دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۲
بزرگداشت مردي كه براي گرافيك ايران پدري كرد
030030.jpg
عكسAFN:
گيتا جاوداني- مراسم بزرگداشت استاد مرتضي مميز، پدر گرافيك ايران روز سه شنبه گذشته در خانه  هنرمندان ايران برگزار شد. به مناسبت اين بزرگداشت، نگارخانه  هنرمندان ايران به نگارخانه  مرتضي مميز تغيير نام داد.
در اين مراسم كه افتتاحيه نمايشگاه مرتضي مميز هفتمين نمايشگاه ادواري كتاب كودك نيز محسوب مي شد تعدادي از هنرمندان عرصه  هنرهاي تجسمي از جمله محمد علي بني اسدي، غلامحسين اميرخاني، غلامحسين نامي، سيامك احصايي، پرويز كلانتري و ... شركت داشتند و هركدام در مورد استاد و دوستشان سخناني ايراد كردند. مرتضي مميز كه به تازگي از بستر بيماري بسيار سخت برخاسته است با وجود ضعف جسماني صحبتي كوتاه اما بسيار گويا براي حضار داشت.
بهروز غريب پور كه در ابتدا در كنار حضار شركت كننده در مراسم ايستاده بود، در سخنان كوتاهي گفت: من شاگردي هستم كه افتخار مي كنم از استاد مميز پس گردني خورده ام.
در اين مراسم مرتضي مميز در سخنان خود گفت: از اينكه در ايران ماندم و با شما زندگي كردم بسيار خوشحالم. من تا 7، 8 ماه آينده با تواني بيشتر مجددا كار خود را آغاز مي كنم.
داروي جديدي كه از آن استفاده مي كنم، خوشبختانه موثر بوده و جواب آزمايش هايم نشان مي دهد كه هنوز مي توانم در ميان رفقاي عزيز قديمي و دوستان جديدم باشم.
خوشحالم زماني كه هنوز مي توانم نفس بكشم از محبت دوستانم برخوردار شوم و بايد هوشيار باشم كه به پشتوانه اين محبت ها، كاركردن و انتقال تجربه را فراموش نكنم.
غلامحسين نامي، نقاش و عضو شوراي عالي خانه هنرمندان ايران اعلام كرد: امروز، روز قشنگي است و من را به سال هاي جواني  برد. روزهايي كه مميز سه شبه در دفتر كتاب هفته، كتاب را مي بست و چه شوقي داشت براي خراب كردن و از نو ساختن. به اعتقاد من نام مميز و امضاي غريب او با معناي گرافيك نيم قرن اخير ايران به گونه اي تركيب شده است كه هر كدام ديگري را به ياد مي آورد. مرتضي مميز شاگرداني  پرورانده است كه به جرات مي توان ادعا كرد نامش را از نام گرافيك نوين ايران جدا نشدني مي كند.
همچنين غلامحسين اميرخاني، خوشنويس و رئيس شوراي عالي خانه هنرمندان سخنان خود را اينگونه آغاز كرد: كمتر كسي توفيق پيدا مي كند كه در طول مدت طولاني - چيزي حدود 5 دهه - حضور موثر و افتخارآميزي در عرصه هنر داشته باشد. اين جدا از استعداد هنري، همتي بلند و توانايي چشم پوشي از بسياري خواسته ها را مي طلبد.
در عالم هنر صرف نظر از حوزه آن، برخي هنرمندان الهام بخش ديگرانند و مميز از اين جمله است. من و جامعه هنري ايران از او بسيار الهام گرفتيم و از اين نظر شاگرد او محسوب مي شويم.
محمدعلي بني اسدي، خاطرات دوران دانشجويي اش را به ياد آورد و اعتراف كرد كه هميشه خود را وامدار تلاش هاي استاد مميز مي داند اما هنوز هم مانند آن دوران از استادش مي ترسد.
سيامك احصايي با ديدن مميز به ياد قصه اي از هزار و يكشب مي افتد، قصه آدمي كه روزي اش را در سرزمين هاي ديگري مي جويد. او دور دنيا را مي گردد و سرانجام گنج خود را در شهر خود مي يابد.

مسيح طالب زاده فلسطيني تر است
030039.jpg
ورايتي، روزنامه سينمايي هاليوود به قلم دبورايانگ، نويسنده مشهور حوزه ايران به بررسي فيلم بشارت منجي پرداخت و خيلي نرم از ساخته نادر طالب زاده انتقاد كرد.
دوسال پيش از آن كه مصائب مسيح مل گيبسون، مخاطبان را در خاورميانه به سالن هاي سينما بكشاند، نادر طالب زاده، مستندساز مسلمان به اين نتيجه رسيد كه زمان آن رسيده تا داستان مسيح را از نگاه مسلمانان روايت كند.
طالب زاده استاد دانشگاهي است كه دانش آموخته سينما در دانشگاه كلمبيا در دهه 1970 ميلادي است و مدتي نيز در ويرجينياي آمريكا زندگي كرده است.
طالب زاده مي گويد: فكر مي كنم فيلم گيبسون فيلمي خوش ساخت است و با ايماني بزرگ ساخته شده است، اما داستان فيلم غلط است.
اين علت اصلي ساخته شدن فيلم دوساعته بشارت منجي باعنوان انگليسي مسيحاست.
اين فيلم كه از بيش از هزار بازيگر و عوامل جنبي سود مي جويد، يكي از بزرگترين پروژه هاي سينمايي ايران است كه پس از اكران سينمايي در 20 قسمت 45 دقيقه اي از تلويزيون ايران پخش مي شود.
در فيلم بشارت منجي تغيير ظاهر مسيح نسبت به نمونه هاي غربي بحث انگيز است و تلاش كارگردان براي فلسطيني تر نشان دادن مسيح به نظر مي رسد.
اكثر برنامه ريزان جشنواره هاي خارجي، در همان ابتدا به اين نتيجه رسيدند كه اين فيلم به درد مخاطب آنها نمي خورد و سالن را پيش از اتمام فيلم ترك كردند.
در اين فيلم، عيسي، پسر خدا نيست و تنها آخرين پيامبر بني اسرائيل است كه آمده تا محمد-ص را بشارت دهد و به وسيله الله از تصليب نجات مي يابد و در شب شام آخر به آسمان ها مي رود و به عقيده طالب زاده يهودا اسخريوطي به دليل تشابه معجزه آساي چهره با مسيح به جاي او به صليب كشيده مي شود.
در بازار فيلم، اين فيلم با واكنش هاي مثبت و منفي زيادي روبه رو شد ولي نهايتا فروش خوبي داشت.
حبيب مكي پخش كننده شركت تينسل كرتين موشن پيكچرز از آفريقاي جنوبي گفت كه قصد دارد در سطح فيلم مصائب مسيح اين فيلم را به توزيعي گسترده  برساند.
طالب زاده مي گويد: اميدوارم اين فيلم منجر به ديالوگي ميان مؤمنان مسيحي و مؤمنان مسلمان شود.
او بسيار مشتاق تماشاي واكنش مخاطبان آمريكاي شمالي است و مي گويد: اين فراتر از يك فيلم است. من ماموريت داشتم اين اطلاعات را منتقل كنم. جمله اي كه درست شبيه گفته مل گيبسون است!

كوتاه تر از گزارش
نابغه 3 ساله
يك كودك 3 ساله عنوان جوانترين نابغه عصر حاضر را از آن خود كرد. ميخائيل علي الفباي عربي را بلد است و مي تواند با 4 عدد جمع و تفريق انجام دهد و اكنون در حال يادگيري عمل ضرب است. جالب است بدانيد كه مادر اين نابغه كوچك در سن 34 سالگي- سني كه براي باردار شدن خيلي مناسب نيست- او را به دنيا آورد. هنوز او به طور درست و كامل نمي تواند كلمات را بخواند و اين كار را به صورت دست و پا شكسته انجام مي دهد. ميزان  آي كيو او 137 است و از نابغه همسن انگليسي خود 2 عدد باهوشتر است.
يوتو درصدر جدول 
ترانه به تنهايي نمي  توني گروه يوتو درصدر جدول تك  آهنگ ها قرار گرفت. ترانه به تنهايي نمي توني از جديدترين آلبوم گروه يوتو در جدول بهترين ترانه ها، بالاتر از ترانه قلب چوبي الويس پريز لي قرار گرفت. ترانه مثل سربازهاي اسباب بازي اثر امينم به رده سوم جدول سقوط كرد. گروه يوتوهاي ايرلندي از پرطرفدارترين گروه هاي سبك راك هستند.
جوانان بلژيكي به چه فكر مي كنند
براساس آخرين پژوهشي كه توسط يك آژانس تبليغاتي بين المللي روي جوانان بلژيكي انجام گرفته، در بين 10 موضع برتري كه فكر آنها را شيفته ساخته تنها يك مورد آن از همين كشور است.
در اين پژوهش 600 جوان بلژيكي در مجموعه اي از 2 هزار و 200 جوان 18 تا 30 ساله كشورهاي جمهوري چك، فرانسه،آلمان، ايتاليا، روسيه، انگلستان، اسپانيا و سوئد مورد پرسش قرار گرفتند.
به نظر جوان هاي بلژيكي موتور جست وجوي گوگل محبوبترين فرآورده و پس از آن سايت MSN و تلفن هاي موبايل نوكيا قرار دارند.كوكاكولا در مقام چهارم و شركت مايكروسافت در رده پنجم اهميت است.
براساس اين گزارش سوپرماركت Colruyt در مقام هفتم و سپس فروشگاه سوئدي ايكه آ، سوپرماركت فرانسوي كارفور و لوازم بهداشتي آلماني نيو آ قرار دارند.
شيريني هاي بد آموز
خانمي در بلژيك از يك شيريني فروشي شكايت كرد. دليل شكايت اين زن نه به خاطر كم فروشي يا فروختن شيريني هاي مانده به مشتريان، بلكه به خاطر فروش شيريني هاي مستهجن بوده است. صاحب شيريني فروشي در گفت گو با يك روزنامه بلژيكي از اقدام خود دفاع كرد و گفت: مردم با ديدن اين شيريني ها مي  خندند و آنها را مي  خرند. اما خانم بلژيكي كه در همسايگي اين شيريني فروشي زندگي مي  كند بر اين عقيده است كه پشت ويترين گذاشتن شيريني هاي مستهجن آثار سوئي روي كودكان مي  گذارد.

دكه
بهانه آمريكا عليه سوريه 
030033.jpg
روزنامه لس آنجلس تايمز، عكس بزرگي را از مراسم خاكسپاري دوين برون، بسكتباليست جوان آمريكايي به چاپ رساند. پسرك 13 ساله، 2 هفته قبل در اثر شليك گلوله توسط مامور LAPD به قتل رسيد. صدها نفر با حضور در كليساي اي ام  اي در جنوب لس آنجلس، در مراسم خاكسپاري وي شركت كردند. در زير اين عكس هم با تيتر درشتي خبري در رابطه با ترور رفيق حريري درج شده است. آمريكا، سوريه را مظنون اين حادثه مي داند و سفير خود در سوريه را به واشنگتن احضار كرده است.
كشنده عليه كشنده 
030036.jpg
روزنامه تايم هندوستان، تيتر اول خود را به يك خبر علمي اختصاص داده است: كشنده، عليه كشنده؛ اچ آي وي ايدز درمانگر سرطان. دانشمندان آمريكايي موفق شدند با تزريق ويروس ضعيف شده ايدز به موش هاي آزمايشگاهي كه مبتلا به سرطان بودند، بيماري سرطان موش ها را درمان كنند. اين اولين بار است كه اين ويروس هولناك به يك دردي مي خورد. آن ديالوگ معروف را حتما يادتان هست كه مي گفت: فقط آهن مي تواند آهن را ببرد!

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |