دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۷
پاريس، كهن شهر گل هاي افسانه اي
000069.jpg
آرش نهاوندي
به موازات رود سن و در نزديكي برج ايفل مجموعه اي از موزه ها و گالري هاي مشهور پاريس موسوم به تروكادرسو قرار دارند كه علاوه بر كاربري فرهنگي، از محل هاي عمده تجمع پاريسي ها محسوب مي شوند
پاريس بزرگ و زيبا سالانه پذيراي تعداد زيادي توريست خارجي است كه به منظور ديدن آثار تاريخي به اين شهر سفر مي كنند.
به رغم وسعت و جمعيت زياد، پاريس بزرگ از يكي از بهترين سيستم هاي حمل و نقل در سراسر جهان برخوردار است. اين در حالي است كه اين شهر داراي 80 موزه و در حدود 200 گالري هنري است كه در نقاط مختلف شهر واقع شده اند و جهانگردان براي بازديد از اين مراكز ناگزير به استفاده از مترو هستند؛ مترويي كه خود به لحاظ تاريخي بودن از جذابيت خاصي برخوردار بوده و در روند جابه جايي شهروندان پاريسي بسيار موثر است.
در كنار تسهيلات موجود در پاريس، كارت هايي از سوي شهرداري به مردم ارائه مي شود كه با در دست داشتن آنها، علاقه مندان به مراكز فرهنگي مي توانند از 60 حوزه جذاب و ديدني شهر بازديد كنند. اين تسهيلات موجب شده اند تا شهروندان با فراغ خاطر از جذابيت هاي پاريس لذت ببرند. يكي از مسيرهاي دسترسي به مراكز تاريخي، فرهنگي پاريس، بزرگراه هايي هستند كه به مثابه يك كمربند بزرگ، شهر را احاطه كرده اند. جاده كمربندي كه پاريس قديم را در بر مي گيرد، در محل برج و باروهاي قديم شهر – كه تا اواخر قرن نوزدهم نيز وجود داشتند – احداث شده و از طريق آن مي توان به سهولت به تمام نقاط ديدني شهر دسترسي پيدا كرد.
كمربندي هاي پاريس در واقع شهر تاريخي را از شهر مدرن پاريس جدا كرده اند، در حالي كه صنايع بزرگ و مناطق مسكوني جديد در حومه شهر قرار دارند، شهر قديم همچنان هويت تاريخي خود را حفظ كرده است. از همين رو است كه در مركز پاريس مي توان آثار معماري متعدد به جا مانده از دوران مختلف تاريخي را مشاهده كرد.
پاريسي هاي اوليه
قديمي ترين محله پاريس كه در جزيره اي به نام ايل دولاسيته (Ile-dela-cite) در مركز رودخانه سن واقع شده است، محلي است كه قوم پاريسي – يك قبيله سلتي – براي اولين بار در قرن سوم پيش از ميلاد براي سكونت خود برگزيد. به سبب موقعيت مناسب دفاعي رودخانه در برابر اقوام مهاجم، قوم پاريسي توانست سيطره خويش را بر مناطق اطراف سن به مدت چند قرن حفظ كند، اما در سال 52 پيش از ميلاد، لژيون هاي رومي تحت فرمان ژوليوس سزار، قوم پاريسي را شكست داده و از آن مناطق بيرون راندند.
پاريس در تونل زمان
با گذشت قرون متعدد جزيره پاريسي نيز دچار تحولات زيادي از نظر شهرنشيني و معماري شد و بناهاي تاريخي متعددي در آن ساخته شد كه از جمله مشهورترين آنها مي توان به كليساي نوتردام دوپاري – كه بتازگي مورد بازسازي قرار گرفته و غبارهاي دوران انقلاب كبير فرانسه از آن زوده شده است – اشاره كرد.
در كنار اين كليسا محوطه باستانشناسي قرار دارد كه تنها يادگار دوران پاريسي هاي اوليه است كه توسط روس هاي مهاجر از سكونتگاه خويش بي رحمانه به بيرون رانده شدند.
اما چه بر سر رومي ها يا به عبارتي بهتر، گالو-رومي ها آمد؟
اين قوم جديد كه از اختلاط رومي هاي فاتح با گل هاي شكست خورده پديد آمده بود، پس از مدتي سكونت در جزيره پاريسي، اين جزيره را به سمت بستر سمت چپ رودخانه – Rive Gauche – ترك كرد.
گالورومي ها پس از اين جابه جايي در كارتيه لاتن – محل تلاقي بلوارهاي سن ميشل و سن ژرمن كه از قرن نوزدهم از پاتوق هاي اصلي دانشجويان بود – سكني گزيدند و در واقع نام كارتيه لاتن از زمان سكونت رومي ها بر اين محله اطلاق شد. با اين وجود رومي ها از نظر فرهنگي تاثير چنداني بر اين محل نگذاشتند و تنها از قرن سيزدهم ميلادي بود كه با انتقال دانشگاه پاريس، كارتيه لاتن – كه ديگر محله اي از محلات شهر پاريس تلقي مي شد – وجهه خاصي در افواه مردم پيدا كرد. در آن زمان 10 هزار دانشجو در دانشگاه پاريس درس مي خواندند كه وجه اشتراكشان فراگيري علوم متداول زمانه به زبان لاتين بود.
امروز نيز كارتيه لاتن از مراكز بزرگ دانشگاهي فرانسه و جهان محسوب مي شود. البته اين مركز فرهنگي شهرت كنوني خود را بيشتر مديون دانشگاه سوربن است كه از بدو تاسيس، دانشجويان زيادي در آن به تحصيل علم پرداختند و حاصل عملكرد آن پرورش دانشمندان بسياري است كه طي تاريخ معاصر به بشريت در عرصه هاي علمي خدمات شايان توجهي ارائه دادند.
كتاب فروشي ها نيز در اين محله همانند كتابفروشي هاي روبه روي دانشگاه تهران، كتاب ها و مقالات علمي زيادي را جهت استفاده دانشجويان مشتاق به فروش مي رسانند. يكي ديگر از مناطق ديدني پاريس، موزه اورسي است كه تاسيس آن هم ريشه در تاريخي بس طولاني دارد. اين موزه پيش از اين تحت عنوان كاخ اورسي مورد استفاده سلاطين فرانسوي بود، اما با شكست ناپلئون سوم، امپراتور فرانسويان، در برابر نيروهاي منسجم پروسي در سال 1870 و روي كار آمدن دولت انقلابي با گرايش هاي كمونيستي در فرانسه، اين كاخ نيز در پي اقدامات نسنجيده پيروان ماركس ويران شد. با اين حال جمهوريخواهان بيكار ننشسته و با كمك سلطنت طلبان، پاريس را به تصرف خويش درآوردند تا عصر جديدي از تاريخ اين كهن شهر آغاز شود و بناها و آثار تاريخي پاريس از تعدي و تجاوز در امان بمانند.
اين كاخ پس از بازسازي مجدد، به عنوان يكي از ايستگاه هاي اصلي ترن پاريس مورد استفاده قرار گرفت، اما با تغييرات ايجادشده در خطوط راه آهن منشعب از پاريس، اين ايستگاه نيز به پايان عمر
خود نزديك شد و در سال 1977 به دستور كميته وزرا تبديل به موزه شد.
در اين موزه كلكسيون بي نظيري از آثار هنرمندان قرون 19 و 20 نگهداري مي شود.
ساير بناهاي ديدني و تاريخي كه در كرانه چپ رودخانه سن بنا شده اند و هركدام يادآور بخشي از تاريخ فرانسه هستند، عبارتند از: پانتئون (بنايي كه مشاهير و بزرگان در آن مدفون شده اند)، باغ و كاخ لوكزامبورگ، هتل دانواليد، بنايي كه به فرمان لويي چهاردهم به منظور مداواي معلولان جنگي ساخته شد و قبر ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسويان در آن قرار دارد.
اما در كرانه راست رودخانه سن، برج ايفل چشم هر بيننده اي را خيره مي كند.
ساخت اين برج عظيم فولادي از سال 1887 تحت نظارت مهندس گوستاو ايفل آغاز شد و در ماه مارس 1889 رسما افتتاح شد.
در نمايشگاه بين المللي سال 1900، اين برج جلوه ويژه اي به شهر پاريس بخشيد و به اعتبار پايتخت گل ها نزد جهانيان بيش از پيش افزود. ارتفاع اين بنا از سطح زمين تا آخرين نقطه آن 300 متر و وزن آن 10 هزار تن است و تماما از فلز ساخته شده است. لازم به ذكر است كه با ورود جعبه جادويي به منازل فرانسويان در سال 1954 به منظور تغيير كاربري در برج ايفل و تبديل آن به يك مركز بزرگ ارتباطي به ارتفاع آن افزوده شد. اكنون برج ايفل با تغييرات لحاظ شده، داراي 75/320 متر ارتفاع است.
به موازات رود سن و در نزديكي برج ايفل نيز مجموعه اي از موزه ها و گالري هاي مشهور پاريس موسوم به تروكادرسو قرار دارند كه علاوه بر كاربري فرهنگي، از محل هاي عمده تجمع پاريسي ها محسوب مي شوند.
به فاصله اندكي در سمت شمال اين مجموعه، ميدان شارل دوگل قرار دارد كه نزد پاريسي ها با نام اتوال معروف است. البته جهانگردان خارجي به سبب قرار داشتن طاق نصرت در مركز اين ميدان آن را تحت عنوان ميدان طاق نصرت (Arcde Triomph) مي نامند.
از ديگر آثار مهم معماري و شهرسازي كه در كرانه راست رودخانه سن واقع شده اند، مي توان به خيابان تاريخي شانزه ليزه اشاره كرد كه مستقيما از ميدان طاق نصرت منشعب شده كه كاخ اليزه (محل اقامت رئيس جمهور فرانسه) نيز در آن قرار دارد. شهرت اين خيابان بيشتر به دليل قرار داشتن كافه هاي زيبا، گالري هاي تجاري و مغازه هاي لوكس و مجلل در دو طرف آن است.
البته با اضافه شدن دفاتر خدمات هوايي و رستوران هاي غذاي آماده (Fast Food) به جذابيت هاي اين خيابان زيبا بيش از گذشته افزوده شده است.
اين خيابان در نهايت به ميدان معروف كنگورد، باغ هاي تويلري و كاخ و موزه لوور ختم مي شود.
كاخ قديمي لوور پس از بازسازي، تغيير كاربري داده و به موزه اي دربرگيرنده جذاب ترين آثار هنري بدل شده است. اما در سالهاي اخير و با قرار گرفتن يك هرم شيشه اي بر فراز يكي از ورودي هاي جديد اين موزه، كاخ لوور به زعم بسياري از معماران، جلوه اي متناقض يافته است. اين هرم كه از الحاقات جديد محسوب مي شود، از 673 قطعه شيشه ساخته شده است و در واقع بيانگر تضادهاي موجود ميان ساختمان هاي پاريس مدرن با ابنيه پارس كهن است و نشان از آن دارد كه كهن شهر گل ها نيز از تعدي و تجاوز مدرنيته در امان نمانده است.
به هر تقدير پاريس، امروزه نيز از زيباترين شهرهاي جهان و به قولي عروس شهرهاي اروپايي محسوب مي شود و تغييراتي اينچنين از جذابيت هاي اين شهر تاريخي ذره اي نخواهند كاست.
منبع: Expedia Travel-world Guide

ماركوپولوهاي۲۰۰۵ در جاده ابريشم
راه گفت وشنود باز است، حتي اگر از سوي ركاب زنان ايتاليايي يكطرفه باشد. جاده ابريشم- قديمي ترين مسير بازرگاني دنيا- بار ديگر ميزبان ماركوپولوهاي 2005 شد.
10نفر دوچرخه سوار ايتاليايي كه از كشور ايتاليا به قصد طي كردن جاده ابريشم به طرف چين حركت كرده بودند، چند هفته قبل وارد تهران شدند.
اين گروه دوچرخه سوار ايتاليايي مي خواهند 14هزاركيلومتر مسير جاده ابريشم را ركاب بزنند. آنها از شهرهاي تبريز، زنجان، قزوين، تهران و سمنان عبوركرده اند و قصد دارند با گذشتن از شهرهاي شاهرود، بسطام، سبزوار، نيشابور و مشهد از طريق مرز سرخس از ايران به مقصد چين خارج شوند.
9مرد ايتاليايي در كنار زني از استادان اقتصاد دانشگاه ميلان ايتاليا، پيام صلح و دوستي را با يادآوري تمدن و تاريخ كشورهاي مسير جاده ابريشم به مردم مي رسانند تا بگويند راه گفت و شنود هميشه باز است.
اين بانوي ايتاليايي باوجود سختي ركاب زدن در تمام مسير جاده كه از ايران مي گذشت، مانتو و حجاب ايراني داشت و در تمام مسير حجاب اسلامي را رعايت مي كرد. رضا صداقت، راهنما و سرپرست اين گروه جهانگردان ايتاليايي است كه از ابتداي مرز بازرگان تا سرخس اين گروه را همراهي مي كند. او از برخي ناهماهنگي ها براي تامين امنيت اين دوچرخه  سواران گله مند است. به گفته وي با وجود پيگيري هاي يك ساعت و نيمه در ورود به هر شهر، متاسفانه هيچ اقدامي براي اسكورت اين گروه انجام نشد.
البته چون حضور اين گروه در تهران مصادف با رحلت حضرت امام خميني(ره) بود، آنها از طرف نيروي انتظامي اسكورت شدند.
صداقت مي گويد: باوجود اينكه چندي قبل خبر ورود اين دوچرخه سواران را به تمام ارگان هاي مربوطه با فكس و تلفن اطلاع داديم، اما از هر جا كه انتظار ارائه خدمات و حمايت هاي رسانه اي و دولتي داشتيم مي گفتند كه از قبل برنامه ريزي نشده است. لارنس يكي از اين دوچرخه سواران ايتاليايي مي گويد: ما در كشور تركيه چندين بار مصاحبه كرديم و رسانه هاي خبري اين كشور با ما گفت وگو كردند اما هنوز آنها را هم نديده ايم.
او گفت: مردم ايران بسيار ميهمان نوازند. اگرچه طبق رسم ايراني ها ما اسكورت نشديم، اما از امنيت لازم در جاده ها برخوردار بوديم.
به گفته يكي ديگر از جهانگردان، به آنها گفته اند كه هنگام حركت به سمت مشهد يك گروه 4نفري از دوچرخه سواران ايراني همراهي شان خواهند كرد.
صداقت ادامه داد: اين دوچرخه سواران 7000كيلومتر از مسير را در ايران ركاب مي زنند و اين برابر است با نصف مسير جاده ابريشم.
درست يك ماه قبل از ورود جهانگردان ايتاليايي به ايران، همايش بين المللي باستان شناسي در جاده ابريشم با هدف حفظ و احياي اين ميراث تاريخي در كشور برگزار شد.
در اين همايش كه 4 روز طول كشيد، 15نفر از باستان شناسان و پژوهشگران داخلي و خارجي و نماينده مدير كل يونسكو مقالاتي در مورد جاده موسوم به گفت و گو ارائه دادند.آنها همگي اتفاق نظر داشتند كه جاده ابريشم مي تواند محور اصلي گسترش صنعت جهانگردي و توريسم در ايران باشد.
ميخائيل سانيل، مشاور سازمان ملل در امور صنايع دستي در اين اجلاس تاكيد كرد كه جاده ابريشم بايد همچون گذشته يك ارتباط قوي و موثر فرهنگي ميان كشورها باشد و به همين علت نام راه گفت و شنود را بر اين جاده گذاشتند. فيلم هاي مستند زيادي درباره جاده ابريشم ساخته شده است. اغلب كشورهاي فرهنگ دوست دنيا علاقه مند هستند كه اين جاده باستاني احيا شود.
به نظرمي رسد ايران هم به عنوان يك كشور بااستعداد در زمينه پتانسيل هاي تاريخي، بايد به اين جاده بيش از اين اهميت داده و صنعت توريسم آن را رونق دهد.

انتشار آخرين كتاب ساراماگو در هفت كشور
تازه ترين كتاب ژوزه ساراماگو، نويسنده پرتغالي برنده جايزه ادبيات نوبل سال 1998 به طور همزمان در هفت كشور جهان منتشر خواهد شد. ساراماگو از اكتبر آينده آخرين كتاب خود را با عنوان تناوب مرگ آغاز و پس از آن، اين كتاب را به طور همزمان در كشورهاي آرژانتين، برزيل، ايتاليا، اسپانيا، مكزيك ، پرتغال و ... منتشر خواهد كرد. ساراماگو 82 ساله، نخستين و تنها نويسنده پرتغالي است كه تاكنون برنده جايزه نوبل ادبيات شده است. او اين جايزه را در سال 1998 پس از كسب جوايز متعدد داخلي و خارجي براي نوشتن رمان معروف كوري به دست آورد.او علاوه بر رمان كوري طي چند دهه نويسندگي، كتاب هاي ديگري چون بالتازار و بليموندا ، دخمه ، انجيل به روايت عيسي مسيح و همه نام ها را نوشته است. رمان هاي ساراماگو كه جزو پرطرفدارترين رمان هاي جهان است، تاكنون به حدود 30 زبان زنده دنيا منتشر شده و بيش از 3 ميليون و 500 هزار نسخه از آن به فروش رسيده است. ساراماگو در سال 1992 در خانواده اي فقير به دنيا آمد و در دو سالگي به همراه خانواده اش به ليسبون نقل مكان كرد و پيش از آنكه به صورت تمام وقت به نويسندگي بپردازد، به كارهاي مختلفي مشغول بود كه بيشتر آنها ساده و سطح پايين بودند، ولي در سال 1947 و در سن 25 سالگي، اولين رمان خود را با نام سرزمين گناه منتشر كرد.

تجليل از آهنگساز شبح اپرا در مجارستان
اندرو لويدوبر، آهنگساز معروف بريتانيايي نشان افتخاري را از سوي نخست وزير مجارستان دريافت كرد. او كه آثار موزيكال درخشاني مانند شبح اپرا، اويتا، گربه ها و ... را در كارنامه هنري خود دارد، نشان افتخار مجارستان را از سوي فرنك گيوركساني، نخست وزير اين كشور دريافت كرد و از سوي او مورد تقدير قرار گرفت. گيوركساني در تجليل از اين آهنگساز معروف كه براي اجراي يكي از موزيكال هايش با نام بازي زيبا به بوداپست سفر كرده است، گفت: اگر كسي با موزيكال هاي لويدوبر آشنا نباشد، قادر به درك فرهنگ امروزي نخواهد بود. موسيقي او پيونددهنده انسان ها در اقصي نقاط جهان است. لويدوبر نيز در مراسم اعطاي اين نشان لياقت در پارلمان مجارستان گفت: من به موسيقي مجارستان علاقه دارم و بارتوك و كودالي بخشي از كودكي مرا شكل داده بودند.
موزيكال بازي زيبا كه قرار است در مجارستان روي صحنه برود، در سال 2000 در لندن اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت. اندرو لويدوبر تاكنون موفق به دريافت هفت جايزه معتبر توني (معتبرترين جايزه نمايشي در برادوي)، سه جايزه جرمي و يك جايزه اسكار شده است. موزيكال شبح اپرا يكي از محبوب ترين نمايش هاي موزيكال برادوي است.

پيشخوان
000117.jpg
گلوب اندميل
روزنامه گلوب اندميل تيتر و عكس اول خود را به حادثه خونين گروگانگيري در كامبوج و كشته شدن يك كودك كانادايي در جريان اين واقعه مرگبار اختصاص داده است.
000123.jpg
ايريش تايمز
روزنامه انگليسي زبان ايريش تايمز نيز عنوان توافق رهبران اروپايي جهت تعليق در فرآيند تصويب قانون اساسي اتحاديه اروپا را براي تيتر و عكس اول خود برگزيده است.
000129.jpg
فيگارو
روزنامه فيگارو از چرخش عمده در سياست هاي اروپايي ژاك شيراك خبر داد.
برهمين اساس ژاك شيراك كه همواره از عضويت تركيه پشتيباني مي كرد طي اظهاراتي اعلام كرد: گسترش اتحاديه اروپايي در شرايط كنوني به نفع كشورهاي عضو نيست. اين روزنامه خبردوم و عكس خود را نيز به انتخابات ايران اختصاص داده است.
000132.jpg
لوريان لوژور
روزنامه لوريان لوژور تيتر و عكس اول خود را به انتخابات در شمال لبنان و رقابت شديد ميان نامزدهاي اين حوزه بزرگ انتخاباتي اختصاص داده است.
لازم به ذكر است كه انتخابات لبنان در چهار مرحله و هر مرحله طي يك ماه در روزهاي يكشنبه برگزار مي شود.

ذهن زيبا
عشق تمرين نيايش است و نيايش تمرين سكوت.
آنتوان سنت اگزوپري

كسي كه حفظ جان را مقدم بر آزادي بداند، لياقت آزادي را ندارد.
بنجامين فرانكلين

وقتي انسان دوست واقعي دارد كه خودش هم دوست واقعي باشد.
امرسون

زيبايي ناپايدار و فضيلت جاودانه است .
گوته

ما از جنس روياهايمان هستيم.
ويليام شكسپير

هيچ چيز بهتر از كار كردن بجاي غصه خوردن، آدمي را به خوشبختي نزديك نمي سازد.
موريس مترلينگ

چنان باش كه بتواني به هر كس بگويي: مثل من باش
امانوئل كانت

صفات هر كس مربوط به محسنات و نقايص اخلاقي دوستان اوست.
كارلايل

شبكه
امروز آخرين هفته ليگ برتر فوتبال ايران برگزار خواهد شد. به احتمال فراوان امروز به طور همزمان بازي تيم هاي استقلال – سپاهان و ذوب آهن- پرسپوليس از شبكه سوم پخش خواهد شد، اما امشب مي توانيد قسمت آخر مجموعه ايراني مشق عشق را از شبكه اول سيما تماشا كنيد. در اين قسمت مسئله ازدواج رويا و شهاب همچنان پابرجاست و همگي را درگير خود كرده و از طرف ديگر اميد به مسابقات جهاني راه پيدا كرده است.
همه خانواده پاي تلويزيون نشسته اند تا خبري از مسابقات او به دست بياورند...
قسمت آخر اين مجموعه امشب حدود ساعت 22:15 پخش خواهد شد.
اما قسمت ديگري از مجموعه همسفران نيز حدود ساعت 20:15 از شبكه 3 پخش خواهد شد. در اين قسمت سريال، نيروهاي عراقي به يك بيمارستان صحرايي كه از سوي خانم دكتر شايسته داير شده، حمله مي كنند. جواد زخمي و در اين بيمارستان بستري مي شود. در اين هنگام خانم دكتر شايسته و دوستان جواد كه در اين بيمارستان كار مي كنند، از سوي نيروهاي عراقي به اسارت درمي آيند و...
مجموعه خارجي شواليه سياه نيز امشب حدود ساعت 21 از شبكه 2 پخش خواهد شد.
در اين قسمت مجموعه شواليه سياه خشم سرگردان، روح ادوارد را تسخير مي كند. خشم سرگردان نيرويي است كه اگر كسي وارد محوطه آن شود روحش را تسخير خواهد كرد.
آيوانهو با كمك استاد جادوگر اين طلسم را مي شكند و خشم سرگردان از ادوارد دور مي شود و...
مجموعه تلويزيوني هشدار براي كبري 11 نيز حدود ساعت 19 از شبكه 5 روي آنتن خواهد رفت.
در اين قسمت ليزا شوارتز به همراه پرستارش از باشگاه سواركاري برمي گردند كه توسط 2 سارق مورد سرقت قرار مي گيرند. راننده ليزا با اتومبيل جگوارش به تعقيب سارقان مي پردازد، اما پس از تعقيب و گريز راننده، ليزا كشته مي شود. سمير و تام با استفاده از تلفن همراه ليزا آنها را رديابي مي كنند، اما پس از رسيدن به مكان موردنظر با عده اي اوباش روبه رو مي شوند كه تلفن همراه ليزا را در سطل زباله پيدا كرده اند و...

در فرهنگسراها
مشاوره حقوقي و كيفري
فرهنگسراي انقلاب به منظور ايجادآگاهي اقدام به برگزاري جلسات مشاوره حقوقي رايگان كرده است.
در اين جلسات شهروندان مسائل و مشكلات حقوقي، خانواده، ثبتي، جزائي، بين الملل و كيفري خود را مطرح كرده و راهنمايي و مشاوره لازم به صورت رايگان دريافت كنند. اين جلسات با حضور وكلاي پايه يك دادگستري، هر پنج شنبه از ساعت۹ الي 13 در فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر علاوه بر مراجعه حضوري مي توانند با شماره تلفن هاي 9-5419057 تماس حاصل كنند.
گروه نارانان عليه اعتياد
مدتي است اعتياد- اين بلاي خانمان سوز- گريبان برخي از جوانان و به تبع آن خانواده هاي آنها را گرفته است فرهنگسراي سالمند به منظور كمك و همياري به خانواده هايي كه دچار معضل اعتياد هستند، جلسات گروه نارانان را برگزار مي كند.
گروه نارانان يك انجمن غيرانتفاعي از زنان و مرداني است كه سالهاي زيادي را صرف درمان بيماري اعتياد خانواده و دوستان خود كرده اند و اين در حالي است كه تاثير فعاليت هاي اين انجمن در سرنوشت افراد معتاد و خانواده ايشان حياتي بوده است.
در اين جلسات كه داراي مراحل مختلفي است ضمن بيان مطالب نشريات و كتا ب هاي مختلف در مورد اين بيماري، تجربيات و اقدامات انجام شده بين اعضا و خانواده ها تبادل نظر شده و منجر به ارتقاي سطح آگاهي و شناخت بيشتر آنان جهت پيشگيري و درمان اين بيماري مي شود.
شهروندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين، خيابان۱۷شهريور، خيابان خشكبارچي ، پارك خيام مراجعه كنند.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |