دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۲ - Feb 21, 2005
سياست ورزان عاشورايي تر  شوند
به راستي آيا وقتي مظاهر عزاي حسيني را در هر كوي و برزن مي بينيم، اين سئوال رخ نمي نمايد كه چرا مردم تا به اين حد نه تنها به حفظ ياد و بزرگداشت خاطره شهداي كربلا و تقويت فرهنگ حسيني همت مي گمارند؛ بلكه اين فرهنگ همچنان با طراوت و نشاط وبا فراگيري بيشتري از طبقات وآحاد ملت بخصوص جوانان با هر گرايش و انديشه اي را به حركت درمي آورد؟ و هر سال شاهد حضور بيشتر جواناني هستيم كه از شكل ظاهري آنان نمي توان حدسي در مورد گرايشات ديني ايشان زد به نظر مي رسد:
۱- عاشورا نماد گذشتن از همه دلبستگي ها در راه هدف و ارزش هاي معنوي است. عاشورا اين مفهوم را نهادينه كرد كه مي توان فراتر از منافع مادي و دلبستگي هاي دنيوي اعم از قدرت، ثروت و خويشاوندان به ارزش هاي معنوي و كرامت انساني انديشيد. مي توان براي اصول جنگيد و حتي با شهادت و از دست دادن همه دارايي ها پيروز ميدان شد، و «كوثر» را به دست آورد.
كوثر همان ثروت فزاينده اي است كه با گذر زمان نه تنها دچار نقص و كاستي نمي گردد. اين ويژگي عاشورا نياز به توضيح و استدلال ندارد. اگر سير تاريخ را در نظر بگيريم بدون هيچ پيش داوري به راحتي درمي يابيم كه بزرگداشت ياد و خاطره شهداي كربلا و تلاش براي تبيين ابعاد اين بزرگترين انقلاب تاريخ با گذر زمان عظمت بيشتري مي يابد. چرا؟ به راستي چرا فقط حسين(ع) و يارانش چنين استحقاقي را يافته اند حال آن كه تاريخ همواره شاهد ظهور چهره هاي برجسته بوده است. حتي در تاريخ اسلام نيز امام حسين(ع) تمايز ويژه اي نسبت به ديگر ائمه اطهار مي يابد كه همگي داراي مقام و منزلت واحد هستند. شايد اين ويژگي از آن ناشي شده باشد كه امام حسين(ع) در يك روز واحد از بام تا شام همه دارايي هاي خود را به درگاه باريتعالي پيشكش نمود. از كودك خردسال تا همه خويشان را به قربانگاه آورد. حتي زنان و كودكان زنده مانده اش به اسيري رفتند. و بالاخره وجود گرانقدرش آماج تير، نيزه و شمشير كفتاراني قرار گرفت كه درحقيقت همه خوبي هاي تاريخ را يكجا نشانه رفته بودند. او همه چيزش را براي دفاع از والاترين ارزشي كه بدان باور داشت يكباره قرباني كرد و طبيعي است كه خداوند در مقابل «خير» عظيم فزاينده را نصيب حسين(ع) و ياران با وفايش سازد.
۲- هدف از اين قيام آنگونه كه خود آن حضرت فرمود اصلاح امور امت جدش رسول خدا(ص) بود. حسين(ع) نه براي دستيابي به حكومت - كه حق او بود - و نه براي هيچ چيز ديگر چنين نهضت عظيمي را سامان نداد. انقلاب آن حضرت براي مبارزه با بدعت، بي عدالتي و فساد بود. او مي خواست تا با استوار كردن امر به معروف و نهي از منكر امور مسلمانان را اصلاح كند پس مي توان يكي از درس هاي مهم عاشورا را اصلاح طلبي براي حفظ اصول و دفاع از ارزش ها به شمار آورد.
۳- اخلاقي بودن در رفتار حتي در سياست، يكي ديگر از آموزه هاي مهم عاشوراست. درحالي كه در برابر همه «پليدي» قرار گرفت، هيچگاه اجازه نداد كه اطرافيانش در دامن رفتارهاي غيراخلاقي كه گاه حتي با پوششي شرعي به صحنه مي آيند گرفتار آيند. آري در همه حال در پي ارشاد همه انسان ها، حتي دشمنان و قاتلانش بود. ليكن از مانور سياسي و پناه گرفتن در پس فريب و نيرنگ پرهيز داشت و عليرغم همه فشارها حاضر نشد آغازگر جنگ باشد و همچنان در سنگر متين امر به  معروف و نهي از منكر باقي ماند تا دشمناني كه هدفشان مبارزه با عدالت و ويژگي اشان خشونت بود به سوي او آتش بگشايند. آتشي كه در نهايت به پيروزي عدالت و حقيقت و نابودي پليدي انجاميد و حكم حتمي تاريخ را به اجرا درآورد.
اهتمام و توجه مردم ما به فرهنگ عاشورا بدان دليل فزايندگي دارد كه آنها هم از نظر عاطفي و هم از نظر آرماني گم شده هاي خود را در آن مي جويند. از نظر عاطفي عشق به اوج ايثار و از خود گذشتگي و فداكاري در راه حقيقت در وجود ملت ما نهادينه است. از نظر آرماني نيز با گذر زمان و با تكيه بر تجربيات پيش  رو، عدالت خواهي و پرهيز از همه آلودگي هاي دنيوي و دوري از بدعت هايي كه گاه در لباس حق جلوه گر مي شوند، خواست عمومي ملت ايران است. بالا رفتن ميزان تحصيلات و افزايش سطح درك و فهم عمومي خود زمينه ساز حق جويي بيشتر و عدالت خواهي هرچه تمام تر گرديده است.
چه خوب است كه با تكيه بر همين خوبي ها كه وجه اشتراك همه ايراني هاست در جهت اصلاح اخلاقي و رفتاري جامعه خويش برآييم. مردم ما كه خواستار عدالتند از هر حركت صادقانه و بي پيرايه استقبال مي كنند. آنان كه دين دارند و حقيقت جو، جنبشي دين مدارانه براي اصلاح امور را طلب مي كنند، به همين دليل است همه جريان هاي سياسي در برابر يك چالش حقيقي قرار دارند. آنان بايد به مردم ثابت كنند كه در جست وجوي چنين هدفي به خواسته هاي مردم احترام مي گذارند. بايد ثابت كنند كه هدفشان عدالت جويي است و آنچه كه هدف انقلاب امام حسين(ع) بود و فرهنگ حسيني است، مبناي كارشان خواهد بود. باشد كه جريان هاي مختلف سياسي و كانديداهاي رياست جمهوري كه اينك در عرصه تبليغات قرار گرفته اند، چنين كنند و رضايت مردم را به دست آورند.

يادداشت
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |