چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۹ - Dec 22, 2004
از سوي نمايندگان سازمان ملل متحد در ايران تشريح شد
برنامه هاي سازمان ملل براي بازسازي بم
گروه اجتماعي: فعاليت هاي سازمان ملل متحد در زمينه  بازسازي بم در جمع خبرنگاران تشريح شد.
به گزارش خبرنگار ما، فردريك لاينز نماينده مقيم برنامه عمران ملل متحد در ايران گفت: در حال حاضر صندوق كودكان ملل متحد با ۲۵ نفر كارمند متخصص در بم، تلاش هاي خود را حول سه محور اصلي آموزش، آب و محيط زيست سالم و حمايت از كودكان متمركز ساخته و تاكنون ۷ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار براي آبرساني به خانواده ها و تامين آ ب سالم هزينه كرده است.
مشاوره دادن به خانواده ها، مددكاران و معلمان براي رفع مشكلات رواني، از ديگر فعاليت هاي اين صندوق ظرف سال گذشته بوده است.
خانم كري اگه نماينده يونيسف در ايران نيز گفت: برنامه بلندمدت يونيسف پركردن خلأ بين برنامه فعلي يونيسف با برنامه پنج ساله دولت ايران با استراتژي، بهتر كردن زندگي كودكان است به طوري كه حقوق كودكان نه تنها در بم كه در شهرهاي ديگر نيز رعايت شود.
وي با اشاره به اين كه يونيسف تا به حال ۳۰ ميليون دلار براي كمك به كودكان بم جمع آوري كرده خاطرنشان ساخت: ۲۰ نفر از كاركنان اين صندوق به منظور تحقق برنامه  هاي مورد نظر و ادامه فعاليت هاي خود تا ۳ سال آينده در بم حضور خواهند داشت و با كمك سازمان هاي غيردولتي به بازسازي ادامه خواهند داد.
اكبر مباشر رياض شيخ نماينده سازمان بهداشت جهاني با اشاره به فعاليت ها ي سازمان متبوع خود در نخستين روزهاي وقوع زلزله در بم گفت : بازسازي زير  ساخت هاي بهداشتي در بم را آغاز كرده و در كنار تامين حمايت هاي تخصصي در كنترل بيماري  ها، همكاري گسترده اي با ديگر سازمان ها براي تحقق برنامه  هاي درازمدت سيستم بهداشتي بم و بازسازي بهداشت اين شهر صورت داده است.
وي افزود: برنامه بازسازي مراكز بهداشتي و درماني به خوبي پيش مي رود و ساخت واحدهاي درماني براساس استانداردها آغاز شده است.
رياض شيخ از ديگر فعاليت هاي سازمان بهداشت جهاني را تامين تجهيزات بهداشتي در بم ذكر كرد و افزود: بحث آموزش و تربيت كاركنان بهداشت در بم از مشكلات اساسي است و از آن جايي كه كليه ساختارهاي بهداشتي در بم نابود شده، اين سازمان با همكاري وزارت بهداشت تلاش مي  كند تا بازسازي نظام بهداشتي اين شهر به گونه اي محقق شود كه الگويي براي ساير شهرها باشد.
وي با اشاره به ادامه فعاليت اين سازمان در بم خاطرنشان ساخت: سازمان بهداشت جهاني تاكنون نزديك به ۱۰ ميليون دلار در زمينه هاي بهداشت و سلامت در بم هزينه كرده است.
دكتر عابدين صالح نماينده سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد در اين نشست گفت: اين سازمان تلاش گسترده اي را براي بازسازي ميراث فرهنگي در بم هماهنگ نموده و در اين راستا در ۵ دي ماه امسال، مراسم ميراث جهاني كتيبه ها را در محل ارگ بم برگزار مي كند. همچنين مركز تحقيقات معلمان بم كه به صورت مشترك از سوي وزارت آموزش و پرورش و يونسكو تاسيس شده افتتاح مي گردد. تهيه سند و نقشه هاي اوليه ريز پهنه بندي شهر بم از ديگر نكاتي بود كه عابدين صالح از آن تحت عنوان يكي از فعاليت هاي مهم سازمان علمي و فرهنگي يونسكو ياد كرد.

۹ هزار نگهبان محله در كشور خدمات حفاظتي ارائه مي دهند
۱۸۶ شركت انتظام ثبت شده ۲ هزار نگهبان محله را هدايت مي كنند
ايسنا: كلانتريها موظفند در حوزه فعاليت خود، نگهبانها، شبگردها و سرايدارها را شناسايي و نسبت به ساماندهي و كدبندي آنها اقدام كنند.
سردار علي عبداللهي در نخستين همايش تخصصي نگهبان محله افزود: در حال حاضر ۱۸۶ شركت انتظام ثبت شده ۲ هزار نگهبان محله را هدايت مي كنند.
وي با اشاره به اين كه مردم نگهبانان محله را عضوي از ناجا مي دانند،افزود: در اين راستا بايد شركتهاي انتظام در بكارگيري اين افراد دقت بيشتري داشته باشند.
سردار عبداللهي با بيان اين كه برخي از كارها و فعاليتهاي سودده به شركتهاي انتظام براي جبران كمبود منابع مالي آنها واگذار مي شود، تصريح كرد: مقدمات اوليه اين كار فراهم شده است.
عبداللهي خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه فعاليتهاي مربوط به نگهبان محله توسط بخش خصوصي انجام مي شود، نيروي انتظامي به صورت كاملاً تخصصي بر فعاليت آنها نظارت دارد.
جانشين فرمانده ناجا يادآور شد: بيشتر نگهبانان محله ها به فعاليت در مؤسسات و مراكز متمركز تمايل دارند كه هدف ما ورود اين افراد به تمام بخشها از جمله محلات است.
عبداللهي اظهار داشت: نگهبان محله بايد با همكاري ناجا و مؤسسه انتظام به مفهوم واقعي خود كه همان حفاظت از محله هاست نزديك شود.
به گفته جانشين فرمانده ناجا اگر شركتها در حوزه فعاليت خود نيازمند نيروهاي مسلح باشند، كلانتريها اين افراد را در اختيار آنها قرار داده و تعامل مناسب و مؤثري بين مؤسسه انتظام و كلانتريها ايجاد مي شود.
وي تصريح كرد: امنيت اجتماعي مهمترين بخش امنيت در جوامع بوده و در اين راستا بايد پيشگيري از وقوع جرم را در دستور كار قرار داد.
در اين مراسم تقي زاده، مديرعامل مؤسسه انتظام نيز با بيان اين كه در حال حاضر ۳۲ نمايندگي اين مؤسسه در استانهاي كشور وجود دارد، گفت: يكهزار و ۹۶۰ شركت از اين طريق، مجوز فعاليت گرفته اند.
وي با اشاره به اين كه ۹ هزار نگهبان محله خدمات حفاظتي اطلاعاتي را در سطح كشور ارائه مي دهند، گفت: در حال حاضر در تمام استانها داراي نمايندگي نگهبان محله هستيم.
مديرعامل مؤسسه انتظام در پايان تصريح كرد: اين مؤسسه از افرادي كه داراي تجربه و تخصص لازم هستند براي تأمين شركتها و آموزش نگهبانان محله دعوت مي كند.

در آستانه سالگرد زلزله بم اعلام شد
اجراي مانورهاي امداد و نجات زلزله در تهران ادامه مي يابد
009462.jpg
گروه اجتماعي: اجراي مانورهاي امداد و نجات زلزله با هدف آگاه سازي شهروندان از روش ها و شيوه هاي خود امدادي و امدادرساني به ديگران در مواقع اضطراري و فوريتي هر از چندي در تهران تكرار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما بافت هاي فرسوده در بسياري از مناطق جنوبي و شمال شرق تهران اين ضرورت را دو چندان ساخته و در آستانه سالگرد زلزله بم اعلام شده است كه اين مانورها براي احيا و زنده نگه داشتن عبرت هاي زلزله و آمادگي هاي لازم در برابر اين حادثه غيرمترقبه دنبال خواهد شد.
رئيس مديريت بحران منطقه شمال شرقي تهران با بيان اين مطلب گفت: شناخت پديده خطر آفرين زلزله مي تواند ميزان خسارات مالي و جاني را هنگام وقوع اين پديده طبيعي كاهش دهد و شهروندان بايد با درك اين واقعيت كه كشور ما يكي از كشورهاي زلزله خيز در جهان است خود را همواره براي مقابله با اين پديده طبيعي آماده نگه دارند.
مهندس وحيد زارع با اشاره به ضرورت توجه جدي شهروندان به پديده زلزله و تأكيد بر آماده سازي همگان در اين خصوص تصريح كرد: كلان شهر تهران در دامنه جنوبي رشته كوه البرز قرار دارد و با توجه به وجود رسوبات آبرفتي و گسل هاي فعال، اين شهر همانند ساير شهرهاي ايران در معرض خطر جدي وقوع زمين لرزه قرار دارد.
وي به برگزاري مانور بزرگ زلزله در منطقه چهار شهرداري اشاره كرد و افزود: برگزاري مانور فرصتي است تا شهروندان علاوه بر آشنايي و آگاهي از اين پديده با شناخت الگوهاي ارايه شده از سوي كارشناسان در مانور بتوانند هنگام وقوع و بعد از زلزله خسارات جاني و مالي ناشي از زلزله را به حداقل ممكن برسانند.
شهردار منطقه چهار با اشاره به اين كه توكل به خداوند، حفظ خونسردي و آرامش و رعايت نكات ايمني نقش مؤثري در كاهش خسارات زلزله دارد، گفت: اميدوارم شهروندان فهيم ضمن آشنايي با اين پديده و شناخت و آگاهي نسبت به نحوه برخورد با زلزله بتوانند نقش تأثيرگذاري در كاهش تلفات جاني و مالي داشته باشند.
مهندس زارع بر رعايت نكات و اصول مهندسي و مسئوليت پذيري مهندسان در ساخت و ساز تأكيد كرد و گفت: با توجه به پيشرفت برق آساي علم و دسترسي آسان همگان به تكنولوژي، لازم است طراحان، پيمانكاران و مهندسان با رعايت اصول علمي و مهندسي زلزله، بنايي را فراهم كنند تا شهروندان هنگام وقوع زلزله از امنيت مالي و جاني برخوردار باشند.
وي افزود: عدم رعايت نكات ايمني در اصول مهندسي موجب مي شود تا ناخواسته شاهد بناهاي بي بنيان و غيرقابل تحمل در مقابل زلزله باشيم. اين معضل بالطبع عواقب جبران ناپذيري را براي شهروندان به همراه خواهد داشت.

مراحل بازسازي ارگ بم تا چهار سال ديگر به پايان مي رسد
009465.jpg
فارس: مدير ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان گفت: كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي مراحل بازسازي ارگ بم در حال اتمام است و پيش بيني مي شود كه مراحل بازسازي آن تا چهار سال ديگر به پايان برسد.
محمد سام كه در آستانه سالگرد زلزله بم با خبرنگار اجتماعي فارس سخن مي گفت افزود: بسياري از گردشگران خارجي براي بازديد از ارگ بم به استان كرمان سفر مي كردند. اما پس از زلزله و تخريب اين اثر تاريخي، تنها ۱۵ درصد از گردشگران به اين استان سفر مي كنند.
به گفته وي به خاطر حادثه دلخراش زلزله بم، آمار بازديد گردشگران خارجي از استان كرمان ۸۰ درصد كاهش يافته است. سام اظهار اميدواري كرد با بازسازي ارگ بم دوباره شاهد حضور توريست هاي خارجي در اين استان باشيم. وي درباره برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان در خصوص جذب گردشگر گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان، محور تمام تلاش و فعاليت هاي خود را براي بازسازي ارگ بم قرار داده و آن را در يك برنامه چهار ساله تدوين كرده است.
مدير ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان، اعتبارات بازسازي ارگ بم را يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان براي سال جاري عنوان كرد و گفت: با كمك هايي كه از سوي سازمان هاي مختلف براي بازسازي ارگ بم انجام شده، مشكل اعتباري وجود ندارد.
سام، به از بين رفتن ساير آثار تاريخي بم اشاره كرد و گفت: بازار قديمي بم، چند امامزاده و قلعه نيز در حادثه زلزله بم از بين رفتند كه همزمان با بازسازي ارگ بم اين اماكن نيز بازسازي خواهند شد.

شبكه ملي گياهان دارويي تشكيل شد
009468.jpg
فارس: مراسم انتخابات شوراي شبكه ملي گياهان دارويي كشور طي جلسه اي در مركز تحقيقات گياهان دارويي دانشگاه شاهد برگزار شد.
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در اين مراسم كه با حضور منصوري معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و رئيس دانشگاه شاهد و همچنين با شركت روساي واحدهاي پژوهشي داراي مجوز در زمينه گياهان دارويي تشكيل شده بود معاون پژوهشي وزارت علوم نقش شبكه ها را در اطلاع رساني و تصميم سازي و ارائه راهكارهاي مناسب براي ساماندهي پژوهش و همچنين آينده نگري در سياست هاي علمي- پژوهشي بسيار تعيين كننده دانست.
بنا بر اين گزارش، در اين جلسه از بين ۱۱ مركز پژوهشي، پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي، موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع، مركز تحقيقات گياهان دارويي دانشگاه شاهد، پژوهشكده گياهان دارويي دانشگاه شهيد بهشتي و پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري به عنوان اعضاي حقوقي شوراي شبكه تعيين شدند.
معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در صورت موفقيت فعاليت هاي اين شبكه، شبكه هاي ديگري را نيز در موضوعات مورد نياز شكل خواهد داد.

بم تولدي ديگر «۶»
تازيانه سوز كويري
در ماجراي زلزله بم بيش از يك هزار معلم، ۱۰۳ دانشجو و نزديك به پنج هزار دانش آموز جان باختند. امروز دومين روز زمستان در شهر زلزله زده بم خبر مي رسد كه ۵۰ مدرسه در اين شهر به طور كامل تخريب شدند، ۳۸ مدرسه آسيب جدي ديدند و مهدكودك هاي اين سرزمين از گردونه دريافت خدمات آموزش و پرورش بازماندند. كمك به دانش آموزان زلزله زده بم كه از حداقل امكانات اوليه براي ادامه تحصيل محرومند از هر اقدامي ضروري تر و از هر رفتاري انساني تر است.
اداره كل نوسازي مدارس استان كرمان تاكنون توانسته است براي ۲۳ مدرسه حصار بسازد و ۳۸ مدرسه را تعمير و ترميم كند. اين همه در حالي اتفاق مي افتد كه تا چندي قبل ۸۰ درصد مدارس بم در چادر برگزار مي شد و از ۷۷ مدرسه اي كه در شهر بم داير بود، تنها ۱۵ مدرسه در كلاس هاي پيش ساخته برگزار مي شد، اردوگاه فرهنگيان بم نيز تا پايان سال جاري قرار است به بهره برداري برسد. با اين همه دانش آموزان بم اين روزها درس استقامت مي آموزند و صبوري مي آموزانند. كلاس هاي درس دانش آموزان شهرهاي بم و بروات و روستاهاي اطراف اغلب در كانكس هايي برگزار مي شود كه در تابستان با سوز در عطش گداخته حرارت مي آفريند و در زمستان از سوز سرما و تازيانه باد كويري ناله ساز مي كند.
دومين روز از فصل زمستان براي دانش آموزان بم در حالي سپري مي شود كه مقامات و مسئولان اجرايي كشور ميزبان مردم صبور اين ديارند. مردم و دانش آموزان بمي  نيز كه از زلزله درس صبوري آموخته اند، بي صبرانه در انتظار نگاه مسئولان، مديران و سياستگذاران به سر مي برند كه دست كم، عطش گداخته تابستاني و سوز و سرماي زمستاني آينده از اردوي دانش آموزي آنها رخت بربندد.
عباس اسدي- خبرنگار اعزامي به بم

بيمه هنوز خسارت دانشجويان را پرداخت نكرده است
ايسنا: بيمه دانا با گذشت يك سال از زلزله بم، هنوز خسارت دانشجويان را نپرداخته است. مهندس نعمت الله زاده رئيس دانشگاه پيام نور واحد بم، از شكايت اين واحد از بيمه دانا خبر داد و گفت: شكايت براي عدم پرداخت خسارت به دانشجويان دانشگاه است كه هنوز زمان رسيدگي آن در دادگاه تعيين نشده است.
وي در عين حال اظهار كرد: صندوق رفاه وزارت علوم وعده داده تا وامي به مبلغ ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به هر يك از دانشجويان زلزله زده تعلق گيرد و به شش دانشجويي كه قطع نخاع شده يا دست و پايشان را از دست داده اند ۲ ميليون تومان پرداخت شود. رييس واحد بم دانشگاه پيام نور هم چنين با اعلام اين كه براي اولين بار پس از زلزله بم امتحانات پايان ترم دانشجويان در همين شهرستان برگزار مي شود، گفت: امتحانات پايان ترم دانشگاه پس از وقوع زلزله در دانشگاه ها و شهرهاي اطراف برگزار مي شد. وي افزود: در حال حاضر دانشجويان در سوله اي ۱۶۰ متري و هشت كانكس به تحصيل مي پردازند و يك كانكس ۱۱۰ متري نيز به كادر اداري تعلق دارد. وي همچنين از ارايه غذاي گرم در ظروف يكبار مصرف به دانشجويان خبر داد و گفت:  دانشجويان غذاي خود را در گروه هاي ۱۵ تا ۲۰ نفري در هشت اتاق پيش ساخته صرف مي كنند و برخي از آنها نيز شبها در اين اتاقها مي مانند.

اجازه نمي دهيم حتي يك نفر بدون كلاه ايمني موتورسواري كند
فارس: فرمانده يگانهاي ويژه پاسداران ناجا گفت: يگان ويژه براي استمرار طرح خود كاري خواهد كرد تا همان يك نفري كه كلاه ايمني بر سر نمي گذارد و از چراغ قرمز رد مي شود به قانون احترام بگذارد.
سردار عزيزا... رجب زاده كه صبح ديروز در دفتر نظارت همگاني ناجا حضور يافته بود گفت: دستور داريم براي نهادينه شدن قانون در خيابان ها حاضر شويم و تا زمان بدست آوردن رضايت مردم از نظم شهر، قانون را اجرا كنيم.
وي درباره چگونگي نهادينه شدن اين قانون گفت: براي نهادينه شدن قانون همه بايد احترام بگذارند. در بستري كه نظم و انضباط اجتماعي حاكم باشد مي توان كار كرد و با تأكيد و استمرار بر قانون افراد قانون گريز ملزم به رعايت آن مي شوند.
رجب زاده با اذعان به اين كه مردم خواهان نظم و انضباط اجتماعي هستند و از فرد متخلف حمايت نمي كنند گفت: همكاري خوب مردم با يگان ويژه ما را به كارمان دلگرم كرده است و اين انتظار را از مردم داريم كه براي نهادينه شدن قانون كمك كنند.
رجب زاده تصريح كرد: امنيت جامعه شوخي بردار نيست و اگرامنيت دچار خطر شود بايد وضع جامعه به حالت عادي برگردد و يگان ويژه براي برقراري امنيت به كمك نيروهاي راهنمايي و رانندگي آمده تا قدرت بيشتري پيدا كنند همچنين تلاش داريم معضلاتي اگر چه اندك در جامعه را كم كنيم.

جمعيت فقير كشور بايد تا ۱۰ سال آينده به نصف برسد
ايلنا: بر اساس دستور دولت، وزارت رفاه موظف است تا ۱۰ سال آينده يعني سال ،۲۰۱۵ آمار جمعيت فقير كشور را به نصف برساند.
نجات اميني، مديركل دفتر كاهش فقر و سياست  هاي جبراني وزارت رفاه، گفت: در حال حاضر ۲/۱ ميليون نفر در ايران فقير شديد هستند كه بايد اين عدد تا ۱۰ سال ديگر نصف شود.
وي افزود: در ايران در كنار فقراي مطلق، ۲/۱ ميليون نفر نيز در لايه  اي زيرخط فقر مطلق زندگي مي  كنند كه توانايي تأمين روزانه ۲ هزار كيلو كالري را ندارند.به گفته اميني، شاخص تعيين فقير شديد در كشورهاي ديگر درآمد يك دلاري براي افراد است كه در ايران اين عدد تعديل شده و به تأمين۲ كيلو كالري تبديل شده است.وي يادآور شد: براي كاهش ميزان جمعيت فقير در كشور، طرح حمايت  هاي تغذيه  اي از زنان، كودكان و دانش  آموزان را در وزارت رفاه اجرا خواهيم كرد.
مديركل دفتر كاهش فقر و سياست  هاي جبراني، با اشاره به تأمين بودجه طرح مذكور، گفت: طرح حمايت  هاي تغذيه  اي بسيار جدي و اولويت  دار است و تمام بودجه  هاي مورد نياز آن نيز درنظر گرفته شده است.
وي خاطرنشان كرد: بحث فقر و گرسنگي در كشورها يك بحث ملي است و سازمان ملل بدون كمك گرفتن از كشورها نمي  تواند برنامه  اي طراحي كند.اميني معتقد است: اقدامات حمايتي براي كاهش فقر در هر كشوري به صورت مجزا پيگيري مي  شود و در يك طرح بين  المللي كار چندان پيش نخواهد رفت.
وي افزود: در صورتي  كه سازمان ملل طرحي براي كاهش فقر داشته باشد، مي  تواند تجربيات خود را در اختيار كشورها قرار دهد و كاري جز اين نمي  تواند، بكند.
مديركل دفتر كاهش فقر و سياست  هاي جبراني، تصريح كرد: كمبود منابع و نداشتن برنامه  هاي اصولي، عامل مهمي براي گسترش فقر و گرسنگي در كشورهاي جهان سوم است و تا زماني كه برنامه  ريزي مشخصي در اين زمينه صورت نگيرد، كاهش فقر غيرممكن است.به گفته وي، در كشورهايي كه كمبود بودجه دارند، ابتدا بايد در سياست كلان خود، تعريفي از فقر و گرسنگي داشته باشند و سپس بر اساس برنامه  اي جامع و هدايت شده، بودجه  هاي مورد نياز را به اين بخش اختصاص دهند.اميني گفت: بسياري از مشكلات كشورهاي جهان سوم، در خصوص فقر و گرسنگي به كمبود بودجه  ها و عدم برنامه  ريزي صحيح آنها براي استفاده از اين بودجه  ها باز مي  گردد.
مديركل دفتر كاهش فقر و سياست  هاي جبراني، خاطرنشان كرد: برخي كشورهاي جهان سوم، حدود ۲۵ درصد جمعيت كشورشان را فقرا تشكيل مي  دهند، در حالي   كه اين رقم در ايران ۷/۱ درصد است.وي در پايان گفت: اگر بودجه  هاي حمايتي دولت به صورت صحيحي هدايت شود، مي  توانيم فقر و گرسنگي را تا حد قابل قبولي كاهش دهيم.

معلمان حق التدريس ديپلمه هم استخدام مي شوند
گروه علمي فرهنگي: براساس راي ديروز نمايندگان مجلس، معلمان حق التدريس ديپلمه نيز از مزاياي قانون استخدام ۴۰ هزار حق التدريس بهره مند مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي كليات طرح استفساريه قانون به كارگيري معلمان حق التدريس براساس قانون برنامه سوم توسعه مطرح شد كه موضوع اصل تفسير با ۱۲۶ راي به تصويب رسيد.
پس از اين راي گيري، ماده واحده موضوع اين استفساريه به راي گذاشته شد كه آن نيز با ۱۳۳ راي به تصويب رسيد.
براساس اين ماده واحده منظور از استخدام حق التدريس هاي آموزش و پرورش قانون به كارگيري معلمان حق التدريس مصوب مهرماه سال جاري، معلمان حق التدريسي با مدرك ديپلم است. اين مصوبه همچنين شامل ديپلمه هاي حق التدريسي شاغل در سالهاي ۸۳-۸۲ نيز مي شود.

رئيس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت:
كيكهاي غني  شده آماده توزيع در مدارس است
گروه اجتماعي: با تاييد كميته كشوري غني سازي مواد غذايي، كيكهاي غني سازي شده با آهن و ويتامين A در كشور توليد شده و آماده توزيع در مدارس است.
ربابه شيخ الاسلام رئيس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت افزود: اين كيكها به نحوي طراحي و آماده سازي شده كه مصرف آنها ۳۰ درصد نياز بدن به آهن و ويتامين A را تامين مي كند،  مزه و طعم اين كيكها با كيكهاي معمولي تفاوتي ندارد و دانش آموزان تغييري در طعم و مزه آنها احساس نمي كنند.
وي اضافه كرد:  استفاده از كيكهاي غني سازي شده به طور فراگير در مدارس كشور نيازمند تامين اعتبار لازم از سوي وزارت آموزش و پرورش است و در صورتي كه اين وزارتخانه اين كيكها را براي توزيع رايگان همراه با شير در مدارس مناطق محروم خريداري كند خدمت بزرگي براي تامين سلامت آنان است.
وي گفت: كيكهاي غني سازي شده اكنون در بازار نيز موجود است و خانواده ها نيز مي توانند اين كيكها را براي فرزندان خود تهيه كنند و مدارس عادي در مناطق غير محروم نيز مي توانند با توزيع اين كيكها در بوفه هاي مدارس به جاي كيكهاي عادي، كمبود آهن و ويتامين A دانش آموزان كه جزو نيازهاي اساسي آنهاست برآورده مي شود.
شيخ الاسلام اضافه كرد: استفاده از اين كيكها به طور مرتب حداقل ۳۰ درصد نياز بدن دانش آموزان به ويتامين A و آهن را كه كمبود آن به خصوص در ميان دختران شايع است جبران مي كند.
وي افزود: جدا از اين كه اين كيكها چگونه و با چه كيفيتي در مدارس كشور توزيع شود توليد اين كيكها كه بر اساس محاسبات علمي و اندازه گيري هاي استاندارد تهيه شده خود مسئله مهمي است كه مي تواند به عنوان گام بزرگي براي بهبود تغذيه مردم و به خصوص دانش آموزان مطرح باشد.
وي گفت:  وزارت آموزش و پرورش هر ساله اعتبار خاصي براي تغذيه رايگان در مدارس محروم كشور دريافت مي كند و اكنون كه توزيع شير به عنوان يك گام بزرگ در اين مدارس مطرح شده توزيع كيك غني سازي شده در كنار آن بايد به عنوان يك اقدام مكمل و ضروري انجام شود.
وي افزود: اكنون فرمول ساخت اين كيكها تهيه شده و در صورت اعلام نياز وزارت آموزش و پرورش علاوه بر كارخانه سازنده فعلي اين كيكها مي توان شيوه ساخت آن را در اختيار ساير كارخانه ها نيز قرار داد تا نياز دانش آموزان كشور به اين مواد برطرف شود.

۱۹ دي ماه آغاز مي شود
ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي ۱۹ دي ماه در سراسر كشور آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي سال ۸۴ در ۶ گروه تحصيلي فني مهندسي، علوم پايه، كشاورزي، منابع طبيعي، علوم انساني، هنر و علوم پزشكي برگزار خواهد شد.
براساس اين گزارش، مدارك لازم براي ثبت نام در اين آزمون اصل مدرك كارشناسي ارشد، اصل شناسنامه و دو برگ فتوكپي از تمام صفحات شناسنامه، ۶ قطعه عكس و ... است كه بايد از سوي داوطلبان ارايه شود.
در آزمون كارشناسي ارشد سال گذشته، بيش از ۱۰۶ هزار داوطلب شركت كرده اند كه از اين تعداد ۵۸ درصد داوطلبان پسر و ۴۲ درصد داوطلبان دختر بودند و در نهايت از ميان داوطلبان ۱۴ هزار نفر پذيرفته شدند.

نبود بودجه كافي ،عمليات ساخت مسكن نيازمندان را متوقف كرده است
مهر: اعتبارات كلي معاونت عمران نسبت به سال گذشته افزايشي نداشته و اين باعث شده تا در حجم عمليات بازسازي ، ساخت مسكن و ساختمانهاي حمايتي و... براي نيازمندان كاهش ايجاد شود.
مسعود حسيني معاون مسكن و ساختمان كميته امداد با اشاره به عدم افزايش اعتبارات عمراني كميته امداد در سال ۸۳ ، گفت : اين اعتبارات نسبت به سال گذشته افزايشي نداشته به همين دليل با توجه به تورم در بخش مسكن باعث شده حجم كار عمليات بازسازي و ساخت مسكن براي نيازمندان همانند گذشته نباشد و دچار افت شود.وي افزود: بودجه بخش عمراني اين نهاد از ۲ منبع دولتي و مشاركتهاي مردمي تأمين مي شود به طوري كه ۱۰ درصد از مشاركتهاي مردمي سال جاري ، براساس مصوبه شوراي مركزي امداد ، به معاونت عمران و مسكن تعلق گرفته است .وي در خصوص ساخت واحدهاي مسكوني در منطقه زلزله زده بم خاطر نشان كرد: در حال حاضر با توجه به فصل سرما و همچنين نزديك شدن به سالگرد وقوع زلزله شهرستان بم عمليات احداث و بازسازي واحدهاي مسكوني از سوي كميته امداد در اين شهر و روستاهاي آن به سرعت پيش مي رود و نسبت به گذشته شتاب بيشتري گرفته است.
معاون مسكن و ساختمان كميته امداد در خصوص وامهاي پرداختي به مردم اين شهرستان تأكيد كرد: قرار بود از سوي دولت به افراد ساكن در شهر بم ۶ ميليون تومان و افراد ساكن در روستاهاي زلزله زده ۴ ميليون تومان تعلق گيرد كه اين امر نيز در حال انجام است و تعدادي وام را دريافت كرده و برخي ديگر نيز در حال پيگيري مقدمات اين امر هستند.

سازمان  هاي غيردولتي ، شركاي صاحب صلاحيت
ايلنا: سازمان  هاي غيردولتي با توانمندسازي، ظرفيت  سازي و ارتقاي مهارت  هاي خود در كنار ديگر بازيگران جامعه مدني و حتي دولت و بخش خصوصي، به وزنه قابل اعتنا و شريك صاحب صلاحيت، در جامعه تبديل شده  اند.
دكتر زهرا شجاعي، مشاور رييس جمهور و رييس مركز امور مشاركت زنان، گفت: ارتباطات دولت و سازمان  هاي غيردولتي در دهه  هاي اخير همواره يكي از موضوعات مهم و اساسي در ادبيات توسعه، به ويژه در چارچوب مباحثي از جمله حكومت  داري مطلوب است.وي افزود: دير زماني نيست كه ارتباط ميان دولت و سازمان  هاي غيردولتي در كشور ما وارد مرحله  اي نوين شده، لذا مي  توان ادعا كرد كه در زمينه ارتباط دولت و سازمان  هاي غيردولتي، داراي چارچوب و معيار مورد توافق و مشترك نبوده و نيستيم.
شجاعي خاطرنشان كرد: يكي از راهكارهاي دستيابي به ارتباط مناسب دولت و سازمان  هاي غيردولتي، تعاون و همكاري اين دو گروه است كه در اين حالت ميان اهداف و استراتژي  ها يا وسايل دستيابي به اهداف دولت و سازمان  هاي غيردولتي توافق كامل وجود دارد.به گفته وي، يكي ديگر از راهكارهاي ارتباط مناسب، تعامل است كه در اين حالت، اهداف دولت و سازمان  هاي غيردولتي متفاوت است، اما وسايل و استراتژي  هاي دولت و سازمان  هاي غيردولتي موافق يكديگر هستند.

بارداريهاي متعدد سلامت زنان را تهديد مي كند
ايسنا: زناني كه بيش از دو بار باردار مي شوند بيش از زناني كه يك بار زايمان كرده اند در معرض خطر بروز مشكلات سلامتي قرار دارند. به گزارش رويترز، محققان دانشگاههاي اوتاوا و تورنتو كه پرونده ۴ ميليون و ۴۰۰ هزار مورد زايمان را در كانادا بررسي كرده اند دريافتند زناني كه دوبار يا بيشتر باردار شده اند، تقريباً ۱۳ بار بيشتر از زناني كه يك بار وضع حمل كرده اند به نارسايي قلبي مبتلا مي شوند و احتمال بروز لخته هاي خوني در عروق پا و ريه هايشان ۲ برابر بالاتر است.

نگرش مذهبي در پسران و دختران، معيار مناسبي براي پيش بيني استعداد اعتيادآنهاست
گروه اجتماعي:نگرش مذهبي پسران و سلامت روان دختران، معيار مناسبي براي پيش بيني استعداد اعتياد در آنهاست
براساس نتايج يك پژوهش دانشگاهي، نگرش هاي مذهبي در پسران و سلامت روان در دختران پيش بيني كننده هاي خوبي براي استعداد اعتيادند.
براساس يافته هاي يك پژوهش در بررسي رابطه نگرش هاي مذهبي و سلامت روان با استعداد اعتياد كه در دانشگاه علوم پزشكي اهواز انجام شده است، نشان مي دهد: بين سلامت روان و استعداد اعتياد رابطه منفي معني داري وجود دارد. همچنين بين نگرش هاي مذهبي و استعداد اعتياد رابطه منفي معني داري وجود دارد. نتيجه تحليل رگرسيون بيانگر اين است كه بين سلامت روان و نگرش هاي مذهبي با استعداد اعتياد رابطه چند گانه اي وجود دارد و اين دو متغير به عنوان متغير پيش بين استعداد اعتياد محسوب مي شوند.
اين پژوهش كه توسط دكتر يدالله زرگر، عضو هيأت علمي گروه روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز انجام شده، رابطه ساده و چندگانه بين سلامت روان و نگرش هاي مذهبي با استعداد اعتياد به مواد مخدر مورد بررسي قرار گرفت، نگرش هاي مذهبي و سلامت روان به عنوان متغير پيش بين و استعداد اعتياد به عنوان متغيرهاي ملاك در نظر گرفته شدند.
نمونه تحقيق شامل ۱۲۶ دانشجو دختر و پسر ساكن خوابگاه است كه به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. ابزار تحقيق نيز مقياس ۲۵ ، مقياس سنجش دينداري و مقياس استعداد اعتياد بود.
به منظور تحليل داده ها نيز از رو ش هاي ضريب همبستگي پيرسون،  رگرسيون چند متغيري و روش هاي توصيفي استفاده شده است.

خواب شبانه ايمني بدن را تقويت مي كند
ايسنا: خواب مناسب شبانه دستگاه ايمني بدن را تقويت مي كند.به گزارش پايگاه اينترنتي آنانوا، پژوهشگران آلماني دريافتند خواب مناسب در ساعات شب، باعث بهبود عملكرد دستگاه ايمني بدن مي شود.بر اساس اين پژوهش، افرادي كه خواب شبانه  خوبي دارند دستگاه ايمني بدنشان واكنش و فعاليت بيشتري در برابر پاتوژنها از خود نشان مي دهند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |