چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۱ - Jul 6, 2005
خاتمي در نخستين همايش ملي تكريم برترين هاي امور جوانان:
اهتمام دولت به امور جوانان يك تكليف است
مهر: سيد محمد خاتمي در نخستين همايش ملي تكريم برترين هاي امور جوانان طي سخناني دستاوردها و اقدامات دولت در امور جوانان را تشريح كرد.
سيد محمد خاتمي در اين همايش اقدامات و عملكرد دولت خود را در پيگيري امور جوانان قابل دفاع توصيف كرد و خواستار پيگيري و تداوم آن در دولت آينده شد.
خاتمي اظهارداشت : دولت بايد از استعداد ، انگيزه، نشاط و روحيه نوخواهي و فزون طلبي جوانان استفاده كند كه همين امر، بزرگترين فرصت در اختيار نظام است كه مي تواند منجر به ارتقاي جايگاه ايران در عرصه بين الملل شود.
خاتمي در عين حال گفت : به رغم تلاشهاي ارزنده اي كه براي حل مشكل جوانان صورت گرفته است اما هنوز تا بر طرف كردن كامل نيازها و مشكلات جوانان راه درازي در پيش است.
وي برخي از شاخص هاي توسعه در جوامع را برشمرد و افزود: ملموس ترين آنها وضع بهداشت ، آموزش ، سلامتي و اشتغال جوانان است كه خوشبختانه در حد توان در ۸ سال گذشته تلاش كرده ايم .
رييس جمهور اشتغال را يكي از دغدغه هاي مهم دولت ، نظام و خانواده ها عنوان كرد و گفت: رشد سريع جمعيت در دهه اول انقلاب ، كشور را ناگهان با سيل متقاضيان كار روبرو كرد و موجب شد تلاشهايي كه در برنامه دوم و سوم توسعه در اين باره صورت گرفت نيز نتواند پاسخگوي نياز جوانان به اشتغال باشد.
خاتمي با تاكيد بر اينكه با تخيل و توهم نمي توان اشتغال ايجاد كرد و حل اين مشكل نيازمند همكاري و همياري همه دستگاههاست خاطر نشان كرد: مهمترين اقدام براي برطرف كردن اين معضل ايجاد زمينه سرمايه گذاري و افزيش توليد در كشور است كه خوشبختانه گام هاي ارزشمندي برداشته شده و با اصلاح ساختار اقتصادي ، جذب سرمايه گذاري خارجي و بهره گيري از فناوري نوين در مديريت ها تلاش كرده ايم تا حدود زيادي بر نيازها غلبه پيدا كنيم .
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش حفظ هويت جوانان را ضرورتي اجتناب ناپذير عنوان كرد.
خاتمي ايجاد رابطه نزديكتر بين جوانان و حاكميت را يكي از دستاوردهاي مهم دولت خود برشمرد و گفت: پيوستگي و همبستگي امروز جوانان با حكومت، حتي به صورت پرخاش و اعتراض ، محصول عملكرد دولت من است. امروز جوانان ايراني اين جسارت و هويت را دارند كه اعتراض كنند وهمين اعتراض جوانان در دولت من به رسميت شناخته شد كه آن مستحكم كننده رابطه حكومت و جوانان است.
وي اضافه كرد: اهتمام دولت به امور جوانان با توجه به واقعيت ها و شناخت حقايق يك تكليف است كه غفلت از آن منشاء فاجعه هاي زيادي مي شود.
رييس جمهوردر ادامه تشكيل بنياد حمايت از نخبگان به رياست معاون اول رييس جمهور و ايجاد تشكلهاي مدني نخبگان را از ديگر اقدامات خود برشمرد و خواستار حمايت از اين نهادهاي غيردولتي در آينده شد.

آسوشيتدپرس از لندن خبر داد:
انگليس و آلمان بر ادامه مذاكره با ايران تأكيد كردند
ايسنا: خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد، انگليس و آلمان اعلام كردند كه ادعاهاي اخير مطرح شده عليه رئيس جمهور منتخب ايران اثبات نشده است و بر مذاكرات هسته اي اروپا و ايران تاثيري نخواهد گذاشت.
اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد، جك استراو، وزير امور خارجه انگليس و يوشكا فيشر، همتاي آلماني اش پس از نشستي در لندن كه به منظور انجام مذاكرات درخصوص مسايل مختلف از جمله بودجه و قانون اساسي اتحاديه اروپا برگزار شده بود، در كنفرانسي خبري اعلام كردند كه ادعاها عليه محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور منتخب ايران اثبات نشده است.
استراو گفت: از اين گزارش ها مطلع شدم. ما قادر نبوده ايم به هيچ گونه نظر قطعي درخصوص اين مساله برسيم و ممكن است قادر به انجام چنين كاري هم نباشيم. دولت ايران اين گزارش ها را تأييد نكرده است. وي ادامه داد: مذاكرات ما با دولت ايران انجام گرفته است. در ماه مه به توافقات خاصي دست يافتيم و متعهد شديم پيشنهاداتي را تا آخر ژوئيه يا اولين هفته ماه اوت به دولت ايران ارايه كنيم. اين همچنان هدف مان است.
بر اساس اين گزارش، فيشر نيز اظهار داشت كه با سخنان استراو موافق است.

موسويان: توافق اوليه براي ديدار با
مذاكره كنندگان اروپايي حاصل شده است
فارس: مذاكره كننده ارشد هسته اي ايران گفت: توافق اوليه اي براي ديدار (كميته راهبري) با مذاكره كنندگان اروپايي در ماه جولاي (تا قبل از ۱۰ مرداد) داريم اما هنوز تاريخ آن بين دو طرف نهايي نشده است.حسين موسويان در خصوص دستور كار جلسه كميته راهبري مذاكره كننده با سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان توضيح داد: نتايج كار سه كارگروه، كمبودها و نقص هاي كار سه كارگروه، بحث در مورد تضمين هاي عيني و تضمين هاي محكم و تبادل نظر در مورد طرحي كه اروپاييها قصد ارائه آن را دارند، از موضوعات مورد گفت وگو خواهد بود.وي افزود: قرار است اروپاييها در اواخر جولاي يا اوايل ماه اوت طرح نهايي پيشنهادي خود را به ما ارائه كنند.

احمدي نژاد در ديدار وزير و معاونين وزارت امور خارجه:
سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران
بر اصولي ثابت و روشن مبتني است
ايرنا: محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  منتخب  با تأكيد بر اينكه  سياست  خارجي جمهوري  اسلامي ايران  بر اصولي  ثابت  و روشن  مبتني  است ، تأكيد كرد: دنيا بايد در برابر اراده  و خواست  ملت  ايران  سر تعظيم  فرود آورد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، احمدي  نژاد در ديدار وزير و معاونين  وزارت  امور خارجه  با وي ، افزود: بديهي  است ، دولتهايي  كه  اين  اصل  مهم  و اساسي  در مناسبات  بين المللي  را در روابط خود با ايران  محترم  شمارند، منزلت  و جايگاه  خود را نزد ملت  ايران  حفظ خواهندكرد.
احمدي  نژاد در اين  ديدار از مردم  سالاري  و انتخابات  به عنوان  يك  پديده واقعي  و حقيقي  در جمهوري  اسلامي ايران  ياد كرد و استقرار اراده  ملت  ايران در هر دوره  از انتخابات  را فرصتي  براي  افزايش  اقتدار و توان  دولت  براي تامين  منافع  كشور، پيشبرد سياستهاي  اصولي  خارجي  و عزت  و سرافرازي  هرچه بيشتر ملت  ايران  در جهان  دانست .
رئيس  جمهوري  منتخب  همچنين  حماسه  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  را دستاوردي  بزرگ  و يك  عامل  افتخار و اقتدار براي  ملت  ايران  و پديدآورنده فرصتي  استثنايي  و تواني  جديد براي  نظام  دانست .
احمدي  نژاد تأكيد كرد: مسئولان  دستگاه  ديپلماسي  خارجي  جمهوري  اسلامي ايران  بايد ازاين  فرصت  بعنوان  پشتوانه اي  نيرومند براي  تامين  اهداف  سياست خارجي  استفاده  كنند.وي  از گرفتار شدن  برخي  دولتهاي  غربي  در حصار دوگانگي  و تناقض  رفتاري در ارتباط با استفاده  ملتها از دمكراسي ، ابراز تاسف  كرد و افزود: برخي مدعيان  دمكراسي  كه  خود را مروج  و مدافع  مردم  سالاري  در دنيا معرفي  مي كنند، وقتي  به  ايران  مي رسند، مردم  را به  عدم  استفاده  از اين  حق  بديهي ، دعوت  وتشويق  مي كنند.
احمدي  نژاد افزود: اين  دولتها براي  جلوگيري  از به  كرسي  نشستن  اراده  وتصميم  ملت  ايران ، با توسل  به  انواع  اتهامات ، ايران  اسلامي را آماج  تهاجمات خود قرار مي دهند.
رئيس  جمهوري  منتخب  همچنين  بداخلاقي  در عرصه  روابط بين المللي  را محصول بدگماني  و سوء برداشت  دانست  و درمورد چگونگي  تعامل  با اين  رفتار ناهنجار، رهنمودهايي  را به  مسئولان  دستگاه  سياست  خارجي  ارائه  كرد.
در اين  ديدار همچنين  كمال  خرازي ، وزير امور خارجه  و معاونين  اين وزارتخانه ، رئيس  جمهوري  منتخب  را در جريان  روند فعاليت  دستگاه  ديپلماسي خارجي  ايران  قرار دادند.

پيام رئيس جمهوري ايران
تسليم كميسر اتحاديه آفريقايي شد
ايرنا: پيام «سيدمحمد خاتمي»  رئيس جمهوري اسلامي ايران به اجلاس اتحاديه آفريقا در شهر سرت ليبي تسليم «آلفا عمر كوناري» كميسر اين اتحاديه شد.به گزارش سفارت ايران در ليبي، اين پيام را احمد عزيزي معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه و فرستاده ويژه رئيس جمهوري به كوناري تسليم كرد.پنجمين نشست سران اتحاديه آفريقايي روز دوشنبه با حضور بيش از۴۰تن از رؤسا و رهبران كشورهاي عضو براي بررسي موضوعاتي چون «پيشگيري و حل و فصل درگيري ها و اصلاح سازمان ملل» آغاز به كار كرد و روز سه شنبه نيز ادامه دارد.

«ما مي توانيم» بحثي در سياست خارجي
۱- «ما مي توانيم» شعار محوري رئيس جمهور منتخب بود. تبيين اين شعار براي كساني كه مي خواهند در آ ينده همكار رئيس جمهور باشند ضروري است و بي شك ضرورت اين باور در سياست خارجي اهميت مضاعف دارد.
۲- آيا در سياست خارجي نيز «ما مي توانيم» ؟ برخي اين شعار را بخصوص در عرصه سياست خارجي آرمان گرايانه و به دور از واقعيت موجود مي دانند. از نظر آنها واقعيت نظام بين المللي، وجود يك نظام سلطه به رهبري آمريكاست كه تمام دنيا آن را پذيرفته است و ايران نمي تواند به تنهايي در برابر آن بايستد.
۳- اگر در همراهي با اين افراد، حتي مفروض ما اين باشد كه به نظام بين الملل نگاهي واقع بين و عمل گرا داشته باشيم و نظام سلطه را هم يك واقعيت بدانيم، آيا بدرستي مي توان با نگاهي مطلق انگارانه و تقسيم بندي از نوع سياه و سفيد، تمام كشورهاي دنيا را در يك سو و ايران را در يك سوي ديگر تقسيم بندي نمود؟
۴- اقتضاء واقع بيني پرهيز از اين مطلق انگاري است. واقعيت موجود درعرصه بين المللي نشان مي دهد نوع نگاه دولتها به نظام سلطه نه از نوع سياه و سفيد بلكه به مثابه يك طيف، تابع شرايط مختلف است. به اقتضاء اين شرايط است كه دولتها در برابر نظام سلطه  كنش ها و واكنش هاي متفاوت دارند. توانستن در سياست خارجي عبارت از درك اين نكته و واكنش شايسته به شرايط و اقتضائات مختلف مي باشد. بسياري از همگرايي ها و واگرايي ها در سياست خارجي نيز بر همين جهات شكل مي گيرد. از اين رو ادعاي مزبور را در عرصه سياست خارجي نه به لحاظ نظري و نه در رفتار علمي از بازيگران هوشمند عرصه بين الملل شاهد نيستيم.
۵- معتقدين به رويكرد فوق نه تنها نمي توانند تعاملي فعال در سياست خارجي داشته باشند، بلكه منفعلانه دفاع شايسته از آراء ملت را امري «تبليغاتي» مي خوانند.
۶- مشاركت عمومي و همبستگي ملي مردم ما در انتخابات اخير، سرمايه اي بزرگ براي نظام است كه با اتكا به آن «ما مي توانيم با تعامل فعال» نشان دهيم كه ديپلماسي هوشمندانه مي تواند نقشي فعال در پيشرفت كشور، اعتلاي ايران و سربلندي ايرانيان داشته باشد.

در جلسه علني ديروز مجلس:
طرح حمل و نقل و پيك موتوري رد شد
گروه سياسي: در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي كليات طرح اصلاح ماده پنج قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب سال ۱۳۸۰ به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد.
براساس ماده واحده اين طرح كه به ماده ۷۱ قانون محاسبات عمومي كشور الحاق مي شود، پرداخت هر گونه وجه توسط وزارتخانه ها ،موسسات دولتي و شركتهاي دولتي به دستگاههاي اجرايي به عنوان كمك يا هديه به صورت نقدي و غيرنقدي به جز در مواردي كه در مقررات قانوني مربوطه تعيين شده يا مي شود، ممنوع است.
هداياي نقدي كه با رعايت ماده چهار قانون مزبور براي مصارف خاص به وزارتخانه ها و موسسات دولتي اهدا مي شود بايد تنها به حساب بانكي مجاز كه توسط خزانه داري كل كشور براي دستگاههاي مذكور افتتاح شده يا مي شود واريز  گردد.
براساس اين طرح هدايايي كه به طور غيرنقدي به وزارتخانه ها و موسسات دولتي اهدا مي گردد مشمول مقررات اموال دولتي خواهد بود و شركتهاي دولتي اين گونه موارد را بايد طبق اصول حسابداري در دفاتر خود ثبت نمايند.
هداياي اهدا شده به سازمان بهزيستي كشور و كميته امداد امام خميني(ره) هداياي خاص تلقي مي شود و چنانچه اهدا كننده هدف خود را اعلام نكند با نظر شوراي مشاركت مردمي با بهزيستي و كميته امداد امام خميني (ره) به مصرف خواهد رسيد.
نمايندگان، با كليات تسري قانون نحوه فعاليت اداره راهنمايي و رانندگي شهر تهران  به شهرها و ساير مراكز استاني و نيز شهرهاي داراي بيش از ۲۰۰ هزار نفر جمعيت مخالفت كردند.
گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره لايحه الحاق يك تبصره به بند ۱۲ ماده چهار قانون نيروي انتظامي مطرح شد كه نمايندگان به اصل لايحه رأي مثبت ندادند و به اين ترتيب لايحه مزبور رد شد.
همچنين كليات لايحه اصلاح مواد ۷۰۲ و ۷۰۳ قانون مجازات اسلام مصوب ۱۳۷۵ مطرح و به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد. براساس ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامي هر كس مشروبات الكلي را بخرد يا حمل و نگهداري كند به سه تا شش ماه حبس و يا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محكوم مي شود.
طبق ماده ۷۰۳ قانون مزبور نيز هر كس مشروبات الكلي را بسازد يا بفروشد و يا در معرض فروش قرار دهد و يا از خارج وارد كند يا در اختيار ديگري قرار دهد به سه ماه تا يك سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و از يك ميليون و پانصد هزار تا شش ميليون ريال جزاي نقدي يا يك يا دو مورد از آنها محكوم مي شود.
در هنگام رأي گيري در خصوص كليات لايحه مزبور، حداد عادل رئيس مجلس از تمام نمايندگان خواست در رأي گيري شركت كنند و گفت: اين لايحه در امتداد حوادث بلژيك است كه برخي از دوستان علاقمندند دنبال شود. ۱۴۶ نماينده مجلس به كليات لايحه مذكور رأي مثبت دادند.
هم چنين گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره رد طرح حمل و نقل و پيك موتوري مطرح و مخالفان و موافقان درباره آن اظهارنظر كردند. وزارت كشور، نيروي انتظامي و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به عنوان كميسيون اصلي رسيدگي كننده به طرح مزبور مخالف آن بودند. پس از اظهارات نمايندگان رأي گيري به عمل آمد كه تنها ۱۸ نماينده به آن رأي مثبت دادند كه در نتيجه به تصويب نرسيد.
حاشيه
* غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر ايرج نديمي درخصوص سفر هيأت پارلماني ايران به بلژيك گفت : سفر هيأت پارلماني ايران به بلژيك سفر موفقيت آميزي بود و اقدام نامناسبي كه در آنجا صورت گرفت و جواب قاطعي كه ما داديم باعث تأكيد ما بر ارزشهاي اسلامي شد.
هم چنين حداد در پاسخ به تذكر اميدوار رضايي مبني بر اين كه در اين سفر به ملت ايران و رئيس جمهوري منتخب اهانت شده است گفت: در اين سفر به رئيس جمهور منتخب ايران اهانتي نشد.
رضا عبداللهي نماينده ماه نشان در تذكري آيين نامه اي از نمايندگان خواست تا داستان سفر هيأت ايراني به بلژيك را ادامه ندهند.
* عليرضا محجوب (تهران)، حجت الله روحي (بابلسر و فريدونكنار) و گل محمد بامري (ايرانشهر و سرباز) سه تن از منتخبان انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز طبق اصل ۶۷ قانون اساسي سوگند ياد كردند و مراسم تحليف آنان برگزار شد.
* جمعي از كارگران ،عليرضا محجوب نماينده مردم تهران را تا مجلس شوراي اسلامي همراهي كردند.

ايران به عضويت ناظر سازمان همكاريهاي
شانگهاي پذيرفته شد
ايرنا: به گزارش راديو دولتي قزاقستان، نورسلطان نظربايف رئيس جمهوري اين كشور در نشست سازمان همكاريهاي شانگهاي گفت: سران كشورهاي عضو در ديدار خود در پشت درهاي بسته به اتفاق با پذيرش ايران، پاكستان و هند به عنوان اعضاي ناظر در اين سازمان موافقت كردند.
محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري براي شركت در اجلاس همكاريهاي شانگهاي به آستانه سفر كرده است. وي ديروز در ديدار با رئيس جمهور چين با اشاره به جايگاه چين در سياست خارجي ايران، خواستار گسترش و تعميق مناسبات دو كشور و نيز همكاريهاي بين المللي و منطقه اي شد.
عارف در اين ديدار افزود: همكاري با اين سازمان راه حل بسياري از معضلات منطقه اي و بين المللي مانند مواد مخدر، مساله تروريسم و افراطي گري است.
وي همچنين از حمايت چين براي عضويت ايران در سازمان همكاري شانگهاي تقدير كرد. معاون اول رئيس جمهوري شناسايي ظرفيتهاي موجود و تقويت كميسيون مشترك اقتصادي تهران _ پكن را خاطرنشان كرد و بر تقويت همكاريهاي دو كشور در بخشهاي انرژي و اقتصادي تاكيد كرد. عارف ديدگاه هاي دو كشور در بسياري از زمينه ها را به هم نزديك دانست و به تشريح مواضع ايران در خصوص اصلاحات پرداخت. هوجين تائو رئيس جمهوري چين نيز در اين ديدار با اشاره به روابط خوب دو كشور ايران و چين در زمينه هاي گوناگون پيوستن ايران به سازمان همكاري شانگهاي را در تقويت اهداف اين سازمان مهم ارزيابي كرد.
همچنين معاون اول رئيس جمهوري ديروز در ديدار نامبارين انخباريا رئيس جمهوري مغولستان، بر گسترش همكاري با كشورهاي آسياي ميانه تاكيد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |