سه شنبه ۲۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۹ - Jan 11, 2005
امام جواد(ع): نعمتهاي الهي بر هيچ كس، عظيم و فراوان نگردد، مگر اينكه نيازهاي مردم به او بسيار گردد، پس آن كسي كه (با داشتن نعمتهاي فراوان) در رفع نيازهاي مردم، تحمل و مقاومت نداشته باشد، نعمتهاي تحت اختيارش را در معرض نابودي قرار داده است.
احقاق الحق / ج ۱۲ ص ۴۲۸
امروز با حافظ
وز عمر مرا جز شب ديجور نماندست
بي مهر رخت روز مرا نور نماندست
چون صبر توان كرد كه مقدور نماندست
صبر است مرا چاره هجران تو ليكن
گروه هاي خارجي شركت كننده در جشنواره تئاتر معرفي شدند
اسامي گروه هاي خارجي شركت كننده در بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر اعلام شد.
محمد اطبايي مدير بين الملل جشنواره تئاتر گفت: از اوايل تيرماه فراخوان جشنواره تئاتر فجر را از طريق سفارتخانه هاي خارجي در ايران، مراكز I.T.I نمايندگي هاي فرهنگي جمهوري اسلامي در خارج از كشور و همچنين به تمامي گروه هاي شركت كننده در دوره هاي قبل و تئاتر هاي بزرگ و معتبر سراسر دنيا فرستاديم.
وي افزود: كارشناساني از سوي مركز هنرهاي نمايشي براي بازبيني نمايش ها به جشنواره هاي مختلفي چون جشنواره ادينبورگ اسكاتلند، جشنواره راه ابريشم و تانز در آلمان، جشنواره  فست در ارمنستان، جشنواره پاييزه پاريس و جشنواره سينار در مونترال كانادا رفتند و در مجموع ۱۲۰ نمايش را مورد بازبيني هيات انتخاب جشنواره تئاتر فجر قرار گرفت كه نهايتا اين ۱۵ گروه انتخاب شدند.
اطبايي گفت: حاصل اين همه كوشش حضور نمايش هايي است كه قرار است در جشنواره امسال به روي صحنه بروند كه نمايش هايي چون «اسرار شبانه» و «شب خواهران برونته» كار گروه هادين باد از آلمان، «اذتي گونه» از ارمنستان، «آنگاه كه بلبل از خواندن باز مي ايستد» محصول مشترك فلسطين و اسكاتلند كه كمپاني معروف تراورز در انگلستان سرمايه گذاري آن را انجام داده است، «سامورايي مجنون» از گروه تئاتر روسانجي از ژاپن، نمايش عروسكي «سيرك» از لهستان و نمايش غيرصحنه اي كارمن فونبر از همين كشور، «آرنولد» از هلند، دو نمايش «منطقه اشغال شده» و «هابيل و قابيل» هر دو محصول مشترك آلمان و ايران كه كارگرداني نمايش اول را هلنا والدمن برعهده داشته است و نمايش دوم يعني «هابيل و قابيل» بر اساس نمايشنامه اي از علي كوشك جلالي و با كارگرداني آتيلا پسياني به روي صحنه مي رود، «الهملت» محصول مشترك كويت و انگلستان و «كجايي تو» از گروه خروج اضطراري كانادا هستند.
وي افزود: جز اين نمايش ها سه نمايش نيز از روسيه و سوئيس و فرانسه به احتمال بسيار زياد در جشنواره حضور خواهند داشت و در حال حاضر منتظر نظر نهايي هيات انتخاب هستند.

همايون سليمي:
پيوستن به كپي رايت جايگاه نقاشي ايران را ارتقا مي دهد
نقاشي امروز ايران در هنر جهان جايگاه نسبتا خوبي دارد و حداقل در پانزده سال اخير رشد چشمگيري داشته  است.
به گزارش ايلنا، همايون سليمي نقاش و استاد دانشگاه ضمن بيان اين مطلب درگفت  وگو با ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن ياد آور شد: دليل اين اتفاق رابطه  اي است كه هنرمندان ما با خارج از ايران برقرار كرده  اند، در اين ميان نيز نقش موزه هنرهاي معاصر بسيار برجسته و پر رنگ است.
وي با بيان اين كه دولت به وظيفه خود در اين عرصه به خوبي عمل كرده  است، افزود:گالري  هاي شخصي نيز با طراحي وب سايت  ها و معرفي هنرمندان ايراني در اين فضاي مجازي، براي شناساندن هنر امروز ايران، گام  هاي ارزنده  اي برداشته  اند.
اين استاد دانشگاه هنر، درباره نقش كپي رايت در مطرح شدن هنر ايران گفت: پيوستن به كپي رايت مي  تواند در ارتقاي نقاشي امروز ايران در جهان تاثير مثبت و بسزايي داشته باشد.سليمي تصريح كرد: با اين حال بايد پيش از هر چيز تعداد سفرهاي خارجي هنرمندان و پشتيباني و حمايت از آنها افزايش يابد.
وي درباره همايش هنر و جهاني شدن گفت: چاپ مقالات و سخنراني  هايي كه در اين همايش ارائه مي  شوند مي  تواند تاثير گذار باشد چرا كه به شكلي مكتوب و مستند در اختيار هنرمندان و هنر آموزان قرار خواهد گرفت و در رسيدن به يك جمع بندي مناسب در اين حوزه موثر خواهد بود.
همايش بين المللي هنر و جهاني شدن به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور انديشمندان سراسر جهان ۲۷ و ۲۸ دي ماه در موزه   هنرهاي معاصر تهران برگزار مي  شود.

معرفي برترين هاي جشنواره فيلم از ديد سازمان ترافيك تهران
سازمان حمل و نقل و كنترل ترافيك تهران، برترين هاي خود را از ميان فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران در بيست وسومين جشنواره فيلم فجر انتخاب و معرفي مي كند.
به گفته محمود برآبادي مدير واحد آموزش سازمان حمل و نقل و كنترل ترافيك تهران اين سازمان فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره را كه در آن به مقوله حمل و نقل و ترافيك اشاره شد و جنبه بدآموزي در اين زمينه نداشته باشد، انتخاب كرده و مورد تشويق قرار مي دهد.
وي افزود:  هيات داوران معيارهايي نظير توجه به مقررات عبور و مرور، استفاده از علايم و المان هاي ترافيكي، نداشتن بدآموزي در جنبه هاي ترافيكي و ساختار و ارزش هاي زيباشناسي سينمايي را در داوري ها مد نظر خواهد داشت.

همكاري موزه ها و انجمن هاي كشورهاي اسلامي با دوسالانه نقاشي
موزه هاي هنر معاصر، اتحاديه نقاشان و انجمن هاي هنرمندان كشورهاي مختلف اسلامي در برگزاري سومين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام همكاري مي كنند.
به گزارش روابط بين الملل فرهنگستان هنر، مراكز هنري و انجمن هاي نقاشي دهها كشور اسلامي تاكنون در اين زمينه اعلام آمادگي كرده  اند.موزه هاي هنر معاصر در كشورهاي تركيه، مالزي و پاكستان، انجمن هاي هنرمندان كويت، لبنان، آذربايجان، امارات، قرقيزستان، سوريه، تاجيكستان، اتحاديه نقاشان تركمنستان و وزارت فرهنگ و هنر اردن از جمله مراكز بين المللي هستند كه با دبيرخانه دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام همكاري دارند.همكاري اين مراكز در قالب خدمات مشاوره اي، گردآوري آثار هنرمندان كشورشان و پيگيري و هماهنگي انتقال آنها براي دبيرخانه مركزي دوسالانه است.
روند دريافت آثار براي دبيرخانه دوسالانه همچنان ادامه دارد و پيش بيني مي شود سومين دوسالانه نقاشي جهان اسلام با حضور گسترده صدها تن از هنرمندان سرشناس كشورهاي اسلامي به اجرا درآيد.تاكنون آثار هنرمندان بيش از ۲۵ كشور اسلامي براي دبيرخانه دوسالانه نقاشي جهان اسلام رسيده است .

يك شاعر اصفهاني به ابديت پيوست
مهر: كيوان قدرخواه شاعر اصفهاني درگذشت.
قدرخواه صاحب شعرهاي متعددي است و محافل ادبي و فرهنگي اصفهان با آثار وي آشنايي دارند. ديروز - بيست و يكم دي ماه - پيكر اين شاعر فقيد در اصفهان تشييع شد.

سينماگران آذربايجاني به تهران مي آيند
به گزارش خبرگزاري فارس «جميل فرج اوف» معاون سينمايي وزارت فرهنگ جمهوري آذربايجان، «خميس مراد اوف» مدير استوديو سينمايي آذربايجان، «آيدين حسين اوف» مدير روابط بين الملل وزارت فرهنگ آذربايجان، «فكرت علي اوف» كارگردان فيلم سينمايي «خواب» و «راميز عزيز بكلو» كارگردان فيلم كوتاه «خروس پيروردي» از جمله ميهمانان رسمي «چشم انداز» مذكور هستند كه در سفر به ايران، راه هاي همكاري فرهنگي- هنري دو كشور در زمينه توليد و اكران فيلم را بررسي خواهند كرد.
گفتني است كه «چشم انداز سينماي جمهوري آذربايجان در تهران» تا عصر جمعه (۲۵ دي ماه ۱۳۸۳) در «سينما تك» موزه هنرهاي معاصر تهران برپا خواهد بود. در اين چشم انداز، ۵ فيلم سينمايي و ۱۲ فيلم كوتاه هنرمندان آذربايجاني، به نمايش درخواهد آمد.

عليرضا مشايخي در تالار وحدت
گروه ادب و هنر: عليرضا مشايخي آهنگسازي كه از وي به عنوان پيشرو موسيقي مدرن در ايران ياد مي شود،فردا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد.
در اين برنامه كه با همكاري گروه موسيقي تهران، اركستر موسيقي نوا صورت مي گيرد، نوازندگاني چون دلبر حكيم آوا، صنم قره چه داغي، فريماه قوام صدري و آذين موحد تحت هدايت و رهبري مشايخي به اجراي برنامه مي پردازند.

اجراي گروه ناصريا در قزوين
گروه «ناصريا» به سرپرستي و خوانندگي ناصر عبداللهي اول و دوم بهمن ماه در قزوين كنسرت برگزار مي كنند.
بنابراين گزارش در اين كنسرت ناصر عبداللهي به همراه گروه ناصريا در سالن جمعيت هلال احمر واقع در قزوين برنامه اجرا مي كند.

صفدر تقي زاده:
بعضي آثار ادبي ما از برندگان نوبل برترند
واحد مركزي خبر:صفدر تقي زاده، منتقد ادبي و مترجم، در گفت وگو با ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن گفت: بيشتر نويسندگان و هنرمنداني كه به دريافت جايزه اي جهاني مثل نوبل نايل شده اند نخست در كشور خودشان محبوب شده و جايزه هايي گرفته و مردم را با اثر خود دلشاد كرده اند ولي در كشور ما، دستكم در اين چند دهه اخير، چنين اتفاق همه جانبه و مهمي رخ نداده است.وي با بيان اين كه چنين وضعي تنها درباره ادبيات داستاني و شعر معاصر ما صادق است، يادآور شد: ادبيات كلاسيك ما، در سالهاي دور، نفوذ زيادي در ادبيات دنياي غرب، همچون ادبيات امريكا داشته است.
وي افزود: اگر بخواهيم درباره ادبيات معاصر خودمان با ديدي مثبت نگاه كنيم، شعرهاي فروغ فرخزاد، رمان بوف كور هدايت و آثاري از شاملو و دولت آبادي و چند تن ديگر، شايستگي آن را دارند كه به صورت اثري جهاني درآيند.
وي با بيان اين كه برخي از آثار نويسندگان و شاعران معاصر ما از آثار برندگان جايزه ادبي نوبل برتر است افزود: هرگاه نويسنده يا هنرمند يا شاعري در يك كشور ظهور مي كند مقتضيات اجتماعي و فرهنگي و نحوه تفكر موجود در آن كشور است كه اين استعداد را زود درمي يابد و موجب شكوفايي اش مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
كار «آرمسترانگ ويليامز» و نظرات «سيدني هوك» در مورد روزنامه نگاري
عقايد «سيدني هوك» فيلسوف تجربي قرن بيستم آمريكا كه هر سال دو بار (به مناسبت زادروز و سالگرد فوت او) در رسانه ها مطرح مي شود تا از ياد نروند، امسال با توجه به كاري كه «آرمسترانگ ويليامز» روزنامه نگار سياهپوست آمريكايي كرده رنگ و جلاي ويژه داشته و توجه بيشتري به آن شده و در خبرها و مقاله ها از نظرات او در زمينه خصوصيات يك روزنامه نگار حرفه اي وسيعاً نقل شده است. ويليامز به عنوان يك فرد، كاري خلاف قانون نكرده است ولي عمل وي در كسوت روزنامه نگار، مغاير اصول اين حرفه و مباين نظرات اجتماعي پروفسور هوك بوده كه در ژانويه ۱۹۰۲ به دنيا آمده بود. «سيدني هوك» كه ۸۷ سال عمر كرد درباره رسانه هاي همگاني، روزنامه نگاري و روزنامه نگار تأكيد بر بي طرف بودن روزنامه نگار دارد و خريد رسانه ها توسط كمپاني هاي بزرگ غيرتخصصي را عملي خلاف رسالت اين حرفه دانسته كه اگر صورت گيرد، چنين رسانه اي از شمول تعاريف كلاسيك روزنامه نگاري خارج مي شود و از آن پس نمي توان آن را رسانه همگاني (آيينه انعكاس زشتي و زيبايي هاي جامعه) ناميد. او روزنامه نگاران را از سازش با اصحاب منافع برحذر داشته و گفته است كه در اين صورت، ديگر مستقل و بي طرف نخواهند بود و رسالت خود را از دست خواهند داد (همان كاري را كه آرمسترانگ ويليامز انجام داده و با دريافت ۲۴۰ هزار دلار از دپارتمان آموزش و پرورش آمريكا به معرفي يك برنامه اين دپارتمان پرداخته و براي آن در قالب مقاله نظر نويسنده آن بايد باشد تبليغ كرده است). به نظر پروفسور هوك، روزنامه نگار تا زماني كه به اين حرفه اشتغال دارد حتي نبايد مشغله و منافع ديگري داشته باشد. همچنين به نظر پروفسور هوك، رسانه هاي همگاني نه تنها بايد اطلاع رساني جامع و بي غرضانه كنند و سطح دانايي مردم را به موازات تحولات روز بالا ببرند بلكه زبان حال مردم و وسيله منصفانه انتقال عقايد و نظريات و شناساندن بي غرضانه اصحاب انديشه به جامعه ملي و جهاني باشند. پروفسور هوك رويدادهاي بين مردمي (حوادث) و اجتماعي را شيپور نقاط ضعف جامعه دانسته كه به صدا درمي آيند و اگر درست و ماهرانه توصيف و گزارش شوند براي مردم عبرت آموز و براي دولت زنگ خطر خواهند بود تا مسئله را دريابد و دست به حل معضل، اصلاح كار و پيشگيري بزند. عقايد هوك منحصر به روزنامه نگاري نبوده اند، يكي از تئوري هاي مهم او نظريه حراست دولت از اموال مردم (موضوع اصل اساسي حفظ جان، حيثيت، حقوق، آزادي ها و مال اتباع از تعرض و گزند) است كه گفته است: اموال تنها خانه و پول و اثاث نيست، مزاياي متصّور اتباع از قبيل حق داشتن كار مطابق استعداد و قابليت، بازنشستگي، درمان، نگهداري و حمايت در زمان ناتواني، حفاظت اقتصادي (مثلاً جلوگيري از ربودن مال توسط گرانفروشان و كم فروشان، استثمارگران كه كار زياد مي كشند و مزد كم مي دهند و...)، حفاظت قضايي (مثلاً از خطر جعل و تزوير، نقض حق و...)، حفاظت در برابر مادي گري و آزمندي ديگران (به گفته او، كركس هاي جامعه كه هميشه در كمين هستند) و.... با اين تئوري كه سال هاست همه را در سراسر جهان به خود مشغول داشته، پروفسور هوك هرچيزي را كه يك فرد از آن خود و در درون خويش داشته باشد و بتوان آن را امتياز خواند، امتيازي كه بشود با آن كسب مال و منال كرد و انتظار مزاياي رفاهي داشت نيز «مال» دانسته است كه دولت مكلف به حفاظت از آن است كه به ناحق و به صورت غيرقانوني مورد دستبرد قرار نگيرد.
شش ماه زندان مجازات كشتن يك عراقي
در كنار دو حمله هوايي و زميني اشتباهي پرتلفات نظاميان آمريكايي در عراق، خبر ديگر روزنامه هاي آن كشور گزارش محكوم شدن يك نظامي آمريكايي بود كه در عراق مرتكب جرم شده بود. طبق اين گزارش، يك دادگاه نظامي آمريكا در «فورت هود» واقع در ايالت تگزاس گروهبان يكم «تريسي پركينز» را به جرم مرگ يك عراقي جوان به شش ماه زندان و تقليل درجه به گروهبان دومي محكوم كرد. اين نظامي ۳۳ ساله آمريكايي كه با دسته خود در عراق بود در نزديكي «سامرا» دستور داده بود كه افراد اين دسته دو عراقي جوان به نام هاي زيدان حسون ۱۹ ساله و پسر عمويش مروان حسون را به رود دجله افكنند كه مروان موفق شده بود خود را از آب بيرون بكشد و زيدان خفه شده بود. طبق گزارش روزنامه هاي آمريكا، گروهبان پركينز گفته است كه اين دو جوان تهديد مي كردند كه آمريكايي ها را با چاقو قطعه قطعه خواهند كرد و او به منظور تنبيه آن دو، گفته بود كه آنان را به داخل آب اندازند و قصد كشتن نداشت. اين گروهبان كه اعتراف به اشتباه خود كرده بود، خواست كه از ارتش اخراج نشود. مروان و زيدان پيش از افكنده شدن در دجله كتك زده شده بودند.
خاصه خرجي سازمان ملل از جيب عراقي ها
جزئيات خاصه خرجي و بذل و بخشش سازمان ملل از جيب عراقي ها در زمان تحريم اقتصادي اين كشور از محل فروش نفت براي خريد غذا كه نتيجه ۱۹ مورد بررسي كارشناسان مستقل است ديروز صفحه اول بسياري از روزنامه ها را اشغال كرده بود. قرار است نتيجه بررسي ۳۷ مورد ديگر نيز به زودي اعلام شود. گزارش ۱۹ مورد بررسي نشان مي دهد كه سازمان ملل از محل فروش نفت عراق معادل پنج ميليارد دلار به متقاضيان ساكن شيخ نشين ها و كساني كه نسبت به اشغال نظامي كويت در سال ۱۹۹۱ ادعاي غرامت كرده بودند اضافه پرداخت كرده بود و از جيب عراقي هاي تحريم شده به شماري، هرچه را كه صورت داده بودند پرداخت كرده بود. رسيدگي قبلي حكايت از برخي سوءاستفاده ها از جمله پرداخت به پسر عنان كرده بود.

برگي از تاريخ
درنخستين نشست مجمع عمومي سازمان ملل
ايران نخستين معترض بود
يازدهم ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۷۵ «يمليان پوگاچف» قزاقي كه در ارتش روسيه افسر بود و در نيمه دوم قرن هجدهم در منطقه «ولگا» و «دن» به حمايت از كشاورزاني كه با اراضي زراعي خريد و فروش مي شدند (سرف ها) و نيز طبقه زحمتكش روس كه پس از پتر اول با مشقت كار و زندگي مي كردند دست به قيام زده بود، در مسكو اعدام شد. در سال ۱۹۶۶ لعل بهادر شستري نخست وزير ۶۱ ساله هند كه براي مذاكرات صلح با پاكستان در پي دومين جنگ دو كشور به شوروي (آسياي ميانه) رفته بود ،در جريان مذاكرات سكته كرد و درگذشت. در سال ۱۹۲۲ براي نخستين بار انسولين روي يك پسر ۱۴ ساله كانادايي به نام لئونارد تجربه شد. در سال ۱۹۹۱ كنگره آمريكا به جورج بوش (پدر) اختيار جنگ با عراق را داد. در سال ۱۳۳۶ هجري پس از ده ماه و ۱۷ روز تعقيب و زد وخورد بالاخره دادشاه بلوچ كشته شد و دو همسر و همدستان او دستگير شدند. وي و برادرش و چند تن ديگر اوايل فروردين ماه اين سال در نزديكي ايرانشهر راه بر خودروي رئيس منطقه اي كرمان ، يك آمريكايي ديگر و دو همراه ايراني آنان بسته و هر چهار تن را كشته بودند. ژاندارمري ايران در طول ده ماه و ۱۷ روز نتوانسته بود آنها را در كوه هاي بلوچستان دستگير كند كه قضيه به صورت يك خبر جهاني در آمده بود به ويژه كه اين چند نفر با تفنگ برنو هواپيماي حامل رئيس ستاد ژاندارمري را سرنگون و او را كشته بودند.
اينك برگ امروز: دهم ژانويه سال ۱۹۴۶ نخستين مجمع عمومي سازمان ملل نشست خود را با شركت نمايندگان ۵۱ كشور عضو در لندن تشكيل داد و «اتلي» نخست وزير چپگراي وقت انگلستان در مراسم گشايش اين اجلاس گفت كه اين سازمان به اين شرط پيروز خواهد شد كه هر دولت عضو، حفظ صلح را برمنافع اختصاصي خود ترجيح دهد و نكوشد كه سازمان ملل را ملعبه خواست هايش قرار دهد و از آن به عنوان وسيله اي براي رسيدن به هدف هاي سياسي و ملي استفاده كند. نخستين اعتراضي كه در اين مجمع مطرح شد دادخواهي ايران بود كه دولت مسكو را متهم ساخت به رغم تعهد قبلي نه تنها نيروهايش را از ايران خارج نساخته بلكه اين نيروها مانع نقل و انتقال واحدهاي ارتش ايران درقلمرو وطن مي شوند و با اين اقدام، تماميت ارضي ايران به مخاطره افتاده است. نماينده ايران ضمن اعلام اين اعتراض در جلسه مجمع عمومي، همچنين گفت كه در اين زمينه شكايت دولت متبوع را به شوراي امنيت به عنوان بازوي اجرايي سازمان ملل تسليم خواهد كرد. نشست اين مجمع در سالروز تشكيل جامعه ملل گشايش يافته بود كه آن جامعه ۲۶ سال بيشتر عمر نكرده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
خشك شدن لب ها وتأثير گرماي محيط بر فشار خون
از دكتر روزنفلد سئوال شده است: آيا استفاده از حمام گرم و سونا و يا قرار گرفتن در محيط گرم باعث بالا رفتن فشار خون نمي شود؟ وي پاسخ داده است كه نه و گفته است كه بالعكس، بدن در چنين محيطي با نشان دادن واكنش باعث پايين آمدن فشار خون مي شود و اگر پايين آمدن فشار(گرماي شديد محيط) زياد باشد، فرد دچار ضعف و از حال رفتگي مي شود.
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي ديگر درباره خشكي لب ها گفته است اگر بر اثر حساسيت نسبت به خمير دندان و آلودگي هاي شيميايي محيط زيست و امساك در نوشيدن آب نباشد، از كمبود ويتامين ب - ۲ و نيز آهن است. در مورد مصرف قرص آهن بايد حتماً با دكتر خود مشورت كنيد.

بهارستان
نقل است كه وقتي سيبي سرخ بگرفت و دروي نگريست، گفت: «سيبي لطيف است» .
ندا آمد كه «اي بايزيد! شرم نداري كه نام ما بر ميوه اي نهي» ؟
در ذكر بايزيد بسطامي _ تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
اميد
يكبار ديگر به چشم هاي افسرده دختري كه روبه رويش نشسته بود نگاه كرد و ادامه داد: «... باور كن تو مي توني! اگر امسال قبول نشدي، به اين معني نيست كه براي سال بعد تلاش نكني.»
نگاه دختر آرام شده بود.
«... آره! باور كن تو اين بار موفق ميشي. فقط بايد به خدا توكل كني و اراده داشته باشي.»
حالا دختر با چشم هايي كه پر بود از اميد، به او نگاه مي كرد. با لبخندي كه بر چهره اش نشسته بود حرف هايش را اينگونه تمام كرد: «خوشحالم كه باور كردي!» و از جلوي آينه بلند شد.

گشتي در دنياي خبرها
سرقت از بانك با لباس زنانه
آتلانتا: مأموران اف بي آي در جست وجوي مردي هستند كه با لباس زنانه اقدام به سرقت از يك بانك كرد.
به گفته شاهدان عيني، اين مرد كه لباس زنانه بر تن داشت و از كلاه گيس استفاده مي كرد وارد شعبه بانك شد و تحويلدار را تهديد كرد درصورتي كه پول ها را در اختيارش نگذارد، همه افراد حاضر در بانك را خواهد كشت.
به همين دليل تحويلدار كيسه پول را در اختيار سارق گذاشت و او نيز بلافاصله متواري شد.
زلزله و بالا آمدن سطح آب
ويرجينيا: وقوع زلزله در جنوب آسيا باعث بالا آمدن سطح آب چاه هاي ويرجينياي آمريكا شده است.
با آن كه ويرجينيا در حدود ۹۶۰۰ مايل با محل وقوع زلزله فاصله دارد اما سطح آب چاه هاي اين منطقه در حدود يك متر بالا آمده است.به گفته دانشمندان تا ۵ ساعت پس از وقوع زلزله سطح آب اين چاه ها در حال نوسان بود تا اين كه حالتي ثابت به خود گرفت.
جرم خيزي واتيكان
واتيكان: با آن كه واتيكان يك شهر مقدس است اما اغلب مجرمان در آنجا به راحتي از مجازات فرار مي كنند.
براساس آمار منتشر شده، ۹۰ درصد مجرمان در واتيكان شناسايي و مجازات نمي شوند. جرايم اين افراد شامل سرقت، تخريب اموال مردم و يا جيب بري است.
شهر واتيكان تنها ۵۰۰ نفر جمعيت دارد اما هر سال در حدود ۱۸ ميليون نفر از اين شهر بازديد مي كنند و سرانه ارتكاب جرم در اين شهر ۱۰۶ درصد است.
پول بيشتر، تغذيه بدتر
پكن: نتايج يك تحقيق حاكي از آن است، كودكان چيني كه در خانواده هاي ثروتمند زندگي مي كنند از تغذيه نامناسبت تري نسبت به كودكان خانواده هاي فقير برخوردارند.
در خانواده هاي ثروتمند، كودكان به دليل سرعت بالاي زندگي و درگير بودن والدينشان، بيشتر غذاهاي حاضري مصرف مي كنند درحالي كه بخش عمده تغذيه كودكان خانواده هاي كم درآمد غذاهاي خانگي است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه آرته: نمايشگاه نقاشي گروه آژه / ۲۵ دي تا اول بهمن/ ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك ۲۷ / تلفن: ۸۸۲۴۵۴۲
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي پونه جعفري نژاد/ ۲۵ دي تا اول بهمن / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي سميرا اسكندر فر/ تا ۲۴ دي/ ميدان فاطمي، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
*نگارخانه بامداد: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۲۴ تا ۲۹ دي/ خيابان مطهري، جم، كوچه ماگنوليا، پلاك ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۳۰۳۱۷
*گالري ماه: نمايشگاه نقاشي گروهي/ ۲۵ دي تا ۶ بهمن/ خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك ۸۹ / تلفن: ۲۰۴۵۸۷۹
*نگارخانه مهر: نمايشگاه آثار حجمي / از ۲۳ دي به مدت ده روز / بزرگراه نواب، كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب/ تلفن: ۹- ۵۴۱۹۰۵۷
*نگارخانه ملل: نمايشگاه مشبك روي چوب و نمايشگاه نقاشي روي پارچه گروهي/ ۲۰ تا ۳۰ دي/ بزرگراه صدر، ميدان پيروز، بوستان قيطريه، فرهنگسراي ملل/ تلفن: ۲۲۱۲۳۹۲
*نگارخانه مهرين: نمايشگاه طراحي محمدرضا ميمند/ ۲۱ تا ۲۶ دي/ گيشا، خيابان فاضل غربي، شماره ۲۱/ تلفن: ۸۲۴۰۹۴۶
*نگارخانه آبي: نمايشگاه صنايع دستي و زيور آلات بندر تركمن/ تا ۷ بهمن/ ميدان امام حسين، ۱۷ شهريور، خشكبارچي، پارك خيام/ تلفن: ۹- ۳۳۵۸۶۸۸
*گالري ثروت: نمايشگاه نقاشي زهره خسروي/ تا ۲۷ دي/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
*نگارخانه گل: نمايشگاه نقاشي شادي جهانباني/ ۲۳ تا ۲۸ دي/ ميدان فاطمي، جنب مسجد نور، ساختمان نور، پلاك ۶۰ / تلفن: ۸۹۵۹۲۱۶
*نگارخانه فاطيما: نمايشگاه نقاشي آرين لواساني/ تا ۳۰ دي/ خيابان كريمخان، ايرانشهر، كوي مهاجر، پلاك ۱۳
*نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي محمد سمندريان/ ۲۴ تا ۳۰ دي/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
*گالري مژده: نمايشگاه نقاشي هاي كلاژ و تركيب مواد، لادن جواهريان/ ۲۵ تا ۳۰ دي/ سعادت آباد، سرو شرقي، علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، پلاك ۹۱/ تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
*گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي سيامك شريفان/ ۲۶ دي تا اول بهمن/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي انيستاليشن شهناز زهتاب/ ۲۳ تا ۳۰ دي/ خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
*گالري باران: نمايشگاه نقاشي محمدهادي فدوي / تا ۲۵ دي/ دركه، خيابان احمدپور، پلاك ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲

گل و گياه
آستيلب
011103.jpg
نام علمي: Astilbe Irrlicht
خانواده: SAXIFRAGACEAE
گياه دائمي ريزوم دار به بلندي و گستردگي ۵۰ سانتي متر است، خوشه هاي گل به رنگ سفيد انتهاي شاخ و برگ سبز تيره در اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك نسبتا غني، مرطوب و غني از هوموس نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در زمستان يا اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |