پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۹
شهر در تسخير تاجران ونوسي
مسافراني كه اجناس خريداري شده از فروشگاه هاي ارزان قيمت خارج را به قيمت چند برابر در ايران مي فروشند
علاوه بر فضاي راحت و زنانه اين فروشگاه ها، لباس ها به صورت اقساطي به مشتري فروخته مي شود و مشتري در چانه زدن آزاد است و با چاي و قهوه هم از مشتريان پذيرايي مي شود
021474.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
سعيده امين
امان از وقتي كه ونوسي ها تصميم بگيرند كه كار كنند يا به عبارتي دست به جيب شوند. اگر تصميم بگيرند راهش را هم خود پيدا مي كنند، بر عكس مريخي ها از درآمد بخور و نمير شروع مي كنند. سرمايه آنها اعتماد به نفسشان است و صبر و حوصله هم به وفور در بساط شان يافت مي شود. كمتر ريسك مي كنند اما آنها اغلب موفق اند. آنها حالا بازار پوشاك را قبضه كرده اند، بدون اينكه فروشگاهي داير كنند يا كارگري استخدام كنند، دستمزدي بدهند يا زير بار ماليات كمر خم كنند. آنها كفر مردان مريخي را درآورده اند.
ونوسي ها را مي گوييم يعني زنان تاجر. احتمالا كتاب مردان مريخي، زنان ونوسي را خوانده ايد.
تاجران ونوسي
اولش تصميم كبري بود اما عملي شد. وقتي عده اي از زنان مسافر به كشورهاي همسايه تصميم گرفتند تا جنس هاي سوغاتي را در اينجا به قيمت بالا به فروش برسانند. لباس و كيف و كفش خارجي كه فقط به منظور سوغات و هديه از كشورهاي خارجي به داخل آورده مي شد تجارتي شد سودآور كه تاجران آن زنان بودند. اين لباس ها نه از فروشگاه هاي شيك و لوكس لباس و كفش، بلكه از انبوه جارختي ها و كمد لباس خانه ها براي نمايش عموم سر درآورد. براي اين كار كافي بود ساعاتي از روز آقايان را از خانه بيرون كنند. همين انواع لباس هاي خارجي و كيف و كفش هاي شيك و چرمين هر روز طرفداران زيادي در بين زنان پيدا مي كرد. آدرس اين خانه ها يا به عبارتي فروشگاه هاي پنهان دهان به دهان در ميان اهل نسوان مي گشت تا بانويي نماند كه از اين خوان بي نصيب مانده باشد.
آگهي اين فروشگاه ها به وفور در صفحه نيازمندي هاي روزنامه ها به چشم مي خورد.
مسافري از ترك
يك دقيقه كنار گيت خروجي پروازهاي خارجي فرودگاه بين المللي مهرآباد بايستيد و به مسافراني كه از پرواز آنكارا - تهران وارد مي شوند دقت كنيد. يا نه سري به ترمينال مركزي شهر بزنيد و مسافران تازه وارد را از نظر بگذرانيد. تعداد قابل توجهي از اين مسافران، زناني هستند كه چمدان هايي حجيم و پروپيمان به همراه دارند. كافي است از يكي از آنها بپرسيد كه آيا اين چمدان سوغاتي است و اگر صادق باشد خواهد گفت: نه، لباس است براي بيزينس
از اين تعداد مسافران در فرودگاه ها يا ترمينال ها كم نيستند.
محتويات چمدان ها بعدهابه خيل عظيمي از لباس هاي يك فروشگاه خانگي خواهد پيوست. نحوه وارد كردن اين لباس ها متعدد است. بشارتي، مسوول يكي از ادارات ترخيص كالا در گمرك مي گويد: روزانه چندين تن لباس كه به صورت عمده از خارج به ايران وارد مي شود از اداره گمرك ترخيص مي شود، اما تا آنجا كه ما مي دانيم اين لباس ها از فروشگاه هاي خانگي سر در نمي آورد. اما خانم حسيني، صاحب يكي از اين فروشگاه هاي خانگي است. او براي عينك و پوشاك ماهي دوبار به تركيه و سالي يك بار به كانادا سفر مي كند.
حسيني مي گويد: راه هاي زيادي براي وارد كردن اجناس خارجي به ايران وجود دارد كه برخي از آنها غير قانوني است. به گفته وي اغلب زنان تاجر يا شخصا به كشورهاي خارجي سفر كرده و از فروشگاه هاي مشخص و خوب و البته ارزان قيمت خريداري مي كنند يا اينكه سفارش خريد و پول را به همراه يك مسافر مطمئن به كشور همسايه فرستاده و در ازاي آن به مسافر دستمزد پرداخت مي كنند.
همچنين آنها با ميهمانداران پروازهاي خارجي ارتباط برقرار كرده و سفارش لباس ها را به ايشان مي سپارند. هر ميهماندار هواپيما اجازه دارد كه در پروازهاي خارجي تا ميزان 30 كيلو بار به همراه خود به داخل كشور بياورد.
خانم حسيني مي گويد كه برخي از اجناس هم به صورت قاچاق با مسافران زميني به كشور وارد مي شود.
وي مي گويد: در كشورهاي توريستي مثل تركيه، شركت هاي باربري وجود دارد كه اجناس را تا گمرك حمل مي كند. دستمزد اين شركت ها زياد است و اغلب به درد عمده فروشي ها  مي خورد. گاهي اوقات جريمه اي كه به بار اضافي در گمرك خورده مي شود آنقدر زياد است كه اين افراد حتي از تحويل اجناس خود صرفنظر مي كنند.
فروشگاه هاي خانگي
ديدن فضاي فروشگاه هاي خانگي خالي از لطف نيست.
توصيف آن بسيار ساده است، چيزي شبيه گوشه يك فروشگاه پوشاك با كلي چوب رختي كه لباس هاي شاد و متنوع از آن آويزان است.
در بدو ورود رايحه ناآشناي لباس ها، رنگ و جنس آنها و بعضا مدل آنها بيانگر خارجي بودن اين اجناس است. به گفته يكي از فروشندگان، خريداران حرفه اي فقط از مارك هاي معروف و مطمئن مي خرند و هرگز دست روي لباس هاي بدون مارك نمي گذارند.
حالا كه در آستانه فصل زمستان هستيم لباس ها ضخيم و تيره تر مي شوند. چكمه،  جاي كفش را مي گيرد و انواع و اقسام چتر ودستكش چرمي و جوراب هاي پشمي جاي لباس هاي نازك و نيمه تابستاني را پر كرده اند.
خانم حسيني مي گويد: اينجا يك بوتيك زنانه است. بانوان مي توانند خيلي راحت و بدون حضور نامحرم لباس ها را پرو كنند. بر سر قيمت ها چانه بزنند و از جديدترين مدل هاي روز باخبر شوند. 
در حضور كوتاه مدت ما در اين فروشگاه خانگي چندين مشتري از راه رسيده و اجناس خود را به صورت اقساطي خريداري مي كنند.
حسيني يكي از دلايل استقبال بانوان از اين فروشگاه خانگي را اين طور عنوان مي كند:علاوه بر محفل راحت و زنانه اين فروشگاه ها، لباس ها به صورت اقساطي به مشتري فروخته مي شود و مشتري در چانه زدن آزاد است. از طرفي در اين فروشگاه ها با چاي و قهوه از مشتريان پذيرايي مي شود كه در ايجاد فضاي گرم و صميمي يعني غير از آنچه كه در ساير بوتيك ها وجود دارد بسيار موثر است.
چيني به جاي ترك
بوتيك داران مريخي كمي عصباني به نظر مي رسند از دست اين تاجران ونوسي. مشتري هاي ما را به طرف خود جذب مي كنند و يك مشت اجناس چيني را به اسم ترك به خريداران غالب مي كنند. مصطفي خادمي يكي از بوتيك داران اطراف ميدان تجريش است، او مي گويد: در اغلب اين فروشگاه هاي خارجي اين لباس هاي نامرغوب و ارزان قيمت آن هم با شكل و شمايل خارجي است كه به فروش مي رسند نه جنس ترك.
به گفته او بسياري از صاحبان اين فروشگاه ها اصلا به تركيه نمي روند. آنها دو بار در ماه به جاي اينكه به تركيه بروند يك سر مي زنند بازار رقبا يا بازارچه صفوي خودمان و لباس هاي چيني را به چند برابر قيمت خريداري مي كنند، بي خبر از همه جا!
اما خانم پيوند يكي ديگر از فروشنده ها معتقد است كه مشتري هاي ما خريداران حرفه اي هستند و جنس چيني را از جنس ترك تشخيص مي دهند.
ونوسي ها و مالياتچي ها
بزرگترين دغدغه يك تاجر ونوسي مامور اداره ماليات است. مالياتچي ها گاهي در قالب مشتري به فروشگاه ها سرك مي كشند و چند جريمه براي صاحب آن در نظر مي گيرند اما اين  طور موانع هم نتوانست هنوز بساط اين فروشگاه ها را برچيند.
به گفته فروشندگان هيچ مامور مالياتي نمي تواند بدون اجازه وارد ملك شخصي يك فرد شود و به لباس هاي كمد آن فرد جريمه اي ببندد.
اگرچه باز هم آنها از ترس مامور ماليات در مورد دادن آدرس به مشتريان ناشناس بسيار محتاط عمل مي كنند.
يك آمار گيج كننده
اجناس هميشه از آن سوي آب ها به طور قانوني وارد نمي  شوند. به دليل محدوديت هاي گمركي و تعرفه هاي سنگين غالبا اجناس اين فروشگاه ها خارجي يا در چمدان همراه مسافر جا مي  گيرند يا اينكه از طريق مرزهاي پنهان وارد مي  شوند.
فكرش را بكنيد كه چند پرونده كالاي قاچاق تاكنون تشكيل شده است. تصورش ساده نيست، اما يك نگاه  آماري نشان مي  دهد كه فقط در 7 ماه اول سال 80 حدود 32 هزار و 438 پرونده كالاي قاچاق تشكيل شده است.
گمركات حوزه نظارت هرمزگان با تشكيل 7 هزارو 821 مورد پرونده در اين مدت بيشترين ميزان رابه خود اختصاص داده  است. بخش قابل توجهي از اين قاچاق ها مربوط به كالاهاي همراه مسافراني است كه يا به قصد گردش يا تجارت در بين ايران و خارج تردد مي  كنند.

دخل
يك پيشنهاد سرمايه گذاري براي خانواده ها
اكنون فصل خريد سهام در بورس است 
يك كارشناس مالي مردم را به سرمايه گذاري در بورس دعوت كرد و اظهار داشت: هم اكنون فصل خريد سهام در بورس است و كساني كه معمولا در زمان ركود بازار اقدام به خريد سهام كرده اند، همواره برنده بوده اند.
غلامرضا سلامي گفت: بورس تهران گرفتار مسايل سياسي و اعمال و تحميل نظرات فردي است. در بورس اوراق بهادار تنها يك فرد تصميم گيرنده بوده و با امكان اشتباه وي، كل بازار دچار صدمه و مشكل مي شود.
وي در گفت وگو با فارس تاكيد كرد: تا زماني كه به جاي يك تيم تخصصي تنها يك فرد تصميم گيرنده و تحميلگر نظرات خود به بورس است، بازار به شرايط ايدهآل خود نخواهد رسيد.
اين كارشناس مالي اظهار داشت: شوراي بورس متشكل از افرادي است كه به رغم معلومات بالا، هرگز بازار سهام را از نزديك لمس نكرده اند و لذا بسيار غيرتخصصي عمل مي كنند.
وي بر لزوم حضور پررنگ كارشناسان بازار در اين شورا اشاره كرد و افزود: شوراي بورس افرادي را مي طلبد كه در بازار سهام به اصطلاح استخوان خرد كرده باشند؛ در حالي كه هم اكنون جاي آنها در اين بورس خالي است.
سلامي از ناموفق عمل كردن سازمان خصوصي سازي در واگذاري هاي اخير ياد كرد  و افزود: دليل عمده اين مساله، تجربه هاي ناخوشايند سهامداران از خريدهاي قبلي سهام شركت هاي دولتي بوده است.
يكي دو معامله بزرگي كه در خريد اين سهام صورت گرفته نيز بيشتر مربوط به شركت هاي سرمايه گذاري بانك ها و بيمه ها و چند نهاد دولتي بوده است.
پرواضح است كه سرمايه گذاراني كه سهام شركتي مانند صدرا را در مقاطعي حدود 2 هزار و 300 تومان خريدند و ناگهان اين رقم به يكهزار و 500 تومان رسيد، با 800 تومان ضرر در هر سهم، ديگر حاضر به خريد سهام دولتي جديد نخواهند بود.
تجربه صدرا و ساير موارد مشابه موجب شد تا سهامداران، زير بار قيمت هاي بالاي سهام دولتي نروند.
اين كارشناس مالي تاكيد كرد: مشكلات خريد اقساطي سهام نيز نتايج مفيدي به دنبال نداشته و در اين زمينه راهگشا نبوده است.
وي با انتقاد به عدم وجود انگيزه براي ورود نقدينگي به بازار سرمايه اظهار داشت: گرچه در خارج از بازار و در سطح جامعه، حجم نقدينگي بالا است ولي به دليل نبود انگيزه لازم، افراد و سرمايه هاي آنها به بازار وارد نمي  شوند.
سلامي گفت: بورس در حال حاضر در اختيار بانك ها و نهادهاي عمومي است و نقدينگي موجود نيز تنها در دست بورس بازار چرخش و گردش مي كند.
وي بر حذف اختلافات موجود در بورس تاكيد كرد و افزود: براي ورود سرمايه هاي جديد به اين بورس بايد اين بازار را از حالت انحصاري خارج كرده و از سليقه اي عمل شدن در آن و بروز برخي خودرايي ها ممانعت كرد.

خرج
متوسط قيمت خرده  فروشي برخي از مواد خوراكي 
021477.jpg
در هفته منتهي به اول آبان ماه قيمت ماست غيرپاستوريزه اندكي بالا رفت و بهاي ساير اقلام گروه لبنيات نسبت به هفته قبل ثابت بود.
قيمت تخم مرغ افزايش يافت و شانه اي 15 هزار و 200 الي 20 هزار ريال فروش مي رفت. بهاي انواع برنج نوسان جزئي نشان داد.
در گروه حبوب قيمت نخود بالا رفت و بهاي ساير اقلام تغيير مهمي نداشت.
خواربارفروشي هاي مستقر در ميادين زيرنظر شهرداري اقلام ميوه و سبزي تازه را كه به جز پرتقال درجه يك كيفيت نسبتا مناسبي داشت به نرخ هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران مي  فروختند.
در اين ميادين طالبي عرضه نمي شد و فروش پرتقال درجه يك، انجير، شليل و شبرنگ و هلو نيز كم بود.
ميوه فروشي هاي سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزي تازه را عرضه مي  كردند كه در گروه ميوه هاي تازه قيمت انار، هلو، انگور، طالبي و هندوانه افزايش ولي بهاي ساير اقلام كاهش يافت و در گروه سبزي هاي تازه، قيمت خيار پايين آمد اما بهاي ساير اقلام بالا رفت.
در اين هفته قيمت انواع گوشت قرمز تغيير قابل ملاحظه اي نداشت. با بهاي گوشت گوسفندي ارايه شده در ميادين زير نظر شهرداري به علت كيفيت بهتر نسبت به گوشت قصابي هاي سطح شهر بالاتر بود. قيمت گوشت مرغ افزايش يافت.
در هفته مورد گزارش بهاي شكر بالا رفت ولي قيمت روغن نباتي مايع پايين آمد و بهاي قند، چاي خارجي و روغن نباتي جامد نوسان اندكي نشان داد.
در هفته مورد بررسي قيمت ماست غيرپاستوريزه 6 درصد افزايش داشت و بهاي ساير اقلام گروه لبنيات تغييري نداشت. قيمت تخم مرغ 2/5 درصد بالا رفت.
در اين هفته بهاي برنج واردات تايلندي 5/0 درصد كاهش اما قيمت برنج واردات غيرتايلندي 3/0 درصد افزايش يافت و بهاي ساير انواع برنج ثابت بود. در گروه حبوب قيمت اقلام مختلف 3/0 درصد الي 7/1 درصد بالا رفت.
در گروه ميوه هاي تازه قيمت انار 8/0 درصد، هلو 2 درصد، انگور 9/1 درصد و طالبي، هندوانه هر يك 2/1 درصد افزايش ولي بهاي ساير اقلام 7/0 درصد تا 1/12 درصد كاهش نشان داد. در گروه سبزي هاي تازه قيمت خيار 3/2 درصد پايين آمد اما بهاي ساير اقلام 8/2 درصد الي 6/15 درصد بالا رفت.
در هفته مورد گزارش قيمت گوشت گوسفند ثابت بود و بهاي گوشت گاو و گوساله 1/0 درصد افزايش يافت. قيمت گوشت مرغ 4/3 درصد بالا رفت.
در هفته مورد بررسي بهاي قند 2/0 درصد و چاي خارجي 4/0 درصد افزايش ولي قيمت انواع روغن نباتي 2/0 درصد تا 1/1 درصد كاهش يافت.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
خيابان يك طرفه يا دو طرفه؟
خيابان سعيد عبداللهي در خيابان پارس چيذر يك طرفه است. ولي يك طرف خيابان تابلو ندارد و چون بقيه خيابان ها هم يك طرفه است، همه از اين خيابان رد مي شوند. به راهنمايي و رانندگي هم مراجعه كرده ام ولي ترتيب اثر نداده اند.
دبير بازنشسته منطقه يك
ضعف مديريت
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در مصاحبه خود گفت: دولت به دليل عدم پرداخت بدهي ها به سازمان موجب شده تا به مصوبات قانون عمل نشود. در پاسخ به ايشان عرض كنم تاوان ضعف مديريت سازمان براي وصول مطالبات از دولت را چرا بيمه شدگان بايد بپردازند.
آقاي بركچي
پيك موتوري در 4 متر!
در منطقه 12، كوچه شهيد حسين هوشمند، پيك موتوري مغازه 4 متري را اجاره كرده و 10، 15 تا موتور سوار مرتب در كوچه رفت و آمد مي كنند و آسايش را از مردم سلب كرده اند. به شهرداري هم گفته ايم ولي تا به حال كاري انجام نشده.
يكي از اهالي محل
تركيدگي چند هفته اي
اول جهان كودك رو به روي بانك سامان چند هفته است لوله ها تركيده و همچنان آب مي رود و هيچ كس هم رسيدگي نمي كند.
پل عابر و سرعت گير
مسير خيابان شهران از فلكه اول تا بزرگراه همت شيب زيادي دارد و به علت عبور دانش آموزان نياز به نصب سرعت گير است. در ضمن اين مسير پل عابر هم ندارد.
وضعيت بد پاكدشتي ها
از روزنامه ها مي خواهم در مورد خانواده خزري، والدين يكي از كودكان جنايت پاكدشت زياد بنويسند. آنها 20 ماه بود كه دنبال فرزندشان مي گشتند. وضعيتي بسيار اسفناكي دارند، قرار است اسباب و اثاثيه شان را به خاطر تاخير كرايه خانه بيرون بيندازند و ما هم متاسفانه كاري از دستمان بر نمي آيد.
همسايه
جوش شيرين غير مجاز
يك قنادي در سعادت آباد براي درست كردن شيريني هايش از جوش شيرين استفاده مي كند. با توجه به مضرات جوش شيرين از فعاليت اين شيريني فروشي جلوگيري كنيد.
نامه براي كار
بعد از درخواست از دفتر رياست جمهوري براي كمك به اينجانب در خصوص ارايه يك شغل، نامه اي برايم از اين دفتر ارسال شد كه به اداره كاريابي منطقه 5 مراجعه كنم، ولي هنوز جوابي دريافت نكرده ام و تاكنون نيز موفق به دريافت يك وام اشتغال هم نشده ام.
آقاي نصراصفهاني
معطلي در بانك
بانك ملي خيابان چهاردهم تهرانسر به خاطر كمبود نيرو و ازدحام جمعيت ، باعث تلف شدن وقت مردم مي شود، به طوري كه از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر براي پرداخت قبض آب معطل شدم.
ليسانس بيكار
ليسانس بيكارم. در زمان تحصيل و بعد از فارغ التحصيلي مشغول به كار بودم. تمام پول هايي را كه كار كردم به همراه مبلغي كه از خانواده ام قرض گرفته بودم به يك نفر تحويل داده بودم و او تمام پول هايم را دزديد و برد. از كساني كه استطاعت كمك به من را دارند تقاضا دارم به من كمك كنند.
خانمي از كاشان 
اتوبوس هاي مردانه 
اتوبوس هاي مسير زمزم به فياض بخش اكثر مواقع مردانه هستند و خانم ها بيشتر مواقع بايد به انتظار بايستند. شركت واحد مدت ها است گفته رسيدگي مي شود، ولي اقدامي نشده است.
جواز ساختمان 
سال 79 از شهرداري منطقه 13 تقاضاي صدور جواز يك طبقه را كردم. اعلام شد كه بايد مبلغ صدور جواز اضافه واحد را قسطي پرداخت كنم. حال كه توان پرداخت قسط ها را ندارم، تقاضا كرده ام كه مبلغ را بعد از فروش واحد از من دريافت كنند، ولي موافقت نمي كنند. تكليف چيست؟
علي كله رودي 
راه شيب دار
در مسير شيب دار ميدان هفت حوض نارمك، روزانه شاهد تصادف بسياري هستيم. لطفا در مورد تصميم مقتضي مانند نصب سرعت گير يا چراغ راهنمايي اقدام فرماييد.
كوچه هاي پر از زباله 
زباله هاي منازل اطراف مدرسه راهنمايي انصار واقع در محله حصاربوعلي شميران به جاي روزانه، هر 4 يا 5 روز يك بار جمع آوري مي شود. كوچه ها مملو از كيسه هاي آشغال شده است.
ساكنان محل 

بازتاب
گذرنامه 
سلام عليكم 
با احترام، پيرو مطلب مندرج در صفحه 21 مورخ 30/6/83 آن روزنامه با عنوان گذرنامه جوابيه اي به شرح ذيل ارسال مي گردد. همانگونه كه قبلا اطلاع رساني گرديد صدور گذرنامه جديد 15 روزه انجام مي گيرد و پاسخگويي از طريق تلفن هاي گويا و 4 خط تلفن ديگر به شماره تلفن هاي 8-6919597، 6929658 ، 6936677 صورت مي پذيرد.
مركز اطلاعي رساني ناجا

فروشگاه
قيمت قطعات كامپيوتر
021486.jpg
021489.jpg

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
عكاس خانه
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |