چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۳
ملت ساختگي( بخش پاياني )
تكيه بر باد
هزاران فلسطيني آواره كه در اردوگاههاي كشورهاي عرب همسايه اسرائيل در بدترين شرايط زندگي مي كردند خود به عاملي براي بي ثباتي دولتهاي عربي تبديل شدند و سركوب آنان براي بعضي از كشورها همانند اردن اولويت بيشتري از مبارزه با اسرائيل پيدا كرد
009705.jpg
عباس لقماني
كشورهاي عرب همسايه فلسطين هرچند كه در كلام از فلسطينيان پشتيباني مي كردند ولي در عمل آن قدر به كشورهاي استعماري وابسته بودند كه اميدي به كمك آنها براي جلوگيري از مهاجرت يهوديان به فلسطين نبود ولي افكار عمومي عربها به شدت در حال غليان بود.
در چنين فضايي در نوامبر سال ۱۹۴۷ سازمان ملل در قطعنامه شماره ۱۸۱ خود تقسيم فلسطين به دو سرزمين يهودي و فلسطيني را تصويب كرد.
اين قطعنامه در حقيقت جوابگوي وجدان شرمگين اروپاييان بود كه خود باعث كشتار يهوديان بودند.
آنان با تصويب اين قطعنامه در صدد سرپوش گذاردن بر جناياتي بودند كه در طول سالهاي جنگ دوم جهاني مسبب آن شده بودند. كساني كه براي يهوديان دل مي سوزانيدند حتي هنگام فرار آنان از آلمان هيتلري به آنان اجازه ورود به كشورشان را نمي دادند.
با تقسيم فلسطين به يكباره اعراب در اقليت قرار مي گرفتند و در سرزميني كه قرار بود دولت صهيونيستي پا بگيرد در برابر ۵۲۰ هزار يهودي ۳۵۰ هزار عرب زندگي مي كردند. در اين تقسيم پنجاه و پنج درصد از سرزمين فلسطين به يهوديان واگذار شد.
روز پس از اين تصميم سازمان ملل، جنگ واقعي در فلسطين آغاز شد. صهيونيستهاي لجام گسيخته با حمله به دهكده هاي عرب نشين دست به جنايتهايي زدند كه در تاريخ بي همتا بود.
با خروج انگليسيها در چهاردهم ماه مه ۱۹۴۸ هيچ چيز ديگر جلودار نيروهاي جنايتكار صهيونيستي نبود.
در دهكده هاي عربي، زنان، كودكان، پير و جوان آماج حمله صهيونيستها بودند و به عنوان مثال در نهم آوريل ۱۹۴۸ در دهكده ديرياسين نزديك بيت المقدس تمام افراد به دست تروريستهاي صهيونيستي گروه مناخين بگين قتل عام شدند.
مردان اين دهكده را ابتدا سوار بر كاميونهاي روباز كردند و در بيت المقدس گرداندند سپس آنان را به دهكده بازگردانده و تيرباران كردند.
آنان حتي پا را از اين هم فراتر نهادند و تمام دارايي دهكده را غارت كردند و طلاي زنان و كودكان را پيش از قتل جمع كردند.
هرگز معلوم نشد كه چه تعداد در اين جنايت كشته شدند. صهيونيستها درس آدم كشي را بهتر از سربازان و نگهبانان اردوگاههاي آشويتس و داخائو آموخته بودند.
جامعه عرب پس از تصويب اين قطعنامه اعلام كرد كه به كمك برادران عرب فلسطيني خواهد شتافت. ولي نخستين درگيري نظامي به شكست اعراب انجاميد و اين شكست سرآغاز شكستهاي ديگري در آينده شد.
009702.jpg
در جبهه كلامي مانند هميشه اعراب به پيش مي تاختند ولي نيروهاي نظامي آنان قلع و قمع مي شد.
آنچه در اين درگيريها مطرح نبود فلسطينيان بود. همان گونه كه اكنون نيز بين برادران عرب در مورد فلسطين نيز صدق مي كند، تهديد كلامي و عدم اقدام عملي.
به عنوان مثال ملك عبدالله سلطان اردن پيش از شروع درگيري با يهوديان در تماس بود و چندان مخالفتي با تقسيم فلسطين نداشت.
كلدا ماير كه چندي نيز نخست وزير اسرائيل بود خود با پوشيدن لباس عربي به امان رفت و با ملك عبدالله گفت وگو كرد.
هنگامي كه در ژانويه سال ۱۹۴۹ پيمان آتش بس به امضا رسيد، كشوري ايجاد شده بود كه بايد سالها به كانون درگيري و نفاق در منطقه تبديل مي شد.
نطفه سرزميني نهاده شد كه در تولد آنان اعراب نيز بي گناه نبودند. پس از شكست اعراب هفتاد و هفت درصد سرزمين فلسطين به تصرف صهيونيستها درآمده بود.
هفتصد هزار فلسطيني آواره شدند و صهيونيستها حتي پا را فراتر از اين نيز نهادند و گروه تروريستي «لهي» به سر كردگي اسحق شامير، نماينده سازمان ملل در امور پناهندگان گراف برنادوت سوئدي را كه درصدد كمك به فلسطينيان بود در هفدهم سپتامبر ۱۹۴۸ به عنوان خيانتكار به اسرائيل به قتل رساند.
صهيونيستها با كمك دوستان آمريكايي و اروپايي خود همچون حيوانات لجام گيسخته در فلسطين دست به هر اقدام جنايتكارانه مي زدند و اعراب ايستاده در كنار و سخنگو مانند هميشه هيچ اقدامي نمي كردند.
فاجعه ديگري نيز در راه بود. هزاران فلسطيني آواره كه در اردوگاههاي كشورهاي عرب همسايه در بدترين شرايط زندگي مي كردند خود به عاملي براي بي ثباتي دولتهاي عربي تبديل شدند و سركوب آنان براي بعضي از كشورها همانند اردن اولويت بيشتري از مبارزه با اسرائيل پيدا كرد.
جنگ ژوئن سال ۱۹۶۷ و اشغال تمام فلسطين توسط صهيونيستها ولي فلسطينيان را واداشت كه مبارزه ديگري را براي رهايي سرزمينشان آغاز كنند.
هنگامي كه در روز پنجم اين جنگ نيروهاي اسرائيلي كه از كمكهاي آمريكائيان نيز برخوردار بودند به نزديكي كانال سوئز رسيدند، بلندگوهاي اعراب و در صدر آنها صوت العرب از قاهره دم از پيروزي اعراب مي زد.
صوت العرب در شامگاه روز پنجم جنگ ادعا مي كرد كه لشگرهاي عربي چراغهاي شهر تل آويو را مي بينند و در بين شعارهاي ملي آهنگهايي از ام كلثوم خواننده مصري را پخش مي كرد.
پس از شكست عرب ها و تصرف قسمت شرقي بيت المقدس، بلندي هاي جولان و صحراي سينا توسط اسرائيل، فلسطينيان دريافتند كه تكيه به برادران عرب تكيه بر باد است. جنبش فلسطيني ولي در كشاكش سالهاي بعد پيروزيها و شكستهايي را تجربه كرد كه با شكست اكتبر ۱۹۷۳ اعراب پس از پيروزي اوليه، فلسطينيان را به نيرويي كه صهيونيستها نيز بايد آن را به رسميت مي شناختند تبديل كرد. بررسي اوضاع فلسطين را به آينده وامي گذاريم.

سايه روشن سياست
عراق پس از انتخابات
خبرگزاري  فرانسه  در خصوص  انتخابات  عراق  و مبارزه  با شورشيان  اين  كشور در گزارشي  به  قلم  ند پاركر نوشت : سياستمداران  عراق  منتظرند با شمارش  آرا به  مبارزه  قاطعانه  خود با شورشيان  جنبه  قانوني  دهند. بخشي  از جامعه  سني هاي  عراق  شورشيان  را تحريك  مي كنند تا با توسل  به  اسلحه  با روند سياسي  اين  كشور مخالفت كنند.
اياد علاوي  نخست  وزير عراق  در گفتگو با خبرنگاران  در بغداد اعلام كرد كه  اين  انتخابات  پيروزي  بزرگي  در برابر تروريسم  بود. او يك  روز پس  از اولين  انتخابات  چند حزبي  عراق  كه  پس  از سال ۱۹۵۳ برگزار شد و ۶۰درصد واجدين  شرايط در آن شركت  كردند اعلام كرد تروريستها شكست  خوردند.
شيعيان  عراق  براي  انتخاب  ۲۷۵  نفر از اعضاي  مجمع  ملي عراق  و شوراي  منطقه اي  به  طور گسترده اي  در انتخابات  شركت  كردند. كردهاي  اين  كشور نيز براي  انتخاب  ۱۱۱ نفر از اعضاي  مجلس  منطقه  خودمختار خود به  طور وسيعي  در انتخابات  شركت  كردند.
بر خلاف  تحريم  و تهديداتي  كه  گروههاي  مسلح  از جمله  گروه  ابومصعب  زرقاوي  در خصوص  انتخابات  كرده  بودند تعداد كثيري  از سني ها نيز در اين  انتخابات  شركت  كردند. حملاتي  هم  كه  در روز انتخابات انجام  شد و در آن ۳۶ نفر كشته  شدند نتوانست  خللي  در انتخابات  اين  كشور وارد كند كه  تحت  تدابير شديد امنيتي  برگزار شد.
بر اساس  ارزيابي هاي  كميسيون  انتخابات  تعداد رأي دهندگان  در استانهاي  سني  نشين  شمال  بغداد، شامل  استانهاي  صلاح الدين ، دياله  و حتي  نينوا به  مركزيت  موصل  كه  صحنه  خشونتهاي  پي  در پي  است  فراتر از پيش  بيني ها بود. حاجم  الحسني  وزير سني  صنايع  عراق  اعلام  كرد از زياد بودن  رأي دهندگان در اين  استان ها شگفت  زده  است . او گفت  ما تصور نمي كرديم  در اين  سه  استان كسي  در انتخابات  شركت  كند،اما در نهايت  ديديم  كه  تعداد بسياري  از مردم  در استانهاي  صلاح  الدين  و نينوا در انتخابات  شركت  كردند.
اين  وزير عراقي  از حزب  اسلامي  عراق ، مهمترين  تشكل  سني  اين  كشور، كناره گيري  كرده  است .
حزب  اسلامي  پس  از آن  كه  با درخواستش  در خصوص  تعويق  انتخابات  موافقت  نشد از گردونه  انتخابات  كناره گيري  كرد. با توجه  به  موفقيت  نتيجه  انتخابات ، الحسني  با اعلام  اين كه  افراد ديگري  خواهند توانست  وارد عرصه  سياسي  اين  كشور شوند تصريح  كرد، من  معتقدم  با وجود ناظران  خارجي  كسي  نمي تواند مشروعيت  انتخابات  را زير سئوال  ببرد.او ابراز اميدواري  كرد، حزب  سابقش  به  دولت  جديد عراق  بپيوندد و كميته  علما كه  انتخابات  را تحريم  كرده  است  از آن حمايت  كند.
اين  وزير عراقي  معتقد است  شركت  سني ها در دولت  آينده  گسترده  خواهد بود.شورشيان  براي  تحميل  خود به  سني ها از طريق  ايدئولوژيك  و توسل  به  زور بخت  كمي خواهند داشت . وزير صنايع  عراق  گفت ، در مرحله  بعدي  ما بايد بر طرفداران  حزب  بعث  سابق  پيروز شويم .
سياستمداران  سني  عراق  در خصوص  اين  تحليل  اتفاق  نظر ندارند. ميشان الجبوري  از اعضاي  شوراي  ملي  عراق  كميسيون  انتخابات  را متهم  كرد تسهيلات  لازم  را براي  برگزاري  انتخابات  در استان  الانبار در غرب  بغداد فراهم  نكرده  است . اين  نامزد انتخابات  عراق  گفت ، به  گفته  شيعيان  در خصوص  تقسيم  قدرت  اطمينان  ندارد و خواستار احقاق  حقوق  سني ها شد. او گفت ، اگر دولت  جديد اعضاي  سابق  نيروهاي  امنيتي  را فرا نخواند و هيچ  جايگاهي  را براي  سني ها قائل  نشود شورشيان  به  حملات  خود ادامه  خواهند داد. اما هنوز هيچ  چيز مبين  اين  نيست  كه  دولت  آينده  عراق  كه  احتمالا در دست  شيعيان  خواهد بود با وجود اطميناني  كه  رهبران  اين  جامعه  داده اند دست  در دست  سني ها قرار ندهند.
پيروزي سوم شيعيان
يكي از چهره هاي برجسته سياسي شيعيان عراق در گفت وگو با خبرنگار «بازتاب» گفت: پيروزي شيعيان عراق، در انتخابات يكشنبه گذشته پس از انقلاب اسلامي  در ايران و پيروزي حزب الله لبنان، سومين موفقيت بزرگ شيعيان در جهان مي باشد.
وي گفت: به رغم تهديدات شديد بعثي ها و سلفيون مبني بر انجام عمليات هاي گسترده تروريستي در انتخابات عراق، شيعيان و كردها حضور گسترده اي پاي صندوق هاي رأي داشتند و جوسازي منفي دولت ها و رسانه هاي عربي عليه انتخابات نيز به عدم مشاركت اعراب سني منجر شد و شكست مثلث بعثي ها سلفيون و دولت هاي عربي را كه دشمن اصلي آنها شيعيان و ايران بودند، تشديد كرد. وي در پايان گفت: مهمترين وظيفه شيعيان در شرايط فعلي حضور جدي در صحنه و كسب اطمينان از سلامت انتخابات، شمارش آرا و تشكيل مجمع ملي عراق مي باشد.
سوءاستفاده آمريكايي ها از بودجه بازسازي عراق
آمريكايي ها زمينه سوء استفاده از بودجه بازسازي عراق را فراهم كرده  اند.
به گزارش واحد مركزي خبر از ژنو به نقل از خبرگزاري سوئيس مشخص نيست مبلغ ۸۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلاري كه مسئولان آمريكايي براي بازسازي به وزارتخانه هاي عراقي داده اند چگونه مصرف شده است.
اس.د.ا به نقل از گزارش استوارات بوون، حسابرس ويژه آمريكايي درباره بودجه بازسازي عراق اعلام كرد: به علت قصور و سهل انگاري آمريكايي ها، زمينه براي كلاهبرداري، رشوه و سوء استفاده از خزانه دولتي عراق فراهم بوده است.بوون در گزارش خود به ويژه پل برمر، حاكم غيرنظامي سابق عراق را به سهل انگاري در نظارت بر بودجه بازسازي عراق متهم كرده است. اين كارشناس آمريكايي  براي نمونه به يك فهرست از ۸۲۰۶ حقوق بگير اشاره كرده است كه طبق بررسي ها وي تنها اطلاعات درباره ۶۰۲ نفر از آنها قابل بررسي بود.
برمر در يك مورد به مقامات عراقي اجازه داده است تا ارايه مدارك مربوط به مصرف دو و نيم ميليارد دلار در چارچوب برنامه نفت در برابر غذا را به تعويق بيندازند.
براساس اين گزارش، برمر در واكنش به گزارش اين حسابرس ويژه، او را به بي دقتي و سوء تفاهم متهم كرده بود.

سياست
اجتماعي
انديشه
سينما
علم
ورزش
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |