سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۴ - May 10, 2005
محاكمه مرد قاتل با حضور شاهدان حادثه
001854.jpg
گروه حوادث: حكم قصاص مردي كه متهم بود به طرز فجيعي همسرش را در بيابان هاي اطراف شورآباد به قتل رسانده است در حالي برگزار شد كه متهم با توجه به اظهارات چند شاهد حادثه،صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما، صبح زود يونس به سر زمين رفته بود و به كشاورزي مشغول بود، سرش را كه به آسمان گرفت افق خورشيد ظهر را نشان مي داد، تصميم گرفت تا براي خوردن نهار به خانه برود. برادرش را كه چند متر آن طرف تر بود صدا كرد و خودش به راه افتاد. به سر سه راهي كه در منطقه شورآباد بود رسيد، از ۳۰ متري زن و مردي را ديد كه با هم درگير شده بودند. نگاهي به پشت سرش انداخت برادرش را ديد كه قصد سوار شدن به موتورش را داشت دوباره رو برگرداند. اما در كمال ناباوري با صحنه اي مواجه شد كه تصورش را هم نمي كرد. مرد جوان افغاني را ديد كه در وسط بيابان در حالي كه همسرش بر روي زمين افتاده بود، چاقويي را بالاي سرش گرفته است. وحشتزده شد. چند قدم عقب تر ايستاد. دخترك ۴ ساله اي را ديد كه سه متر آن طرف تر نظاره گر يك جنايت خونين بود.
مرد جوان متوجه كشاورز شد. سريع چادر همسرش را بر روي پايش كه خوني بود كشيد. كشاورز ميانسال كه يونس نام داشت صداي موتور برادرش را شنيد كه با صدايي گوشخراش به طرفش مي آمد وقتي برادرش هيبت به او رسيد از او پرسيد چه شده؟ چرا اين زن بر روي زمين افتاده است. نكند بيمار است برويم به او كمك كنيم؟
كشاورز برادرش را عقب كشيد و در حالي كه رنگ به رخسار نداشت به او گفت اين مرد چاقو دارد، فكر مي كنم همسرش را كشته است. بهتر است جلو نرويم او يك افغاني است. اگر به ما هم چاقو بزند چكار كنيم.
هيبت از حرف برادرش تعجب كرد چرا كه او چاقويي را در دست مرد جوان نمي ديد. دو برادر كمي تامل كردند و سپس از محل دور شدند.
چند ساعت بعد وقوع يك فقره قتل عمدي به بازپرسي اطلاع داده شد و دو برادر پس از اينكه متوجه شدند شاهد يك جنايت بوده اند براي ماموران كلانتري آنچه را كه ديده بودند، تعريف كردند.
اينها اظهارات يكي از شاهداني بود كه صبح ديروز در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان مطرح شد. قاضي عزيز محمدي گفت: اين زن با بيش از ۸ ضربه چاقو به قتل رسيده است. ظريف شما متهم به قتل عمدي همسرت به نام زرينه هستي آيا آن را قبول داري؟
متهم در جايگاه قرار گرفت و گفت: من بي گناهم. روز حادثه من و همسرم به همراه فرزندم در حال عبور از آن جاده بوديم كه ناگهان دو سرنشين يك موتورسيكلت در حالي كه چاقو داشتند به طرف ما حمله ور شدند. من بچه ام را بغل كرده پا به فرار گذاشتم. چند متر آن طرف تر از ترس دخترم را به روي زمين گذاشته و فرار كردم.
قاضي پرونده با توجه به اظهارات ضد و نقيض متهم به او گفت شما يك بار در دوره بازجويي به قتل همسرت اعتراف كرده اي بهتر است راست بگويي؟
ولي متهم همچنان بر بي گناهي خود پافشاري كرد و قتل عمدي را قبول نكرد.
بر پايه اين گزارش، قاضي عزيز محمدي و چهار قاضي مستشار اين دادگاه پس از ختم جلسه محاكمه حكم قصاص متهم را صادر كرد.

از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور
قصاص يك زنداني تأييد شد
گروه حوادث: زنداني جواني كه به خاطر پول، هم بندي اش را كشته و به قصاص محكوم شده بود، پس از تأييد حكم قصاص در آستانه مرگ قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۸ شب ۱۳ مرداد ماه سال ۸۳ از طريق مأموران حراست زنداني رجايي شهر كرج به بازپرس ويژه قتل اطلاع داده شد كه در پي درگيري بين دو زنداني يكي از آنها در اثر ضربه چاقو جان باخته است. بلافاصله پس از حضور بازپرس و كارآگاهان جنايي مشخص شد كه عبدالرضا توسط فردي به نام عباس
(۳۳ ساله) به قتل رسيده است.
بنابراين عباس تحت بازجويي قرار گرفت و در اظهاراتش گفت: چند روز قبل از حادثه من ساعتي را به عبدالرضا فروخته بودم و قرار بود پولش را به من بدهد اما او از دادن پول طفره مي رفت تا اينكه يك بار با هم دعوا كرديم. تا اينكه شب حادثه من و او درگيري لفظي پيدا كرديم. من عصباني بودم و به او فحاشي كردم. همين امر باعث عصبانيت عبدالرضا شد و به طرفم حمله ور شد. من هم در دفاع از خودم با چاقو ضربه اي به او وارد كردم.
بر پايه اين گزارش، عباس كه به اتهام قتل عمدي در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شده بود به قصاص محكوم شد. حكم صادره صبح ديروز از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور تأييد شد.

پسر ۱۴ ساله موتورسيكلت دزديد
001857.jpg
گروه حوادث: پسر نوجواني كه مرتكب سرقت يك موتورسيكلت شده بود روز گذشته در دادسراي امور جنايي تهران پاسخگوي بازپرس پرونده خود بود.
به گزارش خبرنگار ما، مهران و علي در تاريكي هوا در خيابان سلمان فارسي در حال قدم زدن بودند كه چشمشان به يك دستگاه موتورسيكلت افتاد كه مقابل يك ساختمان نيمه كاره رها شده بود. مهرداد بعد از بررسي اطراف ساختمان رو به علي گفت: «اگر با يكديگر اين موتورسيكلت را بدزديم، پدرم مي تواند آن را برايمان فروخته و پول حاصل از فروش آن را با يكديگر نصف مي كنيم.» علي كه ۱۴ سال بيشتر نداشت به تصور اين كه مقدار زيادي پول به دست مي آورد مغلوب پيشنهاد مهران كه هم سن و سال خودش بود شد.
اين دو نوجوان موتورسيكلت را دزديده و فراري شدند ولي به محض بلند شدن صداي موتورسيكلت، مالك آن كه صاحب كار همان ساختمان نيمه كاره بود متوجه سرقت موتورسيكلت خود شد و به دنبال سارقان دويد. تعقيب و گريز سارق و مالك موتورسيكلت تا سر چهارراه به طول انجاميد و مالك توانست سارقان را متوقف كند. علي كه سابقه شرارت نداشت خيلي زود توسط مالك موتورسيكلت دستگير شد ولي مهران فرار كرد.
روز گذشته علي توسط ماموران انتظامي به دادسراي امور جنايي تهران آورده شد. وي در پاسخ به سؤالات بازپرس پرونده گفت: «من قصد دزديدن موتورسيكلت را نداشته ولي به اصرار مهران اين  كار را انجام دادم.»
خانواده علي كه در دادسرا حضور داشتند در اين خصوص گفتند: «علي با اين كه ۱۴ سال بيشتر ندارد و وضعيت مالي ما نيز مناسب است، يك سال است ترك تحصيل كرده و هر قدر از او مي خواهيم دوباره به درس خواندن خود ادامه دهد، حاضر به انجام اين  كار نيست. حالا نمي دانيم به چه خاطر مرتكب اين سرقت شده است.»
بر پايه اين گزارش، پرونده اين متهم به دادسراي اطفال ارسال شد ولي شاكي پرونده رضايت خود را اعلام كرده است.

استمداد پليس براي شناسايي متهم به قتل
001860.jpg
گروه حوادث: پليس تهران از مردم خواست تا در صورت شناسايي جواني متهم به قتل مراتب را به پليس ۱۱۰ يا اداره آگاهي تهران اطلاع دهند.
به گزارش خبرنگار ما، سرهنگ جواد كشفي- معاونت جنايي اداره آگاهي مركز با اعلام اين خبر گفت: در تيرماه سال ۸۳ پسري كه راكب يك دستگاه موتورسيكلت بوده و محمد خوشگام نام دارد، زماني كه در حال تردد در خيابان افسريه بوده با خودرو پيكاني كه يك زوج در آن بوده، تصادف مي كند.
در پي اين اتفاق، حجت (راننده پيكان) از خودرو اش پياده شده و پس از چند دقيقه گفت و گو با محمد گلاويز شده كه در پي آن محمد با چاقو دو ضربه به وي وارد كرده و از محل مي گريزد.
حجت به بيمارستان نيروي هوايي انتقال يافته، اما تلاش پزشكان بي نتيجه ماند و وي كشته شد. سرهنگ كشفي افزود: از آنجايي كه محمد از زمان وقوع حادثه متواري است، با دستور بازپرس پرونده هر كس از وي اطلاعي دارد و يا عكس فوق را شناسايي كرده مي تواند به دايره ۱۰ اداره آگاهي تهران مراجعه كرده و يا مراتب را به پليس ۱۱۰ اطلاع دهد.

دادستان مرتضوي خبر داد:
محاكمه عناصر دولتي به اتهام افشاي سئوالات كنكور
فارس: دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: ۲ نفر از عناصر دولتي كه درخصوص افشاي سئوالات آزمون دستياري سال ۸۲ همكاري داشتند شناسايي و دستگير شدند و پرونده متهمان اين پرونده نيز با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال شده است.
سعيد مرتضوي ظهر ديروز در حاشيه ملاقات هاي مردمي رئيس كل دادگستري تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبني بر چگونگي رسيدگي به پرونده تخلفات آزمون دستياري سال گذشته گفت: تاكنون قرار مجرميت ۶ نفر از داوطلباني كه با خريد سئوالات موفق به قبولي در آزمون شده اند، صادر شده و رئيس كل دادگستري تهران نيز شعبه ۸۳ دادگاه عمومي تهران را به محاكمه متهمان اين پرونده اختصاص داده است.
مرتضوي با بيان اينكه طي ۱۵ روز آينده اولين جلسه دادگاه اين متهمان برگزار خواهد شد خاطر نشان كرد: به احتمال زياد دادگاه اين افراد به صورت علني برگزار خواهد شد.
وي افزود: ۹۰ درصد از پرونده هاي ارجاع شده به شعبات فوق با صدور كيفرخواست به دادگاه ارجاع شده است و دادگاه اين متهمان نيز به زودي در شعبه ۱۰۰۸ مجتمع قضايي وليعصر رسيدگي مي شود.

ريزش ديوار در تهران، يك قرباني گرفت
پليس: بر اثر ريزش ديوار در خيابان «خراسان» تهران، ظهر ديروز يك نفر كشته و دو نفر ديگر مجروح شدند.
ماموران انتظامي تهران بزرگ، روز يكشنبه با دريافت خبري مبني بر ريزش ديوار در خيابان خراسان بلافاصله عازم محل حادثه شدند.شاهدان حادثه به ماموران گفتند: ديوار زماني ريخت كه سه نفر زير آن نشسته و مشغول صحبت بودند و با ريزش ديوار بر سر آنها دچار حادثه مي شوند. در اين سانحه يك نفر در دم جان باخت و دو نفر ديگر نيز به شدت مصدوم و به بيمارستان منتقل شدند.
گفتني است، كارشناسان علت اصلي تخريب ديوار را عدم رعايت اصول ايمني در ساخت آن تشخيص دادند.

تقسيم ارث جان برادري را گرفت
گروه حوادث:فردي كه چندي پيش برادرش را بر سر تقسيم ارث در شهرستان قائم شهر به قتل رسانده بود، به دام افتاد.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني آغاز شد كه مسئولان بيمارستان «وليعصر» قائمشهر در استان مازندران، ماموران اداره آگاهي را در جريان قتل مردي براثر ضربات چاقو قرار دادند.
ماموران با دريافت اين خبر، تحقيقات گسترده اي را براي شناسايي عامل يا عاملان جنايت شروع كردند . آنها در ابتدا بازجويي هاي خود را روي خانواده مقتول متمركز كردند واز گفته هاي آنها پي بردند كه «عزيزالله» (مقتول) از مدت ها پيش با برادرش «شروين» اختلاف داشته است.
با روشن شدن اين قضيه و غيبت شروين از خانه، ظن ماموران به او بيشتر شد و به اين ترتيب شناسايي محل اختفاي شروين در دستور كار پليس قرار گرفت تا اين كه او، ديروز به دام افتاد .
متهم در اعترافاتش گفت : چندي پيش با برادرم برسر تقسيم ارث و ميراث اختلاف داشتم و گفت و گوهاي ما نيز در اين زمينه فايده اي نداشت ، تا كار به اينجا كشيد.
او افزود : روز حادثه من با چاقو به او حمله ور شدم و او را زخمي كردم، اما بعد از اينكه متوجه شدم او مرده است، تصميم گرفتم تا مدت ها خودم را آفتابي نكنم.
گفتني است ، رسيدگي به اين پرونده ادامه دارد.

پرونده «بهمن سگي» بسته شد
باندي متشكل از سارقان كيف قاپ به سركردگي فردي به نام «بهمن- ج» معروف به «بهمن سگي» در شيراز شناسايي و متلاشي شد.
اعضاي اين باند در ساعات ظهر و عصر با زير نظر گرفتن سوژه هاي مورد نظر خود كه همگي زن بودند همراه با موتورسيكلت و خودرو به شكل دو و سه نفره به كيف قاپي در قسمتهاي شمالي و شمال شرقي شيراز اقدام مي كردند.مأموران دايره اول آگاهي اين شهرستان از مدت ها پيش درپي دستگيري اين سارقان بودند تا اين كه سرانجام در ۲۱ فروردين ماه سال جاري يك نفر از اعضاي اين باند به نام «شهرام- م» را حين كيف قاپي دستگير كردند.
با اعترافات شهرام در كمتر از ۱۲ ساعت اعضاي ديگر اين باند كه ۹ نفر بودند، شناسايي شدند و به دام افتادند.
اين متهمان به نام هاي «بهمن - ج» ، «ابراهيم - ب» ، «حميد- م» ، «عباس- ر» ، «روح ا... - ت» ، «رضا- و» ، «حامد- م»، «مهدي- ح» ، «امين- ر» و «ميلاد- ب» كه ميانگين سني آنان ۱۸ سال است ، انگيزه خود را از اين سرقت ها، فقر مالي و جهل اعلام كردند.گفتني است، اعضاي اين باند به ۱۲ فقره كيف قاپي اعتراف و مأموران انتظامي پس از شناسايي مالباختگان ارزش اموال مسروقه را ۵۰ ميليون ريال اعلام كرد.

محكوميت ۱۰ ساله براي پسري كه پدرش را كشت
گروه حوادث: حكم پسري كه در پي اختلاف خانوادگي پدرش را به قتل رسانده بود و به لحاظ جنبه عمومي جرم به ۱۰ سال زندان محكوم شد، از سوي قضات ديوان عالي كشور تأييد شد.
به گزارش خبرنگار ما، متهم پرونده كه حسن نام دارد و ۲۵ ساله است در تاريخ ۲۶ دي ماه سال ۸۲ در پي برخي اختلافات با پدرش كه غلامرضا نام دارد با او درگير شده و وي را به قتل رسانده است. حسن كه بلافاصله پس از كشف جسد توسط مأموران آگاهي اسلامشهر شناسايي و دستگير شد تنها انگيزه خود را پاره اي اختلافات خانوادگي بيان كرد.
وي در جلسه محاكمه اش كه در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان به رياست قاضي عزيزمحمدي و چهار قاضي مستشار برگزار شد درباره وقوع حادثه گفت: من براي انجام كاري از پدرم درخواست كمك كردم و از او خواستم تا سند خانه را به من بدهد اما او با اين كار مخالفت كرد و بر سر همين موضوع بين ما اختلاف پيش آمد. روز حادثه هم وقتي به خانه پدرم رفتم، عصباني شدم و همين امر باعث شد تا او را كتك شديدي بزنم. وقتي به خودم آمدم متوجه شدم كه پدر پيرم بي حال افتاده و هيچ حركتي نمي كند. بنابراين وحشتزده پيكر بي جانش را به زيرزمين انتقال دادم و از محل فرار كردم. در جلسه محاكمه، اولياي دم اعلام رضايت قطعي درخصوص متهم كردند و قضات دادگاه با مشورت وي را با توجه به رضايت خانواده اش به تحمل ۱۰ سال زندان محكوم كردند. حكم صادره ديروز از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور تأييد شد و به مرحله اجرا درخواهد آمد.

بنابر اعلام دادستان اهواز
پرونده متهمان ناآرامي هاي اهواز به دادگاه ارسال مي شود
ايسنا: دادستان اهواز اعلام كرد: پرونده متهمان ناآرامي هاي اهواز تا هفته آينده در اختيار دادگاه قرار مي گيرد.
اميرخاني اظهار داشت: در حال حاضر پرونده اين متهمان در مرحله بررسي و تحقيق نهايي در دادسرا قرار دارد كه بعد از تكميل اين تحقيقات ظرف هفته آينده به دادگاه ارسال مي شود تا دادگاه نسبت به تعيين وقت دادرسي اقدام كند.
وي، همچنين تعداد افرادي را كه در حال حاضر در بازداشت به سر مي برند ۷۴ نفر اعلام كرد.

شماره تلفن راز قتل كارگر مجسمه سازي را فاش كرد
گروه حوادث: كيفرخواست پرونده قتلي كه در آن چند كارگر مجسمه ساز، همكار خود را مورد تعدي قرارداده و به قتل رساندند در دادسراي جنايي صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما،داديار اظهارنظر دادسراي جنايي تهران اظهار كرد: اواخر اسفندماه سال گذشته جسد مردي در منطقه قلعه مرغي پيدا شد و پس از تشخيص هويت، معلوم شد كه مقتول فردي به نام رامين ۲۴ ساله است كه با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده است.
خاكي در رابطه با نحوه  پيدا شدن جسد گفت: در نيمه شب اسفندماه پيرمردي در حال قدم زدن بود كه پيكان سفيدرنگي را مشاهده كرد كه سرنشينان آن پس از توقف پياده شده و جسمي را از صندوق عقب خودرو خارج كرده و محل را ترك كردند.
وي ادامه داد: پس از اين كه پيرمرد عابر، مأموران در حال گشت زني را در جريان گذاشت و نزديك ترين كلانتري محل هم در جريان قرار گرفت، قاضي هنرمند، بازپرس ويژه قتل دادسراي جنايي تهران در محل حاضر و تحقيقات اوليه آغاز شد.
خاكي، با بيان اين كه شماره تلفني از جيب مقتول كشف شد و تحقيقات در مسير تازه اي قرار گرفت افزود: شماره مذكور مربوط به يك كارگر مجسمه سازي شاغل در كارگاهي بوده و طي تحقيقات مشخص شد كه مقتول همكار صاحب شماره تلفن بوده است.
وي گفت: پس از عزيمت مأموران پليس به محل كار و سكونت كارگران مجسمه سازي، تكه هاي پارچه  و لكه هاي خون يافت شد كه با تأييد پزشكي قانوني مشخص شد كه اين آثار متعلق به مقتول است.
داديار اظهارنظر دادسراي جنايي خاطرنشان كرد: جواد كه كوچكترين كارگر اين كارگاه بود سرانجام طي تحقيقات و بازجويي هاي مأموران، پرده از راز اين قتل برداشت.
خاكي ادامه داد: جواد اعلام كرده كه مقتول، همكار آنان در كارگاه بوده و از آنجايي كه چهره زيبايي داشته است مورد تعدي همكاران و دوستان خود قرار مي گيرد و ما براي فرار از چنگ مأموران و ترس از مجازات، رامين را به قتل رسانده او را در محلي رها كرديم و متواري شديم.
قرار مجرميت براي اين متهمان از سوي بازپرسي شعبه چهارم دادسراي جنايي و كيفرخواست لازم توسط خاكي داديار اظهارنظر دادسرا صادر شد و متهمان به زودي در دادگاه كيفري استان محاكمه مي شوند.

دو ميليارد ريال خسارت نتيجه ۴۰ حريق
و حادثه شبانه روز گذشته تهران بزرگ
ايسنا: چهل حريق و حادثه شبانه روز گذشته در تهران دو ميليارد ريال خسارت مالي برجاي گذاشت.
۲۶۰ مامور آتش نشاني تهران طي شبانه روز گذشته در ۴۰ عمليات اطفاي حريق و امداد و نجات شركت كردند.
در جريان ۲۵ فقره آتش سوزي و ۱۵ مورد حادثه مختلف، هفت تن از شهروندان تهراني دچار سوختگي شدند.هفت وسيله نقليه،  دو باب منزل مسكوني، ۵ نقطه از معابر شهري و نيز سه انبار از جمله اماكني بودند كه طي ۲۴ ساعت گذشته در كام آتش فرو رفتند.
بزرگترين آتش سوزي شب و روز گذشته در يك انبار لاستيك واقع در چهارراه مولوي خيابان صاحب جمع انتهاي خيابان واحدي رخ داد.
براي اطفاي اين آتش سوزي بزرگ نيروهاي ۴ ايستگاه آتش نشاني در محل حادثه حاضر شده كه پس از ساعتي تلاش حريق مهار و اطفاء شد.اين آتش سوزي كه در حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقيقه صبح روز گذشته در انباري به وسعت ۳۰۰ مترمربع به وقوع پيوست، بيش از يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال (۱۶۰ ميليون تومان) خسارت به بار آمد. علت بروز اين آتش سوزي هم اكنون توسط گروهي از كارشناسان اداره بررسي علل حريق و حوادث اين سازمان در حال بررسي است.
دومين آتش سوزي مهم در يك كارگاه مقواسازي واقع در جاده ساوه سه راه بوتان اتفاق افتاد.احتمال مي رود آتش سوزي در اين كارگاه بر اثر چيدن كارتنهاي داغ بر روي هم ايجاد شده باشد.اين حريق در اولين ساعات بامداد ديروز و در حدود ساعت ۳ صبح رخ داد و بالغ بر ۱۲۰ ميليون ريال خسارت برجاي گذاشت. نيروهاي ايستگاه ۱۲ آتش نشاني با سرعت عمل خود در اطفاي اين آتش سوزي از گسترش حريق و بروز خسارات بيشتر جلوگيري به عمل آوردند.در عين حال براساس آمار اعلام شده از سوي ستاد فرماندهي اين سازمان ضمن امدادرساني در حوادث مختلف از جمله ۵ تصادف رانندگي، سه حادثه آسانسور و يك مورد ريزش ساختمان توانستند ۸ تن از شهروندان حادثه ديده تهران را نجات دهند.

حادثه در جهان
001863.jpg
عدم تمايل قضات آمريكايي براي اجراي حكم اعدام
آسوشيتدپرس : علي رغم ارايه قوانين و فرضيه هاي قانوني در خصوص اجراي حكم اعدام در مورد قاتلاني كه قربانيان خود را به طرز فجيعي كشته اند، هنوز دستگاه قضايي آمريكا از اين قوانين به طور عادلانه استفاده نمي كند.
با گذشت دو دهه از ارايه قوانين جزايي جديد از جمله: قانون حكم اعدام براي قاتلاني كه قربانيان خود را به روش هاي فجيعي كشته اند، هنوز دستگاه قضايي آمريكا از اين قوانين جهت اجراي عدالت استفاده نمي كند.
براساس اين گزارش، قانون صدور حكم اعدام براي مجازات قاتلاني كه قربانيان خود را وحشيانه به قتل رسانده اند، از سال ۱۹۸۱ به دادگاه هاي «اوهايو» ابلاغ شده است؛ اما آمارها نشان مي دهد، قضات آمريكايي تمايلي به اجراي عدالت ندارند.
آمارهايي كه در اين رابطه وجود دارد نشان مي دهد، اغلب قاتلاني كه افراد سفيدپوست را به قتل رسانده بودند، مشمول اين مجازات شده اند، در حالي كه اگر سياهپوستي به همان ترتيب كشته شود قاتلش شانس زنده ماندن بيشتري دارد. به طوري كه ۱۸ درصد از افرادي كه محكوم به مرگ شدند، قاتل سفيد پوستان و تنها ۵/۸ درصد قاتل سياه پوستان بودند.
حدود هزار و ۹۳۶ مورد از مجازات هاي بزرگ با مذاكره به پايان مي رسند يا تخفيف داده مي شوند كه ۱۳۱ نفر از آنها حداقل دو نفر يا بيشتر را به قتل رسانده اند. ۲۵ نفر ديگر از اين تعداد دست كم سه نفر را كشته اند.
مقامات قضايي آمريكا، ضمن تعجب از مشاهده اين آمار اعلام كردند: مشاهده اين آمار و ارقام زنگ خطري براي بيداري عدالت آمريكاست!
در بعضي موارد مشاهده مي شود، اين حكم براي قاتلان سياهپوستي اجرا مي شود كه سياهپوست ديگري را به قتل رسانده باشد؛ اما گويي سفيد پوستان آمريكايي هيچگاه سزاوار مرگ نيستند. آنها اغلب محكوم به حبس ابد مي شوند.
تبعيض نژادي در صدور حكم و اجراي عدالت در «اوهايو» بسيار تاثير گذار است . حتي به اعتقاد نويسنده اين مقاله آثار تبعيض نژادي در ساير رفتارهاي اجتماعي آمريكايي ها هم به وضوح قابل رويت است.
آمارهايي كه از سال هاي ۱۹۷۲ تاكنون به دست آمده، عقايد نويسنده اين مقاله را ثابت مي كند و همه جهان به برتري نژاد سفيد پوست بر سياه در آمريكا واقف هستند.
گفتني است، قانون گذاران دموكرات اوهايو، سال گذشته از مقامات قضايي كشور خواستند، به سيستم جزايي اين ايالت، عميق تر نگاه كنند.

راهپيمايي۷ هزار فيليپيني در اعتراض به سگ آزاري
فرانسه: ۷ هزار فيليپيني ديروز براي اعلام حمايت خود از سگ ها به خيابانها ريختند.
هفت هزار فيليپيني، ديروز به همراه سگ هاي خود براي اعلام حمايت از اين حيوانات اهلي و اعلام اعتراض خود از سگ آزاري به خيابانهاي «مانيل» ريختند.
براساس اين گزارش، اين عده براي آنكه نفرت خود را از بي رحمي برخي از شهروندان نسبت به سگ ها ابراز كنند، با تجمع در خيابانهاي شهر، يك راهپيمايي همگاني تشكيل دادند و حمايت صريح خود را از اين حيوانات بي آزار اعلام كردند.
اين گزارش حاكي است، از آنجا كه طي ساليان اخير كشتن سگ به طور فزاينده اي در اين كشور رواج يافته است، اين گروه حامي حيوانات، با ممنوع كردن كشتن سگ ها و اعتراض علني به خريد و فروش و خوردن گوشت سگ، سر و صداي زيادي نيز در رسانه ها بر پا كردند.
شايان ذكر است، در سال ۲۰۰۴ نيز حدود پنج هزار نفر ديگر با اجتماع در خيابانهاي «بريتين» با ايجاد يك دوهمگاني پنج كيلومتري، نسبت به اين مساله اعتراض كرده بودند، ولي با وجود كشتار زياد سگ و آزار و اذيت اين حيوان، صاحبان سگ در «فيليپين» دست به اين راهپيمايي زدند.


سقوط نوجوان استراليايي حين چيدن گل براي مادرش
هرالدسان: يك پسر استراليايي حين چيدن شاخه هاي گل از ديوار همسايه به مناسبت «روز مادر» ، سقوط كرد و روانه بيمارستان شد.
پسري در شهر سيدني استراليا هنگام چيدن گل از پرچين خانه همسايه شان به منظور هديه روز «مادر» ، ناگهان تعادل خود را از دست داد و به پايين پرتاب شد كه بر اثر آن از ناحيه پا به شدت مصدوم و روانه بيمارستان شد.
بنابراين گزارش، اين حادثه در ساعت ۳۰/۹ صبح و در منطقه «گواستريت» روي داد كه موجبات شادي و متقابلاً غم مادر را فراهم كرد.
گفتني است، اين پسر ۱۲ ساله هم اكنون در بيمارستان كودكان «رند ويك» بستري شده و طي چند روز آينده مي تواند هديه مادرش را تحويل بدهد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |