يكشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۲ - May 8, 2005
نقش تعيين كننده اينترنت در انتخابات اخير كشور انگليس
پديده اينترنت و انتخابات
رأي دهندگان قبل از آغاز تصميم نهايي خود، مي توانستند با مراجعه به سايت هاي اينترنتي احزاب مختلف به مرور زندگينامه  نامزدها، برنامه هاي وي و سياست هاي حزبي، بپردازند و با آگاهي كامل رأي بدهند
001689.jpg
گروه دانش: روز پنج شنبه گذشته انتخابات سراسري در كشور انگليس برگزار شد كه مجدداً  حزب كارگر اين كشور و توني بلر در اين انتخابات پيروز شدند.
به اعتقاد كارشناسان حوزه IT، پديده اينترنت نقش تعيين كننده اي در اين انتخابات داشت و اگر اين پديده وجود نمي داشت نتايج ديگري در انتخابات رقم مي خورد.
اما تأثيرگذارترين عامل اينترنتي در جريان اين انتخابات، نامه هاي الكترونيكي بود. احزاب مختلف با استفاده از نامه هاي الكترونيكي با نامزدهاي انتخاباتي ارتباط برقرار كردند و بسياري از اين احزاب تلاش كردند تا به آدرس صندوق پستي الكترونيكي رأي دهندگان دسترسي پيدا كنند تا برايشان مطلب ارسال نمايند.
حتي حزب كارگر براي اين كه تمام اعضاي آن و طرفدارانش نامه هاي الكترونيكي ارسال شده از مقر اين حزب را بخوانند از يك نويسنده كمدي سرشناس كمك گرفت تا نامه هاي الكترونيكي را براي كاربران جذاب تر نمايد.
همچنين پايگاه اينترنتي تمام احزاب مملو از اطلاعات مفيد از جمله سياست هاي آن حزب و زندگينامه نامزدهاي انتخاباتي بود.
001692.jpg
با آن كه كميت وبلاگ  نويسي در اين سايت ها چندان قابل توجه نبود اما همان تعداد محدودي كه به وبلاگ  نويسي پرداختند در مورد محورهاي جدي با هم بحث و تبادل نظر كردند. در واقع كيفيت بلاگ هاي انتخاباتي بسيار قابل توجه تر از كميت آن بود.
از سوي ديگر در جريان انتخابات، يك پايگاه اينترنتي راه اندازي شد كه اين پايگاه ويژه افرادي بود كه قصد شركت در انتخابات را نداشتند. در اين سايت، اين افراد به بيان دلايل شركت نكردن خود در انتخابات مي پرداختند.
همچنين يك پايگاه اينترنتي ديگر از مردم سؤال مي كرد كه به چه كساني رأي خواهند داد و كاربران نيز به معرفي نامزد مورد نظر خود و ويژگي هايي كه مدنظرشان بود مي پرداختند.
به اعتقاد كارشناسان،  مهمترين تأثير ورود اينترنت به حوزه انتخابات انگليس اين بود كه مردم اين كشور براي اولين بار با اطلاعات كامل در مورد نامزدها به پاي صندوق هاي رأي رفتند.
001683.jpg
رأي دهندگان قبل از آغاز تصميم نهايي خود، مي توانستند با مراجعه به سايت هاي اينترنتي احزاب مختلف به مرور زندگينامه  نامزدها، برنامه هاي وي و سياست هاي حزبي، بپردازند و با آگاهي كامل رأي بدهند.به هر حال اين دوره از انتخابات انگليس در شرايطي برگزار شد كه ۵۰ درصد مردم دسترسي به اينترنت داشتند و به همين دليل نتايج انتخابات تحت تأثير اين پديده رقم خورد.

محبوب ترين اختراعات جهان
001680.jpg
گروه دانش: يكي از شبكه هاي راديويي كشور انگليس با يك ابتكار جالب اقدام به نظرخواهي در مورد مهم ترين اختراع دانشمندان در طول تاريخ كرد كه در پايان، دوچرخه به عنوان محبوب ترين اختراع تاريخ توسط مردم برگزيده شد. در اين رده بندي اختراع ترانزيستور و ميدان الكترومغناطيسي در رده هاي بعدي قرار گرفتند. جالب اينكه كامپيوتر كه انتظار مي رفت مهم ترين اختراع تاريخ معرفي شود در مكان چهارم قرار گرفت و پديده اينترنت هم تنها ۴ درصد آرا را به خود اختصاص داد.
علت انتخاب دوچرخه به عنوان اختراع برگزيده مردم، ساده بودن طراحي آن، عموميت داشتن اين اختراع و آلاينده نبودن اين وسيله حمل و نقل مي باشد.
همچنين در اين نظرسنجي از مردم سؤال شد كه علاقه مند بودند كدام يك از اختراعات بشر هرگز اختراع نمي شد. در صدر جدول اين نظرسنجي مواد غذايي ژنتيكي با ۲۶ درصد و انرژي هسته اي با ۱۹ درصد قرار گرفتند. از سوي ديگر، اختراعي كه مردم جهان براي به وجود آمدن آن لحظه شماري مي كنند، واكسن ايدز است.
جدول رده بندي محبوب ترين اختراعات تاريخ
۱- دوچرخه ۵۹ درصد
۲- ترانزيستور ۸ درصد
۳- ميدان الكترومغناطيس ۸ درصد
۴- كامپيوتر ۶ درصد
۵- عفونت هاي بدن ۵ درصد
۶- راديو ۵ درصد
۷- اينترنت ۴ درصد
۸- موتور وسايل نقليه ۳ درصد
۹- انرژي هسته اي ۱ درصد
۱۰- ماهواره مخابراتي ۱ درصد

۵۰ ميليون بار دانلود فايرفاكس
001686.jpg
گروه دانش: نرم افزار فاير فاكس كه براي اولين بار ۶ ماه قبل به بازار آمد مورد توجه كاربران اينترنت قرار گرفته و تاكنون ۵۰ ميليون بار دانلود شده است. به همين دليل شركت موزيلا كه توليد كننده اين نرم افزار است به افرادي كه در معرفي و گسترش فايرفاكس در سراسر جهان اقدامات مؤثري انجام داده اند سكه هاي يادبود اهدا مي كند.
در واقع فاير فاكس رقيب اصلي نرم افزار (IE) مايكروسافت به شمار مي آيد كه برخلاف IE مي توان فايرفاكس را بدون پرداخت پول update كرد.
با آن كه فاير فاكس تاكنون ۵۰ ميليون بار دانلود شده اما به اين معني نيست كه ۵۰ ميليون نفر در حال حاضر از اين نرم افزار استفاده مي كنند. بر اساس آمار منتشر شده، در حال حاضر ۸۶ درصد از بازار در اختيار نرم افزار(IE) است. اما فايرفاكس رقابت خوبي را با IE آغاز كرده چون مشكلات امنيتي آن نسبت به نرم افزار مايكروسافت بسيار كمتر است و اگر هم مشكلي بوجود بيايد به سرعت مي توان اين مشكل را برطرف كرد.

دانلود سريع فيلم هاي سينمايي
گروه دانش:شركت تسكو قصد عرضه يك خدمت جديد را دارد كه با استفاده از آن مي توان به دانلود كردن سريع فيلم ها پرداخت.
براي استفاده از اين سيستم به خطوط اينترنت پرسرعت با ظرفيت بالا نياز مي باشد.
بسياري از سايت هاي اينترنتي فيلم هاي سينمايي براي دانلود رايگان ارائه مي كنند، اما امكانات لازم براي دانلود كردن سريع اين فيلم ها وجود ندارد.

داروي  جديد براي  درمان  بيماران  قلبي
بي بي سي: محققان  انگليسي  از عرضه  داروي  جديدي  كه  آن  را در درمان  بيماران  قلبي  نوعي  معجزه  مي  دانند خبر مي  دهند.
محققان  دانشگاه  ناتينگهام  انگليس با آزمايش  اين  دارو در بيش  از سيزده  هزار بيمار قلبي  اثر مثبت  اين  داروي  تركيبي  را تاييد كردند.به  گفته  محققان  انگليسي  اين  دارو احتمال  سكته  و حمله  قلبي  را تا هشتاد درصد كاهش  مي  دهد.
اين  دارو تركيبي  از استاتين  داروي  كاهش  دهنده  كلسترول  آسپرين  و ديگر داروهاي  كاهش  دهنده  فشار خون  است.

ايران
سايت شبكه مراكز رشد استان تهران راه اندازي مي شود
گروه دانش: نشست مشترك اعضاي شبكه مراكز رشد فناوري استان تهران با حضور دكتر مصطفي كريميان اقبال، معاون فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و مهندس ژاله مجيب،  مدير كل مراكز رشد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي در اين نشست كه مديران مركز رشد رويش، پويش، پليمر، فرآورده هاي گياهان دارويي، فناوري تجهيزات پزشكي و مراكز رشد دانشگاه هاي شهيد بهشتي، فناوري هاي پيشرفته صنعتي شريف، تربيت مدرس، علم و صنعت و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي حضور داشتند چگونگي حمايت ها و نحوه فعاليت شبكه مراكز رشد مورد بررسي قرار گرفت.
دكتر كريميان اقبال با حمايت از حركت خودجوش مراكز رشد در ايجاد اين شبكه گفت: اين شبكه مي تواند هماهنگي هاي خوبي را در جهت ايجاد بستر لازم براي همكاري و هم افزايي در بين مراكز رشد و پارك ها داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه چندين نقطه قوت در شكل گيري اين حركت شبكه مراكز رشد وجود دارد گفت: مهمترين نقطه قوت تشكيل شبكه مراكز رشد استان تهران، ايجاد زمينه هم افزايي و انتقال تجربه و ايجاد منابع مشترك براي توسعه مراكز رشد است.
در اين نشست، مهندس رامين نواب پور دبير شبكه مراكز رشد استان تهران از راه اندازي سايت  شبكه مراكز رشد استان تهران خبر داد و گفت: اين شبكه با بخش هاي دولتي و خصوصي و همچنين سرمايه گذاران مخاطره پذير بحث حمايت از اين شبكه را دنبال مي كند و به ويژه خواستار حمايت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان مديريت و شوراي عالي اطلاع رساني از اين حركت است.
مهندس نواب پور افزود: اين شبكه ضمن ارتباط با بانك هاي مختلف به ويژه بانك هاي خصوصي و صندوق هاي حمايتي بحث حمايت مراكز رشد را در قالب فعاليت هاي اين شبكه دنبال مي كند و در اين زمينه تعدادي از اين نهادها و صندوق هاي حامي در اين زمينه شناسايي شده است.
لزوم بازبيني «امنيت»   و «مديريت» شبكه ارتباطي
ايسنا:رئيس دانشكده برق دانشگاه علم و صنعت ايران، گفت: مشكل شبكه  ارتباطي بين شهري، وجود قطعي ها و در نتيجه عدم اطمينان براي استفاده از شبكه فيبرنوري كشور است.
دكتر بهشتي با اعلام اين مطلب در مورد وضعيت خطوط ارتباطي بين شهري، اظهار داشت: خطوط ارتباطات بين شهري كشور از طريق فيبرنوري به هم متصل و ظرفيت ها بيشتر از نياز و تقاضا ايجاد شده است. وي، خاطرنشان كرد: در اين بين مهمترين مقوله اي كه در مورد خطوط فيبر داراي اهميت است، بحث امنيت شبكه است و بايد وجود مديريت شبكه مورد توجه واقع شود.
وي، افزود: وجود مديريت شبكه به امكانات و تجهيزات فيزيكي مربوط نيست و شبكه  ما به چند دليل داراي ضعف است، زيرا اقداماتي در زمينه  پژوهشي انجام نگرفته و هزينه  كافي به بحث مديريت شبكه اختصاص نيافته است، همچنين مسووليت پذيري در سطوح كلي در اين بحث پايين است.
وي با ذكر مزيت هايي كه فيبرنوري نسبت به ساير شبكه هاي ارتباطي دارد، هزينه  ارزانتر و ظرفيت بيشتر را از جمله  اين مزيت ها دانست و تاكيد كرد: در راستاي توسعه  شبكه  فيبرنوري كشور از نظر سخت افزاري و ظرفيت ها مشكلي وجود ندارد، بلكه ضعف همانطور كه گفته شد از مديريت شبكه ناشي مي شود.

حبس براي رابين هودهاي اينترنتي
گروه دانش: سه مرد كه به عرضه نرم افزارهاي سرقتي در اينترنت مي پرداختند به تحمل ۱۸ ماه تا ۵/۲ سال حبس محكوم شدند.
اين افراد در قالب يك باند سازمان يافته به شكستن قفل نرم افزارها پرداخته و پس از كپي و يا دانلود كردن اين نرم افزارها به عرضه آن مي پرداختند.
نكته جالب اين كه، سه مرد مورد نظر و ۶۰ نفر از همكاران آنان، اين نرم افزارهاي سرقتي را نمي فروختند بلكه با الگوبرداري از رابين هود به عرضه رايگان آن مي پرداختند.

ربات
افزايش سوددهي سازندگان ربات
گروه دانش: به دنبال افزايش ناگهاني تقاضا در صنعت ربات ها، سوددهي سازندگان اين محصولات افزايش مي يابد.
به گزارش خبرگزاري موج، سوددهي شركت ABB، بزرگترين كارخانه سازنده ربات در جهان، در نيمه اول سال جاري افزايش يافت. اين شركت علاوه بر كاهش هزينه هاي خود با افزايش تقاضا در آسيا و ايالات متحده آمريكا روبه روشد كه سبب افزايش سودآوري آن شد.درآمد خالص اين شركت از يك ميليون دلار در سال گذشته به ۱۹۹ ميليون دلار رسيد كه بيش از ميزان پيش بيني شده تحليلگران يعني ۱۱۴ ميليون دلاربود. ميزان فروش اين شركت نيز با ۱۲درصد افزايش به ۰۹/۵ ميليارد دلار رسيد.ميزان تقاضا براي ربات ها و شبكه هاي نيرو، كه اين شركت به عرضه آن اقدام نموده است با افزايش رشد اقتصادي آمريكا و افزايش تقاضا در آسيا افزايش يافته است.

باكتري ها چگونه زنده مي مانند
: IRIB نوتروفيل  موجود در گلبولهاي  سفيد خون  چگونگي  مقابله  يا ماندن  باكتري  ها را در شبكه  ايمني  بدن  تعيين  مي  كند.
دانشمندان  چگونگي  واكنش  نوتروفيلها را در افرادي  كه  خون  اهدا كرده اند به  اناپلاسماباكتري  كه  موجب  بيماري  اناپلاسموز در انسان ، سگ ، اسب  و گاو مي شود بررسي  كردند. اناپلاسموز با علايمي  چون  تب،دردهاي  عضلاني  و تهوع  همراه  است . اناپلاسموز انساني  يا اچ  جي  اي  از جمله  بيماريهاي  عفوني  خطرناك  است  و دانشمندان  تلاش  مي  كنند آثار آن  را در سلول  هاي  خون  به  ويژه  نوتروفيلها مشخص  كنند.

امنيت
راه حل هاي حفاظتي براي تلفن هاي هوشمند
گروه  دانش: شركت فنلاندي TeliaSonera به همراه شركت F-Secure قرارداد همكاري را منعقد كردند تا با مشاركت يكديگر به جنگ تهديدات تلفن هاي همراه بروند.
به  گزارش ايرنا، سرويس ضد ويروس F-Secure ويژه تلفن همراه، يك راه حل جامع را به روشي جديد براي حراست از اين گونه تلفن ها در مقابل ويروس ها و ديگر برنامه هاي مخرب تدارك ديده است. اين ضد ويروس راه حلي جامع، فراهم مي سازد كه تلفن هاي همراه در مقابل مضامين مضر كه از سوي پيام ها و برنامه هاي كاربردي، صادر مي شود، مصون بمانند. اين سيستم همواره آماده بوده و به صورت خودكار و با پوشش تمامي نقاط، بدون هيچ عمل اضافه اي خود را روزآمد مي سازد. اين آنتي ويروس در حال حاضر براي تلفن هاي همراهي كه به وسائل سيستم عامل Symbian مجهز هستند فراهم بوده و در آينده اي نزديك (نيمه دوم سال ميلادي) براي وسائل تلفن هاي همراه مجهز به ويندوز نيز فراهم خواهد شد.

تلفن
حكم بازرسي براي ورود به گوشي تلفن
گروه دانش: چندي پيش يك جوان ۲۶ ساله در آمريكا از سانحه اي كه در كنار ساحل اتفاق افتاده بود با تلفن همراهش عكس گرفت. به همين دليل يك مأمور پليس كه در صحنه حضور داشت از وي خواست عكس هاي شكار شده را در گوشي او ببيند.
البته صاحب تلفن مقاومت كرد و گفت، گوشي اش باتري كافي براي مشاهده تصاوير را ندارد.اما مأمور به زور گوشي را گرفت و به بررسي  عكس ها پرداخت.
در پي اين حادثه، صاحب گوشي به دادگاه شكايت كرد و قاضي رأي داد كه مأمور پليس حق تماشاي تصاوير را نداشت چون براي وارد شدن به گوشي  تلفن همراه اشخاص به حكم بازرسي نياز است.

تلفن
طراحي رايانه هايي با قابليت پخش برنامه هاي تلويزيوني
گروه دانش: شركت Fujitsu به تازگي رايانه هايي را موسوم به TX FM power disck وارد بازار كرده است كه قابليت پخش برنامه هاي راديوتلويزيوني را نيز دارد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا به نقل از روزنامه چونيچي، صفحه نمايشگر اين رايانه ها ۳۲ اينچ و پلاسمايي است كه باعث بهبود كيفيت تصوير مي شود. اين رايانه كمتر از ۴۰۰ هزار ين تقريباً  معادل ۳ ميليون تومان قيمت گذاري شده است.

سخت افزار
مكالمات صوتي هدف نسل جديد هكرها
ايلنا: شركت  هاي آمريكايي به دنبال اتخاذ تدابير امنيتي لازم براي فناوري VOIP هستند.
در آمريكا شركت  هاي دولتي و محلي دست به دست هم داده  اند تا خود را براي مبارزه با نسل جديد هكرها آماده كنند. نسل جديد معروف به استراق سمع كنندگان جاسوس  هاي اينترنتي و ديگر باندهاي خلافكاري آن لاين هستند كه مكالمات حساس تلفني از طريق اينترنت را هدف قرار مي  دهند. با گسترش پروتكل صوت در شبكه اينترنت معروف به VOIP انتظار مي  رود نسل جديدي از هكرها مكالمات صوتي آنلاين را هدف قرار دهند. شركت  هاي مختلف آمريكايي دست به دست هم داده  اند تا قبل از آنكه هكرها بخش در حال رشد VOIP را به طور جدي تهديد كنند اقدامات و راهكارهاي امنيتي لازم را پي  ريزي كنند.
از جمله نگراني  هايي كه در اين زمينه وجود دارد احتمال گوش دادن هكرها به مكالمات آن لاين، سرقت كردن داده  ها از طريق VOIP، ارسال پيام  هاي ارتباطي تقلبي هكرها ممكن است با ايجاد ID تقلبي به نام تماس گيرنده با هدف فريب مشتريان باشد. هكرها ممكن است با ايجاد ID هاي تقلبي به نام تماس گيرنده، كاربران را فريب بدهند تا اطلاعات حساس را در اختيار آنها قرار دهند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |