دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۲
افق روشن زندگي
به نظر عاصمي وقتي به كسي اطمينان مي دهيم در صورت 30 سال تلاش صادقانه آينده او را تامين مي كنيم، وظيفه داريم اين پشتيباني را خوب انجام دهيم وگرنه سيستم اداري كشور لطمه  جبران ناپذير خواهد خورد، چرا كه كارمندان شاغل وضعيت بازنشسته امروز را حال و روز فرداي خود مي دانند
030015.jpg
عكس : بابك يوسفي 
هنوز پا به 30 سال نگذاشته است، اما مدير سازماني است كه خدمات آن را ميانسالان و افراد مسن دريافت مي كنند. جوانترين مدير يكي از سازمان هاي وابسته به شهرداري اين مساله را مشكلي بر سر راه خدمت رساني به قشر تحت پوشش سازمان خود و درك مشكلات آنان نمي داند. مي گويد كه تعامل با افراد در اين خدمت رساني هر مانعي را قابل رفع مي كند.
مهندس سعيد عاصمي، مديرعامل سازمان بازنشستگي شهرداري تهران بيش از 2 سال است كه مديريت اين سازمان را برعهده گرفته است و اين سازمان در يك سال و نيم گذشته شاهد تحولات بسياري در افزايش خدمات به بازنشستگان شهرداري و سازمان هاي وابسته به آن بوده است. اين سازمان كه از سال 1353 از سازمان بازنشستگي كشور جدا شده تنها در يك سال و نيم گذشته چه در بخش خدمات رفاهي و چه در بخش سرمايه گذاري و درآمدزايي وارد مرحله جديدي از حيات خود شده است. گفت وگوي شهرآرا با مدير جوان اين سازمان در همين رابطه است.
آقاي عاصمي! مشكل اصلي بازنشستگان شهرداري تهران را در چه بخش هايي مي بينيد، درماني، معيشتي يا ...؟
به جرات مي   توانم بگويم كه در حال حاضر بازنشسته هاي شهرداري تهران نسبت به ساير بازنشسته ها از نظر درماني و رفاهي از وضعيت بهتري برخوردارند، اما يك مشكل كلي گريبانگير بازنشسته هاست و تا حدودي شامل بازنشسته هاي شهرداري هم مي  شود و آن پايين بودن سطح حداقل حقوق است. در حال حاضر حداقل حقوق بازنشسته ها كه توسط دولت تعيين شده است، 106 هزار تومان است.
يعني چند درجه زيرخط فقر...؟
من اسم اين ميزان حقوق را خط مرگ مي گذارم. مشكل اينجاست كه تعداد زيادي از بازنشسته هاي ما حدود 60 درصد مشمول اين حقوق مي شوند. البته سازمان بازنشستگي شهرداري خدمات ديگري به بازنشسته ها ارايه مي دهد تا اين كمبودها را جبران كند.
سازمان بازنشستگي شهرداري از سال 53 تاكنون فعاليت هاي اقتصادي هم داشته است؟
سازمان در يك مقطع 7 يا 8 ساله فعاليت اقتصادي داشت اما در سالهاي اخير دوباره به يك سازمان صرفا اداري تبديل شد، تا اينكه در يكي، دو سال گذشته دوباره به فعاليت هاي اقتصادي روي آورد.
اولين وظيفه سازمان پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران براساس تصويب هيات دولت است. اما با توجه به حسن نظر شهردار، اعضاي شوراي شهر و معاونت مالي، اداري شهرداري به مسايل بازنشستگان شهرداري، توانسته ايم خدمات رفاهي بسيار خوبي به بازنشستگان ارايه دهيم. در حال حاضر هم ترتيبي داده ايم كه كاركنان شاغل در شهرداري تهران هم بتوانند با سپردن 6 درصد از حقوقشان به سازمان بازنشستگي در آينده از وام استفاده كنند.
فعاليت هاي اقتصادي سازمان در چه زمينه هايي است؟
فعاليت هاي اقتصادي در دو بخش ساختماني و شركت ها در حال انجام است. پيش از اين سازمان در بخش امور شركت ها چندان فعال نبود و تنها چند شركت غيرفعال در زيرمجموعه خود داشت. اما حدود 12 شركت به طور مستقيم و غيرمستقيم و 5 شركت بزرگ و فعال در زيرمجموعه سازمان بازنشستگي مشغول فعاليت هستند. بعضي از اين شركت ها زيرمجموعه شهرداري بوده و در گذشته زيان  ديده بوده اند، اما همگي سود آورند و مي توانند بازوي اقتصادي خوبي براي سازمان باشند. اين 5 شركت؛ شركت خدماتي اداري شهر، شركت خودرو سرويس شهر، شركت سرمايه گذاري شهر، شركت عمران و بهسازي ابوذر و شركت بيمه شهر هستند.
ظاهرا در سازمان معاونتي با عنوان معاونت سرمايه گذاري هم تعريف كرده ايد؟
در واقع 3 معاونت به معاونت هاي سازمان اضافه كرديم. تا پيش از سالهاي اخير سازمان فقط يك معاونت مالي و اداري داشت، اما امروز معاونت هاي فني و ساختماني، امور بازنشستگان و موظفين و سرمايه گذاري و اقتصادي هم به آن اضافه شده است. معاونت سرمايه گذاري پروژه هاي بسياري را به عهده گرفته است كه بعضي از آنها به شهرداري مربوط مي شود، اما در مجموع جهت گيري گزينش پروژه ها به سمت مشاركت در صنايع مرتبط با شهرداري است، براي مثال در حال حاضر سازمان، احداث اولين كارخانه توليد جداول مكانيزه را به عهده گرفته است، فعلا ماشين آلات كارخانه وارد شده است و در حال احداث آن هستيم. بايد توضيح دهم كه كل اين سرمايه گذاري ها توسط سازمان بازنشستگي انجام مي شود و درآمد آن به سازمان تعلق مي گيرد. يكي ديگر از فعاليت هاي اقتصادي مشاركت در پروژه هاي ساختماني است. بزرگترين پروژه اي كه در آن مشاركت داريم سرمايه گذاري بيش از 5 ميليارد تومان در ساخت پاركينگ طبقاتي و مجتمع هاي تجاري، فرهنگي، اداري آن است. هزينه ساخت اين پاركينگ  كه در محله گلابدره دربند ساخته مي شود به طور كامل به عهده ماست و زمين و مجوز آن هم به عهده شهرداري است. طرح ديگري كه در دست اقدام داريم، احداث كارخانه توليد آسفالت در شرق تهران است.
روشن است كه بهره برداري از درآمد اين سرمايه گذاري ها خدمت رساني به بازنشسته ها را متحول خواهد كرد، اما امروز چه خدمات جديدي به خدمات قبلي اضافه شده است؟
030021.jpg
در مجموع در يكي دو سال اخير در بخش هاي مختلف رفاهي خدمات جديدي ارايه كرده ايم.
شهردار تهران و سازمان بازنشستگي شهرداري به بازنشستگي به عنوان يك دوران ركود پس از دوران كار نگاه نمي كنند، بلكه اين دوران مي تواند به يك دوره شكوفايي مجدد تبديل شود
قبلا بن خريد كالا يك يا دو نوبت در سال، آن هم به صورت نامنظم به بازنشسته ها داده مي شد، اما امسال تا امروز 4 دوره بن به بازنشسته ها پرداخت شده است. تورهاي سياحتي سازمان تا پيش از اين بسيار كم بود و گاهي بازنشسته ها براي سفر با اين تورها چند سال در نوبت مي ماندند، اما امسال هم تعداد آن تورها بيشتر شده و هم كيفيت آنها بهتر شده است. نامه هايي به منازل بازنشسته هاي واجد شرايط فرستاديم تا براي ثبت نام مراجعه كنند كه اوايل امسال تور مشهد را برگزار كرديم و در حال حاضر هم تور سوريه را با امكانات بسيار مناسب هوايي و خدماتي برگزار مي كنيم. تور خارجي ما از هشتم آبان ميزبان بازنشسته هاست. علاوه بر اينها سبدهاي كالاي متعددي به در منازل بازنشستگان فرستاده ايم كه براي آنها بسيار غيرمنتظره بود. اسفندماه سال گذشته سبد كالاي شب عيد را همراه با يك كارت تبريك به منازل بازنشسته ها فرستاديم. ابتداي ماه رمضان امسال هم سبد خواربار كاملي را ارسال كرديم و در آخر شهريور ماه،  سبد كالاي تحصيلي اختصاص داده مي شود.
در روز ولات حضرت فاطمه س هدايايي به بازنشسته هاي زن شهرداري هديه مي كنيم و در روز جانباز هم چنين مراسمي براي جانبازان داريم. هدايايي به فرزندان بازنشستگان كه با معدل متوسط به بالا سال تحصيلي را تمام كنند داده مي شود و در قراري كه با بعضي دانشگا  ه ها گذاشته شده است بعضي از فرزندان واجد شرايط بازنشسته ها بدون آزمون وارد آن دانشگاه ها مي شوند. در پايان هر سال هم مراسمي با حضور بازنشسته هاي همان سال، شهردار تهران و اعضاي شورا برگزار مي شود و در آن مراسم از بازنشسته  هاي آن سال تقدير مي شود، علاوه بر اينها باتوجه شهردار و معاون  مالي، اداري ايشان ضيافت افطاري هم با حضور بازنشسته ها در ماه رمضان در سازمان بازنشستگي شهرداري تهران برگزار مي شود. تعاوني مسكن بازنشسته ها هم تا سطح كارمندان و بازنشسته هاي خود سازمان گسترده شده است. ساخت اولين پروژه هاي آن امسال در ماهدشت كرج با 50 واحد شروع شده و اوايل سال آينده تحويل داده مي شود. هدف ما اين است كه در سال آينده 500 واحد مسكوني ساخته شده تحويل دهيم.
در كنار اينها كارت هاي اعتباري براي بازنشستگان در نظر گرفتيم. به اين صورت كه با تعدادي از توليدكنندگان لوازم خانگي قراردادهايي منعقد كرديم تا براي خريد كالا تا سقف 2 ميليون ريال اعتبار به بازنشستگان داده شود. براي اين منظور كارت هاي اعتباري در نظر گرفتيم و در نظرداريم تا تعداد فروشگا هاي معتبر و كارخانه هاي توليدي طرف قرارداد را افزايش دهيم، به طوري كه بازنشسته ها بتوانند تمامي مايحتاج خود را از نزديك ترين فروشگاه تهيه كنند.
همانطور كه گفتيد بعضي از بازنشسته ها از حداقل حقوق برخوردارند و حقوقشان كفاف مخارج شان را نمي دهد، اما احتمالا بعضي ديگر هم كه در سطوح مديريت اشتغال داشته اند نيازي به كمك ها و حقوق ماهيانه سازمان ندارند. براي ارتباط دادن اين دو به هم برنامه اي داريد؟
برنامه ما در اين مورد در حال حاضر عملي شده است. بعضي از بازنشستگان بارها نامه نوشتند كه حقوق خود را نياز ندارند يا يارانه شورا را نمي خواهند. عده اي هم خودشان پيشنهاد مي دهند كه حقوقشان توسط سازمان در هر راهي كه سازمان صلاح مي داند هزينه شود. به همين دليل صندوقي ايجاد كرديم كه كمك هاي شهرداري و بازنشسته ها در آن جمع شود و به بازنشسته هاي نيازمند پرداخت شود. مراحل ثبت اين صندوق انجام شده است. ضمن اينكه همه افراد شاغل در اين صندوق بدون هيچگونه چشمداشت مالي و حقوق دريافتي در آن كار مي كنند.
آقاي عاصمي! بسياري از بازنشسته ها نيروهايي هستند كه هنوز ظرفيت انجام كار را دارند. ضمن اينكه طي دوران خدمت در شهرداري سرشار از تجربه و آموخته هاي علمي و تجربي هستند. آيا سازمان برنامه اي براي استفاده از اين تجربيات و دانش اندوزي ها دارد؟
البته اين مساله در سطح كل كشور قابل بررسي است، در سطح شهرداري تهران هم به صورت خاص قابل تامل است. بازنشستگان شهرداري تهران اكثرا كارمندان و كارشناسان هستند و به همين دليل در دوره اشتغال بيشتر از دانش و تجربه شان استفاده كرده  اند تا از نيروي جسماني شان. بنابراين در زمان بازنشستگي بهره آنها بيشتر مي شود. ما هم براي استفاده از اين نيروي عظيم با تجربه، از كانون بازنشستگان شهرداري تهران كه نماينده رسمي بازنشستگان است خواستيم اطلاعاتي از بازنشسته ها كسب كند تا بتوانيم بازنشسته ها را در قالب انجمن هاي تخصصي، مثل انجمن ترافيك، پارك ها و فضاي سبز، آتش نشاني و ... تقسيم بندي كرده و در فعاليت هاي آموزشي و مشاوره اي از آنها استفاده كنيم. مشكل ما در انجام اين كار تنها نداشتن اطلاعات كافي از بازنشستگان است. در صورتي كه اين كار به طور كامل انجام شود مي توانيم خدمات بازنشسته ها را نه تنها به شهرداري كه به تمامي مراكزي كه نياز دارند ارايه بدهيم.
لازم است توضيح دهيم كه شهردار تهران و سازمان بازنشستگي شهرداري به بازنشستگي به عنوان يك دوران ركود پس از دوران كار نگاه نمي كنند، بلكه اين دوران مي تواند به يك دوره شكوفايي مجدد تبديل شود. به همين دليل هم شهردار تهران پيشنهاد كرده است تا واژه بازنشستگي از فرهنگ و ادبيات، حذف شود و واژه د يگري  كه در شان مقام اين قشر باشد جايگزين شود.
ما در تجليل جايگاه بازنشسته ها تلاش كرده ايم كه دست كم در سازمان خودمان رفتاري هم شان اين قشر با آنها داشته باشيم. تصميم داريم مكاني را به عنوان سالن اجتماعات در اختيار بازنشستگان بگذاريم تا از آن به بعد بازنشسته اي كه براي انجام امور جاري و اداري به سازمان مراجعه مي كند در اتاق ها و پله ها سرگردان نشود و درخواست خود را مستقيما در آن سالن به كارمند ما ارايه دهد، بعد از آن وظيفه ماست كه تمام تشريفات اداري را انجام بدهيم. در ضمن ما هر ماه به يك نفر از كارمندان، به عنوان كارمند نمونه هديه اي مي دهيم و يكي از شاخصه هاي اين انتخاب نحوه برخورد كارمندان با بازنشسته ها است.
مدير سازمان بازنشستگي به نكته اي اشاره مي كند كه براي لحظه اي همه ما را به فكر فرو مي برد. به نظر او هر چه امروز به بازنشسته هاي سازمان هاي مختلف مي گذرد، مستقيما روي راندمان كار كارمندان شاغل در ادارات موثر است، مي تواند كارمندان را به انحراف و فساد مالي اداري بكشاند يا بر عكس از آنها انسان هايي درستكار و فعال بسازد.

۱۲ و 13 اسفند ماه برگزار مي شود
همايش اقدامات زيست محيطي 
030018.jpg
اقدامات زيست محيطي در بخش هاي مختلف توسط واحدهاي صنعتي، معدني و سازمان هاي حمايت كننده صنعت در همايشي با عنوان اقدامات و دستاوردهاي زيست محيطي بخش صنعت مورد بررسي قرار مي گيرد.
مديريت پسماندهاي صنعتي، اجراي استانداردهاي آلايندگي محصول، كاهش آلايندگي در معادن و صنايع معدني، استقرار سيستم مديريت زيست محيطي، آخرين دستاوردهاي تصفيه فاضلاب صنعتي، جايگزيني خودروهاي فرسوده و دستيابي به توسعه پايدار در بخش صنعت از جمله محورهاي مورد بررسي در اين همايش است كه از سوي مهندس شاهين محمد نژاد، دبير همايش و مدير كل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن اعلام شده است.
وي در توضيح برنامه هاي اين همايش گفت: علاوه بر ارايه موفقيت هاي كسب شده، يكي از اهداف همايش، ارايه اقدامات و دستاوردهاي زيست محيطي در بخش صنعت در حوزه محيط زيست است كه با موفقيت همراه نبوده و مشكلات جديدي را براي اين بخش ايجاد كرده است.
محمد نژاد در مورد اهميت طرح اين موضوعات در بخش صنعت گفت: شناسايي روش ها و موفق نبودن در اجراي پروژه ها سبب پيشگيري از وقوع مجدد اين مشكلات در ساير بخش ها مي شود. همايش اقدامات و دستاوردهاي زيست محيطي بخش صنعت با تحليل استراتژي زيست محيطي بخش صنعت و معدن، راه هاي اجرايي شدن دستيابي به توسعه پايدار را مورد بحث و بررسي قرار مي دهد.
به همين دليل در اين همايش به مشاركت فعال واحدهاي مختلف صنعتي و معدني، شركت هاي نظارت و بازرسي و وزارتخانه هاي صنعتي مرتبط توجه ويژه اي شده است. اين همايش روزهاي 12 و 13 اسفند ماه با همكاري دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن، سازمان حفاظت محيط زيست، دانشگاه محيط زيست و دانشگاه تهران برگزار مي شود.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |