چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۰
رضا رشيدي مديرعامل شركت ارتباطات ديتا وعده داد
سال آينده شبكه بانكي قطع نمي شود
يكي از دلايل عدم رواج پول الكترونيك در ايران، خدمات پايين مخابراتي است كه مفهوم زمان در آن هنوز چندان جدي گرفته نمي شود
029886.jpg
عكس : هادي مختاريان 
درست همان زماني كه بيل گيتس به اينترنت از راه هوا فكر مي كند، رضا رشيدي مديرعامل ديتا از اينكه چرا برخي مديران زيردستش با يكي از خبرگزاري هاي داخلي كه به قول وي مريض است مصاحبه كرده اند، ناراحت است. فاصله ها شايد خيلي هم زياد نباشد...
خدمات مدرن پولي همچون پول الكترونيك، سايت هاي خريد و فروش اينترنتي فروشگاه هاي مجازي ، ارتباط آنلاين شبكه بانكي و ... همگي بر مفهوم زمان تاكيد دارند، مفهومي كه با عقب مانده بودن سرويس هاي ارتباطاتي، قابل ارايه نخواهد بود. براي ارزيابي وضعيت كشورمان در اين زمينه به سراغ رضا رشيدي مديرعامل شركت ارتباطات ديتا كه زيرنظر وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات فعاليت مي كند، رفتيم. شايد اگر مي توانستيم متن ويرايش نشده اظهارات وي را منتشر كنيم، شما بهتر مي فهميديد، مشكل كار در كجاست.

در شركت ارتباطات ديتا چه كارهايي مي كنيد؟
ما روي شبكه انتقال داده ها و در واقع شبكه ديتاي ملي كشور كار مي كنيم. با وجودي كه در وزارت ارتباطات شركت هاي استاني داريم، سعي كرده ايم داخل استان ها فقط كارهاي اجرايي صورت بگيرد، ولي در سطح كلان، كار ما توسعه مهندسي شبكه ديتا، كارهاي استراتژي و كارهاي اساسي است.
در برنامه توسعه سوم حدود 4 هزار تا 4 هزار و 500 پورت۲۵ X داشتيم و پورت هاي جديدHTXL خيلي راه اندازي نشده بود. در برنامه 5ساله چهارم سعي داريم تعداد اين پورت ها را افزايش بدهيم.
يعني همان پورت هايي كه شبكه بين بانك ها از آن استفاده مي كنند؟
نظر بانك هاي كشور اين است كه مي  گويند چون مخابرات به ما سرويس نداده ما هم نمي    توانيم پول الكترونيك را راه اندازي كنيم. ما نيز عزممان را جزم كرده ايم تا به تمامي بانك ها سرويس بدهيم و تا حالا از ميان حدود 17 هزار شعبه بانك دولتي و خصوصي، يكهزار شعبه بانك ملت، بيشتر از 600 شعبه بانك مسكن و حدود 700 شعبه بانك رفاه به شبكه ديتا وصل شده اند.
بانك هاي ديگر به مرور دارند سرويس مي گيرند. تمامي بانك هايي كه تاكنون از شبكه ما استفاده كرده اند، كاملا راضي هستند و مي گويند كه در شبكه ما زير 2ثانيه سرويس مي گيرند، در حالي كه با سرويس هاي ديگر بالاي 20 تا 30 ثانيه و بعضا هم سرويس دهي به دقيقه ختم مي شود.
چطور به رقم 2ثانيه رسيده ايد؟
در كل كشور فيبر نوري كشيده ايم و در تمام شهرهاي بزرگمان هم فيبر نوري هست. برنامه داريم كه حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه، 32هزار كيلومتر فيبر نوري در كشور راه اندازي شود و تجهيزات روي آن سوار شود. بعد از اين مدت ما شبكه اي خواهيم داشت كه به ازاي هر تغيير باندي، مشكل پيدا نمي    كند. يعني هركس در هر كجا سرويس از ما خواست، مي توانيم پهناي باند لازم را به او بدهيم. در حال حاضر هم روي اين تجهيزات زيرساخت، تجهيزات ديتا گذاشته ايم.
و همه اين كارها را هم بدون مشاركت بخش خصوصي انجام مي دهيد؟
شبكه ديتاي ما 3 لايه دارد. لايه وسط يا هسته و لايه دوم، لايه هايي هستند كه در ايران فقط در اختيار شركت ديتا است و كار اصلي ما نيز روي اين دولايه است. لايه سوم هم تا به حال در دست ما بود ولي با توجه به حضور بخش هاي خصوصي، از مهرماه سال گذشته به 13 شركت خصوصي مجوز اينترنت پرسرعت داده ايم تا شركت ها و مصرف كنندگان خانگي بتوانند با استفاده از تجهيزات ADSL از 400 كيلوبيت بر ثانيه تا 2مگابيت بر ثانيه استفاده كنند و به شبكه ديتا وصل شوند.
نقش شبكه ديتا، ايجاد زيرساخت هاي ارتباطي شبكه ملي ديتا است. به مردم و شركت هاي خصوصي تسهيلات مي دهد. پهناي باند مي دهد و آنها را به سمت و سويي هدايت مي كند كه وقتي اطلاعاتي را رد و بدل مي كنند، هم ايمن باشد و هم به موقع اطلاعات با سرعت بالا به دست مصرف كننده برسد.
آيا شبكه قطعي هم دارد؟
بله، در حال حاضر مشكلاتي در شبكه داريم كه به دليل كامل نشدن تجهيزات روي فيبرهاي نوري است. به همين دليل بعضا در شبكه قطعي هم داريم. اما اميدواريم تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده، شبكه به طور كامل تجهيز شود، چون در چندجا كلوپ هاي مختلف داريم، اگر هم جايي يك خط قطع شود، جاي ديگري هست كه پشتيباني كند. با اين حال سعي كرده ايم قطعي را به حداقل برسانيم.
بحث قطعي دو قسمت است: داخل شهرها و بين شهرها. در داخل شهرها چون شبكه فيبر و تجهيز اتمان كامل است تقريبا قطعي نداريم، ولي بين شهرها را منكر آن نمي شويم. تا اندازه اي قطعي داريم ولي سعي داريم آن را به حداقل برسانيم. هر چند الان هم قطعي ها به صورتي است كه اصلا كسي متوجه نمي شود.
در سطح بين المللي هم يك مسير داريم كه از جاسك به امارات است. روي آن 026 MG ترافيك است. درصدد هستيم كه تا قبل از پايان سال، 4مسير ديگر را از مسير جاسك و بازرگان به تركيه ايجاد كنيم مسيرهاي ديگري را هم داريم چك مي كنيم، تا تعداد كشورهايي كه از آنها خارج مي شويم بيشتر شود، ولي خوشبختانه در يك سال گذشته در كل مسير قطعي نداشته ايم.
ماهواره را هم از سروش مي گيريم چون سروش باند بالايي دارد، با اين كار صرفه جويي ارزي مي شود. به سروش گفته ايم كه مجاز نيست به ISP ها و ICP ها خدمات بدهد و بايد اين خدمات را به ما عرضه كند. الان هم داريم روي شبكه از آن استفاده مي كنيم.
در بحث بين الملل، برنامه ما اين است كه فيبر نوري را توسعه بدهيم.
الان با وجود حدود۷۰۰ ISP و 30 ICP، آنها از روي ماهواره، پهناي باند مي گيرند كه بايد به ازاي هر يك MG از 1200 تا 2500 دلار بپردازند.
در صورتي كه وقتي روي فيبر مي رويم اين رقم را مي توانيم به 300 تا 400 دلار برسانيم كه يك صرفه جويي ارزي است. علاوه بر اينكه روي فيبر، هم سرعت بيشتر است و هم امنيت.
فكر نمي كنيد اگر قرار باشد كه شبكه حتي يك درصد هم احتمال قطعي داشته باشد، سهولت بهره مند شدن از پول الكترونيك از بين برود؟
در بحث پول الكترونيك، اگر بانك هايي كه به شبكه ما وصل هستند از يك مسير وصل شوند، اين يك مسير را هر كاري بكني نمي تواني بگويي كه اصلا قطعي نخواهد داشت. وقتي مي خواهيم تجارت الكترونيك در كشور پا بگيرد و پول الكترونيك رايج شود، بانك ديگر نبايد فقط از يك مسير به ما وصل شود. بايد از حداقل دو مسير باشد. مسير سوم هم مي تواند به عنوان Backup ، ماهواره باشد. معمولا از ماهواره براي مسيرهاي Backup استفاده مي شود تا اگر مسير اول و دوم مشكل پيدا كرد جايگزين شود.
بانك هايي كه مراجعان زيادي دارند و كارشان زياد است، مي توانند 2 مسير زميني در كنار ماهواره داشته باشند و مسيرهايي كه مراجعه كننده زيادي ندارند و حجم كارشان كم است يك مسير به اضافه ماهواره يا دو مسير بدون ماهواره داشته باشند.
ما در شبكه ديتا و شبكه زير ساخت داريم كاري مي كنيم كه ظرف 3، 4 ماه آتي، اصلا جايي قطعي نداشته باشيم و بانك هاي رزرو مختلفي داشته باشيم تا اگر هم يك زماني فيبر به خاطر توسعه راه ها يا مشكلاتي از اين قبيل قطع شد، اين قطعي را هيچ كس متوجه نشود. از ارديبهشت ماه كيفيت شبكه به حد اعلاي خود خواهد رسيد.
ظاهرا شما اصرار داريد كه فعاليت هاي كليدي خدمات اينترنت در اختيار شما باشد و بخش خصوصي در اين زمينه هيچ فعاليتي نكند.
نه! اصلا اين طور نيستICP.ها يك دروازه بين المللي هستند كه پهناي باند برايISP ها ايجاد مي كنند وISPها هم اينترنت را به مردم مي دهند. ما با مردم در رابطه با اينترنت اصلا وصل نيستيم و به جز تعدادي كارمندان خودمان كه سرويس اينترنت را از طريق ما مي گيرند، با هيچ فردي قرارداد نداريم كه اينترنت بدهيم. اصولا اين وظيفهISPها است كه اينترنت را در اختيار مردم بگذارند. الان پهناي باند، نزديك به 007MG آن را ما مي دهيم و حول و حوش 003 MG راICPها. كار اصلي ما روي STMI و فيبرنوري است كه با توسعه آن، قيمت پهناي باند كاهش پيدا مي كند و با كاهش قيمت پهناي باند، سرويس ارزانتري از طرف ISP ها در اختيار مردم قرار مي گيرد و همچنين كيفيت هم بهتر مي شود. در ضمن بحث فيبرنوري، در قانون آمده كه بايد در انحصار دولت بماند. زيرساخت ها و پيش ساخت هاي ارتباطي بايد در اختيار دولت باشد و سرويس دهي به مردم و مشتركان در دست بخش خصوصي.
ما به هر كسي كه بخواهد مجوز ISP بگيرد، مجوز مي دهيم، ولي اين كار يك سيكلي دارد.
يك مداركي كه بايد بدهند تا مجوز بگيرند. يك سري قابليت هايي هم بايد داشته باشند. بعد از اينكه مجوز گرفتند هم بايد بدانند به چه نحوه اي كار كنند تا بتوانند سرويس درستي را به دست مردم بدهند.
خدمات host هم مي دهيد؟
ما پروژه اي را در دست اقدام داريم به نام شارع 2 كه طرح اين پروژه آماده است. البته اين پروژه يك پروژه بزرگ و قوي و ملي نيست.
ما براي اينكه hosting ملي در كشور ايجاد كنيم، فراخواني از سوي وزارتخانه گذاشتيم كه به دليل استقبال زياد، تمديد شد. در اين پروژه قرار است كه بخش هاي خصوصي بيايند و سرمايه گذاري كنند. در واقع قرار است 3تا IDC يا Data center در ايران داشته باشيم.
Data center به لحاظ ساختماني بايد محكم و قوي باشد، فيبر نوري و ارتباطات از چند طرف بيايد. خود ساختمان آنجا هم بايد امنيتش حفظ شود. از نظر سخت افزاري و نرم افزاري بايد به خوبي حفاظت شود. براي يك چنين كاري حداقل بايد 6 تا 10 ميليارد تومان هزينه بشود. چون اين سرمايه گذاري تا به حال در كشور نشده و يك جاي مطمئن و محكمي وجود ندارد، بسياري از سايت ها هك مي شود.
وزارتخانه هم براي حمايت از اين طرح شكل گيري IDC ، 2 سال ارتباط مجاني مي دهد. در حال حاضر به دنبال اين هستيم كه جاهاي دولتي را بياوريم و hosting و e - mail هايشان را در واقع از اينجا بدهيم. مي توانيم حدود 100هزار e- mail به فارسي و انگليسي را بدهيم و قابل توسعه تا يك ميليون e - mail هم است. تمام اين خدمات براي بخش هاي دولتي است و به بخش خصوصي تعلق نمي گيرد. حسن اين طرح اين است كه ديگر اين e - mail ها نمي رود آمريكا و برگردد.

شركت ارتباطات ديتا
از سال گذشته كه نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات تغيير يافت، يكسري وظايف هم تغيير كرد. قرار شد در داخل وزارتخانه تغيير ساختارهايي بين معاونت هاي مختلف و شركت هاي زيرمجموعه انجام بگيرد. قبلا شركت مخابرات ايران، كار ديتا، تلفن ثابت و موبايل را خودش انجام مي داد و هر كدام از اينها به صورت معاونت يا اموري زيرنظر شركت مخابرات ايران بود. قبل آن استان ها يك اداره كل زيرنظر شركت مخابرات بودند. از حدود 8-7 سال پيش استان ها يك شركت مستقل شدند تا كارهاي تلفن ثابت و بسياري كارهاي ديگر در داخل استان انجام شود. شركت مخابرات ايران در كنار 28 شركت استاني فعاليت مي كرد كه بعدا به 30 شركت افزايش داده شد.
با تغيير ساختار، برخي فعاليت ها مثل موبايل، ديتا و زيرساخت هاي ارتباطي كشور جدا شد تا به عنوان يك شركت انجام فعاليت كنند كه از اسفندسال گذشته اين طرح آغاز شد و شركت ارتباطات ديتا شروع به فعاليت كرد، ولي چون اساسنامه آن توسط شوراي نگهبان تاييد نشده بود، از شهريور ماه گذشته آغاز به فعاليت رسمي كرد.
رضا رشيدي ، مديرعامل شركت ارتباطات ديتا، ليسانس الكترونيك و مخابرات و فوق ليسانس مديريت دولتي دارد. او از سال 62 وارد مخابرات شده و تا سال 67 با سمت كارشناس در اين وزارتخانه فعاليت كرده است و پس از گذراندن 2دوره سوئيچينگ ديجيتال در كشور آلمان از سال 68 به رياست اداره نرم افزار منصوب شده است.
پس از آن نيز از سال 70 مديركل طرح و مهندسي شبكه تلفن ثابت كشور بوده و سپس از سال 74 تا 76 معاون مديرعامل مخابرات ايران در حوزه توسعه و مهندسي و برنامه ريزي بوده است و بعد، از بهمن 82 با حفظ سمت، سرپرست امور ديتا شد و از اواخر اسفند 82 مديرعامل و عضو هيات مديره شركت ارتباطات ديتا است. از ديگر مشاغل وي اطلاعي در دست نيست.

فروشگاه
قيمت انواع ميوه، صيفي و فرنگي جات
در ميدان مركزي ميوه و تره بار تهران
قيمت به تومان
شرح كالا
۷۰۰
سيب قرمز لبناني سوپر
۵۰۰
سيب قرمز لبناني درجه يك 
۴۰۰
سيب قرمز لبناني درجه دو
۷۰۰
سيب زرد سوپر
۶۰۰
سيب زرد درجه يك 
۴۰۰
سيب زرد درجه دو
۹۰۰
به مرغوب 
۸۰۰
به درجه يك 
۷۰۰
به درجه دو
۷۰۰
انار درجه يك 
۶۰۰
انار درجه دو
۵۰۰
انار درجه سه 
۶۰۰
پرتقال تامپسون كوهستاني سوپر
۵۵۰
پرتقال تامپسون كوهستاني درجه يك 
۴۵۰
پرتقال تامپسون كوهستاني درجه دو
۴۰۰
پرتقال رسمي جنوب درجه يك 
۳۰۰
پرتقال رسمي جنوب درجه دو
۲۵۰
پرتقال رسمي جنوب درجه سه 
۵۰۰
پرتقال تامپسون شمال درجه يك 
۴۰۰
پرتقال تامپسون شمال درجه دو
۴۵۰-350
پرتقال بيروتي 
۳۰۰
پرتقال رسمي شمال درجه يك 
۲۵۰
پرتقال رسمي شمال درجه دو
۵۰۰-400
پرتقال تامپسون شمال خوني 
۵۰۰
نارنگي رسمي جنوب درجه يك 
۴۰۰
نارنگي رسمي جنوب درجه دو
۸۰۰-700
نارنگي پاكستاني 
۷۰۰
نارنگي بندري دو رج 
۶۰۰
نارنگي بندري سه رج 
۵۰۰
نارنگي بندري چهار رج 
۴۰۰-350
نارنگي تخم پاكستاني 
۲۸۰-250
ليمو شيرين جنوب 
۲۵۰-200
ليموترش سنگي جنوب 
۲۵۰-200
گريپ فوروت تو سفيد
۲۸۰-220
گريپ فوروت تو سرخ 
۱۲۰-100
نارنج 
۷۰۰
كيوي  هاي واي، درجه يك 
۶۰۰
كيوي  هاي واي، درجه دو
۵۵۰-500
كيوي معمولي 
۹۰۰-650
موز
۴۳۰
خيار گلخانه اي سوپر
۴۰۰-300
خيار معمولي 
۲۵۰-200
گوجه فرنگي 
۱۵۰-130
پياز قرمز تبريز
۱۵۰-140
پياز سفيد اصفهان 
۱۰۰
سيب زميني درجه يك 
۸۰
سيب زميني درجه دو
۱۴۰
هويج فرنگي درجه يك 
۱۰۰
هويج فرنگي درجه دو
۲۸۰-250
كدود مسمايي خورشتي
۲۵۰-200
بادمجان بندري 
۵۰۰
لوبياي سبز
۴۵۰-400
فلفل دلمه اي 
۵۵۰-500
فلفل ريز شيرين 
۱۸۰-150
شلغم 
۱۲۰-100
شفندر بشر
۱۲۰-100
كدو حلوايي 
۶۵۰-500
سيرخشك درجه يك 
۱۵۰-100
كاهو رسمي 
۳۰۰-200
كاهو سالادي 
۱۳۰-120
كلم سفيد
۱۱۰-90
كلم قرمز
۱۳۰-100
گل كلم 
۱۸۰
انواع سبزي جور
۱۶۰-150
كرفس 

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |