پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۶ - Jun 30, 2005
با حضور رئيس قوه قضائيه در يك محكمه صوري
محاكمات غيرحضوري در دستگاه قضايي آغاز شد
001065.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: سيستم ويدئو كنفرانس و شبكه خصوصي ويدئويي قوه قضائيه با حضور آيت ا... شاهرودي به بهره برداري رسيد.
همه چيز با يك نمايش شروع شد. مدير شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران متن كيفرخواست را براي متهم رديف اول خواند و اتهام خريد و نگهداري اسلحه و فشنگ را به وي تفهيم كرد. متهم اصلي كه روبه روي قاضي نشسته بود دفاعيات خود را مبني بر پذيرش اتهام و طلب تخفيف در مجازات ارائه كرد. قاضي از او خواست تا از صفحه نمايش تعبيه شده در دادگاه، متهم رديف دوم را كه در زندان اردبيل حضور داشت شناسايي كند. متهم رديف اول فروشنده اسلحه را شناسايي كرد. قاضي از او نيز سؤالاتي پرسيد و براي تكميل پرونده، به زندان ديگري در بازداشتگاه اوين وصل شدند.
مراسم دادگاه فرضي در حوزه رياست قوه قضائيه توسط آيت ا... شاهرودي و خبرنگاران در حال پيگيري بود. قاضي شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب با اخذ آخرين دفاع از متهمان پرونده كه هر يك در مكانهاي مختلف حضور داشتند ختم رسيدگي را اعلام كرد.
رئيس قوه قضائيه، مسئولين مجتمع هاي قضايي و ساير مراجع نظارتي، در سيستم ويدئو كنفرانس مي توانند در روند رسيدگي به پرونده ها حضور داشته و دادگاه را به صورت مستقيم پيگيري كنند.
سيستم ويدئويي كه شبكه خصوصي تصويري قوه قضائيه محسوب مي شود، از اين پس نقاط مختلف و بخش هاي زير مجموعه قوه قضائيه از جمله دادگاهها، دادسراها و مجتمع هاي قضايي، سازمان قضايي نيروهاي مسلح، زندانها، پزشكي قانوني و سازمان ثبت و اسناد با هم ارتباط تصويري مستقيم خواهند داشت.
رئيس قوه قضائيه در اين مراسم از طريق ويدئو كنفرانس نظر رئيس شعبه ۱۳ دادگاه را پرسيد. او نيز در جواب گفت: چنانچه اين نحوه دادرسي در زنداني چون اوين استفاده شود از اطاله دادرسي و رفت و آمد زنداني ها به دادگاه جلوگيري مي شود. اين نحوه رسيدگي در صورتي كه براي جرايم سبك مانند حمل مقدار كم مواد مخدر در حد استعمال و يا ابتياع آن بسيار مفيد خواهد بود ولي نمي توان در جرايمي سنگين مثل حمل سلاح و مهمات استفاده كرد.
آيت ا... شاهرودي از مشكلات اين سيستم پرسيد و رئيس شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب گفت: به جز مشكل عدم حضور فيزيكي متهم، بحث محل ثبت صورت جلسه و اخذ امضاي متهم مشكل ديگري وجود ندارد.
آيت ا... شاهرودي در پاسخ اين سؤال كه آيا امكان ثبت فيلم دادگاه به صورت CD (لوح فشرده) در پرونده وجود دارد شنيد: «مسئله امضاي متهم و قابليت ضبط و آرشيو پرونده در حال رسيدگي است و با توجه به روشهايي كه وجود دارد امكان پذير است» .
رئيس شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب از رئيس قوه قضائيه پرسيد آيا مي توان اين سيستم را از نظر فقه شيعه كه متهم مي بايست در دادگاه حضور داشته باشد پذيرفت، آيت ا... شاهرودي نيز در پاسخ گفت: اين سيستم قطعاً تلقي حضوري دارد. در حال حاضر افراد با تلقي قرارداد عقد بسته و معامله مي كنند و مورد قبول همه است. در اين سيستم حضور فيزيكي لزومي ندارد.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه زير ساخت هاي آموزشي مورد نياز كه باعث اطمينان قضات در رسيدگي به پرونده ها خواهد شد، فراهم شود.
در ادامه مراسم «علي زعيم» مدير كل آمار و انفورماتيك قوه قضائيه ضمن ارائه گزارش عملكرد تيم كارشناسي گفت: در اين سيستم ۱۷۸۰ نقطه در شبكه خصوصي قوه قضائيه در نظر گرفته شده است. ۱۵ نقطه آن مربوط به ستاد، ۶۸۶ مورد به محاكم، ۲۵۶ نقطه سازمان زندانها، ۵۴ مركز مربوط به پزشكي قانوني، ۴۵ نقطه سازمان نيروهاي مسلح و ۶۸۶ مركز در مراكز مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاك قرار دارند.وي در مورد مراكزي كه در تهران قرار دارند گفت: ۶۲ نقطه در تهران امكان سنجي شده است.
وي در مورد مزاياي اين طرح گفت: علاوه بر صرفه جويي در زمان رسيدگي، در هزينه هاي حمل و نقل زندانيان كه سالانه هزينه بالغ بر يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان است صرفه جويي خواهد شد.زعيم در ادامه گفت: با راه اندازي كامل اين سيستم در سراسر كشور مكانهايي ساخته خواهد شد كه خانواده ها از آن طريق با زندانيان خود صحبت كنند بدون اينكه ساعت هاي زياد در صفهاي طولاني ملاقات بايستند. وي در ادامه با اشاره به تكريم ارباب رجوع در اين سيستم گفت: پيش بيني شده است كه در آينده خانواده ها بتوانند از طريق كدهايي كه سازمان زندانها در اختيارشان قرار مي دهد بتوانند از طريق كامپيوتر شخصي خود و اينترنت با زنداني خود ارتباط برقرار كنند.
علي زعيم در ادامه گفت: در فاز اول اين طرح ارتباط ۲۵ مجتمع قضايي، ۱۸ دادسرا و ۶ زندان و ۶ دادگاه برقرار شده است. فاز دوم پروژه ويدئو كنفرانس ۱۵۰ نقطه در سراسر كشور را تجهيز مي كند.
كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه و رئيس دادسراي انتظامي قضات در مورد اين طرح گفت: با وجود امكاناتي كه اين طرح در اختيار مي گذارد، دادسراي انتظامي قضات يكي از مراكز استفاده كننده است.

۵۷ميليارد دلار درآمد فيلم هاي غيراخلاقي
001059.jpg
گروه اجتماعي: آيا مي توان تصور كرد معني اين خبر كه «سالانه ۵۷ ميليارد دلار درآمد گردانندگان وب سايت هاي غير اخلاقي است» يعني چه؟
در خبرهايي كه پيش از اين روي خروجي خبرگزاري ها آمده بود، درآمد سالانه قاچاق مواد مخدر به رقمي بالغ بر ۵۰۰ ميليارد دلار مي رسيد. چنان كه ازخبر مربوط به سود حاصله از تجارت مواد مخدر مي توان به اين نتيجه رسيد كه قاچاقچيان از چنين سود سرشاري دست برنخواهند داشت، موضوع درباره گردانندگان وب سايتهاي غير اخلاقي هم صدق مي كند.
***
مسؤول گروه پژوهشي «محصولات فرهنگي غيرمجاز» پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بيان اينكه تقريبا يك چهارم همه جستجوهاي وب در جهان مربوط به سايت هاي غير اخلاقي است، اظهار داشت: در سال ،۱۹۹۷ حدود ۲۲ هزار وب سايت رايگان با محتواي غير اخلاقي در شبكه جهاني اينترنت وجود داشت كه اين رقم در سال ۲۰۰۰ به ۲۸۰ هزار وب سايت افزايش يافته است.
به گزارش ايسنا، ايرج فيضي كه در ميزگرد پژوهشي گروه محصولات فرهنگي غيرمجاز در محل پژوهشگاه سخن مي گفت، در تعريف محصولات فرهنگي غيرمجاز اظهار داشت: محصولات فرهنگي غير مجاز از دو بعد عدم رعايت كپي رايت يا محصولاتي با محتواي غيراخلاقي قابل تعريف هستند.
به گفته وي از بعد اول، آمارهاي موجود در حوزه قاچاق موسيقي و سي دي نشان مي دهد، ارزش فروش قاچاق محصولات فرهنگي در حوزه موسيقي در سال ۲۰۰۲ برابر با ۶/۴ ميليارد دلار بوده كه نسبت به سال قبل از آن، ۷ درصد رشد داشته است به طوري كه تخمين زده مي شود طي سال هاي ۲۰۰۳ - ۲۰۰۲ تقريبا از هر سه سي دي فروخته شده يكي قاچاق بوده است. وي خاطرنشان كرد: نرخ رشد سالانه قاچاق سي دي در سال ۱۹۹۹ ، ۲۸ درصد، سال ۲۰۰۰ ، ۲۵ درصد، سال ۲۰۰۱ ، ۴۸ درصد، سال ،۲۰۰۲ ۱۴ درصد و سال ،۲۰۰۳ ۴ درصد بوده است كه نشان مي دهد در سال هاي اخير قاچاق سي دي به دليل جايگزيني شيوه هاي ديگر مثل اينترنت كاهش يافته است.
وي درباره بعد ديگر محصولات فرهنگي غيرمجاز يعني محصولات غير اخلاقي نيز آمارهايي ارائه و خاطرنشان كرد: طبق آمارها، در سال ،۱۹۹۷ حدود ۲۲ هزار وب سايت رايگان با محتواي غير اخلاقي وجود داشته كه اين رقم در سال ۲۰۰۰ به ۲۸۰ هزار وب سايت افزايش يافته است. در اين شرايط ميزان درآمد صنعت غير اخلاقي در دنيا ۵۷ ميليارد دلار و در آمريكا ۱۲ ميليارد دلار است.
به گفته مسئول گروه «محصولات فرهنگي غير مجاز» پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات، آمار كشفيات نيروي انتظامي نيز از افزايش ميزان محصولات فرهنگي غيرمجاز خبر مي دهد. به طوري كه در سال ۸۰ تعداد اين محصولات اعم از سي دي، عكس، مجله و كاست ۵۹۴ هزار و ۱۵۳ عدد بوده كه اين رقم در سال ۸۱ به يك ميليون و ۶۳۷ هزار و ۳۴۲ عدد و در سال ۸۲ به دو ميليون و ۳۵۳ هزار و ۱۸۵ عدد محصول غير مجاز رسيده است. براساس نتيجه پژوهش «هويت اجتماعي و مصرف كالاهاي فرهنگي غيرمجاز» روابط دوستانه و غيررسمي بيشترين منبع تهيه اين كالاها در ميان جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال است.
سيدمهدي رحمتي، در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافته كه ۶/۹۷ درصد نوارهاي ويدئو، ۴/۸۶ درصد سي دي ها، بيش از ۹۰ درصد نوارهاي موسيقي غيرمجاز و ۹۰ درصد ماهواره ها از طريق دوستان و روابط غيررسمي تهيه مي شود.
دكتر رحمتي گفت: ميانگين ميزان استفاده جوانان تهران مورد مطالعه از ويدئو ۱/۱ ساعت، سي دي ۸ ساعت، ماهواره ۵/۷ ساعت و نوار كاست ۸/۹ ساعت بوده است. همچنين ۴/۳۷ درصد آنها از نوارهاي ويدئويي غيرمجاز، ۹۲ درصد از سي دي، ۵۲ درصد از ماهواره و ۵/۸۶ درصد از نوار كاست استفاده مي كرده اند.وي افزود: شيوه استفاده از اين كالاهاي فرهنگي غيرمجاز هم به اين ترتيب بود كه ۶۷ درصد جوانان نوارهاي ويدئويي را همراه خانواده، ۳۸ درصد ماهواره را به تنهايي و ۴۲ درصد آن را به همراه خانواده و ۵۲ درصد نيز نوارهاي موسيقي را به تنهايي مورد استفاده قرار مي دهند.
اين پژوهشگر در پايان صحبت هايش گفت: رواج استفاده از اين كالاهاي فرهنگي غيرمجاز در ميان بچه هاي جنوب شهر موجب شده كه مفهوم طبقات اجتماعي نامشخص شود.

تقدير از برترين هاي امور جوانان
گروه اجتماعي: نخستين همايش ملي تكريم از برترين  هاي امور جوانان در ۱۴ تيرماه برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان، در اين همايش كه با حضور رئيس جمهور سيد محمد خاتمي برگزار مي شود ضمن ارائه گزارش عملكرد دولت در حوزه جوانان طي ۸ سال گذشته دستگاه ها، افراد و برنامه هاي برگزيده در امور جوانان معرفي و تقدير مي شود.در اين گزارش آمده است: در اين همايش از هفده نفر، ۳ دستگاه برتر مرتبط با جوانان و ۱۷ طرح موفق ارائه شده براي جوانان تقدير مي شود.

راه اندازي ۴۰ پايگاه انتخاب رشته كنكور
از سوي آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي: رييس گروه نظري و پيش دانشگاهي آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام راه اندازي ۴۰ پايگاه انتخاب رشته كنكور در ۱۹ منطقه تصريح كرد: هزينه خدمات انتخاب رشته رايانه اي و مشاوره اي ۳ هزار تومان است.
حسيني در گفت وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا با اشاره به استفاده از خدمات رايانه اي انتخاب رشته و مشاوره اي در اين پايگاهها خاطرنشان كرد: در سنجش مشاوره اي بعد از اين كه دانش آموزان با توجه به اولويتهاي شهر و رشته انتخابي خود از طريق سيستمهاي ماشيني، انتخاب رشته خود را انجام دادند، با مراجعه به يكي از مشاوران خاص رشته هاي علوم رياضي، تجربي يا انساني از مشاوره حضوري استفاده خواهند كرد. وي هزينه انتخاب رشته رايانه اي و مشاوره حضوري را هر كدام ۱۵۰۰ تومان اعلام و خاطرنشان كرد: اين ميزان براي تمامي دانش آموزان رشته هاي مختلف ثابت است.
رييس گروه نظري و پيش دانشگاهي آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اين كه مبلغ پرداخت شده از سوي دانش آموزان به خزانه داري كشور واريز مي شود، ادامه داد: پيش بيني شده است تا دانش آموزان با حداقل امكانات ريالي از خدمات اين مراكز بهره ببرند؛ لذا دانش آموزاني كه امكان پرداخت وجه فوق را نداشته باشند نظير دانش آموزان تحت پوشش كميته امداد و دانش آموزان بي بضاعتي كه از سوي مدير پايگاه يا مركز پيش دانشگاهي شناخته شده اند، مي توانند از خدمات شامل تخفيف يا رايگان استفاده كنند. حسيني با اشاره به اين كه مشاوره به دانش آموزان بر اساس رشته انتخابي خود بر اساس شرايط خانوادگي و اجتماعي آنها و با در اختيار گرفتن آخرين اطلاعات تكميلي دانشگاههاي كشور در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد به ايسنا گفت: اين پايگاهها فرصتي است تا دانش آموزان از توانمنديهاي مراكز دولتي برخوردار شده و از سوء استفاده مؤسساتي كه به طريقي و بدون استفاده اطلاعات علمي به فعاليتهاي سودجويانه مي پردازند دور شوند.

حقوق پزشكان مراكز روستايي تا ۱۲ ميليون ريال مي رسد
گروه اجتماعي: عمليات بيمه روستايي و اعزام پزشكان به اين مناطق با هدف تحت پوشش گرفتن محروم ترين بخش اجتماع به مراحل نهايي رسيده است.
تفاهم نامه اي كه ميان وزارتخانه هاي بهداشت و درمان و رفاه و تأمين اجتماعي امضا شده، حقوق پزشكان مناطق روستايي را نيز ۶ تا ۱۲ ميليون ريال تعيين كرده است. به نظر مي رسد اجراي طرح پزشك خانواده با تعيين سقف حقوق قابل توجه، بتواند كارگشاي مشكل درماني روستاييان باشد.
معاون سياستگذاري وزارت رفاه كه با خبرگزاري فارس گفت وگو كرده، توضيحات نسبتاً جامعي در اين باره داده است.
به گزارش اين خبرگزاري معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي تصميمات جديد جلسه ستاد راهبري بيمه درماني روستاييان را كه روز گذشته در وزارت رفاه برگزار شد، تشريح كرد.
محمدرضا واعظ مهدوي گفت: طبق تفاهم وزير بهداشت و وزير رفاه و تأمين اجتماعي حق الزحمه پزشكاني كه در مراكز روستايي مشغول به كار خواهند شد بين ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال تا ۱۲ ميليون ريال پرداخت خواهد شد. به گفته وي بر اساس تفاهمي كه بين وزراي بهداشت و رفاه و تأمين اجتماعي منعقد شده است اعتبار ويژه اي براي پوشش خدمات پزشكي و درماني در روستاها در نظر گرفته شده كه براي خدمت سطح اول به ازاي هر نفر روستايي به طور ميانگين بين ۶۲ هزار ريال تا ۷۲ هزار ريال سرانه ساليانه جهت خدمات سرپايي روستاييان توسط سازمان بيمه خدمات درماني به شبكه بهداشت درماني پرداخت مي شود.
وي در ادامه افزود: بر اين اساس پرداخت حق الزحمه ماماها بين ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار ريال تا ۳ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال ماهيانه در تعهد شبكه بهداشتي درماني خواهد بود. معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي تأكيد كرد: مبالغ مذكور بر اساس ميزان محروميت منطقه اي و دوري از مركز، ميزان كارآيي و ميزان اثربخشي كادر پزشكي و مامايي مذكور و همچنين ميزان رضايتمندي بيمه شدگان از خدمات ارائه شده به آنها بين ارقام فوق متغير خواهد بود.
ابلاغ ۵۰ درصد اعتبارات بيمه روستاييان تا پايان هفته آينده
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي همچنين از اولين تخصيص اعتبارات بيمه روستاييان تا حداكثر پايان هفته آينده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي به سازمان بيمه خدمات درماني خبر داد.
وي گفت: در جلسه ستاد راهبري بيمه درماني روستاييان كه روز گذشته برگزار شد معاون اجتماعي و مدير كل دفتر سلامت و رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز حضور داشتند و وضعيت اعتبارات بيمه روستاييان مورد بررسي قرار گرفت.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي تأكيد كرد: با ابلاغ اولين تخصيص اعتبارات بيمه روستاييان سازمان بيمه خدمات درماني امكان عقد قرارداد و پيش پرداخت به وزارت بهداشت و شبكه هاي بهداشتي درماني را مي يابد.

آيين نامه  انضباطي  تقلب  و تخلف  در كنكور منتشر شد
داوطلب متخلف   از يك  سال  تا حداكثر
۱۰ سال  محروم  مي شود
گروه علمي فرهنگي: آيين نامه  انضباطي  تقلب  و تخلف  در امتحانات  گزينش  دانشجو منتشر شد.
براساس اين آيين نامه چنانچه  هر يك  از داوطلبان  و يا عوامل  اجرايي  آزمون  در هر يك  از مراحل  آزمون  مرتكب  هر نوع  تخلف  و يا تقلب  از جمله ؛ استفاده  از اوراق  داوطلبان  ديگر، داشتن  وسايل  غير مجاز، صحبت  با ساير داوطلبان  در طول  جلسه ، شركت  ديگري  به جاي  داوطلب  در جلسه  امتحان ، عدول  مسئولان  جلسه  يا مراقبان  و ديگر عوامل  اجرايي  از وظايف  اجرايي  و اداري  خود در هر يك  از جلسات  امتحاني ، تباني  با داوطلبان  به  هر نحو كه  موجب  تسهيل  در يكي  از موضوعات  فوق  گردد، نقض  مقررات  و عدول  از وظايف  توسط  عوامل  اجرايي  و برگزار كنندگان  امتحانات  و طرح كنندگان  سوال  و تصحيح كنندگان  اوراق  در كليه  مراحل  آزمون  از مرحله  طرح  سوال  تا اعلام  نتايج ، هيات  رسيدگي به تخلفات و تقلبات بنا به  تشخيص  و با در نظر گرفتن  نوع  تخلف  و يا تقلب   تصميم گيري  مي نمايد.
داوطلب  بر حسب  مورد از امتحان  مربوط  محروم  و از ثبت نام  و شركت  در آزمونهاي  بعدي  از يك  سال  تا حداكثر ۱۰ سال  محروم  مي شود.
همچنين چنانچه  فردي  به  جاي  داوطلب  در آزمون  شركت  كند، به نحوي كه داوطلب  اصلي  و فرد شركت  كننده  دانشجو نباشند حداقل  ۲ سال  و حداكثر ۱۰ سال  از شركت  در امتحانات  ورودي  دانشگاه ها و موسسات  آموزش  عالي  سراسر كشور محروم  مي شوند. ولي چنانچه  يكي  از اين  دو نفر (داوطلب  اصلي  و يا فرد شركت  كننده )، يا هر دو دانشجو باشند از دانشگاه  يا موسسه  آموزش  عالي  اخراج  و براي  ۱۰  سال  از شركت  در امتحانات  ورودي  دانشگاه ها و موسسات  آموزش  عالي  سراسر كشور محروم  مي شوند.
همچنين چنانچه  داوطلب  اصلي  يا فرد شركت  كننده  عضو سازمانهاي  دولتي  اعم  از كشوري  يا لشكري  باشد، علاوه  بر اعمال  مقررات  انضباطي ، پرونده  براي  اتخاذ تصميم هاي  اداري  ديگر به  سازمان  متبوع  وي  ارسال  مي شود.

معاون دانشجويي وزارت علوم خبر داد:
طرح بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم به هيأت دولت مي رود
گروه علمي فرهنگي: معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با تاكيد بر ضرورت رفع موانع يكپارچگي آموزش عالي كشور گفت:  طرح بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم براي تصويب به هيأت دولت مي رود.
به گزارش ايسنا، دكتر غلامرضا ظريفيان، در جمع معاونان دانشجويي و مديران امور دانشجويي و فرهنگي دانشگاه هاي كشور با تاكيد بر ضرورت رفع موانع يكپارچگي و نگاه كلان به دانشگاه ها و سيستم آموزش عالي كشور،  اظهار كرد: طي روزهاي آينده بحث بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم در راستاي يكپارچه سازي سيستم آموزش عالي در هيات دولت مطرح مي شود.
وي اظهار كرد: اجراي اين طرح در كميته هاي كارشناسي به تصويب رسيده است.
توقف اعزام سنتي دانشجو از سال آينده
وي كاهش هزينه اختصاصي به امور بورس را از ديگر اقدامات اين حوزه بيان كرد و گفت:  در ابتداي انقلاب يك ميليارد دلار هزينه امور بورس و ارزي وزارتخانه شده است كه امروز به يمن توسعه علمي و دانشگاهي كشور اين هزينه به ۵۰ ميليون دلار كاهش يافته، يعني تا يك بيستم كاهش داشته است.
دكتر ظريفيان با بيان اينكه ۱۷ هزار دانشجوي دكتراي داخل در حال تحصيل هستند و در سال گذشته نيز ۲۷۰ دانشجوي بورسيه داشته ايم، تصريح كرد: امسال سال آخر اعزام سنتي دانشجويان وزارت علوم مي باشد و از اين پس اين نوع اعزام متوقف مي شود. وي افزود: در سال ،۷۶ ۳۹ درصد اعضاي هيأت علمي داراي رتبه علمي استاديار به بالا بوده اند ولي در حال حاضر ۶۲ درصد اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها استاديار به بالا هستند.

گراميداشت اولين سالگرد عمليات كربلاي ۱
گروه اجتماعي: در سالگرد عمليات كربلاي ۱ اولين گردهمايي رزمندگان گردان حضرت علي اصغر(ع) لشكر ۱۰ نيرو مخصوص سيدالشهداء روز پنجشنبه نهم تيرماه برگزار مي شود.
روابط عمومي لشكر ۱۰ نيرو مخصوص با انتشار اطلاعيه اي از كليه خانواده هاي شهداء، ايثارگران، رزمندگان و فرماندهان ۸ سال دفاع مقدس براي شركت در اين مراسم كه رأس ساعت ۱۷ در حسينيه جماران برگزار مي شود، دعوت كرد.
وسيله اياب و ذهاب براي انتقال به محل مراسم از ساعت ۳۰/۱۴ در محل هاي نامبرده مهياست. كرج: ميدان سپاه باشگاه فجر، شهريار: گلزار شهداء، نظرآباد: هزار شهدا، ورامين: گلزار شهدا و ملارد : گلزار شهدا و شهرري: ميدان حضرت عبدالعظيم.

ترك سيگار از تولد يكهزار كودك با
عارضه كم وزني پيشگيري مي كند
ايسنا:  بررسي ها و مطالعات مشخص كرده اگر كشيدن سيگار قبل يا طي سه ماهه اول بارداري متوقف يا كاهش يابد باعث پيشگيري از تولد ۱۳۰۰ كودك با عارضه كم وزني در سال مي شود كه خود پس انداز ۲۱ ميليون دلاري در هزينه هاي مستقيم پزشكي در اولين سال را به همراه دارد.
فاكتورهاي زيادي وابسته به جنين در ترك سيگار مؤثرند؛ فاكتورهايي كه ادامه ترك استعمال دخانيات و يا برگشت مجدد بعد از ترك را مشخص مي كند شامل اثرات هورموني، حاملگي، ترس از افزايش وزن، كمبودهاي حمايت اجتماعي و افسردگي هاست.زنان اغلب طي دوران بارداري و يا از طريق خود بخودي و يا همكاريهاي گروهي در طول زندگيشان سيگار را ترك مي كنند هرچند بيش از ۶۷ درصد آنها ۱۳ ماه بعد از زايمان دوباره به سمت سيگار بر مي گردند. اين در حاليست كه برنامه هاي خاص دوران بارداري اثرات مثبتي براي مادر و جنين او بر جاي مي گذارد. زنان بيش از مردان از افزايش وزن ناشي از ترك سيگار مي ترسند و نقش حمايت هاي اجتماعي از جانب خانواده و دوستان در ترك سيگار بسيار مؤثرست. به ويژه اگر اين حمايت از جانب جنس مخالف باشد ميزان ترك سيگار در زنان با وضعيت اقتصادي و اجتماعي پايين كمتر از زنان با وضعيت اجماعي و اقتصادي بالاست.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، تجزيه و تحليل مطالعات و بررسي ها حاكي از آن است كه تاثير فعاليت رسانه هاي گروهي به ويژه تلويزيون در بدست آوردن اطلاعات در زنان با وضعيت اقتصادي و اجتماعي پايين بيشتر از زنان در وضعيت اقتصادي و اجتماعي بالاست و زناني كه از نظر وضعيت اقتصادي اجتماعي پايين هستند بيشتر در برنامه هاي مداخلاتي شديد ترك سيگار شركت مي كنند و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد موفقيت در ترك سيگار دارند ولي متاسفانه گروه اندكي از زنان كه از نظر وضعيت اقتصادي اجتماعي در سطح پايين قرار دارند از اين برنامه ها برخوردارند.

بي خوابي موجب افسردگي مي شود
فارس: مدت ها بود كه تصور مي شد بيخوابي يكي از نشانه هاي افسردگي است، اما اكنون تحقيقات جديد نشان مي دهد كه اين پديده در واقع ممكن است خود از عوامل بروز اين ناهنجاري رواني باشد.
نشريه علمي Web MD اعلام كرد در نتيجه يك سلسله مطالعات بر روي افراد سالخورده داراي افسردگي كه دچار بي خوابي بودند، معلوم شد احتمال اينكه افسردگي اين افراد نسبت به بيماراني كه شب ها خوب مي خوابند، يك سال طول بكشد، ۱۷ برابر بيشتر است.دكتر پريل مي گويد اگر بي خوابي بيش از پنج روز ادامه داشته باشد، قطعاً نبايد آن را ناديده گرفت و بايد حتماً در پي معالجه آن بود چون ممكن است باعث افسردگي شود.

لانه كفشي كبوتر در آستانه تخريب
001062.jpg
واحد مركزي خبر: مشتري  يك  مغازه  كفاشي   در تكاب  بعد از دو سال  كه  براي  گرفتن  كفش  خود مراجعه  كرد با منظره  عجيبي  روبرو شد.
صاحب  كفش  كه  بعد از سپردن  كفش ها به  كفاش  به  مسافرت  طولاني  رفته  بود پس  از بازگشت  از مسافرت  براي  گرفتن  كفش  خود به  كفاشي  مراجعه  كرده  اما كفاش  گفت : يك  جفت  كبوتر چاهي  داخل  كفش  او لانه  كرده  است  و بايد منتظر بماند كه  جوجه هاي  كبوتر از تخم  بيرون  بيايد.
همسايه هاي  مغازه  كفاشي  با شنيدن  صداي  مشاجره  صاحب  كفش  با كفاش  در داخل  مغازه  جمع  شدند و صاحب  كفش  را متقاعد كردند تا درآمدن  جوجه ها از تخم  صبر كند.
كفاش  پس  از درآمدن  جوجه  ها از تخم  با اصرار زياد ۱۵ روز هم  از صاحب  كفش  وقت  گرفت  كه  كبوترها به  جوجه هاي  خود پرواز ياد دهند و بعد خانه اجاره اي  را تخليه  كنند.جوجه هاي  اين  كبوتر كه  حالا ۱۵ تا ۱۶ روز از عمرشان  مي گذرد پرواز كردن  را تمرين  مي كنند و  كفاش  قول  داده  است  بعد از مهاجرت  پرنده ها كفش  هاي  مشتري  را پس  دهد.

بازگشت داوطلبانه افاغنه از ايران
001056.jpg
گروه اجتماعي: جمهوري اسلامي ايران، جمهوري اسلامي افغانستان و دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در روز سه شنبه ۲۸ ژوئن ۲۰۰۵ (۷ تير ۱۳۸۴) طي جلسه اي در هرات افغانستان تمديد برنامه مشترك بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغاني را به امضا رساندند.
از زمان آغاز اين برنامه در سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) حدود يك ميليون و سيصد هزار نفر از پناهندگان افغاني، ۷۸۰۰۰۰ نفر با مساعدت كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و ۵۲۰۰۰۰ نفر به صورت خود انگيخته، به صورت داوطلبانه از ايران به كشورشان بازگشته اند. برنامه مشترك تا مارچ ۲۰۰۶ (اسفند ۱۳۸۴) قابل اجرا بوده و پيش بيني مي شود در حدود ۲۰۰۰۰۰ پناهنده افغاني در طي اين مدت به صورت داوطلبانه بازگشت نمايند.

خلف وعده ۸ كشور صنعتي
فارس: مقامات سازمان بهداشت جهاني اعتراف كردند كه اين سازمان به احتمال زياد از رسيدن به هدف خود در توزيع گسترده داروهاي ضد ايدز در جهان، ناكام خواهد ماند.
مقامات اين سازمان اعلام كردند كه طبق برنامه قرار بود كه اين سازمان تا پايان سال جاري داروهاي ضد ايدز را ميان بيش از پنج ميليون نفر در كشورهاي در حال توسعه توزيع كند. مقامات اين سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده اند در صورتي كه هشت كشور صنعتي به وعده خود در اعطاي كمك مالي براي مبارزه با ايدز عمل كنند،  مي توان اميدوار بود كه درسالهاي آتي تمامي كشورهاي جهان تحت پوشش توزيع داروهاي ضد ايدز قرار بگيرند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |