يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۴ - Apr 3, 2005
... آنچه گذشت
فوتبال بزرگ ايران در سال جديد
002937.jpg
گروه ورزشي - جهانگير كوثري: سال هشتاد و سه را نيز پشت سر گذاشتيم. امروز چهاردهم فروردين ماه سال هشتاد و چهار است.
چهارده روز تعطيلي خوش يمن و خوش بركت، در همين تعطيلي ورزش از پاي ننشست و در بزرگترين رخداد ورزشي جهان و در مرحله مقدماتي اين بازي ها به دو موفقيت بزرگ دست پيدا كرد. پيروزي در مقابل ژاپن در تهران و به دنبال آن در مقابل كره شمالي در پيونگ يانگ. فوتبال ما در طي همين دو بازي يك شخصيت و هويت تازه يافت، به گونه اي كه مي توان روي حركت و هر بازي آن حساب منطقي باز كرد و اميدوار بود كه در مقابل اين حريفان امتيازات لازم را كسب و مستقيم به جام جهاني راه خواهد يافت. ارزش گذاري روي تيم ملي فوتبال ايران نه از جانب تمام كارشناسان داخلي بلكه خارجي نيز به شكلي است كه تفاوت هاي ملموس آنرا مي توان بدون اشاره به آن به وضوح ديد.
تيم فوتبال ايران نشان داد كه از بعد مديريت تيم ملي، برنامه ريزي درازمدت و آمادگي نفرات به درجه اي از بلوغ رسيده است كه بتوان بر آن تكيه داشت و از اتفاقات و حوادث پرهيز كرد. سه بازي (دو بازي در خارج از خانه) و كسب هفت امتياز اين ادعا را ثابت مي كند كه تيم ملي ما با پشتوانه فكري حساب شده، تجربه مثبت حرفه اي و روحيه گروهي بالا مي تواند فراتر از اين موفقيت هم پيش برود، بدون آنكه دچار غرور كاذب و روياهاي دست نيافتني بشود.
سه بازي تيم ملي ايران در منامه، تهران و پيونگ يانگ با اصول و مبتني بر علم روز فوتبال انجام شد و مجموعه نفرات اين نكته را به اثبات رساندند كه قادرند در زمينه و قالب تاكتيكي سنجيده توانايي هاي خود را بروز دهند، بدون آنكه متكي به يك بازيكن و يا يك اتفاق باشند. تيم ملي با اين پشتوانه و نفراتي كه در پشت نفرات اصلي قرار داده است و تعدادي نيز در خارج از ميدان قرار دارند، ديگر نگران آسيب ديدگي و حوادث نخواهد بود. جدا از بازي با بحرين كه به عنوان اولين ديدار حساس مرحله دوم با احتياط و تا حدودي اضطراب آغاز شد و نتيجه نسبتا خوبي هم به دست آورديم تيم در مقابل ژاپن معيارهايي را به دست آورد كه كاملا حرفه اي بود و نويد پيروزي بر كره شمالي را نيز داد. با برنامه درازمدت «برانكو» كه انصافا روي آن طراحي شده بود، تيم ملي حتي به عنوان تيم اول گروه و به نوعي تيم اول آسيا به جام جهان ۲۰۰۶ خواهد رفت. در مقايسه با ژاپن كه سرمايه گذاري كلان و درازمدت براي اين رشته در سطح آسيا و جهان دارد، تيم ما به مراتب ريشه دارتر و سازمان يافته تر بازي مي كند. تفاوت هاي موجود در كفه هاي اقتصادي كاملا مشخص است و در ابعاد بودجه نيز هرگز با ما قابل مقايسه نيست، اما اصالت موجود در فوتبال تيم ايران به گونه اي برجسته خود را در بازي با ژاپن در تهران نشان داد. براي اولين بار شاهد اجراي بازي همسان خط دفاعي بوديم و اين اعتماد در خط دفاعي به دست آمد كه اگر نصرتي نباشد، زارع به مراتب بهتر است و براي ديگر بازي ها نصرتي چه ارزشي مي تواند داشته باشد. محمد علوي همان اندازه موثر است كه زندي مي تواند ميانه ميدان را اداره كند و نكونام به اندازه هافبك هاي مركزي تاريخ فوتبال براي تيم ملي ارزش به وجود مي آورد. به نظر مي رسيد پس از قليچ خاني، قايقران و باقري نتوانيم چنين مركز ثقلي را در فوتبال پيدا كنيم، اما نكونام فرضيه تازه اي را مطرح كرد و با سن نه چندان زيادش فراتر از آنها رفت.
هاشميان نيز چون علي دايي بازي مي كند و چون او گل مي زند و قادر است در حساس ترين لحظات سرنوشت تيم را تغيير دهد. كريمي نيز ارزش هاي پنهان خود را دارد او بالاخره از نبوغ خود در لحظات حساس بهره مي برد.يك پاس براي هاشميان در بازي با ژاپن و يك پاس براي نكونام در بازي با كره شمالي. مهدوي كيا حالا يك بازيكن بزرگ و «فداكار» است. تاكيد روي واژه فداكار از آن جهت است كه مهدي چون سال هاي پيش با احتياط و سياست بازي نمي كند او در جريان سيال حسي و عاطفي بازي با بقيه شريك شده است. فريدون زندي كه انگار تيم ما تنها او را كم داشت. او قادر است سالها در ميانه ميدان ما يك مرد بازيساز باشد و رضايي، گل محمدي كه در اوج پختگي بهترين ها بودند و كعبي كه تازه در اين سه بازي قدر و ارزش او براي من لااقل برملا شد.
در مجموع تيم ملي فوتبال ايران ما را به يك خوش بيني واقعي كه مبناي علمي و منطقي دارد رساند و زماني اين اميدواري بيشتر مي شود كه احساس مي كنيم «ميرزاپور» درواه بان شده است. از فوتبال ايران در سال هشتاد و چهار خبرهاي خوش خواهيم شنيد اگر روند فعلي تيم ملي دستخوش بازي هاي حاشيه اي جريان بزرگتر فوتبال نشود.

هادي ساعي تكواندوكار برتر جهان در سال ۲۰۰۴
002931.jpg
گروه ورزشي: فدراسيون بين المللي تكواندو، «هادي ساعي» قهرمان پر آوازه ايران را به عنوان تكواندوكار برتر جهان در سال ۲۰۰۴ ميلادي برگزيد.دارنده دو مدال المپيك و قهرمان جهان از كشورمان اولين تكواندوكاري است كه اين عنوان جهاني را كسب مي كند و نخستين انتخاب فدراسيون بين المللي از زمان تاسيس اين فدراسيون است.قرار است روز ۲۴ فروردين ماه جاري در مراسم افتتاحيه هفدهمين دوره مسابقات تكواندو قهرماني جهان در مادريد از هادي ساعي كاپيتان تيم ملي تكواندو كشورمان با اهداي لوح تقدير و جام ويژه تجليل شود.دكتر «چوي» رئيس فدراسيون بين المللي تكواندو، از هادي ساعي قهرمان كشورمان به عنوان ورزشكاري با اخلاق كه داراي توانمندي هاي بسياري است، نام برده و تاكيد كرده كه هيچ كس بهتر از ساعي لياقت دريافت اين نشان را نداشته است.

فوتبال باشگاه هاي آلمان
بايرن مونيخ به صدرجدول رسيد
تورستن فرينگس ديشب سومين گل بايرمونيخ
را وارد دروازه ولفسبورگ كرد.
002934.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: تيم فوتبال بايرن مونيخ در هفته بيست و هفتم بوندس ليگا با پيروزي سه بر صفر مقابل ولفسبورگ با ۵۶ امتياز و تفاضل گل بهتر نسبت به شالكه در صدر قرار گرفت. در اين بازي شوايتزينگر در دقيقه (۲۹) كوين هافلند مدافع حريف (۴۵) و تورستن فرينگس (۵۵) براي بايرن گلزني كردند.
در شهر كرزن كرشن شالكه چهار بر يك نورنبرگ را از پيش رو برداشت. ميكي هانكي (۳۶ و ۲۴) ايلتون (۴۰ )و لينكلن (۷۴) چهار بار توپ را از خط دروازه حريف عبور دادند. سامئول اسلواك تك گل ميهمان را به ثمر رساند.
اين هفته هانوور كه به تازگي علاقمند به خريد وحيد هاشميان شده است دو بر صفر كايزرسلاترن را در خانه اش شكست داد. كوفمان در دقايق (۹۰ و ۷۲) هر دو گل اين بازي را درون دروازه كايزرسلاترن جاي داد. فريدون زندي در اين ديدار از دقيقه ۴۶ به جاي آماناتيراس وارد بازي شد.
فرايبورگ نيز در زمين خود با هامبورگ به تساوي يك بر يك رسيد.
دنيس كوربك در دقيقه ۱۸ دروازه ميهمان را گشود اما در دقيقه (۴۱) موريرا بازي را به تساوي كشاند. در اين ديدار مهدوي كيا در دقيقه ۶۲ به جاي ياروسيم وارد ميدان شد.

قهرمان با اخلاق
002928.jpg
در تاريخ ورزش باستاني كشور و در امتداد پهلوانان بامعرفت اين كشور، پيمانه عمر يكي ديگر از چهره هاي ماندگار اين رشته پر شد و جهان باقي را به دنياي فاني ترجيح داد. آنانكه از دور عباس شفيعي را مي شناختند، لب به تحسين از براي جسم آبديده و هيكل پهلواني و تناسب و زيبايي اندام او مي گشودند. زيرا او سالها در عرصه ورزش پهلواني كشور نام آور بود و در گود زورخانه و ورزش باستاني بي رقيب. دستهاي ورزيده و پهن او براي به دام انداختن حريف آماده و نيروي عضلاني او در سراسر ايران شهره بود. اخلاق او نيز به راستي پهلواني بود. ادب در برابر همگان و احترام براي به قول خودش «بزرگترها» از خصوصيات جدانشدني از رفتار او بود.
اما آنها كه از نزديك با او بودند، دانسته بودند كه او تا چه اندازه در مواجهه با مردم نجيب و سر به زير است و كم رو و متواضع. كمتر كسي را اجازه مي داد كه به او سلام كند، پيشدستي در سلام و اظهار آشنايي از ويژگيهاي منحصر به فرد او در اولين ديدار بود. هيچگاه در عمر ۶۵ ساله اش از زور بازو و قدرت دستانش براي كوبيدن ضعيفي استفاده نكرد. در اختلافات هميشه از حرف خود عقب نشيني مي كرد و با سعه صدر حق را به طرف مقابل مي داد، اما انصافا براي مردم و انقلاب از جان مايه مي گذاشت. او سالهاي طولاني همسايه مسجد همت تجريش بود و منزل او محل فراري دادن سخنراناني كه پس از سخنراني در مسجد بايد براي فرار از دست ساواك از پشت مسجد و لاجرم از خانه او مي گذشتند. زماني كه شور انقلاب همگاني گشت و به لايه هاي مختلف جامعه رسيد، او نيز بي دريغ از جان و مال خويش گذشت. در همراهي با مرحوم آيت الله مصطفي ملكي، در اشاعه انقلاب در شمال تهران زحمات زيادي را متحمل شد و با تاسيس كميته هاي انقلاب اسلامي تلاش شبانه روزي در جهت تامين امنيت در شميرانات و محافظت از شهر نمود. دستان او براي مقابله با ضد انقلاب اتفاقا چقدر آماده و چه اندازه موثر بود.
او دوست صميمي جهان پهلوان غلامرضا تختي بود و از زماني كه تختي به شميران آمد، او و همراهانش گرد او جمع شدند و تا لحظه شهادت او را تنها نگذاشتند.
در سالهاي اخير عباس شفيعي از بيماري سرطان رنج مي برد. در تعطيلات سال نو به مشهد مشرف شد و گفته بود كه بدنبال آن است كه از امام هشتم بخواهد تا از بيماري نجات يابد. بالاخره در روز اربعين و در مراجعت از مشهد در منزل خويش دچار سكته گشت و تلاش براي نجات جان او به جايي نرسيد.
از همه پهلوانان و قهرمان دوستان و مردم تهران دعوت مي نمائيم تا در مراسم تشييع قهرمان با اخلاق، عباس شفيعي در روز يكشنبه ۱۴ فروردين ساعت ۹ صبح در مقابل مسجد گياهي واقع در پل تجريش، ابتداي خيابان آيت الله ملكي گرد هم آيند و با جسم او وداع نمايند.
عباس ملكي

تجليل از يك پيشكسوت
گروه ورزشي: استاد كاظم كاظميني چندين دهه است كه تلا ش هايش در راستاي توسعه و ترقي ورزش هاي باستاني بر هيچ كس پوشيده نيست. او هنوز هم در اين زمينه تلاش مي كند و اخيرا نيز با انتشار آخرين اثرش با نام «فراتر از مرزها با گود مقدس، گستره ورزش باستاني» نكات بسيار با اهميتي را در اختيار دوستداران اين رشته در ايران و جهان قرار داده است.
به همين مناسبت از سوي محسن مهرعليزاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني و رئيس فدراسيون بين المللي ورزش هاي زورخانه اي به پاس تلاش هاي صادقانه اين پيشكسوت ورزش، نامه اي خطاب به وي صادر شده است. در اين نامه آمده است كه با توجه به زحماتي كه بعد از هشت دهه زندگي و با بذل مال در اين راه متحمل شده ايد، تشكر و قدرداني مي نمايم و از درگاه خداوند متعال سلامت و تداوم عمر طولاني و مفيد براي جنابعالي آرزو مي كنم.

واليبال نوجوانان آسيا
ايران در گام اول به ديدار ژاپن مي رود
گروه ورزشي: تيم  واليبال  نوجوانان  ايران  در نخستين  ديدار خود در پنجمين  دوره مسابقات  واليبال  قهرماني  نوجوانان  آسيا به  مصاف  تيم  ژاپن  مي رود.
پنجمين  دوره  مسابقات  واليبال  قهرماني  نوجوانان  آسيا با شركت  ۸ تيم  از روز ۲۳ ارديبهشت  ماه  سال  جاري  در تهران  آغاز مي شود.در آيين  قرعه كشي  اين  مسابقات  كه  در تهران  برگزار شد، تيم هاي  ايران ، ژاپن ، تايلند و تايوان  در گروه  اول  و تيم هاي  چين ، استراليا، هند و كره  جنوبي  در گروه  دوم  اين  رقابت ها قرار گرفتند.تيم  واليبال  نوجوانان  ايران  در ادامه  پيكارهاي  مقدماتي  اين  مسابقات در روزهاي  ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت  ماه  به  مصاف  تيم هاي  تايلند و تايوان  خواهد رفت .

رئيس كميته ملي المپيك ايران، نايب رئيس
فدراسيون ورزش هاي همبستگي كشورهاي اسلامي شد
گروه ورزشي: دكتر «رضا قراخانلو» رئيس  كميته  ملي  المپيك  ايران  به  عنوان  نايب رئيس فدراسيون  ورزش هاي  همبستگي  كشورهاي  اسلامي انتخاب  شد.
نمايندگان  ورزشي  كشورهاي  اسلامي در نشست  بندر جده عربستان ، نماينده  جمهوري  اسلامي ايران  را با اكثريت  قريب  به  اتفاق  آرا به عنوان  يكي  از دو نايب  رئيس  اين  فدراسيون  در منطقه  آسيا براي  چهار سال  انتخاب  كردند.
در نشست  جده  همچنين  اعضاي كميته  برگزاري  اولين  دوره  بازيهاي  ورزشي  همبستگي كشورهاي  اسلامي  و نمايندگان  كشورهاي  شركت كننده ، آخرين  راهكارها را براي  برگزاري  هر چه  بهتر رقابتهاي  مذكور بررسي  كردند.
با تأييد ميزباني  ايران  براي  دوره  دوم  اين  بازيها، علي  كفاشيان  دبير كل كميته  ملي  المپيك  به  عنوان  نماينده  ايران  در هيات  اجرايي  فدراسيون  حضورخواهد داشت .

ورزش
اقتصادي
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |