سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۵
بودجه گندزدايي مدارس تهران تامين شد
براي هميشه گلا ب به رويتان!
به ازاي هر 45 دانش آموز تهراني يك سرويس بهداشتي و جود دارد كه قرار است در اين طرح بهداشتي تر و پاستوريزه تر شود
030825.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
اين كارها نيازمند يك عزم ملي است. مثلا صدا و سيما و اوليا هم بايد بخواهند تا اين تميزي وجود داشته باشد. ما به تنهايي قادر نيستيم تميزي و بهداشت سرويس هاي بهداشتي را كنترل كنيم 
عليرضا كيواني نژاد
بالاخره بودجه لازم براي تهيه مواد ضدعفوني كننده جهت پاكسازي سرويس هاي بهداشتي مدارس تهران تامين شد؛ بودجه اي كه فقط براي يكبار ضدعفوني كردن كافي است و اين با استاندارد تعريف شده وزارت آموزش و پرورش درچار چوب بهداشت مدارس، فاصله زيادي دارد.
به زعم كارشناسان، عدم همكاري لازم از سوي اوليا و دانش آموزان يكي از دلايلي است كه ضدعفوني سرويس هاي بهداشتي را به تعويق انداخته است.
گندزدايي سرويس هاي بهداشتي مدارس تهران، بر خلاف آنچه كه اين روزها گفته مي  شود (فقط در يك ماه اخير به صورت پيگير دنبال شده) در سالهاي قبل نيز اجرا شده، به طوري كه پيگيري اين مساله حتي در روزهاي معيني به مسوولان و دست اندركاران مدارس تذكر داده مي شد. امسال نيز اين طرح با استفاده از محلول هاي پاك كننده مثل دكنكس دنبال شد، اگرچه مسايلي از قبيل گراني اين محلول از بسط اين طرح تا حدي جلوگيري كرد.
الهه حسن پور، كارشناس بهداشت آموزش و پرورش شهرستان هاي تهران در اين باره مي  گويد: اين طرح چندماهي است كه در تهران آغاز شده و تمام مدارس تهران نيز تحت پوشش قرار گرفتند.
اما يكي از مسايلي كه هنوز هم مورد بحث است، رعايت بهداشت در سرويس هاي بهداشتي است تا جايي كه در سالهاي گذشته يكي از دغدغه هاي مسوولان، عدم رعايت بهداشت در سرويس هاي بهداشتي بود كه با مسايلي چون گندزدايي نمي  توانستند آن طور كه بايد و شايد جلوي پيشرفت آن را بگيرند. با توجه به پخش جزوات بهداشتي و آموزشي حين خدمت مسوولان مدارس، اين سرويس ها از بهداشت بهتري برخوردار شدند.
حسن پور در ادامه نيز با توجه به مطالب عنوان شده مي  گويد: اين سرويس ها نسبت به سالهاي گذشته از درجه بهداشتي بالاتري برخوردارند، اما از نظر وسعت، تعداد سرويس هاي بهداشتي و مرمت، هنوز كاستي هايي وجود دارد. آنچه لازم به ذكر است، اشاره به وجود يك چشمه توالت به ازاي هر 45 دانش آموز است. اين مقررات بهداشتي و لازم الاجرا است، اما در بسياري از مدارس اجرا نشده! چشمه بهداشتي از اصطلاحات قديمي است و اگر بخواهيم آن را امروزي تر عنوان كنيم، همان سرويس  بهداشتي تلقي مي   شود كه اين مساله به خصوص در مدارس جنوب تهران به چشم مي   آيد.
سهيلا تبريزي، كارشناس بهداشت آموزش و پرورش استان تهران در اين باره مي  گويد: طرح گندزدايي سرويس بهداشتي مدارس تهران طي 2 مرحله انجام مي  شود، مجبور هستيم در اين طرح تعدادي از مدارس را تحت پوشش قرار دهيم، بخصوص تعدادي از مدارس جنوبي تهران مثل مناطق 16، 17، 18و 19 كه رعايت بهداشت در آنها كمتر بوده. بنابراين طرح به 2 مرحله تقسيم شد. در مرحله اول تمام مدارس تهران و در مرحله دوم تعدادي از مدارس كه قبلا گفتم. مساله اصلي در اين تقسيم بندي،بودجه اختصاص داده شده به اين طرح است. از آنجا كه ماده ضدعفوني كننده گران است و پولي كه ما در اختيار داريم براي خريد ماده ضدعفوني كننده كافي كفايت نمي  كند، مدارس را در اولويت قرارداديم كه ضدعفوني كردن سرويس ها در آنها الزامي تر جلوه مي  داد.
تبريزي از همان قوانيني صحبت مي  كند كه فقط چشمه توالت در آنها آمده است. وي در اين باره مي  گويد: حتما بايد آبخوري ها از دستشويي جدا باشد. وجود صابون مايع را الزامي كرديم كه از يك منبع با همان لوله كشي هاي سبز كه در جاهاي ديگر ديديد، منشعب مي  شود. با تمام اين قوانين، هنوز هم سرويس هاي بهداشتي دچار مشكل هستند. نه خود دانش آموزان رعايت مي  كنند، نه اوليا با ما در اين زمينه همكاري لازم را دارند.
سال گذشته تبريزي از گسترش طرح باور بهداشتي صحبت مي  كرد؛ از اينكه نمي  توانيم رعايت اصول بهداشتي را به اجبار به دانش آموزان ياد دهيم. وي در مورد اين باورها مي  گويد: ضدعفوني كردن سرويس هاي بهداشتي يك باور است، اما نه رايج. ما حتي نمي  توانيم اين موضوع را با والدين دانش آموزان مطرح كنيم، چون گرفتن پول از آنها در اين زمينه هم جايز نيست. اين همان باوري است كه درباره اش حرف زديم. خود اوليا بايد نسبت به بهداشت مدارس حساس باشند. هنوز متولي دقيق اين كار نيز معلوم نيست مثلا بايد گفته شود كه ارگان هايي مثل شهرداري در اين مساله دخيل هستند و به ياري آموزش و پرورش مي  آيند كه اينطور نيست.
درباره بهداشت و ضدعفوني كردن سرويس مدارس، از سال گذشته طرح ديگري نيز به صورت جدي مطرح شد و آن طرح آموزش ضمن خدمت است. اين طرح در دو مرحله تخصصي و عادي بين معلمان، خدمتگزاران و مربي هاي آموزش برگزار شد؛ مرحله تخصصي مخصوص معلم ها و مربيان بهداشت و مرحله عادي فقط بين دست اندركاراني مثل خدمتگزار (سرايدار) مدرسه.
تبريزي در اين باره هم مي  گويد: اينكه يك تيم خاص براي اين كار بهداشت سرويس ها اعزام يا در نظر گرفته شود، شدني نيست، چون نيروي كافي براي اين كار در مدارس و آموزش و پرورش وجود ندارد. حتي الان به لحاظ در اختيار داشتن معلم بهداشت، در مضيقه هستيم. به قول ها و وعده و وعيدها هم نمي  توان چندان دل بست. فعلا كه قول دادند از اول مهر افراد جديدي استخدام شوند كه معلم بهداشت باشند. ما فعلا در اين زمينه به شدت دچار كمبود هستيم و كمبود معلم بهداشت، يعني ايجاد خلل در امر كنترل بهداشت.
اما رضا ورجاوند، كارشناس امور بهداشتي نيز در اين باره مي  گويد: در يكي از مدارس ماده اي را ديدم كه براي ضدعفوني استفاده مي  شد. آنها حتي نمي  دانستند كه تركيب اين ماده با آب، تاثيري منفي روي دستگاه هاي تنفسي مي  گذارد. نمي  توانيم اشكالي به فردي بگيريم كه از اين ماده براي ضدعفوني كردن استفاده كرده. مشكل از جاي ديگري است كه ما آن را عدم اطلاع رساني مي  دانيم.
تبريزي در اين باره مي  گويد: اين كارها نيازمند يك عزم ملي است. مثلا صدا و سيما و اوليا هم بايد بخواهند تا اين تميزي وجود داشته باشد. ما به تنهايي قادر نيستيم تميزي و بهداشت سرويس هاي بهداشتي را كنترل كنيم.
اما به نظر مي  رسد حتي استفاده از ماده ضدعفوني كننده خاصي نيز در اين ميان مساله ساز شده باشد. چون در اين مساله بعد تبليغاتي آن ماده هم وجود دارد كه كارشناسان بهداشت كمابيش در صحبت هايشان به آن اشاره كرده و نكردند. طرح مذكور تا پايان سال جاري در تمام مدارس تهران انجام مي  شود، اما فقط براي يكباركه اين اصلا كافي نيست.
آنچه استاندارد ضدعفوني سرويس هاي بهداشتي اقتضا مي  كند، حداقل يكبار ضد عفوني كردن در ماه لازم است. حال آنكه مدارس تهران، حداكثر دوبار در سال آن هم در صورت تخصيص بودجه، ضدعفوني مي  شوند.

پاهاي خسته علي
030834.jpg
سعيده امين پپاهاي علي خسته اند، ياراي راه رفتن نيست. هيكل سنگين و باد كرده اش را به سختي با پاهاي نحيف و لاغرش به دنبال خودش مي كشد. شايد در آستانه هشتمين بهار زندگي اش روزهاي پاياني عمرش را سپري مي كند.
اگر بزرگ شم مي خوام خلبان بشم.
اگر را با آن صداي كودكانه اش چنان ادا مي كند كه انگار خودش هم اميدي به سالهاي طولاني حيات ندارد.
چشمان سبزرنگش از خلال مژگان بلند و برگشته اش، صورتش را معصوم و اهلي كرده است. دستان لاغر و كشيده اش را روي شكم برآمده اش مي كشد و مي گويد: شكمم درد مي كنه. دكتر گفته مريضم.
علي عيسي پور در يكي از روستاهاي شهرستان اروميه زندگي مي كند كه 3سال قبل از سن 5 سالگي به بيماري هپاتومگالي (بزرگ شدن كبد) مبتلا شده است. پدرش كارگر فصلي ساختمان است و مادرش يك خانه دار ساده. علي كوچولو در مرحله پيشرفته بيماري قرار دارد و بايد تحت عمل جراحي پيوند كبد قرار گيرد. پدر علي مي گويد: پارسال دكتر گفت كه اين كبد ديگر به درد نمي خورد، بايد يكي پيوند بزنيد. اما خرج عمل 35 ميليون تومنه.
پدر علي 35 ميليون تومان را چنان بلند و مشدد ادا مي كند كه انگار تلفظ آن هم برايش گران تمام مي شود. آنها از 3 سال قبل مدام در راه اروميه، تهران و شيراز در رفت و آمد هستند. تنها مركز پيوند كبد در شهر شيراز قرار دارد و تمام بيماران كبدي از هر جاي ايران ناچارند براي درمان به اين شهر بروند.
۲بار از اين مركز به ما زنگ زدند كه بياييد كبد برايتان پيدا شده اما چون پول نداشتيم نوبت را از دست داديم. چشم هاي علي روي دهان پدر خيره مانده است. گويي با آن ذهن بچگانه اش دنبال خبري اميدواركننده است.
همه جا رفتيم. بهزيستي گفت كه موضوع به ما مربوط نمي شود، بايد برويد انجمن بيماري هاي خاص. رفتيم آنجا گفتند ما فقط هزينه داروهاي بعد از عمل پيوند را پرداخت مي كنيم، بايد برويد كميته امداد، رفتيم كميته آنجا يك ميليون تومان دادند. به توصيه آنها رفتيم وزارت بهداشت. الحمدلله وزارت بهداشت يك فيش 11 ميليون توماني داد تا براي عمل بدهيم بيمارستان شيراز، ما هنوز 23 ميليون كم داريم.
دفتر تحريريه ساكت است، صداي نفس علي كه به سختي كشيده مي شود فضاي دفتر را پر كرده است. علي دست هاي لاغرش را همچنان روي شكم گذاشته است. مي پرسم درد داري؟ مي گويد: آره، هر وقت درد دارم مامانم به من نعنا ميده و حوله گرم رو از روي بخاري مي ذاره روي شكمم .
وقت رفتن است. علي و والدينش بايد به جاهاي ديگري سربزنند، شايد فرجي حاصل شود. وقتي مي ايستد شكم برآمده اش بيشتر جلب نظر مي كند... اين آخرين تصوير اوست.

۷۰۰ هزارتومان جهيزيه براي زوج هاي بمي
030828.jpg
كميته امدادامام خميني(ره) در جشن تولدش به زوج هاي بمي هديه مي دهد. پس از فاجعه زلزله بم در دي ماه سال 82 ، هر خبري مربوط به اين شهر آنقدر پتانسيل و ناگفته در پس خود دارد كه مي تواند تيتر هر روزنامه اي باشد. كمك هاي مهربانانه مردم از لبه كاميون ها سرريز بود و همه آرزوي زندگي كردن اين شهر را داشتند.
حالا اين شهر زنده است. نفس مي كشد و بوي خوش زندگي مي دهد، مي شود راه دراز بم در دل كوير را پيش گرفت و در اين هوا دمي زد. هنوز از چاپ عكس نخستين زوج بمي كه پس از فاجعه، تصميم به ساختن زندگي و آشيانه گرفتند، ديري نپاييده كه 100 زوج ديگر هداياي خويش را دريافت كردند. مسوول كميته امداد شهر بم، ارزش لوازم خانگي را كه زوج هاي جوان هديه گرفتند حدود۷۰۰ هزارتومان برآورد كرد. اين هدايا جداي از كمك ها و ارزاق ديگر به حساب جوانان بم نوشته مي شود. بزماني مي گويد: كالاهاي يارانه اي نيز بين مددجويان تحت پوشش اين شهرستان توزيع مي شود. اين كالاها شامل برنج، روغن، قند و شكر و پنير براي هر نفر به ارزش 10هزارتومان است. حساب كنيد، اين مقدار چقدر از خورد و خوراك آنان را كه هنوز فاقد خانه و شغل هستند، تامين مي كند.
تاكنون 800 واحدمسكوني 60 متري در روستاها ساخته شده و مردم براي ادامه زندگي زير اين سقف ها رفته اند. به گفته بزماني تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده، 200 واحد ديگر نيز به آن اضافه مي شود، اين تعداد خانه ها را كميته امداد ساخته و به افراد تحت پوشش تحويل مي دهد. بابت ساخت هر كدام از اين خانه ها 5/7 ميليون تومان هزينه صرف شده است.
پس از زلزله بم خانه اي و سقفي نماند و مردم اين شهر كه از نخيلات، باغ هاي ليمو و مركبات درآمد سرشاري داشتند، بي خانمان شدند و تمام اموال و دارايي خود را از دست دادند. مردم اين شهر آنقدر از داغ عزيزان و خانواده  هايشان سوختند كه نداشتن سقف و خانه تا مدت ها تفاوتي به حال وهم زده شان نداشت. با اين حال كمك هاي مردمي سرريز شد و به دستور مقامات عاليرتبه قرار شده اين شهر از نو بنا شود. از ابتداي سال آينده كميته امداد پروژه اي ديگر اجرا خواهد كرد. براساس برنامه ريزي انجام شده، ساخت 2هزارواحد مسكوني در بم آغاز مي شود. در اين پروژه خانه هايي به ابعاد 60   ، 85 و 100 متر ساخته خواهد شد.
در شهرستان بم، اغلب خانه ها گلي و خشتي بود با حياط هاي بزرگ كه معماري عمده شهرهاي كويري ايران است. حساب كنيد مردمي كه عادت به اينگونه ساختمان هاي بزرگ داشتند، پس از مدتي بي خانماني از اين پس در منازلي ساكن مي شوند كه مانند آپارتمان هاي نقلي تهران هستند. البته آنها بيش از مساحت خانه به امنيت و مقاومت آن در برابر زلزله مي انديشند. زوج هاي جوان بم جهيزيه 700 هزارتوماني كميته امداد را دريافت كردند تا به زندگي بينديشند و ياد زلزله در خاطرشان كمرنگ تر شود.

اتومبيل مسروقه بعد از 26 سال پيدا شد
030822.jpg
ما در دنياي عجيبي زندگي مي كنيم؛ دنياي شگفت آور و حيرت انگيز. اتفاقات بسياري در اين دنيا مي   تواند ما را متعجب كند. يكبار خبري مي   خوانيم مبني بر به مقصد رسيدن يك محموله پستي بعد از 13 سال يا كشف يك سنگواره متعلق به ميليون ها سال پيش، اما اين بار خبري ساده و معمولي متعجب مان مي كند. يك خبر كه شايد نشان از سختكوشي نيروي انتظامي دارد.
مالباخته اي كه پيكان سواريش را در سال 1357 به سرقت برده بودند، پس از 26 سال با پيگيري هاي مداوم، توانست آن را پيدا كند. اين خبر مي تواند جذاب باشد. هر روزه هزاران نفر خبر سرقت خودروهايشان را مي دهند. هر روزه گزارش هاي بسياري به نيروي انتظامي ارسال مي شود، اما تعداد كساني كه موفق مي شوند دوباره اتومبيل هايشان را پيدا كنند شايد زياد نباشد. اما محمود حسيني شايد آنقدر خوش شانس بوده كه توانسته بعد از 26 سال خودرو گمشده يا به سرقت رفته اش را بيابد. او اگرچه سالهاي بسياري را با نااميدي از سر گذارنده، اما اين خبر كه خودرواش پيدا شده، آن هم بعد از اين همه سال مي تواند ذوق زده اش كند. اين اتفاق يك ماجراي عجيب است. محمود حسيني كه در سال 57، يك اتومبيل پيكان به شماره شهرباني 29644 ساري را به مبلغ 90 هزار تومان خريداري كرده بود، درست در جلوي منزلش و 2ماه بعد از خريد، آن رااز دست داد. صبح روز 21 بهمن هنگامي كه او از منزلش خارج مي شود و به سراغ اتومبيل مي رود، متوجه مي شودكه اثري از خودرو نيست، شايد او هيچگاه فكر نمي كرد كه 26 سال و 5 روز بعد از سرقت خودرو در جايي مثل اردبيل، خودروش در حالي كه چند بار به صورت قانوني خريد و فروش شده، پيدا شود. او هيچگاه از پيگيري براي يافتن اتومبيل به سرقت رفته اش دست نكشيد و با تلاش بسيار او، بالاخره خودرو اش پيدا شد.
سرهنگ حق نظر سرگروه اداره دوم آگاهي تهران بزرگ بعد از كشف خودرو مورد نظر اعلام كرد كه متاسفانه به علت نبود شبكه جامع سراسري اطلاعات، خودرو سرقتي در مدت 26 سال چند بار به طور قانوني خريد و فروش شد كه آخرين خريدار با توجه به ثبت شماره موتور و شاسي در شبكه رايانه اي نيروي انتظامي متوجه سرقتي بودن آن شد و با اقدامات انجام شده و شناسايي خريداران از ابتدا تاكنون، سارق كه پس از سرقت اقدام به جعل سند و كارت كرده بود، در همدان شناسايي و دستگير شد.
خب، حق بدهيد كسي كه بعد از 26 سال اتومبيل مسروقه اش را پيدا كند، دست و پايش را گم كند و بگويد: باور نمي كردم كه بتوانم خودرو خود را پيدا كنم، ضمن آنكه پس از اين همه سال خودرو من كاملا سالم است.
اين اتفاق عجيب را از ما نشنيده بگيريد. اگر روزي، صبح از خانه تان بيرون آمديد و خودروتان را در كنار در منزل خود نديديد، حتما به اين ماجرا فكر كنيد. اخيرا با ايجاد شبكه سراسري رايانه اي نيروي انتظامي، يافتن خودروهاي مسروقي بسيار راحت تر شده است. شنيدن اين خبر متعجب مان كرد و خوشحال... اين هم از عجايب سرقت در ايران.

پيك زير چاپ
030819.jpg
روزهاي آخر سال كه مي شد، لحظه شماري مي كرديم كه معلم از رسيدن پيك هاي نوروزي حرفي نزند. چون پيك نوروزي رسيدن همانا و تكليف زياد حل كردن همان. پيك نوروزي وسيله خوبي بود براي سرگرمي والدين چون اصولا بچه ها نه تمايلي داشتند براي حل كردن مطالبش و نه كسي دوست داشت تعطيلاتش را با حل تمرين سپري كند. چند سالي به همين منوال گذشته. همان سالهايي كه معلم ها اولين روز بعد از تعطيلات نوروزي را به نگاه كردن به تكاليف سپري مي كردند و اگر كسي آنها را حل نمي كرد جريمه و تنبيه و... در انتظارش بود.
امروز اما تكاليف نوروزي در كار نيست. از اوايل دهه 70 شمسي، حل تمرين هاي پيك نوروزي فقط جنبه تفريحي پيدا كرد و نه اجباري. از اين رو مسوولان آموزش و پرورش تاييد كردند، حل اين تمرين ها جزو وظايف دانش آموزان نيست. از طرفي ماهيت چاپ اين پيك ها به نوعي زير سوال رفت تا اينكه هفته گذشته، دكتر حسين احمدي، مدير كل دفتر آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش از تعيين جايزه براي حل تمرين هاي پيك هاي نوروزي خبر داد. وي در اين باره مي گويد: براي دانش آموزاني كه به بهترين نحو تكاليف پيك هاي نوروزي را انجام بدهند، جوايزي در نظر گرفته شده است، اما هيچ تنبيهي براي دانش آموزاني كه به هر دليلي پيك نوروزي را گم كردند يا نمي توانند آن را به مدرسه باز گردانند، وجود ندارد.
در سالهاي دهه 60 شمسي، اين پيك ها حكم يك يادآوري كننده را داشتند. بچه ها اين پيك ها را مي گرفتند و در ايام نوروزي آن را مرور مي كردند. ولي اگر دانش آموزي نمي توانست به هر دليلي آن را حل كند، رفتار معلم ها با آنها به نوعي، رفتاري بازخواستي بود. بنابراين، اين ذهنيت به وجود آمد كه عدم حل تمرين هاي پيك نوروزي مساوي است با تنبيه. از طرفي اجبار در حل اين پيك ها باعث شد تا بچه ها حتي نگاه تفنني به اين مطالب نداشته باشند. احمدي اما كيفيت پيك هاي نورزي را مناسب دانسته و با اشاره به تدوين اين پيك ها توسط كارشناسان مي گويد: گروه هاي آموزشي مختلف با توجه به وضعيت هر استان محتواي پيك هاي نوروزي را تدوين مي كنند، اما امسال به جنبه هاي تفريحي اين پيك ها هم توجه كرديم و با گنجاندن مفاهيم آموزشي به صورت داستان كوتاه، شعر و كارهاي هنري تدوين شده است. تاكيد ما بر اين است كه مطالب پيك نوروزي، تكليف نيست. در حال حاضر پيك هاي نوروزي در استان ها مراحل چاپ را مي گذرانند و در هفته پاياني سال بين دانش آموزان توزيع خواهند شد.
دوست داشتيم صفحات اول يكي، دو نسخه از پيك هاي چاپ امسال را در همشهري منتشر كنيم، اما زورمان نرسيد.

آموزش رفتار
وزارت آموزش انگليس با صرف ميليون ها پوند هزينه در نظر دارد تا به دانش آموزان دوره ابتدايي رفتار درست و راه هاي كنترل نفرت و كينه را بياموزند.
بر اساس اين برنامه كه هزينه آن بالغ بر 10 ميليون پوند، معادل 19 ميليون دلار برآورده شده است، معلمان وظيفه دارند به دانش آموزان بياموزند چطور احساساتشان را بيان كنند و چه طور نسبت به همكلاسي هايشان گذشت نشان بدهند و چگونه با ديگران با ادب رفتار كنند.
كنترل احساسات و ارتقاي صلاحيت زندگي اجتماعي لازمه رفتار شايسته است و اين موضوعاتي است كه عموما برخي از دانش آموزان با آن بيگانه هستند.

تلويزيون هاي حرف شنو
030840.jpg
زماني كه روي صندلي راحتي خود نشسته ايد و كنترل تلويزيون از دسترس شما دور است، اصلا نگران نباشيد، از چندي ديگر تلويزيون ها مي توانند باشنيدن صداي شما، كانال ها را عضو كرده يا صدا را كم و زياد كنند.
كارشناسان به تازگي سيستمي پيشرفته ساخته اند كه مي تواند با شنيدن صداي افراد، دستورات آنها را تمام و كمال اجرا كند. اين نرم افزار كه استقبال شديد كاربران آسوده طلب را به دنبال داشته است، قرار شده روي تمامي تلويزيون هاي جديد نصب شود.
اين نرم افزار حرف شنو كه opera نام گرفته توسط شركت IBM توليد خواهد شد.
سازندگان تضمين مي كنند اگر شما پيچيده ترين برنامه ها را به تلويزيون خود دستور دهيد، تلويزيون با به كارگيري اين برنامه تمامي دستورات را به طور كامل و بدون هيچ كاستي اجرا خواهد كرد.
پژوهشگران مي گويند علاوه بر اينكه اين دستگاه به كساني كه معلول هستند كمك مي كند، به خاطر عدم به كارگيري سخت افزارهاي جانبي و دستگاه هاي كنترل از راه دور و باتري هاي آنها، كمك بزرگي هم به حفظ محيط زيست خواهد شد.


اجراي موسيقي زنده در هتل
ميراث خبر از اين پس موسيقي زنده در هتل ها آزاد مي شود. البته در برخي از هتل ها اين امر به اجرا درمي آ مد اما ظاهرا در آخرين جلسه كانون ملي هماهنگي گردشگري، ممنوعيت اجراي موسيقي زنده در هتل ها و ساير مراكز اقامتي برداشته شد و براي اجرا به نيروي انتظامي در اين جلسه ابلاغ شد.
در اين مصوبه مقرر شد تا از اين پس در هتل هاي ايران، گروه هاي موسيقي بتوانند فرهنگ و هنر ايران را به نمايش بگذارند. البته هتل ها موظف هستند موسيقي مجازي را كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعيين مي كند اجرا كنند.
هتلداران معتقدند كه اجراي موسيقي زنده علاوه بر اينكه به جهانگردان خارجي در محيط هتل آرامش و نشاط مي دهد، سبب انتقال فرهنگ و هنر نيز مي شود.
به گفته خسروايرانپور دبير جامعه هتلداران، در حالي كه هتل هاي ايران از 7 نوع درآمد مرسوم هتلداري تنها 2 نوع آن را كسب مي كنند، اجراي موسيقي زنده مي تواند راهي براي ايجاد منبع درآمدي جديد براي هتلداران باشد.

سلام مستر
030831.jpg
متوليان صنعت گردشگري تصميم گرفته اند در راستاي جلوگيري از سرگرداني گردشگران خارجي تمام پرسنل فرودگاه ها اعم از خلبان ها تا پرسنل اداري و خدماتي را مجبور به آشنايي به يكي از زبان هاي خارجي كنند. از اين پس تمامي داوطلبان كار در فرودگاه هاي ايران نيز به شرط آشنايي با زبان انگليسي اجازه استخدام در اين صنعت را دارند.
در حال حاضر تعداد پرسنل فرودگاه كه به زبان هاي خارجي آشنايي دارند، اندك است و پاسخگوي جهانگردان خارجي نيست. در واقع يكي از مهمترين ايراداتي كه اين جهانگردان در فرم هاي نظرخواهي بيان مي كنند عدم توانايي پرسنل فرودگاه براي ايجاد ارتباط است.
براي اين مشكل، شركت خدمات فرودگاهي موظف شده تا به پرسنلي كه در تماس با خارجي ها هستند تا پايان شهريورماه سال 84، زبان انگليسي آموزش بدهد و پرسنلي كه در پايان مدت نتوانستند در حد متعارف به انگليسي صحبت كنند، به بخش ديگري منتقل شوند.

تجمع زنان
۵۰ زن روستايي اهل طبس تجمع كردند، البته نه به دلايلي كه زنان ديگر جاها تجمع مي كنند. غرض از اين تجمع به دست آوردن حقوق از دست رفته و امثالهم نبوده است، بلكه كمبود آب آشاميدني عامل تجمع اين زنان است.
۵۰ نفر از زنان روستايي در طبس به دليل كمبود آب آشاميدني در محل بخشداري تجمع كردند، البته بخشدار آن منطقه قول پيگيري و تامين آب مورد نياز روستاييان را به زنان تجمع كننده داد.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال 
030837.jpg
1035 باز كردن درب وسيله نقليه بدون رعايت احتياط از طرف سرنشين يا راننده در حال حركت و حين توقف، تخلف محسوب مي شود.
چنانچه درب خودرويي در حال حركت يا قبل از توقف كامل باز شود احتمال پرت شدن سرنشيني كه به درب نزديك مي باشد، به خارج از خودرو وجود دارد. همچنين در خودروهايي كه در حال توقف هستند باز كردن بي توجه درب خودرو مي تواند باعث برخورد درب يا سرنشين آن با وسايل نقليه در حال حركت گردد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |