دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۷ - May 2, 2005
به چه ميزان سرعت در اينترنت نياز داريم؟
خطوط اينترنتي فوق سريع
001131.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد:  ورود خطوط اينترنت پرسرعت به منازل مردم باعث شده تا آنها بتوانند بسيار سريعتر به سير در اينترنت بپردازند و مطالب غني تر و بيشتري را از اين شبكه جهاني استخراج كنند. اما سؤال اين است كه واقعاً  به چه سرعتي در اينترنت نيازمنديم و آيا سرعت فعلي براي ما كافي نيست؟ اسپنسر كلي، كارشناس حوزه اينترنت در اين رابطه توضيح مي دهد.
* * *
اينترنت يك شبكه بسيار گسترده است كه شاخه هاي آن در سراسر جهان گسترده شده است. در اين شبكه عظيم، اطلاعات مانند آب رودخانه به سرعت در حال جريان است به همين دليل شركت هاي ارائه كننده خدمات اينترنت هر روز در تلاش هستند، با استفاده از شيوه هاي نوين به صيد اطلاعات بيشتر بپردازند.
در گذشته و با استفاده از تكنولوژي مودم، كاربران قادر بودند در هر ثانيه دهها هزار بيت اطلاعات از اينترنت دريافت كنند در حالي كه امروز با استفاده از خطوط اينترنت پرسرعت مي توان ميليونها بيت اطلاعات (و يا مگابيت) در هر ثانيه استخراج نمود.
در حال حاضر پرسرعت ترين خط اينترنت در كشور انگليس ۸ مگابيت در ثانيه سرعت دارد اما اين سرعت چندان هم زياد نيست.
به عنوان مثال در كشور كره جنوبي خطوط اينترنت فوق سريع با زندگي مردم گره خورده و در كشور فرانسه هم خطوط پرسرعت ۲۰ مگابيتي در ثانيه به كاربران عرضه مي شود.
كارشناسان مي گويند خطوط اينترنت پرسرعت براي تماشاي تصاوير ويديويي بسيار با كيفيت و همچنين ارسال سريع فيلم ايده آل است. درحالي كه هم اكنون سرعت ارسال نامه هاي الكترونيكي و سير در اينترنت بسيار بالا است و بعيد است كه در آينده بالاتر از اين برود.
با اين حال، هدف بعدي كارشناسان حوزه انفورماتيك و همچنين كاربران حرفه اي، دستيابي به خطوط اينترنت فوق سريع است تا با استفاده از اين خطوط بتوان ظرف چند ثانيه به دانلود كردن فيلم هاي سينمايي پرداخت و با كيفيت بسيار بالا به تماشاي اين فيلم ها پرداخت.
با استفاده از چنين خطوط پرسرعت مي توان يك فايل ويديويي MB ۷۶ را تنها ظرف دو دقيقه دانلود كرد در صورتي كه استفاده از مودم براي دانلود كردن اين فيلم حداقل سه ساعت زمان مي برد.
شايد در آينده اي نزديك خطوط اينترنت به حدي پرسرعت شوند كه ديگر نيازي به دانلود كردن فيلم ها نباشد و بتوان فيلم ها را بدون كوچكترين تأخير و به صورت آن لاين به تلويزيون انتقال داد آنها را تماشا كرد.
البته بايد اين موضوع را در نظر داشت كه افزايش سرعت خطوط اينترنت متضمن عملكرد بهتر نيست. دقيقاً مانند رودخانه اي كه بستر آن بسيار عريض است اما آب كافي براي جاري شدن در اين بستر وجود ندارد.
به همين دليل با آن كه پهناي باند خطوط اينترنت گسترش خواهد يافت اما مادامي كه اطلاعات با سرعت كافي درون اين خطوط را پر نكند نمي توان به بازدهي مفيد آن اطمينان داشت.
كريس استرلينگ يك كارشناس اينترنت در انگليس مي گويد: شايد شما صاحب خطوط پرسرعت اينترنت در خانه باشيد. اما در حين دانلود كردن اطلاعات از يك سايت بسيار كند با محدوديت مواجه خواهيد شد.
همچنين حتي اگر بخواهيد با استفاده از خطوط اينترنت پرسرعت به دانلود كردن اطلاعات از يك سايت پرسرعت بپردازيد باز هم دچار مشكل خواهيد شد چون اغلب اطلاعات موجود در سايت هاي اينترنتي به گونه اي طراحي شده اند كه تطبيق با سرعت هاي پايين و مودم هاي سنتي دارند.
نكته ديگري كه بايد حين استفاده از خطوط اينترنت پرسرعت مدنظر قرار بگيرد، ارسال اطلاعات است در حالي كه اغلب كاربران تصور مي كنند كه تنها دريافت سريع اطلاعات اهميت دارد.
به عنوان مثال در جريان كنفرانس هاي ويديويي هر دو طرف به همان اندازه كه اطلاعات دريافت مي كنند، بايد اطلاعات نيز ارسال كنند. اما سرعت ارسال اطلاعات به دليل سرعت پايين آپلود كردن بسيار پايين تر از سرعت دانلود كردن و يا دريافت اطلاعات مي باشد.
همين موضوع باعث مي شود كيفيت تصاوير كنفرانس هاي ويديويي پايين و غيرشفاف باشد. با توجه به برابر نبودن سرعت دانلود و  آپلود كيفيت كار در ارتباطات نفر به نفر پايين مي آيد.
اما چنين مشكلي در حين كار با وب سايت هاي بزرگ وجود ندارد چون خروجي هاي اطلاعات آنها بسيار گسترده است.
البته اگر چند كاربر به طور همزمان قصد دريافت يك فايل مشخص از اين وب سايت را داشته باشند كيفيت و سرعت دريافت اطلاعات پايين مي آيد.
همچنين در صورتي كه بسياري از كاربران به طور همزمان، اطلاعات يكساني را از يك بخش مشخص از اينترنت استخراج كنند آنگاه آن قسمت از اينترنت كاملاً قفل خواهد شد.
البته اين توقف به صورت موقتي خواهد بود و پس از كاهش ترافيك، كاربر مي تواند به استخراج اطلاعات مورد نظر خود بپردازد. در اينجا نقطه ضعف خطوط اينترنتي پرسرعت مشخص مي شود چون حتي با استفاده از اين خطوط، نمي توان مشكل قفل، بخشي از اينترنت را برطرف كرد.

با اختراع جديد دانشمندان
سقوط كودكان از دوچرخه محال مي شود
001128.jpg
گروه دانش: همه ما در روز اول استفاده از دوچرخه حداقل چندين بار از روي اين وسيله نقليه سقوط كرده ايم و به ناچار مجبور شديم از چرخ هاي كمكي استفاده كنيم.
سه دانشمند از دانشگاه (Purdue) آمريكا كه در كودكي مجبور بودند با كمك چرخ هاي كمكي به يادگيري دوچرخه سواري بپردازند، دوچرخه اي ساخته اند كه براي نوآموزان دوچرخه سواري ايده آل است. با آنكه اين دوچرخه فاقد چرخ هاي كمكي مي باشد اما واژگون نمي شود.
در واقع اختراع اين دانشمندان، يك سه چرخه است كه به موازات افزايش سرعت پدال زدن به دوچرخه تبديل مي شود. جالب اينكه با پايين آمدن سرعت پدال زدن، دوچرخه بار ديگر به سه چرخه تبديل مي گردد.
اين اختراع باعث خواهد شد تا كودكان بدون ترس به فراگيري فنون دوچرخه سواري بپردازند.
اين دوچرخه داراي يك چرخ جلو ثابت و دو چرخ متحرك عقب مي باشد كه زاويه دار بودن چرخ هاي عقب مانع از به هم خوردن تعادل كودكان مي شود. هنگامي كه كودك پدال مي زند و سرعت سه چرخه افزايش مي يابد، به تدريج چرخ  هاي عقب به يكديگر نزديك مي شوند و يك چرخ مي شوند. همچنين با كاهش سرعت دوچرخه، چرخ هاي عقب بار ديگر از هم فاصله مي گيرند تا به سه چرخه تبديل گردند.
اين سه دانشمند اختراع جديد خود را در يك جشنواره بين المللي طراحي دوچرخه عرضه كردند و در نهايت جايزه اول اين جشنواره را كه معادل ۱۵ هزار دلار پول نقد بود به خود اختصاص دادند. در حال حاضر اين دانشمندان در پي يك سرمايه گذار هستند تا به توليد انبوه اين دوچرخه بپردازند. تاكنون دو شركت كره اي و يك شركت تايواني تمايل خود را براي مشاركت در توليد اين دوچرخه اعلام كرده اند. همچنين بيش از ۱۰۰ نفر از طريق ارسال نامه الكترونيكي تمايل خود را براي خريد اين دوچرخه ابراز نموده اند.
با ورود اين دوچرخه به بازار، ديگر والدين نگران آموزش فنون دوچرخه سواري به فرزندان خود نخواهند بود و كودكان نيز در حين دوچرخه سواري سقوط نخواهند كرد.

هكرها
نفوذ ويروس تلفن همراه به ۲۰ كشور
001134.jpg
گروه دانش: يك ويروس كه از طريق گوشي هاي تلفن همراه به گوشي هاي ديگر منتقل مي شود تاكنون در ۲۰ كشور جهان گسترش يافته است.
تاكنون ويروس كبير (Cabir) در ۲۰ كشور از جمله آمريكا، چين و روسيه مشاهده شده كه طي چند روز اخير در كشورهاي لوكزامبورگ و هلند نيز گسترش يافته است. اين ويروس كه براي اولين بار تابستان سال گذشته شناسايي شد از طريق بلوتوث منتشر مي شود. هنگامي كه يك گوشي به ويروس كبير آلوده مي شود سعي مي كند، تلفن هاي هم مدل خود را نيز آلوده كند. البته گسترش ويروس در كشورهاي مختلف جهان به دليل سفرهاي خارجي صاحب تلفن هاي ويروسي انجام مي شود.
با اين حال انتشار اين ويروس به راحتي صورت نمي گيرد چون صاحب گوشي ابتدا بايد يك درخواست مبني بر اتصال تلفن خود به تلفن ديگر را بپذيرد و سپس به دانلود كردن فايل ويروسي بپردازد.
ويروس مورد نظر به صورت مستقيم در عملكرد تلفن اختلال ايجاد نمي كند اما باعث كم شدن عمر باتري آن مي گردد.
به هر حال در صورتي كه صاحبان گوشي هوشيار باشند به درخواست هاي تلفن هاي ويروسي پاسخ نخواهند داد و گوشي آنها آلوده نخواهد شد.

پرتاب  آخرين موشك  از طرح  فضايي  پنجاه  ساله
بي بي سي: آخرين موشك  ساخت  انگليس  از سري  موشك هاي  موسوم  به  صداي  چكاوك  ديروز از پايگاه  موشكي  در سوئد به  فضا پرتاب  شد.
از سال  هزار و نهصد و پنجاه  و پنج  طرحي  براي  تحقيقات  فضايي  آغاز كرد كه  براساس  آن گروهي  از موشك هاي  موسوم  به  صداي  چكاوك  براي  اهداف  علمي  و تحقيقات  فضايي  و هوانوردي  در ارتفاع  زير مداري  ساخته  شد و اولين  آن در سال  هزار و نهصد و پنجاه  و هفت  به  فضا پرتاب  شد.
با وجود نتايج  سودمند اين  طرح  به  علت  هزينه هاي  گزاف  آن دولت  انگليس  در دهه  هزار و نهصد و هفتاد حمايت  خود را از اين  طرح  قطع  كرد. اما اين  طرح  با حمايت  شركت هاي  خصوصي  به  شكل  محدودي  ادامه  يافت . در ادامه  اين  طرح  و براي  پايان  دادن  به  آن قرار است  چهارصد و چهل  و يكمين  فروند از اين  موشك ها نيز ديروز از پايگاه  موشكي  اسرانگ  سوئد به  هوا پرتاب  شود.
گفتني  است  انگليس  در دهه  هزار و نهصد و پنجاه  يكي  از كشورهاي  پيشرفته  در زمينه  فن  آوري  پرواز و فضا بود و همپاي آمريكا و روسيه  پيش  مي  رفت اما به  علت  قطع  حمايت هاي  دولت  نتوانست  به  اندازه  آمريكا و روسيه  در زمينه  فضا پيشرفت  كند.
آخرين ماموريت  اين  طرح  كه  مبازر ده  نام  دارد شامل  پنج  آزمايش  در شرايط بي وزني  فضا خواهد بود.

جلوگيري از افسردگي به كمك تلفن همراه
گروه دانش: محققان استراليايي قصد دارند با استفاده از علاقه مندي نوجوانان اين كشور به تلفن همراه از ابتلاي آنان به افسردگي و يا ارتكاب خودكشي جلوگيري كنند.
روانشناسان هر بار كه از نوجوانان مي خواهند به يك سري از پرسش هاي همه گزينه اي پاسخ بدهند، آنها از انجام چنين كاري طفره مي روند، به همين دليل روانشناسان نمي توانند پيش بيني كنند كه آيا اين افراد افسرده خواهند شد و يا دست به خودكشي خواهند زد يا خير.
به هر حال روانشناسان پس از مطالعات بسيار به اين نتيجه رسيدند كه مي توان با بهره برداري از علاقه وافر اين نوجوانان به تلفن همراه به تخليه اطلاعاتي آنان پرداخت.
براساس طرح جديد اين روانشناسان، نرم افزاري روي گوشي هاي افراد نوجوان نصب مي شود كه آنها به دانلود كردن اين نرم افزار مي پردازند. در حقيقت اين نرم افزار دوبار در روز چندين پرسش را مطرح مي كند كه نوجوانان از طريق صفحه كليد گوشي به پرسش هاي روانشناسان پاسخ مي دهند.
در پايان هر هفته، پاسخ هاي نوجوانان از طريق بلوتوث گوشي به كامپيوترهاي روانشناسان منتقل مي شود و آنها با تجزيه و تحليل اين اطلاعات متوجه مي شوند كه آيا نوجوان در آستانه افسردگي و خودكشي كردن قرار دارد يا خير.
در حال حاضر ۳۰ درصد از نوجوانان استراليايي افسرده هستند و احتمال خودكشي كردن آنها وجود دارد.

هوش مصنوعي
سلولهاي ماهواره  اي «هايبرد» در راه پيشرفت
گروه دانش: حداقل دو شركت كه در حال كار كردن بر روي سيستم «هايبرد» براي تركيب ماهواره با شبكه هاي سلولي هستند اعلام كرده اند اخيراً به پيشرفتهاي سودمند زيادي دست يافته اند.
«ام اس  وي» يكي از اين شركت ها اعلام كرد، از شركت «سلست» كه كار پوشش عناصر اصلي سيستم هايبرد را برعهده دارد مجوز كار گرفته است.
ام اس وي در بيانيه اي كار خود را توليد نسل جديد سيستم هاي بي سيم شبكه هايبرد توصيف كرد كه تركيب كننده شبكه هاي سلولي با فناوري ماهواره اي است.
با توجه به توضيحات موجود در سايت اين شركت، اين آغازي براي ايجاد يك سيستم ماهواره اي مستقل با فناوري  سلولي است. اين شركت در بيانيه اي اعلام كرد كه اين كار باعث گسترش شبكه هايبرد مي شود كه با افزايش كيفيت و تأثيرات مالي خدمات بي سيم شهري و روستايي و محلي بدون نقصي در آمريكاي شمالي ارائه خواهد كرد.
«ام اس وي» اعلام كرد كه اين سيستم فضايي براي پيشرفت ماهواره ها است و آن  را «تري استار يك» مي نامند كه مسيري براي ساختن ماهواره دوم نيز هست و تا سال ۲۰۰۸ آغاز به كار مي كند.اين سيستم باعث دسترسي بهتر به صدا، تصوير و اطلاعات شده و به شبكه هاي تلفن عمومي، اطلاعات عمومي، اينترنت، موبايلهاي سلولي و شبكه ارتباطات شخصي متصل مي شود.
وارتون ريور رئيس پروژه تري استار در اين مورد مي گويد: «تري استار بدعتي است بر خدمات بي سيم مؤثر مالي براي كاربران در آمريكاي شمالي.»

برهم  خوردن  تعادل  گرمايي  زمين
شبيه سازي  رايانه اي  زمين  نشان  مي  دهد ميزان  انرژي  كه  اين  سياره  از خورشيد جذب  مي كند بيش  از ميزاني  است  كه  بازتاب  مي  دهد.برآوردها نشان  مي دهد تفاوت  ميان  ميزان  انرژي  جذب  شده  از خورشيد با ميزان  انرژي  منعكس  شده  از زمين  به  فضا هشتاد و پنج  صدم  ولت  به  ازاي  هر متر مربع  از سطح  زمين  است  كه  در مجموع  برابر انرژي  مصرفي  هفت  تريليون  لامپ  شصت  وات  يا برابر با توليد برق  يك  نيروگاه  پانصد ميليون  مگاواتي  است .دانشمندان  مي گويند يكي  از علل  به  هم  خوردن  تعادل  گرمايي  زمين  گازهاي  گلخانه اي  است  كه  از خروج  گرماي  زمين  به  فضا جلوگيري  مي  كند.

نكات مثبت و منفي استفاده از خطوط اينترنت فوق سريع
دانلود كردن وسير در اينترنت:
در صورتي سرور مبدأ نيز از سرعت و قابليت بالايي برخوردار باشد مي توان با سرعت بالا به دانلود كردن فايل ها پرداخت. همچنين سرعت سير در اينترنت نيز با اين خطوط افزايش خواهد يافت با آن كه بيشتر سايت ها اطلاعات محدودي دارند حتي با خطوط معمولي نيز مي توان خيلي سريع به دانلود كردن اطلاعات پرداخت.
كنفرانس ويديويي و تماس هاي تلفني اينترنتي
در صورتي كه شما به همان اندازه اي كه اطلاعات دريافت مي كنيد، به ارسال اطلاعات بپردازيد ( مثلاً  در جريان كنفرانس هاي ويديويي)، سرعت آپلود كردن هر دو طرف محدود مي شود.
شبكه كردن كامپيوترهاي خانگي
خطوط اينترنت فوق سريع براي شبكه هاي كامپيوتري خانگي بسيار مفيد هستند چون چند كامپيوتر به طور همزمان قادر به استفاده از خطوط پر سرعت خواهند بود و ارتباط، ميان كامپيوترها بسيار سريع برقرار مي شود.
همچنين در آينده اي نزديك تلويزيونهايي كه كيفيت تصوير بسيار بالايي دارند به خطوط پرسرعت اينترنت با سرعتي معادل ۱۰ تا ۲۰ مگابيت در ثانيه نيازمند خواهند بود.

سخت افزار
زيان يك ميليارد دلاري كپي هاي غيرقانوني در آمريكا
گروه دانش: چند روز پيش، بيش از يك ميليون لوح فشرده كپي شده در روسيه كشف شد. اين عمليات در نوع خود نه اولين و نه آخرين اين گونه مبارزات خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري موج، با اين وجود متخصصان معتقدند از آنجا كه قيمت نسخه هاي اصلي ۶ تا ۷ برابر بيشتر از نسخه هاي غيرقانوني و كپي شده برنامه هاي متفاوت است نمي توان با چنين عمليات هايي به طور كامل به كنترل اين گونه اعمال مجرمانه پرداخت.
مسئول اداره مبارزه با مفاسد اقتصادي روسيه مي گويد: هر سال ۱۷ شركت سازنده كپي هاي غيرقانوني تعطيل مي شوند و بيش از ۲ هزار نفر نيز در رابطه با اين موارد دستگير مي شوند؛ به طوري  كه فقط در سال گذشته بيش از۱۰ ميليون سي دي كپي شده و ۳ ميليون نوار ويديويي غيرقانوني كشف و ضبط شده اند.
با اين برنامه هاي مبارزه تاكنون از ضرري ۷ ميليون دلاري به صنايع اين كشور جلوگيري شده در حالي كه رقم ضرر وارده بيش از ۱۵ ميليون دلار است؛ همچنين ميزان سرمايه در گردش بخش كپي هاي غيرقانوني اين كشور در حدود سالانه ۲ تا ۳ ميليارد دلار است.
آمريكا نيز همانند روسيه با مشكل كپي هاي غيرقانوني مواجه است البته در سطحي بسيار وسيع تر به طوري كه ضرر ناشي از اين گونه اعمال خلاف به صنايع توليدي نرم افزار، ويدئو و موسيقي سالانه در حدود يك ميليارد دلار است.

اتصال  راديو تلسكوپ  به  ابررايانه
دانشمندان  قصد دارند براي  بررسي  مستقيم  اطلاعات  دريافتي  از فضا تلسكوپ  راديويي  لوفار را به  ابررايانه اي  قوي  وصل  كنند. اين  طرح  براي  كسب  اطلاعاتي  درباره  زمان  تشكيل  نخستين  ستاره ها، ترميم  ميدان  مغناطيسي  كهكشان  راه  شيري  و به  احتمال  قوي  كشف  منشأ اصلي  تابشي هاي  كيهاني  پرانرژي  اجرا خواهد شد.راديو تلسكوپ  لوفار به  جاي  بشقابي  بزرگ  به  بيست  هزار آنتن  راديويي  ساده  مجهز است  كه  امواج  دريافتي  از آنها در ابررايانه اي  كه  سومين  ابررايانه  قدرتمند جهان  است  و در دانشگاه  گرونينگن  هلند قرار دارد تجزيه  و تحليل  خواهد شد.

نرم افزار
نرم افزار خودرويي
ايرنا: «بيل گيتس» رئيس شركت مايكروسافت و «بيل فورد جونير» رئيس شركت خودروسازي «فورد» روز جمعه گذشته از توليد نرم افزاري خبر دادند كه به خودروها امكان مي دهد خود را تعمير كرده و از بروز تصادفات رانندگي جلوگيري كنند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از سانفرانسيسكو، «گيتس» و «فورد» اعلام كردند كه خودروهاي آينده به كمك فن آوري اطلاعات از صفحات نمايش با كيفيت بالا، فن آوري تشخيص صدا، دوربين هاي پيشرفته، تقويمهاي ديجيتالي و تجهيزات مسيريابي و دريافت اطلاعات در مورد وضعيت جاده ها و خيابانها برخوردار خواهند بود.
رييس مايكروسافت در همايش روز جمعه اعلام كرد يكي از اهداف مهم، توليد نرم افزارهايي است كه به خودرو اجازه مي دهد از بروز تصادفات جلوگيري كند و استفاده از چنين فن آوري هايي سبب پيش افتادن شركتهاي خودروساز از رقبايشان مي شود.
در حال حاضر ۱۳شركت خودروسازي جهان در۲۵مدل از محصولات خود از نرم افزارهاي طراحي شده توسط مايكروسافت استفاده مي كنند.

اينترنت
فروش اطلاعات محرمانه پليس آلمان در اينترنت
گروه دانش: هارد درايو يكي از رايانه هاي اداره پليس شهر «براندر بورگ» آلمان در سايت eBay به قيمت۲۰ يورو به يك دانش آموز فروخته شد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني مؤسسه تحقيقات و توسعه ناجا (epolice)، اين  هارد درايو۲۰ گيگا بايتي حاوي اطلاعاتي در مورد برنامه ها و عمليات هاي محرمانه پليس در مبارزه با گروگانگيري و سيستم هاي آنها بوده است.
همچنين در اين حافظه اسامي و اطلاعات شخصي تعداد زيادي از افرادي كه پليس آنها را تاكنون به دلايل متفاوت دستگير كرده موجود بوده است.
اين اطلاعات به حدي محرمانه هستند كه فقط بايد در اختيار مسئولان رده بالاي سرويس هاي اطلاعاتي قرار بگيرند ولي پس از اين كه اين هارد درايو در اينترنت توسط يك دانش آموز بي خبر از موضوع خريداري شد، وزير امور داخلي اين كشور دستور داد تا بررسي شود كه آيا اين كار بر اثر يك اشتباه بوده و يا در پس آن عملياتي خرابكارانه وجود دارد.

ايران
تلاش پژوهشگران ايراني براي ساخت صفحه نمايش تاشو
ايسنا: ساخت صفحه نمايش تلويزيوني قابل تاشدن مانند پرده و يا لپ تاپ هايي كه بتوان براي جاسازي و حمل و نقل راحت تر آنها را لوله كرده و داخل يك استوانه قرار داد ايده اي است كه دكتر پيمان ثروتي، پژوهشگر ايراني دانشگاه واترلو كانادا براي تحقق آن تلاش مي كند.
ثروتي كه به تازگي تحصيلات دكتري خود را در رشته مهندسي رايانه و الكترونيك در دانشگاه» واترلو «به پايان رسانده، به دليل طرح ابداعي خود در اين زمينه موفق به كسب جايزه بهترين پژوهش دكتري سال ۲۰۰۵ تحقيقات علمي و مهندسي كانادا شد.
طرح ابداعي وي، ساخت نخستين ترانزيستور به ظرافت نوار فيلم است كه مي تواند در برابر خم شدن و تغييرات دما مقاومت كند.
موسسه تحقيقات علوم و مهندسي كانادا (NSERC) هرساله به برترين تحقيقات عالي در دو مقطع دكتري و فوق دكتري در علوم و مهندسي جوايزي اهدا مي كند.
ثروتي معتقد است ترانزيستور ابداعي وي كه قطري به ظرافت و نازكي نوار سلولوئيد فيلم داشته و در عين حال مي تواند در برابر خم شدن و تغييرات درجه حرارت هوا مقاومت كند، راه را به سوي ساخت لوازم الكترونيكي تاشو و انعطاف پذير در مقياس هاي بزرگ و هزينه كم با استفاده از مواد نيمه رسانايي جديد خواهد گشود.
عمده مسئوليت بانكداري الكترونيك بر عهده وزارت ICT است
گروه دانش:وزير ICT گفت: بانكداري الكترونيك مهم ترين كاربرد ICT است كه بخش عمده مسئوليت آن بر عهده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است.
احمد معتمدي با تاكيد بر اين نكته كه بانكداري و تجارت الكترونيك به عنوان مهم ترين كاربرد ICT مانند تلفن همراه مورد استقبال قرار خواهد گرفت، افزود: شايد ما كار را دير شروع كرديم، اما بانك هاي كشور به اهميت اين موضوع پي برده و نسبت به سرمايه گذاري اقدام كردند و وزارت ارتباطات نيز پابه پاي بانك ها جلو آمد.
وي در پاسخ به درج مطالبي مبني بر اين كه نهايي نشدن بحث بانكداري الكترونيك به خاطر كوتاهي وزارت ICT در ايجاد زيرساخت هاي لازم است، گفت: ما قبول داريم كه بايد كار انجام شود، ولي اينكه اين تاخير به خاطر كوتاهي وزارتخانه ما بوده جاي شك و ترديد دارد.
وي افزود: ما متعهد شده بوديم تا پايان سال ۸۳ زيرساخت هاي لازم را براي بانكداري الكترونيك فراهم كنيم و خوشبختانه بايد بگوييم وزارت ICT به مسئوليت خود عمل كرد و تا پايان سال گذشته ۷۰ درصد امكانات مورد نياز بانك ها كه در قرارداد ذكر شده بود يعني ۸ هزار پورت را فراهم كرد، همچنين آمادگي بالقوه وجود دارد تا ۲۵ هزار امكان و اتصال به بانك ها و واحدهاي تجاري در تجارت الكترونيك فراهم و نسبت به عقد قرارداد اقدام شود.
موفقيت ايران در فستيوال ابداعات و اختراعات مسكو
ايرنا: رييس  پژوهشكده  تعليم  و تربيت  استان  كرمان  گفت : دانش  پژوهان  اين  پژوهشكده  رتبه هاي  برتر هشتمين  فستيوال  بين المللي  ابداعات  و اختراعات  مسكو (ارشميدس ) را كسب  كردند.
«عليرضا شريفي » افزود: اين  دانش  پژوهان  به  عنوان  نماينده  كشورمان  و جوان ترين  شركت كنندگان  در اين  فستيوال  حضور يافتند.
وي  گفت  : در اين  فستيوال  ۱۱۵۰ طرح  توسط گروههاي  مختلف  ارائه  شده  بود كه  از اين  بين  دانش  پژوهان  كرماني  موفق  به  كسب  سه  مدال  طلا، يك  مدال  نقره ، شش  ديپلم  افتخار و گواهي  معتبر علمي  از دولت  فدرال  روسيه  شدند.
او با اشاره  به  درخشش  دانش  پژوهان  كرماني  در فستيوال  ارشميدس  سطح  علمي  طرح هاي  ارسالي  از ايران  به  اين  فستيوال  را در مقايسه  با ديگر كشور خوب  و با رقابت  نزديك  ارزيابي  كرد.
رييس  پژوهشكده  تعليم  و تربيت  كرمان  ادامه  داد : گروه  مخترعان  و مبتكران  جوان  اين  پژوهشكده  به  عنوان  ارائه دهندگان  بهترين  ايده ها علاوه  بر كسب  مدال هاي  تك  نفره  به  صورت  گروهي  نيز موفق  به  كسب  ديپلم  افتخار و تنديس  بهترين  ايده  از فستيوال  مذكور شدند.وي  درخشش  دانش  پژوهان  اين  پژوهشكده  در سطوح  بين المللي  را نشانه  پرورش  استعدادهاي  جوان  دانست  و گفت : بنا داريم  اين  روند را در برنامه هاي  آتي  هم  پي  بگيريم  و امكانات  فراهم  شده  را در جهت  پيشرفت  فرهنگ  پژوهش  در استان  كرمان  به  كار گيريم .
گفتني  است  طرح هاي  پژوهشي  نمره  چشم  ، اتوي  هوشمند ، هلي  كوپتر بدون  دم ، سيستم  ديجيتال  ترمز خودرو و نارنجك  اطفاي حريق  توسط دانش  پژوهان  كرماني  به  فستيوال  ارشميدس  ارائه  شد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |