شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۵
  مشكلات استفاده از سوخت  CNGپابرجاست
بمب هاي سيار و دوقلوهاي آلوده
000699.jpg
عكس : هادي مختاريان
جايگاه هاي محدود توزيع سوخت CNG ولي با مشكل سوخت رساني نيز مواجه شده اند و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت به منظور رفع اين مشكل اقدام به استقرار كاميون هاي ذخيره گاز در سطح شهر تهران كرده است
جامعه توسعه يافته، ناوگان حمل و نقل عمومي را بر خودرو شخصي در رفت و آمدهاي درون شهري ترجيح مي دهد. شهروند توسعه يافته به يقين رسيده است كه راه حل بسياري از مشكلا ت زندگي شهري همچون ترافيك سرسام آور، آلودگي هوا، آلودگي هاي صوتي و هدر دادن سرمايه هاي سوختي جامعه با استفاده از خطوط عمومي حمل و نقل شهري امكانپذير است.
دولتمردان و مسوولا ن شهري در جوامع پيشرفته نيز به خوبي مي دانند كه توليد خودروهاي با كيفيت و بالا  بردن ميزان رضايت عمومي در استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، سهم به سزايي در ايجاد رفاه و آرامش رواني جامعه دارد.
كشورهاي در حال توسعه، ولي وضعيت متفاوتي دارند. عدم توليد خودروهاي استاندارد با هدف كاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا همچنين بي توجهي شهروندان نسبت به استفاده وسيع از وسايل نقليه عمومي دست به دست يكديگر داده اند تا آشفتگي هاي شهري در حوزه حمل و نقل را شدت بخشند. جوامع در حال توسعه برخلا ف جوامع توسعه يافته كه برنامه ريزي دقيق و مدوني نسبت به عرضه سوخت CNG به منظور احترام به محيط زيست و سلا مت جسمي رواني جامعه داشته  اند تاكنون موفقيت چنداني نداشته اند.
در پايتخت ايران كه بالا ترين ميزان تجمع مراكز خدمات درماني را به خود اختصاص داده است تنها 46 ايستگاه سوخت CNG به منظور توزيع گاز ميان رانندگان خودروهاي گازسوز وجود دارد كه به گفته مهدي هاشمي مدير عامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در ايران تنها 32 جايگاه سوخت رساني در تهران فعال هستند.
اگر سري به جايگاه هاي توزيع سوخت CNGبزنيد، صف هاي طولا ني خودروهايي را مشاهده مي كنيد كه رانندگان آنها ساعت ها در انتظار نوبت ايستاده اند. با اين وجود مدير عامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور مي گويد: مشكلي كه در حال حاضر وجود دارد عدم توزيع زمين هاي مناسب در سطح مناطق 22 گانه شهرداري تهران است.
مهدي هاشمي در گفت و گويي با خبرگزاري مهر گفته است: ظرفيت واقعي جايگاه هاي سوخت CCNG قادر به پذيرش 4160 دستگاه سوختگيري در يك شبانه روز است. اين اظهارات در حالي اعلا م مي شود كه روزانه تنها 1022 دستگاه خودرو گازسوز مجهز به امكانات CNG به جايگاه هاي توزيع سوخت مراجعه مي كنند.
با وجودي كه شهرداري تهران تاكنون 24 قطعه زمين به منظور احداث جايگاه هاي سوختCNG به سازمان بهينه سازي سوخت در كشور واگذار كرده است، ولي رئيس اين سازمان از عدم واگذاري زمين در مناطق يك، 2، 3، 7، 11 8، 19 و 21 تهران به منظور احداث جايگاه سوخت CNG خبر مي دهد و مي گويد: مشكل فعلي، عدم توزيع زمين مناسب در مناطق 22 گانه شهرداري تهران است.
وي البته مي داند كه شهرداري تهران هزينه زيادي در قبال خريد اتوبوس هاي گازسوز متحمل مي شود، به همين دليل هم لا زم مي داند كه خاطرنشان كند: نرخ واقعي اتوبوس هاي گازسوز با توجه به كيفيت آنها 50 - 60هزار دلاردر كشور است و شهرداري اين اتوبوس ها را 22 ميليون تومان گرانتر از قيمت واقعي آن از كارخانه هاي توليد كننده، خريداري مي كند و اين در حالي است كه قيمت اتوبوس هاي گازسوز نسبت به اتوبوس هاي ديزلي تنها بايد بين 8 تا 10 ميليون تومان گرانتر باشد.
جايگاه هاي محدود توزيع سوخت CNG ولي با مشكل سوخت رساني نيز مواجه شده اند و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت به منظور رفع اين مشكل اقدام به استقرار كاميون هاي ذخيره گاز در سطح شهر تهران كرده است، اقدامي كه اعتراض عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران را در يكصد و چهل و يكمين جلسه اين شورا برانگيخت.
مهندس واعظ آشتياني يكي از منتقدان جدي گزارش مهدي هاشمي،مدير عامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در كشور است.
وي كاميون هاي رها شده ذخيره گاز در شهر را بمب هاي سياري خواند كه امنيت شهر را به خطر مي اندازند.
آشتياني معتقد است كه گاز به عنوان يك سوخت مطمئن در كشور محسوب نمي شود و به همين خاطر نمي توان روي اين سوخت سرمايه گذاري كرد. وي اما به اين نكته اشاره مي كند كه جهان به سمت توليد خودروهاي گازوئيلي گام بر مي دارد و به منظور اثبات ادعاي خود اينگونه استدلا ل مي كند كه ميزان آلودگي ناشي از مصرف گازوئيل معمولي در كاميون ها 7 هزار PPM است، در حالي كه اين ميزان آلودگي در اتوبوس هاي شركت واحد 500 و در واحد جهاني PPM 50 است.
در اين ميان ولي رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر نظر ديگري دارد.
دكتر حسين زياري از مشكلا ت عديده اي كه در خصوص استفاده از سوخت CNG در كشور وجود دارد سخن مي گويد و مي افزايد: رانندگان ميني بوس هاي ديزلي از ميني بوس هاي گازوئيلي استقبال نمي كنند، چون علا وه بر قيمت بالا  مشكلا ت ديگري نيز دارد و اين روش كه ابتدا يك تصميم گرفته شود و بعد به رفع نقص آن اقدام شود منطقي نيست.
همزمان با انتشار گلا يه هاي مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور نسبت به عدم واگذاري زمين از سوي شهرداري تهران، همچنين انتقادات عضو هيات رئيسه شوراي شهر در خصوص گزارش مهدي هاشمي ، مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران تردد ميني بوس هاي ديزلي در تهران و 6 شهر آلوده كشور از ابتداي سال 85 را براساس مصوبه شوراي عالي حفاظت محيط زيست ممنوع خواند و به خبرنگار ايسنا گفت: اگرچه تعداد ميني بوس هاي ديزلي تهران كمي بيش از 20هزار دستگاه است كه حدود 10 هزار دستگاه از آن فرسوده محسوب مي شود، ولي بالغ بر 3 هزار و 500دستگاه از آنها در خطوط ميني بوسراني و تحت نظارت شركت واحد به ارايه خدمات مي پردازند كه سهم قابل توجهي در افزايش ميزان آلا ينده هاي منتشره در هواي تهران بر عهده دارند. وي خاطرنشان كرد: اندازه گيري ها و محاسبات حاكي است كه سهم ميني بوس هاي ديزلي در آلودگي هواي تهران در اكسيدهاي ازت 5 درصد، ذرات معلق 13درصد و اكسيدهاي گوگرد بالغ بر 21 درصد است.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران، همچنين از تسهيلا ت لا زم براي جايگزيني 15 هزار ميني بوس از محل تخفيف در سود بازرگاني و واردات با اولويت شهرهاي بزرگ ايران به ويژه تهران خبر مي دهد.
او مي گويد: اين تسهيلا ت شامل 14/5 ميليون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت 60 ماهه و پرداخت 4/5 ميليون تومان براي از رده خارج كردن ميني بوس هاي فرسوده است كه در اين صورت آورده فرد براي دريافت ميني بوس تنها 3 ميليون و 660 هزار تومان است.
اگرچه مي توان اين وعده ها را به عنوان ابزارهاي تشويقي در كاستن از آلودگي ها دانست ولي با اين وجود روابط عمومي شهرداري تهران به انتشار اظهارات مدير گروه پروژه احداث جايگاه هاي گاز طبيعي اين شهرداري با موضوع احداث جايگاه هاي دو منظوره سوخت رساني در تهران پرداخت.
مهندس مهدي حريري به جاي اعلا م واگذاري زمين به سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از تفاهمنامه به عمل آمده ميان شهرداري تهران و سازمان تحت مديريت مهدي هاشمي خبر داد. وي بلا فاصله اعلا م كرد: براساس توافق صورت گرفته ميان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و شهرداري تهران مقرر شد كه با توجه به طرح توسعه جايگاه هاي گاز طبيعي، تعدادي جايگاه هاي سوخت رساني دو منظوره مجهز به خدمات جانبي در نقاطي از شهر كه در اين زمينه با كمبود مواجه است، احداث شود. اگرچه توزيع جايگاه هاي بنزين در سطح شهر تهران و به گفته مقامات مسوول نامناسب است و 60درصد از اين جايگاه ها تنها در سطح منطقه۸ اين شهر قرار دارد، ولي براساس توافقنامه به عمل آمده ميان شهرداري و بهينه سازي مصرف سوخت مناطق 2، 5 و 22 از لحاظ احداث جايگاه هاي دو منظوره به عنوان مناطق اولويت دار انتخاب شده اند.
حال بايد ديد كه آيا احداث جايگاه هاي دو منظوره و توسعه توزيع سوخت CNG، هواي پاك را براي پايتخت آلوده كشور به همراه خواهد داشت؟

ستون ما و شما
بمب هاي سيار و دوقلوهاي آلوده
جامعه توسعه يافته، ناوگان حمل و نقل عمومي را بر خودرو شخصي در رفت و آمدهاي درون شهري ترجيح مي دهد. شهروند توسعه يافته به يقين رسيده است كه راه حل بسياري از مشكلا ت زندگي شهري همچون ترافيك سرسام آور، آلودگي هوا، آلودگي هاي صوتي و هدر دادن سرمايه هاي سوختي جامعه با استفاده از خطوط عمومي حمل و نقل شهري امكانپذير است. اينكه اين ليد چه ربطي به پابرجايي مشكلا ت استفاده از سوخت  CNG دارد را در گزارش اول امروز بخوانيد.
درشهر
ممنوعيت صدور شناسنامه به نام مادر

همين يكي دو ماه پيش بود كه در مجلس بحثي شد در مورد صدور شناسنامه براي بچه ها؛ منتهي بچه هايي كه اين بار نام خانوادگي مادرشان در شناسنامه، كنيه آنها لقب مي گيرد. مخالفان و موافقان اين طرح، در نهايت شرايطي را مطرح كردند كه در صورت احراز آن شرايط، بتوان شناسنامه را به نام مادر صادر كرد.اين چند خط احتمالا  انگيزه اي در شما براي رجوع به صفحه درشهر ايجاد خواهد كرد.
شهرآرا
تغيير شهر نمايشگاهي به جاي انتقال نمايشگاه تهران

امروزه در كشورهاي صنعتي و پيشرفته، پايتخت ها و مراكز اصلي كشورها كه فضاي سياسي و حكومتي در آن جمع است، شهرهاي نمايشگاهي به حساب نمي آيند و شهرهاي ديگري با ويژگي هاي فرهنگي و اقتصادي براي برپايي نمايشگاه ها مورد توجه قرار مي گيرند. شهر آراي امروز به حكايت طولا ني انتقال نمايشگاه تهران پرداخته است.
درمانگاه
ادغام:پيشرفت يا پسرفت؟

قضيه از يك نامه آغاز شد كه زمستان سال پيش به دفتر روزنامه همشهري فرستاده شد. اين نامه امضاي جمعي از دانشجويان و اعضاي هيات علمي رشته هاي علوم پزشكي را با خود داشت و در آن مشكلي قديمي و تاريخي در رشته هاي پزشكي را پيش كشيده بود. همانطور كه مي  دانيد وزارت علوم مسوول و متولي آموزش عالي در ايران است و تمام رشته هاي دانشگاهي ايران تحت نظارت وزارت علوم فعاليت مي  كنند جز رشته پزشكي و شاخه هاي وابسته به آن.عليرضا آشوري در گفت و گويي مفصل به جرئيات اين طرح پرداخته است.
زيباشهر
نماي بي هويت، شهر بي هويت

شد سريع جمعيت و گرايش مردم به شهر نشيني، تقاضاي فزاينده اي را براي تهيه مسكن به دنبال داشته و اين مساله در پي خود مشكلا ت عديده اي در زمينه توسعه شهري به وجود آورده است. ناتواني در پاسخگويي مطلوب و مناسب به اين مساله وضعيت نامطلوبي را به صورت بي مسكني، بد مسكني و تنگ مسكني براي بسياري از اقشار جامعه به همراه آورده است. اين مقدمه كلي ديباچه يك بحث جرئي راجع به ساختمان است. زيباشهر امروز به نما ي ساختمان پرداخته است.
تهرانشهر
جثه بزرگتر،خرج بيشتر!

مغازه هاي زيادي در تهران وجود دارد كه به خريد و فروش لباس سربازي مشغول هستند. ميدان امام حسين(ع) و گمرك، 2 بورس اصلي خريد و فروش لباس هاي سربازي هستند كه سربازان زيادي در روز به آنجا مي  روند و از اين مغازه ها اجناس مورد نيازشان را مي  خرند.
همه آقايان خاطرات خوب و بدي از دوران سربازي خود دارند.اميدواريم گزارش دخل و خرج امروز از لباس اين دوران همه آقايان را به ياد خاطرات خوبشان بيندازد.

ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |