شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۷
دخل و خرج
Front Page

دردسرساز خوشمزه!
متخصصان تغذيه مي گويند بهتر است به جاي استفاده از سوسيس و كالباس از گوشت استفاده شود. مواد افزودني به اين فرآورده هاي گوشتي باعث ايجاد اختلالاتي در جنين مي شود
001947.jpg
قديم هر وقت تنبلي مي كردند يا دير به خانه مي رسيدند ، شام نان و پنير مي خوردند ، اما حالا وضع فرق كرده. جواب اهالي منزل سوسيس و كالباس و در شرايط متعالي پيتزا است.
هر وقت كسي به بازديد كارخانه هاي فرآوري كالباس و سوسيس مي رود ، مدت زيادي طول مي كشد تا دوباره به سمت اين فرآورده ها برود و آنها را براي غذا انتخاب كند.
راجع به شباهت كالباس و سوسيس با بتن چه نظري داريد؟
اگر به چگونگي ساخت اين فرآورده هاي گوشتي توجه كنيد شايد اين تشابه بي دليل نباشد ، چراكه براي فرآوري اين محصولات از دستگاه هاي همزني شبيه به همزن هاي بتني استفاده مي شود.
اين گوشت ها هم تقريبا همچون بتن هرچه آب مي خورند سفت تر مي شوند. يعني وقتي تمام مخلفات گوشتي به وسيله دستگاه هايي خرد و ريز شد ، اين دستگاه ها آنها را حسابي «له» مي كنند ، درواقع آنها كار ماساژ دادن و غلتاندن گوشت ها را به عهده دارند.
در مراحل بعد براي مخلوط كردن اين مواد با افزودني هاي مختلف از قبيل ادويه جات ، نگهدارنده ها ، نمك و آب ، آنها از دستگاه هايي عبور مي كنند. پس از آن مواد مخلوط شده وارد لفاف هاي مخصوص به خود مي شوند كه بيشتر آنها پلاستيكي هستند، اما در انواع مرغوب اين مواد وارد لفاف هايي از روده گاو و گوسفند مي شوند. پس از اين مرحله حرارت دهي صورت مي گيرد.
فرآورده هاي گوشتي از نظر فرآوري به چهار دسته تقسيم مي شوند؛ كالباس هاي حرارت ديده ، خام و پخته و گوشت هاي عمل آمده. اما تقريبا تمامي كالباس و سوسيس هاي تهيه شده در كارخانه هاي فرآورده هاي گوشتي كشور ما از نوع حرارت ديده هستند. فرق عمده كالباس و سوسيس در روش فن آوري ساخت آنهاست. قطر پوشش كالباس و آب استفاده شده در سوسيس بيشتر است.
حرارتي كه براي كالباس هاي حرارت ديده استفاده مي شود تقريبا 70 درجه سانتيگراد است. در كارخانه هاي فرآوري كالباس حرارت ديده سعي مي شود تا تركيبات چربي ، آب ، نمك طعام و گوشت را به گونه اي تركيب كنند تا به صورتي آميخته شوند كه با حرارت دادن از هم جدا نشوند ، بنابراين نگهداري و جذب آب ، پايداري چربي و ايجاد ساختار مناسب سه اصل مهم در توليد كالباس است.
در كارخانه ها براي اينكه وضع ظاهري كالباس را مناسب كنند از نيترات استفاده مي كنند تا آنها به رنگ هاي صورتي و قرمز درآيند. كالباس هاي ليونر ، بيوشينكن ، مارتادلا ، زبان و سفيد كالباس هاي حرارت ديده هستند. قطر پوشش اين كالباس ها 80 سانتيمتر و نوع مارتادلاي آنها رايج تر است. معمولا فرآورده هايي كه نيترات كمتري دارند ، مرغوب ترند ، پس مي توان به ژامبون ها بيشتر اطمينان كرد. كالباس خشك در رتبه بعدي است ، اما بهتر است سوسيس را كمتر مصرف كنيد. سرانه مصرف فرآورده هاي گوشتي در ايران يك ششم كشورهاي غربي است يعني سالانه در حدود 150 تا 200 تن سوسيس وكالباس در بيش از 100 كارخانه توليد و به بازار مصرف عرضه مي شود.
اصغر عليزاده ، مديرعامل يك واحد صنايع غذايي و عضو هيئت مديره انجمن صنفي توليدكنندگان فرآورده هاي گوشتي ايران در بازديد خبرنگاران از اين واحد صنايع غذايي از توليد ، عرضه گوشت فرآوري شده و غذاهاي آماده مصرف در سال جاري در برخي صنايع غذايي كشور خبر داده و پيش بيني كرده است با توجه به جوان بودن جمعيت و سطح بالاي اشتغال زنان كشور از محصولات جديد استقبال شود. او مصرف سرانه فرآورده هاي گوشتي در كشورهاي غربي را سالانه 24 كيلوگرم و 4 كيلوگرم مي داند.
طبق گفته هاي او ظرفيت توليد كارخانه هاي سوسيس وكالباس در ايران بيش از 350 هزار تن در سال است.
البته شايد اين عقب افتادگي از كشورهاي غربي جاي بسي خوشحالي داشته باشد ، چون سوسيس و كالباس جزو آن دسته از فرآورده هاي پروتئيني دست دوم هستند ، دير هضم مي شوند و جذب پروتئين از آنها كمتر است.
نكته مهم اين است كه براساس توصيه پزشكان زنان باردار و كودكان خردسال نبايد از اين ماده غذايي استفاده كنند ، چون به دليل نيتريت و نيترات موجود در سوسيس و كالباس بعد از مصرف به نيتروژآمين تبديل شده و اين دسته از افراد جامعه را بيش از همه تهديد مي كند.
از سوي ديگر جديدترين تحقيقات نشان مي دهد كه فقر مواد معدني و كم تحركي و بي تحركي باعث افزايش ابتلا به پوكي استخوان مي شود. بعضي از مواد غذايي و نوشيدني ها، مانع جذب كلسيم مي شوند. انواع گوشت هاي نمك سودشده مانند انواع كالباس ها ، سوسيس مثل كالباس بسالامي ، سوسيس و كالباس دودي ، مواد غذايي تند و ادويه دار ، خوراكي هاي شور مثل چيپس ، پفك ، چوب شور ، انواع شورها ، ترشي ها و سس ها موادي هستند كه باعث عدم جذب كلسيم و در نهايت پوكي استخوان مي شوند.
متخصصان تغذيه مي گويند بهتر است به جاي استفاده از سوسيس و كالباس از گوشت استفاده شود. مواد افزودني به اين فرآورده هاي گوشتي باعث ايجاد اختلالاتي در جنين مي شود.
ممنوعيت واردات گوشت ، بحران زا شد
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي چندي پيش طي اطلاعيه اي ورود هرگونه اقلام گوشتي خارجي را به دليل عدم اطلاع از نحوه ذبح و رعايت مسائل شرعي و بهداشتي آن ممنوع عنوان كرد.
در اين اطلاعيه آمده است هيچ يك از انواع خارجي اقلام گوشتي كه در كشور عرضه مي شود ، مورد تاييد وزارت بهداشت نيست و در صورت مشاهده مراكز عرضه در سطح شهر با متخلفان برخورد قانوني لازم صورت مي گيرد.
شايد اين تصميم پس از بحراني كه چندي پيش از ممنوعيت گوشت قرمز در كشور ايجاد شده بود ، اتخاذ شده است.
حميد سمناني ، رئيس اتحاديه توليدكنندگان سوسيس وكالباس تهران در گفت وگو با ايسنا طي واكنشي به ممنوعيت واردات گوشت قرمز، اين ممنوعيت را باعث ايجاد قاچاق گوشت و ورود گوشت هاي آلوده دانسته و معتقد است كه اين ممنوعيت باعث ورود گوشت هاي غير استاندارد به چرخه توليد و گسترش بيماري هاي عفوني در كشور خواهد شد.
اما جداي از اين مشكلات ، مصرف سوسيس و كالباس از سوي كارشناسان تغذيه نفي مي شود. با اين حال خيلي از مصرف كنندگان به دليل سهولت در استفاده از اين غذاي تازه وارد در سفره ايرانيان ، اين نوع را بر ديگر غذاها ترجيح داده و به جاي استفاده از گونه برتر پروتئيني ، كالباس و سوسيس را ترجيح مي دهند.
به هر حال نگاهي به جدول قيمت برخي از اين محصولات مي تواند راه حلي براي دير رسيدن به به منزل يا تنبلي ارائه كند.
سوسيس و كالباس امروزه علاقه مندان فراواني پيدا كرده است و خوردن آن گرچه لذتبخش است ، اما مشكلاتي نيز به دنبال دارد

دخل و خرج بر اساس واقعيت هاي زندگي
001968.jpg
تنظيم دخل و خرج يك خانواده كار دشواري است كه از پيچيدگي هاي عجيبي نيز برخوردار است. صرفه جويي نخستين شيوه اي است كه در وهله نخست در ذهن ها تداعي مي شود، اما همه روشها در صرفه جويي خلاصه نمي شود. واقع بيني مهمترين نكته اي است كه بايد به آن توجه كرد، وقتي تنظيم وضعيت اقتصادي خانواده بر اساس آرمان هايي كه اغلب زياده خواهانه است، انجام مي شود مشكلات عديده رخ مي نمايد. بنابراين يكي از بهترين روشها تنظيم دخل و خرج بر اساس واقعيات موجود زندگي است كه ميزان درآمد، ركن اساسي آن را شكل مي دهد.
بديهي است كساني كه ميزان درآمدشان با افزايش تورم و باقي قضايا زياد مي شود، براي تصميم گيري آسان تر وارد حوزه عمل خواهند شد، اما افرادي كه حقوق ثابت دارند، بايد بر اساس تاكتيك هاي مفيد و موثر در اقتصاد خانواده گام بردارند. يكي از اين تاكتيك ها كاهش هزينه هاست. اين روش در شرايطي كه همه چيز بر روال عادي حركت مي كند، كاربرد دارد. به بيان بهتر وقتي شرايط نامتعادل و درآمد ثابت است، اولين روشي كه به ذهن مي رسد، كاهش هزينه هاي جاري است. در اين زمان است كه واژه «بهره وري» تجلي مي يابد. كاهش هزينه ها مي تواند با تغيير در حمل و نقل و سفرهاي درون شهري آغاز شود، خودروي شخصي در پاركينگ بماند و استفاده از تاكسي جاي آن را بگيرد. حتي اگر وضعيت همچنان تغيير نيابد، بايد استفاده از اتوبوس جايگزين تاكسي شود. گرچه با اين تغيير رويه ممكن است در برخي موارد اتلاف وقت بيشتري به دنبال داشته باشد، اما «وقت» و «زمان» چه ارزشي دارد وقتي در اثر كاهش هزينه سفر درون شهري مي توان يك ساندويچ نوش جان كرد؟
اما كاهش هزينه ها با روش هاي ديگري نيز امكانپذير است. به عنوان مثال استفاده صحيح از يخچال و فريزر به ماندگاري آن كمك شاياني مي كند. در اين ارتباط بايد در اين وسايل سرمازا كمتر باز و بسته شود، مواد غذايي داخل آن بدرستي چيده شود، مواد داغ داخل آنها قرار نگيرد، نظافت بموقع و يخ زدايي از آن هم فراموش نشود. بدين ترتيب مي توان اميد داشت كه عمر اين وسايل ضروري بيشتر شده و كمتر نيازمند تعمير يا تعويض هستند. راه ديگري كه بر اقتصاد خانواده اثر مثبتي بر جاي مي گذارد، انتخاب كالاي مناسب هنگام خريد است. به قول انگليسي ها «ما آنقدر پولدار نيستيم كه جنس ارزان قيمت بخريم.» يا به قول خودمان: «هيچ گراني بي حكمت نيست و هيچ ارزاني بي علت.» چنين اجناسي به طور حتم عمر كوتاهي دارند و پس از گذشت زماني اندك قابل استفاده نخواهند بود. براي آگاهي از كيفيت اجناس، بهترين راه، تحقيق، پرس و جو و بررسي كامل پيش از خريد است.
صرف نظر كردن از عملكردهاي غيرضروري نيز از جمله تاكتيك هاي تنظيم اقتصاد خانواده است. با نگاهي به دور و بر مي توان از صرف هزينه هاي زايد و دردسرساز جلوگيري كرد. به عنوان مثال هنگام عروسي جوانان مي توان از تجملات صرف نظر كرد و مراسمي به غايت ساده و در عين حال دلنشين و خاطره انگيز را سامان داد. چنين شيوه اي امروزه حتي در پيشرفته ترين كشورهاي جهان و ميان خانواده هاي متمول نيز ديده مي شود. به علاوه خريد تمامي اثاثيه منزل از سوي عروس خانم و تهيه خانه از سوي آقاي داماد نيز مشكلي است كه معضل ازدواج را به كوهي غير قابل گذر بدل كرده است. از ديگر عملكردهاي غير ضروري، خوردن غذا در رستوران ها بويژه از نوع پرتجمل آن است. مي توان اين تصميم را به حداقل خود رساند و به جاي آن به صرف غذاي مطبوع در خانه دل بست. گرچه برخي ممكن است چنين روشهايي را نپسندند، اما نبايد اين نكته را از نظر دور داشت كه زندگي بر اساس واقعيات پيش مي رود و بهتر است كه بر اين اساس نيز دخل و خرج خانواده تنظيم شود.
قيمت(تومان )
نوع فرآورده گوشتي
۵۳۴۰
ژامبون گوشت گوشتي تهران (سوليكو )
۴۹۲۰
ژامبون مرغ گوشتي تهران
۴۲۰۰
كالباس مخصوص قالبي گوشتي تهران
۳۷۲۰
كالباس پسته اي گوشتي تهران
۳۷۲۰
كالباس خشك گوشتي تهران
۳۷۲۰
كالباس قارچ و مرغ گوشتي تهران
۲۴۶۰
كالباس مارتادلا گوشتي تهران
۳۸۴۰
سوسيس كوكتل مخصوص گوشتي تهران
۳۸۴۰
سوسيس فرانكفورتر گوشتي آمل (كاله )
۴۶۳۰
سوسيس كوكتل كاله
۵۳۴۰
ژامبون مخصوص گوشت گوشتي آمل
۲۵۸۰
سوسيس آمل
۳۳۶۰
كالباس خشك گوشتي آمل
۴۳۲۰
كالباس سالامي مرغ گوشتي آمل
۳۶۸۰
كالباس قارچ گوشتي آمل
۳۲۴۰
سوسيس هات داگ گوشتي آمل
۳۵۰۰
ژامبون گوشت پرسي
۴۵۰۰
ژامبون مرغ ميكائيليان
۴۰۰۰
ژامبون هلندي كام تورو
۱۸۵۰
خشك مفيدان
۳۱۰۰
ژامبون گوشت مفيدان
۱۸۵۰
كوكتل مفيدان
۱۲۰۰
سوسيس آلماني مفيدان
۲۵۲۰
سوسيس كوكتل معمولي آندره
۳۵۷۰
سوسيس كوكتل ممتاز آندره
۳۶۰۰
كوكتل پنير آندره
۲۰۰۰
سوسيس ممتاز آلماني آندره
۳۰۰۰
سوسيس بلغاري آندره
۳۵۷۰
هات داگ ممتاز آندره
۲۰۰۰
كوكتل آلماني آندره
۳۲۰۰
كالباس خشك معمولي آندره
۳۵۰۰
كالباس خشك مخصوص آندره
۴۰۰۰
خشك ممتاز آندره
۴۸۰۰
ژامبون ايتاليايي ژونيكا آمل
۳۰۰۰
ليونر آندره
۳۶۰۰
قارچ و مرغ آندره
۱۲۵۰
همبرگر ممتاز (يك بسته )
۶۰۰
همبرگر معمولي

حجره
ريسك زياد يا سرمايه گذاري بهتر
002001.jpg
استقبال مردم از سرمايه گذاري در بازار بورس چندان پررنگ نيست. بر اساس آمار منتشر شده بيش از 39 درصد از پس اندازهاي مردم و دولت جذب اين بازار شده است. گفته هاي دبير كل بورس اوراق بهادار نيز نشان مي دهد كه از 65 هزار ميليارد تومان پس انداز در شبكه بانكي كشور 42 هزار ميليارد تومان به بازار بورس راه يافته است.اما حسين عبده تبريزي به نكته ديگري هم اشاره كرده است. سرمايه گذاري در بانك ريسك و بازدهي ثابتي دارد، در حالي كه بورس به عنوان يكي از ركن هاي بازار سرمايه داري ريسك بيشتري است. وي گفت كه ميانگين بازدهي بازار بورس در سال 83 حدود 5/13 درصد بوده، درحالي كه در همين سال برخي سهام ها تا 100 درصد نيز رشد داشته است.
بدون برچسب، هرگز!
001971.jpg
بدون برچسب گاز طبيعي يعني CNG به جايگاه هاي سوختگيري نرويد، چون در اين صورت وقت خود را تلف كرده ايد. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت اعلام كرد كه سوختگيري از جايگاه هاي گاز طبيعي در سراسر كشور از پانزدهم خردادماه تنها با برچسب مجوز سوختگيري امكانپذير خواهد بود. به علاوه رانندگان بايد برچسب دريافتي را روي شيشه جلو خودرو آن هم درست سمت راست نصب كنند.
دنبال صرافي نباشيد
001941.jpg
اگر تصميم گرفته ايد كه يك صرافي راه اندازي كنيد، بهتر است از خير آن بگذريد. ظرفيت صرافي در تهران تكميل شده و از اين پس براي تامين آن مجوزي صادر نمي شود.يك مقام آگاه در اتحاديه طلا گفته است كه متقاضيان زيادي براي تاسيس صرافي با مشكل اعطاي مجوز فعاليت و پروانه كسب ميان بانك مركزي و اتحاديه طلا بلاتكليف مانده اند.به گفته اين مطلع، موضوع صرافي ها پس از نشست مشترك ميان اتحاديه طلا و بانك مركزي برطرف مي شود.

|  آرمانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   علمي  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |