار تاريخي اين شهر داده بودند آغاز كردند. در سال ۱۹۴۷ هنگامي كه شوراي عالي كشور ميانمار (برمه) جلسه داشت، چند مرد مسلح وارد تالار شدند و «آنگ سان» نخست وزير داخلي اين كشور و شش تن از همرزمانش را كشتند. آنگ سان كه سال ها براي كسب استقلال وطنش تلاش كرده بود از انگلستان قول گرفته بود كه سال بعد به برمه استقلال كامل دهد كه ترور شد. از آن پس هر دسته، گروه ديگر را متهم به اين ترور جمعي كرده است. اينك دختر او بانو «آنگ سان شون كاي» رهبر مخالفان دولت ژنرال ها، مبارزه ناتمام پدر را براي استقرار دمكراسي در برمه ادامه مي دهد. در سال ۱۹۴۹ دولت فرانسه به لائوس مستعمره خود در شبه جزيره هندوچين استقلال داد. اين كشور كوهستاني كه ميان ويتنام، كامبوج، تايلند، برمه (ميانمار) و چين قرار گرفته است، پنج ميليون جمعيت دارد.
و اينك برگ امروز: امروز ۱۹ ژوئيه سالروز پيروزي طارق ابن زياد بر ارتش ويزيگوت ها در آندلوسا (آندلس مناطق جنوبي و شرقي اسپانيا) است كه در سال ۷۱۱ ميلادي صورت گرفت. در اين جنگ «رودريك» پادشاه ويزيگت ها كشته شد. طارق كه يك ژنرال از مردم «بربر» آفريقاي شمالي بود و معاونت موسي ابن نصير، حكمران اموي آفريقيه (سرزمين هاي مسلمان نشين شمال آفريقا) را برعهده داشت، به تصميم دمشق (وليد ابن عبدالملك از بني اميه) عزم تصرف اروپا و به اسلام دعوت كردن مردم اين منطقه را كرده بود. وي در سي ام آوريل ۷۱۱ با لشكريانش از تنگه ميان آفريقا و اروپا كه به نام او جبل طارق (جيبرالتار) خوانده مي شود گذشته و پا به خاك اروپا گذاشته بود.
«واشنگتن اروينگ» مورخ و پژوهشگر آمريكايي پس از سال ها مطالعه درباره كارهاي طارق در اسپانيا، شمال آفريقا و خاورميانه و پيمودن مسير لشكريان او، در سال ۱۸۳۵ كتابي تحت عنوان «فتح اسپانيا: افسانه ها و حقايق» منتشر ساخته است. در اين كتاب، اروينگ نوشته است: طارق پس از عبور از تنگه، دستور بازگشت به كشتي ها را داد و خطاب به سربازانش گفت: «براي شما جايي براي فرار نيست. دريا در پشت است و دشمن در جلو. بايد به ياري خدا اميدوار و به دستورهاي او مؤمن باشيد و بردباري را از دست ندهيد تا به پيروزي برسيد. شمشيرهايتان را از دست ندهيد و بدانيد كه حق هميشه پيروز است. اگر بر شهر و دياري دست يافتيد، اماكن و آنچه را كه متعلق به جامعه است و از خزانه عمومي (بيت المال) ساخته شده است تخريب و ويران نكنيد كه اسلام تخريب اماكن عمومي را نهي كرده است. افراد دشمن پس از تسليم شدن، در امان هستند و نبايد به آنان آسيب برسد» .
طارق پس از پيروزي بر ويزيگوت ها قصد تصرف فرانسه را كرد و چند نقطه از خاك فرانسه را هم به دست آورد. منصور ابن موسي حكمران آفريقيه پس از اطلاع از پيروي طارق، به اسپانيا رفت و در آنجا بر سر چگونگي تصرف بقيه اروپا، ميان آنها اختلاف افتاد و وليدبن عبدالملك اموي هر دو را به دمشق براي مذاكره دعوت كرد. پس از ورود اين دو به طور جداگانه به دمشق، وليد درگذشت و جانشين او سليمان بن عبدالملك كه از بيم جان و از دست دادن حكومت، قصد كشتن برخي از ژنرال ها و حكمرانان بي اعتنا به خود را كرده بود، موسي بن نصير را به بهانه اين كه با شمشير(مسلحانه) به حضور او رفته بود به زندان افكند و در آنجا به دستور حكومت در ۷۶ سالگي كشته شد و طارق هم از نظر افتاد و از او به خاطر فتح اسپانيا كه قرن ها در دست مسلمين بود تقدير نشد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
انسداد رگ ها
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين پرسش كه اصطلاح پزشكي «ايسكيميا» از كجاست گفته است: نرسيدن اكسيژن كافي به يك عضو بدن بر اثر تنگ شدن و انسداد يك سرخرگ محلي را «ايسكيميا» كه ريشه يوناني دارد مي خوانند و عمدتاً در رابطه با ماهيچه قلب است. اگر در معاينات آزمايشگاهي معلوم شود كه ناشي از يك سرخرگ است، با تكنيك «انژيوپلاستي» آن را باز مي كنند، ولي چنانچه پاي چند سرخرگ در ميان باشد و يا اين كه درصد انسداد زياد باشد و با داروتراپي نشود درمان كرد، راهي جز عمل جراحي قلب باز وجود ندارد.

بهارستان
پنداري قرآن دانسته اي؟ بدايت قرآن دانستن به نزديك مردان آن است كه بداني، چون بدايتش نداني نهايتش چه داني كه چه بود.
نامه ها -عين القضات همداني

تازه هاي دنياي رسانه ها
ماه ژوئيه و فيچر پيشرفت هاي علمي
برخي از روزنامه هاي چاپ آمريكا به مناسبت سالروز فرود آمدن سرنشينان آپولو ۱۱ در سطح كره ماه در بيستم ژوئيه سال ۱۹۶۹ يك فيچر طولاني درباره پيشرفت هاي علمي و زادروز و سالگشت مرگ دانشمندان در ماه ژوئيه منتشر ساخته اند كه دو مورد از آنها به اختصار از اين قرار است:
«فرانسوا زاويا بيشا» بافت شناس فرانسوي و بنيانگذار هيستولوژي (بافت شناسي)، ۲۲ ژوئيه سال ۱۸۰۲ در گذشت. وي موفق به طبقه بندي بافت ها تا ۲۱ نوع شد. «بيشا» كاري را آغاز كرد كه در طول قرون ۱۹ و ۲۰ تكميل شده است.
۲۲ ژوئيه زادروز «گرگور مندل» دانشمند اتريشي است كه در ۱۸۲۲ به دنيا آمد. از مندل به عنوان پدر و بنيانگذار علوم ژنتيك نام برده مي شود. وي بود كه اصول وراثت را كشف كرد و قانون آن را نوشت كه بعد از او راهش ادامه يافته و هنوز تلاش پژوهشگران براي تكامل اين علوم ادامه دارد.
صعنت اتومبيل سازي آمريكا زير سئوال
شبكه ان.بي.سي و به نقل از آن برخي از روزنامه هاي آمريكا در مورد صنعت خودروسازي اين كشور كه روزگاري شهرت جهاني داشت گزارش هايي منتشر كرده و در مورد عقب رفتن اين صنايع هشدار داده اند. ان.بي.سي گفته است كه در سال ۱۹۵۵ تنها ۵ درصد اتومبيل هاي در رفت و آمد و شماره شده آمريكا ساخت كشورهاي ديگر (اروپا) بودند و ۵۰ سال بعد (۲۰۰۵) بيش از ۵۰ درصد و طبق يك آمار ۵۴ تا ۵۸ درصد. اين شبكه گفته است كه بايد از اتومبيل رانان آمريكايي پرسيد كه چرا اتومبيل ساخت خارج را ترجيح مي دهند و آنگاه علت آن را به دست آورد و مشكل را برطرف كرد.
داستان هاي تاريخي
شبكه تلويزيوني بدون آگهي تجاري «سي.سپن» در برنامه خود به نام «كتاب» گفت كه فروش داستان هاي تاريخي بر ناول هاي ديگر از جمله داستان هاي رمانتيك، جز داستان هاي كوتاه تأليف روزنامه نگاران قديمي، پيشي گرفته است. اين شبكه مثال آورده، با اين كه درباره دراكولاي رومانيايي ده ها كتاب و فيلم سينمايي وجود دارد باز آخرين داستان در باره او كه در آن روي ضد استعمار بودنش تكيه شده، در چاپ اول بيش از يك ميليون فروش داشته است. دليل آن خسته و زده شدن مردم از داستان هاي به دور از واقع عاشقانه است.

بر پرده سينماهاي تهران
* رستگاري در ۲۰/۸ (سيروس الوند): فرهنگ، شهر قشنگ، آفريقا، ايران، سعدي، پيروزي، شقايق، فلسطين، گلريز، بهمن، ناهيد، شيرين، جي، پيام انقلاب، كانون، سپيده و موزه سينما.
* ماهي ها عاشق مي شوند (علي رفيعي): عصرجديد، فرهنگ، صحرا، فلسطين و مركزي.
* زن زيادي (تهمينه ميلاني): آستارا، قدس، ايران، جمهوري، گلريز، عصر جديد، شيدا، جي، المپيا، مركزي و ماندانا.
* شارلاتان (آرش معيريان): بلوار، استقلال، جوان، پارس، شاهد، ميلاد، بهمن، آسيا، پايتخت، دهكده المپيك، كارون، قيام، حافظ، پيوند، فردوسي، جي و سروش.
* بازنده (قاسم جعفري): ايران، ملت، اروپا، تهران، پارس، سپيده و فلسطين
* جايي براي زندگي (محمد بزرگ نيا): شهر تماشا.

مجسمه سازان ايراني در سمپوزيوم كاستلوتسينو
جمشيد مراديان و فرح اردكي مجسمه سازان عضو انجمن مجسمه سازان ايران براي حضور در سمپوزيوم كاستلوتسينو عازم ايتاليا مي شوند.به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران در اين سمپوزيوم كه در حومه ونيز برگزار مي شود اين دو هنرمند اثر مشتركي را از جنس چوب، با ارتفاع دو متر و وزن تقريبي ۵۰۰ كيلوگرم را در روزهاي ۲ تا ۸ مرداد برابر با ۲۴ تا ۳۰ جولاي در محل سمپوزيوم خواهند ساخت.مراديان تاكنون در نمايشگاه ها و سمپوزيوم هاي متعددي در كشورهاي چين، ژاپن، ايتاليا و... شركت كرده است و جايزه سمپوزيوم مجسمه سازي بي جينگ چين را در سال ۲۰۰۳ از آن خود كرده است.

جشنواره فيلم كوتاه ديني
نخستين  جشنواره  سراسري  فيلم  كوتاه  ديني  با عنوان  رويش  با مشاركت حوزه  هنري  و شبكه  اول  سيما سيزدهم  تا هفدهم  آبان  در مشهد برگزار مي شود.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، اين  جشنواره  در چهار زمينه داستاني ، مستند، پويانمايي  و نماهنگ  ميزبان  آثار فيلمسازاني  است  كه  با محور مسائل  ديني  آثار خود را توليد كرده اند .

جشنواره پوشاك ايراني
با هدف معرفي پوشاك اصيل ايراني جشنواره يك روزه اي فردا دردوبي برگزار مي شود. به گزارش سايت هنر ايراني، در اين جشنواره بيش از شصت نمونه از پوشاكي كه با استفاده از طرحها و لباسهاي اصيل مناطق مختلف ايران طراحي شده است، به تماشا گذاشته مي شود. نمايش بخش عمده اين لباسها، كه توسط ريحاني فرد طراحي شده اند، قبلا با حمايت سازمان تبليغات اسلامي، در سه پايتخت اروپايي برگزار شده بود.
پوشيدگي، تنوع و زيبايي از جمله ويژگيهاي پوشاك اصيل ايراني بوده و طرح هاي لباس كه در ساليان اخير با بهره گيري از هنر ملي پوشاك ارائه شده، مورد استقبال بسياري از طراحان بين المللي لباس قرار گرفته است.

معرفي برگزيدگان جايزه ادبي پروين اعتصامي
به گزارش روابط عمومي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد ،همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن دومين جشنواره ادبي پروين اعتصامي با حمايت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دو سطح ملي و بين المللي برگزار و به ۱۷ اثر برگزيده اين دوره جوايزي اهدا خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اميد
آنچنان خشكيده و سياه شده بود كه گويي هرگز زنده و سبز نبوده است.
با دست لمسش كردم اما به جز ذره هاي گرد و خاك چيزي بلند نشد. چهره اش چون سنگ سخت شده بود.
فردا وقتي به كوهستان رسيدم مخمل سبزرنگي كوه را پوشانده بود مثل اينكه چشمان سبز كوه گشوده شده بود.
بله ديشب باران تندي در كوه باريده بود و «گل سنگ» در نهايت سبزي آنچنان مي خنديد كه گويي هميشه زنده است!
پرسيدم: از آن همه مرگ و خشكيدگي چگونه اينگونه زنده شدي؟
گفت: ريشه هاي من چندان بر روي تنه سنگ و كوه محكم و عميق نيست اما اميد در درونم آنچنان ريشه دوانده است كه با هر بارش آسمان، زندگي را مي سرايم و در گرما و بي آبي در انتظار آغازي دوباره، صبور مي مانم.
مريم رضايي

گشتي در دنياي خبرها
توصيه پاپ
رم: پاپ بنديكت كه براي گذراندن تعطيلات تابستاني به رشته كوه هاي آلپ در ايتاليا سفر كرده است ،در جريان سخنراني براي مردم متذكر شد، رفتن به تعطيلات به نيازي در زندگي انسان تبديل شده تا چند روزي را به دور از شتاب زندگي روزمره سپري كند.
او همچنين از مردم خواست از تعطيلات خود براي دعا كردن، مطالعه، تفكر و وقت گذراندن با اعضاي خانواده خود استفاده كنند.
او در پايان به تمام مردم به ويژه ساكنان شهرها توصيه كرد كه حتماً به تعطيلات بروند.
گشت و گذار پاندا در شهر
پكن: يك پاندا در چين پس از يك روز گشت و گذار در شهر سرانجام دستگير شد. اين پاندا پس از اين كه از محل نگهداري خود فرار كرد از نرده هاي يك مجتمع مسكوني بالا رفت. ساكنين اين مجتمع بلافاصله پس از مشاهده پاندا به تعقيب حيوان پرداختند اما پاندا روي پشت بام خانه ها رفت و در ميان درختان پنهان شد. پانداي فراري شب را بالاي درخت سپري كرد و به خواب عميقي فرو رفت.
سرانجام آتشنشان ها با شليك گلوله هاي بيهوش كننده، پاندا را بيهوش كردند و او را به محل اسكانش انتقال دادند.
جزيره اي از زباله
سنگاپور: دولت سنگاپور اقدام به ساخت جزيره اي كرده كه ماده تشكيل دهنده آن خاكسترهاي كوره زباله سوزي است. در اين جزيره زباله هاي سنگاپور سوزانده و دفن مي شود و كارشناسان تلاش كرده اند اكوسيستم و طبيعت آن را حفظ كنند.به همين دليل هر روز تعداد زيادي از شهروندان براي بازديد از اين جزيره روانه جنوب سنگاپور مي شوند.
پيرترين كرگدن جهان
نيويورك: ديروز جشن پنجاه و چهارمين سالگرد تولد يك كرگدن ۱۵۸۷ كيلوگرمي در باغ وحشي واقع در آمريكا برگزار شد. به همين دليل تعداد زيادي از بازديدكنندگان اقدام به خريد كيك تولد و مقدار زيادي آب ميوه يخ زده كردند كه اين كرگدن تمام آب ميوه ها را نوشيد.
گفته مي شود كه اين كرگدن، پيرترين كرگدن زنده در جهان است در حالي كه كرگدن ها معمولاً بين ۳۰ تا ۴۵ سال عمر مي كنند.
جالب اين كه همسر و ۸ فرزندان وي همگي از بين رفته اند.
تمركز موش
هنگ كنگ: مركز تجاري هنگ كنگ كه به واسطه آسمانخراش ها و رستورانهايش شهرت دارد، با هجوم موش ها مواجه شده است.در ۶ ماه اول سال جاري ميزان تمركز موش ها در اين منطقه از صفر به ۱۷ درصد افزايش يافته و مقامات شهر علت اين افزايش را بي توجهي رستورانها در حمل زباله مي دانند.به همين دليل، جزوات آموزشي دراختيار رستورانها قرار گرفته تا زباله هاي خود را به گونه اي صحيح انباركنند و سپس دراختيار شهرداري قرار دهند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۳۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري هما: نمايشگاه آثار گروهي از استادان و هنرمندان معاصر/ تا ۴ مرداد/ خيابان ولي عصر، چهرازي (رحيمي)، شماره ۲۷/ تلفن: ۲۰۵۵۶۲۹
*نگارستان شاهد: نمايشگاه نقاشي كودكان استثنايي مدرسه مهرپاكان/ تا ۳۰ تير/ خيابان ولي عصر، بالاتر از بزرگمهر، نرسيده به طالقان، پلاك ۵۱۹/ تلفن: ۶۹۶۹۶۲۶
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي روي پارچه و سفالينه هاي گروهي از هنرمندان خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
*گالري گلستان: نمايشگاه عكس ارشيا كياني/ تا ۳۰ تير/ خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي سولماز توحيدلو/ تا ۳۰ تير/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵

گل و گياه
كامليا
002583.jpg
نام علمي: Camellia Japonica ,Akebono,
خانواده: THEACEAE
درختچه اي پرپشت با رشد گسترده يا حالت مجنون كه اوايل تا اواخر زمستان گلهاي آن به رنگ صورتي كمرنگ ظاهر شده و همانطور كه رو به پژمردگي مي روند سفيد رنگ مي شوند. قطر گلها ۱۰ سانتيمتر است. جهت كاشت در گلدانهاي بزرگ مناسب است.
نيازها: مكان نيم سايه و محفوظ، خاك داراي زهكشي خوب، خنثي، تا اسيدي، پس از پايان گلدهي مي توان آن را هرس فرم نمود.حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اوايل زمستان يا پيوند زدن در اواخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |