پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۲ - Jul 7, 2005
احمدي نژاد:
انتخابات رياست جمهوري به ارتقاء جايگاه ايران
در نظام بين الملل منجر شد
فارس: رئيس جمهور منتخب مردم در ديدار با مسئولان شوراي سياستگذاري ائمه جمعه گفت: اين انتخابات به افزايش اقتدار ملي و ارتقاء جايگاه جمهوري اسلامي ايران در نظام بين الملل منجر شده است.
به گزارش دفتر رسانه هاي رياست جمهوري محمود احمدي نژاد، نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران را موجب دگرگون شدن معادلات منطقه اي و بين المللي و به نفع ملت ايران دانست. وي افزود: از اين فرصت تاريخي بايد براي خدمتگزاري به مردم و ارتقاء عزت ملي در دنيا بهترين و بيشترين استفاده به عمل آيد.
احمدي نژاد افزود: دشمنان ايران اسلامي با به راه انداختن تبليغات مسموم، در تلاش بودند تا به جهانيان القا كنند كه مردم ايران از يك ملت پيشرو، عزيز و موثر در عرصه جهاني به ملتي آماده پذيرش تحميلات خارجي تبديل شده است، اما حضور مردم در انتخابات اين تحليل هاي غلط را برهم زد و موجب عصبانيت آنها شد. رئيس جمهور منتخب تصريح كرد: مدعيان دموكراسي وقتي به مردم ايران مي رسند، آنان رابا تبليغ معكوس به عدم شركت در انتخابات دعوت مي كنند و هنگامي كه با بي توجهي ملت مواجه مي شوند، ايران اسلامي را آماج اتهامات بي اساس خود قرار مي دهند.
احمدي نژاد عصبانيت كين ورزان خارجي را قابل درك دانست و گفت: هر جا كه قدرت ملي ظهور كند و مردم وارد عرصه شوند، دمكراسي ناب رونق مي گيرد و نتايج اين حقيقت در ايران اسلامي، براي قدرتهاي زياده خواه و سلطه طلب، قابل تحمل و پذيرش نيست.
وي به تلاش نظام سلطه براي اسارت ملتها اشاره كرده و يادآور شد كه ملت ايران به رغم اين تلاش ها، اراده خود را در جهت حفظ استقلال و عزت عملي خواهد كرد. وي با برشمردن ويژگي هاي منحصر به فرد انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري تصريح كرد: دولت برآمده از راي مردم،دولت همه ملت است و همه مردم از همه قوم، قبيله، گروه، دين و آئيني  به طور مساوي از خدمات و برنامه هاي دولت بهره مند خواهند شد.
رئيس جمهور منتخب در بخش ديگري از سخنان خود پيشرفت نظام اسلامي را منوط به سازماندهي اجتماعي دانست و از نماز جمعه به عنوان مهمترين كانون اين سازماندهي و عرصه تجلي آگاهي، معنويت و همدلي مردم ياد كرد. احمدي نژاد نماز جمعه را ميعادگاه هفتگي مردم خواند و آن را ثمره شيرين انقلاب اسلامي و مبتني بر رهنمودهاي حضرت امام خميني (ره) دانست.
وي تاكيد كرد:نماز جمعه بايد پايگاه طرح مطالبات حقيقي مردم باشد و ائمه جمعه نيز پيام آور همدلي و وحدت در جامعه اسلامي مي باشند.
رئيس جمهور منتخب با بيان اين كه دفتر امام جمعه در هر شهر بايد پناهگاه و مامن آحاد مردم باشد، گفت: هر كسي كه احساس كند حقش ضايع شده و نياز به حمايت دارد، بايد بداند كه هميشه ملجايي براي پشتيباني از او وجود دارد.
احمدي نژاد جايگاه مساجد و مصلاهاي نماز جمعه را براي تحقق اهداف نظام اسلامي بسيار حائز اهميت خواند و افزود: مساجد متعلق به متن جامعه اسلامي ايران است و دولت آينده در جهت عمران و تامين نيازهاي اوليه مساجد نقش موثري را ايفا خواهد كرد.
پيش از سخنان احمدي نژاد، سيدرضا تقوي، رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه با تبريك به رئيس جمهور منتخب در جلب اعتماد بالاي ملت، اظهار اميدواري كرد اين دولت در حوزه اجرا بتواند به اهداف و آرمانهاي مردم، اسلام و انقلاب جامه عمل بپوشاند.

با تصويب ديروز مجلس
دولت در تأسيس بانك تجارت
و توسعه اكو مشاركت مي نمايد
گروه سياسي: غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز خواستار رسيدگي و پيگيري چهار ديپلمات ربوده شده ايراني از سوي مسئولان كشور در شرق بيروت شد و خطاب به مجامع جهاني گفت: مجامع جهاني مي دانند كه ايران برخلاف ساير كشورها كه طالب قدرت مي باشند به دنبال حق خود است.
وي افزود: ما انتظار داريم مسئولان نظام و كشور سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده ايراني را به فراموشي نسپارند و از مجامع جهاني خصوصاً از مسئولان بيروت نيز خواستار رسيدگي به پرونده چهار ديپلمات ربوده شده مي باشيم .
وي همچنين از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس و وزارت امور خارجه كشور خواستار رسيدگي و پيگيري جدي تر اين موضوع شد.
لايحه استفساريه اساسنامه بانك تجارت و توسعه سازمان همكاريهاي اقتصادي (اكو) مطرح و به تصويب ۱۲۰ نماينده از ۱۹۴ نماينده حاضر در جلسه رسيد. با تصويب اين لايحه دولت مي تواند براساس اساسنامه سازمان اكو بانك تجارت و توسعه همكاريهاي اقتصادي تأسيس نمايد.
در ماده واحده اين لايحه درباره موضوع استفساريه آمده است: آيا با منتفي شدن شرط تأسيس خط هواپيمايي مندرج در تبصره ماده واحده اساسنامه بانك تجارت و توسعه سازمان همكاريهاي اقتصادي (اكو) مصوب ۱۲/۸/۸۰ مجمع تشخيص مصلحت نظام، دولت جمهوري اسلامي ايران مجاز به مشاركت در تأسيس بانك يادشده مي باشد؟
همچنين لايحه تعيين تكليف اموالي كه اسناد آنها اشتباهاً به نام دولت جمهوري اسلامي ايران صادر شده است، مطرح گرديد كه با مخالفت مجلس روبرو شد و به تصويب نرسيد.
نمايندگان به كليات لايحه تعيين تكليف اموالي كه اسناد آنها اشتباهاً به نام دولت صادر شده رأي منفي دادند. براساس ماده واحده اين لايحه به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي اجازه داده مي شد به منظور تعيين تكليف اموال غيرمنقول همچنين خودرو و ساير اموال منقولي كه اسناد آنها اشتباهاً به نام دولت صادر گرديده است در صورت احراز شرايط نسبت به اصلاح اين قبيل اسناد از طرف دولت به نام مالك يا مالكين واقعي اقدام نمايند.
همچنين، طرح ايجاد صندوق ذخيره مالي به دليل مغايرت با اصل ۷۵ قانون اساسي در مجلس رد شد و به كميسيون اقتصادي بازگشت داده شد.
لازم به ذكر است طرح مزبور در كميسيون اقتصادي به دلائل ايجاد تشكيلات جديد اداري، موازي بودن فعاليت اين صندوق با بانكها و مشخص بودن تكليف وجوه اداره شده رد شده بود.
حاشيه
* جلسه علني ديروز مجلس به دليل غيبت و تأخير طولاني عده اي از نمايندگان با يك ساعت تأخير رأس ساعت ۹ صبح آغاز شد. غلامعلي حداد عادل با ابراز تأسف از غيبت و تأخير برخي نمايندگان ابراز اميدواري كرد كه اين تأخير آخرين تأخير در آغاز جلسات باشد.
* تعدادي از بازنشستگان با تجمع در مقابل ساختمان مجلس شوراي اسلامي خواستار همسان شدن حقوق مستمري بگيران با شاغلين شدند.
* ۳۵ نماينده كرد و اهل سنت در نامه اي به رئيس جمهور منتخب خواستار حضور كردها در كابينه دولت آينده شدند.
* فراكسيون جمعيت و توسعه مجلس با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد از نمايندگان داوطلب در عضويت اين فراكسيون ثبت نام مي كند.
* ۲۱۵ نماينده مجلس در بيانيه اي خطاب به مردم ايران اظهارات مدعيان دموكراسي درباره انتخابات ايران را محكوم كردند.
* منوچهر متكي نماينده مردم تهران در تذكري به وزير فرهنگ و ارشاد خواستار اعلام علت عدم استفاده از كارشناسان شايسته در مأموريت هاي فرهنگي خارج از كشور و اعزام افراد غيرشايسته خارج از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي شد.
* طلايي نيك از ديدار اعضاي فراكسيون وفاق و كارآمدي با خاتمي خبر داد.
* نمايندگان اقليت هاي ديني در مجلس هم به مناسبت انتخاب احمدي نژاد پيام تبريكي صادر كردند.

گفت وگوي تلفني آيت الله جوادي آملي
با رئيس جمهور منتخب
آيت الله جوادي آملي از علماي اعلام و برجسته كشور، روز سه شنبه در تماس تلفني با دكتر محمود احمدي نژاد، انتخاب وي به رياست جمهوري اسلامي ايران را شادباش گفت.به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت الله جوادي آملي كه جهت برگزاري برنامه هاي آموزشي و تدريس علوم ديني در شهرستان دماوند به سر مي برد، ضمن آرزوي توفيق خدمت هرچه بيشتر براي دكتر احمدي نژاد گفت: حضور كم نظير مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري دستاوردي بزرگ براي انقلاب و يك پيروزي ارزشمند و تاريخي براي ملت ايران بود.
رئيس جمهور منتخب ملت نيز در اين تماس تلفني از شخصيت ممتاز و برجسته آيت الله جوادي آملي تجليل كرد و يادآور شد كه علماي عظيم الشان پشتيبان و حامي  مهمي  براي دولت خدمتگزار محسوب مي شوند.

مشاور امنيت ملي بوش:
گروه هشت ابتكار جديدي درباره
برنامه هسته اي ايران نخواهد داشت
ايرنا: مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا گفت كه نشست سران كشورهاي عضو گروه هشت موضع جديدي نسبت به برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران نخواهد داشت.
استيون هادلي مشاور امنيت ملي جورج بوش در گفت و گو با خبرنگاران همراه وي در سفر جاري به دانمارك و اسكاتلند اظهار داشت كه در پايان نشست گروه هشت بيانيه اي درباره مذاكرات سه كشور اروپايي با ايران صادر نخواهد شد.
او در عين حال افزود: احتمالا بيانيه اي از سوي گروه هشت درباره اشاعه هسته اي صادر خواهدشد كه در آن مساله ايران مي تواند مورد خطاب قرار بگيرد.
سران هشت كشور آلمان، انگلستان، ايتاليا، آمريكا، فرانسه، كانادا، ژاپن و روسيه از ديروز نشست سه روزه خود را در اسكاتلند آغاز كردند.
مشاور امنيت ملي بوش قبل از ورود رئيس جمهور آمريكا به كپنهاگ پايتخت دانمارك، به خبرنگاران همراهش گفت: فكر نمي كنم كه گروه هشت موضوع ايران را مطرح كند. گام هاي بعدي، تعامل مجدد سه كشور اروپايي با ايران است.

بازخواني برخي درس ها و پيام هاي سوم تيرماه
دكتر محمدرضا مجيدي
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران
براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي، انتخابات رياست جمهوري دومرحله اي شد و در دو جمعه پياپي قريب شصت ميليون برگ رأي به صندوق هاي رأي ريخته شد تا جمهوري اسلامي ايران در حيات ربع قرن خود شاهد ركورد بيش از نيم ميلياردي نفر برگ در نه دوره انتخابات رياست جمهوري، هفت دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، سه دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري، دو دوره انتخابات شوراها و سه همه پرسي تعيين نظام و اصل قانون اساسي و بازنگري آن و چندين انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان باشد. آنچه در بيست وهفتم خرداد و سوم تيرماه ۱۳۸۴ گذشت حامل درس هاي فراوان و پيام هاي متنوع است كه به بازخواني مواردي چند پرداخته مي شود:
۱- اين دوره از انتخابات رياست جمهوري نشان داد كه مردم به عنوان صاحبان اصلي انقلاب و نظام اسلامي در صحنه دفاع از مهم ترين دستاورد انقلاب خود يعني نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي آن حاضر و با مشاركت حداكثري خود بار ديگر وفاداري شان را به نمايش گذاشتند.
۲- تحرك اجتماعي اين دوره از انتخابات را مي توان در چارچوب يك جنبش اجتماعي عدالت خواهانه تحليل كرد كه ضمن توجه به ساير نيازها و مطالبات اجتماعي از آزادي و حقوق شهروندي گرفته تا امنيت و... خواهان از بين بردن مظاهر بي عدالتي به ويژه فقر و فساد و تبعيض در جامعه و هر آنچه بين مردم و مسئولان فاصله مي اندازد است.
۳- در سوم تيرماه مردم فردي را برگزيدند كه تجربه خدمت رساني او در دوران تصدي مسئوليت شهرداري تهران به صورت عيني و ملموس از سوي شهروندان تهراني احساس گرديد و آنچه به صورت كلي در دو سال گذشته در شهرهاي مختلف به عنوان پيام اين تحول بيان شد،از نزديك توسط مردم در گوشه و كنار كشور مشاهده شد.
۴- تحول خواهي يكي ديگر از پيام هاي سوم تيرماه است و مديريت تحول گرا اكثريت آراء را به خود اختصاص داد و البته تحولات اجتماعي سال هاي گذشته نشان مي دهد كه اين نظر غالب جامعه است و به مطالبه اي عمومي تبديل شده است و منظور از آن تحول «الي احسن الحال» است كه پيام انقلاب اسلامي به شمار مي آيد. تحقق اين تحول نيازمند مديريت انقلابي است كه با به خدمت گرفتن تخصص و بر مدار تعهد و تدين مي تواند گام در اين مسير حساس گذارد.
۵- يكي از درس هاي انتخاب نهم رياست جمهوري ضرورت توجه به اخلاق انتخاباتي بود تا جامعه گرفتار بداخلاقي ها نگردد. نبايد اجازه داد نه ميراث امام راحل(ره) و شهدا و گفتمان اصيل انقلاب اسلامي در دفاع از محرومان و پابرهنگان و عدالتخواهي و نه سرمايه ها و ذخاير انقلاب آسيب ببينند. اينك كه به لطف الهي و درايت رهبري و حمايت و حضور مردمي حماسه ملي سوم تيرماه خلق شد، بايد رقابت ها به رفاقت تبديل و با همدلي و هم انديشي چرخ توسعه ملي را پرشتاب تر كرد و البته در فضاي ملي و منصفانه به نقد و بررسي آنچه گذشت و آسيب شناسي فعاليت هاي انتخاباتي پرداخت تا ايران اسلامي كه به طور ميانگين هر سال شاهد يك انتخابات است و الگوي نويني از مردم سالاري را پيش چشم جهانيان قرار داده، شاهد اين گونه تحركات غيراخلاقي نباشد.
۶- هرچند كه جريان اصولگرا در يك حركت و برنامه منسجم فكري و تشكيلاتي در چند سال گذشته به تنوير افكار عمومي و بسترسازي براي توفيق در چند انتخابات گذشته پرداخت و شاهد توفيقاتي در انتخابات شوراها و مجلس شوراي اسلامي بود ولي به هر دليلي كه مجال پرداختن به آن نيست در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نتوانست جمع بندي روشن و مناسبي بر محور شعار «همگرايي در عمل» از شعارهاي سه گانه و محوري خود داشته باشد _ كه البته اين تنوع و تكثر نسبت به اصل مشاركت انتخاباتي و حضور حداكثري مردم آثار و بركات زيادي داشت. بنابراين رئيس جمهور منتخب مي تواند فارغ از دغدغه هاي متعارف در يك انتخابات كه احتمال سهم خواهي هاي گروه هاي سياسي يكي از آنهاست، در چارچوب اصول و شعارهاي انتخاباتي خود بر محور شايسته سالاري با تأكيد بر تخصص و كارآمدي و البته همراهي و هم انديشي مجلس محترم به سازماندهي تيم همكار و همراه خود بپردازد و صدالبته همه دلسوزان و وفاداران به اصولي كه جريان اصولگرا را سامان داد بايد دست همراهي و همكاري صادقانه را به سوي رئيس جمهور دراز كنند و قطعا شعارهاي تحول خواهي و نوگرايي و خدمت رساني و پاسخگويي به مطالبات مردم در پرتو همگرايي كليه نيروهاي انقلاب ميسر است.

رئيس جمهور منتخب تاكنون هيچ يك از
اعضاي كابينه خود را مشخص نكرده است
ايسنا: رئيس ستاد انتخاباتي احمدي نژاد با اشاره به انتشار اسامي افرادي به عنوان اعضاي كابينه احمدي نژاد گفت: من به عنوان يكي از نزديكان احمدي نژاد تأكيد مي كنم كه آقاي احمدي نژاد تا كنون هيچيك از اعضاي كابينه خود را مشخص نكرده است و صحبت هايي كه در اين مورد مي شود همه گمانه زني هاي شخصي است. زريبافان با اشاره به تشكيل سه كميته از سوي احمدي نژاد اظهار داشت: اين سه كميته بيشتر بر روي برنامه هاي احمدي نژاد كار كارشناسي انجام مي دهند و به تدريج گزارش خود را به رئيس جمهور منتخب ارايه مي كنند كه تا كنون بخشي از آن ارايه شده است.
وي درمورد تركيب اعضاي اين سه كميته گفت: در اين كميته افرادي از ارگان هاي مختلف مانند مجلس و شوراي شهر حضور دارند.

فرماندهان سپاه با احمدي نژاد ديدار كردند
مهر: فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عصر ديروز با دكتر احمدي نژاد رييس جمهور منتخب ملت ايران ديدار كردند.
در اين ديدار كه در محل استقرار رييس جمهور منتخب در ساختمان مجلس قديم برگزار مي شود، فرماندهان نيروهاي پنج گانه سپاه نيز حضور داشتند.
گفتني است چهار روز پيش نيز جمعي از فرماندهان عاليرتبه ارتش جمهوري اسلامي با دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب ملت ديدار و گفتگو كردند.

ديداردبير شوراي عالي امنيت ملي، وزراي جهاد كشاورزي، تعاون و رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي بارييس جمهور منتخب
ايسنا: حجتي وزير جهاد كشاورزي، صوفي وزير تعاون و برادران شركاء رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي به طور جداگانه با دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب ملت ايران ديدار و گزارشي از فعاليت هاي حوزه تحت مسئوليت خويش به وي ارايه كردند.احمدي نژاد در اين ديدارها كه در چارچوب گزارش گيري رئيس جمهور منتخب ملت از اعضاي عالي رتبه دولت و مقامات برجسته كشوري و لشكري انجام مي گيرد بر ضرورت جديت آنان در انجام وظايف قانوني و محوله تا آخرين لحظه عهده دار بودن مسئوليتشان تأكيد كرد.
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز ديروز با رئيس جمهور منتخب در محل دفتر كار ايشان ديدار و گفت وگو كرد.روحاني در اين ديدار روند فعاليت ها و تصميم گيري هاي شوراي امنيت ملي را تشريح كرد.

احمدي نژاد سه شنبه هفته آينده به مجلس مي رود
ايسنا: احمدي نژاد بعدازظهر سه شنبه  هفته  آينده در صحن مجلس در جمع نمايندگان حاضر مي شود. حسين نجابت، سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: «رئيس جمهور منتخب بعدازظهر سه شنبه به ميزباني فراكسيون اصولگرايان براي حضور در صحن مجلس دعوت شده است.»
وي ادامه داد: «اين جلسه به ميزباني فراكسيون اصولگرايان برگزار مي شود اما از همه  نمايندگان براي حضور در اين جلسه دعوت شده است.»
نجابت گفت: «حضور احمدي نژاد به منظور هماهنگي دولت آينده با مجلس خواهد بود.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |