شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۷
سفره متفاوت ماه رمضان
تكه اي بريده شده از سال 
022350.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
احسان ناظم بكايي 
هر آنچه در ماه رمضان روي مي دهد در نوع خود بي  نظير است: از تغيير اخلاق و رفتار گرفته تا جابه جا شدن ساعات ترافيكي شهر، به واقع به نظر مي آيد اين ماه تكه اي بريده شده از جايي ديگر است كه در ميان 11 ماه قمري ديگر جاي گرفته.
اين تغيير و تحول يك ماهه روي سيستم غذايي و سفره ما ايراني ها كه بسيار به آن اهميت مي دهيم - حاضريم برايش هم وقت صرف كنيم و البته هم هزينه - اثر فوق العاده اي دارد. گواه اين مدعا صف هاي طويلي است كه جلوي نانوايي ها، حليم فروشي ها و ... در ساعات روحاني عصر روزهاي رمضان مي بنديم. در اين ماه غذاها، دسرها، شيريني ها و خلاصه خوردني هايي وارد سفره ها و ليست خريد خانواده مي شود كه مختص اين ماهند. به هر حال در ماهي كه سفره اش به جاي ظهر، نيمه شب انداخته مي شود و براي جمع كردن آن علامتي مثل اذان وجود دارد و باز براي دست بردن به سفره در عصرگاهش اذاني ديگر لازم است، غذاهاي آن سفره هم بايد خاص باشند، مثل خود سفره و ماه آن.
حليم: شايد در نوشتن كلمه حليم اختلاف نظر وجود داشته باشد ولي حتما همه درباره خوردنش اتفاق نظر دارند و كسي حاضر نيست در اين مورد حليم باشد. چند روز قبل از اينكه ماه فرا برسد، اكثر رستوران ها و حتي سانتي مانتال ترين آنها هم پارچه اي به سردرشان نصب مي كنند كه رويش نوشته: حليم داغ با گوشت تازه و چه صف ها كه در مقابلشان تشكيل نمي شود.
خوردن اين ملغمه گوشت، گندم و پياز چنان براي بعضي واجب است كه حاضرند براي يافتن نوع ناب آن از اين سو به آن سوي شهر بروند و ساعت ها در صف منتظر بمانند، گرچه درست كردن اين غذاي لذيذ كه هم با نمك قابل خوردن است و هم با شكر در آشپزخانه منزل امكانپذير است، اما حليم داغي كه در دقايق افطار از بيرون خانه بيايد، مزه ديگري دارد.
شيربرنج، شله زرد: اين دو خوردني خوشمزه سفيد و زردرنگ كه اساس پختشان برنج است، با تزئينات پيراموني شان، زينت بخش خانه هاي بسياري هستند، به خصوص شله زرد كه نوع نذري آن با كلمات مقدسي كه رويش نوشته مي شود، مزه خاصي دارد، البته به هر حال بايد يك نفر اين نذري را بپزد.
شله زرد كه حاصل ادغام برنج، شكر، روغن، زعفران و گلاب و خلال بادام است، خود غذايي كامل و گيراست و شيربرنج هم كه از همنشيني برنج و شير و گلاب حاصل مي  شود، با شكر و در برخي شهرستان ها با شيره خورده مي  شود.
حلوا: اين شيريني تيره رنگ كه به خاطر رنگش در قبرستان ها و مراسم هاي يادبود صرف مي شود، در اين ماه در سفره ها قرار مي  گيرد بدون اينكه خوردن و مزه آن، ما را ياد اموات بيندازد، الحق خوردن نان و حلوا هنگام افطار و با چاي لذت ديگري دارد گرچه اگر بعد از خوردن آن فاتحه اي هم بخوانيد، ثوابي در اين ماه عزيز برده ايد.
ديماج: غذايي قديمي و از شمال غربي و غرب كشور كه روزي همه توانايي خوردن آن را داشتند، شامل مواد خرد شده اي مثل گردو، سبزي، پنير، پيازداغ، نان لواش خشك، نعناع و البته مقدار كمي آب براي چسبيدن مواد به هم، است. اين غذاي دست ساز و البته مشكل امروزه با قيمت بالاي گردو و پنير جزو خوردني هاي گرانقيمت محسوب مي  شود، گرچه يكبار خوردن آن خالي از لطف نيست و براي نوش جان كردن آن يا با قاشق مي  شود آن را خورد يا مثل قدما آن را در دست مچاله و بعد رهسپار معده كرد.
آش رشته: اين معجون رشته و سبزي و نخود و لوبيا و... چنان در اين ماه فراگير است كه علاوه بر خانه ها و رستوران هاي حليم فروش، در دانشگاه ها و در ساعات افطار در بوفه ها و سلف ها در اختيار دانشجويان قرار مي  گيرد. كمتر پيش مي  آيد ماه رمضان تمام شود و اين آش نسبتا ارزان قيمت والبته خوشمزه، روزه كسي را باز نكرده باشد.
زولبيا و باميه: طرز تهيه نسبتا ساده اين شيريني خوشمزه كه حاصل آب، آرد، روغن و تخم مرغ و نشاسته و ماست و شكر و گلاب و... است و فروش بسيار خوب آن- كيلويي 1400 تومان-، خيلي ها را وسوسه مي  كند در بدترين مكان ها دست به تهيه آن، آن هم دور از چشم مسوولان بهداشت بزنند. البته تعداد اين وسوسه شده ها امسال كمتر به نظر مي  رسد. بدون شك اين شيريني خاص اين ماه است و خوردن آن در غير از ماه رمضان، چيز دور از ذهني به نظر مي  رسد.
يك سوم از ماه باقي مانده و در اين مدت سفره هاي رنگارنگي پهن مي  شود و عده اي اضافه وزني به وزن اضافه شان افزوده مي  شود و آن سوتر اما سفره هايي است نه چندان رنگارنگ و نيمي از ماه مانده تا سفره را برچينند.

جعبه
شب قدر
امشب آخرين شب از شب هاي پرخير و بركت قدر است. بنابراين برنامه هاي تلويزيون هم متاثر از اين شب عزيز خواهند بود. پس امشب فر صت آخر است. اذان مغرب امروز و وقت افطار ساعت 23:17 خواهد بود. بعد از اذان مي توانيد سريال ديدني كمكم كن را ساعت 50:17 تماشا كنيد. ساعت 20:18 مي توانيد آخرين قسمت از سريال عروج را كه به مناسبت اين شب هاي عزيز جايگزين خانه بدوش شده بود، تماشا كنيد. رمضان در سوگ، عنوان برنامه اي است كه از شبكه تهران و در ساعت 10:19 پخش مي شود. ويژه برنامه اي هم شبكه سوم براي امشب مد نظر گرفته كه ساعت 15:20 از اين شبكه پخش مي شود. امشب مي توانيد به همراه جعبه جادويي سفري داشته باشيد به حرم حضرت عبدالعظيم در شهر ري كه مراسم شب قدر از آنجا به صورت زنده پخش مي شود. همچنين برنامه هايي در مهديه تهران، مسجد بلال و حرم امام ره برگزار مي شود كه به طور زنده از شبكه هاي مختلف سيما پخش مي شود.

هوا
باز هم آفتابي 
باز هم آغاز يك هفته ديگر و البته آغاز يك هفته كه مي تواند هر روزش مثل هم باشد، يا اينكه هر روز آن با روزهاي ديگرش متفاوت. اين قضيه براي هوا هم صادق است. هواي شنبه اين هفته با شنبه هفته قبل هيچ تفاوتي ندارد. هفته قبل آفتاب بود، باران نباريد و ... آغاز يك هفته ديگر با هوايي كاملا صاف و بدون باران و البته نسبتا گرم. اگر درجه هواي امروز صبح را هم مي خواهيد بدانيد، خدمتتان عرض كنم كه دما از 22 درجه سانتيگراد در گرم ترين ساعات امروز فراتر نخواهد رفت. اختلاف دماي صبح با خنك  ترين ساعت امشب هم 12 درجه سانتيگراد است. البته اين را هم فراموش نكنيم كه دماي هواي امشب نسبت به شب قبل يعني جمعه، 2 درجه سردتر شده است.

كتابخانه
كتابي پر از نيايش
اين روزها، روزهايي پر از دعا و نيايش است، به همين دليل هم امروزتصميم داريم خبر ترجمه اي جديد از كتاب صحيفه سجاديه را كه در حقيقت شامل دعاها و نيايش هاي امام زين العابدين است، به شما بدهيم. اين ترجمه جديد را سيد علي موسوي گرمارودي با نگارش و سبكي نوين انجام داده است. او كه به تازگي ترجمه اي جديد از قرآن را توسط انتشارات قدياني ارايه كرده، قصد دارد اين بار هم ترجمه اي به همان سبك و سياق را از صحيفه سجاديه ارايه كند.همچنين قرار است ماني صالحي علامه مترجم متون اساطيري، ترجمه متون مقدس بنيادين از سراسر جهان را كه نوشته ميرچا الياده است، به زودي تمام كند. اين كتاب كه در واقع گزيده و گردآوري از متون مقدس دنيا است شامل موضوعاتي مانند: توصيف خدايان، اساطير آفرينش و پيدايش جهان، زندگي بعد ازمرگ، ارتباط انسان با عالم مقدسات و ماوراء، آئين ها و مناسك ديني و ادعيه و سروده هاي مقدس است. جالب است كه بدانيد منابع مورد استفاده الياده درباره اسلام، قرآن و تاريخ طبري بوده است.

فرهنگ
جلسه هاي تفسير قرآن و دعا
مسلما همه ما برنامه هاي مختلفي را براي اين شب هاي خاص داريم. هرچه باشد قرار است سرنوشت سال آينده ما دراين شب ها مشخص شود و در واقع تمام ماه رمضان است و ثواب اين شب ها. يكي از مهمترين كارهايي كه حتما در اين شب ها انجام مي شود. خواندن قرآن و دعاهاي مخصوص شب هاي احياست. به همين دليل هم مجموعه خواجوي كرماني دوره هاي تفسير قرآن كريم را برگزار كرده است. اين برنامه هر روز از ساعت 12 تا۱۳ در محل مدرسه دخترانه هرندي برگزار مي شود. اگر به تفسير قرآن و شركت در اين برنامه علاقه داريد مي توانيد به نشاني: خيابان شوش، ميدان هرندي مراجعه كنيد يا با شماره تلفن 3736638 روابط عمومي فرهنگسراي جوان تماس بگيريد. همچنين به مناسبت اين ايام فرهنگسراي انقلاب در روزهاي چهارشنبه جلسه خواندن و تفسير دعاي زيارت عاشورا را برگزار مي كند. براي شركت در اين جلسات مي توانيد به نشاني: بزرگراه نواب صفوي، خيابان كميل شرقي، شماره 84 برويد يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-5419057 تماس بگيريد.

ذهن زيبا
خدايي را ستايش مي كنم كه جمال بي مثالش را در آيينه آفرينش جلوه داد و از همه جهان در دل شكسته خانه كرد و مستمندان را به همسايگي پذيرفت.
حضرت علي ع
كسي كه به حكم تنبلي و تن پروري از منطق وظيفه خود فرار كند، دردو جهان جز مذلت و ننگ بهره اي نخواهد داشت.
حضرت علي ع
از من نيست و با من بستگي ندارد و روحم از آن كس بيزار است كه بخواهد به قدر ارزني بر افراد رعيت تحميل شود و از آنها حتي متاع پستي را هم بدون بها دريافت دارد.
حضرت علي ع
حسد، آتشي است كه چون زبانه زند، ايمان را مانند هيزم خشك، خاكستر كند.
حضرت علي ع

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |