پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۶ - Jun 30, 2005
گره ترافيك در مجيديه شمالي باز شد:
آغاز بهره برداري از هشتمين پروژه
بزرگ شهري در سال جاري
عكس: عليرضا بني علي
001131.jpg
گروه شهري: ديروز با حضور مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و دكتر علي سعيدلو سرپرست شهرداري تهران يك  ونيم كيلومتر از بزرگراه شهيد زين الدين حد فاصل دو بزرگراه صياد شيرازي و امام علي(ع) و با صرف هزينه اي حدود ۵۰ ميليارد تومان، مورد افتتاح و بهره برداري قرار گرفت تا از اين پس شاهد تاثيرات ترافيكي چشمگيري در بزرگراه هاي رسالت، بابايي، صدر و مدرس حد فاصل رسالت تا بابايي باشيم.
به گزارش خبرنگار ما، ادامه بزرگراه شهيد زين العابدين از همين نقطه تا وفادار و پل هنگام به طول ۲ كيلومتر با برآوردي معادل ۹۰ ميليارد تومان نيز در دست اقدام است كه عمده هزينه اعلام شده مربوط به خريد املاك معارض بر سر راه اين طرح است كه عمدتاً از ميان بافتهاي فرسوده و ريز دانه موجود در سطح منطقه عبور مي كند.
بنابراين گزارش در ميان شريانهاي بزرگراهي سطح شهر تهران بزرگراه ۷۶ كيلومتري عباس آباد متشكل از بزرگراههاي شهيد همت، شهيد زين العابدين و وفادار از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين بزرگراه با ۴۴ كيلومتر طول از مناطق ۴ ، ۳ ، ۲ ، ۵ ، ۲۲ مي گذرد. هم اكنون ۳/۲۴ كيلومتر از اين بزرگراه در دست بهره برداري است و ۲/۱۰ كيلومتر آن نيز در دست اجرا مي باشد. اين بزرگراه در طول خود داراي ۴۹ تقاطع غير هم سطح است كه كليه شريانهاي شمالي- جنوبي تهران را قطع مي كند. به گفته مهندس علي آبادي از آنجا كه بخش اعظم بزرگراه زين الدين حد فاصل تقاطع آزادگان و همت تا سه راه آزمايش در رينگ بزرگ شهر تهران قرار دارد و چنانچه تا پايان سال آينده به اتمام برسد،ورودي هاي شهر تهران به مقصد مركز شهر بدون مواجهه با چراغ قرمز به راحتي از طريق گذرگاه كمربندي ميسر خواهد بود.
خبرنگار ما از قول مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در حاشيه مراسم بهره برداري از بزرگراه شهيد زين الدين مي نويسد: گرچه افتتاح هر پل و بزرگراه و پروژه عمراني در سطح شهر تهران نويد بخش موفقيت و بيانگر تلاش خستگي ناپذير و پيگير مجموعه مديريت شهري است، اما نبود امكانات مالي از سرعت اجراي پروژه ها كاسته و مانع تحقق اهداف و كميت پروژه هاي عمراني به صورت بايسته شده است؛ به طوري كه اگر منابع مالي لازم را در اختيار داشتيم خيلي بهتر در راستاي عمران و آبادي شهر گام برمي داشتيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، ورود روزانه ۱۶۰۰ دستگاه خودرو به شهر تهران را به سيل بنيان برافكني تشبيه كرد كه زحمات و اقدامات شهرداري تهران را در حوزه عمران و ترافيك كمرنگ جلوه مي دهد. وي ادامه داد: اين هشدار بزرگ براي مديريت شهري است كه دنبال راهكارهايي ديگر به غير از احداث پل و بزرگراه براي مهار ترافيك باشد؛ چرا كه در صورت ادامه اين روند چنانچه همه شهر هم بزرگراه شود جوابگوي حجم ورودي خودروها به شهر تهران نخواهد بود.

هشدار معاون سازمان حفاظت محيط زيست:
ساخت و سازهاي غيرقانوني فاجعه آفريده است
مهر: معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: عدم واگذاري مسئوليت نظارت مستقيم بر ساخت و سازها به سازمان حفاظت محيط زيست موجب افزايش تخلفات زيست محيطي شده است و اين مساله نياز به بازنگري دولت آينده را در تقسيم مسئوليت به سازمان ها دو چندان مي كند.
يوسف حجت گفت: سازمان حفاظت محيط زيست در مقابله با ساخت و سازهاي غير قانوني موفقيتي كسب نكرده است و علت نيز عدم مسئوليت مستقيم سازمان و نظارت بر واحدهاي عمراني بوده است.
وي با اشاره به اين كه در دولت قبلي وزارت كشور و وزارت مسكن مسئوليت مستقيم نظارت بر ساخت و سازها را داشته اند، تاكيد كرد: برخي نهادهاي صاحب قدرت طي چندين سال اخير با عدول از مقررات زيست محيطي به ساخت و سازهاي بي رويه در تهران و شهرهاي شمالي كشور مبادرت كرده اند و به شرايط ناهمگون زيست محيطي افزوده اند كه سازمان نيز نمي توانست بر اين ساخت و سازها نظارتي داشته باشد.
معاون انساني سازمان محيط زيست خاطرنشان كرد: خروج از قوانين زيست محيطي در شهرها و روستاها مخصوصا مناطق زيباي كشور و باغات از جمله مواردي است كه دولت آينده بايد نسبت به آن توجه و نسبت به بازنگري مسئوليت ها به وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف اقدام كند.
وي همچنين تصريح كرد: طبق قوانين سازمان حفاظت محيط زيست، ساخت و ساز در ارتفاعات بيش از ۱۸۰۰ متر در تهران ممنوع است؛ در حالي كه نهادهاي صاحب قدرت بدون توجه به اين نكات به احداث برج هايي فراتر از حد قانوني اقدام كرده اند.

ميني بوس هاي غيراستاندارد
001116.jpg
ايرنا: جمعي از رانندگان ميني بوس هاي گازسوز توليدي شركت زامياد ديروز ضمن اجتماع درمقابل ساختمان سازمان حفاظت محيط زيست در پارك پرديسان تهران، نسبت به غير استاندارد و پائين بودن كيفيت اين ميني بوس هااعتراض كردند.
نماينده اين رانندگان به ايرنا گفت: ميني بوس هاي شركت زامياد كه به عنوان جايگزين ميني بوس هاي فرسوده تحويل رانندگان شده، داراي نواقص فني است و از قطعات نامرغوب و غيراستاندارد توليد شده  است.
ناصر بهزادفر افزود: تاكنون  ۷۷ دستگاه از اين ميني بوس ها به رانندگان تحويل شده كه بدون استثنا همه آنها با معايبي از جمله نقص گيربكس، ضعيف بودن موتور، پرش دنده، كم شدن روغن موتور و غيراستاندارد بودن اطاق همراه است.
وي گفت: اين ميني بوس ها يگانه سوز بوده و در زمستان با پايين آمدن فشار گاز، از قدرت موتور كاسته مي شود، ضمن اينكه لوازم جانبي مانند مانيتور، درهاي بادي و كولر كه در بروشور اين خودرو قيد شده، در زمان تحويل، از ميني بوس ها برداشته شده است.
وي اضافه كرد: يك هزار فقره وام ۱۴۰ ميليون ريالي بدون بهره توسط دولت براي از رده خارج كردن ميني بوس هاي فرسوده دراختيار محيط زيست قرارگرفته و سازمان محيط زيست اين تسهيلات را براي تعويض و جايگزيني ميني بوس هاي فرسوده در اختيار شركت زامياد قرار داده  است.
بهزادفر گفت: صاحبان ميني بوس ها از سازمان محيط زيست خواستند، براي استرداد اين ميني بوس هاي غيراستاندارد به شركت زامياد و پرداخت تسهيلات به رانندگان براي خريد ميني بوس از شركت هاي ديگر آنان را ياري دهد.
معاون سازمان محيط زيست گفت: درمورد معايب فني ميني بوس ها من نمي توانم نظر بدهم و بايد وزارت صنايع در اين زمينه اظهار نظر كند. يوسف حجت درگفت و گو با ايرنا افزود: براي رفع مشكل رانندگان معترض ميني بوس ها پس گرفته مي شود، اما با چه شرايط  و چه زماني، اين موضوع را بايد مراجع ذيربط مشخص كنند.
نمايندگان رانندگان معترض ميني بوس هاي زامياد، پس از صحبت با معاون سازمان محيط زيست به تجمع خود پايان دادند.

سامانه دريافت اطلاعات ترافيك و هواشناسي در مركز فرماندهي مديريت بحران تهران
در تكميل خبر مربوط به «ساخت امن ترين ساختمان تهران» كه در صفحه ۳ همشهري مورخ ۲۸/۳/۸۴ درج شده بود نكاتي به شرح زير اعلام مي شود:
در زير مركز سه حلقه گمانه  شناسايي ژئوتكنيكي براي شناسايي لايه هاي خاك محل ساختمان پيش بيني شده است و همچنين سامانه هاي لازم براي دريافت اطلاعات مركز كنترل ترافيك، هواشناسي و... در مركز فرماندهي مديريت بحران در نظر گرفته شده است.
شايان يادآوري است كه در خبر پيشين، عنوان سه حلقه گمانه شناسايي ژئوتكنيكي سهواً «چاه» ذكر شده بود.

هشدار سازمان آتش نشاني تهران خطر انباشت وسايل اشتعال زا
معاون امور عملياتي سازمان آتش نشاني تهران گفت: شهروندان بايد از امكان ورود و خروج معابر منازل برخوردار باشند. بنابراين خودداري از چيدن اشيا و يا وسايل اضافي مقابل پنجره ها و درهاي خروجي ضروري است تا به هنگام حادثه يا حريق گذر از معابر به سهولت ممكن باشد.
مهندس محمد سميعي با اشاره به اين كه سنت هاي رايج در خانه هاي قديمي مطابق با زندگي آپارتمان نشيني فعلي نيست، تاكيد كرد: آپارتمان نشيني داراي قواعدي است كه متاسفانه توسط برخي از شهروندان توجهي به اين مسائل نمي شود و همين سهل انگاري ها موجب به خطر افتادن جان بسياري از شهروندان شده است.
وي همچنين از شهروندان خواست از نگهداري وسايل اشتعال زا و سيلندرهاي گازاضافي در آپارتمان ها مخصوصا نقاط گرم و پرنور خانه ها خودداري كنند چرا كه انباشت وسايل اشتعال زا روي هم و امكان بروز جرقه ناشي از گرما خطر حريق را در فصل تابستان افزايش مي دهد. معاون امور عملياتي سازمان آتش نشاني تهران خاطر نشان كرد: بعضي از شهروندان تهراني در آپارتمان هاي محل سكونت كه اغلب هم با فضاهاي محدود ۳۰ تا ۱۵۰ متري ساخته شده است هنوز همانند خانه هاي سنتي نگاه مي كنند.

تمهيدات ويژه سازمان بهشت زهرا(س)
براي زائرين اهل قبور
001128.jpg
سازمان بهشت زهرا(س) همزمان با فرارسيدن فصل گرم تابستان، به منظور ارائه امكانات و خدمات رفاهي مناسب تر به شهروندان تهراني كه هر هفته براي زيارت اهل قبور به اين مكان مراجعه مي كنند، تمهيدات ويژه اي را در قالب ذخيره آب شرب و احداث سرويس هاي بهداشتي و آبخوري هاي جديد در سطح محوطه بهشت زهرا (س) تدارك ديده است.
رضائيان مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اظهار داشت: در اين راستا۲۵۰، چشمه آبريزگاه در داخل سازمان و نيز در طرح توسعه احداث شده است.

ايجاد واحد مشاوره پزشكي در شركت شهر سالم
شرك شهر سالم شهرداري تهران از ايجاد واحدهاي مشاوره پزشكي در معاونت درمان اين شركت به منظور راهنمايي بيماران خبر داد.
به گزارش سما به نقل از روابط عمومي شركت شهر سالم شهرداري تهران، از موضوعات داراي اهميت براي مراجعه كنندگان به مراكز درماني، هدايت سريع و صحيح به پزشك و بخش هاي مورد نياز و جلوگيري از اتلاف وقت بيمار است ولي در حال حاضر بسياري از مراجعان و بيماران در اين زمينه با سرگرداني مواجه بوده و نمي دانند در ارتباط با بيماري خود به كدام پزشك بايد مراجعه كنند.
روابط عمومي شركت شهر سالم در ادامه آورده است: اغلب بيماران از روي نشانه و علايم بيماري ها نمي توانند نوع بيماري و پزشك معالج خود را تشخيص دهند لذا بيماران مي توانند با مراجعه به بخش مشاوره پزشكي مورد معاينه قرار گرفته و به پزشك متخصص ارجاع شوند.
در پايان اين گزارش آمده است، بيمه شدگان شهرداري مي توانند براي دريافت اين سرويس با شماره تلفن ۶۴۰۱۲۶۱ تماس حاصل نمايند.

بازداشت شكارچيان غير مجاز
001119.jpg
واحد مركزي خبر: رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان فيروزكوه از دستگيري ۱۵ گروه شكارچي غيرمجاز از ابتداي امسال در اين شهرستان خبر داد.
رضا سالاروند افزود: از متخلفان يك قبضه اسلحه قاچاق و چند رشته تور ماهيگيري كشف و ضبط و ۴ ميليون و ۴۸۲ هزار ريال بابت خسارت وارده به محيط زيست از آنان جريمه دريافت گرديد.

منابع طبيعي كشور در معرض تخريب قرار دارند
ايلنا: رئيس هيات مديره جامعه جنگلباني ايران، گفت: مراتع از مظلوم  ترين اكوسيستم  ها هستند؛ زيرا از طرفي از طريق تغيير و تبديل  ها و از سوي ديگر به خاطر فشار دام و ورود دام خارج از ظرفيت به آنها، به شدت تخريب مي  شوند.
مهندس كاظم نصرتي گفت: عموماً فرسايش خاك از طريق تخريب پوشش گياهي حاصل مي  شود؛ يعني با از بين رفتن جنگل  ها و مراتع و از بين رفتن پوشش گياهي كه از حدود ۸۰ سال پيش در كشور آغاز شده، فرسايش خاك نيز شروع شده است.وي، با بيان اينكه برخي آمارها اعلام كرده است كه سالانه ۲ ميليارد تن خاك در اثر فرسايش از بين مي  رود و در هر ثانيه ۵۰۰ متر مربع از زمين  ها به كوير تبديل مي  شود، افزود: اين تخريب  ها و فرسايش در اثر رشد جمعيت و افزايش نياز انسان  ها رو به افزايش است و بسياري كارشناسان معتقدند كه در اين زمينه به شرايط بحراني رسيده  ايم كه در صورتي كه تدبيري انديشيده نشود، در آينده با مشكلات فراواني مواجه خواهيم شد. نصرتي خاطرنشان كرد: در جنگل  هاي شمال، تخريب به شدت و در سطح گسترده  اي صورت مي  گيرد و به همين دليل اين تخريب  ها نمايان  تر بوده و بيشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است؛ اما جنگل  هاي خارج از شمال ايران درحالي   كه به شدت در حال تخريب و فرسايش هستند، مغفول مانده  اند و مسئولان به آن نپرداخته  اند.

تعمير و شستشوي چاه هاي عميق تهران
با آغاز فصل گرما چاه هاي عميق توسط امور توليد و هماهنگي توزيع آب شركت آب و فاضلاب تهران تعمير و مورد شستشو قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب تهران هدف از استفاده از منابع زيرزميني (چاه ها) افزايش بيش از حد جمعيت شهر تهران و نياز به مصرف بالاي آب مي باشد؛ به طوري كه در شهر تهران حدود يك سوم آب تهران توسط چاه ها و دوسوم آب تهران توسط آبهاي سطحي (سدهاي اطراف تهران) تأمين مي شود.
براساس اين گزارش در حال حاضر حدود ۳۹۴ حلقه چاه آب در شهر تهران وجود دارد كه حدود ۳۰۰ حلقه آن وارد مدار بهره برداري قرار گرفته است.

ايست قلبي شايع ترين علت مرگ
001125.jpg
براساس گزارش سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران، از تاريخ ۲۱/۳/۸۴ تا ۳۱/۳/۸۴ حدود ۱ هزار و ۶۰۱ شهروند تهراني فوت كرده اند كه منطقه ۲ بيشترين تعداد فوت شدگان و ايست قلبي شايعترين دليل مرگ و مير شهروندان تهراني طي اين مدت بوده است. مدير عامل بهشت زهرا با بيان اينكه از لحاظ شغل، زنان خانه دار با
۱۴ /۲۸ درصد بيشترين و كارمندان امور اداري با ۲۰/۰ درصد، كمترين تعداد متوفيان طي يك هفته گذشته بوده اند، اظهار داشت: طي هفته گذشته ۱ هزار و ۶۰۱ نفر شامل ۸۱۸ نفر مرد، ۵۸۴ نفر زن و ۱۱۹ نوزاد در تهران فوت كرده اند كه از لحاظ سن، ۶۵ سال به بالاها با ۷۸۱ نفر بيشترين و ۱۰ تا ۱۴ ساله ها با ۶ نفر كمترين تعداد فوت شدگان بوده اند.

ستون هاي آلاينده در تالاب انزلي
001122.jpg
فارس: مديركل محيط زيست استان گيلان درخصوص آخرين وضعيت ستونهاي بتوني كه در وسط تالاب انزلي براي ايجاد جاده ميان گذر توسط وزارت راه و ترابري احداث شده بود، گفت: هنوز اين ستونهاي بتوني توسط پيمانكاران وزارت راه و ترابري جمع آوري نشده است.
شعبانعلي نظامي افزود: ستونهاي بتوني كه پيش از اين براي احداث ميان گذر تالاب انزلي در وسط تالاب احداث شده بود به دليل اينكه اين ستونها غيراصولي در داخل تالاب ايجاد شده اند تاثيرات مخرب زيست محيطي را بوجود آورده وزيستگاههاي مختلف موجودات و گياهان تالاب را با تهديد مواجه كرده است.

نگاه
001164.jpg
داوود كاظمي

پيام رئيس  مجلس شوراي اسلامي به دومين همايش ملي فضاي سبز شهري
عشق مردم ايران به طبيعت در فرهنگ،
هنر و ادبيات ما جلوه گر است
دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي به دومين همايش ملي فضاي سبز شهري با اشاره به عشق و علاقه مردم ايران به طبيعت و درخت كه در فرهنگ و هنر و ادبيات ما جلوه گر شده است و با ابراز نگراني از كاستي فضاي سبز در شهرها و روند تخريب فضاهاي سبز طبيعي در روستاها، ابراز اميدواري كرد كه با همكاري دستگاه هاي ذيربط و مردم ضمن چاره انديشي براي رفع كمبودها و مشكلات كنوني ايران ما كه رنگ سبز را يكي از سه رنگ پرچم پرافتخار خود قرار داده، روز به روز سبزتر و آبادتر گردد.
به گزارش ايرنا، در بخشي از پيام رئيس مجلس به اين همايش دوروزه كه با همكاري شهرداري مشهد و سازمان شهرداري هاي كشور در اين شهر برپا شده، آمده است: شما به  خوبي  مي دانيد كه  كشور ما ايران ، سرزميني  كم آب  است  كه  بخشهاي  وسيع  آن را بيابان  و كوير تشكيل  مي دهد نياكان  هوشمند و سختكوش  ما از ديرباز به  اهميت  آب و درخت  در اين  سرزمين  پي برده  بودند و تلاش  مي كردند تا زندگي  را در ايران  به  بركت  درخت  و گل و گياه  دلپذيرتر سازند و محيط پيرامون  خود را از خشكي  و خشونت  دور نگاه دارند. عشق  و علاقه  به  طبيعت  و درخت  در فرهنگ  ما رسوخ  يافته  و در هنر و ادبيات  ما به  وضوح  جلوه  گر شده  است . نمونه  بارز اين  عشق  و علاقه  را در نقوش  قالي  هاي  ايران  مي توان ديد كه  عمدتا برگرفته  از گل  و گياه  و درخت  است . در حقيقت  ايرانيان  با مفروش  ساختن  خانه  هاي  خود با قاليهاي  منقوش  به  گل  و گياه  مي خواسته اند حتي  در فضاي  بسته  نيز در كنار نقش  و نگار برگرفته  از طبيعت  و درخت  زندگي  كنند. نياز به  فضاي  سبز، يكي  از نيازهاي  طبيعي  و فطري  همه  انسانهاست  و متاسفانه  امروزه  به  دلايل  اجتماعي  و اقتصادي  و طبيعي  بسياري  از شهروندان  كشور ما از نعمت  فضاي  سبز محروم  مانده اند و نه  تنها فضاي سبز بسياري  از شهرها كافي  نيست  بلكه  فضاي  سبز روستاها نيز به  شدت  در معرض  تباهي  قرار گرفته  است .
تبيين  و توضيح  علمي و عوامل  و كاستيهاي  موجود از حوصله  اين  پيام بيرون  است  و مسلما در مقالات  كارشناسانه  و عالمانه اي  كه  در همايش عرضه  خواهد شد بيان  خواهد گرديد.

ارتقاي سلامت عمومي
ايرنا: طرح «توانمندسازي سلامت» از امسال در سراسر شهرها و روستاهاي كشور اجرا مي شود.
مدير اداره ارتباطات و آ موزش سلامت وزارت بهداشت با اعلام اين خبر گفت: شرايط كشور از جهت  برنامه  و زيرساخت هاي  موجود در بخشهاي  ارائه دهنده  خدمات  سلامت  از ضرورت هاي  اجراي  اين  طرح  است .دكتر شهرام رفيعي فر با اشاره  به  اينكه  توانمندسازي  رويكرد جديد در ارتقاي  سلامت مردم  است ، گفت : دراين  مقوله ، برنامه هاي  نهادهاي  ارائه دهنده  خدمات  سلامت به  نحوي  جهت دهي  مي شود كه  منجر به  ايجاد زير ساخت هاي  مورد نياز براي  كمك به  مردم  در جهت  تبديل  شدن  آنان  به  افراد توانمند شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |