سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴
كارلوس توز:
من مارادونا نيستم
002052.jpg
جهانگير كوثري
شماره ده در فوتبال آمريكاي جنوبي معناي ديگري دارد. شايد سمبل اين گرايش «پله» و «مارادونا» باشند.
اما هميشه اين شماره بر تن بازيكناني قالب شده است كه ارزش هاي فني آنها به مراتب بالاتر از بقيه بوده است. از دهه پنجاه كه پله ۱۷ ساله در جام جهاني ۱۹۵۸ درخشيد تا به امروز پيراهن هاي ده ارزش ديگري پيدا كرده است. در آرژانتين مي گويند، شماره ۱۰ تنها برازنده مارادونا اسطوره بي بديل فوتبال جهان بوده است و امروز «كارلوس توز» مي خواهد اين تداوم و استمرار را در جهان حفظ كند. گفت وگوي توز با مجله معتبر ورلدساك از اين دست حرفهاست.

* صعود آرژانتين به جام جهاني ۲۰۰۶ تقريبا قطعي به نظر مي رسد، فكر مي كنيد عملكردتان در آلمان چگونه باشد؟
- مثل تمام آرژانتيني ها، اميدوارم از جام جهاني گذشته خوش شانس تر باشيم.
آرژانتين به اندازه كافي بازيكن خوب در اختيار دارد تا بتواند هر جامي را فتح كند. سال گذشته ما توانستيم در المپيك به قهرماني دست پيدا كنيم به علاوه ما سزاوار فتح كوپا آمريكا نيز بوديم (آنها در ديدار نهايي و در ضربات پنالتي بازي را به برزيل واگذار كردند.) تيم اصلي بازيكنان زيادي در اختيار دارد كه خوزه پكرمن از آنها شناخت كافي دارد زيرا چند تن از آنان در بازي هاي قهرماني زير بيست سال تحت مربيگري او جام را فتح كردند و نحوه بازي آنها هنوز هم به همان شيوه است، البته تيم ما تغيير چنداني نسبت به تيم بيلسا در جام جهاني گذشته نكرده است.
* چرا اخيرا از ليست تيم ملي حذف شديد؟
- مدتي از زماني كه با پكرمن صحبت كردم مي گذرد اما چند ماه قبل او به من تلفن زد و دلايل عدم حضورم در تيم ملي را بيان كرد و من نيز پذيرفتم. اولا چون در سال ۲۰۰۴ تعداد بازي هاي زيادي را انجام داده بودم، نياز به استراحت داشتم، ديگر اينكه رسانه ها دوره ام كرده بودند و پكرمن دوست نداشت بيش از اين مورد توجه رسانه ها باشم. در حال حاضر بايد در باشگاهم، كورينتيانس نمايش خوبي داشته باشم تا جايي در تيم ملي داشته باشم.
* چه نوع آرايش تيمي را دوست داري و قرارگرفتن در كدام پست را ترجيح مي دهي؟
- به تركيب هجومي علاقه دارم، يعني سه مهاجم و يك هافبك نفوذي كه البته به آرايش تيم حريف نيز بستگي دارد. ترجيح مي دهم نزديك به محوطه جريمه بازي كنم زيرا اين دقيقا همان جايي است كه بهترين نقطه براي من به شمار مي رود، دقيقا مثل بوكاجونيورز و تيم ملي المپيك آرژانتين.
* قراردادت با كورينتيانس را در ماه دسامبر امضاء كردي، آيا ترك بوكا و آرژانتين برايت دشوار بود؟
- ترك بوكا واقعا سخت بود چون من واقعا تيمم را دوست داشتم و آرزو دارم تا روزي به بوكا برگردم و فوتبالم را آنجا به پايان برسانم، اما نكته مثبت در مورد پيوستم به كورينتيانس اين است كه تنها دو ساعت با بوينس آيرس فاصله دارد و خانواده و دوستانم مي توانند به اينجا بيايند و يا من به آرژانتين سفر كنم.
* زندگي در برزيل چگونه است؟
- زندگي در سائوپائولو بسيار شبيه به بوينس آيرس است، البته كمي تفاوت دارد زيرا شهر بزرگتري است و مردم بيشتري در اينجا زندگي مي كنند اما من اينجا بيشتر احساس آرامش مي كنم ولي در چند ماه آخر حضورم در آرژانتين اوضاع خوبي نداشتم، رسانه ها و روزنامه نگاران حتي يك لحظه مرا تنها نمي گذاشتند و داستان هاي زيادي راجع به من درست كردند.
* آيا توقع داريد كه بازي در برزيل به رشد فوتبال شما كمك كند؟
- اينجا هر روز نكات زيادي را ياد مي گيريم و به خصوص در اين سن مي شود نكات زيادي آموخت، به علاوه زماني كه دانيل پاسارلا مربي تيم بود و من شيوه هاي جديدي را براي فوتبال ياد گرفتم. فكر مي كنم كه بسيار خوش شانس بودم چون تحت نظر مربيان بزرگي مثل بيلسا و بيانچي كار كردم و در آخر هم با پاسارلا.
* آيا اين واقعيت كه پاسارلا يك آرژانتيني است، شرايط را براي تو آسان كرده بود؟
- خير، شما مي دانيد كه پاسارلا چطور است؟ او بهترين بازي را از شما مي خواهد، پس او بسيار جاه طلب است.
* به ما از رابطه ات با پاسارلا بگو و اينكه آيا توانست درسهاي تازه اي براي كورينتيانس به ارمغان بياورد؟
- من اخيرا روابط شخصي با او داشتم و قبل از آن او را نمي شناختم، اما نكاتي در مورد نحوه فعاليت وي مي دانستم. او توانست به كورينتيانس شخصيت بدهد چون خود او زماني كه بازيكن بوده شخصيتي قوي داشته و طبعا دوست دارد تيم تحت نظرش هم همين طور باشد و فوتبال خوبي نيز ارايه كند.
اگر ما همديگر را خوب درك مي كرديم تبديل به يكي از بهترين تيم هاي برزيل و آمريكاي جنوبي مي شديم.
002049.jpg
* چرا شما نماينده خود را درست چند روز قبل از پيوستن به كورينتيانس تغيير داديد؟
- اين تصميم بسيار سختي بود چون روبرتو تسونه و من سالها در كنار هم بوديم. اين تصميم دو دليل داشت كه يكي شخصي و ديگري حرفه اي بود اما من دوست ندارم راجع به آنها بيشتر صحبت كنم زيرا كار درستي نيست.
* اين حقيقت كه با ده ميليون پوند گرانترين بازيكن تاريخ آمريكاي جنوبي هستي چه احساسي دارد؟
- توجه زيادي به اين مساله ندارم. شايد اين موضوع مطبوعات و بعضي اسپانسرها جالب باشد اما شغل من فوتبال است و اين بهترين كاري است كه مي توانم براي باشگاه انجام دهم و مي دانم كه مردم توقع بيشتري از من نسبت به ديگر بازيكنان دارند اما بايد خونسرد باشم و تمركز خود را براي بازي در ميدان حفظ كنم.
* دولت آرژانتين نيز به انتقال شما رسيدگي كرده است آيا اين موضوع تاثيري روي شما گذاشته است؟
- نه به هيچ وجه. اطلاع دارم كه آنها به انتقال بيش از يكصد بازيكن رسيدگي كرده اند اما مطبوعات راجع به من بيشتر صحبت مي كنند چون من از همه گرانتر بودم. من مشكلي با تحقيقات آنها ندارم.
* شما يكي از بزرگترين بازيكناني هستيد كه به كورينتيانس ملحق شده اند اما همانطور كه در رئال نيز مشخص شد داشتن ستارگان بزرگ تضميني براي كار تيمي خوب نيست!
- اين نگراني زيادي براي ما به وجود نياورده است اما شرايط هميشه يكسان است.مطبوعات زياد صحبت مي كنند و جداي از اين ما بازيكنان خوب زيادي در تيم داريم اما همه تقريبا با ديگران يكسان هستند. بازيكنان به توانايي هاي خود واقف هستند و مي دانند چه افتخاراتي را براي تيم به ارمغان بياورند. همگي ما بر اين باوريم كه مي توانيم نمايش خوبي داشته باشيم اما نمي توان ظرف يك شب همه افتخارات را به دست آورد.
* قبل از اينكه به كورينتيانس ملحق شويد باشگاه هايي مثل چلسي، رئال مادريد، بايرن مونيخ خواهان شما بودند، آيا فكر مي كرديد به كورينتيانس برويد؟
- زماني كه به من گفتند كه احتمال دارد به بايرن بروم بسيار خوشحال بودم اما بوكا در آن زمان تمايلي به فروش من نداشت ولي اگر كشور ديگري را انتخاب كنم اسپانيا يا انگلستان مناسب تر خواهند بود چون من سبك تهاجمي را دوست دارم و خودم به همين نحوه بازي مي كنم.
* افراد زيادي در آرژانتين به تو لقب مارادونا داده اند، چه احساسي داري؟
- من مثل مارادونا نيستم، البته وقتي مردم اين لقب را به من مي دهند احساس غرور مي كنم چون ديه گو قابل احترام است و او را نمي توان با هيچ كس مقايسه كرد. مارادونا يك فوق ستاره در تاريخ فوتبال است و نبايد با بازيكن ديگري مقايسه كرد.
* آيا مارادونا به شما درس فوتبال داده است و به شما ياد داده كه چگونه فشار شدت را تحمل كنيد؟
- ديه گو دفعات زيادي با من صحبت كرده است و اين درست زماني بود كه مسايل احمقانه زيادي رابطه با زندگي شخصي من در آرژانتين مطرح مي شد اما او با من بسيار مهربان بود. او درس هايي راجع به فوتبال به من داد و بارها گفت كه سخت تلاش كنم و در كارم جدي باشم. او هميشه مي گويد كه اشتباهات زيادي انجام داده است و حالا متوجه خطاهايش شده و به من نصيحت كرد كه بعضي كارها را انجام ندهم.
002055.jpg
* بدون شك مارادونا اصلي ترين الگوي شما در فوتبال است، ديگر الگوهايتان چه كساني هستند؟
- ديه گو از همه مهمتر است، اما من چيزهاي زيادي از ريكلمه ياد گرفتم. هرگز روزي را كه او كفشهايش را به عنوان هديه به من داد فراموش نمي كنم. در آن زمان چندان مشهور نبودم و در تيم ذخيره ها حضور داشتم. اولين باري كه به عنوان بازيكن ثابت به ميدان رفتم همان كفش ها را پوشيدم و بسيار خوب هم بازي كردم و براي مدت زيادي نيز آنها را به پايم داشتم. در حال حاضر نيز كفش ها را در خانه ام نگاه داشته ام درست مثل يك گنج.
* شما هم مثل مارادونا در گذشته فقير بوديد، آيا مي توانيد از دوران كودكي تان مطالبي را عنوان كنيد و نقش فوتبال در آن زمان شما؟
- من اهل فورته آپاكه هستم (محله اي فقيرنشين در بوينس آيرس كه به دليل جنايت و موادمخدر بدنام است). آنجا جايي بود كه فوتبال را ياد گرفتم و فهميدم كه بايد شجاع باشم. بازي هايي براي پول در زمين هايي بدون چمن انجام مي شد كه پر از استخوان شكسته و بطري بود. چيزهاي زيادي از آنجا ياد گرفتم و خيلي سرگرم شدم. چون از چنين محله اي به فوتبال آمدم، هيچ چيز در فوتبال حرفه اي براي من مشكل نيست و به همين دليل است كه وقتي قبل از يك مسابقه بزرگ از من سوال مي شود كه آيا عصباني هستم يا نه، فقط مي خندم. اين شغل جالبي براي من است البته هميشه چيزهايي را كه در طول زندگي ام در فورته آپاكه ياد گرفتم بخاطر خواهم داشت.
* به تازگي صاحب يك فرزند شديد، آيا به عنوان يك پدر نقش خود را با وجود جدايي از مادر فرزندتان ايفا خواهيد كرد؟
- بله، البته. كارهاي قانوني آن را دنبال مي كنم، با مادر فرزندم رابطه خوبي دارم، ما به همديگر احترام مي گذاريم و او مي داند اگر به چيزي احتياج داشته باشد مي تواند روي من حساب كند حتي الان كه در برزيل هستم.
* توانايي هاي خود را به عنوان يك فوتباليست چگونه توصيف مي كنيد؟
- دوست ندارم راجع به خودم صحبت كنم.
* در چه مواردي نياز به تمرين بيشتر داريد؟
- در ضربات سر بايد بيشتر تمرين كنم اما چون بازي كردن با پا را بيشتر دوست دارم ممكن است اين كار را به هم تيمي هايم واگذار كنم اما براي زدن ضربه آزاد تمرين زيادي دارم.
* آيا جهان فوتبال شاهد بهترين نمايش توز در جام جهاني ۲۰۰۶ خواهد بود يا بايد بيشتر صبر كرد؟
- اميدوارم كه در جام جهاني آلمان حضور داشته باشم و تا آن زمان به تيم ملي فرا خوانده شوم. در حقيقت دوست دارم كه بهترين بازيكن جام باشم اما قهرماني آرژانتين را به آن ترجيح مي دهم. از زماني كه آرژانتين جام جهاني را فتح كرده تقريبا بيست سال مي گذرد و زمان آنست كه دوباره آن را فتح كند.
بيوگرافي
- نام كامل: كارلوس آلبرتو توز
- تاريخ تولد: ۵ فوريه ۱۹۸۴
- محل تولد: بوينس آيرس
- قد: ۱۷۳ سانتي متر
- وزن: ۷۴ كيلوگرم
- مليت: آرژانتيني
- پست: هافبك نفوذي، مهاجم
- اولين بازي ملي: نوامبر ۲۰۰۱
- افتخارات: قهرماني رقابت هاي زير بيست سال آمريكاي جنوبي، قهرماني بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن، نايب قهرمان كوپا آمريكا ۲۰۰۴
باشگاه ها: بويز، بوكاجونيورز، كورينتيانس.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |