شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۷
گردن درد معضل يك جامعه تنبل
001932.jpg
كمردرد، آرتروز گردن و زانو درد از جمله شايعترين بيماري هاي جامعه شهري ايران هستند و رشته فيزيوتراپي يكي از رشته هايي است كه براي درمان و پيشگيري از اين بيماري ها نقش اساسي بر عهده دارد. در آستانه برگزاري شانزدهمين كنگره فيزيوتراپي ايران (۲۷ تا 29 ارديبهشت ) دكتر «محسن باقري» دبير اين كنگره گفت: كنگره هاي انجمن فيزيوتراپي با پايان جنگ تحميلي آغاز شد و گرچه در كنگره هاي ابتدايي عمدتا مقالات غيرتحقيقاتي بودند، اما به مرور كيفيت مقالات پيشرفت كرده و اكنون بيش از 75 درصد مقالات كنگره، مقالات تحقيقاتي و كاربردي باليني بوده است و كنگره اخير مي تواند محلي براي برخورد و اشتراك افكار باشد.
دكتر باقري كنگره هاي انجمن فيزيوتراپي را در شناسايي اين رشته به جامعه، بسيار موثر ارزيابي كرده و هدف اصلي كنگره را بالا بردن سطح فيزيكي سلامت جامعه دانست.
002043.jpg
«انتظاري» دبير انجمن فيزيوتراپي و مسئول كميته اجرايي كنگره، شعار كنگره شانزدهم اين انجمن را «سلامت جسمي و رواني جامعه» اعلام كرد.
دكتر باقري اعلام كرد: يك كميته داوران علمي مقالات وارده براي شركت در كنگره را بررسي و از بين 100 مقاله وارده، 39 مقاله را انتخاب كرده اند كه درقالب 4 پانل مقالات و يك پانل آزاد ارائه خواهند شد.
جدا از اين، محسن هاشمي يكي از اعضاي موسس انجمن فيزيوتراپي ايران خلاصه اي از فعاليت ۴۰ ساله انجمن فيزيوتراپي را به عنوان يكي از قديمي ترين و مستمرترين انجمن هاي رشته هاي پزشكي ايران تشريح كرد. وي رسيدگي به وضعيت سلامت فيزيكي جامعه را يكي از اصلي ترين اهداف وزارت بهداشت برشمرد و اعلام كرد: متاسفانه برنامه هاي وزارت بهداشت در هفته سلامت متناسب با نيازهاي جامعه ما نبوده و ما بايد نيازهاي جامعه را با اطلاع رساني صحيح برطرف كنيم. هاشمي افزود: جامعه ما به دليل مسائل اقتصادي يك جامعه تنبل است. يك فرد نمي تواند در طول روز 2، 3 جا كار كند و در عين حال به سلامت و ورزش خود هم برسد.

چاقي بعد از جراحي
معده از نو آغاز مي كند
خيلي از افراد چاق يا بيش از حد چاق از غذا به عنوان منبعي براي ايجاد آرامش وراحتي استفاده مي كنند، نه تامين نيازهاي بدن آنها به همين دليل چاق مي شوند
002037.jpg
خيلي از افراد چاق جراحي را به عنوان راهي ساده براي لاغري انتخاب مي كنند، غافل از اينكه مشكلات همچنان پابرجاست. البته در مورد اين آقا گويا قضيه فرق مي كند.
عليرضا آشوري
خيلي ها كه خيلي چاقند، جراحي را آخرين و بهترين راه حل براي خلاص شدن از شر كيلوهاي اضافي مي دانند، اما بدانيد كه قضيه به اين سادگي ها هم نيست. در حالي كه جراحي ممكن است گامي به سمت يك زندگي سالم تر باشد، تغييرات زندگي كه بايد بعد از جراحي پذيراي آن باشيد بايد با دقت زيادي مدنظر قرار گيرد وگرنه ظاهر شما حتي از قبل از جراحي هم بدتر خواهد شد.
دكتر براد واتكينز نايب رئيس مركز كاهش وزن شمال غرب كركلند در واشنگتن مي گويد:«جراحي معده معجزه نمي كند، اما مي تواند كمك موثري باشد تا شما بتوانيد وزن خود را كاهش دهيد.»
در مجموع سه نوع جراحي چاقي وجود دارد: بستن معده با روش لاپاراسكوپي يا جراحي lApbad، باي پس معده و biliopacreatic diversio يا (BPD ). هدف تمام اين جراحي ها كاهش مقدار غذاي جذب شده توسط بدن است كه با سير شدن سريع يا برداشتن ظرفيت بدني براي جذب كالري صورت مي گيرد.
LAPBad محاظفه كارانه ترين و كم خطرترين اين جراحي هاست. در اين جراحي ، دور قسمت باز معده باندي تعبيه مي شود كه مقدار غذاي مصرف شده در يك بازه زماني را كاهش مي دهد. هم باي پس معده و هم BPD سيستم جهاز هاضمه را از نو شكل مي دهند. در روش باي پس ابعاد معده كوچك و در BPD معده فشرده مي شود. هر دو اين جراحي ها جذب غذا را به هم مي ريزند (malabsorptive ) با ايجاد قسمت هاي فرعي سيستم معدي روده اي ، كالري و مواد غذايي كمتري جذب خواهد شد. چنين بيماراني تا آخر عمر بايد مولتي ويتامين و مكمل هاي غذايي مصرف كنند. قوانين حاكم بر عادات غذايي يك نفر بعد از جراحي به طور كامل با آن چيزي كه قبلا تصور مي شد، متفاوت خواهد بود. اين مسئله زماني كه شما تصميم بر پذيرش عمل جراحي مي گيريد بايد يكي از مهمترين نكات مورد نظر براي اتخاذ اين تصميم باشد. اگر نمي توانيد برنامه غذايي بعد از جراحي را رعايت كنيد با مشكلات بزرگي روبه رو خواهيد شد و ممكن است حتي وزن شما از قبل هم بيشتر شود.
معرفي معده جديد
پزشك معالج قطعا پس از جراحي شما را از خوردن غذاهاي سفت بر حذر خواهد داشت، گرچه رژيم غذايي پس از جراحي پزشك با پزشك متفاوت است، اما به طور كلي به چند مرحله تقسيم مي شود. اين رژيم ابتدا با غذاهاي مايع آغاز شده و آرام آرام به سمت غذاهاي نيم جامد و بعد جامد پيش خواهد رفت. به هر حال قبل از آنكه چيزي بخوريد پزشك بعد از جراحي شما را معاينه خواهد كرد تا مطمئن شود كه باند LAP سر جاي خودش هست يا اينكه بخيه هاي باي پس يا BPD به طور كامل بهبود يافته اند.
در ابتدا شما فقط مجاز به نوشيدن مايعات ساده مثل آب، آب ميوه فاقد شكر، آب معدني و... در مقادير اندك خواهيد بود. يك يا دو هفته بعد از جراحي هيچ نوع غذاي ديگري نبايد مصرف شود. اين مسئله به بدن شما فرصت بهبود مي دهد. وقتي بدن شما با اين مايعات خود را هماهنگ كرد، پزشك اجازه استفاده از موادغذايي مايع كامل محتوي مواد پروتئين كافي را خواهد داد. اين رژيم غذايي دو الي شش هفته بعد از جراحي ادامه خواهد يافت. در نهايت شما اجازه خوردن غذاهاي نرم و پوره اي شكل را پيدا خواهيد كرد. مي توانيد غذاي بچه بخوريد ولي در هر حال بايد مطمئن شويد كه اين مواد غذايي ساختار نرمي داشته و بخيه ها را پاره نكنند. تخم مرغ و پنيرهاي كم چرب به همراه پوره ها گزينه هاي مناسبي هستند. سرانجام شما اجازه خواهيد داشت تا در كنار غذاهاي نرم، غذاهاي سفت مصرف كنيد. پوره سيب زميني، آش جو و سبزي هاي پخته غذاهاي مناسبي براي تغيير ذائقه شما به سمت غذاهاي سفت تر خواهند بود.
خراب كردن پيروزي
خب، الان شما بايد سخت ترين گام را برداريد يعني بايد به يك الگوي غذايي عادي بازگرديد. به هر حال اين بدين معنا نيست كه شما مي توانيد به عادات غذايي قبلي خود رجوع كنيد.
براي تمام بيماران، هر غذايي بايد به حد كفايت مواد مغذي داشته باشد. برخي دريافته اند كه پنج يا شش وعده غذايي كوچك در روز بهتر از سه وعده غذايي طولاني و سنگين است. زماني كه معده شما فقط مي تواند يك اونس ماده غذايي را در يك لحظه در خود جا دهد، شما بايد غذايتان را آنقدر بجويد تا كاملا له شود و بعد آن را قورت بدهيد تا به جذب بهتر غذا كمك كرده باشيد، در عين حال به محض اينكه حس كرديد سير شديد بايد دست از غذا بكشيد.
باند LAP ساختار معده را دست نخورده باقي مي گذارد، بنابراين بدن شما مي تواند به طور طبيعي غذا را هضم و جذب كند؛ انگار كه جراحي اصلا اتفاق نيفتاده است. در نتيجه بيماران LAPbad فقط بايد مولتي ويتامين هاي جويدني را تا چند هفته بعد از جراحي مصرف كنند. بنابراين بسياري از بيماران LAPbad بعد از جراحي به دليل عدم تغيير رژيم غذايي، مجددا چاق مي شوند چون مي توانند بدون احساس سيري مدام غذاهاي پر از چربي مصرف كنند و چاق بمانند.
بيماران باي پس يا BPD عمدتا با مشكل كمبود مواد معدني و ويتامين روبه رو مي شوند چون اين مكمل ها اغلب گران هستند و بيماران چون احساس سلامت مي كنند، بعد از مدتي سر خود، مصرف آنها را كنار مي گذارند و مشكلات آغاز مي شود.
پوكي استخوان به دليل كمبود كلسيم، آهن (كم خوني ) فقر آهن و صدمات برگشت ناپذير عصبي به دليل كمبود ويتامين  B در بين اين بيماران شايع است.
در عين حال در بيماران BPD چون نقش معده عملا حذف مي شود به گذرگاهي جهت عبور موادغذايي تبديل مي شود، غذاها عمدتا هضم نشده دفع مي شوند و بيماران ناچارند مقدار زيادي غذا مصرف كنند تا سير شوند. اين غذاهاي هضم نشده يك راست و بدون تغيير از بدن دفع مي شوند.
جذب پروتئين يكي از چالش هاي بزرگ اين جراحي ها محسوب مي شود. مصرف مقدار كافي پروتئين اين اطمينان را به بيمار و پزشك مي دهد كه وزن كم شده از چربي ها بوده نه از توده عضلاني. بيماران LAPbad مشكل از اين جهت ندارند و مي توانند به سادگي و به طور طبيعي پروتئين را جذب كنند، اما مشكل اصلي باي پس و به خصوص BPD خواهد بود. اين بيماران خيلي سريع وزن كم مي كنند و دليل اصلي آن اين است كه به اندازه كافي پروتئين جذب نمي كنند و به تدريج ماهيچه هاي آنها تحليل مي رود تا كمبود پروتئين بدن جبران شود. در نتيجه وزن كم مي شود، اما ضعف عمومي بدني و عضلاني و ناتواني بدني به دنبال آن بروز خواهد كرد.
معده از نو آغاز مي كند
اگر از برنامه غذايي پزشك خود پيروي نكنيد، دچار ناراحتي هاي فراواني مي شويد. به هر حال برخي افراد حتي با همين رژيم غذايي مرحله به مرحله هم دچار مشكل خواهند شد. بيماران LAPbad اغلب براي هضم برنج يا نان سفيد دچار اشكال هستند، در باي پس و BPD بيمار با غذاهاي شيرين مشكل دارد.
Dumpig sydrome يكي از مشكلات شايع بعد از باي پس معده يا BPD است، چون معده بعد از جراحي قادر به هضم شكر نيست. در نتيجه شكر و قند مستقيم وارد روده شده و آنجا آب جذب مي كند. به همين دليل بيمار دچار اسهال  شده كه باعث گيجي، ضعف و تپش قلب مي شود. براي جلوگيري از اين مشكل، شكر و غذاهاي پرچرب بايد از رژيم غذايي حذف شوند، اما اگر همين الان دچار اين مشكل شديد تنها راه اين است كه دراز بكشيد تا حركات روده آهسته تر شود.
معجزه فكر
در بسياري موارد دشوارترين عامل براي تغيير روش زندگي، تغيير ذهنيت رواني افراد از جهت نياز به غذاست. خيلي از افراد چاق يا بيش از حد چاق از غذا به عنوان منبعي براي ايجاد آرامش و راحتي استفاده مي كنند، نه تامين نيازهاي بدن به همين دليل آنها چاق مي شوند. دكتر واتكينز مي گويد: بعضي بيماران نمي توانند نوع ارتباط خود با غذا را تغيير دهند. آنها وقتي بي حوصله و افسرده هستند يا كار ديگري براي انجام دادن ندارند، غذا مي خورند!
يك تيم با وظايف متفاوت مي تواند در اين زمينه به بيماران كمك كند. به هرحال هميشه از برنامه غذايي پزشك خود پيروي كنيد و مشكلات خود را با او در ميان بگذاريد و مطمئن باشيد اين برنامه راهي براي رسيدن به يك زندگي سالم تر خواهد بود.
منبع: A.B.C نيوز

خرچنگ
سرطان معده
002097.jpg
سرطان معده بيماري  است كه در آن سلول هاي طبيعي بافت معده سرطاني شده و رشد آنها از كنترل خارج مي شود. متخصصان هنوز نتوانسته اند دليل اوليه سرطان معده را تعريف كنند اما به نظر مي رسد عوامل متعددي در اين زمينه دخيل هستند. برخي محققان اعتقاد دارند زخم هاي معده يا پوليپ هاي معده مي تواند منجر به سرطان شود.
زخم معده ناحيه ملتهب يا خراشيده اي در لايه پوشاننده معده است و به عنوان زخم گوارش هم از آن ياد مي شود. پوليپ معده، مناطق گرد و رشد كرده غيرسرطاني هستند كه به داخل فضاي معده بيرون مي زنند.
عوامل محيطي يا عفونت هاي ناشي از باكتري هليكوباكترپيلوري مي توانند دلايل محتمل ايجاد سرطان معده باشند. رژيم غذايي نامناسب نيز مي تواند مزيد بر علت باشد. علايم سرطان معده در مراحل اوليه مي تواند علايمي عمومي شامل هضم نشدن، بي قراري، حالت تهوع يا سوزش باشد. اين علايم در بسياري از بيماري هاي گوارشي ديگر نيز ديده مي شود. بنابراين وجود اين علائم دليل بر ابتلا به سرطان نيست. درمان بر مبناي مشخصات هر فرد متفاوت است اما مي تواند شامل جراحي، شيمي درماني يا راديو تراپي باشد.
حقايقي درباره سرطان معده
سرطان معده به ندرت افراد زير 40 سال را مبتلا مي كند و بيشتر در افراد بالاي 55 سال ديده مي  شود. اين سرطان سالانه حدود 15 هزار نفر را در آمريكا به كام مرگ مي كشاند و يكي از هفتمين علل اصلي مرگ و مير در اين كشور است. همانطور كه مي دانيد وظيفه معده، انبار و خرد كردن مواد غذايي و آماده كردن براي جذب شدن است. ديواره معده شامل چندين لايه عضلاني است كه توسط سلول هاي ترشح كننده آنزيم هاي معدي يا اسيد معده پوشيده شده اند. پپسين يكي از اين آنزيم هاست كه پروتئين ها را مي شكند، اما معروفترين ماده مترشحه توسط معده اسيد كلريدريك يا اسيد معده است كه خاصيت ميكرب كشي دارد و محيط را براي عملكرد آنزيم هاي معده از جمله پپسين آماده مي كند.
سوال اينجاست كه موادي مثل اسيد و پپسين چطور به خود روده آسيب مي رسانند؟ تعدادي از سلول هاي جدار روده ماده اي ترشح مي كنند كه مثل يك سطح حفاظتي بافت داخلي معده را از گزند اين مواد مصون مي دارد. اگر اين لايه موكوسي به هر دليل تضعيف شده، زخم معده اتفاق مي افتد. مصرف بيش از حد آسپرين و ساير داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي و كورتون ها مي تواند ترشح اين ماده موكوسي را مختل كرده و باعث بروز زخم هاي گوارشي شود.
درمان سرطان روده
گزينه هاي درماني متعدد براي سرطان معده تعريف شده است. به طور كلي درمان به عوامل زير وابسته است: ابعاد، محل و ميزان گسترش تومور، مرحله اي كه سرطان پيشرفت كرده است و وضعيت عمومي سلامت بيمار.
به دليل همين تنوع عوامل مرتبط، درمان اين سرطان براي هر بيمار به طور مجزا و اختصاصي طراحي مي شود. بسته به درجه بيماري و زمان تشخيص آن، درمان سرطان معده مي تواند شامل جراحي، شيمي  درماني، اشعه درماني و ايمونوتراپي باشد كه بعضا با هم تركيب هم خواهند شد.
اهميت تغذيه
براي افرادي كه تحت درمان به خاطر ابتلا به سرطان معده بوده اند، تغذيه بسيار دشوار خواهد بود. درمان سرطان به خودي خود مي تواند باعث كاهش يا از بين رفتن اشتها شود. افراد بسيار كمي مي توانند در حالت خستگي، بيماري يا بي قراري غذا بخورند. در عين حال غذا خوردن با وجود عوارضي چون تهوع، استفراغ يا زخم هاي دهاني كار طاقت فرسايي خواهد بود. درمان سرطان مي تواند حس چشايي را مختل كند. كساني كه تحت جراحي معده قرار مي گيرند ممكن است با خوردن مقدار بسيار كمي غذا دچار احساس سيري كاذب شوند كه بسيار ناخوشايند خواهد بود. تغذيه مناسب براي هر كسي لازم است اما براي افرادي كه سرطان معده دارند اهميتي حياتي خواهد داشت.

اتاق انتظار
۲۰هزار تومان سرانه درماني هر روستايي
001974.jpg
ايسنا -پنجاه و يكمين اجلاس فوق العاده روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور با حضور وزير بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي و جمعي از دست اندركاران سيستم بهداشت و درمان آغاز به كار كرد. دكتر مسعود پزشكيان در اين اجلاس با اشاره به اينكه سرانه درماني هر روستايي 20 هزار تومان تعيين شده است،  تصريح كرد: 97 ميليون تومان بودجه هر مركز بهداشتي و درماني روستايي با 10 هزار نفر جمعيت تحت پوشش است.
وي افزود: نحوه تخصيص بودجه در بخش بيمه روستايي در سراسر كشور بايد عادلانه باشد، لذا براي رعايت عدالت به مناطق محروم بايد ضريب محروميت تعلق گيرد.
وزير بهداشت با اشاره به وجود چند نوع مكانيزم توزيع بودجه در سيستم بهداشت و درمان روستايي گفت:  عقد قرارداد مستقيم با پزشك، ماما و داروخانه و عقد قرارداد با مراكز بهداشت و درمان روستايي بر اساس سرانه و به ازاي بسته خدمات، تعريف شده تا بدين ترتيب خدمات سطح اول و دوم توسط مراكز بهداشتي و درماني خريداري شود و ارائه بودجه سطح اول و دوم، ارائه خدمت به پزشك خانواده تا پزشك خدمات سطح اول را ارائه و سطح دوم را خريداري كند و بالاخره ارائه بودجه به مراكز درماني شهرستان ها (بيمارستان ها ) تا خدمات سطح اول خريداري و خدمات سطح دوم توسط مراكز درماني شهري ارائه شود، همگي از انواع مكانيسم توزيع بودجه سيستم بهداشتي و درماني كشور است.
وي با اشاره به دير آغاز شدن بحث بيمه روستايي در كشور اظهار كرد:  علي رغم چالش هاي موجود، افزايش بودجه تعلق گرفته صرف بيمه روستايي و پوشش اقشار آسيب پذير كشور خواهد شد و تمام تلاش ها در مدت زمان باقيمانده دوره وزارت صرف استقرار مناسب نيروهاي عملياتي در مناطق نيازمند به اقشار آسيب پذير خواهد شد.
دكتر پزشكيان ادامه داد: تعريف مسئوليت پذيري براي جوابگويي مناسب به مردم، تعريف بسته هاي خدمت و اينكه چگونه نيروهاي عملياتي ظرف يك ماه در مناطق عملياتي با حداكثر كارايي و بهره وري مستقر شوند تا بدين ترتيب يك روستايي براي دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني و ورود به بازار تجاري نيازي به فروش زندگي خود نداشته باشد.
به گفته وي، از وظايف روساي دانشگاه ها اين است كه ظرف يك ماه آينده به ساختار اجرايي مناسب دست يابند.
وي با اشاره به بحث phd، phc در نظام سلامت كشور گفت: رعايت چهار اصل مشاركت مردم، روابط بين  بخشي، عدالت و تكنولوژي مناسب در Phd انكار ناپذير است كه قطعا امكان دسترسي به اهداف مورد نظر بدون رعايت اين اصول امكان ناپذير است.
وزير بهداشت در خاتمه تاكيد كرد: ظرف چند ماه باقيمانده بايد توسط روساي دانشگاه ها ساختار اجرايي استان در شهرستان ها مشخص، فضاي فيزيكي كلينيك و بستري براي ارجاع افراد تعيين و بسته هاي خدمتي تعريف شود.
پاسخگويي واقعي به مردم
001977.jpg
دكتر محمد اسماعيل اكبري ،معاون سلامت وزارت بهداشت با انتقاد از صنعت بيمه اي كشور گفت: بايد تعريف جديدي از بيمه ارائه شود، زيراكه صنعت بيمه اي موجود در كشور صنعت پيشرفته اي نيست.
وي در مراسم گشايش پنجاه و يكمين اجلاس فوق العاده روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: با افزايش 415 ميليارد توماني صندوق بيمه روستاييان قدم خوبي برداشته شده است.
وي افزود: اصل اول در تبيين بيمه روستايي اصل جمعيت تعريف شده است، اينكه چه تعداد روستايي با چه محدوده سني براي گرفتن خدمت وجود دارند كه تا كنون جمعيت تعريف شده براي هر پزشك خانواده 3 هزار نفر است.
اكبري دومين اصل حائز اهميت در بيمه روستايي را وجود فرد مسئول براي تامين سلامت عنوان و خاطرنشان كرد: تخصص پزشك خانواده متفاوت از ساير تخصص هاست. او داراي اطلاعاتي است كه پزشك عمومي فاقد آن است.
معاون سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به حمايت مجلس در اين رابطه اظهار كرد: براي ارائه كامل خدمات پزشك خانواده نياز به تيم مجهزي است تا مطابق پروتكل تعيين شده خدمات ارائه شود.
وي افزود: 90 درصد خدمات سلامت در مراكز بهداشت و درمان روستايي ارائه مي شود و به اعتقاد وي مديريت روش درمان در كشور مناسب نيست.
به گفته دكتر اكبري، 80 درصد بيماران بستري در مراكز درماني دولتي هستند و فقط 20 درصد آنان در مراكز غير دولتي و خصوصي بستري مي شوند. براساس مستندات موجود 50 درصد بودجه بهداشت و درمان را بيمارستان ها  صرف مي كنند و 25 تا 30 درصد مابقي صرف درمان هاي تخصصي - سرپايي مي شود.
معاون سلامت با اشاره به ضرورت وجود عدالت در توزيع منابع در ادامه يادآور شد: اولويت اول بايد پاسخگويي واقعي به مردم باشد.

درمانگاه
آرمانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |