دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۲ - Jan 24, 2005
امام رضا(ع): صفت بخل، آبروي انسان را لكه دار مي كند، علاقه به دنيا موجب رنجها و گرفتاري ها مي شود، ارجمندترين و گرامي ترين خوي ها، نيكي كردن و پناه دادن به بيچاره درمانده و برقرار كردن آرزوي آرزومند است.
بحارالانوار، ج ،۷۸ ص ۳۵۷
امروز با حافظ
شرح جمال حور ز رويت روايتي
اي قصه ي بهشت ز كويت حكايتي
آب خضر ز نوش لبانت حكايتي
انفاس عيسي از لب لعلت لطيفه اي
در دهه اول محرم
۱۰ مجلس تعزيه در تئاترشهر به اجرا درمي آيد
خبرگزاري فارس: همزمان با دهه اول محرم و اجراي برنامه هاي نخستين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي ده مجلس تعزيه در مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود.
اين ده مجلس به تناسب ده روز اول محرم و عرف اجراي مجالس شبيه خوان در خيمه گاه عاشورا كه در محوطه تئاتر شهر احداث گرديد به اجرا در مي آيد.
بر پايه اين خبر عناوين ده مجلس به اين ترتيب است: شب اول: فتاح اشكبوس، شب دوم: شهادت شاه چراغ (ع)، شب سوم: حجة الوداع، شب چهارم: حركت حضرت مسلم (ع) به كوفه و شهادت وي، شب پنجم، شهادت دو طفلان مسلم (ع)، شب ششم: برخورد اولين فرستاده ابن زياد با امام حسين (ع) و شهادت حر، شب هفتم: شهادت حضرت علي اكبر (ع)، شب هشتم: شهادت حضرت قاسم (ع)، شب نهم: شهادت حضرت ابوالفضل (ع) و شب دهم: واقعه روز عاشورا و شهادت امام حسين (ع).
علاوه بر اجراي مجالس تعزيه ده ها برنامه آئيني و نمايشي در طول برگزاري همايش سراسري آئين هاي عاشورايي در تئاتر شهر اجرا مي شود.
نخستين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي از هيجدهم بهمن تا سوم اسفند ماه در سالن اصلي تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

در ايام دهه فجر
جشنواره خليج فارس در جنوب برگزار مي شود
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران از برگزاري جشنواره خليج فارس در ايام دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي در جنوب كشور خبر داد.
به گزارش شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، اسفنديار رحيم مشائي گفت: جشنواره خليج فارس در مقابله با هجمه هاي اخير دشمنان برپا خواهد شد و تاريخ دقيق اجراي آن هنوز به درستي مشخص نشده است.
وي خاطر نشان كرد: تاريخ دقيق و جزئيات بيشتر برگزاري جشنواره خليج فارس متعاقبا از سوي شهرداري تهران اعلام خواهد شد.
مشائي در تشريح برنامه هاي مهم شهرداري تهران در ايام دهه مبارك فجر، ايجاد فضاي شاد و شاداب دهه مبارك فجر را يكي از از برنامه هاي مهم شهرداري تهران ذكر كرد كه براي شهروندان انجام خواهد شد.
وي اجراي برنامه هاي فرهنگي، هنري، ورزشي، علمي و غيره از سوي شهرداري تهران درايام مبارك فجر را گوناگون و متنوع خواند كه با همت و همكاري و حمايت شوراي اسلامي شهر تهران محقق مي شود.
مشائي با بيان اين كه تمامي برنامه هاي پيش بيني شده از لحاظ كمي و كيفي در سطح وسيع وگسترده اي انجام خواهد شد، خاطرنشان كرد: به منظور ايجاد فضاي شاد و با نشاط در ايام مبارك دهه فجر هم اكنون عمليات آراستگي و تنظيم شهر آغاز شده و طي چند روز آينده به نقطه نهايي خود خواهد رسيد.
وي گفت: همچنين زدودن آثار ديداري نامطلوب و نامناسب شهر از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده شهرداري تهران براي آماده سازي فضاي با نشاط ايام مبارك دهه فجر مي باشد كه مقدمات آن هم اكنون مهيا و آماده شده است.
به گفته مشائي در ايام دهه فجر علاوه بر جشنواره سرودعلوي اجراي ۱۰۰ نمايش ميداني در مناطق مختلف تهران، اركستر سمفونيك تهران نيز رسما آغاز به كار مي كند.

نشست ادبي «شعر معاصر ايران» در مسكو برگزار مي شود
مهر: رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در مسكو با همكاري اتحاديه بين المللي نويسندگان روسيه برنامه اي با عنوان نشست ادبي شعر معاصر ايران برگزار مي كند.
اين نشست در ساعت ۱۵ روز ۲۰ بهمن (۸ فوريه) در محل اتحاديه بين المللي نويسندگان روسيه با حضور مقامات فرهنگي ايران و روسيه، استادان زبان و ادبيات فارسي، شعراي فارسي زبان و علاقه مندان به زبان فارسي آغاز خواهد شد.
شركت  كنندگان در اين مراسم ضمن قرائت قطعاتي از شعر فارسي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به بررسي سير تحول شعر فارسي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و تأثير انقلاب در تكامل شعر فارسي خواهند پرداخت.

آلفرد يعقوب زاده فردا در تهران كارگاه
آموزشي برگزار مي كند
آلفرد يعقوب زاده عكاس ايراني مقيم فرانسه براي برگزاري كارگاه آموزشي نخستين جايزه جهاني عكس هنر و نيايش به ايران آمده است.
به گزارش ستاد خبري جايزه هنر و نيايش، يعقوب زاده كه با چند اثر در بخش مسابقه و جنبي جايزه شركت كرده است براي اولين بار كارگاه آموزشي در تهران برگزار مي كند.قرار است وي فردا در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران در دو بخش مجزا تجربه عكاسي دو دهه اخير خود را در فلسطين و ديگر كشورهاي دنيا ارائه كند.
يعقوب زاده در اين كارگاه آموزشي صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و بعدازظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۶ درباره ۲۰ سال عكاسي در فلسطين و ۲۴ كشور مختلف جهان سخنراني مي كند. اين كارگاه با نمايش عكس هاي يعقوب زاده همراه خواهد بود.
شركت علاقه مندان به هنر عكاسي در اين كارگاه عكس رايگان است.
آثار بخش مسابقه و جنبي نخستين جايزه جهاني هنر و نيايش در گالري فرهنگسراي نياوران و نگارخانه آيينه شهر به نمايش درآمده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
عكس با معناي پاول و يوشچنكو و شكست روسيه در معارضه بر سر اوكراين
كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا با اين كه از عمر وزارت او بيش از سه روز باقي نمانده است، از اين وقت كم استفاده كرد و به اوكراين شتافت و پريروز پيش از اين كه يوشچنكو كار رياست جمهوري را آغاز كند با او ملاقات كرد و پيروزي اش را تبريك گفت و عكس صميمانه اي با او گرفت. اين اقدام بسيار با معنا بود، و نشان دهنده پيروزي غرب در اوكراين در معارضه اخير تلقي شده است. برخي روزنامه ها با چاپ عكس پاول و يوشچنكو، دست در دست يكديگر، به كنايه مطالبي نوشته بودند كه دهن كجي آن دو به پوتين از آن استنباط مي شد. بعضي نوشته اند كه پوتين بالاخره ياد نگرفت كه در مذاكره با غرب چه جور قيافه بگيرد و با چه لحني مطالب خود را بگويد. رهبري روسيه تجربه زياد لازم دارد.
اين روزنامه ها نوشته اند روسيه از نظر قدرت چيزي از كشورهاي غربي كم ندارد كه نمي تواند به مانند آنها قاطع باشد و در جايش تشر بزند و كوتاه نيايد. قدرت نظامي تنها براي حمله و دفاع نيست، براي اتكاء به آن در مذاكرات و اعمال نظر است. بسياري از مفسران قبلاً هم در پي اعتراف يانوكوويچ به شكست در دومين انتخابات نوبت دوم آن را يك شكست سياسي پوتين خوانده بودند كه از وي حمايت كرده بود و پيروزي اش در انتخابات نخست دور دوم را تبريك گفته بود و حرف هايي زده بود كه عملي نشد.
نظر پراودا درباره دمكراسي و آزادي كه جورج بوش به آنها اشاره كرده است
پراودا چاپ مسكو در اديشن خود به زبان انگليسي كه در اينترنت قرار گرفته با اشاره به نطق جورج بوش در مراسم آغاز دومين دوره رياست جمهوري خود نوشته است: آقاي بوش! شما به رياست جمهوري آمريكا انتخاب شده ايد نه همه جهان كه خطاب به جهانيان نطق مي كنيد. خيلي متشكر، ساير ملل آزادي و دمكراسي شخص جناب عالي را كه يك تاكتيك است نمي خواهند آن را براي خودتان نگهداريد. آيا مي دانيد كه در يك انتخابات بين المللي، خود شما چه ميزان رأي مي آوريد؟ ما آزادي و دمكراسي شما را نمي خواهيم كه باداشتنش مجبور شديد با اتومبيل ضد گلوله مشابه تانك و با ۱۳ هزار بادي گارد از مقابل كنگره به كاخ سفيد كه به صورت دژ درآمده است برويد. جيمي كارتر پياده به كاخ سفيد رفت. ما آن آزادي و دمكراسي را لازم نداريم كه رئيس جمهورمان آنقدر نامحبوب باشد كه هنگام بازديد از لندن نتواند بيش از سه خيابان را طي كند. ما آن دمكراسي و آزادي را نمي خواهيم كه با بهانه واهي و دروغ برويم كشوري چون عراق را تصرف كنيم و هزاران بي گناه را به كشتن دهيم. ما دمكراسي «الكترال كالجي» نمي خواهيم. ما الگوي دمكراسي و آزادي يك دولت دويست ساله را با داشتن مسائل جدي حقوق بشر، نابود سازي بوميانش(سرخپوستان)، دي پورت كردن مردم و تبعيض نژادي را نمي خواهيم؛ كشوري كه در قرن ۲۱ نظاميانش زندانيان را آن چنان شكنجه مي كنند كه اشك جهانيان بيرون مي آيد. كسي از شما، آقاي جورج بوش عقيده تان را درباره دمكراسي و آزادي سئوال نكرده بود كه بيان داشتيد، بهتر است كه ساير ملل را به حال خود بگذاريد، آنان كه اوضاع عراق را به چشم مي بينند چگونه مي توانند به حرف هاي شما گوش كنند.
اتحاديه اروپا با ۲۰ زبان مختلف و يك ميليارد هزينه ترجمه
هزينه سالانه ترجمه اسناد و بخشنامه هاي اتحاديه اروپا از يك ميليارد دلار گذشت. ۲۵ عضو اين اتحاديه به ۲۰ زبان مختلف سخن مي گويند و ترجمه مدارك به صورت يك مسئله مالي درآمده است. قبل از الحاق ده كشور تازه، تعداد زبان هاي اعضاي اتحاديه از يازده زبان تجاوز نمي كرد. با حسابي كه كميسيون امور مالي اتحاديه اروپا كرده است هر سال دو دلار و ۶۲ سنت هزينه ترجمه از جيب هر تبعه كشورهاي عضو اين اتحاديه خارج مي سازد.

روزهاي دوشنبه ابتداي هر ماه صورت مي گيرد:
نقد و بررسي «شعر نو» توسط طاهره صفارزاده
مهر: اولين دوشنبه هاي هر ماه، طاهره صفار زاده - شاعر و مترجم قرآن كريم، طي نشستي با اعضاي شاعر انجمن قلم ايران به نقد و بررسي «شعر نو» مي پردازد.
نشست هاي ياد شده از ساعت ۱۶ تا ۱۸ اولين روز دوشنبه در هر ماه، در منزل شخصي طاهره صفارزاده برگزار مي شود.
اين گزارش حاكي است در حال حاضر، صرفاً اعضاي انجمن قلم ايران كه در حوزه شعر نو طبع آزمايي مي كنند، مي توانند در اين نشست حضور يابند.

بهارستان
محرمان عشق خود دانند كه عشق چه حالت است، اما نامردان را از عشق جز ملالتي نباشد. تمهيدات -شيخ اشراق

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره كزاز
از دكتر روزنفلد درباره كزاز سئوال شده و او گفته است كه عامل اين بيماري در خاك و فضولات حيواني وجود دارد و از طريق زخم وارد بدن مي شود و در عمق بافت و در جايي كه اكسيژن كمتري است قرار مي گيرد زيرا كه براي رشد به اكسيژن زياد نياز ندارد. اصرار به كوتاه كردن ناخن ها و يا تميز كردن زير آنها به اين سبب است كه مشاهده شده ميكرب اين بيماري در آنجا پناه مي گيرد و سر فرصت از طريق زخم وارد بدن مي شود. عامل بيماري كزاز به عصب ها حمله مي كند و آنها را مسموم مي سازد و بيمار دچار تشنج عصبي، حركات غير ارادي ماهيچه و اختلالاتي از اين دست مي شود. و به اين لحاظ است كه توصيه مي شود هنگام كار در باغچه و محل هاي نظير آن از دستكش استفاده كنيد و مراقب باشيد كه بوسيله شيء آلوده زخمي نشويد.

اولين جشنواره بهترين فرش هاي معاصر ايران
اولين جشنواره برترين فرشهاي معاصر ايران با حضور هنرمندان نامي هنر فرش همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي در مجموعه فرهنگي، تاريخي سعدآباد برگزار مي شود.
اين جشنواره با همكاري شركت بين المللي نمايشگاهي و مجموعه فرهنگي، تاريخي سعدآباد از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه در موزه هنرهاي زيباي مجموعه سعدآباد برپا خواهد بود.

برگي از تاريخ
نرمش در برابر ديكتاتور
۲۴ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۶۷۹ «كريستيان فون وولف» فيلسوف آلماني به دنيا آمد. وي نخستين انديشمندي بود كه به جاي لاتين، كتاب ها و رسالات خود را به زبان آلماني نوشت. فون وولف معتقد به استدلال رياضي بود. مهمترين كتاب او «تفكر منطقي» است. در سال ۱۹۲۴ به رغم وصيتنامه لنين، سه روز پس از فوت او، شهر سن پترزبورگ را به لنينگراد تغيير نام دادند. در سال ۱۹۳۹ يك زلزله شديد در كشور شيلي باعث مرگ بيش از ۳۰ هزار تن شد. در سال ۱۹۶۵ وينستون چرچيل نخست وزير زمان جنگ انگلستان درگذشت. وي بيش از ۹۰ سال عمر كرده بود.
اينك برگ امروز: موسوليني رهبر ايتاليا در نيمه اول قرن ۲۰ كه سوداي احياي امپراتوري روم را با همان قلمرو در سر داشت در شمال آفريقا با دو معارض رو به رو بود، فرانسه و انگلستان. با انگلستان راه جنگ را انتخاب كرد و با فرانسه راه مسالمت را. رئيس وقت دولت فرانسه پذيرفت كه ايتاليا بر ليبي مسلط باشد و براي اقامت اتباع ايتاليا در تونس امتيازات و تسهيلات در نظر گرفت. پير لاوال وزير خارجه وقت فرانسه به رم رفت و ۲۴ ژانويه ۱۹۳۵ معاهده مربوط را امضاء كرد. برخي از مورخان اين اقدام نخست وزير فرانسه را نرمش و كوتاه آمدن در برابر ديكتاتور خوانده و نوشته اند كه همين نرمش سبب شد كه هيتلر هم در سال ۱۹۳۸ خواهان كوتاه آمدن مشابهي از ناحيه فرانسه و انگلستان شود و با آنكه اين دو كشور كوتاه آمدند از جنگ جلوگيري نشد.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
روزي
هر روز صبح از كاسه اي دانه برمي داشت و در پي گذران روز به پرواز درمي آمد. اما امروز كاسه را پر از برف يافت.
محمد حسين خواه

گشتي در دنياي خبرها
سرزنش از درون گور
تورنتو: يك مرد كانادايي پس از مرگ به سرزنش مسئولان ليگ ملي هاكي كانادا پرداخت.
«آرچي بنيتز» ۸۴ ساله كه هوادار پرشور بازي هاكي بود، خشم خود را عليه مسئولان ليگ كه امسال از برگزاري مسابقات هاكي خودداري كرده اند به شيوه اي عجيب نشان داد. او هنگامي كه در بيمارستان آخرين ساعات عمرش را مي گذراند، متن اعلاميه مرگ خود را براي پسرش ديكته كرد و در آن «گري بتمن» (رئيس ليگ ملي هاكي) و «باب گودنو» (رئيس اتحاديه بازيكنان) را به راسوهايي تشبيه كرد كه او را در آخرين سال عمرش از لذت تماشاي بازي هاكي محروم كردند. به گفته ديويد، پسر آرچي، او كلمه «راسو» را عمداً و با فكر انتخاب كرد چرا كه «راسو آدم را نمي كشد اما بويش آدم را مدام آزار مي دهد» . اعلاميه مرگ آرچي در روزنامه «اوتاوا سيتيزن» چاپ شده است.
رومئو و ژوليت جديد
ورونا: يك پيرمرد ايتاليايي پس از نااميد شدن از بهبودي همسرش كه در اغماء به سر مي برد، خودكشي كرد؛ اما همسرش در كمتر از يك روز پس از خودكشي او به هوش آمد.
اين پيرمرد ۷۰ ساله كه «اتوره» نام داشت، چهار ماه تمام هر روز در بيمارستان پاي تخت همسرش «روسانا» انتظار كشيد تا او به زندگي باز گردد. اما سرانجام نااميد شد و تصميم گرفت خودكشي كند. «اتوره» خود را در گاراژ منزلش با گاز مسموم كرد و درگذشت. اما تنها چند ساعت بعد «روسانا» در بيمارستان چشم گشود و فوراً سراغ شوهرش را گرفت. اين ماجرا شباهتي عجيب به بخشي از تراژدي معروف «رومئو و ژوليت» دارد كه در آن رومئو به گمان اين كه ژوليت مرده است خودكشي مي كند اما لحظه اي بعد ژوليت به هوش مي آيد و با ديدن جسد رومئو خود را با خنجر مي كشد.
آژيرهاي بيهوده
سانفرانسيسكو:مأموران شهر كوچكي در نزديكي سانفرانسيسكو اغلب صداي دزدگير خانه ها و مغازه ها را نشنيده مي گيرند.
پليس اين شهر كوچك كه «فرمونت» نام دارد گفته است بخش اعظم آژيرهاي خطر كه در اين شهر به صدا در مي آيد بي دليل است و اين موضوع هر سال ۶۰۰ هزار دلار به بودجه شهر زيان مي رساند. پليس به همين دليل از ماه گذشته تصميم گرفته است تنها در مورد آژيرهايي اقدام كند كه دليل تقويت كننده ديگري (مانند تصاوير مشكوك از تلويزيون هاي مدار بسته يا اطلاع توسط يك شاهد عيني) براي آنها وجود دارد. «گريك استكلر» ، رئيس پليس فرمونت گفته است از حدود ۷۰۰۰ مورد آژيري كه در سال گذشته از دزدگيرهاي شهر شنيده شده، تنها ۶۶ مورد به سرقت ارتباط داشته است.
گفته مي شود پليس شهرهاي سالت ليك سيتي، لاس وگاس و ميلواكي نيز از روش مشابه پليس فرمونت استفاده مي كنند.
جريمه دندان
رم : يك رستوران ايتاليايي كه پيتزايي حاوي دندان انسان به مشتري اش فروخته بود، چهارهزار دلار جريمه شد. حادثه به دسامبر سال ۲۰۰۰ باز مي گردد كه يك مشتري اين رستوران هنگامي كه تكه بزرگي از پيتزا را مي جويد، يك دندان در آن پيدا كرد. او صورت حساب خود را پرداخت اما حاضر نشد در برابر دريافت پول از شكايت به دادگاه خودداري كند.
صاحب دندان پيدا شده هرگز شناخته نشد و معلوم نيست اين دندان چگونه وارد خمير نان پيتزا شده بود. اما دادگاه سرانجام صاحب رستوران را به اتهام عدم رعايت بهداشت محاكمه و او را به پرداخت جريمه محكوم كرد. وكيل رستوران به خبرنگار رويتر گفته است: «آخر صاحب يك رستوران چطور مي تواند كارمندانش را مجبور كند هر روز به دندانپزشكي مراجعه كنند؟ يا شايد انتظار دارند او جلوي دهان كاركنانش پوزه بند ببندد؟» اين وكيل خشمگين تأكيد كرده است از رأي دادگاه تجديدنظر خواهد خواست.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۱۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* مجتمع فرهنگي رباني: نمايشگاه نقاشي گروه بيست با شركت جمعي از نگارخانه هاي تهران / شهرك قدس، فاز ،۲ خيابان هرمزان، خيابان ،۱۳ پلاك ۲۰ / تلفن: ۸-۸۳۶۹۵۱۷
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه گروهي ويدئو / تا ۸ بهمن / ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* گالري سيحون: نمايشگاه گروهي نقاشي / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري آريا: نمايشگاه نقاشي و طراحي هوشنگ هاتفي / تا ۸ بهمن / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۷ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه خاك: نمايشگاه عكس عليرضا روح نواز / تا ۹ بهمن / خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* نگارخانه گل: نمايشگاه نقاشي الهه زارع / ۹ تا ۱۴ بهمن / ميدان فاطمي، جنب مسجد نور، ساختمان نور، پلاك ۶۰ / تلفن: ۸۹۸۶۴۷۸
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقش برجسته و مجسمه هاي سفالي مينو غفاري فريدين / ۹ تا ۱۳ بهمن / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳

گل و گياه
گل سپاس (جنتيانا)
000804.jpg
نام علمي: Gentiana ternifolia
خانواده: GENTIANACEAE
گياه  دائمي به بلندي ۸ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل سبز مايل به خاكستري بوده و گل هاي شيپوري يا زنگوله اي شكل آن به رنگ آبي آسماني در پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني از هوموس و مرطوب بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن بذر و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |