سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۴ - May 10, 2005
جشنواره بين المللي Cyberarts
Cyberart چيست؟
به آثار هنري كه با استفاده از سخت افزار و نرم افزارهاي كامپيوتري خلق شده باشند Cyberart گفته مي شود. در حقيقت Cyberart يعني خلق آثار هنري با استفاده از تكنولوژي مدرن كامپيوتري.
001839.jpg
001848.jpg
گروه دانش: هر دو سال يك بار شهر بوستون آمريكا ميزبان جشنواره بين المللي هنرهاي كامپيوتري و يا ( Cyberarts) است كه در اين جشنواره آثار هنري كه با بهره از سخت افزار و نرم افزارهاي كامپيوتري خلق شده اند به نمايش گذاشته مي شود.
در واقع ( Cyberart) جنبه هاي گوناگوني دارد. از يك جنبه Cyberart مي تواند تلفيقي از ايده هاي بسيار پيچيده و از جنبه ديگر سرگرمي براي مردم باشد.
به عنوان مثال در جشنواره امسال كه روز يكشنبه همين هفته به پايان رسيد، اثر يك كاربر كامپيوتر، با نام «بازي سايه ها» در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفت. در اين بازي نور به ۴ ديوار تابيده مي شد و هر فردي كه وارد نمايشگاه مي شد مجبور بود از مقابل اين ۴ ديوار عبور كند. با توجه به اين موضوع، سايه خود روي ديوارها مي افتاد كه سايه هاي به وجود آمده بلافاصله توسط دوربين هاي كامپيوتري ضبط و سپس روي صفحه نمايش نمايشگاه پخش مي شد.
جالب اينكه كليه افرادي كه وارد نمايشگاه مي شدند نمي توانستند از شركت در اين بازي صرفنظر كنند.
يكي از موضوعات اصلي نمايشگاه امسال فضا، استفاده از تكنولوژي GPS و تصاوير ماهوارهِ اي بود.اما شايد جالب ترين اختراعي كه در اين جشنواره به نمايش گذاشته شد، دستگاه اعلام وضعيت آب و هوا بود كه توسط يك دانشجوي تايواني طراحي و ساخته شد.
اين دستگاه شامل يك ميز چوبي نسبتاً بزرگ بود كه در يك سر آن، پنكه برقي قديمي و در سر ديگر آن يك كاسه پر از آب قرار داده شده بود.
همچنين بين پنكه و كاسه، صفحه كليد كامپيوتري قرار داشت. به عنوان مثال اگر كلمه «لندن» تايپ مي شد آنگاه كامپيوتر بلافاصله از طريق اينترنت وضعيت آب و هواي شهر لندن را جستجو مي كرد. در صورتي كه در لندن باد مي وزيد. آنگاه كامپيوتر موتور پنكه را روميزي را روشن كرده و شدت باد آن را با شدت وزش باد شهر لندن تطبيق مي داد.
اگر هم هوا باراني  بود آنگاه يك فواره در داخل كاسه آب به توليد باران مي پرداخت كه شدت باران ايجاد شده توسط فواره با شدت بارش باران در شهر لندن تطابق داشت.يكي ديگر از اختراعات بسيار جالب توجه اين نمايشگاه «قطار ايده آل» بود. اين اختراع را يك جوان آمريكايي با همكاري يك شركت مخابراتي در اين جشنواره عرضه كرد.در اين اختراع، بازديدكنندگان از نمايشگاه قادر بودند با استفاده از تلفن همراه خود به كنترل يك شبكه راه آهن بپردازند.

با ارائه ويندوز ۶۴ بيتي مايكروسافت امكان پذير شد:
افزايش سرعت پردازش اطلاعات
001845.jpg
گروه دانش: رايانه هاي روميزي براي استفاده از سيستمهاي عامل ۶۴ بيتي زياد انتظار كشيده اند. رايانه ها در دهه ۱۹۸۰ از سيستمهاي ۱۶ بيتي استفاده مي كردند و در دهه ۱۹۹۰به ۳۲بيت ارتقا يافتند و به زودي زمان دگرگوني مجدد فرا مي رسد.
سيستم هاي سخت افزاري داراي قابليت ۶۴بيتي از اواخر دهه ۱۹۹۰موجودند، اما بزودي هم سخت افزارها و هم نرم افزارها مي توانند به صورت هماهنگ از فناوري ۶۴ بيتي استفاده كنند. به بيان عاميانه، تعداد بيتي كه يك سيستم مي تواند استفاده كند، توضيح مي دهد آن سيستم در هر لحظه از ساعت بسيار سريعي كه به هماهنگي همه كارهاي رايانه كمك مي كند، چه مقدار اطلاعات را مي تواند دريافت يا پردازش كند.پردازش بيشتر اطلاعات در هر لحظه بدين مفهوم است كه كارايي رايانه تقويت خواهد شد زيرا مي توان دو برابر رايانه هاي آهسته تر اطلاعات را پردازش كرد.
شركت تراشه سازي AMD ادعا مي كند كه اكثر كاربران سيستم ۶۴ بيتي، صرفا با استفاده از نرم افزار ويندوز ۶۴ بيتي شاهد ده درصد افزايش سرعت خواهند بود. اما در تمام موارد استفاده از رايانه شاهد چنين افزايشي نخواهيد بود زيرا بسياري از برنامه ها بايد از نو نوشته شوند تا بتوانند از ظرفيت بزرگتر حافظه بهره ببرند.
معماري تازه
براد گلدبرگ، مدير عامل پلت فرم تجاري ويندوز، تمام مسئوليت ويندوز ۶۴ را برعهده دارد. وي براي بي بي سي توضيح داده است كه چرا فكر مي كند نرم افزار جديد شركتش بسيار چشمگير است.وي
مي گويد: «۶۴ بيت بسيار جذاب تر است زيرا معماري كاملا جديدي دارد و از حافظه به شيوه اي كاملا متفاوت نسبت به سيستم هاي ۳۲ بيتي امروزي استفاده مي كند. از همين رو، قادر است برنامه هاي نيازمند حافظه مانند ويرايش فايلهاي تصويري و ويدئويي را بهتر از امروز انجام دهد.»
به گفته گلدبرگ، كاربران قادر خواهند بود از سرعت، چالاكي و زمان پاسخ بهبود يافته تري هنگام استفاده از رايانه بهره مند شوند. وي مي گويد: «مثلا ويرايش عكس و تركيب تصاوير ۵۰ درصد سريعتر از امروز خواهد بود. اگر در صنعت فيلم سازي باشيد، خواهيد ديد كه كارهايتان را مي توانيد هزار بار سريعتر از امروز انجام دهيد. بعلاوه، هزينه بيشتري متحمل نمي شويد. هزينه نصب ويندوز روي دستگاه ۶۴ بيتي دقيقا به اندازه سيستمهاي ۳۲ بيتي است.»
امنيت بيشتر
براد گلدبرگ همچنين عقيده دارد سيستم ۶۴ بيتي امن تر خواهد بود.
وي به بي بي سي توضيح داده است: «ما همكاري زيادي با Intel و AMD داشته ايم تا مطمئن شويم به سطح تازه اي از امنيت در سيستمهاي ۶۴ بيتي مي رسيم. ما كارهايي در قلب سيستم انجام داده ايم تا اگر ويروسي به دستگاه شما حمله مي كند، نتواند به تمام رايانه شما دسترسي پيدا كند.»در كمال شگفتي بسياري از شركت كنندگان در همايش سالانه مهندسي سخت افزار ويندوز در شهر سياتل، مايكروسافت بعد از معرفي ويندوز ۶۴بيتي، برنامه توليد نسخه جديد ويندوز را كه فعلا لانگ هورن ناميده مي شود، عرضه كرد. گلدبرگ مي گويد: «ما با لانگ هورن مي كوشيم به مردم امكان دهيم با همين راحتي اي كه امروز دارند، با رايانه خود كار كنند و در عين حال بتوانند كارهاي فوق العاده اي انجام دهند.» وي مي افزايد: «اگر ببينيد دنيا در پنج سال گذشته چگونه تغيير كرده است (تعداد دستگاه هايي كه مردم دارند، ميزان محتواي ديجيتالي كه آنها به كار مي گيرند)، خواهيد ديد ما ويندوز را براي بهره برداري بهينه از چنين دنيايي توليد كرده ايم كه اطلاعات ديجيتالي فراواني دارد.»
سرمايه گذاري بزرگ
در همين حال بيل گيتس، رييس مايكروسافت، اعلام كرده است: «لانگ هورن سرمايه گذاري بزرگ ماست. اگر نگاهي به تمام لانگ هورن بياندازيد، مي بينيد كه ما كار گسترده اي انجام داده ايم.
مي توان گفت كه آن پلت فرم نسل آينده سيستم عامل ماست.»از نظر رايانه مورد نياز براي كار با اين نرم افزار، گيتس مي گويد كه معيارهاي لازم به حد معقولي واضح است. بنيانگذار مشترك بزرگترين سازنده نرم افزار جهان چنين توضيح مي دهد: «ما مي خواهيم كه شما يك CPU مدرن، ۵۱۲ مگابايت RAM و قابليت نمايش سازگار با درايور نمايشگر لانگ هورن داشته باشيد.»
اما همه اين حرفها به قول كارشناسان اين رشته «بخار افزار» است، يعني تا آن را نبينيم، نمي توانيم باور كنيم.

مادران جوان و كم تجربه خوشحال باشند
دستگاه مترجم نوزادان
سه سال قبل دستگاه مترجم سگ ها به بازار آمد تا اين كه صاحبان سگ در هر لحظه بدانند كه حيوان آنها خواهان چه چيزي است. شايد تا چند ماه ديگر، دستگاهي مشابه براي نوزادان انسان ها نيز به بازار بيايد.
001842.jpg
گروه دانش:شايد در آينده اي نزديك صداي گريه، خنده و غرغر نوزادان براي والدينشان قابل درك شود، البته با كمك تكنولوژي مدرن.سه سال پس از اين كه يك شركت توليد كننده اسباب بازي در ژاپن اقدام به توليد و طراحي دستگاه ترجمه صداي سگ ها كرد، دانشمندان اين كشور قصد طراحي دستگاهي را دارند كه بتواند سروصداي نوزادان را نيز براي والدين آنها ترجمه بكند.
يك دانشمند ژاپني در اين رابطه مي گويد: هدف ما طراحي دستگاهي است كه بتواند احساسات نوزادان را ترجمه و تعريف بكند.
در كشور ژاپن اغلب زوج هاي جوان آگاهي كافي براي نگهداري از نوزادان خود ندارند و به همين دليل اختراع اين دستگاه آنها را قادر خواهند ساخت تا بلافاصله از مشكل نوزاد خود آگاهي يابند. اين دانشمندان براي طراحي اين دستگاه مدتي است كه زندگي چند مادر و نوزاد را به دقت زير نظر گرفته اند و احساسات، گريه، دماي بدن و حتي تغيير شكل ظاهري صورت آنها را ضبط و سپس آناليز مي كنند. البته اين دانشمندان از طريق محاسبات رياضي به آناليز صورت مادر و كودك مي پردازند. به عنوان مثال فاصله ميان ابروها و نوك بيني در شرايط مختلف اندازه گيري مي شود.
همچنين دانشمندان براين باورند كه از بالا و يا پايين بودن فركانس صداي گريه نوزادان مي توان فهميد كه آنها خواهان چه چيزي هستند. علاوه براين تغيير دماي صورت نوزاد در شرايط مختلف اطلاعات مفيدي را در اختيار دانشمندان قرار خواهد داد با آن كه مدير اين پروژه حاضر نشده در مورد شكل ظاهري اين دستگاه صحبت كند، اما زمان عرضه آن به بازار را اواسط سال ۲۰۰۶ اعلام كرده است.
وي مي گويد: تكنولوژي طراحي و ساخت اين دستگاه تابستان امسال به پايان خواهد رسيد، اما فروش آن در فصل بهار و يا تابستان سال آينده صورت خواهد گرفت چون در طول اين مدت تلاش خواهيم كرد تا ابعاد دستگاه را كوچك تر نماييم.
از اين دستگاه مي توان هم در مراكز پزشكي و هم در منازل شخصي استفاده كرد كه دانشمندان در تلاش هستند قيمت اين دستگاه براي مصارف خانگي در حدود ۱۰۰ دلار باشد.
با توجه به كوچك شدن خانواده ها در ژاپن، مادران جوان اطلاعات كافي در مورد چگونگي نگهداري از نوزادان خود ندارند و تقريباً بدون تجربه وارد اين فرايند مي شوند.
از سوي ديگر برخي از دانشمندان معتقدند، استفاده از اين دستگاه نه تنها براي والدين مفيد نخواهد بود بلكه مهارت هاي آنان را در زمينه نگهداري از نوزاد كاهش مي دهد.يكي از اين دانشمندان مخالف مي گويد: هنگامي كه نوزاد گريه مي كند، والدين مجبور هستند با تجربه كردن روش هاي مختلف به آرام كردن نوزاد بپردازند. اما اگر اين دستگاه به بازار بيايد، والدين فرصت آزمون و خطا نخواهند داشت و مهارت هاي آنان در نگهداري از نوزاد افزايش نخواهد يافت.
با اين حال مدير اين پروژه در پاسخ به منتقدان مي گويد: ما نمي خواهيم كه والدين براي نگهداري از رشد نوزاد خود زجر بكشند بلكه قصد داريم زندگي را براي آنها شاد و مفرح كنيم.به هر حال پيش بيني مي شود كه اين دستگاه پس از عرضه در بازار فروش خوبي داشته باشد. از زمان عرضه دستگاه مترجم سگ به بازار تاكنون ۳۰۰ هزار دستگاه در ژاپن ، ۱۰۰ هزار دستگاه در آمريكاي شمالي و ۵۰ هزار دستگاه در كره جنوبي به فروش رفته است.

نرم افزار
انتشار دومين مجموعه اصلاحي سيستم عامل «جگوار»
گروه دانش: شركت «اپل» دومين مجموعه از نرم افزارهاي اصلاحي و به روزكننده نگارش جگوار از سيستم عامل مك او اس ايكس خود را منتشر كرد.
به گزارش سايت اينترنتي پي سي ورلد، سيستم عامل جگوار، آخرين بار در ماه آوريل گذشته به روز شده بود و مجموعه جديد، به منظور بر طرف كردن ۲۰ حفره امنيتي شناسايي شده در آن منتشر شده است.
شركت اپل، چندي پيش جديدترين نگارش از سيستم عامل مك او اس ايكس خود با نام تايگر را منتشر كرد كه تمامي اين ۲۰ حفره امنيتي در آن اصلاح شده اند و كاربران تايگر نيازي به دانلود و نصب مجموعه اصلاحي جديد نخواهند داشت.
شركت اپل اعلام كرده است برخي از اين حفره هاي امنيتي در صورتي كه اصلاح نشده رها شوند، به هكرها اجازه خواهند داد كه كنترل رايانه كاربران سيستم عامل جگوار را از راه دور در دست گرفته و كدهاي مخرب را در آنها اجرا كنند.
كاربران رايانه هاي اپل كه از اين سيستم عامل استفاده مي كنند مي توانند نرم افزارهاي اصلاحي جديد را از طريق سامانه خودكار به روزكننده نرم افزارهاي اپل، و يا مستقيماً از وب سايت اين شركت دريافت كنند.
شركت اپل چند روز قبل سيستم عامل تايگر خود را با بيش از ۲۰۰ ويژگي جديد، به بازار داد.
از جمله ويژگي هاي جديد سيستم عامل تايگر مي توان به فن آوري جستجوي هارد ديسك اسپات لايت اشاره كرد كه كاربران مي توانند به كمك آن، هارد ديسك رايانه خود را به منظور يافتن اسناد، ايميل ها، تصاوير، فايلهاي موسيقي و انواع ديگر فايلها جستجو كنند.

اختراع دستگاه اندازه گيري فعاليت مغز انسان
دانشمندان  انگليسي  دستگاهي  اختراع  كرده اند كه  قادر است  فعاليت  مغز انسان  را با تفكيك  حافظه ، هوش  و اراده  اندازه  گيري  كند.پژوهشگران  كالج  لندن  مي  گويند مغز انسان  همواره  جزئياتي  از اطراف  خود را ثبت  مي  كند كه  فرد گاه  متوجه  آنها نيست .قشرهاي  اول  مغز انسان  به طور مستقل  عمل  مي كنند و انسان  اغلب  متوجه  جمع آوري  اطلاعات  آنها نمي شود.دانشمندان  با استفاده  از تصاوير ام  ار اي مي توانند فعاليت  كورتكس  بينايي  مغز را اندازه  گيري  كنند.

آينده بازيهاي تلفن همراه
كارشناسان صنعت تلفن همراه مي  گويند: بازار بازي  هاي مخصوص گوشي همراه به سوي شكوفايي مي  رود  ، همان  طور كه كنسول بازي  هاي همراه كه روزي ناشناخته بود، امروز به
پر طرفدارترين ابزار بازي  هاي رايانه  اي مبدل شده است.
رييس يك شركت توليد بازي  هاي همراه مي  گويد:شواهد موجود نشان مي  دهد كه صنعت بازي  هاي تلفن همراه از وضعيتي كاملا مشابه با وضعيت بازار كنسول  هاي بازي برخوردار است و در آينده نزديك بازي  هاي تلفن همراه از بازار جهاني پر در آمدي برخوردار خواهد بود.

ايران
سايت اينترنتي اطلاعات گردشگري خراسان رضوي
گروه دانش:  سايت اينترنتي اطلاعات گردشگري استان خراسان رضوي طي ۹ ماه آينده از سوي معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي راه اندازي مي شود.
به گزارش ايسنا، معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي با اعلام اين مطلب افزود: اين معاونت در نظر دارد در سه مرحله سه ماهه، بانك جامعه اطلاعاتي را به صورت لوح فشرده، كاتالوگ و سايت اينترنتي در شبكه اينترنتي راه اندازي كند.
به گفته وي اين پروژه جامع ترين و اولين بانك اطلاعاتي است كه تاكنون در مورد ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي اجرا شده است.

نشست مشترك مديرانIT ايران و كره جنوبي
ايسنا: نشست مشترك نمايندگان و مديران IT ايران و كره  جنوبي، فردا در تهران برگزار خواهد شد.
دبير شوراي فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اعلام اين مطلب گفت: قرار است هياتي از كره براي بحث و بررسي پيرامون نحوه  همكاري  در مباحث ICT،  نحوه همكاري هاي بخش خصوصي و تامين زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي به ايران آمده و مذاكراتي با حضور مديران كل فناوري اطلاعات دو طرف انجام شود.
مهندس «نقوي» با اشاره به سرفصل هاي مورد بررسي در شوراي فناوري اطلاعات وزارتخانه، معاونت و دفتر توسعه  فناوري اطلاعات وزارت ICT اظهار داشت: بحث تخصيص كاهش ۵۰ درصدي قيمت هاي اينترنت در حال پيگيري است تا موانع احتمالي آن برطرف شود.

راه اندازي سايت مركز مطالعات و تحقيقات رسانه ها
گروه دانش:سايت مركز مطالعات و تحقيقات رسانه ها راه اندازي شد.
در حاشيه برگزاري نشست تخصصي مطبوعات و انتخابات نهم، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر راه اندازي سايت مركز مطالعات و تحقيقات رسانه را اعلام كرد.
اين سايت در ۶ بخش آموزش، پژوهش، انتشارات، كتابخانه، رسانه و گزارش و مقالات با نشاني اينترنتي www.rasaneh.org راه اندازي شده است.

فروشگاه اينترنتي
گروه دانش: همزمان با برگزاري همايش ژئوماتيك ،۸۴ فروشگاه اينترنتي سازمان مديريت نقشه برداري خوزستان با همكاري فروشگاه ساز اينترنتي ايران راه اندازي شد.
به گزارش سرويس فناوري اطلاعات ايسنا، اين فروشگاه در نشاني: shop.ncc.ir اقدام به معرفي و فروش كتاب و نشريات تخصصي در حوزه  نقشه برداري كرده است و علاقه مندان مي توانند نسبت به تهيه نقشه هاي الكترونيكي مورد نظر خود به صورت online اقدام كنند.
بنا بر اين گزارش، با كمك سيستم پرداخت اينترنتي كه در اين سايت فعال شده است امكان پرداخت و دريافت اطلاعات در لحظه وجود دارد.
ارائه نرم افزارهاي تخصصي، عكس هاي هوايي، اطلس هاي متنوع از جمله ديگر بخش هاي اين فروشگاه هستند.

اينترنت
انتشار نسخه نهايي خدمات جستجوگر فايلهاي ويدئويي
گروه دانش:  شركت «ياهو» كه از ماه دسامبر گذشته نسخه آزمايشي خدمات جستجوگر فايلهاي ويدئويي خود را ارائه كرده بود سرانجام هفته گذشته با افزودن قابليتهاي جديد، آن را از حالت آزمايشي خارج كرده و به عنوان نسخه نهايي در اختيار كاربران قرار داده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، نگارش به روز شده اين جستجوگر، امكان استخراج تصاوير ويدئويي از منابعي بيشتر، از جمله شبكه خبري «سي بي اس» ، شبكه تلويزيوني «ام تي وي» و همچنين شبكه تلويزيوني «ديسكاوري چنل» را فراهم كرده است.
مسئولان شركت «ياهو» در پي ارائه نسخه نهايي اين خدمات اعلام كردند كه جستجوگر جديد «ياهو» هم اكنون كامل ترين مرجع براي دسترسي به تصاوير ويدئويي در اينترنت محسوب مي شود. كاربران مي توانند در نشاني اينترنتي يhttp://video.search.yahoo.com? به كليپهاي ويدئويي فراوان، از جمله بخشهايي از فيلمهاي سينمايي و برنامه هاي پخش شده توسط شبكه هاي تلويزيوني دسترسي پيدا كنند. كارشناسان عقيده دارند هدف شركت «ياهو» از ارائه اين خدمات جلب كاربران بيشتري به سوي وب سايت هاي خود در رقابت با گوگل و در نتيجه افزايش درآمد ناشي از جلب آگهي ها است.
در حال حاضر در آمريكا حدود ۴۷درصد از كاربران اينترنت از موتور جستجوي «گوگل» براي جستجو در اينترنت استفاده مي كنند و۲۱درصد نيز «ياهو» را برمي گزينند.

بي سيم
سيستم عامل جديد براي تجهيزات بي سيم
ايرنا: مايكروسافت سيستم عامل Windows Mobile ۲۰۰۵خود را هفته ديگر ارائه خواهد داد كه اين سيستم جايگزين نسخه هاي فعلي ي ،Smartphoneو Pocket PC Pocket PC Phone Edition خواهد شد و بدين ترتيب يك سيستم عامل يكپارچه، انواع مختلف محصولات بي سيم را پشتيباني خواهد نمود.
به گزارش پايگاه خبري  RCRnews سيستم عامل جديد شامل اصلاحات و گسترش هاي زيادي نظير نرم افزارهاي جديد و به روز شده، پشتيباني از صفحه كليدهاي ي QWERTYو گزينه هاي بيشتر براي سازنده ها و ارائه كنندگان خدمات بي سيم است.
به طور مشخص، اين سيستم عامل شامل يك نسخه تنزل يافته ي ،Powerpointو نسخه هاي به روزشده و Word Excelاست.
اصلاحاتي براي بهبود عمر باطري، تكنولوژي استواري براي حفاظت در برابر از دست رفتن داده ها، و پشتيباني به روز شده از فايل هاي پيوست نامه هاي الكترونيكي از ديگر ويژگيهاي اين سيستم عامل است.
اگرچه نسخه هاي فعلي سيستم عامل قابليت يك صفحه كليد كوچك را نيز ارائه مي كنند، نسخه جديد بيشتر با عمليات مبتني بر صفحه كليد مرتبط خواهد بود.
سيستم عامل جديد گزينه هاي قابل تغيير بسياري براي سازنده ها و ارائه كنندگان خدمات ارائه مي كند و شايد از همه مهمتر اين كه، اين سيستم عامل نسبت به اشكالات و باگ ها بسيار مقاوم تر خواهد بود.

ژنتيك
هدف قراردادن ژن هاي «نماتد»
گروه دانش: زهرا پورمهدي: Caenorhabditis elegans كه نماتد نيز ناميده مي شود، اخيراً به فهرست موجودات زنده مدلي پيوسته است كه در آنها تخريب هدفدار ژن امكان پذير است. اين كار توسط Barrett و همكارانش انجام شده است، آنها روشي را براي تبديل ژني مرتبط با ترانسپوزون گزارش داده اند.
نوتركيبي همولوگي براساس هدف قرار دادن ژني در موش بسيار موفقيت آميز بوده است. اما به طور كلي در اين نماتد به خاطر فراواني پايين نو تركيبي همولوگي موفق نبوده است. تاكنون محققاني كه مي خواستند در ژن مورد نظرشان جهش ايجاد كنند، مجبور بودند به جايگزيني هاي ترانسپوزوني يا استفاده از جهش زاهاي شيميايي يا پرتوها تكيه كنند. در مورد جهش مورد نظر از طريق غربالگري با PCR قابل جداسازي است.
تلاش اين محققان براي انتقال دادن ترانسپوزون موفق نبود. آنها مي دانستند كه برش ترانسپوزون ايجاد شكست هاي دو رشته اي در DNA كردن است و اين آسيب مي تواند با توجه به رشته الگو توسط تغيير ژني ترميم شود. قبلاً معلوم شده بود كه اين تبديل ژني در نماتد قابل انجام است. اما اين فرآيند به خاطر فراواني پايين آن، هرگز با يك بررسي ژنتيكي معكوس سازگار نبود. Barrett و همكارانش راهي را براي حل اين مشكل پيدا كردند، آنها از سويه اي كه به خودبه خودي در آن ايجاد جهش مي شود، استفاده كردند. در اين سويه ترانسپوزون ها بسيار فعال بوده و بنابراين شكست هاي دو رشته اي زيادي در DNA ايجاد مي شود. آنها پلاسميدي را در اين سويه وارد كردند كه داراي جهش در يك ژن انتخابي در يك منطقه ژنومي بود. براي آسان شدن جستجو يك منطقه حذف شده نزديك محل ورود ترانسپوزون قرار داده شد. آزمايش PCR با پرايمرهاي اختصاصي، نماتدهايي را تشخيص مي داد كه در آنها حذف در جايگاه كروموزوم انجام شده بود.
Barrett همچنين از اين روش براي ايجاد يك اكلل جايگزيني استفاده كرد. در اين حالت ژن وارد شده داراي يك توالي GFP و يك توالي رمزكننده ژن مورد نظر بود. گرچه اين جايگزيني توسط PCR نيز مشخص شده محققان نشان دادند كه بسته به نوع سازه ايجاد شده، غربالگري مي تواند به صورت مشاهده اي نيز انجام شد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |