دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۲ - Feb 21, 2005
در ۱۰۰ كيلومتر از پهنه شهر بيش از يك متر برف باريد
گزارش شهرداري درباره فعاليت هاي انجام شده
براي مهار مشكلات سنگين ترين برف ۳۵ سال اخير تهران
000861.jpg
عكسها: مجيد رشيدي
گروه شهري: شهردار تهران در حاشيه ديدار از منطقه ۱۷ تهران، اعلام كرد كه به منظور ايمني بيشتر عزاداران حسيني، شهرداري تهران در يك اقدام ابتكاري و با همكاري شركت هاي بيمه در طول ماه هاي محرم و صفر شركت كنندگان در مراسم عزاداري حسيني را به طور كامل بيمه مي كند.
دكتر احمدي نژاد همچنين با اشاره به بارش برف كم سابقه در تهران و پيامدهاي آن، خاطرنشان كرد كه علي رغم مشكلات حاد ناشي از برف سنگيني كه در ۳۵ سال گذشته سابقه نداشت شهرداري در مجموع موفق عمل كرد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران كه پنجشنبه گذشته دور چهارم ديدار از مناطق شهر تهران را با حضور در منطقه ۱۷ آغاز كرده است، گفت: مقرر شده است كارشناسان آتش نشاني از همه مساجد، تكايا، هيات ها و حسينيه ها بازديد كرده و دستورالعمل هاي ايمني را در اختيار متوليان اين مراكز قرار دهند و از ميان افراد داوطلب در هركدام از مراكز اعلام شده عده اي را تحت آموزش هاي لازم به منظور مقابله با حوادث غيرمترقبه و كنترل ابعاد حادثه و مديريت در شرايط بحراني قرار دهند.همچنين سازمان آتش نشاني به همه مراكز عزاداري به نسبت وسعت و گستردگي آنها كپسول هاي آتش نشاني هديه خواهد كرد.
احمدي نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش هاي سنگين برف در روزهاي اخير كه موجب مسدودشدن بزرگراه هاي كرج، قم و ساوه و حتي متوقف ماندن چندساعته فعاليت هاي فرودگاه مهرآباد تهران شده بود گفت: ارتفاع برف به ويژه در مناطق يك تا پنج با بيش از يكصد كيلومتر مربع مساحت بيش از ۱۰۰ سانتي متر گزارش شده بود. بنابراين شهرداري تهران جهت مواجهه با يك وضعيت بي سابقه در ۳۵ سال گذشته وارد شد و به منظور جلوگيري از بروز اختلال در زندگي روزمره مردم تنها در مناطق يك تا پنج روزانه ۵۶۵۰ نفر كارگر خدمات شهري با ۹۴۵ دستگاه برف روب، شن پاش و نمك پاش را به كار برف روبي گمارد.
احمدي نژاد حجم برف در معابر اصلي اين مناطق را ۲۳ ميليون مترمكعب اعلام كرد كه علي رغم اين حجم سنگين برف خوشبختانه شهر در مجموع دچار مشكل جدي نشد.
وي ادامه داد: متاسفانه برخي رسانه هاي مرتبط با دستگاه هاي اجرايي نيز به جاي همراهي با تصميم تخصصي و فني مديريت شهري مبني بر تعطيل شدن ادارات به مدت دو روز به منظور فراهم شدن فرصت و شرايط مناسب براي پاكسازي معابر اصلي آن را به تمسخر گرفته و از شهرداري به دليل عدم بهره مندي از دستگاه هاي پيشرفته برف روب انتقاد كردند. اين درحالي است كه چنين دستگاه هاي پيشرفته مورد انتظار حتي در كل شبكه راه هاي كشور هم به كار گرفته نشده است.
به اعتقاد احمدي نژاد، اساسا در هيچ كجاي دنيا مديريت شهري اقدام به سرمايه گذاري عظيم براي اتفاقاتي كه ممكن است هر ۳۰ سال يكبار بيافتد ،نمي كند و از همين روست كه پيشنهاد مديريت شهري مبني بر تعطيلي دو روزه ادارات را بر پايه استدلال منطقي و تخصصي مي دانيم.
شهردار تهران در جريان بازديد از منطقه ۱۷ به عمليات بازگشايي حريم در خط آهن تهران - اهواز و تهران - تبريز اشاره كرد كه خوشبختانه حاشيه خط آهن تهران - اهواز به طور كامل از هر دو طرف به طول ۱۴ متر و به عمق يك تا دو پلاك باز و براي اين منظور ۱۷ ميليارد تومان هزينه شده است.
به كارگيري حجم بزرگ نيروي انساني و ماشين آلات سنگين براي برف روبي تهران
در پي انتشار خبري بر روي خروجي خبرگزاري ايسنا، شهرداري تهران مطالبي را جهت آگاهي شهروندان محترم تهراني و رسانه هاي خبري در خصوص بارش برف سنگين در شهر تهران و اقدامات شهرداري در اين خصوص، منتشر كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، بارش بي سابقه برف در يك دوره زماني ۴ روزه و كاهش شديد دماي هوا در روند زندگي عادي مردم اختلالاتي را بوجود آورد كه شهرداري تهران با عنايت به وظايف و مسئوليتهاي خود، تلاش شبانه روزي براي آماده سازي معابر را در دستور كار خود قرار داد و با آماده باش كامل نيروهاي عملياتي و استقرار تجهيزات، فعاليت خود را آغاز نمود كه تاكنون ۸۰ هزار تن شن مخصوص در نقاط حساس شهر تهران توسط نيروهاي اداره كل خدمات شهري، اداره فوريتهاي شهرداري تهران و معاونت هاي خدمات شهري مناطق ،پخش و عمليات برف روبي و رفع لغزندگي معابر اصلي و فرعي درجه يك و دو، اطراف دانشگاهها، مدارس، مساجد، ايستگاههاي اتوبوس و مترو انجام شده است كه در مجموع ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ «نفر روز»با بكارگيري شبانه روزي ۳۵ هزار دستگاه روز ماشين آلات سنگين شامل گريدر، لودر، كاميون، بولدوزر، خاور و باب كت ۱۰۰ هزار متر مكعب برف در سطح مناطق شهري بويژه مناطق ۱ تا ۵ و ۲۱ و ۲۲ جابجا شد.
عليرغم بارش برف بي سابقه، مسدود شدن هيچيك از مسيرهاي اصلي و پرتردد گزارش نگرديد و حتي مسيرهاي اصلي و پرتردد مناطق شمالي تا ۱۰ بار توسط كارگران خدمات شهري برف روبي شد. از سوي ديگر برف تكاني از درختان سوزني برگ كه به دليل سنگيني برف احتمال شكستگي سرشاخه هاي آنها و ايجاد مشكل براي شهروندان و رانندگان وجود داشت انجام شد و جمع آوري و برف روبي در معابر فرعي نيز پس از بازگشايي معابر اصلي در دستور كار قرار گرفت.
همچنين در جهت به كارگيري ماشين آلات سنگين در عمليات برف روبي علاوه بر خودروهاي خدمات شهري، سازمان خدمات موتوري نيز ماشين آلات خود را در اختيار خدمات شهري قرار داده و تعداد قابل توجهي خودروي سنگين نيز از طريق آگهي اجاره شد تا كار آماده سازي معابر در اسرع وقت صورت گيرد.
با توجه به اينكه تمام تلاش و توان مديريت شهري براي حل مشكلات بوجود آمده در نتيجه بارش سنگين برف بكار گرفته شده است، اما مديريت شهري هيچ ادعايي نداشته و در همه حال خود را بدهكار مردم مي داند. عذرخواهي از مردم يك وظيفه هميشگي براي مديريت شهري محسوب مي شود و مديريت شهري هيچ ابايي ندارد كه دست يكايك مردم را هم به خاطر ضعفها و اشكالات احتمالي ببوسد و به اين كار خود افتخار هم مي كند و از اينكه برخي مسئولان از مردم به خاطر ضعف احتمالي شهرداري عذرخواهي كرده اند، استقبال مي كند و آن را نشانه اميد بخشي از رويكردهاي مردمگرايانه در نظام مديريتي كساني مي داند كه در طول سالهاي حضور خود در مسئوليتهاي مختلف، مردم را فراموش و با آنها قهر كرده بودند.

با حضور مديران ارشد تهران:
بزرگترين ايستگاه خدمات شهري
امروز به بهره برداري مي رسد
000855.jpg
گروه شهري - جمشيد پوراسكندر: بزرگترين ايستگاه خدمات شهري شهرداري، امروز با حضور شهردار و رييس شوراي شهر تهران در محل حكيميه شرق تهران افتتاح و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
همزمان با بهره برداري از ايستگاه يادشده، ۲۸۲ دستگاه ماشين آلات نيمه سنگين و تخصصي خدمات شهري نيز رسما به چرخه خدماتي وارد مي شود.
مديريت فعلي شهرداري تهران باتوجه به مباحث زيست محيطي و ارتقاء خدمات شهري، تلاش مي كند جمع آوري، حمل و دفن زباله و رفت و روب  شهر را از وضعيت سنتي خارج كرده و اين كار را با استفاده از ماشين آلات و با روش مكانيزه انجام دهد.
شرايط عمومي تهران به ويژه وسعت و جمعيت كنوني شهر و حجم روزافزون زباله به گونه اي است كه جمع آوري زباله به شيوه سنتي و غير مكانيزه، نه تنها صرفه و توجيه اقتصادي ندارد، بلكه آثار زيان بار بهداشتي نيز دربر دارد، از اين رو تغيير شيوه جمع آوري زباله و رفت و روب شهر، رويكردي اجتناب ناپذير و الزامي است.
مهندس محمد جواد محمدي زاده - معاون خدمات شهري شهرداري تهران دراين باره مي گويد: در جريان اين مراسم بزرگترين مركز جمع آوري و حمل زباله با صرف اعتباري بالغ بر ۵۲۰ ميليون تومان در زميني به وسعت ۳ هكتار مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
در اين ايستگاه، افزون بر اينكه ۱۸ سيمي تريلر مي توانند بارگيري كنند، همزمان ۵۰ ماشين نيز مي توانند زباله تخليه كنند. به گفته محمدي زاده، در اين ايستگاه مي توان ۱۸۰۰ تن زباله در شبانه روز جمع آوري و حمل بار كرد.
به گفته محمدي زاده اين چهارمين مرحله است كه ۲۸۲ دستگاه ويژه جمع آوري و حمل زباله وارد ناوگان خدمات شهري مي شود.
گفتني است، با صرف اعتباري بالغ بر ۲۸۰ ميليارد ريال بيش از ۱۰۹۴ دستگاه ماشين آلات نيمه سنگين و تخصصي خدمات شهري طي سالهاي ۸۲ و ۸۳ به خدمت گرفته شده اند و به نظر مي رسد اين روند همچنان ادامه يابد.

ديدار شهردار با ساكنان منطقه ۵ تهران
گروه شهري: شهردار تهران، روز پنج شنبه ضمن حضور در منطقه ۵ شهرداري از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار و پاسخگوي مشكلات آنان خواهد بود. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان ساكن منطقه ۵ تهران مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با شهردار تهران روزهاي دوشنبه و سه شنبه مورخ سوم و چهارم اسفندماه به مركز ارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر - خيابان بهشت - جنب در ورودي - دفتر مركز ارتباطات مردمي مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۶۳۸۸۴۲ تماس حاصل نمايند.

تنها يك ايستگاه سنجش آلودگي هوا استاندارد است
000858.jpg
آسمان آبي ايران - موقعيت مكاني ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا در تهران با استانداردهاي جهاني منطبق نيست.نتايج يك پژوهش انجام شده در سازمان حفاظت محيط زيست نشان مي دهد، اين ايستگاه ها بايد ازنظر فاصله با خيابان، درختان، موانع، سطح زمين و منابع توليد آلودگي نظير دودكش و كارگاه هاي صنعتي مطابق استانداردهاي وضع شده جهاني نصب شوند درحالي كه از مجموع ۱۱ ايستگاه تهران تنها ايستگاه سنجش آلودگي هواي پرديسان ۱۰۰ درصد با اين استانداردها منطبق مي باشد.

موافقت با احداث فضاي سبز شهري توسط بخش خصوصي
000849.jpg
آسمان آبي ايران - دولت با واگذاري بخشي از عمليات احداث و بهره برداري از فضاي سبز و بوستان هاي شهري به بخش خصوصي موافقت كرد.
به موجب پيش بيني هاي صورت گرفته مقرر است ۵۵ درصد از عمليات احداث و بهره برداري از فضاي سبز و بوستان هاي شهري به بخش خصوصي واگذار شود.اين مجوز در راستاي مفاد پيش بيني شده در ماده ۸۸ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت صادر شده است.
اين اقدام در راستاي كاهش تصدي هاي غيرضروري و افزايش نقش بخش خصوصي در عرصه اقتصاد صورت مي گيرد.

فاصله زماني قطارهاي كرج- تهران كاهش مي يابد
000852.jpg
خبرگزاري مهر: مدير عامل متروي تهران از كاهش فاصله زماني حركت قطارهاي متروي تهران در مسير كرج به تهران از اواسط سال آينده به هر ۱۵ دقيقه يك قطار خبر داد و گفت: در پايان سال جاري ۳ قطار وارد خطوط مترو خواهد شد و هر ماه ۲ قطار و تا مهر سال آينده ۱۵ قطار وارد سيستم مترو خواهد شد و فاصله زماني حركت قطارهاي كرج به تهران از اواسط سال آينده هر ۱۵ دقيقه يك قطار است.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر روزانه ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده مي كنند در حالي كه مترو توان جا به جايي ۵/۱ ميليون مسافر را در طي روز دارد.

هشدار دانشمندان:
افزايش دماي زمين خطر كم آبي را تشديد مي كند
ايرنا: دانشمندان  به تازگي  به  شواهدي  دست  يافته اند كه نشان  مي دهد فعاليت  انسانها بر روي  كره  زمين  موثرترين  عامل  گرم  شدن  آب اقيانوس ها طي  ۴۰ سال  اخير بوده است .به گزارش  روزجمعه  پايگاه  اينترنتي  بي بي سي ، گروهي  از دانشمندان  آمريكايي در تازه ترين  نشست  ساليانه  خود كه  در واشنگتن  برگزار شد، شواهدي  را مطرح كردند كه  ثابت  مي كند وجود بيش  از حد گاز دي اكسيد كربن  در جو زمين  و ايجاد پديده  گلخانه اي  اصلي ترين  عامل  گرم  شدن  هواي  اطراف  زمين  و در نتيجه  گرم شدن  آب اقيانوس ها است .اين  دانشمندان  هشدار دادند در صورت  تداوم  توليد گاز دي اكسيد كربن  حاصل از صنايع  و ماشين آلات  مختلف ، بايد منتظر عواقب  خطرناكي  ازجمله  كمبود ذخاير آب  آشاميدني  در بسياري  از نقاط كره  زمين  در آينده  نزديك  باشيم .گرم  شدن  هواي  زمين  و آب اقيانوس ها موجب  ذوب  زود هنگام  يخچالهاي  طبيعي شده  و قبل  از فرارسيدن  فصل  تابستان  تمامي يخچالها كاملا ذوب  مي شوند و ديگر ذخيره  آب براي  فصل  گرما باقي  نخواهد ماند.دانشمندان  آمريكايي  احتمال  ايجاد اختلال  در اكوسيستم هاي  موجود دراقيانوس ها و خشكي  را از ديگر عواقب  افزايش  دي اكسيد كربن  دانستند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |