چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۱ - Jul 6, 2005
اينترنت به جاي كتابخانه
سنجش IQ اينترنتي دانشجويان
001560.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: دانش آموزان به صورت آن لاين فرم درخواست تحصيل در كالج را پر مي كنند، تكاليف خود را در قالب نامه الكترونيكي براي اساتيد خود ارسال مي نمايند و هنگامي كه مي خواهند با هم كلاسي هاي خود به بحث بپردازند، از پيام هاي نوشتاري كوتاه از طريق گوشي تلفن همراه خود استفاده مي كنند.اما تمام اين كارها نشانه بالا بودن IQ اينترنتي آنها نمي باشد.
يك كارشناس IT در اين رابطه مي گويد: ارسال پيام كوتاه و دانلود كردن فايل هاي MP3 بسيار آسان است و دانشجويان به راحتي چنين كاري را انجام مي دهند اما هنگامي كه نوبت به استفاده از تكنولوژي اينترنت با فكر كردن مي رسد، همين دانشجويان با مشكل مواجه مي شوند. به عبارتي ديگر، آنها كارهاي روزمره خود را با اينترنت به خوبي انجام مي دهند اما در زماني كه نياز به تعقل و تفكر بيشتر است با اين تكنولوژي مشكل پيدا مي كنند.
از سوي ديگر معاون دانشگاه دولتي كاليفرنيا مي گويد: هنگامي كه به دانشجويان تحقيق مي دهيم، آنها بلافاصله وارد سايت گوگل مي شوند و چند واژه را جستجو مي كنند و تصور مي نمايند كه كار آنها پايان يافته و تحقيقات شان كامل است. به همين دليل است كه دانشگاه هايي مانند دانشگاه دولتي كاليفرنيا قصد ارزيابي اطلاعات اينترنتي و يا همان IQ اينترنتي دانشجويان را دارند تا اينكه متوجه بشوند كه دانشجويان تا چه حدي قادر به شناسايي و يافتن اطلاعات قابل اطمينان در اينترنت هستند و چگونه مي توانند به طرز صحيحي از آن استفاده كنند.
معاون دانشگاه كاليفرنيا در ادامه مي گويد: اين طرح سنجش براي دانشجويان كه قصد ورود به دانشگاه را دارند به اندازه آزمون رياضي و يا زبان انگليسي اهميت دارد. فردي كه از IQ  اينترنتي پاييني برخوردار است نمي تواند در دانشگاه موفق شود و بايد اطلاعات خود را تقويت كند.
چند روز پيش براي اولين بار چنين آزموني به صورت آزمايشي از ۳۳۰۰ دانشجوي دانشگاه كاليفرنيا به عمل آمد و سال آينده تمام دانشجويان داوطلب مي توانند در آن شركت كنند.
در صورتي كه دانشجويي در اين آزمون مردود شود آنگاه برايش كلاس هاي اينترنت در نظر مي گيرند تا با IQ اينترنتي بالا و كافي وارد دانشگاه بشود.
نتايج يك نظر سنجي كه در سال ۲۰۰۲ انجام شد، نشان مي دهد، ۷۹ درصد دانشجويان كه از اينترنت استفاده مي كردند معتقدند كه شبكه جهاني اينترنت تأثير مثبت بر تحصيلات و تجربيات آكادميك آنها داشته است. همچنين بيش از ۷۰ درصد آنها از اينترنت بيشتر از كتابخانه استفاده كردند و ۵۶ درصد معتقدند كه ارسال نامه الكترونيكي براي اساتيد باعث بهبودي روابط ميان آنان شد.
يك استاد ارتباطات مي گويد: در حال حاضر مشكل اصلي تكنولوژي و آموزش و پرورش اين است كه چگونه مي توان تكنولوژي مدرن را در برنامه درسي دانشجويان گنجاند. طبيعتاً نمي توان كلاس هاي بيشتري براي دانشجويان در نظر گرفت و من شخصاً سعي مي كنم كه در لابه لاي درس ها،  نكات اينترنتي را به دانشجويان آموزش بدهم. مثلاً به آنها مي گويم كه اغلب دانشجويان تا آخرين لحظه تحقيق خود را نمي  نوشتند آنها درچند ساعت مانده به پايان مهلت به جستجودر گوگل مي پردازند و ۵ نتيجه اوليه جستجو را در قالب تحقيق ارائه مي دهند. البته من دقيقاً به همين كار دانشجويان نمره مي دهم و از آنها مي خواهم كه در مورد منابعي كه از آن مطلب برداشت كرده اند، صحبت كنند.
به اعتقاد اين پروفسور، ارزيابي مهارت اينترنتي دانشجويان به انجام تحقيقات بهتر توسط آنان كمك مي كند اما با توجه به اينكه پديده اينترنت هر روز در حال تغيير و نو شدن است ارزشيابي دانش اينترنتي آنها بسيار دشوار مي شود.
به هر حال تنها هدف پروفسور و همكارانش آموزش مهارت هايي به دانشجويان است كه با استفاده از آن قابل اطمينان و اعتماد بودن وب  سايت ها را متوجه شوند و بدانند كه آيا مطالبي را كه جستجو كرده اند، از ارزش و اعتبار كافي برخوردار است يا خير. در گذشته دانشجويان براي انجام تحقيق خود به كتابخانه دانشگاه ها مراجعه مي كردند و منابع كاملاً قابل اطمينان را از مسئول كتابخانه دريافت مي كردند اما امروزه منابع آنان از كتابخانه  به اينترنت تغيير يافته و آن هم در شرايطي كه مشخص نيست كدام سايت هاي اينترنتي قابل اطمينان هستند و كداميك از ارزش پايين تر علمي برخوردار مي باشند.
با آنكه پديده اينترنت نياز دانشجويان را براي مراجعه به كتابخانه برطرف كرده اما آنان را بر سر دوراهي قرار داده است.

۷۰۰ ميليون ريال اعتبار براي پارك علم و فناوري استان مركزي
رييس پارك علم و فناوري استان مركزي گفت: امسال، ۷۰۰ ميليون ريال اعتبار به پارك علم و فناوري استان مركزي اختصاص داده شد.
دكتر «محمدرضا سنگي» در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به برنامه هاي سال جاري پارك علم و فناوري در استان گفت: تكميل، تجهيز و افتتاح ساختمان جديد مركز رشد با زيربناي ۱۷۵۰ متر مربع، تهيه  زمين سايت و طرح جامع پارك،  اخذ موافقت اصولي جهت ايجاد مركز رشد فناوري صنعتي، راه اندازي پايگاه هاي اطلاع رساني جديد پارك، مركز رشد ICT مركز رشد فناوري صنعتي، برگزاري دوره هاي آموزشي عمومي و تخصصي مورد نياز شركت هاي مستقر در مراكز رشد، جذب شركت هاي فناوري جديد در مراكز رشد، تلاش در جهت ايجاد شبكه پژوهش و فناوري در استان و برگزاري جشنواره  كسب و كار از برنامه هاي سال جاري پارك علم و فناوري در استان مي باشد.
رييس پارك علم و فناوري استان مركزي، آماده سازي و تخصيص فضاهاي مشترك و اختصاصي، مورد نياز شركت هاي مستقر در مراكز رشد، ارائه  خدمات ارزش افزوده همراه با يارانه  موثر به ۱۵ شركت فناوري جذب شده در مراكز رشد ICT با هدف كاهش ريسك، تجهيز كتابخانه و ارائه  خدمات اطلاع رساني، ارائه  مشاوره هاي تخصصي در زمينه هاي فني مختلف مورد نياز شركت ها، ارائه مشاوره هاي عمومي و مديريتي نظير تهيه  طرح تجاري، امور حقوقي و مالي، ارائه  آموزش هاي عمومي در زمينه هاي مختلف نظير قانون تجارت، خلاقيت، كارآفريني، تدوين طرح تجاري، تجهيز آزمايشگاه هاي تخصصي برق و الكترونيك، مواد و شيمي و ارائه  حمايت مالي از شركت هاي مستقر در مركز رشد را از برنامه هاي اجرا شده در سه ماه گذشته عنوان كرد.
وي با اشاره به ارتباط نزديك اين پارك با مراكز علمي گفت: اين پارك در جهت ايجاد و گسترش شبكه هاي مناسب همكاري و ارتباطات در جهت هم افزايي انعقاد تفاهم نامه  همكاري با دانشگاه اراك، دانشگاه علم و صنعت ايران - واحد اراك، دانشگاه آزاد اسلامي - واحد اراك، دانشگاه آزاد تفرش، شركت شهرك هاي صنعتي استان مركزي، ارتباط با مركز كارآفريني دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه صنعتي اميركبير فعاليت هايي داشته است.
وي همچنين در بعد بين المللي به منظور ارتباط و استفاده از تجربيات ساير مراكز مشابه گفت: اين مركز در راستاي اين هدف در دو انجمن بين المللي SPICE و IASP عضويت دارد.

«آي بي ام» با «مركوري» همكاري مي كند
شركت توليدكننده تجهيزات رايانه اي و الكترونيكي «مركوري» اعلام كرد براي توسعه فن آوري پردازنده «سل» شركت «آي بي ام» ، با اين شركت همكاري خواهد كرد.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوزفكتور» ، شركت «مركوري» از اين پس از پردازنده هاي «سل» شركت «آي بي ام» در محصولات خود استفاده كرده و از اين طريق فن آوري پردازنده هاي «سل» را براي استفاده در تجهيزاتي نظير رادارها، تجهيزات رديابي صوتي و اسكن هاي اشعه ايكس، توسعه خواهد داد.
«آي بي ام» پيش از اين اعلام كرده بود پردازنده هاي «سل» (Cell) ساخت اين شركت داراي كارايي بسيار گسترده اي هستند و مي توان آنها را علاوه بر استفاده در رايانه ها، براي تامين توان پردازش اطلاعات در گستره وسيعي از تجهيزات الكترونيكي ديگر نيز مورد استفاده قرار داد.
«آي بي ام» ماه ميلادي گذشته با از دست دادن شركت «اپل» به عنوان شريك تجاري مهم خود، شكست بزرگي را در زمينه توليد پردازنده هاي رايانه اي متحمل شد.

مايكروسافت سيستم عامل «ايكس باكس» را منتشر مي كند
شركت «مايكروسافت» در حال بررسي انتشار سيستم عامل به كار رفته در كنسول بازي هاي رايانه اي خود، «ايكس باكس» است.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوز.فكتور» ، شركت «مايكروسافت» قصد دارد با فروش سيستم عامل كنسول بازي هاي رايانه اي خود به توليدكنندگان ساير تجهيزات الكترونيك نظير تلويزيون هاي جديد، فن آوري «ايكس باكس» را بيش از پيش گسترش دهد.
شركت «مايكروسافت» هنوز جزييات مربوط به نرم افزار «ايكس باكس» و اين مطلب كه نرم افزار مذكور براي استفاده در چه نوع تجهيزات الكترونيكي قابل استفاده خواهد بود را اعلام نكرده است.
علاوه بر اين هنوز مشخص نيست تجهيزات الكترونيكي مانند تلويزيون كه از اين نرم افزار استفاده خواهند كرد با نام «ايكس باكس» به بازار مي آيند و يا نه و همچنين آيا مايكروسافت سيستم عامل به كار رفته در دستگاه قديمي تر «ايكس باكس» را براي شركتهاي ديگر عرضه مي كند يا اينكه سيستم عامل «ايكس باكس» را در اختيار آنها قرار خواهد داد.

تكنولوژي در خدمت Live8
گروه انفورماتيك: در جريان كنسرت «Live8» كه به منظور مبارزه با فقر برگزار شد، نقش تكنولوژي بيش از پيش نمايان گشت. در جريان اين كنسرت ميليون ها نفر از طريق اينترنت و تلفن همراه خود در آن مشاركت كردند.
به عنوان نمونه، ۲۷ ميليون نفر با ارسال sms از سران گروه ۸ خواستند تا كمك به كشورهاي فقير را دو برابر كرده و بدهي هاي فقيرترين كشورهاي جهان را لغو كنند.
همچنين ميليون ها نفر به صورت آنلاين به تماشاي اين كنسرت پرداختند و يك ساعت پس از پايان آن به خريد CDهاي صوتي و تصويري اين كنسرت پرداختند.
علاوه بر اين، بيش از ۳۰ هزار وب لاگ در مورد اين كنسرت نوشته شد و واژه «Live8» براي چند روز، برجسته ترين عبارت در اينترنت بود.

گوش براي دوربين هاي مدار بسته
گروه انفورماتيك: پليس شيكاگو با نصب دوربين هاي مدار بسته موفق شده آمار جرم و جنايت را به ميزان قابل توجهي كاهش بدهد. اما قرار است از اين پس تكنولوژي جديدتري به اين دوربين ها افزوده شود تا علاوه بر استفاده از تكنولوژي ديداري از تكنولوژي شنيداري نيز بهره گرفته شود.
به عبارتي ديگر از اين پس دوربين هاي مدار بسته پليس صاحب گوش خواهند شد. يعني دستگاهي روي دوربين ها نصب مي شود كه مانند ميكروفن عمل بكند. بلافاصله پس از شنيده شدن صداي شليك گلوله، اين دستگاه به كار مي افتد و دوربين را دقيقاً به سوي منبع شليك هدايت مي كند و در نهايت به صورت خودكار با مركز فوريت هاي پليسي تماس برقرار مي نمايد.
قيمت هر يك از اين دستگاه ها بين ۴ تا ۱۰ هزار دلار است.

محاكمه فروشنده كنسول بازي تقويت شده
گروه انفورماتيك: يك جوان ۲۲ ساله در انگليس به جرم تغيير دادن يك كنسول بازي XBOX محاكمه شد.
اين جوان كه در دانشگاه كمبريج تحصيل مي كرد در يك دادگاه ولزي به انجام ۱۴۰ ساعت كار اجباري در جامعه و همچنين پرداخت ۷۵۰ پوند جريمه محكوم شد.
اين مرد يك هارد درايو بزرگتر در كنسول ها نصب مي كرد و بيش از ۸۰ بازي كامپيوتري در اختيار خريداران قرار مي داد. او سپس اين كنسول تقويت شده را به ارزش ۳۸۰ پوند در شبكه جهاني اينترنت به فروش مي گذاشت.

هكرها و برنامه هاي كسل كننده تلويزيوني
هكرها در يك عمليات خاص hacktivism به هك كردن برنامه هاي كسل كننده تلويزيوني پرداختند.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از موسسه تحقيقات و توسعه ناجا، عمليات hacktivism به منظور اختلال ايجاد كردن در برنامه هاي كسل كننده تلويزيوني و برنامه هاي خبري كه بيشتر اخبار حادثه اي پخش مي كنند و همچنين تحت فشار قرار دادن سازندگان اين برنامه ها درجهت بهبود كيفي برنامه ها از سوي هكرها انجام مي شود.اين تاكتيك شوك آور توسط يك گروه از هكرها در نيويورك كه ادعا كرده اند با كنترل از راه دور ايستگاه هاي تلويزيوني، برنامه هاي خاص مورد نظر خود را كه روي آنتن مي روند را به دست مي گيرند و آنها را تغيير مي دهند و يا از پخش آنها جلوگيري مي كنند.
هكرها در كار برنامه هاي زنده خبري و گزارشهاي زنده به دلخواه اختلال ايجاد مي كنند.جمعي از متخصصان امور رايانه اي و روزنامه نگاران پيشكسوت نيز در اين گروه قرار دارند.

۱۱ چيني  به دليل  راه اندازي  سايت  اينترنتي 
غيراخلاقي  زنداني  شدند
يازده  نفر در چين  به  دليل  راه اندازي  بزرگترين  پايگاه  اينترنتي  غيراخلاقي  در اين  كشور دستگير و زنداني  شدند.
به  نوشته  روزنامه  «چاينا ديلي» چاپ  پكن  ، دوره هاي  حبس  اين  افراد تا حدود ۱۲ سال  خواهد بود.اين  روزنامه  نوشت  كه  اين  افراد به  تازگي  در دادگاه  محلي  شهر «خه  في» در استان  «آن  خويي» در شرق  چين  محاكمه  و به  حبس  محكوم  شدند.
اين  سايت  اينترنتي  كه  تصاوير مستهجن  و خدمات  غيراخلاقي  به  كاربران  ارايه  مي كرد ، بزرگترين  پايگاه  اينترنتي  در نوع  خود در چين  محسوب  مي شود و سال  ۲۰۰۲ ميلادي  راه اندازي  شد.شمار كساني  كه  در اين  پايگاه  اينترنتي  ثبت نام  كرده اند، حدود ۷۶هزار نفر است  و درآمد آن  ۲۶ هزار دلار بوده  است .چين  از سال  گذشته  ميلادي  كار مبارزه  با پايگاه هاي  اينترنتي  غير اخلاقي  را به  طور جدي  آغاز كرد.بيش  از ۱۰۰ ميليون  نفر در چين  كاربر اينترنت  هستند و اكثر آنان  زير ۲۴ سال  دارند.
وزارت  صنعت  اطلاع رساني  چين  در راستاي  مبارزه  با سايت هاي  غيراخلاقي  تمامي  پايگاه هاي  اينترنتي  ثبت  نشده  را به  طور موقت  تعطيل  كرده  است .
هدف  از ثبت  نام  از اين  پايگاه هاي  اينترنتي  ، كنترل  خدمات  اطلاع  رساني  اينترنتي  در داخل  چين  است .آمار غيررسمي  نشان  مي دهد ۷۰۰ هزار پايگاه  اينترنتي  در چين  فعال  است  كه  كنترل  آن  توسط  ماموران  اين  كشور كار بسيار دشواري  است .
شمار پايگاه هاي  غيراخلاقي  تعطيل  شده  در يك  سال  گذشته  در چين  نيز به  يكهزار و ۸۰۰ مورد رسيده  است .

خدمت جديد گوگل
گوگل نسخه بتاي نرم افزار دسك تاپ خود را كه در جست وجوي محلي با تصاوير سه بعدي ماهواره اي از مكان هاي مختلف تركيب مي كند، راه اندازي كرد.
به گزارش ايلنا، اين سرويس در دو نسخه عادي و پيشرفته عرضه خواهد شد، نسخه عادي رايگان و نسخه پيشرفته كه ويژه شركت ها بوده پولي است.
GOOGLE EARTH كه از فناوري پخش پهن نوار استفاده مي كند يك تصوير هوايي از مكان مورد درخواست كاربر را نشان مي دهد اين ابزار گوگل قابليت زوم را دارد و مي تواند تصوير را تا سطح خيابان ها و ساختمان ها زوم كند.
همچنين اين سرويس شامل جست وجوي محلي شركت ها، ساختمان هاي مسكوني، محل هاي مورد علاقه كاربر و ديگر مكان هاست.
كاربر در اين سرويس راهنماي رانندگي را روي تصوير دريافت مي كند، تصاوير دريافتي را مي توان چرخاند و طرف دلخواه را زوم كرد.

تدابير امنيتي جديد عليه اقدامات غير قانوني اينترنتي
پليس سايبر در لندن با همكاري چندين سازمان مربوط به صنعت موسيقي اينترنتي در اروپا و امريكا تدابير امنيتي جديدي را از طريق تصويب لوايح قانوني جديد در زمينه جرائم اينترنتي عليه ۷۸۴ كاربري كه به طور غيرقانوني به مشترك سازي فايل مي پرداختند، به كار برد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از epolice، صنعت موسيقي هاي آن لاين در انگليس با همكاري پليس سايبر يك سري جديد از اقدامات قانوني را عليه ۷۸۴ فردي كه احتمال مي رفت به شكل غير قانوني آهنگها را از اينترنت دانلود مي كنند را انجام داد.
اين در حالي است كه سازمان صنعتي ضبط آمريكا (RIAA) تاكنون نزديك به ۱۱ هزار فعاليت قانوني متنوع در اين زمينه به عمل آورده است، و صنايع صدانگارهاي بريتانيائي (BPI) ۹۰ مورد مشترك سازي فايل داده ها را گزارش داده اند.
پليس در ۱۲ كشور اقدامات شديد امنيتي را انديشيده است و گروه هاي بيشماري را كه مسئول كپي رايتهاي غير قانوني از طريق اينترنت بوده اند را دستگير كرده است.
«آلبرتو گانزالاس» وكيل دعاوي آمريكائي اظهار كرد: اقدامات ضربتي پليس زير لواي قانون نشان داده است كه اجراي قانون مي تواند به عنوان يك حربه كارآمد در جهت كشف و دستگيري باندهاي جرائم رايانه اي مثمر ثمر واقع گردد.
وي افزود: نيروهاي پليس معتقد هستند كه اين گونه اقدامات مي تواند تاثير بازدارنده بسيار مثبتي داشته باشد.

كار تعميرات كابل اينترنتي پاكستان آغاز شد
مهندسين كار خود را در سواحل كشور پاكستان به منظور تعمير خرابي كابلي كه خدمات اينترنتي و تلفني اين كشور را با مشكل مواجه كرده است، آغاز كردند.به گزارش خبرگزاري موج، مهندسين در چند روز گذشته وارد اين منطقه شدند، اما هنوز مكان دقيق اين خرابي را پيدا نكرده اند. به دليل شرايط بد آب و هوايي، انتظار مي رود اين تعميرات به سختي پيش رود. اين مهندسين از امارات متحده عربي به اين منطقه سفر كرده اند.اين كابل تنها راه ارتباط اينترنتي پاكستان محسوب مي شود .

غبار روي صفحه مانيتور خطرناك است
غبار روي صفحه مانيتور و تلويزيون سمي  ترين و آلوده  ترين غبارها است . به گزارش شبكه خبر، پژوهشگران معتقدند، غبار روي مانيتور رايانه ها داراي مواد شيميايي موثر در بروز اختلال توليد مثل و بيماريهاي عصبي است كه مي تواند بسيار خطرآفرين باشد. اين غبارها در مانيتورهاي صفحه مسطح يا دراصطلاح flat بسيار سمي  تر است. پژوهشگران توصيه كردند كاربران رايانه از تماس دست با صفحه مانيتور خودداري كنند و يا هر يك روز در ميان صفحه آن را با دستمال مرطوب پاك كنند.

نخستين همايش آشنايي با تجارت الكترونيك
نخستين همايش آشنايي با تجارت الكترونيك، توسط مركز فناوري اطلاعات شهرداري تهران در خانه  هنر گل ها، برگزار شد.
به گزارش (ايسنا)،محمد رضا تقي زاده مدير امور مراكز فناوري اطلاعات شهرداري تهران در ابتداي همايش گفت: اين همايش يكي از فرصت هايي است كه براي پرداختن به موضوع فناوري اطلاعات فراهم آمده است. وي افزود: به منظور كاربردي كردن فناوري اطلاعات در زندگي مردم، شهرداري تهران فضا هايي را براي پرداختن به تجارت الكترونيك، هنر الكترونيك، ارتباطات الكترونيك و موارد ديگر در نظر گرفته و علاقمند است تا شرايط را براي حضور بيشتر مردم فراهم كند.
در ادامه  اين همايش دكتراحمد روشنفكرراد،كارشناس ICTو تجارت الكترونيك گفت:  تجارت الكترونيك سال هاست كه در كشورهايي مانند آمريكا وجود دارد و با تاخير بسيار وارد كشورهايي مانند ايران شده است. وي خاطرنشان كرد: علم الكترونيك در صحنه  زندگي مردم رسوخ كرده است. براي توليد، توزيع و فروش كالا، پيوستن به بسياري از سازمان ها و تشكل ها و حتي در سطح ملي و با توجه به عضويت در WTO به الكترونيك نيازمنديم و اين يك اجبار است. وي افزود: شناخت ظرفيت ها و قابليت هاي الكترونيك باعث تحولاتي در عرصه تجارت در سال هاي اخير شده است. روشنفكر راد، با اشاره به اين كه اطلاعات، ماده  اوليه  توليد فناوري است، گفت: مانور نيروهاي متخصص جهان سوم بر روي صنعت نرم افزار است كه كشورهاي توسعه  يافته را به اصلاح سخت افزار خود وادار مي كند.
به اعتقاد وي در دوران جهاني شدن، هر كشوري كه بخواهد در تعاملات بين الملل نقش موثر داشته باشد بايد خود را به زيرساخت مخابراتي پيشرفته تجهيز كند، چرا كه تا به امروز نيز فناوري اطلاعات رشد روزافزون خود را مديون سيستم هاي مخابراتي است.
وي يادآور شد: براي رسيدن به تجارت الكترونيك به يك ساختار لايه اي نياز است. ساختاري كه از زيرساخت سيستم هاي كاربردي و رابطه ي كاربران استفاده مي كند.
روشنفكرراد، در مورد قوانين و مقررات تجارت الكترونيك عنوان كرد: مقابله با جرايم اينترنتي، استفاده ي صحيح از امضاي الكترونيك، حمايت از پديدآورندگان اطلاعات و نرم افزارها و تغيير ساز و كارهاي اداري و مديريتي به داشتن تجارت الكترونيك سالم و امن كمك مي كند. وي تاكيد كرد:  براي ورود به عرصه ي تجارت الكترونيك بايد يك طرح تجاري تهيه كرد و روش تجارت را نيز معين ساخت. دكتر روشنفكرراد در پايان، صرفه جويي در هزينه ها، دسترسي كامل به بازار و امكان انتخاب بهترين كالاها را از فوايد تجارت الكترونيك برشمرد.
همايش هاي آشنايي با تجارت الكترونيك تا پايان شهريورماه، هر ۱۵ روز يك بار در خانه  هنر گل ها برگزار مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |