شنبه ۵ دي ۱۳۸۳
گفت وگو با فابرگاس
جوانترين گلزن تاريخ آرسنال
008142.jpg
مهدي غفاري
دوم دسامبر ۲۰۰۳ بود كه مقابل ولورهمپتون گل زد تا با شانزده سال و ۲۱۲ روز، نام خود را به عنوان جوانترين گلزن تاريخ باشگاه آرسنال ثبت كند. فابرگاس از همان ابتداي ورودش به هايبري نشان داد مي خواهد در تركيب اصلي قرار بگيرد و مي تواند تا مدتها، خط مياني آرسنال را تحت كنترل خود درآورد. او اكنون هفده سال دارد و با تجربه حضور در بارسلونا به راحتي خلأ ناشي از غيبت هاي مكرر پاتريك ويرا به دليل آسيب ديدگي يا محروميت را پر مي كند تا عملاً قلب تپنده مجموعه تحت هدايت آرسن  ونگر باشد. فابرگاس در روز آخر مرحله گروهي ليگ قهرمانان موفق شد يكي از پنج گل آرسنال را وارد دروازه روزنبرگ كند تا نخستين گل خود در اين تورنمنت را جشن بگيرد. آينده براي فابرگاس درخشان تر از حد تصور است.
***
* از زماني كه جانشين ويرا در تركيب اصلي قرار گرفتيد، گمان مي كنيد چه اندازه پيشرفت كرده ايد؟
- فكر مي كنم به عنوان يك بازيكن، چيزهاي زيادي فراگرفته و پيشرفت محسوسي داشته ام. آرسن ونگر اين فرصت را در اختيارم قرار داد تا توانائيهايم را نشان دهم و من نيز از اين بخت، به بهترين شكل ممكن استفاده كردم. در حال رشدكردن در باشگاهي بزرگ در يكي از بهترين ليگ هاي اروپا هستم و اين مسأله در پيشرفتم اهميت بسيار زيادي دارد. اعتراف مي كنم بابت جدايي از آرسنال، به هيچ وجه پشيمان نيستم، در حال حاضر از شرايطم رضايت دارم و از موفقيت هايي كه با آرسنال بدانها دست يافته ام، خوشحال هستم!
* ويرا تا چه اندازه به شما كمك كرد؟
- پاتريك كمك زيادي به من كرد تا به عنوان يك انسان و يك بازيكن رشد كنم. بابت كمك هايي كه به من كرده، بايد از او تشكر كنم، البته زماني كه گذشته را به خاطر مي آورم، متوجه مي شوم حق زيادي به گردنم دارد.
* آرسنال تركيب اصلي خود را شناخته و معمولاً از بازيكناني استفاده مي كند كه خود آنها را كشف كرده و پرورش داده و در حال حاضر قصد نداريد مسئوليت زيادي را عهده دار شويد و به عنوان قلب مجموعه، بازي كنيد؟ اين مسأله باعث نمي شود فشار زيادي رويتان وجود داشته باشد؟
- در هر بازي، فشار زيادي رويم وجود دارد كه آن را خيلي خوب تحمل مي كنم. اگر روند مطلوب كنوني را حفظ كنم، مسلماً در ادامه، كار آسانتري خواهم داشت، چرا كه با گذشت زمان، مسلماً بر تجربياتم افزوده خواهد شد. چند سال ديگر به جوانان آرسنال كمك خواهم كرد تا خود را با شرايط جديد سازگار كنند، همانگونه كه اكنون، بازيكنان با تجربه هايبري، كمك زيادي به من مي كنند.
* بسياري معتقدند خط دفاعي آرسنال چندان با صلابت نيست. آيا كل مجموعه در اين زمينه مقصر هستيد يا اينكه اين انتقادات، بي پايه و اساس صورت مي گيرد؟
- البته، معتقدم اين انتقادات بي پايه و اساس هستند. بسيار خوب دفاع مي كنيم و با بازگشت سل كمپبل شرايطمان خيلي بهتر شده، هر چند بعضي اوقات نمي توانيم تمام وظايفي را كه به ما محول شده، انجام دهيم. مي دانيم گاهي اوقات در شرايط مطلوب به سر نمي بريم و همين مسأله باعث مي شود كار مجموعه دچار اختلال شود. با تمام اين اوصاف مطمئن هستيم در ليگ برتر، به قهرماني برسيم، در تيم  ما همه مي دانند بايد چه كاري انجام دهند و از اين رو روحيه پيروزي خواهي در مجموعه موج مي زند. در اين بين بسياري انتظار دارند مانند فصل گذشته، تمام ديدارها را با پيروزي به پايان برسانيم كه تا حدي دشوار به نظر مي رسد، اما اين وعده را مي دهم كه مانند گذشته، به تيمي قدرتمند بدل شويم. مطمئن باشيد شرايط نامطلوب و تا حدي آشفته كنوني زودگذر است.
* الگوي شما كيست؟
- پپ گوارديون، بت من است! او در پستي ايفاي نقش مي كرد كه من مي خواهم بازي كنم.تلاش زيادي مي كنم تا به سطح بالاي او نزديك شوم.
* سازگار شدن با شرايط جديد زندگي در انگلستان برايتان دشوار بود؟
- حقيقتاً نه خانواده ام، كنارم است و دوستان زيادي نيز در انگلستان دارم كه همواره به من كمك مي كنند. خوشبختانه خوزه آنتونيو ريس نيز در آرسنال حضور دارد و در بسياري از موارد سعي مي كند تا مشكلي برايم پيش نيايد، البته رابطه بسيار دوستانه اي نيز با ژرارد پيكه در منچستر يونايتد دارم.
* در ابتداي فصل، خيلي زود موهايتان را كوتاه كرديد. آيا دليل اين امر به خاطر جوك هايي بود كه هم تيمي هايتان براي شما ساخته بودند؟
- آنها مدت زيادي در اين باره با من شوخي نكردند و سر به سرم نگذاشتند، هر چند بعضي اوقات واقعاً اذيت مي شدم، در اين زمينه رئيس بيش از همه اذيت مي شد، البته بازيكنان قصد آزار و ناراحت كردن عضوي ديگر از مجموعه را ندارند.
* آينده آرسنال را چگونه تصوير مي كنيد؟
- در ليگ برتر شرايط بسيار پيچيده به نظر مي رسد، چلسي بسيار خوب بازي مي كند و بهتر نتيجه مي گيرد، اما در مجموع براي دفاع از عنوان فصل گذشته، به هيچ وجه نااميد نيستيم. در ليگ قهرمانان نيز بايد ثابت كنيم كه از شخصيت اروپايي برخورداريم. بايرين مونيخ تيم بسيار قدرتمند سازمان يافته اي است، ولي معتقدم از توانايي گذر از سد آنها بهره مند هستيم، هر چند فوتبال را نمي توان پيش بيني كرد.

سايه روشن ورزش
انتقالهاي بزرگ ليگ برتر
چلسي، ولخرج ترين تيم سال
مجله match در تازه ترين شماره خود به بررسي انتقالهاي بزرگ ليگ برتر پرداخته، البته در اين ميان، بعضي از انتقالها در ازاي پارامتر صفر بوده، اما به اندازه اي مؤثر به نظر مي رسند كه مي توانند در زمره انتقالهاي بزرگ طبقه بندي شوند.
۱- پيتر چك (چلسي)
رقم انتقال: هفت ميليون پوند
هر چند كارلو كوديچيني يكي از دروازه بانان بسيار خوب ليگ برتر و شخصيتي محبوب در استمفورد بريج است، اما چك خيلي سريع جاي خود را در تركيب اصلي تثبيت كرد و تا اينجا نيز عملكرد قابل قبولي داشته. اين دروازه بان ۲۲ ساله در يازده بازي نخست تيمش، هشت مرتبه دروازه اش را بسته نگه داشت تا چلسي مطمئن شود در خريد اين غول شرقي، مرتكب اشتباهي نشده.
۲- جيمي فلويدهاسلبنك (ميدلزبورو)
انتقال آزاد
هر چند تا حدي تنبل به نظر مي رسد، اما در بورو، آغاز خوبي داشته. بسياري معتقد بودند استيو مك لارن ريسك زيادي به خرج داده، اما مهاجم هلندي با گلهايي كه به ثمر رساند ثابت كرد مك لارن بهترين تصميم ممكن را گرفته. هت تريك مقابل بلكبرن و درخشش در جام يوفا، زندگي را براي مردان ريورسايد، شيرين تر از حد انتظار نموده.
۳- تيم كاهيل (اورتون)
رقم انتقال: ۵/۱ ميليون پوند
شايد بسياري او را به خاطر اخراج احمقانه مقابل منچستر سيتي بشناسند كه پس از به ثمر رساندن گل پيروزي، پيراهنش را از تن خارج ساخت تا با كارت زرد دوم مواجه شود، اما بايد پذيرفت او يكي از بازيكنان كليدي اورتون تا اينجاي فصل بوده. اين جوان مستعد به عنوان تك مهاجم اورتون، پنج مرد مياني را پشت سر خود مي بيند، اما هنگام از دست رفتن توپ، سريعاً  به كمك خط دفاعي مي شتابد.
۴- آلن اسميت (منچستر يونايتد)
رقم انتقال: هفت ميليون پوند
شروع اسميت در يونايتد غيرقابل انتظار بود. او ابتدا در كاميونيتي شيد دروازه آرسنال را باز كرد، سپس گل پيروزي براي شروع اسميت در يونايتد غيرقابل انتظار بود. او ابتدا در كاميونيتي شيد دروازه آرسنال را باز كرد، سپس گل پيروزي براي نورويچ را به ثمر رساند، در ليگ قهرمانان دو مرتبه توپ را به تور دروازه استوا بخارست چسباند و در ادامه گلهايي دراماتيك را برابر بلكبرن و ميدلزبورو به نام خود ثبت كرد. اسميت را بايد مهاجمي توانا دانست كه بسيار كم اشتباه مي كند، هر چند اكنون جايگاه گذشته را در تركيب اصلي ندارد.
۵- ژابي آلونسو (ليورپول)
رقم انتقال: ۸/۱۰ ميليون پوند
پس از خريدهاي خارجي ناموفق ژرارد هوليه، اكنون هواداران ليورپول، عاشق ژابي آلونسو هستند. مرد اسپانيايي خيلي سريع با شرايط حاكم بر فوتبال جزيره سازگار شده و با پاسهايش، موقعيتهاي زيادي براي همبازيانش خلق مي كند. تأثير او را مي توان در ديدار مقابل فولام مشاهده كرد كه پس از ورودش به ميدان، شكست ۲ بر صفر به پيروزي ۴ بر ۲ تغيير يافت. او در كنار استيون جرارد، طراوت خاصي به خط هافبك ليورپول بخشيده.

خبرها و نگاه ها
رؤياي واليبال
۳۰ تيم خوب از ۳۰ استان

علي شاكري :در حالي كه برخي از اهالي واليبال مدعي اند كه سطح كمي و كيفي ليگ برتر واليبال با بالا رفتن تعداد تيم هاي شركت كننده تا حدودي پايين آمده است، اما رييس فدراسيون واليبال روياي ديگري را در سر دارد. او مي خواهد روزي فرا برسد كه هر استان يك نماينده در ليگ برتر واليبال ايران داشته باشد، يعني يك ليگ با ۳۰ تيم!
محمدرضا يزداني خرم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن تاكيد بر مطلب فوق اظهار كرد: براي من بروز استعدادهاي ناب ايراني در ورزش واليبال مهم تر از هر چيز ديگري است. ليگ در معناي واقعي يعني سازندگي و معرفي چهره هاي جوان و جوياي نام به عرصه  ورزش. زماني مي توانيم از عملكرد خود راضي باشيم كه ليگ برتر ما در هر فصل و حتي در هر هفته تعدادي از جوانان با استعداد را به جامعه  واليبال معرفي كند.
واليبال متعلق به همه است
وي افزود: ورزش واليبال محدود به يك عده خاص نيست كه در يك فضاي محدود با يكديگر به رقابت بپردازند و در نهايت يكي از آنها نيز برنده  اين مسابقات باشد، واليبال متعلق به همه است و هر استان بايد شانسي براي حضور در بالاترين رده  مسابقات كشوري آن داشته باشد.
رييس فدراسيون واليبال با بيان اين كه آرزوي وي حضور نمايندگان واليبال تمامي استان ها در رقابت هاي ليگ برتر است تصريح كرد: واليبال در سمتي قرار گرفته است كه بايد علمي و حرفه اي شود. يك تيم حرفه اي نيز علاوه بر بازيكنان خوب بايد از يك كادر فني متشكل از مربي بدنساز، مربي آناليز و مربي تغذيه به همراه يك سرمربي با تجربه برخوردار باشد. خوشبختانه در نيم فصل ليگ برتر تا حدودي به اين خواسته رسيديم و به طور عملي مشاهده شد كه باشگاهها نيز بر علمي كردن ورزش واليبال و حرفه اي گري گام هاي بسيار مثبتي را برداشته اند.
يزداني خرم تاكيد كرد: اين سياست كلان شايد در فصل جاري ليگ برتر، جواب ندهد اما در سال هاي آتي شما خواهيد ديد كه تيم هاي سوپر ليگي چطور مي توانند فاصله خود را با همتايان خارجي كم كنند.
كم كاري صد ا و سيما
رييس فدراسيون واليبال در ادامه با اظهار تاسف از اين كه صدا و سيما تا حدودي در نيم فصل اول، رقابت هاي ليگ برتر را به صورت زنده پخش نكرده است، افزود: باز هم به خاطر فوتبال حق ما را در پخش زنده  مسابقات واليبال ضايع كردند. در نيم فصل اول سهم ما از پخش برنامه هاي تلويزيوني بسيار كم بود كه با توجه به صحبت هاي انجام گرفته اميدوارم در نيم فصل بعد به حق خود برسيم.
جلوگيري از نفوذ دوپينگ
رييس فدراسيون واليبال در پايان و با اشاره به سياست گذاري هاي فدراسيون در خصوص جلوگيري از معضل دوپينگ در رشته  واليبال گفت: دوپينگ معضلي است جدي كه روز به روز در حال گسترش است، امروزه نتيجه  اين معضل شوم را در رشته هاي مختلف مي توان مشاهده كرد. از همين رو با برنامه هاي خاص سعي داريم تا از نفوذ اين موضوع در بين واليباليست ها جلوگيري كنيم.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
دانشجو
سياست
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |