چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۹ - Dec 22, 2004
رسول اكرم (ص): هنگاميكه روز قيامت فرا مي رسد، منادي حق ندا سر مي دهد: كجايند ستمگران؟، كجايند ياران ستمگران و آنان كه ليقه در دوات ستمگران نهادند، يا كيسه آنها را بستند، يا قلمي از آنها را اصلاح نمودند، پس همه آنها را با ستمگران، يكجا محشور كنيد.
بحار الانوار / ج ۷۵ ص ۳۷۲
امروز با حافظ
زهر هجري چشيده ام كه مپرس
درد عشقي كشيده ام كه مپرس
دلبري برگزيده ام كه مپرس
گشته ام در جهان و آخر كار
مهدي غبرائي:
پيوستن به كپي رايت تأثيري در ادبيات ايران ندارد
ايلنا: ادبيات كلاسيك ايران تا حدود زيادي جهاني شده است، اما گمان نمي  كنم در عرصه ادبيات معاصر، ما نقش چنداني در جهان داشته باشيم.
به گزارش ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن، مهدي غبرائي، مترجم، با بيان اين مطلب افزود  : البته جسته و گريخته بعضي از آثار معاصر نيز ترجمه شده است ولي شايد بتوان گفت كه تنها «بوف كور» صادق هدايت مورد استقبال جهانيان قرار گرفته است.
وي درباره دلايل شكل  گيري چنين وضعيتي گفت  : ما حوزه زباني بسيار محدودي داريم و اين حوزه نهايتا به يكي دو كشور ختم مي  شود، در صورتي   كه كشورهاي عربي يا بيشتر كشورهاي آمريكاي لاتين كه به زبان اسپانيولي صحبت مي  كنند  ، تبادل فرهنگي وسيعي دارند.
مترجم رمان «كوري» ، در مورد نقش كپي رايت در جهاني شدن ادبيات معاصر ايران گفت  : به نظر من  ، پيوستن به كپي رايت، تأثير اندكي در اين مسئله دارد، چراكه در ابتدا بايد  آثاري ادبي توليد و در جهان مطرح شود تا در مراحل بعدي، بحث كپي رايت جدي  تر شود.
«غبرائي» در مورد همايش هنر و جهاني شدن گفت  : براي به سرانجام رساندن چنين كار عظيمي دو روز زمان خيلي كم است، اما از آن  جا كه همين گام اوليه برداشته شده است، طبعا مفيد خواهد بود و راه را براي تعاملات فرهنگي در درازمدت، باز خواهد كرد؛ به شرطي   كه به همين دو روز ختم نشود.

سينماي انديشه گراي ژاپن در سينما تك
009501.jpg
در حاشيه برگزاري نمايشگاه هنر معاصر ژاپن چهار فيلم از سينماي انديشه گراي ژاپن از ۶ تا ۹ دي ماه در سالن سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، اين فيلمها كه از سه كارگردان صاحب نام سينماي ژاپن است در قالب يك برنامه در حاشيه نمايشگاه هنر معاصر ژاپن در سالن سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درخواهد آمد.
يكشنبه ۶ دي فيلم داستان توكيو به كارگرداني ياساجيرو اوزو محصول سال ۱۹۵۳ به مدت ۱۳۶ دقيقه، دوشنبه ۷ دي فيلم كوايدان به كارگرداني ماساكي كوباياشي محصول سال ۱۹۶۴ به مدت ۱۶۴ دقيقه، سه شنبه ۸ دي و چهارشنبه ۹ دي به ترتيب فيلم آشوب محصول سال ۱۹۸۵ به مدت ۱۶۰ دقيقه و فيلم روياها محصول سال ۱۹۹۰ به مدت ۱۲۰ دقيقه و به كارگرداني آكيراكوروساوا به نمايش درمي آيد. ساعت آغاز نمايش ۱۶ است. همچنين روز ۹ دي ماه بعد از نمايش فيلم  روياها جلسه نقد و بررسي با حضور صاحبنظران و منتقدان سينما برگزار خواهد شد.
نمايشگاه هنر معاصر ژاپن با عنوان آفتاب تابان از روز دوشنبه ۲۳ آذر ماه افتتاح و تا ۳۰ دي ادامه دارد.

رنگ خدا در سينما هاي بلاروس
ايسنا : «رنگ خدا» ساخته مجيد مجيدي، پس از اين كه جوايز اصلي جشنواره سالانه بلاروس ليستاپاد را به دست آورد، به زودي در سينماهاي اين كشور به نمايش عمومي در مي آيد.
با اين كه، شش سال از ساخت اين فيلم مجيدي مي گذرد، ولي اين فيلم، همچنان در جشنواره ها مي درخشد و به تازگي جايزه بهترين كارگرداني جشنواره بلاروس به رنگ خدا رسيد.محسن رمضاني و حسين محجوب، دو بازيگر اين فيلم نيز جوايز بازيگري اين جشنواره را به دست آوردند. «رنگ خدا» در زمان اكران پر فروش ترين فيلم ايراني در آمريكا بوده است. به گزارش ايسنا، اين فيلم درباره محمد دانش آموز هشت ساله اي كه در مدرسه نابينايان تهران درس مي خواند پس از يك سال همراه پدر به زادگاهش، روستايي در ارتفاعات شمال و نزد مادربزرگ و دو خواهر خردسالش باز مي گردد. اين بازگشت، مكاشفه او در طبيعت و هستي است.

نمايش شرق بوسه در تئاتر شهر
گروه ادب و هنر: نمايش «شرق بوسه » كه درباره انقلاب كبير فرانسه است مربوط به دادگاه دانتون توسط دوستان و همرزمان سابق او از جمله روبسپير است، در اين روند دانتون با ذهنيت خود درگير است.
پس از كشمكش بين دانتون و ژندارك از يك طرف و درگيري بين روبسپير و قاضي و دادستان بالاخره دادگاه تصميم مي گيرد كه دانتون را به تيغ گيوتين بسپارد.اين نمايش نوشته ميلاد اكبرنژاد به كارگرداني: مصطفي عبداللهي و بازيگران اين نمايش: شكر خداگودرزي، عبدالرضا فريدزاده، ولي برجي، حسين كشفي اصل، صادق حدادي و صنم عالي هستند.نمايش شرق بوسه همه روزه ساعت ۱۸ در سالن شماره ۲ مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي رود.

بزرگداشت عبدالرحمن منيف در ايران برگزار مي شود
مهر: دوشنبه هفتم دي ماه، مراسم بزرگداشت عبدالرحمن منيف ، رمان نويس و انديشمند معاصر عرب در تالار كمال دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
در اين مراسم كه با نام رمان، براي آزادي و از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برگزار خواهد شد، دكتر عدنان طهماسبي، دكتر زينت عرفت پور، دكتر معصومه شبستري و مترجم يك نشريه عربي فغان شرق حضور مي يابند. اين رمان نويس در كشور عربستان متولد شد و در كشورهاي مختلف خاورميانه زندگي كرد.
از۴۰ سالگي نوشتن را آغاز نموده و در طول زندگي خود به واسطه طرح عقايد و انتقاداتي به جوامع عربي، در دنياي عرب مطرح شد. هسته علمي دانشجويان زبان و ادبيات عرب دانشگاه تهران، عهده دار برگزاري اين مراسم است.

قدمگاه از فردا اكران مي شود
ايسنا: فيلم سينمايي «قدمگاه» از پنجشنبه به جاي چند تار مو در گروه سينمايي مخاطب خاص، اكران مي شود.
«قدمگاه» داستان رحمان، پسري است كه سالها نزد اهالي روستا زندگي مي كرده و بزرگ شده و خود را سرراهي مي داند، او با نزديك شدن به نيمه شعبان در پي اداي نذر ده ساله خود است و امسال آخرين نذر اوست، بنابراين او بايد در قدمگاه منصوب به حضرت حجت(عج) حضور يابد، اما در مي يابد كه موضوع يافتن پدر و مادر خود را بايد در روستا پيگيري كند.پس مراسم خود را ناتمام گذاشته و براي يافتن هويت خود به روستا باز مي گردد.
در اين فيلم رضا كيانيان، فرامرز صديقي، محمدرضا داودنژاد، بابك حميديان و عليرضا اوسيوند به ايفاي نقش مي پردازند.
فيلم قدمگاه كه در بخش مسابقه سينماي ايران، جشنواره فيلم فجر حضور داشت، سيمرغ بلورين بهترين اثر هنر و تجربه و بهترين فيلم دوم را از اين جشنواره دريافت كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تفسير اظهارات بوش در مصاحبه دوشنبه
مصاحبه عمومي پيش از ظهر دوشنبه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا خبر و تفسير اصلي رسانه هاي اين كشور بود كه نوشته اند وي تلاش كرد كه از ولاديمير پوتين و اقدام تازه او به تمركز اختيارات در كرملين، چند مورد با لحن خشن خطاب كردن آمريكا، مسافرت هاي پي درپي به كشورهاي ديگر براي يافتن دوست و متحد انتقاد نكند و در پاسخ به پرسش ها به بيان اين جملات كه با هم مناسبات شخصي حسنه دارند و در جريان ديدار از اروپا با او هم ملاقات خواهد داشت بسنده كند. بوش در اين مصاحبه براي نخستين بار اعتراف كرد كه برنامه آموزش نظامي عراقيان موفقيت آميز نبوده است و اظهار تاسف كرد كه نظاميان عراقي به محض روبه رو شدن با آتش دشمن فرار مي كنند. هدف اين آموزش اين بوده است كه ۱۲۵ هزار نظامي عراقي براي حفظ امنيت داخلي اين كشور آماده شود كه هنوز تحقق نيافته است. برخي مفسران اظهارنظر كرده اند كه بوش با بيان اين مطلب، نيت اصلي خود را روشن ساخته است كه نظاميان آمريكايي براي مدتي طولاني در عراق باقي خواهند ماند.
مطلب ديگر از مصاحبه بوش كه تيتر شده است اين موضوع بود كه گفته بود انفجارهاي اتومبيلي و حملات ديگر، بر روحيه عراقي ها اثر منفي گذارده است و هدف مخالفان هم همين بوده كه عراقي ها نگران و لرزان باشند. بوش قبول كرد كه ادامه اين حملات و خرابكاري ها كه خبر و تصوير آن هر شب از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا پخش مي شود باعث ايجاد ترديد در بينندگان شده است و گفت اين همان نتيجه اي است كه مخالفان مي خواستند به آن برسند.
طبق تفسيرهايي كه بر اين مصاحبه نوشته شده است، جورج بوش براي نخستين بار در قبال برنامه هاي اتمي ايران و كره شمالي كوتاه آمده و تهديدي نكرده بود. در مورد ايران گفته بود كه چون آمريكا با ايران مناسبات سياسي ندارد، متكي به تماس ديگران با اين دولت است كه مشغولند ولي درباره مداخله در اوضاع عراق به ايران و سوريه اخطار كرده ايم و در اينجا (تالار مصاحبه) اين اخطار را تكرار مي كنم و انتظار دارم كه اين كلام من به گوش اين دو كشور برسد و به جريان و چگونگي برگزاري انتخابات عراق احترام بگذارند.
بيشتر تفسيرهاي رسانه هاي آمريكا روي اظهارات بوش پيرامون مسائل داخلي از جمله كاهش كسري بودجه (كه در سال ۲۰۰۴ چهارصد و سيزده ميليارد دلار بوده است)، طرح احتمالي به كار انداختن قسمتي از پول تأمين اجتماعي در بورس سهام، محدود شدن اعطاي تابعيت و... تمركز كرده بودند. برخي از مفسران اظهارات بوش و بيانات سناتور وارنر رئيس كميسيون نيروهاي مسلح سناي آمريكا را يك كاسه كرده و به اظهارنظر پرداخته بودند. وارنر كه اخيراً از عراق ديدن كرده گفته است: در ديدار از عراق متوجه شدم كه نظاميان تازه عراقي كه ما آنان را تعليم داده ايم از لحاظ مؤثر بودن در پايين ترين سطح قرار دارند. اين مفسران نوشته اند كه وارنر با بيان اين مطلب و مطالب ديگر خواسته بود كه از روش رامسفلد وزير دفاع آمريكا در قبال عراق انتقاد كند كه اخيراً بوش چندبار از او دفاع كرده و در كابينه اش وي را ابقاء كرده است. حمايت بوش از رامسفلد در حالي صورت گرفته كه نه تنها دمكرات هاي سنا، بلكه چند سناتور جمهوريخواه هم از او انتقاد كرده اند.
دلار در پايين ترين حد
دلار آمريكا پريروز باز هم در برابر يورو و ين تنزل كرد و تا لحظه تنظيم اين گزارش (شش و نيم بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران) در پايين ترين حد، يعني هر يورو يك دلار و ۳۴۷ هزارم دلار معامله مي شد. دلار در دو سال گذشته در برابر «يورو» پنجاه درصد و در برابر ين ۲۶ درصد ارزش خود را از دست داده و به همين گونه در برابر پاوند انگلستان و پول هاي عمده ديگر. دلايل اين سقوط، كسري شديد بودجه آمريكا و وجود بيش از حد اسكناس دلار در كشورهاي ديگر است. به اين ترتيب كشورهاي فروشنده نفت كه محصول خود را بر پايه دلار عرضه مي كنند نيز متحمل زيان مي شوند.

برگي از تاريخ
معماي انحلال شوروي
۲۱ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۰۵۵ طغرل سلجوقي، كه نيروهاي او بغداد را تصرف كرده بودند، اين شهر را بدون دست زدن به تركيب دستگاه خلافت عباسي ضميمه قلمرو خود اعلام كرد. در سال ۱۳۳۹ كار ساختن كاخ كرملين به تصميم دوك حاكم بر اميرنشين مسكو آغاز شد. در آن زمان هنوز كشور روسيه به وجود نيامده بود. در سال ۱۴۳۸ ميلادي تركان عثماني به بسفور و پشت ديوارهاي قسطنطنيه (اسلامبول) رسيدند ولي ۱۵ سال طول كشيد تا اين شهر را تصرف كردند. در سال ۱۸۴۲ دولت آمريكا استقلال جزاير  هاوايي را به عنوان يك كشور به رسميت شناخت كه اينك يكي از ايالات آمريكاست. در سال ۱۹۱۹ در پي تشديد فعاليت آنارشيست ها در اروپا، دولت آمريكا ۲۵۰ راديكال شناخته شده خارجي را از اين كشور اخراج كرد. در سال ۱۹۴۲ هواپيماهاي ژاپني براي نخستين بار كلكته هند را بمباران كردند. ژاپن اندونزي و برمه (ميانمار) را كه از شرق هند فاصله زياد ندارند تصرف كرده بود. در آن زمان هند مستعمره انگلستان بود. در سال ۱۹۴۶ جنگ هوشي مين با فرانسه كه مي خواست بار ديگر حكومت استعماري خود را در ويتنام مستقر سازد آغاز شد. در سال ۱۹۶۷ شمار نيروهاي آمريكايي در ويتنام به ۴۷۴ هزار تن رسيد. در سال ۱۹۸۸ يك جمبوجت شركت هواپيمايي پان آمريكن بر فراز منطقه لاكربي (اسكاتلند) بر اثر خرابكاري منفجر شد و ۲۷۰ تن كشته شدند. بعداً عوامل دولت ليبي متهم به اين خرابكاري شدند و اين دولت اخيراً پرداخت غرامت به بستگان مقتولين را تعهد كرد. كمپاني قديمي پان آمريكن پس از اين رويداد عمري نكرد و منحل شد زيرا مسافران بيم داشتند از آن بليت بخرند.
اينك برگ امروز: ۱۴ روز پس از تصميم بوريس يلتسين، شوشكويچ و كرافچوك (سران جمهوري هاي روسيه، اوكراين و بلاروس) داير بر انحلال اتحاد جماهير شوروي، سران ۱۱ جمهوري از اعضاي اين اتحاديه در نشستي به تاريخ ۲۱ دسامبر ۱۹۹۱ در پايتخت قزاقستان تصميم آن سه تن را پذيرفتند و اين جمهوري ها به صورت يك جامعه مشترك المنافع در آمدند. چهار روز بعد (۲۵ دسامبر) يلتسين رئيس جمهوري روسيه در كاخ كرملين با گورباچف رهبر وقت شوروي ملاقات كرد و او را از اين تصميم آگاه ساخت و گفت كه ديگر سمتي ندارد. اندكي بعد گورباچف در يك نطق كوتاه تلويزيوني گفت كه با انحلال شوروي به اين صورت نمي تواند موافق باشد ولي چون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره ديگري ندارد. به اين ترتيب يك امپراتوري بزرگ تاريخ ، همانند برف بر شيرواني داغ ذوب شد و از ميان رفت، بدون اين كه رفراندم برگزار و نظر مردم اتحاديه استعلام شده باشد. ۸۱ درصد مردم بلاروس در آستانه تصميم سران سه گانه در يك رفراندم به ادامه حيات شوروي رأي داده بودند. چند ماه پيش از آن هم، پارلمان كل جمهوري ها وضعيت ديگري را تصويب كرده بود. رئيس جمهور وقت آمريكا براي تشكر از اقدام شوشكويچ با وي ملاقات كرد. قبلاً هم يلتسين دو بار از آمريكا ديدن كرده و در كنگره اين كشور به ايراد نطق پرداخته و مورد پذيرايي گرم قرار گرفته بود. قبلاً نظر داده بودند كه حتي با خروج حزب كمونيست از قدرت و تعديل سوسياليسم، انحلال شوروي با انسجامي كه در آن مشاهده مي شد امكان پذير نخواهد بود. با فروپاشي شوروي كه معماي آن هنوز حل نشده است، در جهان نظمي نو برقرار شده كه در طول تاريخ مشابه آن مشاهده نشده بود. به نظر مي رسد اشغال نظامي عراق و مداخله غرب در انتخابات اوكراين، اين نظم را لرزان ساخته و به نقطه پايان نزديك ساخته است. بسياري از روس ها و كارشناسان امور حقوقي عقيده دارند كه ضرورت داشت براي انحلال اتحاد جماهير شوروي به رفراندوم و دست كم پارلمان اتحاديه مراجعه مي شد و ايراد گرفته اند كه سران اين جمهوري ها قانوناً اختيار انحلال نداشتند و تنها براي افزايش قدرت شخص خود و احياناً تحت نفوذ و وعده هاي خارجيان با اين عمل موافقت كرده بودند. دوماي روسيه در زمان حكومت يلتسين، انحلال شوروي را به آن صورت (بدون همه پرسي عمومي) عملي غير قانوني خواند و در اين زمينه يك طرح قانوني تصويب كرد كه يلتسين از امضاي آن خودداري ورزيد و مصوبه همچنان روي ميز كرملين است. با اين كه همه بازيگران نمايشنامه انحلال در قيد حياتند، هنوز يك در صد حقايق مربوط به اين بزرگترين رويداد تاريخ معاصر روشن نشده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
برآمدگي هاي كوچك روي پوست
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه چه عاملي باعث برآمدگي هاي متعدد و كوچك در سطح پوست بدن مي شود چنين پاسخ داده است: بايد اين برآمدگي ها را از نزديك مشاهده كرد تا بشود نوع آنها را تشخيص داد لذا بايد به دكتر مراجعه كنيد ولي با توضيح شما، ظن «ملوسكوم» واگير مي رود كه برآمدگي هاي خميري همرنگ پوست و يا سفيد دو سه ميليمتري هستند. در بعضي موارد ممكن است تا يك سانتيمتر هم وسعت داشته باشند. منشا ويروسي دارند و بدخيم نيستند. گاهي هم روي پلك چشم ظاهر مي شوند. نبايد آنها را خراش داد. از نزديك شدن به ديگران كه ممكن است باعث سرايت شود بايد خودداري كرد. دكتر با نيتروژن مايع و وسايل و تكنيك هاي ديگر آنها را از سطح پوست پاك مي كند. درمان يك تا دو هفته طول مي كشد ولي اگر در مراجعه به دكتر تأخير شود، باقي ماندن آن تا يك سال هم مشاهده شده است.

حمايت انجمن ناشران آمريكايي از انتشار آثار ايراني
فارس: انجمن ناشران آمريكايي از ناشراني كه به انتشار ترجمه انگليسي كتاب هاي ايراني علاقه مند حمايت مالي مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اخيرا انجمن ناشران آمريكايي اعلام كرده است كه به منظور كمك به بازار فروش كتاب هاي ترجمه شده در آمريكا از ناشراني كه نسبت به انتشار نسخه انگليسي سه رمان ايراني «اهل غرق» ، «جاي خالي سلوچ» و «كريستين و كيد» علاقه مندند، حمايت مالي مي كند.
به گفته اين انجمن به هر كدام از ناشراني كه نشر يكي از اين كتاب ها را به عهده بگيرند ۱۰هزار دلار كمك خواهد كرد.
نويسندگان كتاب هاي «اهل غرق» ، «جاي خالي سلوچ» ، «كريستين و كيد» به ترتيب منيرو رواني پور، محمود دولت آبادي و هوشنگ گلشيري هستند.
پول اختصاص داده شده به اين ناشران صرف هزينه هاي ترجمه، تبليغ و نشر خواهد شد.

نقد هنر ديني در پژوهشگاه فرهنگ
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي يازدهمين جلسه «نقد هنر ديني» را با حضور اساتيد برجسته: آقايان دكتر ايرج نعيمائي، مدير عامل مركز موسيقي ايران، فرهنگ شريف، استاد موسيقي و دكتر مرتضي گودرزي (ديباج) رئيس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي با عنوان موسيقي و هنر ديني فردا پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۳ در تالار مهر حوزه هنري واقع در تقاطع حافظ و سميه برگزار مي نمايد.
از عموم علاقه مندان دعوت مي شود در اين جلسه حضور به هم رسانند.

بهارستان
يك روز در صبر سخن مي گفت. كژدمي چند بار او را زخم زد. آخر گفتند: چرا دفع نكردي؟ گفت: «شرم داشتم، چون در صبر سخن مي گفتم.»
در ذكر سري سقطي _ تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
لحظات
روزي به خانه ام مي آيي؛ من نيستم، به قاب عكسم روي طاقچه خيره مي شوي.
روز ديگر به خانه ام مي آيي؛ قاب عكسم نيست اما يادم در خانه جاري است. روز ديگري هم به خانه ام مي آيي؛ يادم نيز از خانه كوچيده است.
اين سه لحظه براي يك سفر جاودانه كافي است.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
سرعت وزير
وين: وزير اقتصاد اسلوواكي هفته گذشته با سرعت غيرمجاز در يك بزرگراه واقع در نزديكي شهر لينز اتريش رانندگي كرد.به نوشته روزنامه هاي اتريش، وي در بزرگراهي كه حداكثر سرعت مجاز در آن ۱۰۰ كيلومتر در ساعت بود با سرعت ۲۲۰ كيلومتر رانندگي كرد.
به همين دليل پليس او را متوقف كرد و وزير در محل ارتكاب تخلف ۷۰۰ يورو جريمه را نقداً پرداخت.
حبس عروس توسط پدر
ليسبون: ديروز قرار بود مراسم ازدواج يك زوج جوان در كليسا برگزار شود اما عروس خانم در اين مراسم حاضر نشد درحالي كه همه ميهمانان و داماد در كليسا در انتظار آمدن عروس خانم بودند، خبر رسيد كه پدر عروس كه مخالف سرسخت اين ازدواج بود، دخترش را داخل يك اتاق حبس كرده است و اجازه نمي دهد براي شركت در مراسم، اتاق را ترك كند. به همين دليل پليس در خانه پدر ناراضي حاضر شد اما اين مرد سرانجام نيز به ازدواج دخترش رضايت نداد.
سرقت مسلحانه قرص سردرد
استكهلم: يك مرد در سوئد با اسلحه وارد يك داروخانه شد اما تنها با چند قرص سردرد، اين مكان را ترك كرد. وي پس از ورود به داروخانه، اسلحه خود را از داخل لباسش بيرون آورد و از صندوقدار خواست بسته اي قرص سردرد در اختيارش قرار دهد و پس از دريافت قرص ها، داروخانه را ترك كرد. پليس سوئد اين سرقت را عجيب ترين سرقت مسلحانه تاريخ اين كشور دانسته است.
پيرترين شهردار آمريكا
فلوريدا: پيرترين شهردار آمريكا يك خانم ۹۶ ساله است كه دوره خدمت وي تا سال ۲۰۰۶ ادامه خواهد داشت. به عبارت ديگر وي تا سن ۹۸ سالگي شهردار باقي خواهد ماند. پيش از اين پيرترين شهردار آمريكا يك مرد ۹۲ ساله در تگزاس به شمار مي آمد.جالب اين كه، پيرزن مانند يك شهردار جوان تحرك و فعاليت دارد.
كشف خودروي نخست وزير
تيرانا: پليس آلباني پس از ۶ سال موفق شد، خودروي سرقتي نخست وزير اين كشور را كشف كند. ۶ سال پيش، سارقان مسلح، با تهديد راننده نخست وزير، خودروي مرسدس او را به سرقت بردند و آن را پس از تعويض پلاك و صدور مدارك شناسايي تقلبي و با قيمتي بسيار پايين فروختند. در حال حاضر سارقان خودرو و خريدار آن در بازداشت به سر مي برند.
عروس تنها
كوالالامپور: يك داماد جوان از مالزي خبر لغو مراسم عروسي را از طريق ارسال پيام كوتاه روي تلفن، به عروس خانم اطلاع داد. مراسم ازدواج اين دو جوان قرار بود، ديروز عصر برگزار شود به همين دليل عروس خانم درحالي كه لباس عروس بر تن داشت در انتظار داماد در آرايشگاه نشست. اما پس از گذشت يك ساعت، پيامي روي تلفن همراهش ظاهر شد كه فرستنده پيام آقاي داماد بود. متن پيام به اين شرح بود: لطفا مراسم عروسي را لغو كن چون ديگر تمايلي به ازدواج با تو ندارم. لطفا مرا ببخش.اما عروس خانم كه بسيار با روحيه بود به تنهايي در مراسم عروسي شركت كرد و اجازه نداد ميهمانان متوجه بي وفايي داماد شوند.
خريد سال نو گاوها
ايداهو: دو گاو بسيار بزرگ در آمريكا تصميم گرفتند به خريد سال نو بروند به همين دليل از كاميوني كه در حال انتقال آنان به خارج از شهر بود، پايين پريدند. هنگامي كه اين كاميون در حال حركت بود، دو گاو بازيگوش از داخل اين وسيله نقليه پايين پريدند و در مركز خريد شهر به گشت و گذار پرداختند.
البته پليس پس از تحمل مشكلات فراوان سرانجام موفق شد گاوها را به دام بيندازد و آنها را به صاحبش تحويل دهد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۲ دقيقه

گل و گياه
گل سپاس سفيد
009498.jpg
نام علمي: Gentiana Saxosa
خانواده: GENTIANACEAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي ۷ و گستردگي ۱۰ سانتي متر است داراي برگهاي قاشقي شكل سبز تيره و گلهاي سفيد زنگوله اي آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك سبك، غني از هوموس و مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |