سه شنبه ۲۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۹ - Jan 11, 2005
ميهماني فناوري در لاس و گاس
گروه انفورماتيك: هفته گذشته لاس وگاس پذيراي برترين هاي عرصه الكترونيك و ديجيتال بود.
شركت ها و مؤسسات حاضر در نمايش باشكوه CES نيز سنگ تمام گذاشتند و با ارائه جديدترين و پيشرفته ترين محصولات خود موفق به شكستن ركوردهاي پيشين دنياي ديجيتال و الكترونيك شدند.
روبات هاي كامپيوتري، ساعت ها و دوربين هاي شكاري مجهز به سيستم پخش موزيك و تلفن هاي دوربين دار همه اينها تنها گوشه اي از دنياي در حال رشد و به روز شده ديجيتال است.
011142.jpg
011139.jpg
011136.jpg
011133.jpg
011130.jpg
011127.jpg
به گزارش رويترز، صنعت ادغام وسائل و تجهيزات با يكديگر با وجود نوپا بودن طرفداران بي شماري پيدا كرده است و در واقع با رشد هر روزه تعداد كاربران محصولات ديجيتالي اعم از موبايل ها و تلويزيون ها به تعداد تجهيزات ادغام شده نيز افزوده مي شود، براي مثال سال هاي نخستي كه موبايل به بازار آمده بود كمتر كسي به فكر موبايل دوربين دار مي افتاد.
اما اكنون دوربين داشتن موبايل ها جزو فناوري هاي پيش پا افتاده اين وسائل محسوب مي شوند.
ساخت اين نوع تجهيزات به عرصه هاي ديگر مانند ساعت هاي مچي، دوربين و وسائلي از اين قبيل نيز سرايت كرده است.
از اين نمونه مي توان به شركت «آيگو» كه ساعت هاي مچي جديدي را با قابليت پخش موزيك، ذخيره عكس هاي شخصي و فايل هاي كامپيوتري را دارند، ارائه داده است. ساعت هايي كه قادر به ذخيره بيش از ۴۰ آهنگ و موزيك هستند و حدود ۱۰۰ دلار نيز قيمت دارند.
شركت BenQ تايوان درصدد است با عرضه محصولات تلويزيوني، رايانه اي و موبايلي خود در آوريل ۲۰۰۵ بازارهاي آمريكا را تكان دهد.
موبايل هايي كه اين شركت براي سال ۲۰۰۵ در نظر گرفته است موسوم به «Firstphone» يا تلفن اولي ها است، اين تلفن ها مخصوص نوجواناني است كه اولين موبايل خود را تجربه مي كنند.
ساختار و شمايل «Firstphone» بسيار شاد و جوان پسند است، سرگرمي ها و قابليت هاي موجود در اين موبايل ها، مي تواند مخاطب تازه كار خود را راضي كند.
كامپيوترهاي ارائه شده BenQ در نمايشگاه (CES) لاس وگاس را نيز مي توان در زمره بهترين هاي اين مجموعه به حساب آورد.
كامپيوترهاي مذكور به علت دارا بودن ۵ بازوي مكانيكي و قابليت نصب به بدنه كامپيوتر بسيار مورد توجه قرار گرفته اند.
هر كدام از اين بازوها وظيفه خاص خود را دارند، براي مثال يك بازو مسئول نگهداري وب كم، دست ديگر چراغ را براي كاربر نگه مي دارد و بازوي ديگري نيز مي تواند نگه دارنده ديگر وسائل مورد نياز كاربر باشد.
گروه صنعتي LG  كره نيز با ارائه تلويزيون هاي ۵۰ و ۶۰ اينچي پلاسما، طرفداران زيادي را به خود جلب كرد.
شركت پاناسونيك تلويزيون هاي خاصي را در اين نمايشگاه به نمايش گذاشت كه توسط آنها افراد قادر به تماشاي عكس هاي خانوادگي خود خواهند بود.
محصول جديد شركت ScanDisk نيز از عجايب نمايشگاه CES محسوب مي شود.
اين شركت كه فندك هاي مجهز به دستگاه پخش mp3 با ظرفيت ۲۴۰ آهنگ را ارائه كرد. ركورد جديدي را در صنعت ساخت ضبط و پخش دستگاه هاي موزيك به نام خود اختصاص داد.
نمايشگاه الكترونيك مصرفي (CES) هر ساله با گرد هم آمدن بسياري از توليدكنندگان و طراحان وسائل ديجيتالي برگزار مي شود.

دريافت تلويزيون ماهواره اي روي تلفن  همراه
011124.jpg
گروه انفورماتيك: كره جنوبي براي نخستين بار در جهان خدمات دريافت تلويزيون ماهواره اي را براي كاربران تلفن همراه راه اندازي كرد.
به گزارش آي تي ورلد سيستم دريافت تلويزيون ماهواره اي كره كه پخش سراسري ديجيتالي چند رسانه اي (DMB) نام گرفته است به كاربران تلفن  همراه امكان مي دهد كه در هنگامي كه سوار بر اتومبيل يا قطار هستند و يا در هر نقطه از خيابان هاي شهر، برنامه هاي تلويزيوني ديجيتالي با كيفيت بالا را از طريق ماهواره مشاهده كنند.
شركت راه اندازي كننده اين سرويس جديد تحت عنوان TV Media در اين باره اعلام كرد كه اين خدمات نقطه عطفي در صنعت مخابرات ايجاد خواهد كرد.
TV Media براي ارايه خدمات جديد خود از فناوري ساخت شركت ژاپني توشيبا استفاده مي كند.
در سرويس تجاري اين شركت ۱۴ شبكه ويديويي و ۲۴ شبكه صوتي به همراه يك شبكه اطلاعاتي براي سال آينده ارايه خواهد كرد.

برترين هاي نمايشگاه CES
گروه انفورماتيك: نمايشگاه الكترونيك (CES) آمريكا به روزهاي پاياني خود نزديك مي شود، اما محصولات جديدي كه در اين نمايشگاه ارائه شد، همه را غافلگير كرد و موضوع اصلي بسياري از خبرگزاري ها را به خود اختصاص داد.
سوني
شركت سوني يكي از غرفه هايي است كه نظر بسياري از مراجعان را به خود جلب مي كند؛ محصول جديد اين شركت به نام Oregon Scientific MP120MP3 است كه قابليت پخش موزيك را حتي در زير آب نيز براي كاربران فراهم مي كند؛ به اين معني كه فرد مي تواند به مدت ۳۰ دقيقه در عمق يك متري آب از اين وسيله براي پخش موزيك استفاده كند. MP120 كه در ظرفيت هاي ۱۲۸ ، ۲۵۶ و ۵۱۲ مگابايتي توليد شده است گرچه در حال حاضر در ژاپن عرضه شده اما طبق اعلام اين شركت براي ماه مارس سال جاري در فروشگاه هاي آمريكاي شمالي با قيمت ۱۹۹ دلار در دسترس خواهد بود.
ديزاين تك (Design Tech)
اين شركت با ارائه تلفن همراه جديدي به نام گاردين (Gardian) كه با فشار يك دگمه به مركز فوريت هاي پليسي آمريكا (۹۱۱) وصل مي شود، از ديگر غرفه هاي مطرح اين مجموعه بود. به گفته مسئولان ديزاين تك «تلفن هاي گاردين قرار است در ماه آوريل با قيمت ۱۴۰ دلار به بازار عرضه شوند.
موتورلا
شركت توليد كننده تلفن همراه موتورلا نيز از جمله مطرح ترين نام هاي (CES) است. موتورلا با ارائه ژاكت اسكيتي كه قابل اتصال به دستگاه هاي ديجيتالي پخش موزيك و سيستم Bluetooth است، توجه بسياري از علاقه مندان را به خود جلب كرده است. ژاكت مذكور در آستين ها و كلاهك خود مجهز به امكاناتي است كه به كاربر قابليت گوش دادن به موزيك و استفاده از سيستم بلوتوث را مي دهد.

راه اندازي پايگاه اطلاع رساني كودكان
پايگاه اطلاع رساني كودكان توسط دفتر تبليغات اسلامي حوزه  علميه  قم در حال گذراندن مراحل نهايي ورود اطلاعات است.
به گزارش خبرنگارما، سيد محمدرضا حسيني، دبير شوراي اطلاع رساني دفتر تبليغات اسلامي حوزه  علميه  قم، با اعلام اين خبر گفت: از ديگر پروژه هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه  علميه  قم، ايجاد و راه اندازي بانك صوت مجازي است.

سومين كاوشگر ناسا به مريخ مي رود
ناسا در حال آماده سازي سومين كاوشگر مريخ خود است تا آن را در سال ۲۰۰۹ به سياره سرخ اعزام كند. به گزارش اسپيس نيوز اقدامات اوليه بر روي اين پروژه آغاز شده است و MSL سومين كاوشگري خواهد بود كه براي انجام چندين آزمايش به سياره مريخ اعزام خواهد شد. نخستين كاوشگر موسوم به اسپريت، ماموريت خود را به مدت يكسال تا ۴ ژانويه تكميل كرد و كاوشگر دوم نيز ۲۴ ژانويه ماموريت يك ساله اش را به پايان خواهد رساند.

مخابرات بر VOIP نظارت مي كند
گروه انفورماتيك: رئيس هيأت مديره شركت مخابرات ايران اعلام كرد قطعاً بر كار شركت هايي كه مجوز VOIP دريافت مي كنند نظارت مي كنيم تا انحصار ايجاد نشود.
به گزارش خبرنگار ما، مسعود مقدس در جمع خبرنگاران در توضيح به اين كه اعطاي مجوز VOIP به چند شركت  اعتراض ديگر شركت ها را به جهت امكان ايجاد انحصار به دنبال خواهد داشت، گفت: ما به اين شركت ها همانند شركت ديتا نگاه كرده و روابط ميان آن ها و خودمان را تعريف خواهيم كرد، قطعاً نظارت بر آنها انجام خواهد شد تا انحصار و صدمه خوردن شركت هاي كوچك ايجاد نشود.
او افزود: ما حدود يك ميليارد دقيقه بحث اورجينيشن و ترمينيشن داريم، اما آنچه در حال حاضر از شبكه ما عبور مي كند حدود ۲۰۰ ميليون دقيقه بيشتر نيست، در نتيجه بايد براي ظرفيت خارج از كشور، با توجه به جمعيت ۴ يا ۵ ميليون نفري مقيم خارج از كشور، چاره اي انديشيد تا منافع اين ارتباطات براي كشور حفظ شود، در غير اين صورت اگر نتوانيم اين كار را انجام دهيم، منافع ملي لطمه خواهد خورد.
به گفته وي اين كار هم مانند اپراتوري است و اين شركت ها مي توانند در مكالمات بين المللي ايفاي نقش كنند تا ميزان هرزي كه در شبكه تحت عنوان قاچاق وجود دارد جمع و برطرف شود.

برنامه رايگان مايكروسافت
گروه انفورماتيك: مايكروسافت قصد دارد برنامه امنيتي رايگاني براي از بين بردن خطرناكترين برنامه ها و مشكلات ويروسي كامپيوترها ارايه كند.
كاربران مي توانند از امروز برنامه هاي امنيتي جديد را از وب سايت اين شركت به آدرس www.microsoft.com دانلود كنند.
نسخه هاي به روز شده هر ماه به طور خودكار و رايگان در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت.
مايكروسافت اعلام كرد كه برنامه هاي رفع ويروسي از آلودگي هاي كامپيوتري جلوگيري نكرده و هرگز قرار نيست جايگزين نرم افزارهاي ضد ويروسي قديمي شود.
كارشناسان ،اين برنامه را گامي به سوي طرح هاي مايكروسافت جهت فروش نرم افزارهاي باز ضدويروسي در اواخر سال جاري مي دانند.
مسوول ارشد اجرايي مايكروسافت ارايه طرح هاي اين شركت براي فروش نرم افزارهاي ضدويروسي خود براي مقابله با برنامه هاي مكافي و سيمانتك و ساير شركت ها را تأييد كرد.

مايكروسافت سرورهاي ايتانيوم را عرضه نمي كند
گروه انفورماتيك: مايكروسافت از اين پس ايستگاه هاي كاري مبتني بر ايتانيوم ويندوز XP، ۶۴ بيتي را ارايه نخواهد داد و به جاي اين محصول، سرورها و ايستگاه هاي كاري سرورهاي تركيبي ۶۴/۳۲ بيتي x64 عرضه خواهند شد.
به گزارش system group يكي از سخنگويان اين شركت گفته است كه مايكروسافت عقيده دارد ويندوز براي سيستم هاي مبتني بر ايتانيوم، محصولي بهتر و قدرتمندتر در بازار سرورهاي high-end است. به گفته وي اين شركت به بهبود و ارايه ويرايش هاي Enterprise و Data center سرور ۲۰۰۳ ويندوز براي سيستم هاي مبتني بر ايتانيوم ادامه خواهد داد كه هدف از اين اقدام، مشترياني بوده كه متقاضي سطوح بالاتري از قابليت هاي ارزيابي هستند.
پايگاه هاي كاري PC و سرورهاي مبتني بر تراشه هاي تركيبي، ارايه كننده قابليت هاي ۶۴ و ۳۲ بيتي در كنار هم هستند كه مايكروسافت اطمينان دارد اكثر كاربران آنها را خريداري خواهند كرد.
كاربراني كه نيازمند فناوري ۶۴ بيتي براي برنامه هاي كاربردي دسك تاپ هستند، ويرايش x64 استاندارد سرور ۲۰۰۳ ويندوز و ويرايش x64 ويندوز XP Professional براي آنها ارايه خواهد شد. اين سيستم هاي عامل براي استفاده از پردازنده هاي تركيبي ۶۴/۳۲ بيتي AMD و اينتل طراحي شده اند.به اين دليل كه ويندوز سيستم هاي x64 داراي قابليت تغيير پذيري است، اين امر موجب انتقال راحت و آسان از برنامه هاي كاربردي ۳۲ بيتي به ۶۴ بيتي مي شود.

سايت هاي برتر سال از نگاه ياهو
گروه انفورماتيك: ياهو برترين هاي دنياي اينترنت را معرفي كرد.
به گزارش IRITN ، سايتي كه زشت ترين اتومبيل هاي بريتانيا را نمايش مي دهد ، صفحه اصلي سايت بيل بايلي كمدين مشهور و سايت Badger (مربوط به سرود و موسيقي) كه افراد زيادي را در سال ۲۰۰۴ به خود جذب كرد به عنوان بهترين سايت هاي سال گذشته معرفي شدند.
ياهو در باره انتخاب هاي خود اعلام كرد: بايلي ، كمديني كه سايت خود را به سبك سايت هاي موسيقي فرانسه راه اندازي كرده ، ظاهراً از سايت Keira Knightley نيز سبقت گرفته است. در ضمن سايت Stuff Weebls نيز به عنوان فستيوال سرگرمي هاي عجيب و غريب توصيف شده است و همچنين هيأت منصفه سايت Badger را به عنوان سايتي كه زندگي را تغيير مي دهد معرفي كردند.
سايت ugly cars.co.uk نيز جايزه خارق العاده ترين و عجيب ترين سايت را به خاطر نمايش زشت ترين ماشين هايي كه تا به حال روي زمين گام برداشته اند از آن خود كرد.
اعضاي هيأت منصفه  انتخاب سايت هاي برگزيده، گري پروتن از FHM.Com ، جاناتان گو دارد از روزنامه Metro ، بابي مكيولي از وب سايت انجمن Unst Bus Shelter سليم ميتا از ياهو و تريسيا فيليپس از ديلي ميرور بودند.

نرم افزار
سيستم عامل جديد سان
گروه انفورماتيك: شركت سان ميكرو سيستمز آخرين نسخه سيستم عامل خود را به بازار خاورميانه عرضه كرد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، مقامات سان ميكرو سيستمز ادعا مي  كنند كه سيستم عامل سولاريس ۱۰ از كارايي بسيار بالايي برخوردار است و مي  تواند آخرين سكوهاي ۳۲ و ۶۴ بيتي را با قابليت تطبيق دو گانه معكوس و گارانتي شده حمايت كند.
اين سيستم عامل كه براي حجم كاري مراكز داده  اي جديد طراحي شده، سريع  ترين سيستم عاملي است كه تا به حال از سوي اين شركت عرضه شده است.
به گفته مسئولان شركت سان، سولاريس ۱۰ از نظر عملكرد سرور چهل درصد از سولاريس ۰/۹ سريع  تر است.
از نظر سخت افزاري سولاريس با تمامي سيستم عمده شركت  هاي مختلف از جمله SPARC، SPARC-۶۴ ، X86 و AMD OPTERON سازگاري دارد.

سخت افزار
نمايشگر هوشمند
آي تي ايران: سال گذشته شاهد ظهور نمايشگرهاي رسانه اي قابل حملي چون نمايشگر رسانه اي قابل حمل Creative Zen مبتني بر ويندوز ، نمايشگر yepp سامسونگ ، iriver PMC-۱۰۰ و مجموعهArchos AV400 در ميان ديگر رسانه ها بوديم، اما قرار است امسال اين نمايشگرها هوشمندتر شوند و در ضمن بيشتر از گذشته به شبكه متصل شوند و به افراد اين اجازه را بدهند تا تصاوير بيشتري را پيدا كنند و روي آن تماشا كنند.
Archos ، جديدترين مجموعه  از نمايشگرهاي رسانه اي قابل حمل مبتني بر لينوكس خود را روز جمعه معرفي كرد.
اين محصول كه PMA430 نام گرفته است قطعاً قابليت wi-fi تعبيه شده در خود دستگاه را براي اولين بار به بازار عرضه مي كند.
هنري كروهاس ، رئيس Archos در اين باره گفت : مشتريان عطش زيادي براي دستگاه هايي دارند كه اطلاعات رسانه اي آنها را در يك وسيله براي دسترسي در هر مكاني ذخيره مي كنند و در حال حاضر مشتريان مي توانند در يك زمان واحد به اينترنت نيز متصل شوند.
Archos ادعا كرده است كه اين وسيله بعد از تلفن همراه دومين ابزار در بسته هاي نرم افزاري افراد است.

تلفن
ركورد SMS
گروه انفورماتيك: تعداد پيام هاي متني تلفن هاي همراه كه در هفته آغازين سال ۲۰۰۵ ارسال شد به بيشترين حد خود در بريتانيا رسيد و انتظار مي رود رشد SMS در سال جاري همچنان ادامه داشته باشد.
به گزارش IRITN ، در ۲۴ ساعت نخست امسال ۱۳۳ ميليون پيام متني در بريتانيا مخابره شد. شبكه هاي همراه بعد از نيمه شب بسيار شلوغ است، زيرا هزاران نفر سعي مي كنند دقيقاً در يك زمان خاص مكالمات تلفني خود را انجام دهند يا پيام هاي متني خود را ارسال كنند كه اين امر منجر به اختلال در سرويس دهي مي شود.
مجموع مكالمات تلفن همراه در سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد افزايش داشته است. و كل ۲۵ ميليارد پيام در بريتانيا در سال۲۰۰۴ ارسال شده است و پيش بيني مي شود تا ۱۲ ماه آينده اين ميزان به ۳۰ ميليارد پيام برسد.
رئيس MDA در اين باره گفت: پيام هاي متني در شب عيد سال نو بسيار مفيد است مخصوصاً زماني كه فرد به دليل قرار گرفتن در محيط پر سر و صدا نتواند صحبت كند يا صداي مقابل را بشنود. به نظر مي رسد پيام هاي متني نيز كم كم جايگاه خود را از دست مي دهند، اما هنوز نشانه اي از آن مشاهده نمي شود.

رصد خانه
آماتورها مي تازند
گروه دانش: اخترشناسان فصلي جديد در كاوش سيارات فراخورشيدي را آغاز كرده اند و به دنبال آن اخترشناسان آماتور احتمالا توانسته اند ساختاري حلقه اي شكل را در اطراف يك سياره فراخورشيدي پيدا كنند.
اينك تلسكوپ فضايي هابل وظيفه دارد تا با بررسي اين ادعا مشخص كند آنچه مطرح شده كشفي تاريخي بوده و يا يك اشتباه محاسباتي يا رصدي ساده است، اما صرف نظر از نتيجه تحقيقات هابل در اين خصوص، تلاش براي بررسي اين ادعا نشانه اي از افزايش توانايي اخترشناسان آماتور در تحليل و بررسي دقيق و توانايي آنان در مشاركت در پروژه هاي جدي اخترشناسي است.
به گزارش نجوم،سياره TrES1سال گذشته ميلادي توسط گروهي از اخترشناسان حرفه اي كه توسط دوي آلونسو رهبري مي شدند در صورت فلكي شلياق و تنها توسط يك تلسكوپ ۴ اينچي كشف شد. اين سياره هنگام عبور از مقابل قرص ستاره مادر خود حدود ۲ درصد نور ستاره ميزبان خود كاهش مي داد و به كمك همين پديده گذر و با كمك يك CCD پيشرفته، اين تيم توانست آن را كشف كند؛ اما اتفاق مهم تنها ۸ روز پس از اعلام كشف آن توسط اين تيم افتاد و آن زماني بود كه يك اخترشناس آماتور اروپايي توانست كاهش نور اين ستاره در خلال گذر سياره از مقابل آن را با كمك ابزارهاي آماتوري خود تشخيص دهد.
اين سياره كه هر ۰۳/۳ روز يك بار مدار خود به دور ستاره مادرش را با قطر مداري حدود ۶ ميليون كيلومتر طي مي كرد (تنها ۰۴/۰ واحد نجومي) سه چهارم جرم مشتري جرم داشته و قطر آن تنها ۸ درصد بيشتر از قطر مشتري است.
شهريور ماه گذشته اخترشناس حرفه اي بازنشسته بروس گري در آريزونا به همراهي اخترشناسي آماتوري به نام جو گارليتز در اورگون اعلام كردند ستاره مادر سياره TrES1 (از قدر ۱۲) در فاصله زماني كوتاهي قبل و بعد از گذر به نظر درخشانتر مي رسد. چنين اثري پيش از اين و براي سيارات فراخورشيدي ديگر ثبت و مشاهده نشده بود. با اعلام اين موضوع گروهي از محققان اعلام كردند اين اثر ممكن است به دليل بازتاب نور ستاره از حلقه ها، اقمار و يا ابر غبار احتمالي اطراف TrES1 باشد.
اگرچه ممكن است اين اثر افزايش نور در اثر اشتباهات و خطاهاي رصدي باشد اما اگر پديده اي فيزيكي و واقعي باشد بايد در مورد منشا آن اظهار نظر كرد؛ اما محاسبات اخير نشان از آن دارد كه اقمار و حلقه هاي احتمالي اطراف سياره نمي تواند باعث چنين افزايش نوري شود.
اگرچه نظر بيسينگر مورد توجه قرار گرفته است اما بايد براي تاييد آن مراحل ديگري هم طي شود. در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۴ گروهي از اخترشناسان حرفه اي با كمك تلسكوپ فضايي هابل به رصد TrES1 پرداختند و رصدهاي ديگري نيز براي آن برنامه ريزي شده است اين گروه در حال حاضر مشغول تحليل داده هاي قبلي و جديد هستند تا بتوانند در خصوص يافته بيسينگر اظهار نظر كنند.
به عقيده كارشناسان چه هابل بتواند اين كشف را تاييد كند و چه در تاييد آن ناكام بماند اين رويداد بشارت دهنده فصلي جديد در نجوم آماتوري مدرن است. اينك اخترشناسان آماتور نشان داده اند فناوري و توانايي لازم را براي ورود به دنياي حرفه اي و ايفاي نقش جدي درآن دارا هستند.۵۰ يا ۶۰ سال پيش آماتورها فرصت مشاركت در امور جدي نجوم را داشتند اما دهه ۷۰ و ۸۰ دوره اي را رقم زد كه رشد فناوري ميان فعاليتهاي آماتوري و اكتشافات روزانه فاصله انداخت و اينك عصر بازگشت آماتورها شكل مي گيرد.

آف لاين
سرمايه گذاري اتحاديه اروپا در زمينه شبيه سازي انسان
سلام: مقامات كميسيون اروپا وابسته به اتحاديه اروپا از اختصاص يافتن بودجه ويژه اي به يك طرح جديد موسوم به Robotcub خبر داده اند كه با هدف پژوهش در مورد شبيه سازي انسان و شناخت نحوه ادراكات بشري صورت مي گيرد.
اين بودجه در قالب بودجه اختصاص يافته به فناوري هاي جامعه اطلاعاتي يا IST تعريف شده و ششمين برنامه داراي اولويت در قالب اين طرح است، در جريان اجراي طرح Robotcub، ۱۱ مركز تحقيقات اروپا، دو مركز پژوهشي آمريكا و ۳ مركز ژاپني براي يك دوره ۵ ساله با هم همكاري مي كنند.
قرار است تا پژوهشگران در ۳ حوزه روباتيك، اعصاب انساني و روا نشناسي توسعه اي به تحقيق بپردازند.
رمزگشايي ژنوم باكتري پاك كننده آب هاي سطحي
:Irib دانشمندان موفق شده اند تا ژنوم باكتري پاك كننده آلودگي آب هاي سطحي را رمزگشايي كنند.
دانشمندان با مطالعه دي ان اي باكتري دهالوكوكوئيد اتنوژن ، شواهدي يافته ا ند كه نشان مي دهد كه اين باكتري خاك زي احتمالاً خاصيت تجزيه حلال هاي كلرين را اخيراً بدست آورده است و افزايش آلودگي آب ها باعث ايجاد ژن جديدي در اين باكتري شده است.
اين باكتري با كاستن يون كلراز آلودگي هاي صنعتي موجود در آب ، از آنها تركيبات بي ضرر مي سازد. پژوهشگران اميدوارند ، اين يافته براي اصلاح ژنتيكي باكتري ها به منظور تكثير باكتريهاي پاك كننده محيط زيست به آنها كمك كند.
ساخت روبات با الگوي مارمولك
:INN پاي مارمولك ها با وجود خاصيت چسبندگي فوق العاده زياد، هميشه تميز مي ماند.
به گزارش پايگاه اينترنتي ساينس نيوز، با وجودي كه چسبندگي پاي مارمولك به حدي است كه مي تواند فقط با يك پا به سقف بچسبد، اين پاها بدون نياز به شستن يا پاك كردن با چيزي تقريباً هميشه تميز مي مانند.
پژوهشگران با بررسي پاهاي مارمولك دريافتند، در پاهاي اين خزنده تارهايي وجود دارد كه به علت شكل هندسي و نحوه قرار گرفتن آن در پا باعث مي شوند ماده آلوده كننده كه مانع چسبيدن پا به سطح مي شود، از آن جدا شود و روي سطح باقي بماند ، پژوهشگران اميدوارند از اين ويژگي در ساخت كفش هاي مخصوص كوهنوردي و نيز پاي ربات ها استفاده كنند.
داروي اختصاصي براي مبتلايان به ايدز
ايسنا: فناوري جديدي كه قادر است داروي ايدز را به محل ويروس مورد نظر برساند تا نتايج مفيدي به دست آيد و هزينه درمان نيز كاهش پيدا كند اخيرا در هند معرفي شد.
به گزارش سي ان ان اين آزمايش كه از سوي سازمان غذا و داروي آمريكا تاييد شده است به پزشكان كمك مي كند تا داروي موثر براي مقابله با ويروس را در بدن هر فرد انتخاب كند.
اين تست مقاومت دارويي ايدز مشخص مي كند كه كدام يك از داروهاي ضد ويروسي براي مقابله با ويروس ايدز مخصوص بدن هر فرد موثر و كدام يك بي تاثير است.
اين فناوري كه تاكنون در كشورهاي توسعه يافته به كار گرفته شده كيفيت زندگي بيماران مبتلا به ايدز را بهبود بخشيده است.
مسوولان هندي،دولت اين كشور و سازمان هاي غيردولتي را قانع كرده اند كه چون هزينه اين آزمايش براي بيماران چنين كشورهايي بسيار بالا است، اقدام براي ارايه آن با هزينه مناسب در كشورهاي فقير را خواستار شوند.
ژاپن به سوي مريخ خيز برداشت
گروه دانش:برنامه ريزي ژاپن براي تامين امكان اعزام كاوشگرهاي تحقيقاتي به مريخ پيش نويس برنامه هاي بلندمدت ژاپن در زمينه اكتشافات فضايي منتشر شد. به گزارش سي ان ان اين كشور در نظر دارد يك ايستگاه پژوهش فضايي بدون سرنشين در كره ماه و سه ايستگاه ديگر در يك و نيم ميليون كيلومتري از زمين مستقر كند. پيش نويس منتشره اهداف آژانس اكتشافات هوافضاي ژاپن را براي ۳۰ تا ۵۰ سال آينده شامل مي شود.
گزارش نهايي اين پيش نويس در ماه مارس ارايه خواهد شد.
براساس اين پيش نويس ژاپن از فناوري موشكي براي استقرار ايستگاه بدون سرنشين كره ماه به منظور مشاهدات فضايي و جمع آوري اطلاعات براي پروازهاي سرنشين دار احتمالي استفاده خواهد كرد.
اين آژانس اعلام كرد، ايستگاه هاي مفروض در حدود يك و نيم ميليون كيلومتري از زمين مي تواند كاوشگرهاي تحقيقاتي ماهواره اي را به مارس و ژوپيتر اعزام كرده و دريافت كند.

آن لاين
ابلاغ تعرفه اينترنت پرسرعت به شركت هايPAP
ايرنا: تعرفه هاي مربوط به پروژه اينترنت پر سرعت به شركت هاي مجري PAPتهيه شده و به زودي ابلاغ مي شود.
رييس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي در حاشيه مراسم افتتاحيه پروژه ADSL با بيان اين مطلب افزود : اينكه تعرفه ها به شركت ها نرسيده تا حدودي صحيح است ، اما اين مسأله بر اثر مشكلات در مسيرهاي ابلاغ به علت طي مراحل قانوني و اداري در شركت هاي مخابرات است كه به چند شركت زير مجموعه تقسيم شده اند.
تصويب دو ماده از آيين نامه اجرايي قانون
تجارت الكترونيكي

ايسنا: هيأت وزيران با استناد به بند الف ماده ۷۹ قانون تجارت الكترونيكي و به پيشنهاد وزارتخانه هاي بازرگاني، امور اقتصادي و دارايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، آيين نامه اجرايي مواد ۳۸ و ۴۲ قانون تجارت الكترونيك را تصويب كرد.
عباس معمارنژاد، مديركل دفتر آمار و اطلاع رساني وزارت بازرگاني، با بيان اينكه اين آيين نامه در ۳ ماده و يك تبصره به تصويب رسيد، افزود: مطابق بند «د» ماده ۳۸ قانون تجارت الكترونيكي در مورد خدمات، در صورتي كه با توافق مصرف كننده ارائه آن قبل از پايان ۷ روز كاري شروع شده باشد، نوارهاي صوتي و تصويري و نرم افزارهاي كامپيوتري بسته بندي شده كه به وسيله مصرف كننده باز شده باشد، روزنامه، نشريه و مجلات مطابق تعريف قانون مطبوعات و مواردي ديگر به علت شرايط خاص كالا و خدمات مصرف كننده فاقد حق انصراف خواهد بود مگر اينكه طرفين به نحو ديگري توافق كنند.
به گفته وي همچنين خدمات مالي مربوط به «سرمايه گذاري، خدمات بيمه اي، خدمات و عمليات بانكي و خدمات ساير مؤسسات مالي و اعتباري» موضوع بند الف ماده ۴۲ قانون تجارت الكترونيكي خارج از شمول قواعد حمايت از مصرف كننده است.
معمارنژاد افزود: در ماده ۳ اين آيين نامه آمده است تغييرات و اصلاحات لازم در آيين نامه، به پيشنهاد رئيس شوراي سياست گذاري مركز توسعه تجارت الكترونيكي و تصويب هيأت وزيران خواهد بود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |